Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:15

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Het bedrijf waar ik werk heeft vandaag een claim ontvangen van €600,- voor het onrechtmatig gebruik van een foto. Het betreft een foto van een brand. De foto is afkomstig van Nu.nl en die vermelden in de voorwaarden dat naamsvermelding voldoende is wanneer je een foto bij hun vandaan haalt. We hebben in het verleden geen waarschuwing of iets dergelijks ontvangen dus de boete komt enorm onverwachts. De foto is gebruikt in een nieuwsbericht zonder commercieel doeleinde, de naam is vermeld en Nu.nl is vermeld.

Wat ik mij nu afvraag: kan een bedrijf zomaar een boete opeisen zonder ook maar iets gecommuniceerd te hebben? En heeft het bedrijf waar ik werk een poot om op te staat wat betreft het tegengaan van de claim? Offline halen hebben wij geen probleem mee, maar 600 euro is een hoop geld. Daarbij zijn we nu bang dat er ergens nog andere claims vandaan komen, maar het is onmogelijk dat te controleren.

Enige hulp hierbij zou zeer welkom zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2013 12:46 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

SomerenV schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:44:
De foto is afkomstig van Nu.nl en die vermelden in de voorwaarden dat naamsvermelding voldoende is wanneer je een foto bij hun vandaan haalt.
Waar staat dit? Lijkt me sterk namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Muthas op 23-01-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Muthas schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:46:
[...]

Waar staat dit? Lijkt me sterk namelijk.
6.4 (Her)gebruik van Gebruikers Bijdragen door Bezoekers, niet zijnde de Gebruiker die de Gebruikers Bijdrage op de Website heeft geplaatst, is slechts mogelijk onder de volgende voorwaarden:
(i) naamsvermelding van de Gebruiker respectievelijk NUfoto die de Gebruikers Bijdrage heeft geplaatst indien vereist ingevolge de Auteurswet;
(ii) de Gebruikers Bijdrage wordt niet voor commerciële doeleinden (her)gebruikt.
Bron: http://www.nufoto.nl/voorwaarden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

Waarschijnlijk geldt het niet, omdat je het over een bedrijf hebt; en dan heb je het over punt (ii)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lijkt me alleen te gaan over fotos die door gebruikers bijgedragen zijn. Bovendien kan het gebruiken in een nieuwsbericht ook onder commercieel vallen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

(ii) de Gebruikers Bijdrage wordt niet voor commerciële doeleinden (her)gebruikt.
Waarvoor is het gebruikt? Stond de foto op nu.nl of nufoto.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Stond op nufoto.nl en is gebruikt in een bericht over die brand op een website over telecom.

Maar wat ik het meeste afvraag: kan je zomaar een boete claimen?

[ Voor 29% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Als jullie de foto voor commerciële doeleinden hebben gebruikt is dat natuurlijk niet slim, en niet erg netjes. Ik zou contact zoeken, want het is wel vreemd dat ze niet eerst contact met jullie zoeken om de foto te verwijderen of een vergoeding af te spreken, ik zou dit als ik jullie was eerst alsnog doen. Ik weet verder niet hoe het juridisch zit, maar ik kan me voorstellen dat een rechter net zoals ik redeneert.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:38

ralpje

Deugpopje

Bij het uploaden van een foto op nufoto.nl doet de fotograaf in ieder geval afstand van zo'n beetje alle denkbare rechten, dus áls er al een claim gerechtigd is zou die van nufoto (of nu) moeten komen, en niet van de fotograaf.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Markofnikoff schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:53:
Als jullie de foto voor commerciële doeleinden hebben gebruikt is dat natuurlijk niet slim, en niet erg netjes. Ik zou contact zoeken, want het is wel vreemd dat ze niet eerst contact met jullie zoeken om de foto te verwijderen of een vergoeding af te spreken, ik zou dit als ik jullie was eerst alsnog doen. Ik weet verder niet hoe het juridisch zit, maar ik kan me voorstellen dat een rechter net zoals ik redeneert.
We hebben nooit de intentie gehad om dit te veroorzaken en we hebben ons gehouden aan de voorwaarden van nufoto.nl. Contact wordt opgenomen want ik vind dit ook een erg vreemde gang van zaken.
Bij het uploaden van een foto op nufoto.nl doet de fotograaf in ieder geval afstand van zo'n beetje alle denkbare rechten, dus áls er al een claim gerechtigd is zou die van nufoto (of nu) moeten komen, en niet van de fotograaf.
Ja, dat dachten wij dus ook, wat deze claim des te vreemder maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SomerenV schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:52:
Maar wat ik het meeste afvraag: kan je zomaar een boete claimen?
Nee, want een boete is een betaling aan de overheid.
Maar een fotograaf mag wel 'zomaar' een rekening sturen voor het gebruik van een foto als jij inderdaad een foto gebruikt zou hebben waarbij geen toestemming gegeven is. Of dat laatste het geval is laat ik in het midden.

Maar het is niet zo dat een fotograaf je eerst een paar keer moet benaderen met de vraag of je kan stoppen met het gebruik van zijn foto voordat hij kosten in rekening mag brengen (ik schat een beetje in dat je dit bedoelt met je vraag).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik vraag me stiekem toch wel af welk bedrijf je deze claim gestuurd heeft...

Beetje asociaal om dat op deze manier te doen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Mike2k schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:01:
Ik vraag me stiekem toch wel af welk bedrijf je deze claim gestuurd heeft...

Beetje asociaal om dat op deze manier te doen...
Vind ik niet. Het bedrijf van TS heeft zich niet aan de voorwaarden gehouden, dus als er iets niet sociaal is...
Om dan de schuld hiervan bij de claimer neer te leggen, die alleen maar opkomt voor zijn/haar rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Tsjah, andermans foto's gebruiken brengt dit met zich mee. Zie ook:

Foto gebruik door derden zonder toestemming
Grootschalige copyrightschending van foto oplossen

Meestal gebeurt er niks omdat de fotograaf er ofwel niet achterkomt ofwel geen actie onderneemt. Maar de rechthebbende partij mag prima een rekening nasturen waar je aan moet voldoen, dit dient wel een redelijk bedrag te zijn, een aantal richtlijnen: http://www.fotografenfede...niem/TarievenSFA-2013.pdf

Iedereen mag natuurlijk vragen wat hij/zij wilt, maar hier kun je kijken of het een redelijk bedrag betreft.

In het algemeen is er een mooie deal uit te slaan bij contact opnemen en een gesprekje voeren met de juiste persoon. De reden dat nu.nl dit doet, is meer omdat ze het gedrag willen afschrikken (ze lijden er tenslotte mogelijk omzetverlies door), als je kunt aangeven dit niet meer te doen en wellicht afspraken maakt over foto's in de toekomst dan zul je ook wel wegkomen met minder dan €600,-

Als je gewoon weigert te betalen dan mag nu.nl zonder pardon een deurwaarder sturen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
*schopje naar F&V workflow*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ralpje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:53:
TS meld in de titel toch ook dat eea nu ook door een Persbureau geinitieerd wordt? Ook in de topicstart wordt aangegeven aan dat het om een bedrijf gaat. Ik lees nergens dat de originele fotograaf aan komt zetten met een claim.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:40:
[...]

TS meld in de titel toch ook dat eea nu ook door een Persbureau geinitieerd wordt? Ook in de topicstart wordt aangegeven aan dat het om een bedrijf gaat. Ik lees nergens dat de originele fotograaf aan komt zetten met een claim.
De claim komt inderdaad niet van de fotograaf zelf, maar wel namens de fotograaf. Niet namens Nu.nl of Nufoto.nl. Het bedrijf dat de claim opgestuurd heeft houdt zich bezig met (onder andere) dit soort rechtenclaims.

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ben absoluut geen expert op dit vakgebied, maar ik gok er dan even op dat zij vinden dat jullie het wel voor commerciele doeleinden gebruikt hebben. En persoonlijk kan ik me daar iets bij voorstellen.

Neem anders even contact op met dat bedrijf, en informeer eens naar de exacte beweegredenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1