Tips van mijn kant
- nooit met een lege maag gaan boodschappen doen
- maak een boodschappenlijst vooraf en maak er een gewoonte van om daar niet van af te wijken
- mijd speciale acties zoals 'twee kopen, één gratis'. Je mist die kortingen en gratis items wel, maar je zal verschieten hoeveel je op het einde van de rit overhoudt in je portefeuille
- kom je iets leuk tegen wat je wil hebben in de winkel? Wacht 7 dagen en kijk of je het dan nog per se wil hebben.
- witte producten zijn vaak hetzelfde of zelfs beter dan bekende merken
- Vervang spuitwater en frisdrank bij de maaltijden door kraantjeswater
- als je iets wil kopen, onderwerp het aan strenge controles, zoek alle mogelijke nadelen, mankementen en redenen om het niet te kopen. Je eindigt met minder items, maar ze voldoen beter aan je behoefte én je houdt meer geld over
- vermijd leningen
- vermijd aankopen op afbetaling
- betaal met cash ipv met een kaart: de psychische pijn om een briefje van 50 euro af te geven zal je gemakkelijker weerhouden de aankoop te doen dan even je bankkaart in de gleuf te steken.
- kies voor prepaid oplossingen
- kijk eens in de vuilbak en op zolder en haal al het metaal eruit. Wij moesten onlangs 20 euro betalen om oud ijzer en metaal binnen te brengen op het containerpark en gingen eens kijken of het niet goedkoper was bij de ijzerhandelaar. Wat bleek? we kregen er 60 euro voor!
- koop zoveel mogelijk tweedehands
- kweek je eigen groenten, kan ook op de vensterbank
- speel World of Warcraft: je komt niet meer buiten en geeft automatisch minder geld uit aan uitgaan. Opgelet: op eigen risico proberen
- Wacht even met nieuwe computers, smartphones, films, ... te kopen: de prijzen zakken na een aantal maanden flink
- een smartphone los kopen is duurder in het begin maar na één of twee jaar vééél goedkoper dan die abonnementen waar je de smartphone gratis bij krijgt (wat in Nederland blijkbaar erg populair is)
- aankopen via internet zijn vaak goedkoper dan in de winkel: zij moeten immers geen kosten voor winkelruimte en etalageverlichting doorrekenen
- reisbeest? boek altijd last minute of een jaar vooraf. Heeft mij eens 1200 euro besparing opgeleverd op een vlucht naar amerika
- reis geboekt? Plaats wat goede woordjes en complimenten op de facebook van je hotels. Je krijgt vaak extraatjes, kortingen of een gratis upgrade naar een suite etc.
-nieuwe woning op het oog? zoek er een met zoveel mogelijk ramen op het zuiden of een veranda. Scheelt meer dan duizend euro per jaar in stookkosten
- een douche is goedkoper dan een ligbad.
- sluit de toilet aan op regenwater, urineer onder de douche etc
- sluit de centrale verwarming af in kamers waar je weinig komt
- leer composteren als je een eigen tuin hebt. Leg vooral géén gazon aan, dit kost over een mensenleven 800 euro per vierkante meter aan onderhoud.
Tja ik kan zo nog even doorgaan denk ik. Hopelijk zit er voor jou wat bruikbaars tussen