Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Veel besparingen die men in huis kan doen kosten een hoop geld. Echter valt dit dan ook wel binnen enkele jaren weer terug te verdienen. Toch hebben veel huishoudens geen 3000 euro liggen voor een Zonnenstudio op je dak, of geld voor een warmtepomp.
Toch zijn er besparingen te realiseren die weinig geld kosten en al meteen geld opleveren.
Zelf dacht ik aan:Kortom, wat is jou tip voor de kleine knip houder en verras ons allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tijdklokjes tussen apparaten die snachts op standby staan, kosten 8 euro per stuk.
Tussen de cv ketel bijv, tv hoek enz enz.
Te koop bij conrad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mark184 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:49:
Veel besparingen die men in huis kan doen kosten een hoop geld. Echter valt dit dan ook wel binnen enkele jaren weer terug te verdienen. Toch hebben veel huishoudens geen 3000 euro liggen voor een Zonnenstudio op je dak, of geld voor een warmtepomp.
Toch zijn er besparingen te realiseren die weinig geld kosten en al meteen geld opleveren.
Zelf dacht ik aan:Kortom, wat is jou tip voor de kleine knip houder en verras ons allen.
Een gratis tip die niks kost waar alles mee begint:
Bewustwording, denk gewoon eens na hoe je energie verbruikt en wat je zou kunnen besparen door weinig in te leveren op comfort.

Het word ook te makkelijk gezegd dat mensen geen geld hebben voor energiebesparende maatregelen.
Mensen hebben het geld wel alleen willen het er simpelweg niet aan uitgeven, men gaat liever van dat geld op vakantie of koopt er een grotere / nieuwere auto voor.

Voor veel gezinnen geld voor 1 of 2 jaar niet op vakantie maar wel 25 jaar lang gratis stroom.
Allemaal keuzes en prioriteiten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb zo'n setje:
Afbeeldingslocatie: http://www.rimisa.nl/data/articles/images/big/b_2743.jpg

Drie-vier van deze schakelaars zijn meer dan genoeg om alles uit te kunnen schakelen 's avonds, dan staat er niks meer op standby. Bespaart mij behoorlijk wat elk jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 27-01-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een dikke trui in plaats van de kachel hoger zetten. Klinkt misschien stom maar het is een hele goede maatregel. Daarbij kun je, zeker in de winter, ook nog eens je nachtrust nemen om op tijd te gaan slapen. Deze gratis tip levert je een boel voordeel op:

* Minder lang de verlichting, TV of computer aan
* Eerder de kachel naar beneden zetten en dus gasbesparing
* Je bent thuis, het is 's avonds, dus niemand hoeft je te zien in je doorschijnende kleding of iets te korte rokje
* Je haalt je uren slaap waardoor je de volgende dag op je werk beter kunt presteren

Het geld wat je hiermee bespaart kun je inzetten voor maatregelen die wél een paar centjes kosten.

(afgelopen week ving ik een telefoongesprek op van een jongedame die de persoon aan de andere kant vertelde dat het zojuist door haar gekochte kledingstuk niet bijzonder mooi was maar wel lekker ruim én warm was, wat veel belangrijker was voor haar)

EDIT: een poosje geleden zag ik een monteur langslopen met folie wat ergens om een luchtkanaal had gezeten. Het folie was netjes verwijderd en het was een aardige rol. Het was niet nieuw maar ook niet beschadigd. Het ging zo de container in. Ik heb gevraagd of ik het dan mocht hebben. Ik heb er voor 3 radiatoren folie uit gesneden waardoor ik nu folie achter de radiatoren heb wat weer minder energie vreet van mijn CV. Kostte mij niks behalve een rolletje dubbelzijdig plakbank (Action is een leuk boetiekje)

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 27-01-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Voor alles wat binnen 10km bereik is en minder dan 10kg weegt:
Ga met de fiets!

Kosten: Fiets die waarschijnlijk toch al in de schuur staat.
Misschien een fietstas of bagagerek en een beetje eten.

Besparing:
- Brandstof
- Onderhoud
- Fitnesskosten
- In sommige gevallen kan de auto helemaal weg en bespaar je hiermee alle autokosten: afschrijving, verzekering, belasting, nog meer onderhoud.

Een fiets heeft ook onderhoud nodig maar dit is zo miniem t.o.v. de auto dat dit verwaarloosd kan worden. (ik heb na 5000 km nog steeds geen nieuwe buitenbanden nodig, voor de rest 1 lekke binnenband (2 euro>action).

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/fiets_zps97c4c367.jpg
Eerlijk geleend van een andere fietsfanaat op dit forum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lampje stuk? > vervangen voor led.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:48
1 Doe de kachel een half uur tot een uur voordat je op bed gaat uit
2 Laat geen lampen branden in de ruimtes waar je niet bent
3 Doe vooral in de winter je deuren dicht
4 Doe de radiatoren in de ruimtes waar je niet bent uit (natuurlijk niet in de woonkamer waar je meter hangt, dat gaat je kosten :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

De kachel een graad lager zetten en een trui aan is een besparing. Maar er op uit gaan door een stuk te wandelen of fietsen voor de beweging en de kachel uit is win-win. Misschien is het mogelijk om langer door te werken op je werk waardoor je, als het mooi weer is weer vrije dagen kan nemen. Of vroeg naar bed met een goed boek.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

tomic

Smexylittlebabe!

Bewustwording is idd het allerbelangrijkst!

Stroom toevoeging:

Geen pc maar laptop gebruiken. (scheel ong. 110w per uur)
Geen laptop maar ipad gebruiken (scheelt ong. 145w per uur)

Hierbij ga ik uit van een verbruik van 150w.

Verder kan je liters benzine besparen door 20km langzamer te rijden, bijv. achter een vrachtwagentje. Ong. 1 liter per 50 km. Combineer dat met de andere tips vh nieuwe rijden en vervoer wordt ook goedkoper!

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een laptop die 145 W meer verbruikt dan een ipad? Wat voor gigantische 8-core laptop met RAID heb je dan wel niet? Mijn latop gebruikt 30W als de batterij opgeladen is.
Dat zijn geen besparingen waar je een iPad van kunt betalen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:22

Pixeltje

Woo-woohoo!

tomic schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:52:

Verder kan je liters benzine besparen door 20km langzamer te rijden, bijv. achter een vrachtwagentje. Ong. 1 liter per 50 km. Combineer dat met de andere tips vh nieuwe rijden en vervoer wordt ook goedkoper!
Je moet heel dicht op een vrachtwagen rijden om serieus te besparen hoor. Is oa bij Mythbusters getest, zij kwamen tot de conclusie dat er een beetje te besparen valt als je op minder dan anderhalve meter van de bumper blijft. Dat is mij een te groot risico voor een paar euro benzine ;)

Langzamer rijden in het algemeen levert wel een besparing op natuurlijk.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:07
Pixeltje schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:31:
Je moet heel dicht op een vrachtwagen rijden om serieus te besparen hoor. Is oa bij Mythbusters getest, zij kwamen tot de conclusie dat er een beetje te besparen valt als je op minder dan anderhalve meter van de bumper blijft. Dat is mij een te groot risico voor een paar euro benzine ;)
Mijn auto denkt daar heel anders over. :+

Even zonder gekheid. Ook als ik een redelijke afstand van een vrachtwagen houdt (ruim meer dan in de spits vaak mogelijk is) dan geeft de boordcomputer een lager verbruik aan, zeker bij tegenwind.

Dit zou kunnen zitten in het gewicht van de auto (Golf IV) i.c.m. een zuinige dieselmotor ten opzichte van een gemiddelde zware Amerikaanse bak met een zware benzinemotor.

Misschien is dit er een voor Mythbusters Revisited.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
En dan een meer on-topic doch bewerkelijke tip voor de Tweakers.

I.p.v. geschakelde verlengsnoeren/verdeeldozen zou je ook een hoofdschakelaar in de meterkast kunnen plaatsen waar alles op zit behalve je koelkast en vriezer. Als je het teveel moeite vindt elke ochtend, als je het huis uit gaat, alle schakelaars om te zetten en/of stekkers eruit te trekken dan heb je aan deze ene genoeg.

En voor de nog meer Tweaker een tweede erbij als nachtschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
In ons huishouden hebben de volgende twee zaken (financieel) de grootste klappers gemaakt:
  • Auto wegdoen. Deze staat eenzaam bovenaan. Ik heb nog nooit zoveel te besteden gehad als sinds ik mijn auto wegdeed.
  • Sluipverbruik 100% geëlimineerd. Als wij weg zijn of slapen is ons huis elektrisch gezien 'dood' - op koelkast, CK-ketel en zonnestroompanelen na. De investering? Een stuk of acht stekkerschakelaars à € 2,50.
Daarna komen dingen als verwarming tweaken (ketel/radiatoren goed inregelen), verlichting (spaar/LED), PC vervangen door laptop. Maar vergeleken met auto en sluipverbruik is dat klein bier.

Gevelisolatie zou ook veel € besparing per geïnvesteerde € moeten opleveren, maar is natuurlijk al weer gauw een flinke investering.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je niet alleen op verbruik wilt besparen maar ook op euro's dan lekker elk jaar overstappen van leverancier. Altijd mooie aanbiedingen en soms ook nog leuke tekenbonussen. Ik gebruik altijd gaslicht.com om alles te vergelijken. Dan heb je alle aanbieders mooi op een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrico007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02-2024
Led lampen zijn gigantisch duur, dat vind ik geen besparing. Van gloeilampen naar spaarlampen is volgens mij al een hele vooruitgang die veel beter betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
henrico007 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:16:
Led lampen zijn gigantisch duur, dat vind ik geen besparing. Van gloeilampen naar spaarlampen is volgens mij al een hele vooruitgang die veel beter betaalbaar is.
Reken eens aan de totale prijs per branduur. Tot zo! :)

-edit-

Hier alvast een rekenvoorbeeldje: *klik*

Op een plek waar een lamp veel uren maakt is de investering in een LED-lamp echt wel te rechtvaardigen - als er op dit moment een gloeilamp in zit. En € 15 of € 20 vind ik geen heel grote investering voor iets wat je echt veel energie en geld kan besparen.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:09
Een TV (of ander apparaat) op stand-by kost wat, €10-15,- op jaarbasis?
Dus zo'n stekker heb ik er pas na 1 jaar weer uit, maar dan moet ik wel elke dag dat ding aan en uit zetten.
Dat is het mij niet waard. Iets telkens aan/uit zetten is volgens mij ook nog "schadelijk" voor het apparaat zelf.

Als je volledig groen bent zou je het kunnen overwegen en inderdaad kunnen besparen.
Maar zo'n kastje ertussen zetten en vervolgens (bv) eventjes langer het gas vasthouden (in je auto) en iets later overschakelen (een paar keer per rit, als je net haast hebt) en je hebt al het voordeel alweer verspeelt.

En volgens mij vind je geiser (ja zo'n ding) het ook niet leuk als je zo'n doorstroombegrenzer gebruikt. Of ja, slaat niet/minder snel aan. Dus wel een besparing eigenlijk :+

En over spaarlampen. Niemand dat stuk gezien/gehoord/gelezen? Dat die dingen toch niet zo zuinig zijn, en stukken schadelijker zijn?
Bv: http://www.trosradar.nl/u...22-10-2012/spaarlampen-1/

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 30-01-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrico007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02-2024
JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:20:
[...]

-edit-

Op een plek waar een lamp veel uren maakt is de investering in een LED-lamp echt wel te rechtvaardigen - als er op dit moment een gloeilamp in zit. En € 15 of € 20 vind ik geen heel grote investering voor iets wat je echt veel energie en geld kan besparen.
We zijn het dus eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

NeutraleTeun schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:31:
Dus zo'n stekker heb ik er pas na 1 jaar weer uit, maar dan moet ik wel elke dag dat ding aan en uit zetten.
Dat is het mij niet waard. Iets telkens aan/uit zetten is volgens mij ook nog "schadelijk" voor het apparaat zelf.

Als je volledig groen bent zou je het kunnen overwegen en inderdaad kunnen besparen.
Maar zo'n kastje ertussen zetten en vervolgens (bv) eventjes langer het gas vasthouden (in je auto) en iets later overschakelen (een paar keer per rit, als je net haast hebt) en je hebt al het voordeel alweer verspeelt.

En volgens mij vind je geiser (ja zo'n ding) het ook niet leuk als je zo'n doorstroombegrenzer gebruikt. Of ja, slaat niet/minder snel aan. Dus wel een besparing eigenlijk :+

En over spaarlampen. Niemand dat stuk gezien/gehoord/gelezen? Dat die dingen toch niet zo zuinig zijn, en stukken schadelijker zijn?
Bv: http://www.trosradar.nl/u...22-10-2012/spaarlampen-1/
Op zo'n stekker kun je natuurlijk de complete stekkerdoos zetten voor:
- TV
- Speakerset
- versterker
- HTPC en/of Mediaplayer

Iets aan- en uitzetten moet een apparaat gewoon tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kan. Hangt van het apparaat af. De vuistregel is dat één watt continu ongeveer twee euro per jaar kost.
Dus zo'n stekker heb ik er pas na 1 jaar weer uit,
Nou, 'pas'? Er zijn mensen die staan te juichen bij zo'n korte terugverdientijd... Onze mediahoek pakt zo'n 17W op standby, en dat scheelt dus zo'n € 20 per jaar (bij ¼ tijd gebruik). Schakelaartje was € 2,50. Terugverdientijd anderhalve maand. Da's toch lachen? Alleen als we nu willen Wii-en of TV kijken moeten we een schakelaar omhalen, nou poe poe wat erg. Dat ding heeft zich in de afgelopen zes jaar al vijftig keer terug verdiend! Financieel gezien de beste investering die ik ooit gedaan heb, en op een klein budget. Precies dus wat er in dit topic gevraagd wordt.
maar dan moet ik wel elke dag dat ding aan en uit zetten.
Uh, ja. Net als dat je je auto uitzet na gebruik, de kraan dichtdoet na gebruik, de stofzuiger uitzet na gebruik. Eigenlijk heel gewoon dus ;)
Dat is het mij niet waard.
Dat kan. Maar waarom niet?
Iets telkens aan/uit zetten is volgens mij ook nog "schadelijk" voor het apparaat zelf.
"Volgens mij"? Klinkt alsof je het niet zeker weet.
Stel je hebt een apparaat van 5W, dat verbruikt per jaar dus 44 kWh. Stel dat je het een kwart van de tijd gebruikt, dus uitzetten met een schakelstekker bespaart je 33 kWh. Een liter benzine bevat ongeveer 10 kWh energie-inhoud (mag je niet helemaal zo vergelijken, maar ok), dus de energiebesparing is vergelijkbaar met drie liter benzine. Een zuinige auto (met een zuinige chaffeur!) rijdt op die drie liter wel tegen de 100km.

Dus je 'mag' 100 km extra rijden als je op één apparaat van 5W een schakelstekker zet. In de meeste huishoudens loopt het sluipverbruik wel op richting de 100W. Veel plezier met rekenen!
Elke situatie is anders. Een beetje moderne combiketel (als in: van de afgelopen twintig jaar) heeft daar geen moeite mee.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:20:
[...]

-edit-

Heb je link even snel bekeken, maar deze berekening klopt niet helemaal.. Om de volgende reden.

Zelf heb ik door omstandigheden zo gekweekt (verder niet van toepassing) snachts altijd een lampje aan bij het bed waar ik bij lees ect. Nadat ik verhuisde en de boel weer netjes had kwamen er 2 led lampjes aan de muur á 80.- euro het stuk.
Na 1.5 jaar, defect en zaten we in het donker. onder garantie gerepareerd. nr2 ging een jaar later ook stuk, lampje doet het nog maar de driver is stuk, er moet een nieuwe komen en geen idee wat die moeten kosten.
Zit zelf te denken een nieuwe met een vaste trafo te maken, die gaan tenminste niet stuk.
Het verbruik mag dan wel zijn afgenomen maar je moet wel rekenen met extra onderhouds kosten zullen we maar zeggen, geen enkele led lamp zal de 50.000 uur gaan halen.

Ohhhh de led wel maar de aansturing dus niet, en dat wordt gemaks halve maar te vaak vergeten.

Ps. de branduren van deze lampjes 9 uur/dag afgerond 3300/jr na 1.5 jaar maakt dat afgerond 5000 branduren bij 550 aan/uit schakelingen. En dan is het stuk.... voordelig..?
De gloeilamp die er zit is nog niet stuk en zit daar al meer dan 7.5 jaar.

Led 5000 uur x 3 watt is 15Kwh
spl 5000 uur x 7 watt is 35Kwh (spaarlampje zat er voorheen)
gloei 5000 uur x 25 watt is 125Kwh
winst in geld omgezet spl>led 20Kwh x 0.23 maakt 4.60, een hele vier euro zestig.
winst in geld omgezet gl>led 105Kwh x 0.23 maakt 24.15,
wat zou een nieuwe driver nu gaan kosten..????
achter het huis hangt nog een spl van de eerste generatie, en komt uit 1983. Doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ach, het is hoe je het wilt zien. ik heb nu een kaku schakelaar erop gezet. mijn raspberry pi zet hem elke werkdag om 18.30 uur aan en om 24.00 uur weer uit. in het weekend blijft ie aan. totaal geen comfortverlies, maar wel een behoorlijke besparing. met een terugverdientijd van 6 maanden..

en als je een keer door de weeks wel thuis bent, dan kun je altijd met de afstandsbediening van de kaku hem gewoon aanzetten.

al dit soort dingen is meer denken in problemen dan er echt open voor staan.

opbrengsten:
40 euro per jaar
was een leuk hobby-project
geen comfort verlies, wel goed, duurzaam gevoel

kosten:
eenmalig 16 euro voor kaku startset (met 20% kortingsbon)
4 euro voor een RF setje voor aan de RPI

(de RPI stond hier al, staat 24/7 het energieverbruik te meten _/-\o_ in totaal zo'n 10 Watt inclusief alles, maar hiermee heb ik ongeveer 100 watt continu sluipverbruik inzichtelijk gemaakt)

[ Voor 18% gewijzigd door prein2 op 30-01-2013 18:42 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:40:
[...]

Kan. Hangt van het apparaat af. De vuistregel is dat één watt continu ongeveer twee euro per jaar kost.

[...]

Nou, 'pas'? Er zijn mensen die staan te juichen bij zo'n korte terugverdientijd... Onze mediahoek pakt zo'n 17W op standby, en dat scheelt dus zo'n € 20 per jaar (bij ¼ tijd gebruik). Schakelaartje was € 2,50. Terugverdientijd anderhalve maand. Da's toch lachen? Alleen als we nu willen Wii-en of TV kijken moeten we een schakelaar omhalen, nou poe poe wat erg. Dat ding heeft zich in de afgelopen zes jaar al vijftig keer terug verdiend! Financieel gezien de beste investering die ik ooit gedaan heb, en op een klein budget. Precies dus wat er in dit topic gevraagd wordt.

[...]
Over wat voor schakelaartjes heb je het hierboven precies en waar heb je die vandaan?

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:49
EnsconcE schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:34:
1 Doe de kachel een half uur tot een uur voordat je op bed gaat uit
2 Laat geen lampen branden in de ruimtes waar je niet bent
3 Doe vooral in de winter je deuren dicht
4 Doe de radiatoren in de ruimtes waar je niet bent uit (natuurlijk niet in de woonkamer waar je meter hangt, dat gaat je kosten :P).
zo heb ik een buurvrouw met een twee maal zo hoge gas rekening; alle deuren van het appartement tegen elkaar open (slaapkamer naar gang, woonkamer, keuken enzovoor). Want dan kunnen de katten lekker rondlopen.

5 (in aanvulling op 1) klok programma op je thermostaat instellen naar je aanwezigheid
(+ extra reset naar 15°C om 1 uur 's nachts, dan hoef je er niet al te veel aan te denken als je hem een keer bij een latertje omhoog hebt hebt gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
webcamjan schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:07:
Heb je link even snel bekeken, maar deze berekening klopt niet helemaal.. Om de volgende reden.
Sja, misschien had je een slecht merk of een slechte batch te pakken. De 'maïskolf-LED-lamp' het artikel op mijn website is nu bijna 2½ jaar oud en (samen met zijn identieke en even oude) broertje hebben ze al heel wat uren gemaakt als woonkamerverlichting. Ik deel jouw ervaringen dus niet.
Xessive schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:49:
Over wat voor schakelaartjes heb je het hierboven precies en waar heb je die vandaan?
Deze:

Afbeeldingslocatie: http://img.lampen24.nl/images/product_images/info_images/image_db_4013046.jpg

Meest briljante uitvinding op dit gebied ooit. Zoals gezegd, terugverdientijd kan vaak in maanden uitgedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
Je hoeft mijn mening ook niet te delen jeroen, dat verlang ik ook helemaal niet.

Maar je zit met jou lampen nog lang niet met je 2,5 jaar aan de branduren van wat ik heb nu. De maiskolflamp zoals je zelf zegt vervangt een normale lamp en is daarmee stroomloos bij uit, terwijl de driver lampen vaak op de 12 volt kant geschakeld worden en daarmee veel gevoelliger zijn.

Ik beweer het dus ook niet als feit maar dat de rekensommetjes kwa geld en besparing niet altijd kloppen als je kijkt wanneer er vervangen dient te worden, bij led lampen geeft men ook altijd de levensduur van de led zelf op en niet van de rommel eromheen. En dat dat 50.000 uur was kon ik je 20 jaar geleden ook al wel vertellen led is niet zo nieuw namenlijk.

Het ging om besparen, dus geld investeren om voordeliger uit te zijn over een tijdsbestek x waarna je het bespaarde geld kan gebruiken voor nieuwe besparingen ect ect ect... maar als ik het bespaarde vervolgens moet gebruiken om die nieuwe lampen te repareren wat schiet het dan op.? laat staan de gedachten gang van velen "stuk... oh gooi maar weg koop wel ff een nieuwe bij de gamma"

Wat is nu voordeliger.? de led zegt men want kijk....... maar vergeet de evt bijkomende kosten en laten we dan nog niet eens spreken over de belasting kwa millieu door al die defecte drivers die gaan komen..

Dan is een schakelaar zoals je afbeelde een slimmer geheel dan een gloeilamp/spaarlamp vervangen door een ledlamp... termijn denken gecombineerd met financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

maar als de led lamp een terugverdientijd heeft van twee jaar en hij gaat na 2.5 jaar stuk, dan heb je alsnog winst.

toegegeven: je had meer gehoopt, maar het is nog steeds besparing.

Ik heb met mijn vader een berekening gemaakt voor de terugverdientijd van 9 50W halogeenlampen voor 9 5W philips LED lampen (a 24 euro). ongunstig gerekend kwam de terugverdientijd uit op bijna 2 jaar.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 07:44

Mystikal

It never hurts to help!

Die op afstand bedienbare schakelaars, trekken die nu ook nog stroom als ze uit staan. Waarschijnlijk wel iets. Zo'n schakelaar van hierboven is wel beter (geen stroom), maar niet echt praktisch in mijn meeste gevallen. Ik kan er niet echt makkelijk bij. Ik kan beter alles op een afstandbedienbare schakelaar zetten.
Als ik dan naar bed ga, druk ik even alle knoppen in en 'alles' staat uit.

Bij mij is het echt een drama mbt slurp verbruik:
  • computerkamer: 2 computers en een geluidsset. Elektrische kachel die ik soms wel eens vergeet uit te zetten. :X
  • Bioscoop: 1 computer, versterker, beamer, actieve subwoofer, digitale decoder, elektrisch scherm.
  • Kelder: 2e koelkast die weinig gebruikt wordt
  • keuken: 1 tv en een quoocker (is redelijk efficient). Verder 2 kroonluchters hangen met elk 16(!) dus 32 lampjes van 20 watt, maar die is alleen actief als ze natuurlijk aan staan.
  • Woonkamer: 1 tv, digitale ontvanger, tablet charger
  • Slaapkamer: 1 tv
  • Badkamer: Draadloze speakerset in het plafond.
  • Overig: Neato stofzuiger (maar die is denk ik efficiënter dan een normale stofzuiger).
  • Tuin: waterpomp bij ornament
Al met al moet ik eens iets gaan doen aan het verbruik...

Nog wat cijfers:
Stroom verbruik in 2011:
-7.198kWh
-1.992m3

We koken op inductie. Het is een ruim hoekhuis (620m3).

Quoocker
De aansluitwaarde staat los van het verbruik. De Quooker verbruikt in standby-stand 10W per uur. Dit is op jaarbasis 87,6 KWh, wat ongeveer overeenkomt met € 19,30 (ca. € 0,05 per dag).

Op het moment dat er getapt wordt, gebruikt de Quooker 1600W om te verwarmen. Hoe hoger het wattage van het verwarmingselement, hoe sneller het water weer op temperatuur is. Dit betekent dat er geen verschil is in stroomverbruik tussen de 1600W PRO3-VAQ en de 2200W en 3000W Combi's, alleen een verschil in opwarmsnelheid.

Het rendement van een Quooker ligt veel hoger dan dat van bijvoorbeeld een keramische- of inductie kookplaat. Er gaat namelijk bij het verwarmer nagenoeg geen energie verloren. Dit betekent dat een Quooker per definitie bij het opwarmen veel energiezuiniger is.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Om te kunnen besparen moet je eerst weten wat je verbruikt ;)
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 17:36
teacher schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:20:
Lampje stuk? > vervangen voor led.
En wil je hier zelf niet voor betalen, vraag ze voor je verjaardag! (*Bijna jarig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 12:50

JAN-B

525 Wp op mijn dak

The Lord schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:47:
En dan een meer on-topic doch bewerkelijke tip voor de Tweakers.

I.p.v. geschakelde verlengsnoeren/verdeeldozen zou je ook een hoofdschakelaar in de meterkast kunnen plaatsen waar alles op zit behalve je koelkast en vriezer. Als je het teveel moeite vindt elke ochtend, als je het huis uit gaat, alle schakelaars om te zetten en/of stekkers eruit te trekken dan heb je aan deze ene genoeg.

En voor de nog meer Tweaker een tweede erbij als nachtschakelaar.
Best een goed idee, maar vergeet je niet een paar puntjes: geen stroom dus geen wekkerradio voor het alarm, geen telefoon, als je een dect ding hebt, en -ook wel belangrijk- geen licht als je s-nachts naar het toilet toe moet. ik heb bijv.een hele steile trap (oud huis) dus ik ga s-nachts echt niet in het donker de trap af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:46:
[...]
Deze:

[afbeelding]

Meest briljante uitvinding op dit gebied ooit. Zoals gezegd, terugverdientijd kan vaak in maanden uitgedrukt worden.
Die heb ik ook *O* Bij de Gamma ooit gehaald.

Niet alleen vanwege sluipverbruik tegengaan, maar ook omdat ik het geen fijn idee vind dat apparatuur constant onder spanning blijft staan als ik weg ben, en dus potentieel brandgevaar. Niet meer dan broodnodig onder spanning als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoe veel geld zou sluipverbruik kosten?
-2 pc's (+/-350w en +/-80watt at fulll power) die wel altijd uit staan als ze niet gebruikt worden, maar wel gewoon in het contact zitten.
-TV(205watt @ full power) die uitstaat als die niet gebruikt wordt, hoewel het volgens mij stand-by is omdat deze niet uit kan (fysieke knop doet hetzelfde als de afstandbediening)
-Koffiezetapparaat, waterkoker, magnetron, afzuigkap, wasmachine en een hoop lampen die direct op de stroom zijn aangesloten.

Ik vroeg me af het sluipverbruik hiervan op centen tot een paar euro's p.j. ligt of dat dit eerder richting de tientallen gaat en dus de investering contactdoosjes met uitschakelaar te investeren.

Ontopic.

-Elke dag luchten schijnt stookkosten te besparen.
-Goed uitzoeken of je recht heb op subsidies of andere regelingen. (150 euro huursubsidie p.m. tikt bij ons hard aan)
-De belangrijkste blijft inderdaad bewust handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
eL_Jay schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:25:
[small]Hoe veel geld zou sluipverbruik kosten?
-......
-......
-Koffiezetapparaat, waterkoker, magnetron, afzuigkap, wasmachine en een hoop lampen die direct op de stroom zijn aangesloten.
....
Geen van deze apparaten heeft een sluip verbruik, in mijn huis althans en ik ben echt geen freak.
Al deze apparaten hebben een echte schakelaar die de stroom onderbreekt. Het probleem zit in het feit dat mensen graag tierelanteintjes willen hebben en dan kom je bij klokjes en lampjes voor de sier.
Kortom de besparing in (klein)huishoudelijke apparaten zit hem in de juiste keuze tussen functionaliteit en sier.
En dat is best grappig, mensen willen besparen want krap krap, maar kopen vervolgens wel spullen met siersels erop wat ook meer kost, daar hebben ze dan ineens wel geld voor.
Wat je dus als laatste schreef.: bewust handelen en keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

eL_Jay schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:25:
Hoe veel geld zou sluipverbruik kosten?
-2 pc's (+/-350w en +/-80watt at fulll power) die wel altijd uit staan als ze niet gebruikt worden, maar wel gewoon in het contact zitten.
-TV(205watt @ full power) die uitstaat als die niet gebruikt wordt, hoewel het volgens mij stand-by is omdat deze niet uit kan (fysieke knop doet hetzelfde als de afstandbediening)

Ik vroeg me af het sluipverbruik hiervan op centen tot een paar euro's p.j. ligt of dat dit eerder richting de tientallen gaat en dus de investering contactdoosjes met uitschakelaar te investeren.

Ontopic.

-Elke dag luchten schijnt stookkosten te besparen.
-Goed uitzoeken of je recht heb op subsidies of andere regelingen. (150 euro huursubsidie p.m. tikt bij ons hard aan)
-De belangrijkste blijft inderdaad bewust handelen.
Tv zal een beetje hebben, mijn onkyo nr609 heeft veel sluipverbruik!
Computer ook, die houdt het moederbord op spanning
Denk ook aan de internet router 5-10w continue
Printer
Etc

Elke dag luchten kan stookkosten besparen mdat je daarmee de luchtvochtigheid in je huis verlaagd...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
webcamjan schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 05:48:
Je hoeft mijn mening ook niet te delen jeroen, dat verlang ik ook helemaal niet.
Dat hoeft natuurlijk niet :) en ik ben het gedeeltelijk ook wel met je eens. Daarom zie je ook dat ik in mijn rekenvoorbeeld ook 20.000 uur heb genomen en niet 50.000 uur. De lamp uit het artikel heeft er samen met zijn broertje nu zo;n 2500 uur op zitten en dit zijn zonder problemen verlopen. Ik laat je over 7-8 jaar weten of ze de 20.000 uur gehaald hebben :)

Maar zonder gekheid: de levensduur van een LED-lamp (of spaarlamp) bepaald voor een groot deel hoeveel energie de lamp in totaal bespaart (dus incl. productie en recycling). Een lange levensduur verlaagt het energieverbruik en dus is het zaak merken met kopen met goede en lange garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
JAN-B schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:10:
Best een goed idee, maar vergeet je niet een paar puntjes: geen stroom dus geen wekkerradio voor het alarm, geen telefoon, als je een dect ding hebt, en -ook wel belangrijk- geen licht als je s-nachts naar het toilet toe moet. ik heb bijv.een hele steile trap (oud huis) dus ik ga s-nachts echt niet in het donker de trap af.
Vandaar de nachtschakelaar. Die gebruik je om alles uit te zetten wat dan geen stroom nodig heeft.

Daarnaast zijn er vast wel wat Tweakers die geen wekkerradio hebben, maar de telefoon gebruiken. En die geen losse telefoon hebben.

Groter probleem is dat de meeste huizen een centraaldoos systeem hebben waarbij dit niet zo eenvoudig is uit te voeren zonder zaken af te sluiten die toch echt stroom nodig hebben. Nu heb ik zelf alles naar de meterkast liggen.
Daarnaast gebruik ik PLCBUS (slimme en snellere X10 zeg maar) voor domotica. Die ga ik nog een keer inzetten om scenario's 'weg' en 'slapen' energiezuinig te maken. En ja ik weet dat die modules stroom gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
webcamjan schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:07:
[...]

Led 5000 uur x 3 watt is 15Kwh
spl 5000 uur x 7 watt is 35Kwh (spaarlampje zat er voorheen)
gloei 5000 uur x 25 watt is 125Kwh
winst in geld omgezet spl>led 20Kwh x 0.23 maakt 4.60, een hele vier euro zestig.
winst in geld omgezet gl>led 105Kwh x 0.23 maakt 24.15,
wat zou een nieuwe driver nu gaan kosten..????
achter het huis hangt nog een spl van de eerste generatie, en komt uit 1983. Doet het nog steeds.
Als je nu met een 3 watt led lamp afkan had je dit ook gekund met een 3 watt spaarlamp aangezien goede spaarlampen net zoveel of net iets meer lumen per watt afgeven t.o.v. een led lamp.

Daarnaast had je met een spaarlamp ook nog flink bespaard op de aanschafkosten t.o.v. van een led lamp.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Helderheid van lcd tv verlagen:

Helderheid standaard: 108 watt
bioscoop (lagere helderheid;maar prima beeld overdag) 57 watt :)

Op moderne led tv's kan het zelfs richting de 30 watt gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Lol meeste zeggen hier koop dit koop dat .. terwijl:

meeste besparing die je het snelst haalt is:
- niet zomaar alles weggooien of kopen wat je denkt (on)nodig te hebben denk er goed over na, impuls acties kosten meer dan je denkt.
- betaal je rekeningen op tijd
- vraag je af of je wel alle abbonementen echt nodig hebt (betaal je niet te veel voor je gsm?)
- warmere kleding/slaapzak/deken gebruiken ipv verwarming hoger.
- verwarming "constant" houden .. als je weg bent of slaapt bv 15graden en thuis 18 graden .. niet teveel verschil. niet te veel schommelen en voordat je gaat slapen lager zetten.
- verlichting, opladers en andere meuk die je niet gebruikt uitzetten. (stekker eruit)

besparing is heel goed opletten op je ROI (Return On Investment) oftewel je kan wel een nieuwe voeding / HDD halen voor je pc .. maar de nieuwprijs + besparing kan onvoordeliger zijn dan doordraaien wat je nu hebt.

Tocht weghalen is nuttig, maar ventilatie niet.

Als afsluiter vraag jezelf af hoever je wilt gaan in het investeren, tot 75% gaan is goedkoop, tot 95% is duurder, tot 99 extreem duur en 100% is onbetaalbaar. houd je kosten dus in het oog.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52
Bartjuh schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:15:
[...]

Die heb ik ook *O* Bij de Gamma ooit gehaald.

Niet alleen vanwege sluipverbruik tegengaan, maar ook omdat ik het geen fijn idee vind dat apparatuur constant onder spanning blijft staan als ik weg ben, en dus potentieel brandgevaar. Niet meer dan broodnodig onder spanning als ik niet thuis ben.
En wat is het voordeel tov gewoon de stekker eruit trekken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Tips van hier:
-Licht uit achter je kont! Gratis en scheelt veel
-Hout stoken vermindert zowel stroomverbruik als gasverbruik.
-Wij doen de kachel een vol uur voor we gaan slapen uit. Gewoon om 21:00. Om 22:00 proberen we er in te liggen want de wekker gaat al voor zes uur.
-Allerlei sluipverbruikers achter een stekkerdoos met harde schakelaar
-Een paar lampen die we soms langer laten branden (gang, overloop, voordeur) met spaarlampen
-We hebben een klokthermostaat gekocht (tweedehands voor 3 tientjes) en hebben die zo ingesteld dat:
*Hij heel langzaam het huis opstookt (lekker efficient dus zuinig)
*Op tijd uit gaat
*We bij thuiskomst nog een groot deel van de opstook warmte nog kunnen doen met de houtkachel.

Dat laatste zou ik anders doen als we niet een hele sloot gratis hout in de tuin hadden liggen

We zijn met zo'n energie meter een rondje aan het maken door het hele huis. Ik vermoed dat licht circa 1500kWh gaat zijn van het totaal bij ons. Totaal doen we 3200kWh en circa 1000 heb ik al in beeld van diverse "groot" verbruikers.

[ Voor 22% gewijzigd door VROEM! op 11-03-2013 20:44 ]

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
sdk16420 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:05:
[...]

En wat is het voordeel tov gewoon de stekker eruit trekken :?
In een keer meerdere apparaten uit zetten als er een stekkerdoos aan zit.
Je stekker ligt dan vaak op de grond of je moet hem ergens overheen hangen.
Het is sneller aan en sneller uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zei het al eerder, maar ook buitenshuis kijken he. Auto wegdoen bespaart je echt zakken met geld. Vergeleken daarmee is een spaarlampje inschroeven echt klein bier (waarmee ik niet wil zeggen dat je dat niet moet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

vso schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:55:

verlichting, opladers en andere meuk die je niet gebruikt uitzetten. (stekker eruit)
Dat is inderdaad een hele goeie tip _/-\o_
maar dat roepen wij toch al jaren hier op het forum >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

VROEM! schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:42:

Ik vermoed dat licht circa 1500kWh gaat zijn van het totaal bij ons. Totaal doen we 3200kWh en circa 1000 heb ik al in beeld van diverse "groot" verbruikers.
:? :? Dat meen je niet??
jouw licht verbruik is iets minder dan 50% van het totaal!! ik heb eens gelezen dat het meestal rond de 15 / 20 % zit.
kom ik aan met 25 kWh op jaarbasis, moet ik wel eerlijk zeggen: heb een klein huis en ben niet alle avonden thuis, maar toch, stel ik ben altijd thuis, kom ik nog niet boven de 40 / 50 kWh denk ik.
hoeveel verlichting heb jij aan op een gewone avond :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik heb me ook al verbaasd over de verhouding, maar de volgende verbruikers heb ik al in beeld:
-CV ketel
-Pomp vloerverwarming
-Koelkast
-Vaatwasser
-Laptops
-Wasmachine
-Mechanische ventilatie
-Voedingen van elektrisch verstelbaar bed

Samen 1000kWh.
Dit allemaal met zo'n voltcraft energy check geval nagemeten. Bij elk apparaat enkele dagen/weken er aan laten hangen en dat geextrapoleerd naar 365 dagen.

De "grootverbruikers" Magnetron, extra koelkast (A-label) oven en afzuigkap blijven nog over. En de stofzuiger. Afzuigkap hebben we niet veel aan, meestal alleen de lampjes of anders slechts kort tijdens koken.

Dus: Ofwel die laatste grootverbruikers doen heul veul stroom, ofwel verlichting is een grotere post bij ons dan je op voorhand zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
verlichting gaan tellen? en de wattages? daarna een formule er tegenaan gooien?

ik heb zelf een excel sheet gemaakt waarin ik alle apparatuur kan zetten. Hierin kan ik ook aangeven hoelang iets brand per dag of het überhaupt wel elke dag gebruikt wordt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Kom maar langs, dan mag je dat voor me doen.... Ik kom er voorlopig niet aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Speedfightserv schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:56:

ik heb zelf een excel sheet gemaakt waarin ik alle apparatuur kan zetten. Hierin kan ik ook aangeven hoelang iets brand per dag of het überhaupt wel elke dag gebruikt wordt.
@Speedfightserv: Interessant _/-\o_
Kun je hier eens een voorbeeld plaatsen of nog beter: je mag het mailen naar mij :Y ( DM maar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Zoiets had ik ook een keer gemaakt, met alle tarieven erbij (van jaarafrekening) zodat er een prijs bij elk apparaat staat. Zal even kijken of ik deze nog ergens heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48

Quakie

quakelen

Interessant, als een van jullie dat kan upload om te dienen als goede voorbeeld zou ik jullie zeer dankbaar zijn.

(ik ben pas gaan wonen in een nieuwbouw huis en doe op dit moment 2x zoveel stroom als mijn buurman. Er valt wel wat te besparen denk ik zo).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
JAN-B schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:27:
[...]

@Speedfightserv: Interessant _/-\o_
Kun je hier eens een voorbeeld plaatsen of nog beter: je mag het mailen naar mij :Y ( DM maar )
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EHRT8XJ6P7EP.zip

bij deze. Mocht hij er niet meer op staan DM maar ff..

rechts in tabel L kan je de prijs per Kw aanpassen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:22
Bij alles wat je koopt / in huis hebt eens goed afvragen of je het wel echt nodig hebt. Zoals hier al genoemd bijvoorbeeld kijken of je zonder auto kan leven. Maar ook kleine dingen, zoals dure telefoonabonnementen, gadgets, eigenlijk alles wat je hebt.

Zo had ik bijvoorbeeld een tablet, maar ik gebruikte dat ding eigenlijk nooit, zonde van het geld dus. Maar verkocht dus, maar beter was om hem nooit te kopen.

En als je bijvoorbeeld een smartphone gaat kopen, dan niet de beste halen wat in je budget past maar de goedkoopste die doet wat je wilt. Scheelt honderden euro's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik denk dat je al veel kan besparen door je maandelijkse uitgaven te beoordelen...

Ik heb het een tijdje bijgehouden en ik schok hoeveel 4 a 9 euro bedragen je in een maand kunt pinnen.
Dit zijn meestal de bedragen die je ook niet meeneemt als je een inkomsten uitgaven overzicht maakt.

Als je in kaart brengt wat je per maand uitgeeft en waaraan.. zal je zien dat je met klein beetje aanpassen en opletten aardig wat geld kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
  • Laatst online: 30-05 20:44
Tips van mijn kant

- nooit met een lege maag gaan boodschappen doen
- maak een boodschappenlijst vooraf en maak er een gewoonte van om daar niet van af te wijken
- mijd speciale acties zoals 'twee kopen, één gratis'. Je mist die kortingen en gratis items wel, maar je zal verschieten hoeveel je op het einde van de rit overhoudt in je portefeuille
- kom je iets leuk tegen wat je wil hebben in de winkel? Wacht 7 dagen en kijk of je het dan nog per se wil hebben.
- witte producten zijn vaak hetzelfde of zelfs beter dan bekende merken
- Vervang spuitwater en frisdrank bij de maaltijden door kraantjeswater
- als je iets wil kopen, onderwerp het aan strenge controles, zoek alle mogelijke nadelen, mankementen en redenen om het niet te kopen. Je eindigt met minder items, maar ze voldoen beter aan je behoefte én je houdt meer geld over
- vermijd leningen
- vermijd aankopen op afbetaling
- betaal met cash ipv met een kaart: de psychische pijn om een briefje van 50 euro af te geven zal je gemakkelijker weerhouden de aankoop te doen dan even je bankkaart in de gleuf te steken.
- kies voor prepaid oplossingen
- kijk eens in de vuilbak en op zolder en haal al het metaal eruit. Wij moesten onlangs 20 euro betalen om oud ijzer en metaal binnen te brengen op het containerpark en gingen eens kijken of het niet goedkoper was bij de ijzerhandelaar. Wat bleek? we kregen er 60 euro voor!
- koop zoveel mogelijk tweedehands
- kweek je eigen groenten, kan ook op de vensterbank
- speel World of Warcraft: je komt niet meer buiten en geeft automatisch minder geld uit aan uitgaan. Opgelet: op eigen risico proberen
- Wacht even met nieuwe computers, smartphones, films, ... te kopen: de prijzen zakken na een aantal maanden flink
- een smartphone los kopen is duurder in het begin maar na één of twee jaar vééél goedkoper dan die abonnementen waar je de smartphone gratis bij krijgt (wat in Nederland blijkbaar erg populair is)
- aankopen via internet zijn vaak goedkoper dan in de winkel: zij moeten immers geen kosten voor winkelruimte en etalageverlichting doorrekenen
- reisbeest? boek altijd last minute of een jaar vooraf. Heeft mij eens 1200 euro besparing opgeleverd op een vlucht naar amerika
- reis geboekt? Plaats wat goede woordjes en complimenten op de facebook van je hotels. Je krijgt vaak extraatjes, kortingen of een gratis upgrade naar een suite etc.
-nieuwe woning op het oog? zoek er een met zoveel mogelijk ramen op het zuiden of een veranda. Scheelt meer dan duizend euro per jaar in stookkosten
- een douche is goedkoper dan een ligbad.
- sluit de toilet aan op regenwater, urineer onder de douche etc
- sluit de centrale verwarming af in kamers waar je weinig komt
- leer composteren als je een eigen tuin hebt. Leg vooral géén gazon aan, dit kost over een mensenleven 800 euro per vierkante meter aan onderhoud.

Tja ik kan zo nog even doorgaan denk ik. Hopelijk zit er voor jou wat bruikbaars tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
urineer onder de douche etc
Nemen mensen die tip echt serieus?

Ga je ook in de tuin de grote boodschappen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb vorig jaar met een actie van interpolis deze schakelaar gekocht voor iets van € 4,== incl. beveiligde verdeeldoos....

Ik moet zeggen is mijn beste aankoop geweest ooit... ;)

Met de ab van de tv 1 keer aanzetten, dan als de stroom onder een ingesteld minimum komt, schakelt het apparaat na +/- 30 seconden de rest volledig af....

Minder stroomverbruik en minder kans op brand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
  • Laatst online: 30-05 20:44
sdk16420 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:16:
[...]

Zelf doe ik het niet maar ik ben de tip wel al een paar keer tegengekomen dus dacht ik hem er even bij te zetten.
Grote boodschappen doe ik alleen maar in de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 13:00
Gordijnen op tijd dicht om de warmte binnen te houden en ook op tijd weer open bij een zonnige dag.
Niet de verwarming vol aan als je alleen in de morgen je boterham eet en dan meteen vertrekt.

Minder snel rijden in de auto zorgt ook voor minder brandstofkosten en reken maar eens na hoe weinig tijd het je extra kost...

Zeg zinloze abonnementen op. De televisiegids bijvoorbeeld is achterhaald door wat je tegenwoordig via nette apps van internet kan plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

HeSitated schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:31:
Ik heb vorig jaar met een actie van interpolis deze schakelaar gekocht voor iets van € 4,== incl. beveiligde verdeeldoos....

Ik moet zeggen is mijn beste aankoop geweest ooit... ;)

Met de ab van de tv 1 keer aanzetten, dan als de stroom onder een ingesteld minimum komt, schakelt het apparaat na +/- 30 seconden de rest volledig af....

Minder stroomverbruik en minder kans op brand...
Dat ding gebruikt "standby" nog steeds iets.
Dan kun je beter een doordrukstekker bij de Action halen voor <€2
50% goedkoper en uitgeschakeld totaal geeeen verbruik :)
Of nog makkelijker een stekkerdoos met voetschakelaar.
Wij hebben enkele van deze dingen in huis en het is een kwestie van wennen om ze te gebruiken.
Hier heeft hij de WAF gehaald, mijn vriendin zegt regelmatig; Staan de schakelaar uit?
De hele stereo hoek zit achter deze schakelaar(s) en killen 30-40W standby verbruikt :D
((35W*10uur uitschakeld*365dagen)/0,23stroomprijs=€29,38 per jaar!!!) besparing met een investering van <€10

Wat het urineren onder de douche betreft;
Met een DWTW is dat wel interessant ;)
Sta je onder je eigen lichaamswarmte te poetsen :9

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Freemann schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:43:
Dat ding gebruikt "standby" nog steeds iets.
Dan kun je beter een doordrukstekker bij de Action halen voor <€2
Voor mij niet, ik zou dat consequent vergeten... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Cumulus schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 19:29:
- mijd speciale acties zoals 'twee kopen, één gratis'. Je mist die kortingen en gratis items wel, maar je zal verschieten hoeveel je op het einde van de rit overhoudt in je portefeuille
Als je dat type product weleens gebruikt, kun je het wel kopen. Dit bespaar je later weer.

Verder zijn deze besparingen ook mogelijk:
Verwarming -> Koop voor een paar tientjes tochstrip en sluit daarmee kieren af.
Wasdroger -> Bij droog weer kan je de was beter buiten hangen.
Computer -> Zet deze helemaal uit indien je die een bepaalde tijd niet gebruik.
Auto -> Een auto kost zo'n 10 euro per dag. (afschrijving, onderhoud + apk, belasting en verzekering) Kijk zelf of je die auto daadwerkelijk nodig hebt, en of er misschien een goedkoper alternatief is. (Samendoen met de buren is meestal niet verstanding!)
Douche -> Houdt het kort. Jezelf wassen kan in 5 minuten!
Toilet -> Per spoelbeurt gaat er veel water doorheen. Leg een baksteen in de stortbak zodat er minder water in kan. :)

Elektriciteitsbesparing uitrekenen? Elke watt kost na een jaar gebruik 2 euro. Dus als je een lamp van 60 watt hebt die het hele jaar door brandt, dan kost dat zo'n € 120,--. Staat deze lamp maar 4 uur per dag aan, dan deel je het bedrag door 6 en dan zie je dat die lamp je dus € 20,-- per jaar kost.

[ Voor 12% gewijzigd door Onbekend op 14-03-2013 22:20 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Onbekend schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:17:
Toilet -> Per spoelbeurt gaat er veel water doorheen. Leg een baksteen in de stortbak zodat er minder water in kan. :)
Ik heb hier in de badkamer (oud toilet) twee oude azijnflessen in de spoelbak gezet.....

spoiler: smeuïge details
Tot op heden heeft het alles weggekregen wat ik er heb achtergelaten....

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
Freemann schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:43:
[...]

Wat het urineren onder de douche betreft;
Met een DWTW is dat wel interessant ;)
Sta je onder je eigen lichaamswarmte te poetsen :9
Tóch een soort golden shower, dus.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

[...]
Een baksteen in de stortbak is niet duurzaam, neem een fles. Die gaan niet brokkelen en houden geen aangroei en bacteriën vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Het moest toch goedkoop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(Samendoen met de buren is meestal niet verstanding!)
En waarom precies niet?!?

Lijkt mij juist een uitstekend idee... hoe minder auto's op de weg, hoe beter voor ons allemaal.

https://sites.google.com/site/deeltijdauto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 356260 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:44:
[...]

Een baksteen in de stortbak is niet duurzaam, neem een fles. Die gaan niet brokkelen en houden geen aangroei en bacteriën vast.
Veel (alle?) moderne spoelbakken hebben een drijver die je in hoogte kunt aanpassen. Bij mij heb ik ze zo laag mogelijk gezet, dat scheelt meer dan de helft van de inhoud van de spoelbak.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33

XanderDrake

Build the future!

Die schakelstopcontacten zijn leuk en aardig, maar ik merk bij bijv. mijn Samsung SmartTV dat als ik daadwerkelijk de stroom verbreek dat hij allerlei dingen vergeet, zoals datum en tijd. Volgens mij werkt EPG en timed recording dan ook niet meer. Dus daar valt het al weer af.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:39:
[...]

Tóch een soort golden shower, dus.
_O- oOo :Y

Het geeft een heerlijk gevoel O-) d:)b

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 08:04
Cumulus schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 19:29:
- nooit met een lege maag gaan boodschappen doen
- maak een boodschappenlijst vooraf en maak er een gewoonte van om daar niet van af te wijken
Dit werkt voor mij toch echt niet, hoewel het een tip is die je vaak tegenkomt. Maar misschien kopen sommige mensen makkelijker meer snacks dan ik. Als ik met volle maag boodschappen ga doen heb ik moeite om voor meer dan 1 dag te kopen, dus dan komt het er op neer dat ik elke dag boodschappen moet doen. (wat ook weer tijd en geld kost)
Ook is het handig om gewoon in de winkel te kijken wat de aanbiedingen zijn en dat te eten ipv vooraf te kiezen en daaraan vast te houden. Dat is dan zowel goedkoper als makkelijker te kiezen.
Uiteraard wel bij de aanbiedingen nog steeds vergelijken of het iets is dat je anders ook gekocht zou hebben, en dat het niet nog steeds duurder is dan een alternatief product zonder aanbieding.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hoor de laatste een goede besparings tip:
CaveMan

:D

De huidige maatschappij kost centjes en denk dat de best bespaar tip is;
Gebruik je grijze massa en dan kom je al snel een heel eind.
Klinkt het logisch om de radio aan te laten staan als je de deur uit gaat, een raam bij -10 buiten voor 5 uur open te laten staan, een ruimte waar niemand is te verwarmen tot >15c, koop in de winkel seizoen gebonden producten (sla is in de zomer goedkoop, in de winter duur), probeer ook duurzaam te zijn dit is op termijn stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
XanderDrake schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:44:
Die schakelstopcontacten zijn leuk en aardig, maar ik merk bij bijv. mijn Samsung SmartTV dat als ik daadwerkelijk de stroom verbreek dat hij allerlei dingen vergeet, zoals datum en tijd. Volgens mij werkt EPG en timed recording dan ook niet meer. Dus daar valt het al weer af.
Dat is dus iets om bij aanschaf op te letten. Helaas weet de gemiddelde BCC-verkoper daar niets van af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:57

VPI

sdk16420 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:16:
[...]

Is op hetzelfe riool aangesloten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

JeroenH schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:15:
[...]

Dat is dus iets om bij aanschaf op te letten. Helaas weet de gemiddelde BCC-verkoper daar niets van af...
De TV verbruikt zon 0,1w in standby. Das dus een kwartje verbruik per anderhalf jaar uit staan... Niet bepaalt een grote kosten post.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

XanderDrake schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:06:
[...]

De TV verbruikt zon 0,1w in standby. Das dus een kwartje verbruik per anderhalf jaar uit staan... Niet bepaalt een grote kosten post.
Doe dat eens keer een miljoen en het is toch flink wat stroom dat voor jan lul wordt opgewekt. Bovendien zitten meestal ook nog de versterker, sub, ontvanger etc. op dezelfde contactdoos.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Het gaat om de persoon in kwestie, die moet besparen of niet. De discussie wat voor effect het heeft op de totale wereldbevolking is een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
vso schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:55:

- verwarming "constant" houden .. als je weg bent of slaapt bv 15graden en thuis 18 graden .. niet teveel verschil. niet te veel schommelen en voordat je gaat slapen lager zetten.
Wel?
Bij ons gaat de verwarming s'ochtends aan naar 18 graden, savonds naar 19 en een uur voordat we naar bed gaan zetten we hem op 15. Jij raad anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 16:24:
[...]

Doe dat eens keer een miljoen en het is toch flink wat stroom dat voor jan lul wordt opgewekt.
Klopt, maar het is niet voor jan lul, die energie wordt gebruikt om de datum en tijd te onthouden ;)
eL_Jay schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 20:11:
[...]

Wel?
Bij ons gaat de verwarming s'ochtends aan naar 18 graden, savonds naar 19 en een uur voordat we naar bed gaan zetten we hem op 15. Jij raad anders aan?
Volgens mij bedoelt hij juist de door jouw gebruikte temperaturen en daar is niets mis mee.
Alleen ik krijg het 's avonds koud als ik stil zit bij 19 graden, heb het liever één of twee graden hoger.
Maakt niet uit wat voor kleding ik draag. Om dit te compenseren kun je er wel voor zorgen dat je cv-systeem in balans is en je met een hoog rendement verwarmd.
Bij mijn eigen installatie heeft dit in balans brengen geen enkele € gekost.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En hoe breng je balans in je CV ketel?

Ik heb ergens wat tips gevonden voor mijn ketel van een willekeurig woningbouw corp maar het is moeilijk toepasbaar gezien het feit dat het lastig testen is....

bijv. ketel graden naar beneden schijnt nogal wat uit te maken.. Echter heb ik beneden design radiatoren en die geven zoveel minder warmte af als ik hem verlaag (nu 80graden)...

Zelfde voor het water.. wanneer vormt het een probleem voor je gezondheid? Volgens mij mag het niet lager dan 60 graden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Tapwater zou ik op 60 graden laten ivm legionella risico.

Wat betreft de ketel voor CV: Zet hem gewoon een keer naar 60 graden, scheelt veel rendement en je krijgt het waarschijnlijk nog steeds warm.

Probeer het gewoon. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je het een keer een uurtje wat fris hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:32
VROEM! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:18:
Tapwater zou ik op 60 graden laten ivm legionella risico.

Wat betreft de ketel voor CV: Zet hem gewoon een keer naar 60 graden, scheelt veel rendement en je krijgt het waarschijnlijk nog steeds warm.

Probeer het gewoon. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je het een keer een uurtje wat fris hebt.
Of op 50 graden. Gaat bij mij heel de winter goed. Maar dan gaat meestal 's avonds wel de houtkachel aan. Maar op dagen dat deze niet aan was, ging het ook prima. Duurde wel iets langer voordat de woonkamer warm was, maar dat was verwaarloosbaar. Besparing is wel significant.
Het Tapwater kan lager dan 60 graden, legionellagevaar is voornamelijk bij boilers aanwezig. Het water in je leidingen koelt zo-wie-zo altijd af na elke douche-beurt. Bij dagelijks gebruik is het gevaar niet echt aanwezig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hier staat Tapwater al 2 jaar op 45c en Aanvoertemp. is deze winter niet boven de 45c geweest :)

gaat prima, geen problemen en afgelopen afrekening 17% minder gas verbruik (gecorrigeerd op buitentemp. dmv graaddagen).

[ Voor 39% gewijzigd door Freemann op 19-03-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Zolang er geen stilstaand water is, is er weinig aan de hand. De 60 tot 65 graden is een mooie temperatuur voor het drinkwater.

Ik denk dat het voor meerdere huizen niet gunstig is om de CV een temperatuur lager dan 60 graden te geven. Voor goed geïsoleerde huizen die weinig temperatuursverschil hebben zou een lagere temperatuur een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27
Freemann schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:15:
Hier staat Tapwater al 2 jaar op 45c en Aanvoertemp. is deze winter niet boven de 45c geweest :)

gaat prima, geen problemen en afgelopen afrekening 17% minder gas verbruik (gecorrigeerd op buitentemp. dmv graaddagen).
Ik heb wel gelezen dat tapwater leiding niet geisoleerd moeten worden op MilieuCentraal, vanwege legionella. Op jouw site zag ik dat jij dat wel had gedaan... weet je zeker dat dat zonder risico is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Legionella kan alleen groeien in stilstaand water, dus als alle tappunten dagelijks worden gebruikt is het geen probleem.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17:30
Mijn besparingspunt die voor mij het meeste oplevert is gecombineerd met me domotica systeem.
Aangezien me laptop 97% van de tijd in me dockingstation zit maar ook van die tijd een heel groot gedeelte uit staat is het natuurlijk onzin om continu me adapter aan te laten. Wat ik heb gedaan is me domotica laten controleren of me laptop aan is & in me dockingstation zit. Als dat het geval is dan gaat de WCD van me lader aan. Is me laptop weer afgesloten dan gaat hij binnen 15 seconden weer uit.
Besparing: 30 watt sluip verbruik*1 wanneer me laptop dus uit is. Dat is doordeweeks ongeveer 5 * 19 uur. In het weekend 2* 12.5 uur = 120 uur * 30 watt = 3.6KW per week is dus weer een gemiddelde besparing van 514W/dag = afgerond 187KW op jaar basis! Al met al een kleine 50 euro per jaar wat ik bespaar en toch altijd een volle accu mocht ik hem mee willen nemen*2

*1 gemeten met tussenstekker meter
*2 volle accu is in sommige gevallen natuurlijk niet helemaal correct omdat het afhankelijk is van de tussen tijd gebruik draadloos en op dockingstation

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik vind hem vet! Ik zou de stekker eruit trekken maar dit is natuurlijk helemaal prachtig..

Het lokt wel uit om het volgende te vragen:

Hoe ziet je gehele domotica netwerk eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat een adapter minder stroom gebruikt wanneer er geen stroom wordt gevraagd aan de andere kant (waar kan anders die 30 watt heen, dan zou je adapter enorm heet moeten worden), of heeft het docking station ook stroom nodig in standby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17:30
Vera controller met ping plugin
Smart Plug 6 zwave stekkerdoos
+ lampen modules, temperatuur sensor, aansturing tv en versterker, alarm status detectie (wel of niet ingeschakeld / inbraak etc) ;)

Router met DHCP reservering mogelijkheid.
Aan MAC adres van me ethernet aansluiting van me laptop een vast ip toegewezen binnen me DHCP pool.

Ping plugin laat ik om de 15 seconden me laptop pingen. Indien benaderbaar dan wcd waar me adapter aan zit aan. Niet bereikbaar gelijk weer uit.
PS binnen de ping plugin heb je de mogelijkheid om de plugin status actief of inactief te geven. Bij inactief detecteert hij nog steeds of de laptop pingbaar is maar word de wcd niet geschakeld. Dat is handig in het geval dat ik toch wil opladen maar de laptop zelf uit gaat.

edit: Ik ben het met je eens dat de stroom ergens heen moet maar het zal ook te maken hebben met het continu iets binnen de laptop probeert op te laden. (me laptop staat wanneer ik hem niet gebruik altijd in me dock)

[ Voor 20% gewijzigd door The-Source op 20-03-2013 10:38 . Reden: reactie op sdk16420 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:29

m00

The-Source schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:31:
Vera controller met ping plugin
Smart Plug 6 zwave stekkerdoos
+ lampen modules, temperatuur sensor, aansturing tv en versterker, alarm status detectie (wel of niet ingeschakeld / inbraak etc) ;)

Router met DHCP reservering mogelijkheid.
Aan MAC adres van me ethernet aansluiting van me laptop een vast ip toegewezen binnen me DHCP pool.

Ping plugin laat ik om de 15 seconden me laptop pingen. Indien benaderbaar dan wcd waar me adapter aan zit aan. Niet bereikbaar gelijk weer uit.
PS binnen de ping plugin heb je de mogelijkheid om de plugin status actief of inactief te geven. Bij inactief detecteert hij nog steeds of de laptop pingbaar is maar word de wcd niet geschakeld. Dat is handig in het geval dat ik toch wil opladen maar de laptop zelf uit gaat.

edit: Ik ben het met je eens dat de stroom ergens heen moet maar het zal ook te maken hebben met het continu iets binnen de laptop probeert op te laden. (me laptop staat wanneer ik hem niet gebruik altijd in me dock)
Toch lijkt het me zeer stug dat een stand-by adapter 30W verstookt. Dat doet die van mij incl. laptop op full-load.

Oh, en probeer eens "mijn" te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 10:25
Nog niet gehoord:

Neem weinig of geen kinderen.
Tank altijd bij de witte pomp
Neem de goedkoopste energieleverancier

[ Voor 45% gewijzigd door havana op 20-03-2013 10:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tegenwoordig verbruiken apparaten in standby nauwelijks iets (<1 watt). Dan kan je wel doodleuk een schakelaar tussen plaatsen, maar die verbruiken zelf ook stroom, waardoor je vaak evenveel of zelfs meer stroom gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-dubbel-

[ Voor 96% gewijzigd door GioStyle op 20-03-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

GioStyle schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:16:
Tegenwoordig verbruiken apparaten in standby nauwelijks iets (<1 watt). Dan kan je wel doodleuk een schakelaar tussen plaatsen, maar die verbruiken zelf ook stroom, waardoor je vaak evenveel of zelfs meer stroom gaat verbruiken.
het hangt een beetje van het apparaat, mn z5500D verbruikt zo'n 11 watt in standby, terwijl mn plasma tv <1watt in standby verbruikt.
je kan natuurlijk ook een stekkerdoos met schakelaar kopen om zo ook hele groepen tegelijk uit te zetten.
zonder afstandbediening dus de stroomkring word ook echt onderbroken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 14:42

HeroS

SmartHome Nerd

Die schakelaar waar The-Source het over heeft verbuikt: 0,4 W in standy

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Laatst online: 26-05 13:14
XanderDrake schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:44:
Is ie toch niet zo smart...
Ik heb een schakelaar (gratis gekregen van Nuon, omdat ze elke keer post van iemand anders naar mijn adres stuurden. Zeer netjes. Zaten ook paar tochtstrippen om op te plakken en waterbesparingsringetjes [waarvan ik echt niet weet of ze nut hebben, maar toch gebruikt] in) op mijn verdeelstekker gezet. Als ik op power druk op de afstandsbediening van mijn tv of versterker, dan gaat ie aan en dan gaan ook al mijn apparaten aan. Als alle apparaten uit zijn, dan schakelt de schakelaar na 3 minuten uit. Dus geen enkel apparaat op standby.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Pagina: 1 2 Laatste