Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:14:
dubbelglas lost niks op! stop hierover te zeuren.

ontvochtigen van je huis hoort erbij, een een draai-kiepraam op kiepstand zorgt niet voor ontvochtigen, daarvoor moet je raam wagenwijd open. elke dag voordat je de verwarming aanzet een kwartiertje alle ramen open en je probleem is zo de wereld uit.

is het echt heel erg, koop dan wat van die vochtvangers bij de gamma in het begin.

andere optie is dat je ergens lekkage hebt en daardoor veel vocht. maar dit lijkt onwaarschijnlijk.

edit: dit kost echt niet 100en euros extra.
Ramen staan ruim een uur open elke dag zoals reeds eerder gezegd maar ergens is een stop he zoals ik al zei. Tevens hebben wij maar 2 ramen die wij 's avonds en 's ochtends niet open kunnen zetten ivm de vele inbraken hier, dit weet de woningbouw (stond in de krant) maar doen er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:14:
dubbelglas lost niks op! stop hierover te zeuren.
Dat verplaatst het probleem naar het volgende koudste oppervlak, alleen heb je daar geen afwateringsgootjes / vensterbank en kan het waarschijnlijk minder goed tegen vocht.
ontvochtigen van je huis hoort erbij, een een draai-kiepraam op kiepstand zorgt niet voor ontvochtigen, daarvoor moet je raam wagenwijd open. elke dag voordat je de verwarming aanzet een kwartiertje alle ramen open en je probleem is zo de wereld uit.

is het echt heel erg, koop dan wat van die vochtvangers bij de gamma in het begin.

andere optie is dat je ergens lekkage hebt en daardoor veel vocht. maar dit lijkt onwaarschijnlijk.

edit: dit kost echt niet 100en euros extra.
Ventileren is noodzaak in woningen met enkelglas. En een trekker over de natte ramen 's ochtends en met koud vochtig weer misschien nog wel een keer in de middag / avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:16:
[...]

Alles niet, maar de TS gaat nu heel hard wijzen naar de woningbouw terwijl er geen woord geerept is over de vragen of bijvoorbeeld de douche eigen ventilatie heeft, of "luchten" ook écht het raam opengooien inhoudt, en niet op een kiertje zetten, en hij roept direct, bij álles, dat het niet de bedoeling kan zijn dat hij kosten heeft. Dat kan helaas voor hem wel: hij heeft het object zó gehuurd. Als er een probleem met de woning is (dwz hij lucht goed, stookt goed en tóch komt er vocht op) dan is er zeker een onderzoekje door een onafhankelijke derde partij aan te raden. Maar "je raam op een kiertje houden drie uur per dag" en "goed luchten" is wel wat anders. En daar zou hij best eens naar mogen kijken om dat uit te sluiten, voor hij boos en wijzend naar z'n banksaldo de verhuurder aansprakelijk stelt voor iets wat, in mijn optiek, gewoon kosten zijn die horen bij het wonen in elke willekeurige woning, koop of huur.

Als ik niet goed lucht komt er ook schimmel en vocht. Luchten kost geld. Als je het goed doet (wat ik nog steeds niet gezien heb) en er blijft vocht komen heb je een probleem met de woning en is de woningbouw aan zet om dat op te lappen. Maar als je slecht ventileert en dan als reden opgeeft "dat is me te duur, dat kan de bedoeling niet zijn" ... tja.
Heb pas 3 keer gezegd dat wij elke dag ventileren uurtje lang. Derde partij dat is juist wat we willen maar wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het plaatsen van dubbel glas heeft op zichzelf ook geen zin. Harder stoken waarschijnlijk ook niet.

Als je enkel glas vervangt door HR++ glas, dan is het glas niet meer het koudste oppervlak in je huis. Vermoedelijk zijn je muren dan het koudste oppervlak. Het aanwezige vocht zal dan niet langer condenseren tegen het raam en op de vensterbank lopen, maar zal op de muren neerslaan. Dat zorgt ervoor dat de muren vochtig worden en klam gaan aanvoelen, en voilà, nog meer schimmel op de muren. Harder stoken alleen heeft ook geen zin om dezelfde reden.

Je moet het vocht gewoon bij de bron aanpakken. Dus geen was in huis drogen, maar een droger gebruiken, goede afzuiging in de badkamer (laten) realiseren, en idem in de keuken. Verder goed ventileren, maar ik begrijp dat je dat al doet. Eerlijk gezegd zou ik mezelf primair tot de woningbouw wenden met de eis dat keuken en badkamer deugdelijk geventileerd worden. Dat is iets bouwkundigs en is wel hun verantwoordelijkheid, zeker als jouw vriendin er gezondheidsklachten door oploopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Knettergek Maar je moet kunnen begrijpen dat wij niet 24/7 de ramen open kunnen zetten (ben ook weleens weg dan zet ik ze zeker niet open ivm de inbraken) en enough is enough op een gegeven moment. Wij zijn best bereid wat te doen (doen we al) maar de woningbond mag toch ook weleens gaan kijken naar wat extra roosters of nieuwe kozijnen of iets dergelijks.

De douche heeft trouwens een eigen ventilatie (klein draaiding wat een takkeherrie maakt) en een rooster in de deur. Ook dit is niet voldoende trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43
Mijn vriendin woonde in zo'n soortgelijke woning en had exact hetzelfde, bij haar was er ook niets aan te doen.
De Woningbouw gaf niet thuis.

Er is pas wat aangedaan toen zij eruit ging en er een nieuwe inging, uit eindelijk bleek het allemaal een combinatie te zijn.

Rotte vloer.
Enkel Glas.
Slechte Ventillatie.
Geen kier standen voor ramen.

Bij de nieuwe bewoner hebben ze de hele vloer vervangen en andere raampjes geplaatst op de Slaapkamer en woonkamer en keuken met kierstanden zodat ook als ze niet thuis was het gelucht kon worden en er ventillatie zou zijn.
Toevallig ken ik de nieuwe bewoner ook en die heeft nergens last meer van behalve van schimmel plekken die teurg keren elke keer na het verwijderen in de badkamer, omdat de badkamer in het middel van de woning zich bevind en er geen ramen bij in de buurt zitten.
Gelukkig is dit voor hem en zoals bij haar niet een ramp en weg te halen en op nieuw te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
@TS: je bent nu wel heel erg aan het focussen op mensen die het niet eens met je zijn en je roept vooral hoe het niet aan jou ligt. Ga nu eens antwoorden geven op vragen: je lucht een uur per dag, hoe doe je dat? 1 of 2 ramen open? Hoever open, wagenwijd of een kiertje? Hoe zit het met je douche, waar loopt al die damp heen? Heb je ventilatie daarvoor? Heb je wel eens de buren gevraagd wat hun ervaringen zijn?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:19:
Het plaatsen van dubbel glas heeft op zichzelf ook geen zin. Harder stoken waarschijnlijk ook niet.

Als je enkel glas vervangt door HR++ glas, dan is het glas niet meer het koudste oppervlak in je huis. Vermoedelijk zijn je muren dan het koudste oppervlak. Het aanwezige vocht zal dan niet langer condenseren tegen het raam en op de vensterbank lopen, maar zal op de muren neerslaan. Dat zorgt ervoor dat de muren vochtig worden en klam gaan aanvoelen, en voilà, nog meer schimmel op de muren. Harder stoken alleen heeft ook geen zin om dezelfde reden.

Je moet het vocht gewoon bij de bron aanpakken. Dus geen was in huis drogen, maar een droger gebruiken, goede afzuiging in de badkamer (laten) realiseren, en idem in de keuken. Verder goed ventileren, maar ik begrijp dat je dat al doet. Eerlijk gezegd zou ik mezelf primair tot de woningbouw wenden met de eis dat keuken en badkamer deugdelijk geventileerd worden. Dat is iets bouwkundigs en is wel hun verantwoordelijkheid, zeker als jouw vriendin er gezondheidsklachten door oploopt.
Badkamer hebben ze 2 jaar terug vernieuwd (zat enorme hoeveelheid vocht in het beton). Douche heeft 1 roostertje in de deur en 1 ventilatortje om het vocht weg te krijgen (niet voldoende). De pest is dat de ruimte ZO KLEIN is dat er NERGENS ruimte is voor een extra ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:21:
[...]

Badkamer hebben ze 2 jaar terug vernieuwd (zat enorme hoeveelheid vocht in het beton). Douche heeft 1 roostertje in de deur en 1 ventilatortje om het vocht weg te krijgen (niet voldoende). De pest is dat de ruimte ZO KLEIN is dat er NERGENS ruimte is voor een extra ventilator.
Dan moet er in ieder geval in de wel beschikbare ontluchtingspijp een zo krachtig mogelijke ventilator worden geplaatst die ook regelmatig schoon wordt gemaakt. Zoals ik zei: dit kun je wel bij de woningbouw neerleggen als de bestaande capaciteit duidelijk onvoldoende is.

Ik woon zelf in een nog veel ouder huis (1937) waar in het begin ook geen actieve afzuiging was in de badkamer. Verder had ik in het begin nog geen wasdroger en hing er dus bijna 24/7 natte kleding op de overloop. Toen was letterlijk elk koud oppervlak in het huis klam, en in de winter had ik letterlijk (geen gein) een ijsmuur van ca. 1-1,5 cm dik op mijn (enkele) ramen. Deze winter heb ik geprobeerd vocht te minimaliseren, dus douchen met de deur naar de rest van de woning dicht en het raam open, een deugdelijke ventilator geplaatst die naar het dak blaast, en bovendien heb ik een wasdroger aangeschaft. Wat een wereld van verschil. Zelfs met nog relatief veel enkel glasoppervlak was er bij -15 buiten hooguit wat condens op de ramen, maar dat was te weinig om naar beneden te lopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:22:
[...]

Dan moet er in ieder geval in de wel beschikbare ontluchtingspijp een zo krachtig mogelijke ventilator worden geplaatst die ook regelmatig schoon wordt gemaakt. Zoals ik zei: dit kun je wel bij de woningbouw neerleggen als de bestaande capaciteit duidelijk onvoldoende is.
Thanks gaan we doen. Maar wat doen we met de slaapkamer? Mijn vriendin ondervind hier duidelijk hinder van qua gezondheid. Dit krijg ik de woningbond niet aan hun verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:23:
[...]

Thanks gaan we doen. Maar wat doen we met de slaapkamer? Mijn vriendin ondervind hier duidelijk hinder van qua gezondheid. Dit krijg ik de woningbond niet aan hun verstand.
In de slaapkamer ontstaat vocht als je slaapt, dus als je er slaapt moet je het raam open doen. Ben je bang dat er ingebroken wordt, gebruik dan een goede kierstandhouder voor het raam. Die dingen kosten EUR 15 bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:24:
[...]

In de slaapkamer ontstaat vocht als je slaapt, dus als je er slaapt moet je het raam open doen. Ben je bang dat er ingebroken wordt, gebruik dan een goede kierstandhouder voor het raam. Die dingen kosten EUR 15 bij de bouwmarkt.
Mag de woningbond deze oude ramen wel voeren terwijl ze weten van de inbraken? Ze moeten er toch voor zorgen dat hun huurders veilig kunnen wonen? We hebben geen kiepstand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of gebruik een luchtontvochtiger zoals eerder hier vermeld.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:24:
[...]

Dat plaatje wat je ziet van dat raam dat is van de slaapkamer trouwens. Als ik mijn hand tegen het raam aanhoud word hij koud/wind. Lijkt mij ook niet te horen denk ik? Raam moet volgens mij volledig sluiten op de naden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:25:
Of gebruik een luchtontvochtiger zoals eerder hier vermeld.
Allang gehad, 3 dagen kan ik een nieuwe kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:23:
1. Zo veel ventileren als mogelijk. 12 uur ventilatie moet je toch wel kunnen halen? Zodra je thuis komt het raam op een kier, als 's ochtends naar je werk gaat het raam weer dicht. Desnoods gecombineerd met de kierstandhouder van nare man.
2. De huidige schimmel verwijderen: behang verwijderen, anti-schimmelspray (desnoods meerder malen), en schimmelwerende grondverf.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 28-01-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Er horen gaatjes in de alu-strookjes onder je raam, zodat het condens ook weg kan lopen.

En je slaapt dus met raamdicht, twee personen in een kleine kamer? Gewoon raam open in de slaapkamer, zeker als je slaapt.

Die koude wind is gewoon kou die "naar binnen valt", ook dat hoort bij enkelglas.

[ Voor 16% gewijzigd door Lucky-Shirt op 28-01-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lucky-Shirt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:27:
Er horen gaatjes in de alu-strookjes onder je raam, zodat het condens ook weg kan lopen.

En je slaapt dus met raamdicht, twee personen in een kleine kamer? Gewoon raam open in de slaapkamer, zeker als je slaapt.
Gaan we niet doen. Laatste maand 50 inbraken in ons dorp op 1100 inwoners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Dat plaatje wat je ziet van dat raam dat is van de slaapkamer trouwens. Als ik mijn hand tegen het raam aanhoud word hij koud/wind. Lijkt mij ook niet te horen denk ik? Raam moet volgens mij volledig sluiten op de naden?
Koop goede tochtstrips en installeer die. Kost je hooguit 15 euro, en scheelt een slok op een borrel. Het is vaak niet eens het enkelglas wat het koud maakt, het is de tochtstroom. Ik heb huizen gezien waar HR++ beglazing was geïnstalleerd, maar die niet kierdicht waren gemaakt. Dan scheelt het nog geen drol.

Verder kun je van een ouderwets raam een 'semi-kiepraam' maken door een kierstandhouder te installeren. Ik bedoel dus zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.ez-catalog.nl/artimages/8713515999005/highres/9283009010.jpg

Als je raam naar buiten opent is het een ander verhaal, dan moet je iets creatiever zijn. Maar ik betwijfel of de woningbouw gehouden is jouw kozijnen te vernieuwen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tochtstrip zit er al op he dat is het grappige van alles. Een raam hoort toch 100% te sluiten lijkt mij? Je hoort toch geen wind te voelen als je je hand ertegenaan houd? Als dat zo is kan ik daarmee ook naar hun stappen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Allang gehad, 3 dagen kan ik een nieuwe kopen :)
Ik bedoel niet zo'n plastic dingetje met korrels, ik bedoel zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/01/12/42/5a/640a/468e/abae/b513838cb30b/l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:20:
De douche heeft trouwens een eigen ventilatie (klein draaiding wat een takkeherrie maakt) en een rooster in de deur. Ook dit is niet voldoende trouwens.
Ben ik nog chef en niet goed in m'n appel? Of was dit een serieuze poging het gesprek richting volwassenheid te trekken?

At any rate:
Als je douche door dat rooster je woning in "ventileert" dan garandeer ik je dat als je met z'n tweeën gedoucht hebt ene uur lucht in de winter als het nat is aan de krappe kant is. Als ik mijn badkamerraam 's morgens wagenwijd open gooi (badkamer van 7 m²) duurt het drie kwartier voor alles echt goed droog is. En dat is m'n badkamer, daar ben ik alleen 's morgens en 's avonds een half uurtje (aparte WC). Jullie zijn met z'n tweeën, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je waterbesparender doucht dan ik (in Duitsland doen ze niet aan waterbesparende douchekoppen :9 ) en met z'n tweeën aan ongeveer dezelfde hoeveelheid nattigheid komt als ik.
Goeie afzuiging in je badkamer laten regelen zou dan een optie kunnen zijn, maar ook, zeer zeker, als je echt vindt dat het niet aan jou ligt dan zou ik eens drie weken lang elke dag piekfijn bijhouden
- hoe warm je elke kamer hebt (radiatorstandje is handig, thermometertje van 3 euro van de Gamma is handiger)
- hoe lang je welk raam open had (en verschil maken tussen "kiertje" en "all the way")
- wat je vocht doet (meer, minder, geen verschil)

Als je op papier hebt dat je drie weken lang serieus gelucht hebt, goed gestookt hebt, en je vochtprobleem niet weggaat, dan heb je ook gelijk wat om je woningbouw mee om de oren te meppen dat ze wat komen doen. Gaat je vochtprobleem wel achteruit, dan weet je ook gelijk waar je lucht- en stookgedrag naartoe zou moeten. Niet dat dat niet kán inhouden dat er bijvoorbeeld water van een dakgoot langs een muur naar beneden sijpelt en zo meer vocht inbrengt dan je nu terug kunt vinden.

Maar een kleine ruimte, waar je met twee mensen in woont en gebrekkige ventilatie voor de badkamer, dat blijft altijd een teer punt qua vochthuishouding. Van mijn ooms en tantes woont er één stel in een kleine aangepaste woning. Dat is een woonkamertje, open keuken, badkamer, slaapkamer, en een klein zoldertje. Als het regenachtig weer is slaan bij hen voor én achter de ramen dicht en het is goed dat m'n tante gehandicapt is en dus de hele dag thuis, want de ramen staan daar toch veelvuldig open. Hoe dan ook ga je er niet aan ontkomen dat, tenzij er ergens een lekkage zit (waarvan ik vermoed dat dat niet het geval is gezien je foto's) je waarschijnlijk of méér of slimmer zult moeten ventileren, in elk geval tot de schimmels verjaagd zijn. Want schimmel in je woning, dat is écht de meest gare bocht, dat wil je zsm weghebben, want je weet niet wat je inademt voor sporen en hoe schadelijk die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:29:
Tochtstrip zit er al op he dat is het grappige van alles. Een raam hoort toch 100% te sluiten lijkt mij? Je hoort toch geen wind te voelen als je je hand ertegenaan houd? Als dat zo is kan ik daarmee ook naar hun stappen namelijk.
Met dit weer voel je bij enkelglas altijd kou, een soort wind en het zal zeker met oudere kozijnen ook tochten, maar dat is misschien alleen maar goed, extra ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Ben ik nog chef en niet goed in m'n appel? Of was dit een serieuze poging het gesprek richting volwassenheid te trekken?

At any rate:
Als je douche door dat rooster je woning in "ventileert" dan garandeer ik je dat als je met z'n tweeën gedoucht hebt ene uur lucht in de winter als het nat is aan de krappe kant is. Als ik mijn badkamerraam 's morgens wagenwijd open gooi (badkamer van 7 m²) duurt het drie kwartier voor alles echt goed droog is. En dat is m'n badkamer, daar ben ik alleen 's morgens en 's avonds een half uurtje (aparte WC). Jullie zijn met z'n tweeën, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je waterbesparender doucht dan ik (in Duitsland doen ze niet aan waterbesparende douchekoppen :9 ) en met z'n tweeën aan ongeveer dezelfde hoeveelheid nattigheid komt als ik.
Goeie afzuiging in je badkamer laten regelen zou dan een optie kunnen zijn, maar ook, zeer zeker, als je echt vindt dat het niet aan jou ligt dan zou ik eens drie weken lang elke dag piekfijn bijhouden
- hoe warm je elke kamer hebt (radiatorstandje is handig, thermometertje van 3 euro van de Gamma is handiger)
- hoe lang je welk raam open had (en verschil maken tussen "kiertje" en "all the way")
- wat je vocht doet (meer, minder, geen verschil)

Als je op papier hebt dat je drie weken lang serieus gelucht hebt, goed gestookt hebt, en je vochtprobleem niet weggaat, dan heb je ook gelijk wat om je woningbouw mee om de oren te meppen dat ze wat komen doen. Gaat je vochtprobleem wel achteruit, dan weet je ook gelijk waar je lucht- en stookgedrag naartoe zou moeten. Niet dat dat niet kán inhouden dat er bijvoorbeeld water van een dakgoot langs een muur naar beneden sijpelt en zo meer vocht inbrengt dan je nu terug kunt vinden.

Maar een kleine ruimte, waar je met twee mensen in woont en gebrekkige ventilatie voor de badkamer, dat blijft altijd een teer punt qua vochthuishouding. Van mijn ooms en tantes woont er één stel in een kleine aangepaste woning. Dat is een woonkamertje, open keuken, badkamer, slaapkamer, en een klein zoldertje. Als het regenachtig weer is slaan bij hen voor én achter de ramen dicht en het is goed dat m'n tante gehandicapt is en dus de hele dag thuis, want de ramen staan daar toch veelvuldig open. Hoe dan ook ga je er niet aan ontkomen dat, tenzij er ergens een lekkage zit (waarvan ik vermoed dat dat niet het geval is gezien je foto's) je waarschijnlijk of méér of slimmer zult moeten ventileren, in elk geval tot de schimmels verjaagd zijn. Want schimmel in je woning, dat is écht de meest gare bocht, dat wil je zsm weghebben, want je weet niet wat je inademt voor sporen en hoe schadelijk die zijn.
Het punt is er is geen ruimte voor verandering in de badkamer. Het is net iets groter dan een wc... Er hangt 1 ventilatortje. Er is geen ruimte voor een raam of iets (zouden we wel willen maarja), toch is dit hun probleem lijkt mij? Hun moeten ervoor zorgen dat vooral de badkamer goed ventileert maar de vraag is hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Is die ventilator niet te vervangen voor een krachtiger exemplaar?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:33:
Is die ventilator niet te vervangen voor een krachtiger exemplaar?
Kan wel maar die zijn 2x zo groot en die passen dus weer niet want ernaast hangt de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Je hebt toch gewoon van die hele kleine badkamerventilators, die bouw je in.

https://www.google.nl/sea...ei=8JoGUeiMI--10QXupYGYBw

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07 19:52
Zo'n apparaat hebben wij altijd gebruikt om het vochtpercentage omlaag te krijgen, werkte prima. Inclusief wieltjes, dus ook prima voor tijdelijk gebruik in kleine ruimtes.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

En waar ventileert die ventilator van de badkamer dan naartoe, naar de gang, luchtkanaal of wat? Maw, de woning in of uit?
Als er binnen geen plek zou zijn kunnen ze ook een unit(je) op het dak zetten.

En de afzuiging van je gasstel (koken zogt ook voor veel vocht in de lucht).

Kachel uitlaten op de slaapkamer zorgt ook voor iets minder condens.

En ik weet niet waar je woont, maar til het kruipluik eens op en kijk eens wat je ziet?
In veel gemeenten in zuidholland zie je een overdekt zwemparadijs. Daar moet je dan wat aan laten doen.

Kortom bij de bron aanpakken, niet de uitwassen proberen te bestrijden met dubbelglas.

[ Voor 28% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-01-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:37:
En waar ventileert die ventilator van de badkamer dan naartoe, naar de gang, luchtkanaal of wat? Maw, de woning in of uit?
Als er binnen geen plek zou zijn kunnen ze ook een unit(je) op het dak zetten.

En de afzuiging van je gasstel (koken zogt ook voor veel vocht in de lucht).

Kachel uitlaten op de slaapkamer zorgt ook voor iets minder condens.
Dak kan niet is van de buurman niet van ons. Ventileert naar buiten maar te weinig. Ik denk dat hij max 20% van het vocht wegneemt en de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:36:
Je hebt toch gewoon van die hele kleine badkamerventilators, die bouw je in.

https://www.google.nl/sea...ei=8JoGUeiMI--10QXupYGYBw
Die hebben wij :) Alleen werkt voor geen meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:29:
Houten kozijnen (zeker uit de jaren 80, vurenhout) krimpen in en uit. Doet hardhout overigens ook. Dus dat is niet de schuld van de woningbouw maar van de natuur. Hence; tochtstrips :)

Overigens; als je ramen enkel glas zijn dan maakt het geen fuck uit of je raam op een kier staat of niet; Als ze er in willen tikken of snijden ze het ruit wel in of gaat de koevoet erin. Dus dat is lood om oud ijzer

Overigens, je huurt toch? Of is dit koop (nooit gehuurd danwel in een appartement gezeten dus ik heb geen idee wanneer je een Woningbond/vereniging hebt of niet :P sorry)

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 28-01-2013 16:41 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:40:
[...]

Houten kozijnen (zeker uit de jaren 80, vurenhout) krimpen in en uit. Doet hardhout overigens ook. Dus dat is niet de schuld van de woningbouw maar van de natuur. Hence; tochtstrips :)

Overigens; als je ramen enkel glas zijn dan maakt het geen fuck uit of je raam op een kier staat of niet; Als ze er in willen tikken of snijden ze het ruit wel in of gaat de koevoet erin. Dus dat is lood om oud ijzer
Dat weet ik dat dat aan de kozijnen ligt maar stel ze plaatsen er nieuwe in? Dan is dat probleem ook verholpen. In de slaapkamer is het altijd een stuk kouder dan in de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Er is al meerdere keren gesuggereerd dat je een actieve ontvochtiger aanschaft, waarom is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rogue schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:42:
Er is al meerdere keren gesuggereerd dat je een actieve ontvochtiger aanschaft, waarom is dat geen optie?
We hebben reeds 2-3x zoiets gehad maar dat is 5 dagen en het kan de kliko in. Denk dat de meeste geen idee hebben over hoeveel vocht wij beschikken in dit huis. Slaapkamer 70% normaal percentage daar is 22%....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:43:
[...]

We hebben reeds 2-3x zoiets gehad maar dat is 5 dagen en het kan de kliko in. Denk dat de meeste geen idee hebben over hoeveel vocht wij beschikken in dit huis. Slaapkamer 70% normaal percentage daar is 22%....
Jij gooit een elektronisch apparaat wat €200,- kost na 5 dagen de kliko in? Lees eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
[...]

klik eens op t linkje dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:38:
[...]

Die hebben wij :) Alleen werkt voor geen meter
Maar daar heb je ook kwaliteitsverschil in. Als je er nu een koopt met de dubbele, of zelfs 3keer (of zoveel meer als mogelijk) zoveel luchtafvoercapaciteit...

Deze doen bijvoorbeeld 280m3 per uur. (standaard is volgens mij 95, of lager)

http://www.elektrooke.nl/...tilator-silent300crz.html

[ Voor 20% gewijzigd door CeesKees op 28-01-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:38:
[...]

Dak kan niet is van de buurman niet van ons. Ventileert naar buiten maar te weinig. Ik denk dat hij max 20% van het vocht wegneemt en de rest niet.
Dat kan wel, de duplexwoning is van je woningbouwcorporatie. Als er een luchtkanaal naar boven loopt loopt die waarschijnlijk ook door je buurmans woning/badkamer. Dan zou er een ventilator op het dak kunnen oid. Maar goed dat is niet het geval zeg je aangezien het luchtkanaal naar de gevel gaat.

Dan nog de schakeling van de ventilator: 20% wordt afgevoerd door de ventilator zeg je. Dan laat je de ventilator niet lang genoeg aan staan. Zon pieldingtje heeft inderdaad vrijweinig capaciteit, zeker als het traject lang is. Het rooster in je deur moet zorgen voor de aanvoer van lucht, het ventilatortje voor de afvoer.
Die moet je dus wel aanzetten anders blijft het vocht in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:44:
[...]

Jij gooit een elektronisch apparaat wat €200,- kost na 5 dagen de kliko in? Lees eens goed.
Even een rekensom;

100 euro extra per maand gaan stoken + 200 euro voor een apparaat? 8)7

Willen best wat investen maar komop zeg. Dit kost ons 1.000 euro per jaar extra! Dat is wel wat te gek he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:45:
[...]

Dat kan wel, de duplexwoning is van je woningbouwcorporatie. Als er een luchtkanaal naar boven loopt loopt die waarschijnlijk ook door je buurmans woning/badkamer. Dan zou er een ventilator op het dak kunnen oid. Maar goed dat is niet het geval zeg je aangezien het luchtkanaal naar de gevel gaat.

Dan nog de schakeling van de ventilator: 20% wordt afgevoerd door de ventilator zeg je. Dan laat je de ventilator niet lang genoeg aan staan. Zon pieldingtje heeft inderdaad vrijweinig capaciteit, zeker als het traject lang is. Het rooster in je deur moet zorgen voor de aanvoer van lucht, het ventilatortje voor de afvoer.
Die moet je dus wel aanzetten anders blijft het vocht in je woning.
Springt standaard aan :) Blijft 45 minuten aan dacht ik, hebben ze zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:45:
[...]

Even een rekensom;

100 euro extra per maand gaan stoken + 200 euro voor een apparaat? 8)7

Willen best wat investen maar komop zeg. Dit kost ons 1.000 euro per jaar extra! Dat is wel wat te gek he.
Het enige wat je tot nog toe hebt gedaan zijn aannames. Je hebt als huurder ook een plicht om te doen wat je kan doen. Een actieve ontvochtiger aanschaffen omdat één van de twee personen last heeft van het vocht zal daar zeker bij horen. Dat is het minste wat je kan gaan doen voordat de woningbouw uberhaupt een vinger uitsteekt en een afhankelijke adviseur zal zeggen dat er andere maatregelen genomen moeten worden.

Wie weet ben je met zo'n actieve ontvochtiger al wel meteen van alle problemen af.

Maar dat wil je niet proberen, want je wil dat een ander het op lost. Welkom in de echte wereld jongen, eerst moet je toch echt zelf inzet doen om je problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Gelukkig worden je ziekenhuiskosten wel vergoed - als je zo gaat redeneren.

Het idee is dat je zelf ook moeite doet om je huis in goede staat te houden. Zodra je (in alle redelijkheid) genoeg moeite hebt gedaan kan je bij de huurcommissie en de woningbouw aankloppen. Als je weet dat je in een slecht te ventileren, vochtig huis woont is een dergelijke investering misschien wel een goed plan.

Die van ons kostte 130 trouwens. Doen we al 6 jaar mee, dus dat kan prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55
Ik heb ook zo'n kleine ventilator in m'n badkamer, maar ik laat die gewoon regelmatig de halve dag aanstaan. Dat scheelt enorm veel vocht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Sorry ik heb hier alle reacties gelezen, je geeft amper antwoord op vragen of suggesties, bent vooral aan het roepen dat het niet JOUW pakkie-an is, dubbelpost als een malle en reageert op uitgebreide reacties met 1 zinnetje. Wil je hier nu horen wat je zelf eventueel kan doen, of wil je gewoon simpelweg horen dat wij je gelijk geven en doorverwijzen naar een instantie die het er ook mee eens is?

Overigens, om nog eens inhoudelijk er op in te gaan: je weigert echt langere tijd te luchten i.v.m. inbraken, maar ik neem aan dat je het raam wel op een kier laat in de slaapkamer?

[ Voor 18% gewijzigd door LiquidT_NL op 28-01-2013 16:49 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:46:
[...]

Springt standaard aan :) Blijft 45 minuten aan dacht ik, hebben ze zo ingesteld.
Dan moet je eens vragen of ze dat kunnen veranderen, omdat je het vocht uit je badkamer niet je huis uit krijgt.
En je kookafzuiging?
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:37:

En ik weet niet waar je woont, maar til het kruipluik eens op en kijk eens wat je ziet?
In veel gemeenten in zuidholland zie je een overdekt zwemparadijs. Daar moet je dan wat aan laten doen.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ja, misschien is het een idee dat je gewoon aangeeft wat je van ons wilt horen, dan kunnen wij dat kopieeren en plakken in een nieuwe post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:48:
[...]

Het enige wat je tot nog toe hebt gedaan zijn aannames. Je hebt als huurder ook een plicht om te doen wat je kan doen. Een actieve ontvochtiger aanschaffen omdat één van de twee personen last heeft van het vocht zal daar zeker bij horen. Dat is het minste wat je kan gaan doen voordat de woningbouw uberhaupt een vinger uitsteekt en een afhankelijke adviseur zal zeggen dat er andere maatregelen genomen moeten worden.

Wie weet ben je met zo'n actieve ontvochtiger al wel meteen van alle problemen af.

Maar dat wil je niet proberen, want je wil dat een ander het op lost. Welkom in de echte wereld jongen, eerst moet je toch echt zelf inzet doen om je problemen op te lossen.
Wij hebben en dat weet de woningbond ook genoeg actie ondernomen maar het houd een keer op. Je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken me dunkt.

We hebben reeds 2x de woning voorzien van goede verf (anti schimmel etc), schimmel kwam er na een maand al doorheen. Kosten 400-500 euro. Paar keer een ontvochtiger aangeschaft; totale kosten 75 euro. Keer nieuwe vloer gelegd enz enz. Het houd een keer op he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Dan moet je eens vragen of ze dat kunnen veranderen, omdat je het vocht uit je badkamer niet je huis uit krijgt.
En je kookafzuiging?

[...]
Hebben geen kookafzuiging is geen ruimte voor een afzuigkap (wel standaard raam open bij het koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Wij hebben en dat weet de woningbond ook genoeg actie ondernomen maar het houd een keer op. Je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken me dunkt.

We hebben reeds 2x de woning voorzien van goede verf (anti schimmel etc), schimmel kwam er na een maand al doorheen. Kosten 400-500 euro. Paar keer een ontvochtiger aangeschaft; totale kosten 75 euro. Keer nieuwe vloer gelegd enz enz. Het houd een keer op he?
Een nieuw laagje op de muren en vloeren plakken blijft symptoombestrijding. Het vocht komt ergens vandaan en kan blijkbaar niet voldoende weg. Het zou kunnen zijn dat je nog niet de juiste dingen hebt geprobeerd, maar daar komen we vooralsnog niet achter :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rogue schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...]

Een nieuw laagje op de muren en vloeren plakken blijft symptoombestrijding. Het vocht komt ergens vandaan en kan blijkbaar niet voldoende weg. Het zou kunnen zijn dat je nog niet de juiste dingen hebt geprobeerd, maar daar komen we vooralsnog niet achter :>
Zou kunnen ja maar dat geld voor hun ook (ze doen geen flikker :) ). Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Anti-schimmel werkt alleen tijdelijk, het is geen heilige graal.

Zoals rogue ook zegt, je doet aan symptoombestrijding, niet een root-cause bestrijding, die je waarschijnlijk wél verder gaat helpen.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...]

Zou kunnen ja maar dat geld voor hun ook (ze doen geen flikker :) ). Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)
Dat is niet hun taak, dat is jouw taak. Gezien hier de actieve ontvochtiger al héééél vaak is genoemd, had je dat advies ook kunnen krijgen in een bouwmarkt, of als je gewoon had gezocht op "lucht ontvochtigen".

Als je écht alles al hebt gedaan, dan moet je een jurist in de armen nemen en de woningbouw in gebreke stellen, maar dan zijn de kosten hoger dan het proberen van die ontvochtiger.

[ Voor 36% gewijzigd door Hooglander1 op 28-01-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...] Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)
Ow, wat ben je toch een slachtoffer van onze gemene maatschappij waarin niet iedereen een cursus wonen krijgt bij het aanvaarden van een woning.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 28-01-2013 16:55 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:54:
[...]

Ow, wat ben je toch een slachtoffer van die gemene maatschappij!
Op een FOK reactie zit ik niet te wachten chef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een luchtontvochtiger zou kunnen hoor zeker wel alleen ik vraag mij af;

Wie zijn schuld is het dat het huis vol zit met vocht? Ik denk die van hun vanwege de karige hoeveelheid ventilatiemogelijkheden (denk aan roosters etc). Als dat zo is ben ik best bereid zo'n ding aan te schaffen op hun kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voorals nog begint het erop erop te lijken dat er zat bronnen zijn voor het vocht:
- slapen in een (kleine?)(warme?) slaapkamer
- matige afzuiging in de badkamer
- geen afzuiging voor kooklucht.
- houten vloer? optrekkendvocht uit kruipruimte?

Dat vocht gaat niet weg:
Geen/matige? ventilatie door de bewoner.
Geen/matige? verwarming door de bewoner.

Volgens mij kan je zelf iets doen (of laten door door je woningbouwvereniging) aan deze 6 punten.
Hier op het forum lijkt de digitale hulp op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:57:
Een luchtontvochtiger zou kunnen hoor zeker wel alleen ik vraag mij af;

Wie zijn schuld is het dat het huis vol zit met vocht? Ik denk die van hun vanwege de karige hoeveelheid ventilatiemogelijkheden (denk aan roosters etc). Als dat zo is ben ik best bereid zo'n ding aan te schaffen op hun kosten.
Als het huis voldoet aan de wettelijke eisen en de afzuiging gewoon werkt (los van of het afdoende is). De jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:58:
Voorals nog begint het erop erop te lijken dat er zat bronnen zijn voor het vocht:
- slapen in een (kleine?)(warme?) slaapkamer
- matige afzuiging in de badkamer
- geen afzuiging voor kooklucht.
- houten vloer? optrekkendvocht uit kruipruimte?

Dat vocht gaat niet weg:
Geen/matige? ventilatie door de bewoner.
Geen/matige? verwarming door de bewoner.

Volgens mij kan je zelf iets doen (of laten door door je woningbouwvereniging) aan deze 6 punten.
Hier op het forum is de digitale hulp op..
Geen vocht uit kruipruimte trouwens. Verwarming en ventilatie doen we naar de gemiddelde maatstaaf dus niet extreem weinig of veel, maar zoals ik al zei op een gegeven moment houd dat ook een keer op.

Als de woningbouw niets wil doen bij wie moet ik dan zijn? Derde partij zoja wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:55:
[...]
Op een FOK reactie zit ik niet te wachten chef :)
Jij geeft zelf niets anders, "chef". Nog afgezien van het feit dat je toon als je tegengas krijgt direct onminnelijk wordt heb je echt geen zak aan constructieve informatie bijgedragen. Een hoop mensen proberen je te helpen je probleem op te lossen, zijnde vochtoverschot in je woning. In plaats daarvan wil jij schijnbaar alleen horen "je hebt gelijk, het is de schuld van de woningbouw."

Ik heb nieuws voor je:

Het is niet de schuld van de woningbouw tenzij jij dat haarscherp en piekfijn kunt aantonen

Maar dat wil je niet, dus je doet wat geschreeuw, random kreten á la "dat kan de bedoeling niet zijn" en "we doen al genoeg". Als ik zo eens kijk wat een moeite mensen al erin gestoken hebben om je te proberen te helpen én hoe jij daar vervolgens of niets mee doet of gewoon onbeschoft op reageert dan denk ik dat niet al die andere mensen het Fok! niveau hanteren, eerlijk gezegd.
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
I'm out.

Jij wil gewoon horen dat het niet aan jou ligt. Dat kan niemand je hier beloven. Succes met je vochtproblem.
Je suis avec ^^

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Als het huis voldoet aan de wettelijke eisen en de afzuiging gewoon werkt (los van of het afdoende is). De jouwe.
Het gekke is de huurcommissie zegt; Als de afzuiging werkt maar niet voldoende is is dat het probleem van de woningbond want het is hun materiaal en hun huis. Dus ik weet niet hoe je erbij komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

I'm out.

Jij wil gewoon horen dat het niet aan jou ligt. Dat kan niemand je hier beloven. Succes met je vochtproblem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Jij geeft zelf niets anders, "chef". Nog afgezien van het feit dat je toon als je tegengas krijgt direct onminnelijk wordt heb je echt geen zak aan constructieve informatie bijgedragen. Een hoop mensen proberen je te helpen je probleem op te lossen, zijnde vochtoverschot in je woning. In plaats daarvan wil jij schijnbaar alleen horen "je hebt gelijk, het is de schuld van de woningbouw."

Ik heb nieuws voor je:

Het is niet de schuld van de woningbouw tenzij jij dat haarscherp en piekfijn kunt aantonen

Maar dat wil je niet, dus je doet wat geschreeuw, random kreten á la "dat kan de bedoeling niet zijn" en "we doen al genoeg". Als ik zo eens kijk wat een moeite mensen al erin gestoken hebben om je te proberen te helpen én hoe jij daar vervolgens of niets mee doet of gewoon onbeschoft op reageert dan denk ik dat niet al die andere mensen het Fok! niveau hanteren, eerlijk gezegd.
Begrijpend lezen is lastig i know. Heb al een aantal keer gezegd; Bij wie moet ik zijn om het aan te tonen? Een externe partij maar WIE? Dat wil ik graag weten dan laat ik die partij ernaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]

Het gekke is de huurcommissie zegt; Als de afzuiging werkt maar niet voldoende is is dat het probleem van de woningbond want het is hun materiaal en hun huis. Dus ik weet niet hoe je erbij komt?
Alleen dan moet jij bewijzen dat het niet voldoende is. En ik wens je veel succes met een rechter daarvan overtuigen. Dat gaat je meer geld kosten dan een ontvochtiger (naast dat je het keihard gaat verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
is die schimmelmuur aangrenzend aan je badkamer? had zoiets ook in mijn oude flat, bleek lekkend kitrandje in de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:01:
[...]

Alleen dan moet jij bewijzen dat het niet voldoende is. En ik wens je veel succes met een rechter daarvan overtuigen. Dat gaat je meer geld kosten dan een ontvochtiger (naast dat je het keihard gaat verliezen).
Meer kost? Wat dacht je van rechtsbijstand? Hoezo zou je verliezen als je gelijk hebt? Beetje krom wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gerrutcamaro schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:02:
is die schimmelmuur aangrenzend aan je badkamer? had zoiets ook in mijn oude flat, bleek lekkend kitrandje in de badkamer
Nopes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeveelheid vocht die door twee mensen wordt geproduceerd gedurende de dag zou niet zoveel moeten zijn dat je bij normale ventilatieproblemen extreme schimmelvorming hebt. Uit eigen ervaring (zoals ik zei, ik woon in een vooroorlogse woning) kan ik je melden dat je zelfs zonder actieve ventilatie en veel enkel glas misschien wel condens- en zelfs ijsvorming krijgt maar zeker geen schimmel. Realiseer je ook dat vocht ergens vandaan komt: 99% van het vocht in huis komt uit jou en je vriendin, uit het douchen en uit het koken.

Ik denk dat het vooral de was is. Zeker in de herfst/winter droogt natte was voor geen kloot in een oud huis, terwijl er wel continu 100% luchtvochtigheid is. Een droger haalt uit een gemiddelde lading was (5-6 kg) rustig 4 of 5 liter water. Moet je zien wat er gebeurt als jij dat tegen je raam laat condenseren. Dan krijg je inderdaad een aardig watervalletje.

Ik zou echt proberen wat meer zelf te doen, want de woningbouwvereniging gaat je hier niet mee helpen. Genoeg tips in dit topic. Kost je misschien een paar honderd euro, maar is veel productiever dan een ellenlange strijd voeren met de woningbouwvereniging die je 100% zeker gaat verliezen als ik je reacties in dit topic lees. No offense, het is ook vervelend, maar met die instelling gaat het 'm echt niet worden in een zakelijk geschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:03:
De hoeveelheid vocht die door twee mensen wordt geproduceerd gedurende de dag zou niet zoveel moeten zijn dat je bij normale ventilatieproblemen extreme schimmelvorming hebt. Ik denk dat het vooral de was is. Zeker in de herfst/winter droogt natte was voor geen kloot in een oud huis, terwijl er wel continu 100% luchtvochtigheid is. Een droger haalt uit een gemiddelde lading was (5-6 kg) rustig 4 of 5 liter water. Moet je zien wat er gebeurt als jij dat tegen je raam laat condenseren. Dan krijg je inderdaad een aardig watervalletje.

Ik zou echt proberen wat meer zelf te doen, want de woningbouwvereniging gaat je hier niet mee helpen. Genoeg tips in dit topic. Kost je misschien een paar honderd euro, maar is veel productiever dan een ellenlange strijd voeren met de woningbouwvereniging die je 100% zeker gaat verliezen als ik je reacties in dit topic lees. No offense, het is ook vervelend, maar met die instelling gaat het 'm echt niet worden in een zakelijk geschil.
De was droogt in de droogtrommel he, niet in huis zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:02:
[...]

Meer kost? Wat dacht je van rechtsbijstand? Hoezo zou je verliezen als je gelijk hebt? Beetje krom wat je zegt
Als je rechtsbijstand hebt, waarom stel je dan hier nog een vraag? Neem contact op met ze, ben benieuwd wat ze zeggen.

En je moet een rechter overtuigen dat je redelijkerwijs er alles aan hebt gedaan wat jij kan doen om het probleem weg te nemen. Ik denk dat dat erg lastig is bij een huis zoals jij omschrijft en dat hij zegt dat je het had kunnen verwachten. Daarom denk ik dat je het verliest, omdat je er nog lang niet alles aan hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zit hier een gaatje naar buiten toe in die goot?
http://oi46.tinypic.com/2yn1q2o.jpg

Zo ja, zit die niet verstopt dat het water niet weg kan?
Zo nee, dan moet je daar een gaatje in (laten) boren zodat het water ook weg kan lopen, dat is het idee van dat gootje. Daar verlies je erg veel vocht mee.

Heb hetzelfde gehad in mijn slaapkamer, heel vochtig en gootje altijd vol, bleek dat ze gewoon de gaatjes waren vergeten te boren..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 19:52
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:01:
[...]

Begrijpend lezen is lastig i know. Heb al een aantal keer gezegd; Bij wie moet ik zijn om het aan te tonen? Een externe partij maar WIE? Dat wil ik graag weten dan laat ik die partij ernaar kijken.
Bij jezelf.
Knettergek heeft een aantal posts geleden het antwoord al gegeven: Hou pak'm beet 3 weken lang exact bij wat je doet aan ventileren, stoken, etc.
Gedurende een korte tijd ga je meer stoken en ventileren:
- Lost dat het probleem op? --> Case closed.
- Lost dat het probleem niet op? --> Meer kans bij de woningbouw.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:04:
[...]

Onze wasdroger perst nog redelijk wat vocht de lucht in trouwens. Die staat in een kleine ruimte, maar daar beslaan de ramen als ie aan staat. Maar goed dat ken per droger verschillen. Ben geen droger-expert.

[ Voor 23% gewijzigd door Spoetnik385 op 28-01-2013 17:10 ]

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We willen het door een externe partij dus laten bekijken (zeg maar een soort opzichter) die niets van doen heeft met de woningbouw, waar vind ik zo iemand?

Tevens vind ik het ook vreemd dat de woningbond zegt dat je moet stoken met het raam open? Je stookt lijkt mij voor warmte en niet voor de buren.... Met het raam open verlies je alle warmte in huis lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:18:
[...]
Heb pas 3 keer gezegd dat wij elke dag ventileren uurtje lang. Derde partij dat is juist wat we willen maar wie?
Ik zou zeggen, vervang dat eens door continu ventileren. Mechanische ventilatie of anders afzuigkap aan laten staan, en dan aan de andere kant iets op een kiertje open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:11:
...
Tevens vind ik het ook vreemd dat de woningbond zegt dat je moet stoken met het raam open? Je stookt lijkt mij voor warmte en niet voor de buren.... Met het raam open verlies je alle warmte in huis lijkt mij.
Klopt. En het vocht. Daarom is het in de winter vaak droger in je woning dan in de zomer.

[ Voor 64% gewijzigd door rogue op 28-01-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 19:52
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:11:
We willen het door een externe partij dus laten bekijken (zeg maar een soort opzichter) die niets van doen heeft met de woningbouw, waar vind ik zo iemand?

Is vreemd maar waar.
We hebben net een hele boel muren laten stucen. Met name wat diepere gaten blijken lang "nat" te blijven. Het recept - citaat van de stucadoors - stoken met het raam open! De manier om vocht weg te krijgen.
Warme lucht neemt vocht op - dat vocht wil je kwijt. Dus moet de warme lucht ook weg. Jammer, maar waar.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:12:
[...]

Ik zou zeggen, vervang dat eens door continu ventileren. Mechanische ventilatie of anders afzuigkap aan laten staan, en dan aan de andere kant iets op een kiertje open zetten.
Dat gaat niet dat heb ik pas 5x gezegd. Wij wonen in een nette buurt waar ontzettend veel word ingebroken. Als het slaapkamerraam op een kiertje staat en ze komen binnen en ik zit in de huiskamer heb ik niks door en halen ze mijn huis leeg. Dit is een straatje achter ons tijdje terug nog gebeurd, de beste man was gewoon tv aan het kijken.

Tevens zetten wij de ramen wel open hoor alleen niet 24/7 en nogmaals als wij de kachel aanzetten doen we dat voor warmte en niet om die warmte aan de buren te geven door een raam open te zetten dan kan je net zo goed de kachel uit laten want dan heeft de kachel totaal geen functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:04:
[...]
Ja, en de vochtige lucht van het douchen blijft in de badkamer, het vocht wat vrijkomt door te koken in de keuken, en wat jezelf uitademt.... Dat is de oplossing. Stoppen met uitademen in huis.

|:(

Is de woning voor één of twee personen geschikt (volgens de verhuurder)?

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 28-01-2013 17:16 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Maak gebruik van die ramen, boor gaatjes in de alugootjes, dan ben je al van die plassen op je vensterbank af. Haal regelmatig een trekker over die ramen, scheelt ook een hoop. Zo gebruik je die ramen als vochtvreter.

En nogmaals, beter ventileren. Juist met de kachel aan. En koop sloten / beslag voor je ramen dat dit ook veilig kan. Met twee mensen in een potdichte slaapkamer en je blaast 's nachts zo een paar liter vocht de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:14:
[...]
Dat gaat niet dat heb ik pas 5x gezegd.
Niet zo geirriteerd :X
Wij wonen in een nette buurt waar ontzettend veel word ingebroken. Als het slaapkamerraam op een kiertje staat en ze komen binnen en ik zit in de huiskamer heb ik niks door en halen ze mijn huis leeg. Dit is een straatje achter ons tijdje terug nog gebeurd, de beste man was gewoon tv aan het kijken.
Tsja, 't is het een of het ander... zonder ventileren doe je niets!
De oplossing is simpelweg bij de bouwmarkt te koop:
Afbeeldingslocatie: http://www.deslotenmaker.nl/images/raamsloten/axa/axaraamboomgrendel3309.jpg
... nogmaals als wij de kachel aanzetten doen we dat voor warmte en niet om die warmte aan de buren te geven door een raam open te zetten dan kan je net zo goed de kachel uit laten want dan heeft de kachel totaal geen functie.
De kachel verlaagt de relatieve luchtvochtigheid van de koude buitenlucht. De vochtige binnenlucht voer je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lucky-Shirt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:19:
Maak gebruik van die ramen, boor gaatjes in de alugootjes, dan ben je al van die plassen op je vensterbank af. Haal regelmatig een trekker over die ramen, scheelt ook een hoop. Zo gebruik je die ramen als vochtvreter.

En nogmaals, beter ventileren. Juist met de kachel aan. En koop sloten / beslag voor je ramen dat dit ook veilig kan. Met twee mensen in een potdichte slaapkamer en je blaast 's nachts zo een paar liter vocht de lucht in.
Ik besef mij dit maar al te goed maar ik vraag mij af; Dienen hun hier niet voor te zorgen? Dit zou ik graag met een wet of iets dergelijks willen zien of ze dat wel of niet moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:20:
[...]

Ik besef mij dit maar al te goed maar ik vraag mij af; Dienen hun hier niet voor te zorgen? Dit zou ik graag met een wet of iets dergelijks willen zien of ze dat wel of niet moeten.
Daar is geen wet voor, je moet het aannemelijk maken.

Maar goed, WAT als jij gewoon het raam open zet van de woonkamer zodra je thuis komt, als je naar bed gaat doe je die in de HK dicht en in de slaapkamer op, en als je s ochtends weg gaat doe je ze beide dicht?

Ik begin trouwens aardig mijn geduld te verliezen: je merkt telkens op hoe vaak jij iets hebt gezegd, maar anderzijds zijn er hier ook zat vragen/suggesties gesteld waar je niet op reageert. Tevens lees ik uit sommige posts op dat je ook het grootste deel van de reacties blijkbaar maar skimt.

De beste suggestie is gewoon te doen wat eerder is voorgesteld: doe eens gewoon enkele weken bijhouden wat je doet, en leg dit terug bij hun. Nee, het is gek om te stellen dat jij voor een paar honderd euro per maand moet stoken, maar waar ligt die grens nu precies? Misschien stook jij wel ontzettend weinig in verhouding tot anderen.

Je moet aannemelijk maken dat jij echt extreme maatregelen moet treffen tegen het probleem, bijvoorbeeld 24/7 ventileren, 100en euro's per maand stoken. Je doet het nu een uurtje, kijk eens wat het doet als je gewoon 6+ uur ventileert, of simpelweg altijd als je thuis bent. Kijk DAN eens wat het verschil is, dan kun je altijd stellen dat het probleem niet op te lossen is zonder het raam altijd open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:20:
[...]

Om het even concreet te maken, anders zijn we weer vijf pagina's met geneuzel verder: het gehuurde moet aan de overeenkomst voldoen en moet geschikt zijn voor het beoogde gebruik. Dat is een zeer rekkelijk begrip. Als een muur instort, is duidelijk dat het pand niet geschikt is om te bewonen, maar bij vocht ligt dat aanzienlijk complexer, aangezien vocht per definitie zijn oorzaak vindt in de bewoners zelf (het ontstaat immers door leven, douchen en koken).

Daar komt bij dat je in een oud huis per definitie meer last zult hebben van vocht dan in een nieuw huis. Dat is op zichzelf geen reden voor de verhuurder om in te grijpen: dat weet je als je een oud huis aanvaardt. Een woningbouwvereniging is ook niet gehouden om al zijn panden qua wooncomfort op het niveau te brengen van een nieuw huis. Dat is overigens ook praktisch niet mogelijk. Zelfs in een oud huis dat aan de eisen van de moderne tijd is aangepast (isolatie, voldoende afzuiging) zul je altijd een minder gunstig binnenklimaat hebben dan in een écht nieuw huis.

Pas als er sprake is van een gebrek aan de woning dat normaal gebruik belemmert, heb je recht van spreken. De enkele stelling dat jij last hebt van vocht in huis, is daarvoor onvoldoende. Je zult echt met een onderbouwing moeten komen van jouw stelling dat het vochtprobleem buiten iedere proportie is en (vooral) dat het zelfs nog optreedt als jij al het mogelijke hebt gedaan om het te voorkomen. Daarvoor zul je gewoon systematisch te werk moeten gaan: je zult in ieder geval moeten bewijzen o.a. dat je voldoende ventileert, dat je genoeg stookt, etc. kortom, dat je al het mogelijke hebt gedaan dat in jouw macht ligt om het vocht weg te krijgen. Realiseer je dat je niet hulpeloos bij de woningbouw aan kunt komen: je zult echt moeten bewijzen dat je alles eraan hebt gedaan. Zeker bij zoiets als vochtproblemen ligt de bal toch bij jou als huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Was iemand hier al mee langsgekomen?
Goedkope (<6 euro) luchtvochtigheidsmeter.
Meten is weten.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/129062/

Dan kan je overigens ook redelijk direct zien wat je activiteiten voor invloed hebben op de vochthuishouding.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Ik vind je reacties nou niet echt getuigen dat je al ruim 26 bent. De oplossing is al gegeven en je geeft zelf al de oorzaak aan. Wel stoken, maar dan alles potdicht, want anders gaat het verloren. Je verplaatst dan alleen het vocht zonder af te voeren. Een droger maakt an sich niet uit, dat vocht moet ook ergens heen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Senor Sjon schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:10:
Een droger maakt an sich niet uit, dat vocht moet ook ergens heen.
Nouja, bij een condensdroger valt die paar liter vocht in een bak, terwijl bij een wasrek of een simpele afvoerdroger het in de lucht, dat is toch wel een verschil :) De uitvoerlucht bij een condensdroger is ook nog wel een beetje vochtig, maar bij lange na niet zoveel als bij een simpeler droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar per saldo blijft de hoeveelheid vocht gelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard, maar het is een stuk makkelijker om dat vocht vanuit de opvangbak weg te gieten dan om het in de vorm van condens of zelfs ijs van de ramen af te moeten halen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS, volgens mij heb je je prioriteiten niet helemaal goed zitten..
Je bent hier al 5 pagina's aan het mutsen over wiens verantwoordelijkheden wat nu zijn, en wie er voor de kosten moet opdragen, terwijl je vriendin met haar gezondheid zit vanwege dit alles! En die gezondheidsproblemen zijn relatief simpel op te lossen. Moet je niet als een speer naar de bouwmarkt om die sloten en zo'n apparaat te halen!! Als je vriendin weer beter is ga je denken aan verhaal halen.
Je vriendin's gezondheid is toch wel dat geld waard neem ik aan??

Maar goed, een oplossing voor het ventileren als je geen geld uit wilt geven: Ramen openzetten tijdens het slapen en de boel "booby trappen". Bierflesje op het raam wat valt als het raam wordt geopend o.i.d... Zolang de potentiele inbreker er maar van schrikt toch?
Hoe kun je uberhaubt slapen in een gesloten kamer??!! Moet er niet aan denken.

Andere oplossing; Alle "steelbare" spullen opslaan ergens, ramen openzetten en op vakantie gaan voor 3 weken. Briefje voor het raam met een mededeling dat er niets te halen valt.

Niet echt gangbare ideen uiteraard, maar wat ik probeer te zeggen is dat je niet moet peinzen over de woningbouw op dit moment, maar moet zorgen dat je vriendin beter wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik volg niet alles, maar als er vochtschade zou ontstaan door gebrek aan ventileren dan is dit wel voor rekening van de huurder ... enkel als door gewoon ventileren je het niet meer kan redden kan je naar de verhuurder wijzen.

Nu extra isolatie gaat het vochtprobleem niet oplossen - besef dat goed.
Vocht en koude zijn 2 totaal verschillende zaken.

Nu een oud huis is vaak vochtiger als een nieuw, gebrekkige ventilatie enzo.
Dat zie je op de ramen omdat die het koudste zijn - bij dubbel glas te steken kan het zijn dat je bij sommige oudere huizen nog verder van huis bent - muur wordt koudebrug (vaak hoeken, plafond) en je krijgt daar schimmels enzo.

Dus probeer eerst eens een paar keer per dag stevig te ventileren.
Telkens een kwartier alle ramen openzetten (en natuurlijk ook alle binnendeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zou wel kunnen vragen naar ventilatieroosters bij de woningbouw, een modern huis heeft vaak natuurlijke toevoer (=roosters bovenin ramen) en mechanische afvoer (=mechanische afvoer). Als ik de omschrijving van het huis lees, dan is het eigenlijk ook bedoelt voor een éénpersoonshuishouden. Vergis je niet in de hoeveelheid vocht je zelf produceert 's nachts. Als je met zijn tweeën bent nog meer. Dat is rustig een paar liter/nacht die weg moet.

Je ontkomt niet aan stoken met open ramen. De redenen zijn hier al uitgelegd.

Klein stukje geschiedenis:

In Nederland is jarenlang zonder isolatie gebouwd, alleen een spouwmuur (=steen - luchtspouw - steen). Needless to say, dit is niet echt warm. Goed, we hadden een gasbel en energie was bijna gratis. Dus we stookten ons het ongans. Maar toen kwam de oliecrisis. Gasprijs steeg vanwege de koppeling aan de olieprijs en toen is de Nationale Kierenjacht begonnen. Hele huizen werden aan alle kanten afgekit en afgeplakt om die tocht maar tegen te gaan. Gevolg is dat huizen steeds vochtiger werden door gebrek aan officieuze ventilatie. Hetzelfde bereik je door altijd ventilatieroosters dicht te zetten 'omdat het zo koud is'. Die roosters zijn je bron van frisse lucht, maar dat wordt dan gemakshalve vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 15:37
Toevallig kwam ik dit tegen: Breathing Window. Heeft iemand hier al van gehoord? Ik zie dat er prototypes waren in 2005, maar is er verder nog wat mee gedaan? Lijkt me ideaal als oplossing voor gevallen zoals die van de TS!

[ Voor 13% gewijzigd door NickG op 29-01-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vrij kostbaar, een rooster in het raam is veel goedkoper. Een WTW systeem in renovatie is veelal niet echt wat.

Zo heb je bijvoorbeeld ook een ClimaRad systeem. Ventilatie en radiator ineen. Wordt veel in renovatie van scholen toegepast om verse lucht binnen te krijgen die gelijk wordt verwarmd door de kachel.

Maar met circa ~800-1000 per radiator niet heel goedkoop en er moet een gevelsparing komen. Verwacht niet dat dit toegepast wordt.

Anders wat, tegen welke prijs huurt de TS? Alle waar naar zijn geld, maar als dat ~300 euro is, dan is er niet heel veel recht van spreke. Zo'n aanpassing kost zomaar een jaar huur.

Nu ik de foto's bekeken heb, schrik ik daar niet van, is grotendeels inherent aan de bouwstijl van die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel simpel: zolang je niet stookt en tegelijkertijd ventileert, zul je niet heel snel je vocht kwijtraken. Bij ons staat er thuis 24x7 een mechanische ventilatie aan. Hij staat niet op de turbo-stand ofzo, maar wel altijd aan. Ben je van plan om te gaan douchen of beneden te gaan strijken? Dan dus wel op de turbo-stand zetten.

Bij ons in de keuken hangt er geen radiator onder het raam. We hebben daar vouwgordijnen, die het raam aardig af kunnen sluiten. Zodra we dat doen, krijgen we ook condensvorming op de ramen en een beetje water op het kozijn --> onvoldoende ventilatie / luchtcirculatie bij dat raam. Als ik dan de afzuigkap boven het fornuis 15 minuten aanzet op stand 2, is het condens weg.

En ja, in een oud huis met slechte isolatie en enkel glas, gaat je dat extra geld kosten voor het stoken. Wil je dat niet? Dan niet in zo'n huis gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:57
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:14:
[...]

Dat gaat niet dat heb ik pas 5x gezegd. bladiebla, inbrekers, bladibla
Simpel. ofwel zet je je ruiten open en stook je een paar dagen om het ergste vocht buiten te krijgen (ja ja I know, dat kost je geld, boehoe).
Ben je bang van inbrekers, dan koop je een deftige luchtontvochtiger. In een van je vorige posts heb je gezegd dat je al verschillende van die dingen hebt gekocht voor in totaal 75 euro. Aangezien de meeste prijzen hier gaan van 130-200 doe je iets verkeerd. Koop eens 1 goed apparaat waar je waarschijnlijk jaren geniet van hebt. (jaja, I know, dat kost je geld. Welkom in de grotemensenwereld....)

Er zijn hier posters die je tonnen aan goede raad hebben gegeven. En het enige wat jij erop zegt is jamaar, dat kost me geld. Dit kan niet, hier moet iemand anders voor opdraaien Guess what. Zolang je geen zwembad hebt in je kruipkelder, er geen olifant door je dak kan kruipen gaat de woningbouw heel weinig doen aan je probleem. Toch zeker met die mentaliteit. Iedere externe partij die je gaat vrage gaat je juist hetzefdle zeggen. Ramen open en stoken totdat het tot meer acceptabele normen is. ja, het is zo simpel

PS, ik weet dat het arrogant overkomt. Maar blijkbaar wilt vriendelijke raad niet doordringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 16:06
Dit verhaal komt me bekend voor, zowel van de kant van de huurder als van de verhuurder.

Maat van mij had samen met zijn vriendin ook een oude woning gehuurd en na verloop van tijd kregen ze heel veel last van vochtproblemen en schimmel vorming. Na verloop van tijd werd het zo erg dat ze allebei gezondheidsproblemen kregen. Zij was er nadien snel van af, maar hij zit er nog altijd mee te sukkelen ook al zijn ze al jaren geleden verhuist.

Ik vond het toen ongehoord dat zo'n woning zomaar verhuurd kon worden. Maar .... achteraf hoor ik dat de vorige bewoner nergens last van had. De verhuurder heeft er na hun vertrek heel wat tijd in gestoken om het vocht en de schimmel uit de woning te krijgen. Structureel heeft hij geen aanpassingen gedaan. De persoon die erna ingetrokken is had ook helemaal nergens last van.
Nadien nog eens met m'n vriend gesproken en blijkbaar snappen ze niks van het concept verwarming en ventilatie... ze deden er gewoon zelf geen zak aan en de verhuurder moest er maar voor opdraaien.

Mijn ouders verhuren ook een hele oude kleine woning met voornamelijk enkel glas. De eerste 3 huurders hebben nooit ergens last van gehad. Plots komt er een jong koppeltje in en na een tijdje beginnen de klachten van schimmelvorming en te veel vocht in de woning. Op de vraag of ze wel genoeg ventileren krijgen we enkel wat boze blikken en een hoop gesnauw terug.
Ze hadden ook al 2 keer opnieuw geschilderd met schimmelwerende verf. Wat natuurlijk niet helpt als je het probleem niet aanpakt.
Na wat onderzoek bleek dat ze qua ventilatie eerst de verwarming afzetten en als het koud genoeg was zetten ze een kwartiertje a een half uur een heel klein raampje open.

Ook het schilderen deden ze zonder dat het vocht eigenlijk al weg is.

Ondertussen hadden wij als verhuurder de muren al laten behandelen zodat deze minder vocht opnemen.
(ja, wij zijn zo van die gekken die nog iets doen voor een huurder)

Maar eender wat we deden het bleek niet genoeg. Vocht en schimmel kwam constant terug.
We hebben onze eigen ontvochtiger (stond toch op de zolder wat stof te happen) bij hen gezet en het probleem werd iets minder erg maar het verdween niet... bleek gewoon dat ze gestopt waren met verluchten omdat die vochtvreter het wel ging oplossen volgens hen...

Uiteindelijk gingen ze aan kinderen beginnen en zijn ze een andere woning gaan zoeken. (huis is te klein voor gezin met kinderen).
Wij hebben dan meer dan een maand constant zitten verwarmen en verluchten om al het vocht uit de woning en de muren te krijgen en de vochtvreter laten draaien. Uiteindelijk kwam er bijna niets meer in het waterbakje en toen hebben we opnieuw geschilderd.
Nadien is er een ouder koppel ingetrokken en die hebben geen vochtproblemen. woning is zelfs kurkdroog maar zij ventileren wel genoeg (met de verwarming aan).

En dan nu nog een nieuwsflash voor de TS :
Jij bent verantwoordelijk indien er schade ontstaat door vochtproblemen. Tenzij je een structureel mankement kan aantonen wat het vochtprobleem veroorzaakt (lek in de dakbedekking, waterleiding, raamstijlen, ...) zal jij mogen opdraaien voor de schade die aan de woning ontstaan is.
De huurder is verplicht om de woning goed te ventileren.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk :
  • een goeie vochtvreter kopen. En ja, dat kost geld maar aangezien jij de woning niet kan/wil verluchten totdat deze opnieuw droog is zal je hier zelf voor mogen opdraaien. Dit is eigenlijk al een vereiste wegens de gezondheidsproblemen van je vriendin.
  • uitzoeken waarom die ventilatie in je badkamer voor geen meter werkt. Misschien zit de afvoerpijp wel verstopt is is ze gewoon geblokkeerd door bouwwerken die achteraf gebeurd zijn. Dan is de verhuurder verplicht hier iets aan te doen.
  • stoppen met nutteloze schilderwerken totdat je woning droog is. De woning moet echt droog zijn, dan schimmel bestrijden en dan pas schilderen.
  • verluchten met de verwarming aan. Doe je dit niet dan kan je evengoed de ramen dichthouden en er nog een emmertje water over de vloer kappen.
  • contacteer wat bouwfirmas die gespecialiseerd zijn in vochtproblemen. Die komen meestal langs om gratis een offerte op te stellen (je kan gewoon zeggen dat je eigenaar bent, anders zijn ze vaak direct weer weg). Als je deze mensen goed ontvangt, tasje koffie, leuk babbeltje, dan geven ze meestal al een hoop tips over wat de oorzaken zijn en wat je zelf kan doen.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En kijk niet alleen naar de afgelopen paar weken...

Met enkel glas en temperaturen ver onder het nulpunt zal ieder beetje vocht in huis gaan condenseten tegen de ramen. Hebben wij hier ook, beneden dubbel glas, maar boven twee grote enkelglasramen. Normaliter nergens last van, maar we moesten zowat dweilen de in de koudeperiode.

Overigens grotendeels eigen schuld - we hebben geen droger (bewuste keuze, ergens diep in ons schuilt nog een halve ecohippie), dus op moment dat was buiten niet kan drogen hangt het boven. Tja, 1+1=2 :z

Nu is het +10C en geen druppel condens ondanks dat er was hangt. Wij ventileren wel - de slaapkamer 24/7 zolang het >-15C is, de rest continu zodra we een was uit hebben hangen.

Allicht dat het probleem bij jullie ook een stuk minder geworden is dan een paar dagen terug...

Overigens TS, je gebruikt te pas en onpas "woningbond" en "woningbouw" door elkaar. Je snapt hopelijk dat dit twee totaal andere instellingen zijn? :o

Woningbouw: je verhuurder. Allicht een grote corporatie gezien de termen die je gebruikt, maar kan geen kwaad om duidelijker te zijn wat voor verhuurder je hebt.
Woonbond: belangenvereniging voor huurder en woningzoekenden. Allicht een club die je kan helpen bij je vragen. Zie hier: http://www.woonbond.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-01-2013 22:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij is TS gevlucht door gebrek aan medestanders. Of een kort bannetje aan zijn posthistory te zien. Zijn laatste reacties zijn door modjes gemaakt en niet door hemzelf. ;) Ook heeft hij een fameuze FP score van -3 op al zijn reacties. Dat is bijna knap.

Maar goed, er is hier genoeg informatie gegeven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 22:04
[...]
Slaapkamer 70% normaal percentage daar is 22%....
70% is hoog, maar normaal is 50-60%. Daaronder wil je ook niet want dan droog je helemaal uit en je houten meubels/vloeren e.d. ook. 22% is veel te laag!

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Jiriki schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:42:
[...]

70% is hoog, maar normaal is 50-60%. Daaronder wil je ook niet want dan droog je helemaal uit en je houten meubels/vloeren e.d. ook. 22% is veel te laag!
Inderdaad ... vanaf 40% kan je al wat fysiek last beginnen krijgen.
Vanaf 30% ben je effectief meubels enzo aan het slopen ... parket vindt dat ook "geweldig"
Pagina: 1 2 Laatste