HTPC zelfbouw componenten advies

Pagina: 1
Acties:

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 11:31
•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kijken van films en luisteren naar muziek in de woonkamer. De content staat op een NAS elders in huis. Eisen zijn het kunnen afspellen van HD content, HDMI uitgang, optische audio uitgang voor naar de versterker.

•Wat mag het systeem gaan kosten?
500 euro

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Philips 32" full-hd televisie met HDMI ingang en een panasonic versterker met optische ingang

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wenslijst

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
LIan-Li voor de kast. Dit merk gebruik ik al jaren voor mijn desktop pc's en bevalt mij uitstekend.

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zuinig, stil en klein :)
Zie mijn wensenlijst en daaronder de motiviatie voor de producten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 112,80€ 112,80
1MSI B75IA-E33€ 74,95€ 74,95
1Lian Li PC-Q09FNA€ 113,90€ 113,90
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,30€ 25,30
1Rapoo Rapoo 9060 Blade II - Toetsenbord + Muis€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT2KIT51264BD160B€ 34,-€ 34,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,85

Motivatie:
Ik ben gedwongen tot mini-ITX omdat ATX en uATX kasten niet te krijgen zijn in het formaat dat goed past in de televisiekast. (met name de diepte van een kast leverde problemen op.) Mijn voorkeur ging uit naar Lian-Li(goede ervaringen mee), en dan heb je 2 mini-ITX kasten die in aanmerking kwamen (qua maat). Waarvan 1 met externe voeding (nadeel), en die ik nu heb gekozen. PC-Q09FNA-> deze heeft een ingebouwde 300 Watt voeding die gangbaar is, en dus makkelijk te vervangen bij defect of teveel herrie (SFX PSU)

Moederbord moest een Intel of MSI worden ivm de power consumption(uit veel reviews blijkt dat juist Asus en ASRock kwistig met stroom omgaan). Aangezien de HTPC in een kast komt te staan, wil ik zo min mogelijk warmte opwekken. Dus laag verbruik is belangrijk. Je hebt een aantal chipsets: B75 H61 H67 P67 H77 Z77.
Ik wilde een 7-serie chipset vanwege de goede samenwerking met ivy-bridge processoren en USB 3.0. De B75 is goedkoper dan de H77 of Z77. B75 heeft ‘slechts’1 6GB Sata poort t.o.v. 2 op de H77, B75 ondersteunt geen Raid en geen ISRT (soort SSD caching, maar moet je zowel een SSD als mechanische harddisk hebben, ik wil alleen een SSD, dus geen issue voor mij). Oftewel, H77 heeft geen voordelen voor mij, dus ik neem een B75. De MSI is goedkoper dan de Intel en heeft goede reviews.

CPU moet ook zuinig zijn. Vandaar de i3-3220T. Hier zit een HD2500 graphics chip in, wat krachtig genoeg is voor HD. Verder is dit een Ivy bridge CPU met slechts 35 Watt vermogen.
Geheugen moet 1600 MHz zijn, en ik heb de goedkoopste FATSOENLIJK MERK die op voorraad is gekozen.

SSD heb ik de goedkoopste FATSOENLIJK MERK SSD gekozen met 120 GB capaciteit

De stock koeler staat bekend om zijn herrie, vandaar een Scythe Kozuti koeler. Deze heeft een hoogte van slechts 40mm en wordt veel toegepast in HTPC toepassingen(volgens Lian-Li kan ik een hoogte tot 50mm aan)

Voor de bediening zijn een hoop mooie oplossingen van Logitech e.d., maar veel te duur. Dus ik heb voorlopig gekozen voor een draadloos toetsenbord en muis die klein zijn, goede reviews hebben en goedkoop. Dan zie ik later wel wat ik wil (ook qua i.r. en afstandsbediening...)

[ Voor 42% gewijzigd door ppassie op 06-01-2013 16:30 . Reden: Commentaar van player-x op mijn start post verwerkt ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

Ten eerste lees de volgende 3 sticky post in DAA
Handleiding Pricewatch < hoe je een wenslijstje maakt.
DAA beleid < Hoe een goede start post te maken.
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Daarnaast, af en toe een tussen regel in die lap tekst maakt het iig leesbaar.

Hier is wat ik voor een algemene HTPC aanraad.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,50€ 112,50
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,90€ 83,90
1MS-Tech MC-1200€ 91,90€ 91,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,20€ 32,20
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,95€ 39,95
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 45,48€ 45,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,83

CPU - A10-5800K
Waarom de A10-5800K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je HDD plaatsen/SATA aansluitingen te kort komen, maar een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 06-01-2013 17:45 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• player-x

player-x

Disruptive by design

Stuk beter leesbaar zo :D

Denk dat de huidige reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013, een goede liedraad voor je zal zijn, gaat ook van een ITX bord uit, en je kan altijd de behuizing verwisselen, als die beter bij je past.

Op het moment is een Trinity de beste keuze als HTPC CPU, snel genoeg, en goede ondersteuning van alle video codec's.

En Intel T CPUs zijn nutteloos voor HTPC gebruik, lees de bovenstaande link over stroomverbruik.

• ppassie
Bedankt voor je reactie.

Ik heb op het forum hele discussies omtrent de 'T'cpu's gelezen, en je hebt me er vanaf gebracht :)
Ik ga voor een CPU zonder 'T'.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar Intel (niet gebaseerd op ervaringen of valide argumenten, maar al mijn pc's en laptops waren en zijn Intel machines, en ook nu weer zegt mijn gevoel 'Intel'.)

Dus ik zat te denken aan de i3 3225 CPU. Voordeel van deze is naast dat dit geen 'T' processor is, dat deze de HD4000 aan boord heeft in tegenstelling tot de i3 3220T die het met de HD2500 moet doen (evengoed snel zat voor HD content)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de B75 chipset ondersteund overigens wel ISRT (Intel Smart Response technology), maar jij doelt op RST (Rapid Storage technology) oeps, foutje

verder zou ik die T versie mooi links laten liggen, de 'gewone' 3220 heeft een HD2500, en de 3225 heeft inderdaad een HD4000, wel net even dat stapje extra, en voor een HTPC goed genoeg. wil je echter wat meer bang for bucks qua game/3D performance zul je toch even naar Player-x zijn suggestie kijken. de AMD verbruikt wel wat meer energie, maar dat valt op zich wel mee

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• player-x

player-x

Disruptive by design

NLBUURMAN schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:06:
de AMD verbruikt wel wat meer energie, maar dat valt op zich wel mee
Nee Trinity verbruikt idle of tijdens weergave net zoveel of minder dan Intel

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PXt11gMe70dxyDnvTNzoVHsW/thumb.png
http://www.anandtech.com/...ity-on-the-desktop-part-2

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GcyVFT0UTzTZcfHJdfMAJvVZ/thumb.gif
http://www.silentpcreview.com/article1303-page1.html

Zou die irrationele voorkeur uit je hoofd zetten, daar Trinity duidelijk de betere video playback CPU/GPU is.
http://www.anandtech.com/...inity-an-htpc-perspective

• ppassie
Je maakt het me lastig :)

Ik ga nog even verder speuren op internet over Intel vs. Amd (en dan de A8/A10 tegenover de i3) in een HTPC toepassing, en een nachtje ervover slapen alvorens alles in bestelling te zetten.

Wat wel een probleem is met de A8/A10 is dat er voor de FM2 socket geen fatsoenlijke low-profile koelers zijn. Ik heb in de Lian-Li kast 50mm voor een koeling, en de Big Shuriken 2 Rev. B die je in jouw lijstje opgeeft, is 58mm hoog, dus die gaat niet passen. De Kozuti die ik heb gezien (40mm hoog) past niet op een FM2 socket. En als ik het lijstje bij Alternate van koelers bekijk, dan is er niets fatsoenlijks wat stil is en op een FM2 socket past EN niet hoger dan 50mm...

[ Voor 0% gewijzigd door ppassie op 06-01-2013 22:11 . Reden: spelfout ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Noctua NH-L9a is dit misschien een optie? Noctua heeft wel de bekendheid om stille koelers te produceren! 37mm hoog (nouja, laag...)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• player-x

player-x

Disruptive by design

Deze koelers passen allemaal!

Lage CPU koelers

En nee ik maak het je niet moeilijk, dat doe je helemaal zelf door alleen maar naar Intel te kijken, terwijl AMD ook prima CPUs maakt. :+

• ppassie
De Noctua past inderdaad, maar dat lijstje van player-x klopt volgens mij niet. Ik heb FM2 socket aangevinkt en dan krijg ik slechts 2 koelers. De Noctua en de Scythe Kozuti, maar die laatste past echt niet op een FM2 Socket volgens de site van Scythe zelf.

• player-x

player-x

Disruptive by design

AMD heeft FM2 de zelfde koeler bevestiging gegeven als alle voorgaande sockets, van S754, S939, S940 , AM2, AM2+, AM3, AM3+ tot en met FM1 en FM2.

Er zitten wat verschillen tussen, de oudere socket's hadden meerdere nokjes waar koeler achter moest haken. maar die zijn over tijd verwijderd, daar die niet echt nodig waren.

Maar FM2 is geheel het zelfde als AM2, AM2+, AM3 en FM1.

• ppassie
Kijk, weer wat geleerd.

Dat maakt het aantal koelers een stuk meer...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier stond poep.

[ Voor 135% gewijzigd door Borromini op 08-01-2013 10:08 . Reden: Overbodig. ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1