Hoe om te gaan met een oplichter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Beste heren/dames,

Ik heb vorige week een videokaart aangeschaft maar niets mogen ontvangen en de verkoper heeft niets meer van zich laten horen.

Heeft het nut om de politie in te schakelen (kans dat ik mijn geld terug krijg?) of moet ik de persoon opzoeken om het in natura te innen? Ik heb de persoon namelijk wel kunnen traceren inclusief volledige naam, adres en zelfs foto's.

Mvg,

Prog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Aangifte doen kan altijd, maar pas bij heel veel aangiften wordt daar iets mee gedaan.
"In natura innen" kan slagen, maar ook erg fout gaan. En daarbij: hoe weet je dat je de juiste persoon gevonden hebt? Een beetje oplichter gebruikt andermans gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja je weet nooit wat voor persoon het is, als je voor de deur staat en deze persoon confronteert weet je nooit wat er kan of gaat gebeuren.
Aangezien deze persoon blijkbaar niet wil reageren zou ik inderdaad aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Dus als ik de enige ben die aangifte doet dan kan ik fluiten naar mijn geld?

Ik heb zijn bankgegevens.

Mvg,

Prog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je geeft niet aan of het hier op Tweakers V&A was of op een andere tweedehands markt, maar hoe dan ook zou ik even How to - Help! Ik ben opgelicht op V&A! en How to - Veilig handelen op V&A doornemen voor wat basic tips die voor een groot deel voor elk tweedehands platform van toepassing zijn :)

Aan de hand van het rekeningnummer kan je in elk geval op https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml checken of het al een bekende is.

Verder is een week nu ook weer niet zo schokkend. We hebben hier op Tweakers al genoeg situaties zien langskomen waarbij er gewoon sprake was van slechte communicatie, of een verkoper die een weekje op vakantie was. Dus let wel even op waar je iemand van beschuldigt zo lang je geen erg duidelijke aanwijzingen hebt dat je echt wordt opgelicht.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe om te gaan met oplichters is geen technische vraag en hoort dus in Shopping Forum thuis.

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Progeny schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:41:
Dus als ik de enige ben die aangifte doet dan kan ik fluiten naar mijn geld?

Ik heb zijn bankgegevens.

Mvg,

Prog
Dat je zijn bankgegevens hebt zegt helaas nog niks, oplichters gebruiken tegenwoordig vrijwel altijd het rekeningnummer van een anders, zodat ze niet te traceren zijn. Het is dus erg oppassen met het beschuldigen van oplichting, er zijn genoeg gevallen bekend waarbij de rekeninghouder van niets weet, of zijn rekeningnummer tegen betaling heeft "verhuurd" (dat laatste is overigens nog steeds enorm strafbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een 'professionele' oplichter zal over het algemeen geen videokaarten aan mensen verkopen, maar producten die meer in trek zijn, zoals een iPhone of iPad. Ook is de prijs vaak 'te mooi om waar te zijn' bij een professionele oplichter. De persoon waar jij het over hebt heeft (denk ik) dus niet direct kwade intenties, maar is gewoon irritant laks met jouw geld / videokaart. Dat is heel naar en verdient wat mij betreft ook gewoon het predikaat 'oplichter', maar de politie zal het niet echt als een big fish zien...

Gewoon blijven mailen, contacteren, eventueel op zijn Facebook wall dingen neer zetten enzo, lijkt me het enige wat je kunt ondernemen. De grootste kans op succes heb je denk ik als je op zijn wall blijft zeuren wanneer je dat ding nou een keer krijgt. Natuurlijk dreig je wel met het melden van deze zaak bij de politie, opgelichtopinternet.nl en dergelijke.

Langs gaan en het in natura halen zou ik persoonlijk nooit doen, zeker omdat je dan zelf ook een paar strafbare feiten kunt plegen, maar ach, als je denkt dat het kans van slagen heeft is het een laatste middel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:36:
[...]

Dat je zijn bankgegevens hebt zegt helaas nog niks, oplichters gebruiken tegenwoordig vrijwel altijd het rekeningnummer van een anders, zodat ze niet te traceren zijn. Het is dus erg oppassen met het beschuldigen van oplichting, er zijn genoeg gevallen bekend waarbij de rekeninghouder van niets weet, of zijn rekeningnummer tegen betaling heeft "verhuurd" (dat laatste is overigens nog steeds enorm strafbaar)
Iets minder tv kijken aub.

Andermans bankrekening gebruiken kost je toch al snel minimaal 5.000 euro. Het gebeurt, maar niet op zo'n grote schaal dat het vrijwel altijd gebeurt.

De kans bij een deal is nog steeds groter dat het simpelweg een tiener is die slimmer denkt te zijn dan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:27
Wat wel kan is dat de oplichter iets van iemand heeft gekocht (videokaart) en dat hij daar geld naar moet overmaken. Hij laat jou geld daarheen storten en ontvangt zelf van die persoon de kaart???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:30
Gewoon eens langsgaan ... nu niet direct met een knokploeg natuurlijk.
Maar aanbellen en gewoon even droog stellen dat je toevallig in de beurt was en dat je maar even de videokaart komt ophalen die meneer vergeten is op te sturen.

Kan confronterend werken.

Aangetekend schrijven kan ook al ... maar ja, dat kost je weeral geld.
Voor een tiener (diens ouders) kan dat wel es prikkelend werken natuurlijk.

Anders incasso inschakelen >:) ('t bedrag zal hier ook wel te klein zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:30
Gadgeteer schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:41:
Wat wel kan is dat de oplichter iets van iemand heeft gekocht (videokaart) en dat hij daar geld naar moet overmaken. Hij laat jou geld daarheen storten en ontvangt zelf van die persoon de kaart???
Lijkt me nogal omslachtig + er gaat dan ook heel snel een vingertje wijzen van verkoper naar persoon die de kaart heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:33
chime schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:35:
Gewoon eens langsgaan ... nu niet direct met een knokploeg natuurlijk.
Maar aanbellen en gewoon even droog stellen dat je toevallig in de beurt was en dat je maar even de videokaart komt ophalen die meneer vergeten is op te sturen.

Kan confronterend werken.

Aangetekend schrijven kan ook al ... maar ja, dat kost je weeral geld.
Voor een tiener (diens ouders) kan dat wel es prikkelend werken natuurlijk.

Anders incasso inschakelen >:) ('t bedrag zal hier ook wel te klein zijn natuurlijk)
Ik zou maar wel iemand meenemen, want als je mensen zonder problemen kan oplichten zal het misschien met andere situaties ook wel niet het friste persoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:06
Meh, als je wél naar de TV kijkt naar bijv. opgelicht ofzo, zie je dat het vaak hele zielige figuren zijn hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:33
MEN-O schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:50:
Meh, als je wél naar de TV kijkt naar bijv. opgelicht ofzo, zie je dat het vaak hele zielige figuren zijn hoor..
Tja ik ben 1x in mijn leven opgelicht, ben er niet naar toe gegaan, maar als je later hoort dat die is opgepakt en een pistool naast hem op de stoel heeft liggen dan bedenk je je wel twee keer. Je weet nooit wie je treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Michien kun je hier ook nog iets mee: http://www.opgelichtopinternet.nl/
of medestanders vinden
Pagina: 1