Nieuwe grafische kaart nodig, is overclock cpu ook zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:06
Mijn GT240 begint nu echt te ouderwets te worden voor de laatste games, dus het wordt tijd voor een nieuwe!

Ik zou graag de nieuwste games weer op max settings draaien. Dit op één 1920x1080 scherm. Het budget zit rond de 200€, minder mag als ik het toch niet nodig zal hebben, (een beetje) meer is ook prima als het tenminste nut heeft. Dit het liefst zonder dat de voeding vervangen moet worden.

Mijn huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DP55WB€ 0,-€ 0,-
1Gainward GT240 1GB DDR3€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1ICIDU USB 3.0 PCI Express Card€ 18,-€ 18,-
1In Win C589T MD€ 0,-€ 0,-
1Terratec Cinergy C PCI HD€ 80,49€ 80,49
1Kingston KVR1333D3S8N9K4/8G€ 43,17€ 43,17
1Samsung SH-S223C Zwart€ 17,90€ 17,90
1Recom RC-PE550Plus Power Engine 550 Watt Plus€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 120GB€ 161,35€ 161,35
1Recom Data Reader A2€ 0,-€ 0,-

Foto van de topkwaliteit ( :+ ) voeding:
Afbeeldingslocatie: http://reacqt.im/data/voeding.jpg

Ik dacht zelf dat een HD7850 een goede keus zou zijn, maar ik heb nog nooit een AMD/Ati kaart gehad, alleen maar nvidia. Zijn er nog gekke dingen waar ik dan rekening mee moet houden? (lijkt me niet)

En er zijn zoveel HD7850's, welke is nou de beste? Ik dacht zelf aan de pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 maar is een ander misschien beter? Of misschien toch een compleet andere kaart? :S

Daarnaast heb ik nog een vraag over de processor. Mijn core i5 750 draait nu stabiel op een minimale overclock naar +-3,2Ghz. Hogere overclocks resulteren in een zeer instabiel systeem, omdat de stock intel cooler de processor dan niet meer goed gekoeld krijgt.

In hoeverre is het zinvol om geld te investeren in een andere cpu-cooler zodat ik de processor verder over kan clocken? Kan ik met een pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition een prestatieboost van de processor verwachten of is het weggegooid geld?

Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 14:58

player-x

Disruptive by design

Beide zijn een goed plan.

En zelfs als je niet veel meer overklok uit je i5 haalt zal je PC iig een stuk stiller zijn

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-07 19:12
Iets meer dan 200 heb je de HD7870XT, die heeft de GPU van de HD7950, waardoor hij ook een stuk sneller is dan een normale 7870. Deze heeft een goede koeler: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
De CPU overklokken is niet echt nodig denk ik, bij gamen op 1080p is de videokaart de bottleneck en jouw CPU is nog behoorlijk vlot. Voor de stilte kun je wel een CPU koeler nemen zoals player-x al aangeeft.
Je voeding zou het wel aankunnen denk ik, voor de zekerheid kun je je systeem met de beoogde videokaart ook hier posten: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnLoarne op 25-01-2013 19:39 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Bedankt, het gaat waarschijnlijk de HD7870XT worden, daar deze toch een flink stuk beter is dan de 7850 en slechts enkele tientjes duurder. Nog even in afwachting dat bevestigd word in het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 topic dat de voeding het aan kan (ik verwacht van wel), en zodra die bevestiging binnen is bestellen!

Gezien het lawaai dat de intel stock cooler maakt met deze lichte overclock, bestel ik ook meteen de Mugen 3 mee. Nu heb ik wel eens een cooler geplaatst maar nog nooit vervangen, zijn daar nog zaken mee om rekening mee te houden? De koelpasta zal denk ik wel vervangen moeten worden? Wordt deze meegeleverd bij die koeling of moet je een los tubetje kopen (waarvan je vervolgens meer dan driekwart weg kan gooien)?

In de kast zit ook een soort plastic kap om de luchtstroom te geleiden ofzo? :S
Afbeeldingslocatie: http://www.winotek.com/Multimedia/Items/IWC589T-5.JPG
Deze zal er uitgeklikt/uitgeschroefd moeten worden neem ik aan bij het plaatsen van de Mugen i.v.m. de hoogte? Sowieso nooit het idee gehad dat dat plastic ding enorm veel nut had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die kun je er zo uit trekken en nee veel nut heeft het niet idd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Het koste wat moeite maar de mugen 3 en de hd7870 zitten nu in de kast gepropt. Probleem is dat de mugen 3 te hoog is waardoor de kast niet meer dicht gaat. De kast staat dus nu op een kiertje.

Is het mogelijk (en niet schadelijk) om de ronde punten bovenaan de mugen er op de een of andere manier af te krijgen? Wordt dat zagen/vijlen? Heb hier helemaal geen ervaring mee, ben bepaald niet handig met "klussen", dus misschien zeg ik nu iets heel doms. Wat werkt het beste/veiligste?

[ Voor 3% gewijzigd door beste-spellen op 06-02-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 17:22
Niet doen! Dat is de afdichting van je heatpipes, die hol zijn. Enige mogelijkheid is een nieuwe kast als je het echt een probleem vind dat je kast wat staat te luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
@Bermuda1980: toch goed dat ik het even gevraagd heb dan :P heeft het openstaan van de kast niet als gevolg dat de computer van binnen nog meer een opeenhoping van stof gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:11
Bij de cpu en de gaka misschien wat meer stof. De rest van de kast zal waarschijnlijk minder stoffig worden, omdat daar nu minder lucht lang stroomt.

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 06:35

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

beste-spellen schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 00:50:
@Bermuda1980: toch goed dat ik het even gevraagd heb dan :P heeft het openstaan van de kast niet als gevolg dat de computer van binnen nog meer een opeenhoping van stof gaat worden?
helaas wel, iets meer uitzuigen dus :) (of een andere kast kopen..)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-06 12:20
Nog even over je vraag van de koelpasta, ik heb zelf namelijk ook een Mugen 3 PCGH.
Ja, deze wordt bijgeleverd in een zakje, maar ik raad je zeer aan om aparte kwaliteit thermal paste erbij te bestellen (spuit is ook fijner aanbrengen dan een zakje).
MX-4 staat algemeen bekend als goed, deze heb ik zelf er ook bij besteld.

(Het is handig om om het met de rest te bestellen, omdat de verzendkosten anders evenveel zijn als de thermal paste.)
Je kan eventueel ook speciale cleaner erbij bestellen om je cpu schoon te maken, hoe belangrijk dat is weet ik persoonlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
@Bi00, @NLBUURMAN: dat wordt dan maar wat vaker uitstofzuigen, ben op dit moment nog te blij dat ik net alles erin heb zitten :P

@Burlok86: inmiddels is de koeler al gemonteerd, het was inderdaad een klotezakje en heb dan ook niet kunnen voorkomen dat het over mijn vingers heen kwam. De i5 draait nu op maximaal 4Ghz (feitelijk +- 3,5Ghz) dus het voldoet prima. Gezien mijn overvolle computerkast zal dat denk ik eerder een hogere temperatuur teweeg brengen dan de 'inferieure' koelpasta. Cpu gewoon schoongemaakt met 96% alcohol van de drogist, ging ook prima.
Pagina: 1