Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Topicstarter
* Ik weet niet of dit topic in het juiste onderdeel staat, mocht dat niet zo zijn, mijn excuses*

De situatie is als volgt;

Mijn partner en ik wonen sinds 4 jaar in een soort Duplex woning (wij wonen beneden en de buurman heeft een eigen voordeur naast ons en woont boven ons). Ons huis is tamelijk klein (1 badkamertje, huiskamer, slaapkamer), in totaal dus 3 kamers.

Nu is het zo dat wij ontzettend veel last hebben van schimmel en vocht voornamelijk in de slaapkamer. Mijn vriendin ondervind hier veel hinder van, vaak hoofdpijn als ze opstaat/misselijk etcetera. Nu is de woningbond komen kijken en hebben ze metingen verricht in het hele huis. In de slaapkamer gaf hun meter een hoog percentage vocht aan voornamelijk onder het raam (ruim 70%).

Onze ramen zijn allemaal enkel glas (huis is gebouwd in de jaren 80) en de kozijnen zijn van hout met redelijke oude sloten erop. Als ik mijn hand tegen de onderkant van het raam houd komt er een wind op mijn handen (lijkt mij niet de bedoeling). Tevens zijn wij ervan overtuigd dat de schimmel en ook het vocht veroorzaakt word door de ramen die in deze tijd naar onze mening niet meer kunnen. Afijn de woningbond zegt; U moet beter ventileren en daarmee is de kous af en u moet gewoon de ramen open zetten als de verwarming aanstaat (oftewel stoken voor de kat zijn ....). Ook dit lijkt ons niet geheel de bedoeling.

Tevens hebben wij slechts 2 ramen (1 voor in de huiskamer en 1 in de slaapkamer, meer is helaas niet mogelijk). Het raam in de slaapkamer kunnen wij ook niet 24/7 openzetten zeker niet vanwege de vele inbraken in ons dorp het laatste jaar. Ze kunnen met deze ramen namelijk zo binnen, al zetten we hem op een kiertje.

Nu is mijn vraag; Wie heeft hier gelijk? En mochten wij gelijk hebben, bij wie moeten wij zijn? De woningbond wil niet luisteren, de gemeente gaat er niet tussen zitten dus wij zitten even helemaal vast. Zie bijlages voor foto's van de woning.

http://oi50.tinypic.com/ar2ow.jpg

http://oi46.tinypic.com/2yn1q2o.jpg

PS Dat water wat je op de tweede foto ziet dat is elke ochtend het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Tja. Dat je goed moet ventileren lijkt me eigenlijk geen discussie waard. Elke dag een kwartiertje je raam open moet bij normaal weer geen groot probleem zijn; zeker als je geen andere ventilatie hebt dan je openslaande ramen (geen luchtstrips of wat dan ook) dan is je raam open gooien toch wel de weg. Wat je kunt doen, als je niet voor de KLM wilt stoken, is de radiator even naar 1 draaien, het raam open gooien, en na een kwartier tot twintig minuten raam dicht en verwarming weer omhoog. Warme lucht neemt nu eenmaal meer vocht op dus als je van je vocht af wilt zul je wat warmte kwijtraken,d at is nu eenmaal zo.

Overigens is het, als je al schimmel en dergelijke hebt, zeker niet voldoende om een kwartiertje te luchten, de eerste paar weken zul je vaker en langer willen en moeten luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:50:
Tja. Dat je goed moet ventileren lijkt me eigenlijk geen discussie waard. Elke dag een kwartiertje je raam open moet bij normaal weer geen groot probleem zijn; zeker als je geen andere ventilatie hebt dan je openslaande ramen (geen luchtstrips of wat dan ook) dan is je raam open gooien toch wel de weg. Wat je kunt doen, als je niet voor de KLM wilt stoken, is de radiator even naar 1 draaien, het raam open gooien, en na een kwartier tot twintig minuten raam dicht en verwarming weer omhoog. Warme lucht neemt nu eenmaal meer vocht op dus als je van je vocht af wilt zul je wat warmte kwijtraken,d at is nu eenmaal zo.

Overigens is het, als je al schimmel en dergelijke hebt, zeker niet voldoende om een kwartiertje te luchten, de eerste paar weken zul je vaker en langer willen en moeten luchten.
Het is trouwens niet zo dat wij niet ventileren he. Denk wel 1-2 uur elke dag maar het huis is TE klein voor de hoeveelheid vocht denk ik. Tevens zien wij nergens roosters (ja in de douchedeur) en dubbelglas zou al een verbetering zijn bijvoorbeeld maar ze willen helemaal NIETS doen. Kan dit zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dat vocht is inderdaad erg vervelend. Ik weet niet hoe je in je recht staat, maar ik kan je wel een andere tip geven. Mijn vriendin had op haar studentenkamer hetzelfde probleem. Ook enkelglas en een plas water onder het raam. Zij nam dat dagelijks af en ventileerde veel. Maar omdat het er niet beter van werd, altijd muf en vochtig in de kamer, heb ik toen een luchtontvochtiger voor haar aangeschaft. Een elektrisch apparaat dat water uit de lucht haalt. Deze bijvoorbeeld: http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/200719/#prijzen
Deze zette ze overdag aan. In het begin was de bak elke dag vol. Later werd een stuk minder omdat het vocht al uit de muren was daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afhankelijk van hoe je douche zit - heeft je douche een eigen ventilatie, of raam, ofzo? Of wasemt die gewoon warme natte lucht je slaap- en woonkamer in? In dat laatste geval kon een uur tot twee uur per dag weleens te weinig zijn (zeker als je ramen op een kiertje zet - je kunt beter het raam even wagenwijd open hebben dan de halve dag op een kiertje) en dat heeft dan niets met dubbelglas van doen - dubbelglas houdt hitte binnen maar er gaat niet meer lucht doorheen ofzo.

Als je douche echter aparte ventilatie hebt is twee uur per dag luchten wel heel veel en lijkt het me een nader onderzoek (door een onafhankelijke partij!) wel een moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als het huis er al heel wat jaren staat en er niets veranderd is, dan zal het huis voldoen aan de regels. Daarmee is voor de woningbouw de kous af. Een overdaad aan vocht is namelijk op veel manieren op te lossen.

Probeer sowieso geen was te drogen aan de lucht in je huis. Regel een droger. Koop daarnaast eens een goede luchtontvochtiger voor in de slaapkamer om het vocht uit de lucht te onttrekken.

En uiteraard, ventileren en stoken. Het liefst tegelijk helpt echt wel goed tegen vocht in huis. Kan je niet ventileren in de slaapkamer, doe dan alle deuren open en ventileer elders.

Oftewel, de woningbouw zal er niet veel aan doen, kijk wat je zelf kan doen om het probleem op te lossen.

Ik gok trouwens dat dubbel glas je probleem alleen maar verergert. Het isoleert alleen maar beter namelijk en ventileert minder.

[ Voor 8% gewijzigd door Hooglander1 op 28-01-2013 15:56 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Danot Zoiets hebben wij ook gehad maar snel in de prullenbak gesodemieterd. Wij moeten niet voor de kosten opdraaien lijkt mij. Dit lijkt mij een kostenpost voor de woningbond en niet voor ons dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Standaard reactie van woningbouwverenigingen als het om schimmel en tocht gaat:

Schimmel? Uw schuld, meer ventileren.
Tocht? Doen we niks aan, zelf fixxen.

Kijk eens op http://www.huurcommissie.nl/. Dat is een onafhankelijke organisatie die bemiddelt in geschillen tussen huurder en verhuurder.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:55:
Als het huis er al heel wat jaren staat en er niets veranderd is, dan zal het huis voldoen aan de regels. Daarmee is voor de woningbouw de kous af. Een overdaad aan vocht is namelijk op veel manieren op te lossen.

Probeer sowieso geen was te drogen aan de lucht in je huis. Regel een droger. Koop daarnaast eens een goede luchtontvochtiger voor in de slaapkamer om het vocht uit de lucht te onttrekken.

En uiteraard, ventileren en stoken. Het liefst tegelijk helpt echt wel goed tegen vocht in huis. Kan je niet ventileren in de slaapkamer, doe dan alle deuren open en ventileer elders.

Oftewel, de woningbouw zal er niet veel aan doen, kijk wat je zelf kan doen om het probleem op te lossen.
Dat ze er niet veel aan doen merken wij maar of dat zomaar mag? Ze jagen mensen op kosten dat lijkt mij niet de bedoeling. Droger hebben we ook etc trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
temp00 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:56:
Standaard reactie van woningbouwverenigingen als het om schimmel en tocht gaat:

Schimmel? Uw schuld, meer ventileren.
Tocht? Doen we niks aan, zelf fixxen.

Kijk eens op http://www.huurcommissie.nl/. Dat is een onafhankelijke organisatie die bemiddelt in geschillen tussen huurder en verhuurder.
Al contact mee gehad alleen die komen niet kijken. Wij moeten eigenlijk een onafhankelijk iemand hebben die komt oordelen en met dat oordeel kunnen we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:56:
[...]

Dat ze er niet veel aan doen merken wij maar of dat zomaar mag? Ze jagen mensen op kosten dat lijkt mij niet de bedoeling. Droger hebben we ook etc trouwens.
Zolang ze gebouwen verhuren die voldoen aan de reglementen/bouwbesluiten etcetera, zullen zij er niets aan doen. Stoken en ventileren hoort bij oudere gebouwen, daarom is veelal de huur een stuk lager ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Zolang ze gebouwen verhuren die voldoen aan de reglementen/bouwbesluiten etcetera, zullen zij er niets aan doen. Stoken en ventileren hoort bij oudere gebouwen, daarom is veelal de huur een stuk lager ook.
Dat valt wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil niet lullig doen, maar is dit wellicht je eerste eigen woning?
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:56:
[...]
Ze jagen mensen op kosten dat lijkt mij niet de bedoeling.
Ze jagen niemand nergens op of onder of naartoe of naast of watdanook - die woning bewonen vereist bepaalde inspanningen van de bewoner, in dit geval ventileren en stoken om vochtproblemen te voorkomen. Dat jij blijkbaar het idee hebt dat iemand anders er voor op moet draaien dat jouw woning gelucht moet worden is leuk voor je, maar slaat, eerlijk gezegd, nergens op.
Jij woont daar, jij huurt die toko. Daarbij hoort een bepaalde huurprijs die je blijkbaar geaccepteerd hebt en een bepaalde hoeveelheid maandelijkse kosten die je daarnaast op je bord krijgt. Zolang er niet in je huurcontract staat dat de woningbouw de stookkosten op zich neemt omdat jij moet luchten, moet je luchten en stoken zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:55:
Ik gok trouwens dat dubbel glas je probleem alleen maar verergert. Het isoleert alleen maar beter namelijk en ventileert minder.
Nope. schimmel bij een luchtvochtigheid van 70% komt omdat de lucht afkoelt.
In plaats van verse koude lucht van buiten, komt je warme, natte lucht tegen het ijskoude raam en koelt af.
Die afgekoelde lucht heeft nog dezelfde hoeveelheid vocht als eerst, maar kan het nu niet meer vasthouden.
= condens = vochtproblemen.

Beter ventileren moet je sowieso, 70% is erg hoog in de winter,
luchtontvochtiger kan zeker helpen.
Maak als het kan een voorzetraam voor je enkel glas (voor in de winter).Gewoon stuk plexiglas op maat laten maken, 4 tochtstrips op de randen, en met een paar haakjes tegen je kozijn drukken. Of voor de luie tweaker: plexiglas en ducttape.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:03:
Ik wil niet lullig doen, maar is dit wellicht je eerste eigen woning?

[...]

Ze jagen niemand nergens op of onder of naartoe of naast of watdanook - die woning bewonen vereist bepaalde inspanningen van de bewoner, in dit geval ventileren en stoken om vochtproblemen te voorkomen. Dat jij blijkbaar het idee hebt dat iemand anders er voor op moet draaien dat jouw woning gelucht moet worden is leuk voor je, maar slaat, eerlijk gezegd, nergens op.
Jij woont daar, jij huurt die toko. Daarbij hoort een bepaalde huurprijs die je blijkbaar geaccepteerd hebt en een bepaalde hoeveelheid maandelijkse kosten die je daarnaast op je bord krijgt. Zolang er niet in je huurcontract staat dat de woningbouw de stookkosten op zich neemt omdat jij moet luchten, moet je luchten en stoken zelf betalen.
Ze jagen mensen WEL op kosten. Wij stoken al maar wat is genoeg he? Als wij bijvoorbeeld 100 euro per maand betalen aan stookkosten dan lijkt het mij niet de bedoeling dat wij ineens 250 euro per maand gaan betalen, dat is dus wel mensen op kosten jagen.

En wat is voldoende ventileren? Naar de zin van de woningbond?

Wat dacht je van maybe dubbelglas, betere kozijnen en wat roosters plaatsen? Dan zou er niemand bellen met deze problemen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

KnetterGek ik vind jouw reactie veel te kort door de bocht. Als huurder mag je verwachten dat de verhuurder een degelijke woning aanbiedt en deze ook goed onderhoud. Ik ben het met je eens dat er voor de huurder ook verantwoordelijkheden (zoals wellicht ventileren) bij horen, maar als je zoveel moet ventileren dat je praktisch 24/7 met de ramen open moet gaan zitten, dan jagen ze je inderdaad op kosten. Dit zou naar mijn mening ook niet de bedoeling moeten zijn.

In jouw beredenering zou je alles maar moeten slikken omdat het huis niet van jezelf is en jij immers het huurcontract heb getekend :?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:05:
[...]
Ze jagen mensen WEL op kosten. Wij stoken al maar wat is genoeg he? Als wij bijvoorbeeld 100 euro per maand betalen aan stookkosten dan lijkt het mij niet de bedoeling dat wij ineens 250 euro per maand gaan betalen, dat is dus wel mensen op kosten jagen.
Zij doen dat niet. Jij hebt die toko gehuurd zonder te kijken naar wat er tot nu toe voor jou aan stookkosten was e of er wellicht bouwtechnische zwakheden zijn waar je last van gaat krijgen. Zoals bijvoorbeeld enkel glas waardoor je meer stookt dan je wellicht zou willen, of geen ventilatie waardoor je wellicht je ramen meer en vaker open moet zetten...
En wat is voldoende ventileren? Naar de zin van de woningbond?
Nou, ik zou beginnen met "tot er geen water van de muren druipt en de enige schimmels in huis de champignons van de Appie Heijn zijn", eerlijk gezegd. Dat jij het genoeg vind is niet heel relevant - zolang jij onvoldoende lucht om het vocht uit je woning te krijgen is daaraan niemand schuldig dan jijzelf. 't is jouw keuze o minder te ventileren en stoken maar daardoor vochtproblemen en schimmel op te lopen. En ik zou daar wat mee gaan doen, want de woningbouw gaat dat niet jarenlang goed vinden dat je schimmels kweekt in hun gebouw.
Wat dacht je van maybe dubbelglas, betere kozijnen en wat roosters plaatsen? Dan zou er niemand bellen met deze problemen namelijk.
Wat dacht je van goed luchten en stoken? Dan is het ook weg. En volgende keer, als je geen geld uit wilt geven aan stoken en luchten, beter kijken voor je iets huurt. Waar je nu zit kost het je gewoon X euro p. maand aan stookkosten omdat je moet ventileren. Dat hoort er nu eenmaal bij als je ergens woont. Zeggen dat je max bedrag X per maand uit wilt geven als je er al in zit is een beetje laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
temp00 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:10:
KnetterGek ik vind jouw reactie veel te kort door de bocht. Als huurder mag je verwachten dat de verhuurder een degelijke woning aanbiedt en deze ook goed onderhoud. Ik ben het met je eens dat er voor de huurder ook verantwoordelijkheden (zoals wellicht ventileren) bij horen, maar als je zoveel moet ventileren dat je praktisch 24/7 met de ramen open moet gaan zitten, dan jagen ze je inderdaad op kosten. Dit zou naar mijn mening ook niet de bedoeling moeten zijn.

In jouw beredenering zou je alles maar moeten slikken omdat het huis niet van jezelf is en jij immers het huurcontract heb getekend :?
Dit dus inderdaad. Dit zegt de Huurcommissie ook overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zit zelf in een huis (110m²) uit 64 met ramen uit de jaren 80 en heb dus wisselend enkel en dubbel glas met 0 ventilatie. Wat je ziet is condens op de ramen dat een plas wordt onder je ramen en de enige manier om dat tegen te gaan is helaas ventileren, 24/7. Ramen op een kier zetten dus of als je een bovenlicht hebt die openzetten.

Verder heb ik op de vaste ramen als oplossing van Tesa die isolerende lagen erop gedaan. Dat is een grote folie die je op het kozijn spant en op die manier een nieuwe luchtlaag maakt die voor betere isolatie zorgt en dat je ramen niet meer condenseren. Kan je bij iedere bouwmarkt halen.

http://www.tesa.nl/consum...amoll_thermo_cover,c.html

Dat en in vooral de winter een vochtvreter van Bizon zorgt ervoor dat ik 0 condens heb ik de huiskamer iig :) Ik stook overigens met dit koude weer 80m³ gas weg met een huishouden van 4.

Verder moeten die ramen ook gewoon vervangen worden, of op zijn minst moet men zorgen voor ventilatie mogelijkheden die er niet voor zorgen dat je inbraak gevoeliger wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 28-01-2013 16:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:10:
[...]

Zij doen dat niet. Jij hebt die toko gehuurd zonder te kijken naar wat er tot nu toe voor jou aan stookkosten was e of er wellicht bouwtechnische zwakheden zijn waar je last van gaat krijgen. Zoals bijvoorbeeld enkel glas waardoor je meer stookt dan je wellicht zou willen, of geen ventilatie waardoor je wellicht je ramen meer en vaker open moet zetten...

[...]

Nou, ik zou beginnen met "tot er geen water van de muren druipt en de enige schimmels in huis de champignons van de Appie Heijn zijn", eerlijk gezegd. Dat jij het genoeg vind is niet heel relevant - zolang jij onvoldoende lucht om het vocht uit je woning te krijgen is daaraan niemand schuldig dan jijzelf. 't is jouw keuze o minder te ventileren en stoken maar daardoor vochtproblemen en schimmel op te lopen. En ik zou daar wat mee gaan doen, want de woningbouw gaat dat niet jarenlang goed vinden dat je schimmels kweekt in hun gebouw.

[...]

Wat dacht je van goed luchten en stoken? Dan is het ook weg. En volgende keer, als je geen geld uit wilt geven aan stoken en luchten, beter kijken voor je iets huurt. Waar je nu zit kost het je gewoon X euro p. maand aan stookkosten omdat je moet ventileren. Dat hoort er nu eenmaal bij als je ergens woont. Zeggen dat je max bedrag X per maand uit wilt geven als je er al in zit is een beetje laat...
toon volledige bericht
Zo werkt het niet chef. Blijven stoken totdat het weg is lol volgens mij ben je niet helemaal goed bij je appel. NIEMAND weet HOEVEEL wij moeten stoken om het HELEMAAL weg te krijgen, stel dat gaat ons 500 euro extra per maand kosten, dat kan toch niet zomaar dat snap je zelf toch ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

dubbelglas lost niks op! stop hierover te zeuren.

ontvochtigen van je huis hoort erbij, een een draai-kiepraam op kiepstand zorgt niet voor ontvochtigen, daarvoor moet je raam wagenwijd open. elke dag voordat je de verwarming aanzet een kwartiertje alle ramen open en je probleem is zo de wereld uit.

is het echt heel erg, koop dan wat van die vochtvangers bij de gamma in het begin.

andere optie is dat je ergens lekkage hebt en daardoor veel vocht. maar dit lijkt onwaarschijnlijk.

edit: dit kost echt niet 100en euros extra.

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 28-01-2013 16:15 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:13:
Ik zit zelf in een huis uit 64 met ramen ui de jaren 80 en heb dus wisselend enkel en dubbel glas met 0 ventilatie. Wat je ziet is condens op de ramen dat een plas wordt onder je ramen en de enige manier om dat tegen te gaan is helaas ventileren, 24/7. Ramen op een kier zetten dus of als je een bovenlicht hebt die openzetten.

Verder heb ik op de vaste ramen als oplossing van Tesa die isolerende lagen erop gedaan. Dat is een grote folie die je op het kozijn spant en op die manier een nieuwe luchtlaag maakt die voor betere isolatie zorgt en dat je ramen niet meer condenseren. Kan je bij iedere bouwmarkt halen.

http://www.tesa.nl/consum...amoll_thermo_cover,c.html
Maar hoe groot is je woning? Kijk onze woning is net wat groter dan een studentenkamer he. Dus ook al zouden wij dit doen, dit neemt het vocht niet weg aangezien de woning dermate klein is dat er te weinig mogelijkheden zijn om te ventileren en dat ligt toch echt bij de woningbouw. Tevens is dit ons ook nooit verteld of voor gewaarschuwd toen we hier kwamen wonen. De woningbouw weet als het goed is wat ze verhuren dus dan weten ze ook dat ze mogelijkheden moeten zien te vinden om dit beter te ventileren, kunnen ze dat niet dan moeten ze het niet verhuren me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zie mijn edit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

temp00 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:10:

Alles niet, maar de TS gaat nu heel hard wijzen naar de woningbouw terwijl er geen woord geerept is over de vragen of bijvoorbeeld de douche eigen ventilatie heeft, of "luchten" ook écht het raam opengooien inhoudt, en niet op een kiertje zetten, en hij roept direct, bij álles, dat het niet de bedoeling kan zijn dat hij kosten heeft. Dat kan helaas voor hem wel: hij heeft het object zó gehuurd. Als er een probleem met de woning is (dwz hij lucht goed, stookt goed en tóch komt er vocht op) dan is er zeker een onderzoekje door een onafhankelijke derde partij aan te raden. Maar "je raam op een kiertje houden drie uur per dag" en "goed luchten" is wel wat anders. En daar zou hij best eens naar mogen kijken om dat uit te sluiten, voor hij boos en wijzend naar z'n banksaldo de verhuurder aansprakelijk stelt voor iets wat, in mijn optiek, gewoon kosten zijn die horen bij het wonen in elke willekeurige woning, koop of huur.

Als ik niet goed lucht komt er ook schimmel en vocht. Luchten kost geld. Als je het goed doet (wat ik nog steeds niet gezien heb) en er blijft vocht komen heb je een probleem met de woning en is de woningbouw aan zet om dat op te lappen. Maar als je slecht ventileert en dan als reden opgeeft "dat is me te duur, dat kan de bedoeling niet zijn" ... tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:14:

ontvochtigen van je huis hoort erbij, een een draai-kiepraam op kiepstand zorgt niet voor ontvochtigen, daarvoor moet je raam wagenwijd open. elke dag voordat je de verwarming aanzet een kwartiertje alle ramen open en je probleem is zo de wereld uit.

is het echt heel erg, koop dan wat van die vochtvangers bij de gamma in het begin.

andere optie is dat je ergens lekkage hebt en daardoor veel vocht. maar dit lijkt onwaarschijnlijk.

Ramen staan ruim een uur open elke dag zoals reeds eerder gezegd maar ergens is een stop he zoals ik al zei. Tevens hebben wij maar 2 ramen die wij 's avonds en 's ochtends niet open kunnen zetten ivm de vele inbraken hier, dit weet de woningbouw (stond in de krant) maar doen er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:49

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:14:
Dat verplaatst het probleem naar het volgende koudste oppervlak, alleen heb je daar geen afwateringsgootjes / vensterbank en kan het waarschijnlijk minder goed tegen vocht.

Ventileren is noodzaak in woningen met enkelglas. En een trekker over de natte ramen 's ochtends en met koud vochtig weer misschien nog wel een keer in de middag / avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:16:
[...]

Alles niet, maar de TS gaat nu heel hard wijzen naar de woningbouw terwijl er geen woord geerept is over de vragen of bijvoorbeeld de douche eigen ventilatie heeft, of "luchten" ook écht het raam opengooien inhoudt, en niet op een kiertje zetten, en hij roept direct, bij álles, dat het niet de bedoeling kan zijn dat hij kosten heeft. Dat kan helaas voor hem wel: hij heeft het object zó gehuurd. Als er een probleem met de woning is (dwz hij lucht goed, stookt goed en tóch komt er vocht op) dan is er zeker een onderzoekje door een onafhankelijke derde partij aan te raden. Maar "je raam op een kiertje houden drie uur per dag" en "goed luchten" is wel wat anders. En daar zou hij best eens naar mogen kijken om dat uit te sluiten, voor hij boos en wijzend naar z'n banksaldo de verhuurder aansprakelijk stelt voor iets wat, in mijn optiek, gewoon kosten zijn die horen bij het wonen in elke willekeurige woning, koop of huur.

Als ik niet goed lucht komt er ook schimmel en vocht. Luchten kost geld. Als je het goed doet (wat ik nog steeds niet gezien heb) en er blijft vocht komen heb je een probleem met de woning en is de woningbouw aan zet om dat op te lappen. Maar als je slecht ventileert en dan als reden opgeeft "dat is me te duur, dat kan de bedoeling niet zijn" ... tja.
Heb pas 3 keer gezegd dat wij elke dag ventileren uurtje lang. Derde partij dat is juist wat we willen maar wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het plaatsen van dubbel glas heeft op zichzelf ook geen zin. Harder stoken waarschijnlijk ook niet.

Als je enkel glas vervangt door HR++ glas, dan is het glas niet meer het koudste oppervlak in je huis. Vermoedelijk zijn je muren dan het koudste oppervlak. Het aanwezige vocht zal dan niet langer condenseren tegen het raam en op de vensterbank lopen, maar zal op de muren neerslaan. Dat zorgt ervoor dat de muren vochtig worden en klam gaan aanvoelen, en voilà, nog meer schimmel op de muren. Harder stoken alleen heeft ook geen zin om dezelfde reden.

Je moet het vocht gewoon bij de bron aanpakken. Dus geen was in huis drogen, maar een droger gebruiken, goede afzuiging in de badkamer (laten) realiseren, en idem in de keuken. Verder goed ventileren, maar ik begrijp dat je dat al doet. Eerlijk gezegd zou ik mezelf primair tot de woningbouw wenden met de eis dat keuken en badkamer deugdelijk geventileerd worden. Dat is iets bouwkundigs en is wel hun verantwoordelijkheid, zeker als jouw vriendin er gezondheidsklachten door oploopt.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 28-01-2013 16:20 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Knettergek Maar je moet kunnen begrijpen dat wij niet 24/7 de ramen open kunnen zetten (ben ook weleens weg dan zet ik ze zeker niet open ivm de inbraken) en enough is enough op een gegeven moment. Wij zijn best bereid wat te doen (doen we al) maar de woningbond mag toch ook weleens gaan kijken naar wat extra roosters of nieuwe kozijnen of iets dergelijks.

De douche heeft trouwens een eigen ventilatie (klein draaiding wat een takkeherrie maakt) en een rooster in de deur. Ook dit is niet voldoende trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Mijn vriendin woonde in zo'n soortgelijke woning en had exact hetzelfde, bij haar was er ook niets aan te doen.
De Woningbouw gaf niet thuis.

Er is pas wat aangedaan toen zij eruit ging en er een nieuwe inging, uit eindelijk bleek het allemaal een combinatie te zijn.

Rotte vloer.
Enkel Glas.
Slechte Ventillatie.
Geen kier standen voor ramen.

Bij de nieuwe bewoner hebben ze de hele vloer vervangen en andere raampjes geplaatst op de Slaapkamer en woonkamer en keuken met kierstanden zodat ook als ze niet thuis was het gelucht kon worden en er ventillatie zou zijn.
Toevallig ken ik de nieuwe bewoner ook en die heeft nergens last meer van behalve van schimmel plekken die teurg keren elke keer na het verwijderen in de badkamer, omdat de badkamer in het middel van de woning zich bevind en er geen ramen bij in de buurt zitten.
Gelukkig is dit voor hem en zoals bij haar niet een ramp en weg te halen en op nieuw te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
@TS: je bent nu wel heel erg aan het focussen op mensen die het niet eens met je zijn en je roept vooral hoe het niet aan jou ligt. Ga nu eens antwoorden geven op vragen: je lucht een uur per dag, hoe doe je dat? 1 of 2 ramen open? Hoever open, wagenwijd of een kiertje? Hoe zit het met je douche, waar loopt al die damp heen? Heb je ventilatie daarvoor? Heb je wel eens de buren gevraagd wat hun ervaringen zijn?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nare man schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:19:
Het plaatsen van dubbel glas heeft op zichzelf ook geen zin. Harder stoken waarschijnlijk ook niet.

Als je enkel glas vervangt door HR++ glas, dan is het glas niet meer het koudste oppervlak in je huis. Vermoedelijk zijn je muren dan het koudste oppervlak. Het aanwezige vocht zal dan niet langer condenseren tegen het raam en op de vensterbank lopen, maar zal op de muren neerslaan. Dat zorgt ervoor dat de muren vochtig worden en klam gaan aanvoelen, en voilà, nog meer schimmel op de muren. Harder stoken alleen heeft ook geen zin om dezelfde reden.

Je moet het vocht gewoon bij de bron aanpakken. Dus geen was in huis drogen, maar een droger gebruiken, goede afzuiging in de badkamer (laten) realiseren, en idem in de keuken. Verder goed ventileren, maar ik begrijp dat je dat al doet. Eerlijk gezegd zou ik mezelf primair tot de woningbouw wenden met de eis dat keuken en badkamer deugdelijk geventileerd worden. Dat is iets bouwkundigs en is wel hun verantwoordelijkheid, zeker als jouw vriendin er gezondheidsklachten door oploopt.
Badkamer hebben ze 2 jaar terug vernieuwd (zat enorme hoeveelheid vocht in het beton). Douche heeft 1 roostertje in de deur en 1 ventilatortje om het vocht weg te krijgen (niet voldoende). De pest is dat de ruimte ZO KLEIN is dat er NERGENS ruimte is voor een extra ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:21:
[...]

Badkamer hebben ze 2 jaar terug vernieuwd (zat enorme hoeveelheid vocht in het beton). Douche heeft 1 roostertje in de deur en 1 ventilatortje om het vocht weg te krijgen (niet voldoende). De pest is dat de ruimte ZO KLEIN is dat er NERGENS ruimte is voor een extra ventilator.
Dan moet er in ieder geval in de wel beschikbare ontluchtingspijp een zo krachtig mogelijke ventilator worden geplaatst die ook regelmatig schoon wordt gemaakt. Zoals ik zei: dit kun je wel bij de woningbouw neerleggen als de bestaande capaciteit duidelijk onvoldoende is.

Ik woon zelf in een nog veel ouder huis (1937) waar in het begin ook geen actieve afzuiging was in de badkamer. Verder had ik in het begin nog geen wasdroger en hing er dus bijna 24/7 natte kleding op de overloop. Toen was letterlijk elk koud oppervlak in het huis klam, en in de winter had ik letterlijk (geen gein) een ijsmuur van ca. 1-1,5 cm dik op mijn (enkele) ramen. Deze winter heb ik geprobeerd vocht te minimaliseren, dus douchen met de deur naar de rest van de woning dicht en het raam open, een deugdelijke ventilator geplaatst die naar het dak blaast, en bovendien heb ik een wasdroger aangeschaft. Wat een wereld van verschil. Zelfs met nog relatief veel enkel glasoppervlak was er bij -15 buiten hooguit wat condens op de ramen, maar dat was te weinig om naar beneden te lopen.

[ Voor 37% gewijzigd door nare man op 28-01-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nare man schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:22:
[...]

Dan moet er in ieder geval in de wel beschikbare ontluchtingspijp een zo krachtig mogelijke ventilator worden geplaatst die ook regelmatig schoon wordt gemaakt. Zoals ik zei: dit kun je wel bij de woningbouw neerleggen als de bestaande capaciteit duidelijk onvoldoende is.
Thanks gaan we doen. Maar wat doen we met de slaapkamer? Mijn vriendin ondervind hier duidelijk hinder van qua gezondheid. Dit krijg ik de woningbond niet aan hun verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:23:
[...]

Thanks gaan we doen. Maar wat doen we met de slaapkamer? Mijn vriendin ondervind hier duidelijk hinder van qua gezondheid. Dit krijg ik de woningbond niet aan hun verstand.
In de slaapkamer ontstaat vocht als je slaapt, dus als je er slaapt moet je het raam open doen. Ben je bang dat er ingebroken wordt, gebruik dan een goede kierstandhouder voor het raam. Die dingen kosten EUR 15 bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nare man schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:24:
[...]

In de slaapkamer ontstaat vocht als je slaapt, dus als je er slaapt moet je het raam open doen. Ben je bang dat er ingebroken wordt, gebruik dan een goede kierstandhouder voor het raam. Die dingen kosten EUR 15 bij de bouwmarkt.
Mag de woningbond deze oude ramen wel voeren terwijl ze weten van de inbraken? Ze moeten er toch voor zorgen dat hun huurders veilig kunnen wonen? We hebben geen kiepstand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of gebruik een luchtontvochtiger zoals eerder hier vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nare man schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:24:
[...]

Dat plaatje wat je ziet van dat raam dat is van de slaapkamer trouwens. Als ik mijn hand tegen het raam aanhoud word hij koud/wind. Lijkt mij ook niet te horen denk ik? Raam moet volgens mij volledig sluiten op de naden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:25:
Of gebruik een luchtontvochtiger zoals eerder hier vermeld.
Allang gehad, 3 dagen kan ik een nieuwe kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:23:
1. Zo veel ventileren als mogelijk. 12 uur ventilatie moet je toch wel kunnen halen? Zodra je thuis komt het raam op een kier, als 's ochtends naar je werk gaat het raam weer dicht. Desnoods gecombineerd met de kierstandhouder van nare man.
2. De huidige schimmel verwijderen: behang verwijderen, anti-schimmelspray (desnoods meerder malen), en schimmelwerende grondverf.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 28-01-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Er horen gaatjes in de alu-strookjes onder je raam, zodat het condens ook weg kan lopen.

En je slaapt dus met raamdicht, twee personen in een kleine kamer? Gewoon raam open in de slaapkamer, zeker als je slaapt.

Die koude wind is gewoon kou die "naar binnen valt", ook dat hoort bij enkelglas.

[ Voor 16% gewijzigd door Lucky-Shirt op 28-01-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lucky-Shirt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:27:
Er horen gaatjes in de alu-strookjes onder je raam, zodat het condens ook weg kan lopen.

En je slaapt dus met raamdicht, twee personen in een kleine kamer? Gewoon raam open in de slaapkamer, zeker als je slaapt.
Gaan we niet doen. Laatste maand 50 inbraken in ons dorp op 1100 inwoners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Dat plaatje wat je ziet van dat raam dat is van de slaapkamer trouwens. Als ik mijn hand tegen het raam aanhoud word hij koud/wind. Lijkt mij ook niet te horen denk ik? Raam moet volgens mij volledig sluiten op de naden?
Koop goede tochtstrips en installeer die. Kost je hooguit 15 euro, en scheelt een slok op een borrel. Het is vaak niet eens het enkelglas wat het koud maakt, het is de tochtstroom. Ik heb huizen gezien waar HR++ beglazing was geïnstalleerd, maar die niet kierdicht waren gemaakt. Dan scheelt het nog geen drol.

Verder kun je van een ouderwets raam een 'semi-kiepraam' maken door een kierstandhouder te installeren. Ik bedoel dus zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.ez-catalog.nl/artimages/8713515999005/highres/9283009010.jpg

Als je raam naar buiten opent is het een ander verhaal, dan moet je iets creatiever zijn. Maar ik betwijfel of de woningbouw gehouden is jouw kozijnen te vernieuwen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tochtstrip zit er al op he dat is het grappige van alles. Een raam hoort toch 100% te sluiten lijkt mij? Je hoort toch geen wind te voelen als je je hand ertegenaan houd? Als dat zo is kan ik daarmee ook naar hun stappen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Allang gehad, 3 dagen kan ik een nieuwe kopen :)
Ik bedoel niet zo'n plastic dingetje met korrels, ik bedoel zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/01/12/42/5a/640a/468e/abae/b513838cb30b/l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:20:
De douche heeft trouwens een eigen ventilatie (klein draaiding wat een takkeherrie maakt) en een rooster in de deur. Ook dit is niet voldoende trouwens.
Ben ik nog chef en niet goed in m'n appel? Of was dit een serieuze poging het gesprek richting volwassenheid te trekken?

At any rate:
Als je douche door dat rooster je woning in "ventileert" dan garandeer ik je dat als je met z'n tweeën gedoucht hebt ene uur lucht in de winter als het nat is aan de krappe kant is. Als ik mijn badkamerraam 's morgens wagenwijd open gooi (badkamer van 7 m²) duurt het drie kwartier voor alles echt goed droog is. En dat is m'n badkamer, daar ben ik alleen 's morgens en 's avonds een half uurtje (aparte WC). Jullie zijn met z'n tweeën, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je waterbesparender doucht dan ik (in Duitsland doen ze niet aan waterbesparende douchekoppen :9 ) en met z'n tweeën aan ongeveer dezelfde hoeveelheid nattigheid komt als ik.
Goeie afzuiging in je badkamer laten regelen zou dan een optie kunnen zijn, maar ook, zeer zeker, als je echt vindt dat het niet aan jou ligt dan zou ik eens drie weken lang elke dag piekfijn bijhouden
- hoe warm je elke kamer hebt (radiatorstandje is handig, thermometertje van 3 euro van de Gamma is handiger)
- hoe lang je welk raam open had (en verschil maken tussen "kiertje" en "all the way")
- wat je vocht doet (meer, minder, geen verschil)

Als je op papier hebt dat je drie weken lang serieus gelucht hebt, goed gestookt hebt, en je vochtprobleem niet weggaat, dan heb je ook gelijk wat om je woningbouw mee om de oren te meppen dat ze wat komen doen. Gaat je vochtprobleem wel achteruit, dan weet je ook gelijk waar je lucht- en stookgedrag naartoe zou moeten. Niet dat dat niet kán inhouden dat er bijvoorbeeld water van een dakgoot langs een muur naar beneden sijpelt en zo meer vocht inbrengt dan je nu terug kunt vinden.

Maar een kleine ruimte, waar je met twee mensen in woont en gebrekkige ventilatie voor de badkamer, dat blijft altijd een teer punt qua vochthuishouding. Van mijn ooms en tantes woont er één stel in een kleine aangepaste woning. Dat is een woonkamertje, open keuken, badkamer, slaapkamer, en een klein zoldertje. Als het regenachtig weer is slaan bij hen voor én achter de ramen dicht en het is goed dat m'n tante gehandicapt is en dus de hele dag thuis, want de ramen staan daar toch veelvuldig open. Hoe dan ook ga je er niet aan ontkomen dat, tenzij er ergens een lekkage zit (waarvan ik vermoed dat dat niet het geval is gezien je foto's) je waarschijnlijk of méér of slimmer zult moeten ventileren, in elk geval tot de schimmels verjaagd zijn. Want schimmel in je woning, dat is écht de meest gare bocht, dat wil je zsm weghebben, want je weet niet wat je inademt voor sporen en hoe schadelijk die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:29:
Tochtstrip zit er al op he dat is het grappige van alles. Een raam hoort toch 100% te sluiten lijkt mij? Je hoort toch geen wind te voelen als je je hand ertegenaan houd? Als dat zo is kan ik daarmee ook naar hun stappen namelijk.
Met dit weer voel je bij enkelglas altijd kou, een soort wind en het zal zeker met oudere kozijnen ook tochten, maar dat is misschien alleen maar goed, extra ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Ben ik nog chef en niet goed in m'n appel? Of was dit een serieuze poging het gesprek richting volwassenheid te trekken?

At any rate:
Als je douche door dat rooster je woning in "ventileert" dan garandeer ik je dat als je met z'n tweeën gedoucht hebt ene uur lucht in de winter als het nat is aan de krappe kant is. Als ik mijn badkamerraam 's morgens wagenwijd open gooi (badkamer van 7 m²) duurt het drie kwartier voor alles echt goed droog is. En dat is m'n badkamer, daar ben ik alleen 's morgens en 's avonds een half uurtje (aparte WC). Jullie zijn met z'n tweeën, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je waterbesparender doucht dan ik (in Duitsland doen ze niet aan waterbesparende douchekoppen :9 ) en met z'n tweeën aan ongeveer dezelfde hoeveelheid nattigheid komt als ik.
Goeie afzuiging in je badkamer laten regelen zou dan een optie kunnen zijn, maar ook, zeer zeker, als je echt vindt dat het niet aan jou ligt dan zou ik eens drie weken lang elke dag piekfijn bijhouden
- hoe warm je elke kamer hebt (radiatorstandje is handig, thermometertje van 3 euro van de Gamma is handiger)
- hoe lang je welk raam open had (en verschil maken tussen "kiertje" en "all the way")
- wat je vocht doet (meer, minder, geen verschil)

Als je op papier hebt dat je drie weken lang serieus gelucht hebt, goed gestookt hebt, en je vochtprobleem niet weggaat, dan heb je ook gelijk wat om je woningbouw mee om de oren te meppen dat ze wat komen doen. Gaat je vochtprobleem wel achteruit, dan weet je ook gelijk waar je lucht- en stookgedrag naartoe zou moeten. Niet dat dat niet kán inhouden dat er bijvoorbeeld water van een dakgoot langs een muur naar beneden sijpelt en zo meer vocht inbrengt dan je nu terug kunt vinden.

Maar een kleine ruimte, waar je met twee mensen in woont en gebrekkige ventilatie voor de badkamer, dat blijft altijd een teer punt qua vochthuishouding. Van mijn ooms en tantes woont er één stel in een kleine aangepaste woning. Dat is een woonkamertje, open keuken, badkamer, slaapkamer, en een klein zoldertje. Als het regenachtig weer is slaan bij hen voor én achter de ramen dicht en het is goed dat m'n tante gehandicapt is en dus de hele dag thuis, want de ramen staan daar toch veelvuldig open. Hoe dan ook ga je er niet aan ontkomen dat, tenzij er ergens een lekkage zit (waarvan ik vermoed dat dat niet het geval is gezien je foto's) je waarschijnlijk of méér of slimmer zult moeten ventileren, in elk geval tot de schimmels verjaagd zijn. Want schimmel in je woning, dat is écht de meest gare bocht, dat wil je zsm weghebben, want je weet niet wat je inademt voor sporen en hoe schadelijk die zijn.
toon volledige bericht
Het punt is er is geen ruimte voor verandering in de badkamer. Het is net iets groter dan een wc... Er hangt 1 ventilatortje. Er is geen ruimte voor een raam of iets (zouden we wel willen maarja), toch is dit hun probleem lijkt mij? Hun moeten ervoor zorgen dat vooral de badkamer goed ventileert maar de vraag is hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:33

CeesKees

I rest my Kees

Is die ventilator niet te vervangen voor een krachtiger exemplaar?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:33:
Is die ventilator niet te vervangen voor een krachtiger exemplaar?
Kan wel maar die zijn 2x zo groot en die passen dus weer niet want ernaast hangt de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Je hebt toch gewoon van die hele kleine badkamerventilators, die bouw je in.

https://www.google.nl/sea...ei=8JoGUeiMI--10QXupYGYBw

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-12-2023
Zo'n apparaat hebben wij altijd gebruikt om het vochtpercentage omlaag te krijgen, werkte prima. Inclusief wieltjes, dus ook prima voor tijdelijk gebruik in kleine ruimtes.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

En waar ventileert die ventilator van de badkamer dan naartoe, naar de gang, luchtkanaal of wat? Maw, de woning in of uit?
Als er binnen geen plek zou zijn kunnen ze ook een unit(je) op het dak zetten.

En de afzuiging van je gasstel (koken zogt ook voor veel vocht in de lucht).

Kachel uitlaten op de slaapkamer zorgt ook voor iets minder condens.

En ik weet niet waar je woont, maar til het kruipluik eens op en kijk eens wat je ziet?
In veel gemeenten in zuidholland zie je een overdekt zwemparadijs. Daar moet je dan wat aan laten doen.

Kortom bij de bron aanpakken, niet de uitwassen proberen te bestrijden met dubbelglas.

[ Voor 28% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-01-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:37:
En waar ventileert die ventilator van de badkamer dan naartoe, naar de gang, luchtkanaal of wat? Maw, de woning in of uit?
Als er binnen geen plek zou zijn kunnen ze ook een unit(je) op het dak zetten.

En de afzuiging van je gasstel (koken zogt ook voor veel vocht in de lucht).

Kachel uitlaten op de slaapkamer zorgt ook voor iets minder condens.
Dak kan niet is van de buurman niet van ons. Ventileert naar buiten maar te weinig. Ik denk dat hij max 20% van het vocht wegneemt en de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:36:
Je hebt toch gewoon van die hele kleine badkamerventilators, die bouw je in.

https://www.google.nl/sea...ei=8JoGUeiMI--10QXupYGYBw
Die hebben wij :) Alleen werkt voor geen meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:29:
Houten kozijnen (zeker uit de jaren 80, vurenhout) krimpen in en uit. Doet hardhout overigens ook. Dus dat is niet de schuld van de woningbouw maar van de natuur. Hence; tochtstrips :)

Overigens; als je ramen enkel glas zijn dan maakt het geen fuck uit of je raam op een kier staat of niet; Als ze er in willen tikken of snijden ze het ruit wel in of gaat de koevoet erin. Dus dat is lood om oud ijzer

Overigens, je huurt toch? Of is dit koop (nooit gehuurd danwel in een appartement gezeten dus ik heb geen idee wanneer je een Woningbond/vereniging hebt of niet :P sorry)

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 28-01-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:40:
[...]

Houten kozijnen (zeker uit de jaren 80, vurenhout) krimpen in en uit. Doet hardhout overigens ook. Dus dat is niet de schuld van de woningbouw maar van de natuur. Hence; tochtstrips :)

Overigens; als je ramen enkel glas zijn dan maakt het geen fuck uit of je raam op een kier staat of niet; Als ze er in willen tikken of snijden ze het ruit wel in of gaat de koevoet erin. Dus dat is lood om oud ijzer
Dat weet ik dat dat aan de kozijnen ligt maar stel ze plaatsen er nieuwe in? Dan is dat probleem ook verholpen. In de slaapkamer is het altijd een stuk kouder dan in de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Er is al meerdere keren gesuggereerd dat je een actieve ontvochtiger aanschaft, waarom is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rogue schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:42:
Er is al meerdere keren gesuggereerd dat je een actieve ontvochtiger aanschaft, waarom is dat geen optie?
We hebben reeds 2-3x zoiets gehad maar dat is 5 dagen en het kan de kliko in. Denk dat de meeste geen idee hebben over hoeveel vocht wij beschikken in dit huis. Slaapkamer 70% normaal percentage daar is 22%....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:43:
[...]

We hebben reeds 2-3x zoiets gehad maar dat is 5 dagen en het kan de kliko in. Denk dat de meeste geen idee hebben over hoeveel vocht wij beschikken in dit huis. Slaapkamer 70% normaal percentage daar is 22%....
Jij gooit een elektronisch apparaat wat €200,- kost na 5 dagen de kliko in? Lees eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:43:
[...]

klik eens op t linkje dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:38:
[...]

Die hebben wij :) Alleen werkt voor geen meter
Maar daar heb je ook kwaliteitsverschil in. Als je er nu een koopt met de dubbele, of zelfs 3keer (of zoveel meer als mogelijk) zoveel luchtafvoercapaciteit...

Deze doen bijvoorbeeld 280m3 per uur. (standaard is volgens mij 95, of lager)

http://www.elektrooke.nl/...tilator-silent300crz.html

[ Voor 20% gewijzigd door CeesKees op 28-01-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:38:
[...]

Dak kan niet is van de buurman niet van ons. Ventileert naar buiten maar te weinig. Ik denk dat hij max 20% van het vocht wegneemt en de rest niet.
Dat kan wel, de duplexwoning is van je woningbouwcorporatie. Als er een luchtkanaal naar boven loopt loopt die waarschijnlijk ook door je buurmans woning/badkamer. Dan zou er een ventilator op het dak kunnen oid. Maar goed dat is niet het geval zeg je aangezien het luchtkanaal naar de gevel gaat.

Dan nog de schakeling van de ventilator: 20% wordt afgevoerd door de ventilator zeg je. Dan laat je de ventilator niet lang genoeg aan staan. Zon pieldingtje heeft inderdaad vrijweinig capaciteit, zeker als het traject lang is. Het rooster in je deur moet zorgen voor de aanvoer van lucht, het ventilatortje voor de afvoer.
Die moet je dus wel aanzetten anders blijft het vocht in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:44:
[...]

Jij gooit een elektronisch apparaat wat €200,- kost na 5 dagen de kliko in? Lees eens goed.
Even een rekensom;

100 euro extra per maand gaan stoken + 200 euro voor een apparaat? 8)7

Willen best wat investen maar komop zeg. Dit kost ons 1.000 euro per jaar extra! Dat is wel wat te gek he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:45:
[...]

Dat kan wel, de duplexwoning is van je woningbouwcorporatie. Als er een luchtkanaal naar boven loopt loopt die waarschijnlijk ook door je buurmans woning/badkamer. Dan zou er een ventilator op het dak kunnen oid. Maar goed dat is niet het geval zeg je aangezien het luchtkanaal naar de gevel gaat.

Dan nog de schakeling van de ventilator: 20% wordt afgevoerd door de ventilator zeg je. Dan laat je de ventilator niet lang genoeg aan staan. Zon pieldingtje heeft inderdaad vrijweinig capaciteit, zeker als het traject lang is. Het rooster in je deur moet zorgen voor de aanvoer van lucht, het ventilatortje voor de afvoer.
Die moet je dus wel aanzetten anders blijft het vocht in je woning.
Springt standaard aan :) Blijft 45 minuten aan dacht ik, hebben ze zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:45:
[...]

Even een rekensom;

100 euro extra per maand gaan stoken + 200 euro voor een apparaat? 8)7

Willen best wat investen maar komop zeg. Dit kost ons 1.000 euro per jaar extra! Dat is wel wat te gek he.
Het enige wat je tot nog toe hebt gedaan zijn aannames. Je hebt als huurder ook een plicht om te doen wat je kan doen. Een actieve ontvochtiger aanschaffen omdat één van de twee personen last heeft van het vocht zal daar zeker bij horen. Dat is het minste wat je kan gaan doen voordat de woningbouw uberhaupt een vinger uitsteekt en een afhankelijke adviseur zal zeggen dat er andere maatregelen genomen moeten worden.

Wie weet ben je met zo'n actieve ontvochtiger al wel meteen van alle problemen af.

Maar dat wil je niet proberen, want je wil dat een ander het op lost. Welkom in de echte wereld jongen, eerst moet je toch echt zelf inzet doen om je problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Gelukkig worden je ziekenhuiskosten wel vergoed - als je zo gaat redeneren.

Het idee is dat je zelf ook moeite doet om je huis in goede staat te houden. Zodra je (in alle redelijkheid) genoeg moeite hebt gedaan kan je bij de huurcommissie en de woningbouw aankloppen. Als je weet dat je in een slecht te ventileren, vochtig huis woont is een dergelijke investering misschien wel een goed plan.

Die van ons kostte 130 trouwens. Doen we al 6 jaar mee, dus dat kan prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ik heb ook zo'n kleine ventilator in m'n badkamer, maar ik laat die gewoon regelmatig de halve dag aanstaan. Dat scheelt enorm veel vocht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Sorry ik heb hier alle reacties gelezen, je geeft amper antwoord op vragen of suggesties, bent vooral aan het roepen dat het niet JOUW pakkie-an is, dubbelpost als een malle en reageert op uitgebreide reacties met 1 zinnetje. Wil je hier nu horen wat je zelf eventueel kan doen, of wil je gewoon simpelweg horen dat wij je gelijk geven en doorverwijzen naar een instantie die het er ook mee eens is?

Overigens, om nog eens inhoudelijk er op in te gaan: je weigert echt langere tijd te luchten i.v.m. inbraken, maar ik neem aan dat je het raam wel op een kier laat in de slaapkamer?

[ Voor 18% gewijzigd door LiquidT_NL op 28-01-2013 16:49 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:46:
[...]

Springt standaard aan :) Blijft 45 minuten aan dacht ik, hebben ze zo ingesteld.
Dan moet je eens vragen of ze dat kunnen veranderen, omdat je het vocht uit je badkamer niet je huis uit krijgt.
En je kookafzuiging?
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:37:

En ik weet niet waar je woont, maar til het kruipluik eens op en kijk eens wat je ziet?
In veel gemeenten in zuidholland zie je een overdekt zwemparadijs. Daar moet je dan wat aan laten doen.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ja, misschien is het een idee dat je gewoon aangeeft wat je van ons wilt horen, dan kunnen wij dat kopieeren en plakken in een nieuwe post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:48:
[...]

Het enige wat je tot nog toe hebt gedaan zijn aannames. Je hebt als huurder ook een plicht om te doen wat je kan doen. Een actieve ontvochtiger aanschaffen omdat één van de twee personen last heeft van het vocht zal daar zeker bij horen. Dat is het minste wat je kan gaan doen voordat de woningbouw uberhaupt een vinger uitsteekt en een afhankelijke adviseur zal zeggen dat er andere maatregelen genomen moeten worden.

Wie weet ben je met zo'n actieve ontvochtiger al wel meteen van alle problemen af.

Maar dat wil je niet proberen, want je wil dat een ander het op lost. Welkom in de echte wereld jongen, eerst moet je toch echt zelf inzet doen om je problemen op te lossen.
Wij hebben en dat weet de woningbond ook genoeg actie ondernomen maar het houd een keer op. Je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken me dunkt.

We hebben reeds 2x de woning voorzien van goede verf (anti schimmel etc), schimmel kwam er na een maand al doorheen. Kosten 400-500 euro. Paar keer een ontvochtiger aangeschaft; totale kosten 75 euro. Keer nieuwe vloer gelegd enz enz. Het houd een keer op he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Dan moet je eens vragen of ze dat kunnen veranderen, omdat je het vocht uit je badkamer niet je huis uit krijgt.
En je kookafzuiging?

[...]
Hebben geen kookafzuiging is geen ruimte voor een afzuigkap (wel standaard raam open bij het koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Wij hebben en dat weet de woningbond ook genoeg actie ondernomen maar het houd een keer op. Je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken me dunkt.

We hebben reeds 2x de woning voorzien van goede verf (anti schimmel etc), schimmel kwam er na een maand al doorheen. Kosten 400-500 euro. Paar keer een ontvochtiger aangeschaft; totale kosten 75 euro. Keer nieuwe vloer gelegd enz enz. Het houd een keer op he?
Een nieuw laagje op de muren en vloeren plakken blijft symptoombestrijding. Het vocht komt ergens vandaan en kan blijkbaar niet voldoende weg. Het zou kunnen zijn dat je nog niet de juiste dingen hebt geprobeerd, maar daar komen we vooralsnog niet achter :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rogue schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...]

Een nieuw laagje op de muren en vloeren plakken blijft symptoombestrijding. Het vocht komt ergens vandaan en kan blijkbaar niet voldoende weg. Het zou kunnen zijn dat je nog niet de juiste dingen hebt geprobeerd, maar daar komen we vooralsnog niet achter :>
Zou kunnen ja maar dat geld voor hun ook (ze doen geen flikker :) ). Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Anti-schimmel werkt alleen tijdelijk, het is geen heilige graal.

Zoals rogue ook zegt, je doet aan symptoombestrijding, niet een root-cause bestrijding, die je waarschijnlijk wél verder gaat helpen.
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...]

Zou kunnen ja maar dat geld voor hun ook (ze doen geen flikker :) ). Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)
Dat is niet hun taak, dat is jouw taak. Gezien hier de actieve ontvochtiger al héééél vaak is genoemd, had je dat advies ook kunnen krijgen in een bouwmarkt, of als je gewoon had gezocht op "lucht ontvochtigen".

Als je écht alles al hebt gedaan, dan moet je een jurist in de armen nemen en de woningbouw in gebreke stellen, maar dan zijn de kosten hoger dan het proberen van die ontvochtiger.

[ Voor 36% gewijzigd door Hooglander1 op 28-01-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:52:
[...] Tevens kunnen ze niet verwachten dat mensen alles weten omtrend bouw etc. Ben helemaal geen bouwman, misschien is het handig als mensen bij het toewijzen van een woning een stukje voorlichting krijgen over hoe of wat (hebben wij nooit gehad)
Ow, wat ben je toch een slachtoffer van onze gemene maatschappij waarin niet iedereen een cursus wonen krijgt bij het aanvaarden van een woning.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 28-01-2013 16:55 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:54:
[...]

Ow, wat ben je toch een slachtoffer van die gemene maatschappij!
Op een FOK reactie zit ik niet te wachten chef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een luchtontvochtiger zou kunnen hoor zeker wel alleen ik vraag mij af;

Wie zijn schuld is het dat het huis vol zit met vocht? Ik denk die van hun vanwege de karige hoeveelheid ventilatiemogelijkheden (denk aan roosters etc). Als dat zo is ben ik best bereid zo'n ding aan te schaffen op hun kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voorals nog begint het erop erop te lijken dat er zat bronnen zijn voor het vocht:
- slapen in een (kleine?)(warme?) slaapkamer
- matige afzuiging in de badkamer
- geen afzuiging voor kooklucht.
- houten vloer? optrekkendvocht uit kruipruimte?

Dat vocht gaat niet weg:
Geen/matige? ventilatie door de bewoner.
Geen/matige? verwarming door de bewoner.

Volgens mij kan je zelf iets doen (of laten door door je woningbouwvereniging) aan deze 6 punten.
Hier op het forum lijkt de digitale hulp op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:57:
Een luchtontvochtiger zou kunnen hoor zeker wel alleen ik vraag mij af;

Wie zijn schuld is het dat het huis vol zit met vocht? Ik denk die van hun vanwege de karige hoeveelheid ventilatiemogelijkheden (denk aan roosters etc). Als dat zo is ben ik best bereid zo'n ding aan te schaffen op hun kosten.
Als het huis voldoet aan de wettelijke eisen en de afzuiging gewoon werkt (los van of het afdoende is). De jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:58:
Voorals nog begint het erop erop te lijken dat er zat bronnen zijn voor het vocht:
- slapen in een (kleine?)(warme?) slaapkamer
- matige afzuiging in de badkamer
- geen afzuiging voor kooklucht.
- houten vloer? optrekkendvocht uit kruipruimte?

Dat vocht gaat niet weg:
Geen/matige? ventilatie door de bewoner.
Geen/matige? verwarming door de bewoner.

Volgens mij kan je zelf iets doen (of laten door door je woningbouwvereniging) aan deze 6 punten.
Hier op het forum is de digitale hulp op..
Geen vocht uit kruipruimte trouwens. Verwarming en ventilatie doen we naar de gemiddelde maatstaaf dus niet extreem weinig of veel, maar zoals ik al zei op een gegeven moment houd dat ook een keer op.

Als de woningbouw niets wil doen bij wie moet ik dan zijn? Derde partij zoja wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:55:
[...]
Op een FOK reactie zit ik niet te wachten chef :)
Jij geeft zelf niets anders, "chef". Nog afgezien van het feit dat je toon als je tegengas krijgt direct onminnelijk wordt heb je echt geen zak aan constructieve informatie bijgedragen. Een hoop mensen proberen je te helpen je probleem op te lossen, zijnde vochtoverschot in je woning. In plaats daarvan wil jij schijnbaar alleen horen "je hebt gelijk, het is de schuld van de woningbouw."

Ik heb nieuws voor je:

Het is niet de schuld van de woningbouw tenzij jij dat haarscherp en piekfijn kunt aantonen

Maar dat wil je niet, dus je doet wat geschreeuw, random kreten á la "dat kan de bedoeling niet zijn" en "we doen al genoeg". Als ik zo eens kijk wat een moeite mensen al erin gestoken hebben om je te proberen te helpen én hoe jij daar vervolgens of niets mee doet of gewoon onbeschoft op reageert dan denk ik dat niet al die andere mensen het Fok! niveau hanteren, eerlijk gezegd.
CeesKees schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
I'm out.

Jij wil gewoon horen dat het niet aan jou ligt. Dat kan niemand je hier beloven. Succes met je vochtproblem.
Je suis avec ^^

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 399 op 28-01-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Als het huis voldoet aan de wettelijke eisen en de afzuiging gewoon werkt (los van of het afdoende is). De jouwe.
Het gekke is de huurcommissie zegt; Als de afzuiging werkt maar niet voldoende is is dat het probleem van de woningbond want het is hun materiaal en hun huis. Dus ik weet niet hoe je erbij komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

I'm out.

Jij wil gewoon horen dat het niet aan jou ligt. Dat kan niemand je hier beloven. Succes met je vochtproblem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 399 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Jij geeft zelf niets anders, "chef". Nog afgezien van het feit dat je toon als je tegengas krijgt direct onminnelijk wordt heb je echt geen zak aan constructieve informatie bijgedragen. Een hoop mensen proberen je te helpen je probleem op te lossen, zijnde vochtoverschot in je woning. In plaats daarvan wil jij schijnbaar alleen horen "je hebt gelijk, het is de schuld van de woningbouw."

Ik heb nieuws voor je:

Het is niet de schuld van de woningbouw tenzij jij dat haarscherp en piekfijn kunt aantonen

Maar dat wil je niet, dus je doet wat geschreeuw, random kreten á la "dat kan de bedoeling niet zijn" en "we doen al genoeg". Als ik zo eens kijk wat een moeite mensen al erin gestoken hebben om je te proberen te helpen én hoe jij daar vervolgens of niets mee doet of gewoon onbeschoft op reageert dan denk ik dat niet al die andere mensen het Fok! niveau hanteren, eerlijk gezegd.
Begrijpend lezen is lastig i know. Heb al een aantal keer gezegd; Bij wie moet ik zijn om het aan te tonen? Een externe partij maar WIE? Dat wil ik graag weten dan laat ik die partij ernaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]

Het gekke is de huurcommissie zegt; Als de afzuiging werkt maar niet voldoende is is dat het probleem van de woningbond want het is hun materiaal en hun huis. Dus ik weet niet hoe je erbij komt?
Alleen dan moet jij bewijzen dat het niet voldoende is. En ik wens je veel succes met een rechter daarvan overtuigen. Dat gaat je meer geld kosten dan een ontvochtiger (naast dat je het keihard gaat verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
is die schimmelmuur aangrenzend aan je badkamer? had zoiets ook in mijn oude flat, bleek lekkend kitrandje in de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:01:
[...]

Alleen dan moet jij bewijzen dat het niet voldoende is. En ik wens je veel succes met een rechter daarvan overtuigen. Dat gaat je meer geld kosten dan een ontvochtiger (naast dat je het keihard gaat verliezen).
Meer kost? Wat dacht je van rechtsbijstand? Hoezo zou je verliezen als je gelijk hebt? Beetje krom wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gerrutcamaro schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:02:
is die schimmelmuur aangrenzend aan je badkamer? had zoiets ook in mijn oude flat, bleek lekkend kitrandje in de badkamer
Nopes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
De hoeveelheid vocht die door twee mensen wordt geproduceerd gedurende de dag zou niet zoveel moeten zijn dat je bij normale ventilatieproblemen extreme schimmelvorming hebt. Uit eigen ervaring (zoals ik zei, ik woon in een vooroorlogse woning) kan ik je melden dat je zelfs zonder actieve ventilatie en veel enkel glas misschien wel condens- en zelfs ijsvorming krijgt maar zeker geen schimmel. Realiseer je ook dat vocht ergens vandaan komt: 99% van het vocht in huis komt uit jou en je vriendin, uit het douchen en uit het koken.

Ik denk dat het vooral de was is. Zeker in de herfst/winter droogt natte was voor geen kloot in een oud huis, terwijl er wel continu 100% luchtvochtigheid is. Een droger haalt uit een gemiddelde lading was (5-6 kg) rustig 4 of 5 liter water. Moet je zien wat er gebeurt als jij dat tegen je raam laat condenseren. Dan krijg je inderdaad een aardig watervalletje.

Ik zou echt proberen wat meer zelf te doen, want de woningbouwvereniging gaat je hier niet mee helpen. Genoeg tips in dit topic. Kost je misschien een paar honderd euro, maar is veel productiever dan een ellenlange strijd voeren met de woningbouwvereniging die je 100% zeker gaat verliezen als ik je reacties in dit topic lees. No offense, het is ook vervelend, maar met die instelling gaat het 'm echt niet worden in een zakelijk geschil.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 28-01-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nare man schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:03:
De hoeveelheid vocht die door twee mensen wordt geproduceerd gedurende de dag zou niet zoveel moeten zijn dat je bij normale ventilatieproblemen extreme schimmelvorming hebt. Ik denk dat het vooral de was is. Zeker in de herfst/winter droogt natte was voor geen kloot in een oud huis, terwijl er wel continu 100% luchtvochtigheid is. Een droger haalt uit een gemiddelde lading was (5-6 kg) rustig 4 of 5 liter water. Moet je zien wat er gebeurt als jij dat tegen je raam laat condenseren. Dan krijg je inderdaad een aardig watervalletje.

Ik zou echt proberen wat meer zelf te doen, want de woningbouwvereniging gaat je hier niet mee helpen. Genoeg tips in dit topic. Kost je misschien een paar honderd euro, maar is veel productiever dan een ellenlange strijd voeren met de woningbouwvereniging die je 100% zeker gaat verliezen als ik je reacties in dit topic lees. No offense, het is ook vervelend, maar met die instelling gaat het 'm echt niet worden in een zakelijk geschil.
De was droogt in de droogtrommel he, niet in huis zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:02:
[...]

Meer kost? Wat dacht je van rechtsbijstand? Hoezo zou je verliezen als je gelijk hebt? Beetje krom wat je zegt
Als je rechtsbijstand hebt, waarom stel je dan hier nog een vraag? Neem contact op met ze, ben benieuwd wat ze zeggen.

En je moet een rechter overtuigen dat je redelijkerwijs er alles aan hebt gedaan wat jij kan doen om het probleem weg te nemen. Ik denk dat dat erg lastig is bij een huis zoals jij omschrijft en dat hij zegt dat je het had kunnen verwachten. Daarom denk ik dat je het verliest, omdat je er nog lang niet alles aan hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zit hier een gaatje naar buiten toe in die goot?
http://oi46.tinypic.com/2yn1q2o.jpg

Zo ja, zit die niet verstopt dat het water niet weg kan?
Zo nee, dan moet je daar een gaatje in (laten) boren zodat het water ook weg kan lopen, dat is het idee van dat gootje. Daar verlies je erg veel vocht mee.

Heb hetzelfde gehad in mijn slaapkamer, heel vochtig en gootje altijd vol, bleek dat ze gewoon de gaatjes waren vergeten te boren..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-04 21:12
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:01:
[...]

Begrijpend lezen is lastig i know. Heb al een aantal keer gezegd; Bij wie moet ik zijn om het aan te tonen? Een externe partij maar WIE? Dat wil ik graag weten dan laat ik die partij ernaar kijken.
Bij jezelf.
Knettergek heeft een aantal posts geleden het antwoord al gegeven: Hou pak'm beet 3 weken lang exact bij wat je doet aan ventileren, stoken, etc.
Gedurende een korte tijd ga je meer stoken en ventileren:
- Lost dat het probleem op? --> Case closed.
- Lost dat het probleem niet op? --> Meer kans bij de woningbouw.
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:04:
[...]

De was droogt in de droogtrommel he, niet in huis zeg maar :)
Onze wasdroger perst nog redelijk wat vocht de lucht in trouwens. Die staat in een kleine ruimte, maar daar beslaan de ramen als ie aan staat. Maar goed dat ken per droger verschillen. Ben geen droger-expert.

[ Voor 23% gewijzigd door Spoetnik385 op 28-01-2013 17:10 ]

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We willen het door een externe partij dus laten bekijken (zeg maar een soort opzichter) die niets van doen heeft met de woningbouw, waar vind ik zo iemand?

Tevens vind ik het ook vreemd dat de woningbond zegt dat je moet stoken met het raam open? Je stookt lijkt mij voor warmte en niet voor de buren.... Met het raam open verlies je alle warmte in huis lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:18:
[...]
Heb pas 3 keer gezegd dat wij elke dag ventileren uurtje lang. Derde partij dat is juist wat we willen maar wie?
Ik zou zeggen, vervang dat eens door continu ventileren. Mechanische ventilatie of anders afzuigkap aan laten staan, en dan aan de andere kant iets op een kiertje open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:11:
...
Tevens vind ik het ook vreemd dat de woningbond zegt dat je moet stoken met het raam open? Je stookt lijkt mij voor warmte en niet voor de buren.... Met het raam open verlies je alle warmte in huis lijkt mij.
Klopt. En het vocht. Daarom is het in de winter vaak droger in je woning dan in de zomer.

[ Voor 64% gewijzigd door rogue op 28-01-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-04 21:12
Anoniem: 244101 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:11:
We willen het door een externe partij dus laten bekijken (zeg maar een soort opzichter) die niets van doen heeft met de woningbouw, waar vind ik zo iemand?

Is vreemd maar waar.
We hebben net een hele boel muren laten stucen. Met name wat diepere gaten blijken lang "nat" te blijven. Het recept - citaat van de stucadoors - stoken met het raam open! De manier om vocht weg te krijgen.
Warme lucht neemt vocht op - dat vocht wil je kwijt. Dus moet de warme lucht ook weg. Jammer, maar waar.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:12:
[...]

Ik zou zeggen, vervang dat eens door continu ventileren. Mechanische ventilatie of anders afzuigkap aan laten staan, en dan aan de andere kant iets op een kiertje open zetten.
Dat gaat niet dat heb ik pas 5x gezegd. Wij wonen in een nette buurt waar ontzettend veel word ingebroken. Als het slaapkamerraam op een kiertje staat en ze komen binnen en ik zit in de huiskamer heb ik niks door en halen ze mijn huis leeg. Dit is een straatje achter ons tijdje terug nog gebeurd, de beste man was gewoon tv aan het kijken.

Tevens zetten wij de ramen wel open hoor alleen niet 24/7 en nogmaals als wij de kachel aanzetten doen we dat voor warmte en niet om die warmte aan de buren te geven door een raam open te zetten dan kan je net zo goed de kachel uit laten want dan heeft de kachel totaal geen functie.
Pagina: 1 2 Laatste