Mx. Alba schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:20:
In de "warmere" culturen zijn de gezinnen veel groter. Niet alleen vader, moeder en een paar kinderen, maar ook opa en oma, ooms en tantes, neven en nichten wonen rond de zelfde binnenplaats of in ieder geval zeer dicht bij elkaar.
Dat soort extended families waren tot in het vrij recente verleden ook in onze streken een stuk gebruikelijker dan nu. Imo is dat niet specifiek een element van "warme" culturen.
Het grootste deel van het leven vindt er buiten plaats. Het is dus heel normaal dat kinderen hele dagen buiten zijn, en als de kinderen buiten zijn, zijn er altijd meerdere volwassenen in de buurt die een oogje in het zijl houden. En de opvoeding is zelfs nog breder, het wordt algemeen geaccepteerd dat ook anderen (buren, vreemden) kinderen corrigeren wanneer die over de schreef gaan. Als je bij de buurman iets uitspookt, krijg je van de buurman een pak rammel - en als je dan huilend thuis komt krijg je van pa nog een pak rammel na.
"It takes a village to raise a child" is een beetje een cliché wat we vaak rondstrooien, maar imo is dat een oversimplificatie van de gang van zaken.
Het soort situatie dat je schetst is misschien van toepassing op rurale gebieden waar de kleinschalige samenleving nog functioneert, maar imo absoluut niet van toepassing op grote (het grootste) deel van Afrika. In stedelijke gebieden, of het nu in Zuidelijk of West Afrika is kom je die houding imo helemaal niet tegen.
Verder is (onder invloed van het vaak britse koloniale verleden?) het in sommige kringen usance om je kind naar boarding school te doen, waardoor je, tijdens de puberteit, een deel van de opvoeding uit handen geeft.
Ook in Nederland worden kinderen dus gewoon "naar buiten gestuurd". Maar hier zijn er dan geen ooms en tantes, opa's en oma's en buren die opletten, en daar gaat het dan dus fout. De kinderen zwerven zonder volwassen toezicht over straat...
Is dat cultureel? Doen autochtonen dat niet ook? Als je in de sociale woningbouw woont zit er imo ook weinig anders op dan een deel van je leven naar buiten verplaatsen.
Het gebrek aan toezicht is volgens mij ook een symptoom dat bij armere autochtone gezinnen te zien is (woningbouwwijk in Leiden). Volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat steeds vaker beide ouders werken en dat kinderopvang duur is.
Om nog een voorbeeld te noemen: in Afrika zijn nauwelijks supermarkten, alleen markten en kiosken. Daar kan je dus best een kind een paar duizend frank geven om een brood te gaan halen: ze lopen naar de kiosk, vragen de winkelier om een brood, dat krijgen ze toegereikt, ze betalen en ze gaan terug naar huis. Als je hier een kind van een jaar of 6 alleen naar de supermarkt stuurt om een brood te halen zijn er veel meer verleidingen waardoor er ouderlijk toezicht nodig is om het kind op het rechte pad te houden - en zelfs al zou je een braaf kind hebben, bij de broodafdeling zijn er 40 verschillende soorten brood...
Dit vind ik ook een beetje een slecht voorbeeld. Als je een kind met geld om een brood stuurt en hij komt met energiedrankjes thuis dan kun je dat kind corrigeren. Ik denk echt niet dat Marrokaanse ouders dat minder snel zouden doen dan autochtone ouders.
offtopic:
Verder zijn er in de landen waar ik het meeste tijd gespendeerd heb Zuid Afrika (ik ga morgen weer terug

), Botswana en Mozambique gewoon supermarkten hoor. Ook in Senegal kon ik mijn boodschappen gewoon bij de supermarkt doen.
Dat het probleem alleen maar in stand wordt gehouden doordat veel Marokkaanse en Turkse mannen die hier zijn geboren hun vrouw weer uit het "thuisland" halen, is evident, want die vrouwen gaan dan weer de zelfde opvoedkundige fouten maken. En meestal komen die vrouwen ook niet uit een grote moderne stad, waar de "westerse cultuur" er toch wel is ingeslopen, maar van het platteland...
Ook in Turkije en Marokko woont een groot deel van de bevolking in steden en daar gaat het door jou geschetste beeld imo niet of nauwelijks op. Vandaar dat ik denk dat dat niet het probleem is met importbruiden.
Ik vermoed dat het probleem veeleer ligt in het feit dat importbruiden minder geëmancipeerd zijn dan autochtone, of hier geboren allochtone vrouwen. Die corrigeren opgeschoten zoons (die ook vaak in een nogal mysoginistisch rollenpatroon opgroeien) misschien niet zo snel. Gezien het feit dat het gezinshoofd vaak minder thuis is door werk, is dat misschien een verschil tussen allochtone en autochtone puberopvoeding.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France