ROFLASTC schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44:
[...]
mijn punt daarmee was dat de situaties in landen waar het hard sneeuwt en alle treinen toch rijden niet helemaal te vergelijken zijn. in Rusland rijdt de boel dus omdat het relatief simpeler wordt aangepakt. Wat ik nou wil weten is waarom de NS wel geld stopt in sjieke nieuwe treinen met WIFI die men niet nodig heeft met alle 3G abbo´s maar niet diens partner (Prorail) aanpakt. Althans, het lijkt alsof ze er niks aan doen.
Moskva-Minsk is inderdaad totaal andere koek (ik heb ook op het stuk Minsk-Novopolotsk gereden - mooie ervaring bij -20C, maar niet te vergelijken met hier), maar pak dan bijv:
- Zweden, lokaaltreinverkeer rond Stockholm. Dat is zowel qua drukte op lijn, techniek als snelheid goed met hier te vergelijken.
- Zwitserland, en dan vooral stuk rond Zürich
- Duitsland, en in het bijzonder Nordrhein-Westfalen (incl Ruhrgebiet).
Op al die plekken zijn sneeuw en lage temperaturen bijna jaarlijks te verwachten. Op al die plekken gaat het bij weersomstandigheden zoals we afgelopen week in NL gehad hebben gewoon goed op het spoor met normale dienstregeling en normaal materieel. Vooral NRW is daarbij opvallend omdat het niet 'rijker' is dan NL en het gaat om daadwerkelijk meer mensen en verplaatsingen per dag.
zwahiel schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:55:
Pssssssst. We hadden vroeger hele goeie wisselverwarmingen, bevroren wissels kwamen vroeger niet zoveel voor dan nu.
Waarom werken die niet meer nu dan? Prorail heeft destijds in overleg met de regering besloten dat gas verwarming te duur was, immers, nu moesten ze dokken. En dat de kans op sneeuw minder was. Dat ging een heel aantal jaren goed, weinig sneeuw, weinig ijs. Maar de laatste jaren zijn de winters weer wat strenger geworden en merk je dus dat de wissels niet vervangen zijn, niet geserviced zijn of weggehaald zijn.
Dat is eenderde van het verhaal, het versmallen van de foutmarges op de sporen zelf.
Natuurlijk is het ook zo dat we tegenwoordig relatief meer gebruik maken van wissels door koppelingen, splitsingen en de toename van stations en bewegingen.
Is dat zo? Juist laatste jaren worden treinen minder gekoppeld en gesplitst dan voorheen.
Daarnaast hebben mensen bij de Spoorwegen tijdens Spoorslag al gezegd dat Utrecht als centraal knooppunt niet het handigste was. Je kunt er namelijk niet omheen, iets waar men nu een beetje van terug aan het komen is. Er zijn in de jaren 90 behoorlijk wat missers gemaakt als het aankomt op investeringen. Daar plukt men nu de vruchten van. Natuurlijk is het zo dat NS daar ook goed zijn steentje aan bijdraagt hoor. Iemand wel eens gezien dat er in VIRM's gewoon liften zitten voor Railcatering, die volgens mij nog nooit zo'n trein van binnen gezien heeft. Die catering was al afgeschaft toen de treinen geleverd werden. Over miscommunicatie gesproken. Dat zelfde zie je terug nu in NS en Prorail.
In het algemeen eens, maar voorbeeldje catering is onterecht kan ik uit eigen ervaring als medewerker destijds van Albron Travelcatering melden
Irritanter - en relevant voor jouw verhaal - is dat die lifts max 50% van de tijd werkte, wat bijdroeg aan het niet meer rendabel zijn van travelcatering in die vorm (evenals het feit dat het continu fout ging met koppeling en doorloop van de koplopers)
Maar goed, overige tweederde zijn enerzijds materieel zelf, ook hier versmalling van de marges en aannames maken over ideale omstandigheden (denk aan DM90 zoals afgeleverd zonder airco en ramen, uit elkaar vallende Fyra en IRM wat stuifsneeuwgevoelig is) en anderzijds de planning die ook uitgaat van geen problemen en veel te gevoelig is voor knock-on bij fouten.