externe harde schijven nuttig indelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik maak momenteel gebruik van een aantal externe 1tb harde schijven,
1 voor muziek
1 voor films
1 voor afbeeldingen
1 voor spelletjes
1 voor werk
etc
etc

Daarnaast heeft bijna elke schijf een backup schijf die periodiek de schijven kopieert.
Dit is gebeurt uit ervaring, wel eens een schijf uit mijn handen laten vallen, alles weg :-(

Dit geeft een berg schijven en een wirwar aan usb hubs en kabels.
Ik heb wel eens zitten kijken om dit op een cloud storage neer te zetten maar door de ongelooflijke hoeveelheid data zal dit een godsvermogen gaan kosten.

Hoe kan dit netjes opgelost worden?

Ik ben ook NAS storage tegengekomen maar dit is vaak voor maar 2 of 4 schijven, dan zou ik alsnog tig van die apparaten naast elkaar hebben staan.

bvd dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Kijk eens in de pricewatch, afhankelijk van je budget vind je daar nas apparatuur tot 12 bays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:00

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit er uit ziet. Foto? :p

Kun je niet combineren? Dus muziek bij de spelletjes? De wat minder belangrijke dingen bij elkaar op schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:36
Hang ook beetje af hoeveel budget je ervoor over hebt.
Anders zou ik zoiets willen voorstellen:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1329868590.jpeg

Stel dat je ze vol steekt met 3TB schijven in raid5, heb je 21TB aan capaciteit.
Er bestaan zelfs nassen waar er 12 schijven in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een 4-bay NAS aanschaft met 4x3 = 12 TB dan ben je al een heel eind denk ik.
De NAS kan dan backups bewaren van al je externe HDD's. En met een sjieke NAS zoals een Synology kun je overal bij je bestanden via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik heb voorheen hetzelfde gedaan, maar dan met 2,5" schijven zodat je in ieder geval geen voedingen hoeft te slepen.
Resultaat was eigenlijk nooit bevredigend.
Uiteindelijk via een server naar een nas gegaan (server gebruikte veel te veel stroom)
En periodiek alleen de belangrijkste data als backup op een 2,5" schijf

Je kunt gemakkelijk een nas krijgen met 4schijven (met of zonder raid5) dan zit je al aan 12 of 16TB, lijkt mij meer dan voldoende.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Niet zo handig om meteen maar 2 topics hierover te openen. klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is even sparen maar dan heb je wél een nette oplossing waar je even mee verder kunt. Het ziet er ook nog eens heel netjes uit: pricewatch: Synology Disk Station DS3611xs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
beOnt schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 09:28:
Stel dat je ze vol steekt met 3TB schijven in raid5, heb je 21TB aan capaciteit.
Ik heb inmiddels begrepen dat je raid 5 niet goed is voor zulke grote schijven (uitgaande van consumentenapparatuur). De kans op een leesfout is veel te groot als je gaat rebuilden.
raid 5 met grote sata schijven slecht?

dan zou je al enterprise schijven moeten nemen met lagere kans op leesfouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mensen bedankt, ik heb weer even wat stof om verder te zoeken.
Die synollogy ziet er erg mooi uit, schrok alleen wat van de prijs.
Voor die prijs zitten er al 12 schijven in neem ik aan, of moeten die ook nog eens los gekocht worden?
De twee topics was een foutje, na het plaatsen van de eerste sprong de webpagina terug naar inloggen dus ik dacht dat hij niet geplaatst was, kennelijk wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
nope dat is zonder schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

^^

Naar mijn idee moet je de schijven er nog bij kopen, dat weerhoudt mij ook een beetje van de aanschaf van zo'n machine.

(hmz. iets te laat, maar nog een beetje on-topic...)

[ Voor 20% gewijzigd door NaN op 12-01-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Als je al begint met al je 1TB schijven om te wisselen voor 3 of 4 TB modellen, dan heb je al een aanzienlijk kleinere stapel en is het wat overzichtelijker. Om nou meteen 12 bay NAS te kopen (idd zonder schijven dus die komen er nog bij) is misschien wat overkill voor je download-backups ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:45:
mensen bedankt, ik heb weer even wat stof om verder te zoeken.
Die synollogy ziet er erg mooi uit, schrok alleen wat van de prijs.
Voor die prijs zitten er al 12 schijven in neem ik aan, of moeten die ook nog eens los gekocht worden?
De twee topics was een foutje, na het plaatsen van de eerste sprong de webpagina terug naar inloggen dus ik dacht dat hij niet geplaatst was, kennelijk wel dus.
Je zou ook een zelfbouw NAS kunnen maken. Eigenlijk gewoon een PC waar je je schijven in stopt.

Bijvoorbeeld:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps

Zeker gezien het aantal schijven dat je hebt, zou een kleine machine op basis van iets van een Atom (ik heb geen ervaring en kennis over AMD cpu's, maar ook dat is een optie) kunnen bouwen. Minder kosten, en veel meer mogelijkheden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dennykb-d, voortaan vragen we dat je iets meer vooronderzoek verricht voordat je een topic aanmaakt. Zo had je bijvoorbeeld eerst het Het grote Synology topic - deel 5 kunnen vinden. Op dit forum doen we eerst vooronderzoek voordat we een topic plaatsen. Graag hier rekening mee houden bij je volgende topicstart.
Pagina: 1