Data van losse HDD herstellen uit een RAID 1 setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 21:00
Afgelopen weekend na het wakker worden kwam ik erachter dat mijn thuis-server down lag, na inspectie bleken er problemen met de harddisk te zijn waarop o.a. Windows en een Data partitie stonden. Gelukkig dacht ik nog, geen probleem, disks zaten in een hardware RAID 1 via Intel Rapid Storage Technology.

Na het RAID bios te bekijken, wat in het begin erg traag ging, zag ik dat 1 schijf niet bekend was, en 1 schijf failed, en het raid als bootable: no. Na het opnieuw starten dus de melding dat er geen bootable drive was.
Na het unpluggen van de schijf met status failed werkte het bios ineens weer snel, het probleem lag dus in die schijf. Ook de SATA stekkers van de andere harddisk goed nagekeken en deze schijf was ineens weer zichtbaar in het bios, maar nog steeds de raid met status failed/not-bootable.

Het leek er dus op of de raid setup al enige tijd niet juist werkte en mij nu voor veel ellende komt te staan.

Na diverse topics te lezen, zou een oplossing zijn om in de bios de raid te verbreken zodat deze weer een 'stand-alone' disk zou worden. Ongeacht de meldingen van het bios dat de data verloren zou gaan (Intel gaf op de site aan dat er bij verbreken van RAID 1 geen data verloren ging) gelukkig de disk weer in orde en zichtbaar in bios met status bootable.

Tot mijn schrik echter na het opstarten van Windows kwam ik erachter dat ik documenten kwijt ben. Na een snelle blik in de event-viewer de schrik. De raid heeft dus sinds 17 november 2012 niet meer gesynced met de hdd waarmee ik nu opgestart ben :(

Daarna vanalles gedaan om de gecrashde harddisk te herstellen, dit is immers de HDD waarmee het systeem ná 17 november nog heeft doorgedraaid. In de server geplaatst, maar direct weer probleem, de schijf is dus echt niet meer goed en bios is dan extreem traag en soms ziet het bios de schijf, soms niet.

Mogelijk is het moederbord van de harddisk defect. Aangezien er 2 identieke drivers in het systeem zat, heb ik het moederbord van de 2 harddisks omgedraaid, helaas ook geen effect. Het moet dus ergens intern in de disk fout gaan, of iets software matigs in de RAID settings.

Daarna moederborden weer omgedraaid en de server maar weer laten draaien op de oude 17 november disk.

Daarna de harddisk om me normale PC aangesloten, windows ziet de disk als 1TB maar direct krijg ik een balonnetje met:
Opslagapparaat aangesloten:
Er is een opslagapparaat aangesloten. Als dit apparaat een poort-multiplier is, is alleen poort 0 van de poort-multiplier actief.
Ik dacht hierbij al direct, mooi, Windows ziet in ieder geval dat de harddisk is aangesloten, en ook hoor je de platters netjes ronddraaien zonder rare tikken of iets, wat je soms bij gechrashde harddisks hoort.

Echter in Schijfbeheer zie ik de schijf als zijnde 931,51GB / Niet-toegewezen. Ook heeft de schijf de status Onbekend / Niet geïnitialiseerd. Bij het openen van Schijfbeheer kreeg ik ook direct de melding om de schijf te initialiseren met MBR of GPT. Helaas wat ik hier ook klik, ik krijg de melding: 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden'.

Daarna programma's als EaseUS en Windows Data Recovery geprobeerd om te kijken of ik op een andere manier de data kan herstellen. Helaas geven deze programma's ook geen enkel resultaat.

Op de één of andere manier, misschien onterecht, heb ik het idee of er op die disk een soort flag staat van Intel Rapid Storage, dat die disk in een RAID1 thuis hoort, en daardoor niet bereikbaar als losse disk.
Echter in het bios krijg ik die schijf niet meer te zien, en kan dus de RAID1 niet op die schijf verbreken.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik de data van die schijf kan herstellen?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 23:05
Bij het openen van Schijfbeheer kreeg ik ook direct de melding om de schijf te initialiseren met MBR of GPT. Helaas wat ik hier ook klik, ik krijg de melding: 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden'.
Dat lijkt me onhandig als je nog data van de schijf wilt kunnen halen.
Op de één of andere manier, misschien onterecht, heb ik het idee of er op die disk een soort flag staat van Intel Rapid Storage, dat die disk in een RAID1 thuis hoort, en daardoor niet bereikbaar als losse disk.
De andere disk was prima leesbaar toch? Dat mag het probleem dan ook niet wezen.

Kun je eens de SMART data van de disk posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Ik dacht met Astra32 ook de s.m.a.r.t. status te kunnen bekijken, maar dat lijkt niet te werken.

Echter kwam ik de drive tegen met als details:

Afbeeldingslocatie: http://got.polderdijk.com/astra32.png

Het lijkt dus een kwestie van toch een raid1-flag op die schijf. Omdat Astra ook een driver probleem aangeeft, zal ik daar straks eens naar zoeken hoe ik dat moet aanpakken.
Mogelijk is er toch nog een mogelijkheid om data te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Thralas schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:20:
[...]

De andere disk was prima leesbaar toch? Dat mag het probleem dan ook niet wezen.
Ja dat klopt, maar kon die disk pas gebruiken nadat ik in het bios de raid had verbroken, daarna pas kon ik booten van die schijf. Hier lijkt nu dus precies het probleem met de 'up-to-date' harddisk te zitten. Ik kan deze niet meer aansluiten op het systeem, want dan crashed alles en kan dus ook niet via de bios de defecte disk degraderen van raid naar stand-alone disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Linux Live cd er in en kijken wat die er van kan maken lijkt me verstandiger dan met windows te gaan rommelen. Windows schijfbeheer staat nou niet echt bekend om het goed om kunnen gaan met verprutste bestandsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ idd. ga eerst eens scannen of er leesbare data opstaat met de diverse tools. Dan kan je vervolgens bedenken hoe je dat gaat restoren (partitie tabel aanmaken of alleen files recoveren)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En voor de toekomst: RAID is geen BACKUP ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
redfoxert schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:29:
En voor de toekomst: RAID is geen BACKUP ...
^ Heb ik laatst zelf mogen ervaren met 2 dezelfde schijven uit dezelfde batch in RAID1 |:(

Lang leven de backup usb-schijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Polderdijk schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:44:
Afgelopen weekend na het wakker worden kwam ik erachter dat mijn thuis-server down lag, na inspectie bleken er problemen met de harddisk te zijn waarop o.a. Windows en een Data partitie stonden. Gelukkig dacht ik nog, geen probleem, disks zaten in een hardware RAID 1 via Intel Rapid Storage Technology.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik de data van die schijf kan herstellen?
Toen ik het vet gedrukte las dacht ik, waar hardware RAID, sinds wanneer ben je daarvoor de Rapid Storage Software voor nodig en toen... o wacht, weer iemand die zich vergist. ;) De onboard Intel RAID controllertjes doen het aardig, maar je spreekt hier niet van hardware RAID. Het is gewoon een software RAID oplossing deels in de firmware van de controller (BIOS) en deels in de driver en bijgeleverde software. :)

Of je hier nog iets mee kunt, ik zou zeggen zorg ervoor dat je niet naar de betreffende hardeschijf met welke tool dan ook gaat schrijven, verder probeer GetDataBack eens (geen gratis tool overigens).

Verder: Thematopic: Datarecovery

Verder is deze ook wel handig voor de toekomst, want zoals gezeg RAID |= backup: Thematopic: Backups

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:51 ]

Pagina: 1