Opslag server voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedemiddag iedereen,

Ik zou graag binnenkort een servertje willen aanschaffen voor thuisgebruik.. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor opslag en te streamen naar mijn tv.

Maar goed, dit zou ongeveer het servertje zelf moeten zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 105,-€ 105,-
1MSI H77MA-G43€ 64,95€ 64,95
4Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 117,67€ 470,68
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 44,90€ 44,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Intel 520 240GB€ 230,20€ 230,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,68

Hierover heb ik niet zozeer vragen, maar wel over een paar andere dingen m.b.t de server..
Ik ben van zin een raid-5 te draaien dan heb ik zowel een zekerheid als een snelheidswinst.

Maar hier enkele vragen hierover:
1. Wat zou ik het beste doen, een hardware of software raid?
2. Hoe gemakkelijk is het om een software of hardware raid te recoveren indien er 1 schijf kappot zou gaan, is het dan gewoon een nieuwe bij insteken?
3. indien ik een nieuwe server zou willen bouwen, en wil bv. m'n harde schijven meenemen, is het dan gewoon mogelijk om de raid (of deze nu hardware matig is, of software matig) in te steken in het nieuwe systeem?

Alvast bedankt,

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Hardware RAID is iets duurder maar veel stabieler, makkelijker in onderhoud en sneller
2. Hoe gemakkelijk is het om een software of hardware raid te recoveren indien er 1 schijf kapot zou gaan, is het dan gewoon een nieuwe bij insteken?
Dit zou in grote lijnen hetzelfde moeten zijn al is hardware RAID vaak intelligenter en dus gaat alles makkelijker met recoveren (al heb ik weinig ervaring met software RAID).
3. indien ik een nieuwe server zou willen bouwen, en wil bv. m'n harde schijven meenemen, is het dan gewoon mogelijk om de raid (of deze nu hardware matig is, of software matig) in te steken in het nieuwe systeem?
Dit kan alleen als de array is aangemaakt op een hardware RAID controller en deze plaats je mee over. Normaal gesproken moet elke schijf bij het eerste gebruik op een RAID controller opnieuw geinitialiseerd worden en dus geformatteerd en gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb zo'n idee dat de SSD te groot en overkill is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Ik heb graag wat ruimte :p, zeker omdat ik weet dat er één en ander op gaat te komen staan ^^.

Maar goed, dus ik kan beter een tikkeltje meer geld investeren in een raid controller, maar wat als die het zou begeven? Dan ben ik waarschijnlijk verder van huis? Of is die kans eigenlijk vrij klein?

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:34:
Ik heb graag wat ruimte :p, zeker omdat ik weet dat er één en ander op gaat te komen staan ^^.

Maar goed, dus ik kan beter een tikkeltje meer geld investeren in een raid controller, maar wat als die het zou begeven? Dan ben ik waarschijnlijk verder van huis? Of is die kans eigenlijk vrij klein?
RAID is geen BACKUP!!

Zorg ervoor dat je ergens anders een backup server hebt. Ofwel een eigen, die je bv met rsync vult, of een hosted oplossing, zoals bv Crashplan.

Wat voor OS wil je gaan draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 07-02-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 23:00
Is een NAS geen oplossing voor opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is een NAS geen oplossing voor opslag?
Technisch gesproken is dit een NAS. En zelfbouw is goedkoper, sneller en flexibeler. Ook heb je meer vrijheid in de gebruikte software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Ja, tuurlijk.. Maar ik vind een nas een beetje te traag :p, en als ik kijk naar de deftige Nassen die er zijn, betaal ik meestal meer dan dat ik doe voor mijn klein servertje.

@bas-r
Als ik echt een backup zou willen zou ik een raid 1 moeten draaien zeker? Of letterlijk apparte schijven en die laten clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
Met hardware raid heb je eigenlijk weer duurdere schijven nodig ivm TLER. De WD Red series dus.
Ook heb je nog geen bescherming tegen bit-rot.
ZFS is wat dat betreft weer een stukje veiliger dan RAID. Je hebt er ook geen dure hardware voor nodig, al houdt ZFS wel van veel geheugen. Maar voor 4/5 schijfjes in eeen RAIDZ opstelling heb je aan een simpele pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed, een simpel B75 mobotje zoals een pricewatch: ASRock B75 Pro3-M en 8GB RAM al genoeg. Nog lekker zuinig ook!

Misschien moet je hier eens een kijkje nemen: Het grote ZFS topic

Geen enkele vorm van RAID is een backup trouwens, ik zou op zijn minst je belangrijke spullen (foto's, documenten, dingen die je niet opnieuw kunt downloaden) op een extern USB schijfje kopieren als backup.

[ Voor 67% gewijzigd door Sleepie op 07-02-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met hardware raid heb je eigenlijk weer duurdere schijven nodig
Je kan aan elke RAID controller willekeurige schijven hangen, weet niet hoe je op die conclusie komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Was ik inderdaad ook al aan het denken =).

Maar ik vraag me dan af, stel dat ik een raid-1 zou doen.. En 1 van de 2 schijven failen.. Kan ik dan bij wijze van spreke die ene werkende schijf gewoon in een andere pc steken en ik heb al mijn bestanden nog, en dan eventueel backupen en terug een raid-1 partitie aanmaken? Of beter nog gewoon een nieuwe (zelfde) schijf mee inpluggen en dat ie zichzelf weer opbouwt?

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe al :D. Leer veel bij ^^!

[ Voor 11% gewijzigd door Tommienator op 07-02-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Anoniem: 91626 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:41:
[...]
Je kan aan elke RAID controller willekeurige schijven hangen, weet niet hoe je op die conclusie komt?
Natuurlijk kan dat, maar lees dit eens: Wikipedia: Error recovery control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 91626 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:41:
[...]
TLER. Hoe schijven hiermee omgaan verschilt per schijf. Het is nogal irritant als je raid array iedere keer degraded raakt. ;)

Edit: damn... minder tekst Mig29...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 07-02-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:01

ResuCigam

BOFH

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:43:
Maar ik vraag me dan af, stel dat ik een raid-1 zou doen.. En 1 van de 2 schijven failen.. Kan ik dan bij wijze van spreke die ene werkende schijf gewoon in een andere pc steken en ik heb al mijn bestanden nog, en dan eventueel backupen en terug een raid-1 partitie aanmaken? Of beter nog gewoon een nieuwe (zelfde) schijf mee inpluggen en dat ie zichzelf weer opbouwt?
En als nu een virus je bestanden kapot maakt? Een raid is nooit een vervanging van een backup, in welke vorm dan ook. Dus altijd backups maken zelfs al gebruik je raid.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:01

Garyu

WW

Je kan best twee HDDs in één servertje hangen zonder RAID. Vervolgens gebruik je één van de twee als "main", en de andere als "backup". Een scriptje kan dan elke dag ofzo een backup van "main" naar "backup" schrijven. Het is geen raid, maar wél backup.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
ResuCigam schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:47:
[...]

En als nu een virus je bestanden kapot maakt? Een raid is nooit een vervanging van een backup, in welke vorm dan ook. Dus altijd backups maken zelfs al gebruik je raid.
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Maar laten we niet zover denken, ik bedoel.. Er staats niet overdreven waardevols op die harddisks.. Alles wat er opstaat zou er zo terug opgezet kunnen worden :)!

Ik heb niet het budget om eventueel van een 6TB raid een volledige back-up te kunnen maken.. Ik ga geen 2 servers zetten hiervoor :p.

Ik wil gewoon graag een opslag server waarbij ik de meest veilige manier heb om mijn bestanden te bewaren, zonder dat het geld zomaar de pan uitvliegt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:21:
Goedemiddag iedereen,

Ik zou graag binnenkort een servertje willen aanschaffen voor thuisgebruik.. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor opslag en te streamen naar mijn tv.
Maar hier enkele vragen hierover:
2. Hoe gemakkelijk is het om een software of hardware raid te recoveren indien er 1 schijf kappot zou gaan, is het dan gewoon een nieuwe bij insteken?

Alvast bedankt,
ik heb zelf een servertje op basis van de msi B75 mobo en de intel G530.samen met 2x 2TB green serie. met software raid 1. de (schrijf)snelheid is ruim voldoende
ik trek mn gbit lan helemaal vol, en kopieer met zon 80 a 110 mb/s. extra snelheid is niet nuttig meer, de lan aansluiting word de beperkende factor.

maar met mijn 2 schijven heb ik totaal 2TB opslagruimte, geen 4TB
de vraag is: hoeveel TB denk je te willen gebruiken, dat kan bepalend zijn voor het kiezen van de setup voor je schijven.

verder, de intel i3 is een prima processor, met voldoende capaciteit over voor zware taken.(zoals encoding)
een goedkoper model zo evt kunnen, jouw keus.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Maar waarom wil je een SSD in een thuisserver hebben? Dat biedt 0 performance winst. Je kan voor dat geld aardig wat meer TBs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Garyu schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:49:
Je kan best twee HDDs in één servertje hangen zonder RAID. Vervolgens gebruik je één van de twee als "main", en de andere als "backup". Een scriptje kan dan elke dag ofzo een backup van "main" naar "backup" schrijven. Het is geen raid, maar wél backup.
Voila :D.
Zoiets wou ik graag horen.. Maar is dat dan niet eigenlijk praktisch hetzelfde als een Raid-1?
Of kan je niet zomaar een raid-1 schijf eruit halen uit de raid array en deze in een andere pc steken en zo kunnen verder gaan? Aangezien technisch gezien alle bestanden er toch opstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:40:
@bas-r
Als ik echt een backup zou willen zou ik een raid 1 moeten draaien zeker? Of letterlijk apparte schijven en die laten clonen?
Geen van beide. Het punt is dat er verschillende risico's zijn waar je mee te maken hebt. De eerste is uitval van een schijf en corruptie, DAT vang je op met RAID. Maar er zijn zat situaties te bedenken dat dat je ook niet gaat redden. Om eens wat te noemen: lekkage, diefstal, brand, virusinfecties, gebruikersfouten, malware.

Daarbij is RAID wel leuk, en heel betaalbaar, maar het wordt vandaag de dag steeds meer misbruikt als backup, en daar is het gewoon niet voor bedoeld. RAID blijft toch meer iets voor servers die 24/7 betrouwbaar files moeten serven. Behalve RAID0 natuurlijk, dat is gewoon lekker snel.

edit: en ik snap de grootte van je SSD niet. Dat ding gaat neem ik aan 24/7 draaien? Waarom dan zo'n snelle SSD? Ik zou persoonlijk de aller-allerkleinste halen die ik kan vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 07-02-2013 13:53 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:54:
Aahzo :), allemaal leuk en wel dat jullie dat allemaal zeggen :D, heb er veel aan echt waar ;)!
Maar.. Nu zit ik nog meer met m'n handen in het haar :p!
Dus best schijven en die appart houden van elkaar en de één de andere laten backuppen?
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je nou precies wil bereiken, probeer eens de risico's op papier te zetten die je wilt uitsluiten. Daarna kan je gaan kijken welke oplossing die risico's afdekt.

Bijvoorbeeld:
- HDD kapot: mogelijke oplossingen: RAID1, (interne of externe) backup
- Server kapot: mogelijke oplossing: externe backup
etc etc

[ Voor 79% gewijzigd door Garyu op 07-02-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Aahzo :), allemaal leuk en wel dat jullie dat allemaal zeggen :D, heb er veel aan echt waar ;)!
Maar.. Nu zit ik nog meer met m'n handen in het haar :p!
Dus best schijven en die appart houden van elkaar en de één de andere laten backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:51:
[...]

Voila :D.
Zoiets wou ik graag horen.. Maar is dat dan niet eigenlijk praktisch hetzelfde als een Raid-1?
Of kan je niet zomaar een raid-1 schijf eruit halen uit de raid array en deze in een andere pc steken en zo kunnen verder gaan? Aangezien technisch gezien alle bestanden er toch opstaan?
niet helemaal, geen 1:1 kopie van de schijf, maar alle belangrijke bestanden zijn beschermd tegen uitval van èèn schijf.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
LiquidT_NL schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:51:
[...]

edit: en ik snap de grootte van je SSD niet. Dat ding gaat neem ik aan 24/7 draaien? Waarom dan zo'n snelle SSD? Ik zou persoonlijk de aller-allerkleinste halen die ik kan vinden.
Maar daar kan je toch geen besturingssysteem opzetten? Ik wil windows home server volledig op de SSD kunnen zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:55:
[...]

Maar daar kan je toch geen besturingssysteem opzetten? Ik wil windows home server volledig op de SSD kunnen zetten :).
dan heb je aan 30GB al genoeg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Waarom zo'n overcompleet systeem als je alleen maar NAS functionaliteit wil gebruiken? Dan voldoet een simpel Linux systeempje (a la FreeNAS). Of moet ie ook als HTPC dienen?

Volgens mij weet je nog niet helemaal wat je zelf nou wilt bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Misschien ten overvloede, maar wat de controllertjes op de consumenten mobotjes doen is geen hardware raid. Meestal wordt het omschreven als fake-raid.

Dit betekent onder meer dat mocht je mobotje het begeven, dat je sowieso een mobo met exact dezelfde controller zult moeten kopen om je fake-raid te laten werken, of met een linux-achtige aan de gang zult moeten in de hoop je data nog terug te halen.

Zowel Linux software raid (mdadm) als ZFS oplossingen (meestal gebaseerd op FreeBSD) hebben dat probleem niet. Je sluit je disks aan op wat vor controller dan ook, installeert je OS en je kunt je RAID-set zo weer aanslingeren.

Wat topics hier op tweakers die ik je kan aanbevelen om eens te lezen (al is t maar de startposts):
- Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
- Het grote ZFS topic
- [BBG] Storage maart 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sleepie schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:00:
Misschien ten overvloede, maar wat de controllertjes op de consumenten mobotjes doen is geen hardware raid. Meestal wordt het omschreven als fake-raid.

Dit betekent onder meer dat mocht je mobotje het begeven, dat je sowieso een mobo met exact dezelfde controller zult moeten kopen om je fake-raid te laten werken, of met een linux-achtige aan de gang zult moeten in de hoop je data nog terug te halen.

Zowel Linux software raid (mdadm) als ZFS oplossingen (meestal gebaseerd op FreeBSD) hebben dat probleem niet. Je sluit je disks aan op wat vor controller dan ook, installeert je OS en je kunt je RAID-set zo weer aanslingeren.

Wat topics hier op tweakers die ik je kan aanbevelen om eens te lezen (al is t maar de startposts):
- Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
- Het grote ZFS topic
- [BBG] Storage maart 2013
laat de ts maar eerst eens vertellen hoeveel TB hij denkt nodig te hebben voordat hij aan (dure) raid setups begint

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bijna E1000 euro voor een thuisserver die voor opslag en streamen naar TV gebruikt wordt? Dat lijkt mij een behoorlijke overkill. Mijn oude atom computertje die toen maar E300 gekost had doet dat allemaal en meer met twee vingers in de neus.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik zou OpenMediaVault erop installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Janoz schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:04:
Bijna E1000 euro voor een thuisserver die voor opslag en streamen naar TV gebruikt wordt? Dat lijkt mij een behoorlijke overkill. Mijn oude atom computertje die toen maar E300 gekost had doet dat allemaal en meer met twee vingers in de neus.
Er zit nog wel een 450 euro aan opslag in, maar alsnog is het inderdaad beetje overkill.

@TS: zoals al vaker gevraagd hier, wat wil je zelf precies? Enerzijds wil je geen backup treffen omdat die 6TB data niet zo boeiend is, maar waarvoor zou je wel willen investeren om 3TB ervan in te leveren voor en RAID1?

Qua dit soort dingen ben ik eigenlijk heel simpel. Een klein deel is belangrijk, en krijgt een specifieke backup. De rest doe ik niets mee aan backuppen en is gewoon pech als het kwijt is. In het ergste geval maak ik elke dag een file list zodat ik makkelijk kan terugvinden WAT er op stond.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Goed, ik ga het even allemaal samenvatten.. Hoop dat jullie daar wat meer aan hebben.

De server moet dienen als opslag server! De reden waarvoor ik niet voor een Nas wil gaan is omdat de goede nassen meestal duurder zijn als wat ik hier qua servertje (zonder de SSD) had omschreven.

Qua TB'tjes zat zo iets te denken aan een 6-tal. Dus, ik was ook niet aan het denken om ultra dure raid setups aan te schaffen hoor ;).
Maar dus, vandaar mijn vele vragen over raid. Want op het internet vind je veel tegenstrijdige artikels.

Maar wat de hardware betreft, ik krijg hier veel berichten overkill.. Maar dat vind ik juist leuk en aangenaam. Als ik zo iets aanschaf, dan is dit echt wel voor een lange tijd. Je hebt veel mensen die na een jaartje al switchen en telkens wat goedkoper nemen.. Maar dat zit niet echt in mij, ga inneens graag voor het 'wat binnen redenen' deftiger materiaal.
De ssd heb ik al wel door dat ik die beter kan laten vallen aan iedereen zijn reactie hier te horen..

Nu blijft gewoon mijn voornaamste vraag, wat kan ik het beste doen i.v.m de eventuele raid opstelling of gewoon losse schijven en deze laten back-upen van elkaar. Maar raid begint precies meer en meer weg te gaan van mijn beeld.. En wil precies liever op apparte schijven overgaan.

En inderdaad, zoals Garyu al aangaf, ik ben op dit gebied echt een rookie.. Is mijn eerste keer dat ik een servertje/nas of dergelijke zou aanschaffen.

edit: en wat de files betreft. Het meeste wat hier op zou staan zijn eventuele films/muziek/games/.. Andere zaken zoals schoolwerk daar heb ik 3 externe schijven voor die telken elkaar backupen. Dus dat is wel veilig. Op die server komen er niet zo'n belangrijke bestanden. Maar van die file list, dat is wel een goede tip :).

[ Voor 10% gewijzigd door Tommienator op 07-02-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Janoz schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:04:
Dit lijkt mij dus ook. Zelfs vanaf een externe USB2-disk kan je nog zonder enig probleem fullHD streams afspelen over het netwerk heen. Je kan hetzelfde bereiken voor pakweg de helft van het geld (uiteraard de disks buiten beschouwing gelaten; dat is een vaste kosten-post).
De onboard controller van je bord is prima in staat dit soort traffic af te handelen. Je kan ook een AMD-based build nemen en een 970-chipset danwel een A85-chipset kiezen. Ben je zo mogelijk nog goedkoper uit, zonder dat je ook maar iets in functionaliteit moet inleveren op wat je er nu mee wilt.

En tuurlijk, het kan allemaal vele malen sneller, maar wat heeft dat voor zin als je het niet gaat gebruiken? Je video's gaan er niet "beter" door afspelen.
Als je nu echte performance-winst wilt boeken, hang er dan een 2e NIC in, en uiteraard ook in je HTPC, en team de hele handel. Voor het bedrag dat je nu wilt investeren kan je al bijna een storage én een HTPC aanschaffen, wat ons automatisch weer bij het volgende punt doet belanden: Waarom geen Synology ipv een server? Goedkoper, zuiniger en betrouwbaarder en kan je hele netwerk van media-content voorzien inclusief bijbehorende diensten als couchpotato, sickbeard, sabnzbd etc.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:11:
De ssd heb ik al wel door dat ik die beter kan laten vallen aan iedereen zijn reactie hier te horen..

Nu blijft gewoon mijn voornaamste vraag, wat kan ik het beste doen i.v.m de eventuele raid opstelling of gewoon losse schijven en deze laten back-upen van elkaar. Maar raid begint precies meer en meer weg te gaan van mijn beeld.. En wil precies liever op apparte schijven overgaan.
en ik zou gewoon een kleine ssd kopen zo duur zijn die nou ook weer niet: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
met 4 a 3TB schijven is 6TB totaal om het even, met raid 1 of raid 5 , ze leveren allebij 6TB
dat neem ik terug
4x3TB in raid 5 is ong 8.2TB
4x3TB in raid 1 is 6TB

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2013 14:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
kroegtijger schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:13:

En tuurlijk, het kan allemaal vele malen sneller, maar wat heeft dat voor zin als je het niet gaat gebruiken? Je video's gaan er niet "beter" door afspelen.
Als je nu echte performance-winst wilt boeken, hang er dan een 2e NIC in, en uiteraard ook in je HTPC, en team de hele handel. Voor het bedrag dat je nu wilt investeren kan je al bijna een storage én een HTPC aanschaffen, wat ons automatisch weer bij het volgende punt doet belanden: Waarom geen Synology ipv een server? Goedkoper, zuiniger en betrouwbaarder en kan je hele netwerk van media-content voorzien inclusief bijbehorende diensten als couchpotato, sickbeard, sabnzbd etc.
Goed om terug te komen op het Nas gedeelte, heb hier echt over zitten nadenken hoor om een Nas te kopen ipv een server.
Maar laat ons nu zeggen dit wordt mijn server (zonder schijven en SSD. behuizing is een gewoon behuizingetje van +- 40 euro'tjes.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 105,-€ 105,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 44,90€ 44,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,80

Is niet overdreven veel geld, is er een Nas binnen dit budget die eventueel hetzelfde of zelfs beter zou presteren dan dit systeem als opslagserver?
En waarom is een Nas perse betrouwbaarder, deze kan toch evengoed een hardware matige failure ondergaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Hoe definieer jij "beter preseteren" als opslag-server?

Je hard-disks en netwerk zijn de bepalende factoren. Netwerk is gewoon 1Gbit neem ik aan (snellere exotische oplossingen zijn helaas nog niet echt betaalbaar), dus hou je de harddisks over.

Een single harddisk zal een gbit verbinding niet voltrekken denk ik, maar elke vorm van raid lukt dat makkelijk, of dat nu een servertje is, of een kant en klare NAS oplossing is.

Daarom is je i3 nog steeds overkill, voor 50 euro minder heb je een procje wat t ook prima doet, zuiniger is (als die bak 24/7 aanstaat telt dat imo ook zwaar mee) en je harddisks worden er echt niet langzamer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:17:
[...]
Is niet overdreven veel geld, is er een Nas binnen dit budget die eventueel hetzelfde of zelfs beter zou presteren dan dit systeem als opslagserver?
En waarom is een Nas perse betrouwbaarder, deze kan toch evengoed een hardware matige failure ondergaan?
beter presteren:nee een budget intel (celeron?) is al sneller. maar een nas is echt niet traag. zeker rond dit budget.

betrouwbaarder: mwhua, de schijven blijven het kostbaarste onderdeel die heb je in beidde systemen nodig.
een nas is gewoon makkelijk, stekker erin schijven erin en gaan met die banaan. een zelfbouw server moet je in elkaar zetten windows installeren. configureren etc etc.
Sleepie schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:26:
Daarom is je i3 nog steeds overkill, voor 50 euro minder heb je een procje wat t ook prima doet, zuiniger is (als die bak 24/7 aanstaat telt dat imo ook zwaar mee) en je harddisks worden er echt niet langzamer van.
nee de i3 is idle net zo zuinig, hij kan alleen bij volledige belasting hoger clocken dan een budget intel
tenminste voor zover ik mux resultaten goed had gelezen :)

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2013 14:29 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Vanuit zo'n perspectief heb ik het nog nooit bekeken.
Maar dan als Nas eventueel.. Wat is een goede Nas voor de prijs? (moet wel een 4-bay dan zijn.) en schrijfsnelheden van liefst +-100mb/s. Dat ik bij grote files van bv. 15gb geen tijdje moet zitten wachten.

En wat ook wel een belangrijke must is, dat ik de nas vanop een andere computer (buiten mijn netwerk) eventueel zou kunnen benaderen. Dus wanneer ik op school zit dat ik zo gegevens kan overzetten van thuis uit naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor een thuis server met veel storage gewoon RAID-5 met een Intel Chipset (Softraid) 6 disks op een controller (bijvoorbeeld SSD OS/Boot op 1 disk en dan nog 3,4,5 grote disks voor dat in RAID).

Wanneer je de performance bekijkt met SATA/300, SATA/600 en Intel RAID-5 (ICH Chpset) dan krijg je met gemak 1 of 2 Gbps ethernet controllers vol.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:32:
Vanuit zo'n perspectief heb ik het nog nooit bekeken.
Maar dan als Nas eventueel.. Wat is een goede Nas voor de prijs? (moet wel een 4-bay dan zijn.) en schrijfsnelheden van liefst +-100mb/s. Dat ik bij grote files van bv. 15gb geen tijdje moet zitten wachten.

En wat ook wel een belangrijke must is, dat ik de nas vanop een andere computer (buiten mijn netwerk) eventueel zou kunnen benaderen. Dus wanneer ik op school zit dat ik zo gegevens kan overzetten van thuis uit naar school.
dat is een kwestie van het instellen van je modem/router naar de nas/server. een ftp server zou bijv een oplossing kunnen zijn, elke nas heeft die beschikbaar. (en servers natuurlijk ook)
de snelheid daarvan hangt volledig af van je internetverbinding, die is meetstal niet zo snel.

maar let wel even op de beveiliging, het laatje wat je wil is dat ie gehacked word

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2013 14:40 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Mmh, aahzo :).
En qua keuze van een Nas? Is een Netgear ReadyNAS NV+ V2 een goede keuze?
Maar als ik hierzo naar kijk.. Bij de buren hebben ze deze getest. En qua testresultaten lijkt het zo totaal eigenlijk niet goed.
Ik bedoel als ze een bestand er naar toe koppieren of naar de pc toe.. Vrij lage scores. (linkje: http://nl.hardware.info/p...nv+-v2#tab:testresultaten) of is dit een sintetische benchmark en kloppen deze snelheden niet met het 'echte dagelijks' leven :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:49:
Maar laten we niet zover denken, ik bedoel.. Er staats niet overdreven waardevols op die harddisks.. Alles wat er opstaat zou er zo terug opgezet kunnen worden :)!

Ik heb niet het budget om eventueel van een 6TB raid een volledige back-up te kunnen maken.. Ik ga geen 2 servers zetten hiervoor :p.

Ik wil gewoon graag een opslag server waarbij ik de meest veilige manier heb om mijn bestanden te bewaren, zonder dat het geld zomaar de pan uitvliegt :).
'k Zit toevallig zelf ook net met 4x 3 TB te spelen :)

Ik had eerst 2x 3 TB in mirror .. is in feite een full 'backup' op de 2e disk.

Ik zet er nu 2 schijven bij en kan dan in theorie naar 9 TB (n-1) .. dan heb je 3 TB voor pariteit .. maar dan zit ik meteen met 6 TB vrije ruimte. Ik kon ook ervoor kiezen om via RAID 10 te gaan, dus 6 TB in mirror in feite. Die kun je tegen de tijd dat je 6 TB vol hebt altijd nog migreren naar RAID 5, dus 9 TB.

Wat ik op dit moment gedaan heb, is mijn actuele 3 TB op de RAID 1 te kopiëren naar een nieuwe schijf, en de huidige 2x TB te migreren naar RAID 5 met 3 schijven. Dan heb ik 6 TB met pariteit en een backup van 3 TB .. tot ik besluit deze er ook bij te trekken.

snappie? :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
ing._Buttje schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:50:
[...]

'k Zit toevallig zelf ook net met 4x 3 TB te spelen :)

Ik had eerst 2x 3 TB in mirror .. is in feite een full 'backup' op de 2e disk.

Ik zet er nu 2 schijven bij en kan dan in theorie naar 9 TB (n-1) .. dan heb je 3 TB voor pariteit .. maar dan zit ik meteen met 6 TB vrije ruimte. Ik kon ook ervoor kiezen om via RAID 10 te gaan, dus 6 TB in mirror in feite. Die kun je tegen de tijd dat je 6 TB vol hebt altijd nog migreren naar RAID 5, dus 9 TB.

Wat ik op dit moment gedaan heb, is mijn actuele 3 TB op de RAID 1 te kopiëren naar een nieuwe schijf, en de huidige 2x TB te migreren naar RAID 5 met 3 schijven. Dan heb ik 6 TB met pariteit en een backup van 3 TB .. tot ik besluit deze er ook bij te trekken.

snappie? :P
Allemaal mooie RAID setups, maar ik heb nog niets gehoord over een fatsoenlijke back up die verder gaat dan schijfuitval en simpele corruptie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lijkt me goed voor een aantal mensen in dit topic om zich even in te lezen in de verschillen tussen backup en redundantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Waarom denk je dat ik dit topic gestart heb :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Voor een 4-poort NAS kan je eens kijken naar een pricewatch: Synology Disk Station DS413J, die kost ook tegen de €300 ongeveer, en daar draait aardig wat software op en kan je met een beetje klikken configureren voor zo'n beetje alles.

Met zelfbouw kan je voor het zelfde geld meer performance krijgen, maar je moet dan wel tijd investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Klinkt zeer mooi.. Maar dan een klein vraagje, is het dan eigenlijk de 'investering' waard om er 100 euro meer in te steken en inneens te gaan voor een Synology Disk Station DS-413?
Of zou je dat persoonlijk niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:58:
Het lijkt me goed voor een aantal mensen in dit topic om zich even in te lezen in de verschillen tussen backup en redundantie. :)
Dit, en gewoon het topic zelf doorlezen. Het is jammer op pagina 2 standpunten/tips te zien die op pagina 1 zijn ontkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:01:
Waarom denk je dat ik dit topic gestart heb :D?
Nee, je hebt het topic gestart omdat je advies wilt over de aan te schaffen hardware. Wij kunnen je pas advies geven als jij weet of je backup, redundantie of beide wilt. Wij zullen dus wachten met het advies als jij daarover een uitspraak doet. Ik heb je de zoekwoorden in de mond gelegd, maar zal je ook nog even voorzien van een willekeurig linkje waar je meer kunt lezen over dit onderwerp:

http://www.smallnetbuilde...-tales-raid-is-not-backup

Zodra je duidelijkheid verschaft over wat jij nodig hebt kunnen wij verder met adviseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Het probleem is dat ik dyslectie heb, ik had al vroeger problemen met nederlands, en laat staan dat ik deftig engels/frans kan. Heb me er altijd op moeten doorworstelen.
dus zo'n engels talige teksten liggen spijtig genoeg buiten handbereik. Anders had ik me er al lang in ingelezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tommienator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:21:
Het probleem is dat ik dyslectie heb, ik had al vroeger problemen met nederlands, en laat staan dat ik deftig engels/frans kan. Heb me er altijd op moeten doorworstelen.
dus zo'n engels talige teksten liggen spijtig genoeg buiten handbereik. Anders had ik me er al lang in ingelezen :).
op got loopt er ook een topic over, misschien kan je daar alvast wat lezen: Thematopic: Backups

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:34

Rannasha

Does not compute.

Als je een zelfbouw NAS/server wil zonder hoge eisen, dan is je i3 setup zeker overkill. Ik heb zelf een half jaar terug ofzo de volgende setup samengesteld (excl harddisks):

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 61,50€ 61,50
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 90,30€ 90,30
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 21,51€ 21,51
1Antec VP350P€ 33,99€ 33,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,30

met een oude laptop-harddisk die ik over had als OS-disk en 4x2 TB aan storage-disks. Hiermee zit je op 200 euro voor het basissysteem, zonder de storage. De hele boel draait Linux + ZFS en dat loopt als een zonnetje. Transfer-speeds zitten iets onder m'n gbit-bandwidth, de C60 CPU is zwak, maar voldoende om files te serveren, torrents te downloaden, simpele webserver-taken te doen, enz... ZFS zorgt voor enige redundancy (RAID-Z1 wordt gebruikt, vergelijkbaar met RAID-5, maar met extra features die ZFS biedt). (En natuurlijk staan belangrijke bestanden op nog 2 andere locaties, want zelfs een ZFS-raid is geen backup).

Een SSD voor je OS/programma's is niet heel hard nodig, want hoe vaak start je nu je OS of andere programma's op een moment waar performance belangrijk is? Vrijwel nooit als het ding als fileserver dient.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

LiquidT_NL schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:53:
[...]

Allemaal mooie RAID setups, maar ik heb nog niets gehoord over een fatsoenlijke back up :+
't internet is toch één grote backup? :+ en überredundant

ontopic,
heb voorlopig dus 1 schijf van 3 TB als backup. Voor de rest vooral zelf geen fouten maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-02-2013 15:32 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:42

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 91626 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:27:
Hardware RAID is iets duurder maar veel stabieler, makkelijker in onderhoud en sneller
Waar haal je die onzin vandaan software raid is net zo stabiel, Windows raid hoewel beperkt is zekker ook stabiel, maar de software raid van Linux is gewoon net zo goed of zelfs beter dan de meeste hardware kaartjes!
Dit zou in grote lijnen hetzelfde moeten zijn al is hardware RAID vaak intelligenter en dus gaat alles makkelijker met recoveren (al heb ik weinig ervaring met software RAID).
Weer onzin, software raid is op zijn minst net zo makkelijk als hardware raid.
Dit kan alleen als de array is aangemaakt op een hardware RAID controller en deze plaats je mee over. Normaal gesproken moet elke schijf bij het eerste gebruik op een RAID controller opnieuw geinitialiseerd worden en dus geformatteerd en gewist.
Correct, dat probleem heb je met Linux of Windows niet, daar kan je array gewoon mee nemen naar een andere PC en opnieuw opstarten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,40€ 37,40
1Gigabyte GA-B75M-D3P€ 77,-€ 77,-
1Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 64,90€ 64,90
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 43,90€ 43,90
1DeepCool GammaXX 300€ 17,50€ 17,50
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 41,99€ 41,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,20€ 33,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,89

Processor
Een Intel Celeron G1610 is een van de zuinigste en goedkoopste keuzes op het moment, maar het maakt eigenlijk niets uit welke S1155 dual core versie je neemt qua CPU kracht of voor je stroom verbruik.
En zelfs een quad core is maar 4W meer per jaar.

Het gebruik maken van een zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.

Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik: Stroomverbruik van een systeem

Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zwaardere quad CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een ondergeklokte 2600K@1.8GHz in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.

CPU-koeler
De standaard boxed koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies echter wel een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met onodigeveel opties.

Behuizing
Mijn eerste keuze valt op de Nexus Thrio 310 Silent Case, welke een redelijk stille behuizing is waar je toolless 8 HDDs in kwijt kan, en eventueel nog eens 3 via adapters in de 5.25'' bays, of zelfs nog eens 5 met deze HDD bay.

Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 2.5'' van 250GB of grotere als als OS en download HDD.

Het is aan te bevelen om een 2.5'' download/OS schijf te hebben ipv 3.5'' waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.

HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.

Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.

OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.

- WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)

Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.

Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.

- Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Tip: kies voor zo groot mogelijke HDDs als je, je array begint, daar je later altijd SATA aansluitingen te kort komt, en hoewel die grote HDDs nu nog duur zijn, worden ze (veel) goedkoper als je 2de of 3de koopt, daarnaast bespaar je ook energie als je minder HDDs in je array hebt zitten.

En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.

Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)

Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))

Met Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even Googled

Heb je nog steeds problemen kijk of je een Linux gebruiker (via via) kent, daar de meeste Linux gebruikers/nerds net jehovah getuigen zijn en je maar wat graag helpen je server op te zetten, alleen zorg wel dat je zelf alles zelf doet, daar je dan zelf het meeste leert.

De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg

Overwegingen voor uitbreidingen en alternatieven

Is een kleine kast echt een must, dan is deze dure maar compacte kast een goed alternatief: Lian Li PC-Q08 (ITX 1x 2.5'' 6x 3.5'') of de echt hele goede Lian Li PC-V354B (mATX 2x 2.5'' 7x 3.5'')

De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
Hey, en hoe die zijn die Western Digital Red en/of WD RE - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil, en zijn die er niet speciaal voor raid?
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)

Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ing._Buttje schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:30:
[...]

Ik hoop niet dat ik daar mijn eigen foto's en videos' terug ga (of moet) vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hangt er vanaf hoe je met de vrouwtjes omgaat .. anders wel :P

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Janoz schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:00:
Ik hoop niet dat ik daar mijn eigen foto's en videos' terug ga (of moet) vinden.
Dat sla je natuurlijk wel intern / extern / Offsite drievoudig op, maar voor de rest is het internet een prima backup, kan +95% van mijn films en video's daar wel weer terug vinden, en wat ik niet terug kan vinden hoef ik waarschijnlijk ook niet eer te hebben. :+

Alleen zal mijn ISP nou niet helemaal blij met me zijn als ik +30TB opnieuw ga downloaden. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uuMRBrjCE7ATcfUiMqMBpPMr/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 08:51
Hardware raid zou ik gewoon niet doen.

Kost je een dure controller en dure schijven. Die green schijven moet je sowieso niet op een hardware raid controller aansluiten. Dan is je array binnen no-time stuk (of tenminste, dat vind de controller).

Wat betreft linux, dat leer je zo. Ik ben zelf begonnen met freenas. Super simpel. Daar is gewoon een user interface voor waar je in principe alles al kan instellen. Maar als je wilt kun je ook al commandline gebruiken (of gaanderweg gaan proberen).

Dan kun je ook mooi ZFS gaan gebruiken. Raid-5 met dergelijk grote schijven is een risico. Stel dat een schijf crashed en hij gaat rebuilden dan gaat hij de andere 3 schijven uitlezen. dan moet hij dus 9TB lezen. de kans op een leesfout is hierbij redelijk groot. succesvol rebuilden is daardoor flink lastiger geworden.

kijk hier maar eens: (ik heb het zelf al eens nagevraagt):
raid 5 met grote sata schijven slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Is zeker wat voor te zeggen en ook in mijn situatie is het wachten tot het een keer fout gaat.
tja .. ze gaven in een ander artikel aan dat RAID 5 met grote schijven in 2009 al zou stoppen .. maar hoe groot waren die schijven?? We zijn nu 2013 en de schijven zijn vele malen groter en tot dusver weinig schokkende zaken. Misschien worden de schijven beter... misschien worden de controllers beter. tja ..

Mijn expantie van 3 TB naar 6 TB (netto, n-1) is bijna afgerond. Gedurende de tijd die ik nodig heb die extra 3 TB vol te krijgen doe ik ervaring op met 3x 3TB in RAID 5 en hou de 4e als backup achter de hand. Tegen die tijd weet ik wel of het te vertrouwen is of niet...... :D

btw op een Areca ARC-1110 controller (met backup batterij)

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-02-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-07 23:23
ik heb precies hiervoor deze setup pas aangeschaft.
(nja precies.. draait ook CP/SB/SAB op, en heeft iets van 30 users, studentenhuis nml)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
5Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,-€ 565,-
1Fractal Design Define Mini€ 80,72€ 80,72
1Sandisk Cruzer Blade€ 4,71€ 4,71
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 37,95€ 37,95
1Seasonic S12II 380W€ 48,90€ 48,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,68

en draai er freenas op. kost wat moeite om in te komen, maar draait als een trein. een betere cooler op je cpu heb je toch niet nodig, gezien je HDDs toch meer herrie maken en de intel cooler best wel prima is.

voor zover ik gelezen heb is raid Z een stuk betrouwbaarder als raid 5, dus ben ik daar voor gegaan. Dit is allemaal erg makkelijk in te stellen in freenas. en mocht freenas niet bevallen, kan je altijd je raid exporteren, een usbstickie met iets anders wat raidz ondersteund aansluiten en het daar weer in importeren.

enige punt is dat je met raidz wel wat meer geheugen wil hebben, want ZFS wil dat nog wel vol trekken. (meer geheugen = snellere tranfer rates hier. maar ik haal met 8gb gewoon 70MB/s dus dat lijkt me verder prima)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

player-x schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:47:
[...]

[...]

Dat sla je natuurlijk wel intern / extern / Offsite drievoudig op, maar voor de rest is het internet een prima backup, kan +95% van mijn films en video's daar wel weer terug vinden, en wat ik niet terug kan vinden hoef ik waarschijnlijk ook niet eer te hebben. :+

Alleen zal mijn ISP nou niet helemaal blij met me zijn als ik +30TB opnieuw ga downloaden. [afbeelding]
Je zegt wel 'natuurlijk', maar heel veel mensen vergeten dat. Overal worden maar dikke raid oplossingen aangehaald en alle data wordt gelijk behandeld. Boeie dat je alle afleveringen kwijt bent die je toch al wel een eker gezien had, of toch nu allemaal niet tegelijk kon gaan kijken. Slinger een torrent aan en binnen een kwartier kun je je aflevering weer verder kijken. Babyfoto's daarentegen...... Mijn neef heeft van de eerste 2 levensjaren van zijn zoon slechts 1 afgedrukte babyfoto. Al het andere is weg. Alles op de NAS in raid en een extra kopie op een USB schijf helpt niet wanneer een inbreker alle apparatuur in huis meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Janoz schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:35:
[...]

Je zegt wel 'natuurlijk', maar heel veel mensen vergeten dat. Overal worden maar dikke raid oplossingen aangehaald en alle data wordt gelijk behandeld. Boeie dat je alle afleveringen kwijt bent die je toch al wel een eker gezien had, of toch nu allemaal niet tegelijk kon gaan kijken. Slinger een torrent aan en binnen een kwartier kun je je aflevering weer verder kijken. Babyfoto's daarentegen...... Mijn neef heeft van de eerste 2 levensjaren van zijn zoon slechts 1 afgedrukte babyfoto. Al het andere is weg. Alles op de NAS in raid en een extra kopie op een USB schijf helpt niet wanneer een inbreker alle apparatuur in huis meeneemt.
En daarom ligt er een externe USB-disk op mijn werk waar de foto's op staan. En sinds kort video's ook, kwam ik op een pijnlijke manier achter (per ongeluk de niet-lege folder van mijn NAS gegooid - gelukkig had ik nog een lokale backup op mijn PC).

Maar dus:
NAS + PC @ home, + externe disk @ work
En foto's overigens ook in albums. Je weet wel, knippen en plakken op de ouderwetse manier :).

Die externe disk wordt niet dagelijks bijgewerkt (meer maandelijks of nog langzamer), maar de kans dat alles weg is, is dus zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Janoz schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:35:
Mijn neef heeft van de eerste 2 levensjaren van zijn zoon slechts 1 afgedrukte babyfoto. Al het andere is weg. Alles op de NAS in raid en een extra kopie op een USB schijf helpt niet wanneer een inbreker alle apparatuur in huis meeneemt.
BuddyBackup is daar echt de ideale oplossing voor, gewoon een keer installeren en configureren en nooit meer naar omkijken, gebruik het zelf nu vier jaar en werkt ideaal.

Vriend van me heeft ook een server en daar worden verscheidende back-up's op gemaakt van verschillende vrienden, en iedereen betaalt voor de ruimte die ze gebruiken daar voor, en hij maakt zijn back-up's op mijn server.
Voorheen had ik twee losse HDDs die ik elke keer als ik naar mijn ouders ging omruilde met de laatste back-up, en bij hun in hun brandkluisje legde.

Alleen sinds ik ben begonnen met filmen met mijn Nikon D800 is de ruimte die ik nodig heb voor mijn back-ups exponential hard gegroeid, en zelfs de 4, 9 en 36MP foto's haken er aardig op in, en zit ik al op tegen de 2 TB ruimte, gelukkig hebben we beide een 50Mbit/s verbinding. :+
Garyu schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:28:
Die externe disk wordt niet dagelijks bijgewerkt (meer maandelijks of nog langzamer), maar de kans dat alles weg is, is dus zeer klein.
Gewoon met de ''Task Scheduler'' (op werk) een maandelijkse pop-up notificatie aanmaken dat je, je back-up moet maken, en in jouw geval je USB HDD mee naar huis moet nemen.

Werkt bij mij prima, haal gewoon de USB back-up drive uit mijn brandkluis en maak een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Goed, er was precies nog veel voort gediscussieerd ^^.
Heb in de tussentijd niet meer echt gelezen (het topic hier) nu even juist bijgelezen.
En rustig tijdens m'n verlofje zitten lezen over vanalles en nog wat wat betrekking had tot dit onderwerp :).

Wat Raid betreft, hier ben ik op afgestapt.. Ik ga gewoon een 1 op 1 kopie doen. Is misschien wat inefficiënter, maar wat veiligheid en backup betreft denk ik voor mij de beste (alsook de goedkoopste oplossing) en dan hoef ik niet meteen veel harddisks kopen, maar kan ik rustig opbouwen. En als de sata poorten vol zitten, kan ik voor een pci-e sata controller gaan kijken.

En dan het systeem ga ik een beetje afzwakken.. Toch zeker op de processor, denk voor een pentium (misschien zelfs celeron) te gaan. Dit ga ik nog bekijken..

Maar qua moederbord, dit wil ik wel graag behuiden.. Heb altijd al graag een moederbord gehad waar veel opties en features op zijn. En het bied genoeg pci-e sloten alsook sata poorten.. En het verschil qua prijs tussen de moederborden is echt vrij klein (koop via de groothandel en kan btw recupereren) dus dan kan ik beter die 5 of 10 euro extra investeren in een beter moederbord vind ik toch.

En dan als bootdisk heb ik een 2.5" 500gb harde schijfje nog thuis gevonden.. Dus zal zeker en vast meer als genoeg zijn :)!

En dan komt het systeem op dit ui:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 54,95€ 54,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,49€ 21,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,34

Wat denken jullie hiervan?

En als os zou ik graag WHS willen gaan gebruiken, ben meer met een vertrouwde omgeving.. Misschien later overstappen op Linux, maar momenteel verkies ik dit nog.

Is het mogelijk om automatisch de schijven op elkaar (bv. iedere dag.) een backup van elkaar te laten nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tommienator op 16-02-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik gebruik tegenwoordig voor backups Crashplan -- Ik heb m'n linux storage bak gewoon aangemeld als extra PC in het geheel, vervolgens gebruik ik die software eerst om backups te doen naar de linux storage bak en daarnaast worden er online backups gedaan naar crashplan zelf.

4 jaar voor $430, geweldige value. (al is de prijs wel significant verhoogd sinds ik het betaald heb, toen was het 4 jaar voor $290 oid)

[ Voor 14% gewijzigd door Jasper Janssen op 16-02-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293895

http://www.weethet.nl/english/hardware_raid.php#5

Raid 10 kan je gebruiken? Of je douwt er wat hardeschrijven bij en maak gebruik van mirroring, MSbackup commando noem maar op.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 293895 op 16-02-2013 18:16 ]

Pagina: 1