shaggy8675 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:39:
Ik blijf het altijd mooie discussies vinden die uiteindelijk aan de problemen niets bijdragen of oplossen, maar goed...
Ik ben zelf half allochtoon, alleen omdat ik geen kleurtje heb val ik niet zo op als dat zijnde. De buurt waarin ik woon is laten we zeggen behoorlijk bevolkt door mensen van Noord-Afrikaanse komaf. Tevens veel Turken, Polen en Somaliërs.
Een paar blokken verderop wonen weer wat meer Indo's, Molukkers etc.
Wat mij opvalt is het enorme verschil in houding tov iedereen. als ik door een groep van 100 Molukkers of Chinezen moet lopen hier in de buurt voel ik me prima veilig, maak zelfs een praatje. Mijn Turkse hard werkende buren idem dito, maar kom je een groepje Noord-Afrikanen tegen gaat er meteen een dreigende sfeer vanuit. De houding, de mentaliteit, het opgefokte, alsof heel de wereld tegen ze is, en ze iedereen maar even terecht moeten wijzen, want Respect is hetgeen wat hoog in het vaandel hangt bij deze groepen...
Ten eerste is dit een goede illustratie van aradana's punt. Je stelt zelf al dat jouw buurt in grote mate bewoond wordt door Noord Afrikanen, Turken, Polen en Somaliërs. Je zult dus veel Noord-Afrikanen tegenkomen, waardoor die, oververtegenwoordigd zijn in je sample. (Ik heb bijv. heel lang in de binnenstad van Leiden gewoond, waar vooral blanken wonen. Vrijwel alle ongein, van gevandaliseerde fietsen, een ingegooide voorruit met oude en niew, tot een gewelddadige beroving, die mij overkwam werd veroorzaakt door autochtone Leienaren.
Natuurlijk, zul je misschien counteren dat het
vooral de Noord-Afrikanen zijn en niet de anderen.
Echter, ik denk dat dat (nofi) deels het gevolg kan zijn van post-hoc redenaties. Ik denk bijvoorbeeld dat je misschien helemaal niet feilloos onderscheid kunt maken tussen Noord-Afrikanen en Turken op alleen zicht. (Je kent ongetwijfeld het Aziatische voorbeeld
All Look Same, waaruit blijkt dat, hoewel mensen denken op zicht onderscheid te kunnen maken tussen Chinezen, Japanners en Koreanen, dat helemaal niet zo gemakkelijk blijkt). Ben je bewust danwel onderbewust niet geneigd na een positieve ervaring te vermoeden dat je met Turken van doen had en na een negatieve ervaring met Noord Afrikanen?
Waarom is het dat een Marokkaan in zijn eentje nooit voor problemen zorgt als je hem tegenkomt, maar dat er met 2-3 10 man opeens stront aan de knikker is?
Waarom is dat bij Indo's, Chinezen, Molukkers, Duitsers, Zweden etc. niet?
Dat is bij Indo's, Chinezen, Molukkers, Duitsers, Zweden etc. ook. [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Juvenile_delinquency#Sex_differences[/]Jonge jongens, met al hun testosteron, blijken en groepen cross-culturally het meest in aanraking te komen met justitie. Neem de mishandeling in Eindhoven onlangs. Als ik de verslaggeving goed begrijp zit er 1 Noord Afrikaan bij en zijn de rest Nederlanders. Autochtone pubers doen dus ook verschrikkelijke dingen.
Natuurlijk, statistisch gezien zijn er correlaties met ras. Echter, interessant genoeg gaat het bijv. in de VS om
blacks en latino's. Hier gaat het om Noord Afrikanen. Dat is toch een teken aan de wand dat het niet te maken heeft met afkomst
an sich, maar misschien veeleer met socio-economische status?
When considering these statistics, which state that Black and Latino teens are more likely to commit juvenile offenses it is important to keep the following in mind: poverty, or low socio-economic status are large predictors of low parental monitoring, harsh parenting, and association with deviant peer groups, all of which are in turn associated with juvenile offending. The majority of adolescents who live in poverty are racial minorities.
In de VS is de correlatie tussen criminaliteit en afkomst daarbij iets gechargeerd doordat:
Also, minorities who offend, even as adolescents, are more likely to be arrested and punished more harshly by the law if caught.
Je vraagt je af of dat hier misschien ook het geval is (hoewel het effect doordat wij geen juryrechtspraak hebben wsch. in ieder geval kleiner zal zijn).
Ik zou het interessant vinden om vergelijkbare cijfers te zien over de frequentie van overtredingen door minderheden in de VS en hier. Doen wij het met onze welvaartsstaat beter, of helemaal niet?
De mentaliteit is gewoon totaal weg, fatsoen krijg je van thuis uit mee, niet van de straat, niet van school dit kun je niet leren op een opleiding, dat neem je op in je als klein kind... Helaas ontbreekt het hier gewoon totaal aan bij vooral te Marokkaanse gemeenschap.
En dat ligt dus aan de socio-economische status. In andere landen, waar andere groepen de underdog zijn zie je dezelfde dingen. Het ligt dus niet aan de Marokkaanse cultuur oid, maar aan de rol die zij in onze maatschappij spelen. Als het de hier wonende Marrokanen economisch beter voor de wind gaat (en dat zal mettertijd wel gebeuren) dan zal de criminaliteit onder de Marrokaanse jeugd ook afnemen.
Het enigste wat ik erg vind is dat ik mijn kinderen met de grootste moeite probeer op te voeden zonder mijn gevoelens over die groepen over te brengen. Zij moeten zelf hun standpunten leren kennen, ik zal ze daar nooit in sturen door wat ik zeg of doe in hun bijzijn... en dat is zwaar tegenwoordig... héél zwaar...
Zwaar, maar imo bewonderenswaardig

.
Uiteindelijk hebben onze voorouders het veel bonter gemaakt toen zij naar landen als Zuid Afrika, de West Indies of de VS migreerden.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France