HTPC build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 18:30
Ik wilde al een tijdje een nieuwe HTPC omdat ik een tweede HTPC wilde hebben. Mijn oude HTPC (latop) wil ik naar boven (slaapkamer) verhuizen. Hij voldoet op zich nog prima maar ik miste boven nog steeds de connectie naar mijn NAS (muziek, films, internet). Tevens wilde ik graag Blu-ray kunnen afspelen.

Ik heb de PC inmiddels gebouwd en wilde dit graag delen. Voor mij is het meer iets van, zo kan het ook. Mocht je het dus niks vinden, even goede vrienden.
Ik zie veel AMD gebaseerde builds langskomen. Zelf heb ik voor Intel gekozen. Bij AMD wordt vaak de grafische kracht als reden genoemd. Voor mij is dat geen punt van aanschaf. Ik heb zef een game/photoshop pc (core i7 met 2x GF 660 OC). De HTPC moet wat mij betreft alle films kunnen afspelen die er nu zijn. Het feit dat Intel 4K resoluties aan kan is leuk meegenomen (maar geen hoofdzaak). Ik wilde graag een relatief zuinige processor die toch vrij sterk is en de pc moest ook uitbreidbaar zijn. Daarmee viel ITX wat mij betreft af. Ik let wel op zuinige onderdelen, maar ik neem het voordeel de ruimte (kast). Ik wil dat de pc een formaat heeft die audio apparatuur ook heeft. Dat geeft me iets meer speling betreft het plaatsen van onderdelen, bovendien heb ik de ruimte gewoon in de kast. Uiteraard wil ik wel dat het toonbaar is.

Ik heb gekozen voor de volgende apparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,95€ 117,95
1ASRock Z77 Pro4-M€ 80,45€ 80,45
1Lian Li PC-C37B€ 122,50€ 122,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,40€ 24,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1339DS1S00€ 32,49€ 32,49
1Sony Optiarc BD-5300S Bulk Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 64,-€ 64,-
1Plextor M5 Pro 128GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,79

Keuze van onderdelen

Processor
Ik heb de processor gekozen omdat de processor relatief zuining is en ik wel een Intel processor wilde (met HD 4000 gfx). Intel is tegenwoordig zuinig en snel. Natuurlijk zijn er goedkopere oplossingen die alles afspelenen grafisch sterk zijn, hier heb ik niet voor gekozen (prijs geen issue, meer toekomstgericht ivm snelheid, zuinig).

Moederbord
Het moederbord heb ik gekozen om 2 redenen, dat zijn de prijs en de features. Ik heb zelf altijd high spullen gehad die zwaar overgeclocked worden. Goedkoper kon natuurlijk wel.
Nadeel van dit moederbord is wel dat de bios standaard alle fans op full speed zet. Dat moet je dus zelf weer inregelen.

Geheugen
Het geheugen maakte me niet zo veel uit. Ze moesten alleen niet te hoog (letterlijk) zijn en ik wilde wel graag 1600MHz geheugen hebben. Uit testen bleek dat dit geheugen prima is.

CPU koeler
Aangezien er (nog steeds) weinig keus is in deze wereld kwam ik vanzelf hier uit.

Optische drive
Ik wilde graag Blu ray kunnen afspelen en ik had nog een Sony BD-5300S in mijn hoofd pc (12 schrijven).
Deze drive is overgezet (nu een dvd schrijver in mijn hoofd pc).

SSD
Ik wilde een van de beste SSD's van dit moment voor een gunstige prijs, een grootte schijf is geen issue voor mij omdat ik een Synology DS412+ heb met 4x3TB (WD Red).

Kast
Ik heb verschillende kasten overwogen. Lang stond de Silverstone Milo ML03B op nummer een. Persoonlijk vond ik de beprekingen betreft de grootte (met name de diepte betreft de psu) en de vermeende krasgevoeligheid een punt. Zelf heb ik daarom gekozen voor een Lian-Li kast (400 mm diep). Ik heb een psu geplaatst die 140mm diep is en een gold award heeft. De kast past gemakkelijk in mijn apparatuur kast en is heel erg vriendelijk betreft de inbouw van onderdelen (tja... het is een Lian-Li).
De kast heeft overigens wel USB 3.0 aan de voorkant, dit staat niet zo op Tweakers.net.
De kast is stil en wordt geleverd met 2x70mm fans (en dus niet 1 zoals vaak vermeld staat).

PSU
Ik heb lang overwogen een mini ITX voeding te nemen. Dit was (gelukkig) niet meer nodig door het gebruik van de diepere kast. De voeding komt goed uit tests en heeft veel aansluitingen, persoonlijk vind ik dit een pre.
Uiteraard zijn de diverse kabels wel wat lastiger met het wegwerken, maar ach daar koos ik voor. Bovendien komt de cpu ook nu niet boven de 35 graden Celcius. Ik heb ook gekozen om 1 driver rekje weg te laten.

Ik speel nog met het idee om de processor een underclock mee te geven, het huidige verbruik vind ik echter zo gek nog niet. De HTPC verbruikt tijdens het afspelen 32-35W (clock is dan 1600MHz, nagenoeg idle). Persoonlijk vind ik dit goed te doen, mijn hoofd pc zit dik over de 200-250W (alles is relatief natuurlijk).

Als tip wil ik verder nog meegeven dat WINDVD 11 geen HD4000 ondersteunt voor Blu-ray. Dit heeft me een even gekost om daar achter te komen.

Vragen en opmeringen: Geef ze gerust, maar geen afzeiken.

Foto's

De foto's staan ook hier:

Ruimte in overvloed in de kast. Alle onderdelen zijn simpel te verwijderen en te monteren. Alles is hoge kwaliteit zoals we gewend zijn van Lian-Li.
De kast is er geheel op gericht om stil te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B4VCCLSR.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W7MYCAVM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TWTVENF4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UQIEQXMI.jpg

In de kast kunnen 5 70mm ventilators worden geplaatst, 2 worden standaard meegeleverd.
De ventilatoren zijn onhoorbaar als ze niet op full speed staan (wat Asrock dus wel insteld in de bios per default, aangepast).
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IRPP48C4.jpg

Wat hier niet te zien is. Boven de CPU en de voeding zitten ventilatie roosters (wel te zien op de site) zodat lucht weg kan, of kan worden aangezogen. Stil is mooi natuurlijk, maar mijn onderdelen moeten wel even mee kunnen en niet te heet worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WOYOSPPS.jpg

Een gold voeding voor een mooie prijs. Heel degelijk afgewerkt en onhoorbaar. 140mm lang.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WVJEW86D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JTXUMXUW.jpg

Ruimte genoeg tussen de onderdelen. Een nadeel is hier ook te zien, niet modulair...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4LRSUH3K.jpg

Ruimte voor een DVD of Blu-ray brander en een harde schijf. Letop de rubberen ringen en de clips ter reducering van geluid.
Let ook op bij de aanschaf van een ssd. Kies hiervoor een goed passende 3.5" naar 2.5" converter, ze passen namelijk niet allemaal (sommigen zijn te kort)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RTXDTHB8.jpg

2 x USB 3.0 poorten op het front. Geen klepje (een pre vind ik, bij is 1 poort namelijk altijd gevuld).
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O3NNZJZB.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Sparks.nl op 07-01-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

Ten eerste lees de volgende 3 sticky post in DAA
Handleiding Pricewatch < hoe je een wenslijstje maakt.
DAA beleid < Hoe een goede start post te maken.
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Daarnaast, heb je 90MB aan ruimte in je fotoalbum waarom laad je ze daar niet in en maak thumbnails van ze.

En hier is wat ik voor een algemene HTPC aanraad.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,50€ 112,50
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,90€ 83,90
1MS-Tech MC-1200€ 91,90€ 91,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,20€ 32,20
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,95€ 39,95
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 45,48€ 45,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,83

CPU - A10-5800K
Waarom de A10-5800K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je HDD plaatsen/SATA aansluitingen te kort komen, maar een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een SSD als je een 3TB schijf erin stopt? Ben je toch alle voordelen van je SSD direct kwijt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
Mooie build. :)

Graag zou ik willen weten waarom er niet is gekozen voor een goedkoper H77 uATX bord, zoals bijv. de MSI H77MA-G43. De features zijn namelijk nagenoeg gelijk!? (http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/309140;310268/)

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
Bedankt voor de info.
Ik heb het lijstje van onderdelen aangepast. Wat mij betreft was de mijn lay-out net zo goed trouwens.
De guide betreft het kiezen van onderdelen is goed bedoeld trouwens, maar ik hoop dat ik na 29 jaar in het wereldje toch wel een beetje weet welke onderdelen ik moet kiezen en waar ik op zou moeten letten (zonder guide). :)

Betreft de MSI H77MA-G43, deze is waarschijnlijk uit de lijst gevallen toen ik hdmi koos als eis.
Ik had een combo van minimaal 3 zaken, dat waren usb3.0, sata600 en (de mogelijkheid tot) PCIe 3. USB 3.0 moest wat mij betreft aan de voorkant aangesloten kunnen worden en dus op het moederbord aangesloten kunnen worden middels een connector.
Verder vind ik de overclock mogelijkheden wel interessant van de Z77. Als (inmiddels vrijwel ex-) fanatieke overclocker wil ik toch wel iets hebben waar ik iets mee kan mocht ik nog wisselen betreft de processor. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan...

De foto's heb ik inmiddels ook geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Sparks.nl op 07-01-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
Nog even een reactie over het TDP. Vaak wordt er gewezen naar een lager verbruik dan wordt opgegeven. Ik ben hier van op de hoogte. Wat ik echter maar al te vaak mis, is hoeveel het systeem dan wel verbruikt. Ook hier op Tweakers zie ik het er vaak niet bij staan (zelfs bij de advies systemen niet). Hoe wordt je dan geacht te vergelijken (tussen bijv. AMD en Intel) en te weten hoe het wel zit denk ik dan?

Verder kijk ik zelf naar wat de processor aan cpu kracht kan leveren. De grafische kracht is voor mij minder belangrijk aangezien je dit later nog kan aanpassen door een uitbreidingskaart te plaatsen (wel ten koste van stroomverbruik). Voor mij is het belangrijkste punt dat wat afgespeeld kan worden met de ingebouwde graphics in een cpu van de HTPC (of met de cpu zelf).

[ Voor 5% gewijzigd door Sparks.nl op 07-01-2013 20:49 ]

Pagina: 1