Op zaterdag 07 juli 2001 20:49 schreef idX het volgende:
Als ik aan de potmeter voor contrast draai, krijg ik heel even oplichtende blokjes (die 4x20 dingen) te zien. Dit krijg ik als ik hem helemaal naar links draai en ook als ik hem helemaal naar recht draai.
vaag... alle 4 de regels???
en naar links
en naar rechts??? weet je wel zeker of je de potmeter op de goeie manier hebt aangesloten??
jwbagger: Ik heb geen weerstandjes

maar hij zou het toch met dat schema moeten doen.
in principe zou hij het moeten doen, maar als blijkt dat de backlight te fel is, kan je beter een extra weerstandje erbij gooien voor de zekerheid. Je hebt toch wel 5V gebruikt en geen 12V he? Weerstandjes kosten overigens geen drol, ongeveer een kwartje per stuk, dus daarvoor kan je niet zonder zitten

port95nt heb je toch voor dat proggie nodig, tenminste dat had ik begrepen van de site. Ik gebruik Windows 2000.
Ik probeer zo wel eens te booten in Windows ME.
voor win2000/nt kan dat idd nodig zijn, maar ik heb ondertussen hier wel begrepen dat zo'n schermpje daarin draaiend krijgen een groot probleem kan zijn. Probeer winME maar, daarin werkt het bij mij in ieder geval perfecto.
Wat moet je op de 1e en 3e regel zien dan?
alle vlakjes oplichtend op 1 en 3, alle vlakjes 'zwart' op 2 en 4. (aansluitingen voor backlight zitten rechts van het scherm, aansluitingen naar paralelle poort linksboven).
Maakt het trouwens echt geen verschil aan welk pootje van de potmeter ik de plus bevestig (linker of rechter).
De plus??? die van 100 ohm zit op de ground als ik me niet vergis!
Daarbij moet je het middelste pootje SAMEN met een van de pootjes aan de zijkant aan de ground bevestigen, en het overgebleven pootje moet aan connector C van de backlight.
Als je het over die andere potmeter hebt (10 Kohm) dan moet je het linkerpootje op de ground, de rechter op de +5V en de middelste op pin 3 van de LCD. (links en rechts mogen trouwens verwisseld worden, dat maakt alleen uit voor de draairichting).
Bij de potmeter van 100 ohm ruik ik ook een lichte aangebrande lucht, maar dat kan ook van het solderen zijn.
Misschien kortsluiting of een te hoog voltage doorheengejaagd? Probeer de potmeter door te meten met een multimeter, of koop anders een nieuwe...
Ik ga nog een keer alle draadjes checken
In ieder geval bedankt voor je hulp

succes! vertel wel of het gelukt is!