Welk moederbord en CPU zou ik moeten kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• fender83
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-01 09:36
Ha Tweakers!

Ik heb jullie hulp hard nodig, aangezien ik zelf de laatste tijd niet meer genoeg thuis ben hierin ;)

Ik zoek een nieuw moederbord, en denk er aan gelijk mn processor te updaten.
Ik heb nu:
- Asus PK5 moederbord
- Intel 8400 core to duo
- Asus EN9600GT
- Corsair ValueSelect DDR2,800-2GB

Laatst heb ik een SSD (Samsung Pro 840 120GB) gekocht, maar ondervind sindsdien random crashes. De SSD heb ik gecontroleerd op bad sectors maar lijkt 100% in orde te zijn. Ik denk dat de crash plaats vindt als ik bewerkingen naar andere HD's doe. Deze werkten voor het plaatsen van de SSD gewoon goed.
Daarnaast ondersteunt mn PK5 moederbord SATA 300 en geen 600, dus ik haal ook de snelheid niet die je zou willen met deze SSD. Ik lijkt erop dat mn moederbord niet voldoet dus.

Om bovenstaande issues op te lossen, zoek ik dus wat vernieuwing:

- Ik zoek een nieuw moederbord die mn SSD ondersteunt. Ik heb geen crossfire nodig en hoef niet te overclocken. Ik speel bijna geen games, maar vooral muziek/video bewerking zoals Pinnacle en Cubase.
Een stabiel systeem is dus het belangrijkst.
- Omdat die Intel 8400 alweer zo'n 5 jaar oud is, is het wel verstandig deze te vervangen
- De videokaart is oud, maar omdat ik zowat geen games speel zou ik deze prima kunnen overzetten denk ik?
- Als het geheugen over te zetten is zonder dat dit een bottleneck wordt, zou dat mooi zijn.

Kunnen jullie wat suggesties doen voor het moederbord, de processor? En indien nodig het geheugen?
Het budget is niet fixed, zeg 300 euro ongeveer.

Enorm bedankt alvast!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geheugen overzetten kun je vergeten, alles draait tegenwoordig op DDR3. Voordeel is wel dat het spul spotgoedkoop is op het moment.

Met de eisen die je stelt aan het moederbord zou in principe ieder bord wel voldoen, neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door om een bord uit te zoeken. Voor de CPU kun je *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? eens doornemen.
Dan heb je al een wat beter idee van waar je naar moet kijken.

Je videokaart kun je gewoon overzetten, al kan het misschien zinnig zijn om die weg te doen en de IGP te gebruiken op een modern systeem. Afhankelijk van wat je wilt gaan doen presteren deze ook behoorlijk en scheelt het toch weer een stuk in stroomverbruik.

• fender83
Bedankt! Die twee topics had ik nog niet gezien, ga ik even checken!

[ Voor 7% gewijzigd door fender83 op 06-02-2013 11:09 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14
Wat is je budget? Hoeveel wil je er op vooruit gaan?

In principe zou alles wel zo'n beetje voldoen. Kies voor een interne GPU (IGP).
De meeste Intel I series hebben er eentje in zitten. En die zijn prima en ook te gebruiken (mits software het ondersteund) voor conversie van video.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Als je veel videobewerking doet, neem dan iig een dedicated gpu, maakt niet uit welke.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Chris Smoove schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:14:
Als je veel videobewerking doet, neem dan iig een dedicated gpu, maakt niet uit welke.
hij heeft een 9600GT zoals je kunt lezen.

OT:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 151,20€ 151,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,60€ 56,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,90€ 46,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,70

zoiets?

eventueel een Xeon: pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed als je echt veel bewerkingen doet. maar gezien je van een C2D komt lijkt me een i5 ruim voldoende

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• fender83
Oke, bedankt voor de replies so far.
Heb een hoop gelezen en vergeleken, en denk inderdaad dat die B75 en I53350 een prima combi zijn, en binnen budget zijn. Ik ben me ook bewust van de 'tekort komingen' van beide (zoals geen FW of overclockmogelijkheden), en dat is ook prima :)

Blijft het geheugen over..ik denk aan 8 GB of 16 GB (prijsverschil is miniem, maar wat is het verschil in prestatie). DDR3, 1600 mhz, maar dan nog zie ik freakin veel varianten :S Informatique heeft bv 4x de 16GB vengeance versie staan, met dezelfde CL, maar ik zie t verschil niet..

Wat raden jullie aan? 8 of 16 GB, en welke variant?
Gebruik overigens Win7 64x dus dat moet goed gaan.

Thnx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

8GB is zat, ik werk zelf met 16GB en kan niet zeggen dat ik ooit meer dan 8GB gebruik. Maar gezien het prijsverschil maakt het inderdaad weinig uit.

Wat je er verder induwt maakt weining uit, maar let bij voorkeur wel even op de QVL. Sommige moederbordmerken (zoals Asus) zijn behoorlijk kieskeurig, terwijl andere merken (zoals MSI en Gigabyte) vrijwel alles vreten wat je erin stopt. Als je modules pakt die getest zijn dan weet je zeker dat het werkt, ook al koop je een wat kieskeuriger merk.

• fender83
Dan blijf ik gewoon bij 8 GB. Ik kan ook nergens iets vinden dat 16GB een echte toegevoegde waarde is.

Als ik kijk op de supported memory list van ASrock kijk, vind ik er echter maar een paar:
http://www.asrock.com/mb/memory.us.asp?Model=B75%20Pro3-M
Waar kan ik nog meer geteste combinaties vinden?

Overigens, ik heb nu een ARCTIC-COOLING SILENTIUM T3.
Zover ik kan zien kunnen die nieuwe onderdelen prima in deze kast, of ik zie ik iets over het hoofd? Voeding is 550w, zou genoeg moeten zijn?

edit: En wat is jullie performance gevoel bij 1600 vs 1866 mhz van DDR3?

[ Voor 7% gewijzigd door fender83 op 06-02-2013 14:47 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

550W zegt niets, ligt aan het model. Aangezien je bijv. geen dikke gpu erin hebt zitten, maakt dat niet zoveel uit. Bij intel cpu's geeft 1866 mhz geen toegevoegde waarde tov 1600. Snelheidsverschil is miniem, dus niet te merken.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Grafische kaart zou ik met een klein budget gewoon overzetten inderdaad. Zeker als die nu nog voldoet, vervangen kan altijd nog. Qua geheugen gebruik ik al jaren Kingston, heb ik nog nooit problemen mee gehad wat betreft compatibiliteit. En inderdaad, 1600 of 1866 MHz zul je vermoedelijk niet merken.

Heb zelf een paar weken terug een nieuw systeem ingebouwd met een i7 3930k, zit ook 1600MHz geheugen in, werkt snel zat (32GB). 8 of 16 gig aan geheugen, bedenk hoe lang je met dit systeem wilt doen en weeg dat af tegen het prijsverschil. Wellicht dat je op termijn zwaardere applicaties wilt draaien die geheugen vreten.

Staat overigens in de bios je ssd wel ingesteld op AHCI? Schijnt bij oudere moederborden niet altijd standaard zo ingesteld te staan, maar ik heb wel ergens gelezen dat je die instelling het beste kan gebruiken voor een ssd.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• fender83
Staat overigens in de bios je ssd wel ingesteld op AHCI? Schijnt bij oudere moederborden niet altijd standaard zo ingesteld te staan, maar ik heb wel ergens gelezen dat je die instelling het beste kan gebruiken voor een ssd.
Nee, dat staat niet op die optie, alleen IDE is beschikbaar.
Waarom is dat eigenlijk nodig voor een SSD, of beter? Zou misschien mn random crashes wel verklaren..

• fender83
NLBUURMAN schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:08:
[...]

hij heeft een 9600GT zoals je kunt lezen.

OT:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 151,20€ 151,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,60€ 56,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,90€ 46,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,70

zoiets?

eventueel een Xeon: pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed als je echt veel bewerkingen doet. maar gezien je van een C2D komt lijkt me een i5 ruim voldoende
Goed, na veel lezen, benchmarks lezen, etc. is het de bovenstaande config geworden, op de processor na, met drie tientjes meer heb ik de i5 3550 gekozen. Is besteld! :)

Bedankt voor de hulp! Mag op slot dus..

EDIT: Laatste vraag: maakt het uit om de SSD met huidige installatie gewoon over te zetten? Of is dat niet handig en kan je beter een nieuwe installatie gaan doen na het plaatsen in de nieuwe config? Weet niet hoe Windows 7 64x hier mee omgaat..

[ Voor 5% gewijzigd door fender83 op 07-02-2013 12:32 ]

• Dust2Dust
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09-2025
fender83 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:02:
[...]
EDIT: Laatste vraag: maakt het uit om de SSD met huidige installatie gewoon over te zetten? Of is dat niet handig en kan je beter een nieuwe installatie gaan doen na het plaatsen in de nieuwe config? Weet niet hoe Windows 7 64x hier mee omgaat..
Dit laatste heb ik 2 weken geleden gedaan met 32 bits variant van WIN7 en dat ging prima. Eerst de driver dvd van het moederbord er in en drivers installeren, daarna doet WIN7 bijna alles verder zelf. Gaan wel een paar Windows Update rondes overheen, maar het ging. Ik heb een verse installatie met Windows 8 Pro, maar wilde mijn oude installatie niet direct opgeven, draai nu dual boot met WIN 8 als default.
Pagina: 1