Hoewel ik procederen niet sportief vind, ben ik wel zeer beniewd naar nieuwe jurisprudentie.
Ik vind procederen nog altijd sportiever dan alle "haters" die hun mening als feit presenteren. Velen geven namelijk aan dat een rechtszaak kansloos is e.d. Ik heb nog niemand met enige jurisprudentie aan zien komen. Het is het goed recht voor de consument om zijn gelijk proberen te behalen wanneer je door een verkoper genaaid wordt omdat die de wet met voeten treedt en zich eventueel gesterk voelt door het arrest dat naar deze firma is genoemd
Mocht iemand het OTTO-arrest genoemd hebben, dit is een significant andere zaak. Deze netboek heeft een korting van 50% dat voor een restpartij in crisistijd best realistisch is volgens mij (maar dat is aan een rechter om te oordelen. Het arrest gaat over een prijsdaling van meer dan 85%!!!! Een prijs van rond de 200 euro is niet vreemd voor EOL netbooks.
Tel daarbij op dat eenzijdig, zonder enige vorm van communicatie verschillende orders zijn geannuleerd en je hebt op zijn minst een kans om een rechtzaak te winnen.
Even over die goeder trouw als consument:
Voorbeeld1:
(aan die mensen die de prijs van 50-60 euro aanvaarden door aan de kassa af te willen rekenen en hier pas werden teruggefloten ==> Voor de afwikkeling: dit is allemaal op beeld en geluid opgenomen door bewakingsaudio en beeld die als bewijsmateriaal is gebruikt in deze zaak)
Voorbeeld 2:
Mijns inziens beschrijft het 2de voorbeeld deze zaak het best, hoewel bij voorbeeld 2 nog sprake is van heldere communicatie
Daarnaast vroeg ik me af of er jurisprudentie bekend is over wat als redelijk prijsverschil mag worden beschouwd waarvoor geen navraag hoeft te worden gedaan.
Ik vind procederen nog altijd sportiever dan alle "haters" die hun mening als feit presenteren. Velen geven namelijk aan dat een rechtszaak kansloos is e.d. Ik heb nog niemand met enige jurisprudentie aan zien komen. Het is het goed recht voor de consument om zijn gelijk proberen te behalen wanneer je door een verkoper genaaid wordt omdat die de wet met voeten treedt en zich eventueel gesterk voelt door het arrest dat naar deze firma is genoemd
Mocht iemand het OTTO-arrest genoemd hebben, dit is een significant andere zaak. Deze netboek heeft een korting van 50% dat voor een restpartij in crisistijd best realistisch is volgens mij (maar dat is aan een rechter om te oordelen. Het arrest gaat over een prijsdaling van meer dan 85%!!!! Een prijs van rond de 200 euro is niet vreemd voor EOL netbooks.
Tel daarbij op dat eenzijdig, zonder enige vorm van communicatie verschillende orders zijn geannuleerd en je hebt op zijn minst een kans om een rechtzaak te winnen.
Even over die goeder trouw als consument:
Voorbeeld1:
Zal de rechter als vonnis uitspreken dat de verkoper in zijn recht staat, of dat deze toch moet leveren?Een levi's 501 heeft een adviesprijs van €120,-
Bij een fysieke winkel liggen ze in de sale voor € 50/60 p.s. (absoluut niet abnormaal)
Nadat er stormloop is onstaan en de winkel vol staat besluit de verkoper aan de kassa te vermelden dat er een prijsfout is en dat deze 501's 110 euro kosten.
Stel de boze klanten beginnen een collectieve afwikkeling. Wat zal een rechter in deze zaak oordelen?
(aan die mensen die de prijs van 50-60 euro aanvaarden door aan de kassa af te willen rekenen en hier pas werden teruggefloten ==> Voor de afwikkeling: dit is allemaal op beeld en geluid opgenomen door bewakingsaudio en beeld die als bewijsmateriaal is gebruikt in deze zaak)
Voorbeeld 2:
Wat zal hier een rechter oordelen? Hadden de klanten moeten vragen of de prijs klopte, of heeft de winkel de klanten onrechtmatig behandelt?Stel de eerder genoemde levi's liggen voor 45 euro in de sale (nog niet tegenkomen, maar net een paar euro minder dan normale sales prijzen)
De winkel stroomt vol, mensen aanvaarden het aanbod en betalen hiervoor. Zij kunnen de broeken in de betreffende maten afhalen bij het depot 2 straten verder. Bij de ingang van het depot staat een groot bord. Levi's 501 €80,- en dat diegenen die deze voor een lagere prijs hebben gekocht dit niet geleverd krijgen omdat het een prijsfout was. Conform de voorwaarden krijgen zij het bedrag teruggestort nadat het depot 30 dagen rente heeft ontvangen over de X maal 45 euro.
Mijns inziens beschrijft het 2de voorbeeld deze zaak het best, hoewel bij voorbeeld 2 nog sprake is van heldere communicatie
Daarnaast vroeg ik me af of er jurisprudentie bekend is over wat als redelijk prijsverschil mag worden beschouwd waarvoor geen navraag hoeft te worden gedaan.
En dit is wat er tegenwoordig mis is met GoT
[ Voor 62% gewijzigd door eL_Jay op 02-02-2013 12:25 ]