Bij mij is het 50/50, waardoor mijn deel 233 euro is.
Ik kan dus 233 euro netto meer verdienen, als een werkgever het volledige bedrag betaald. Of extremer - zelfs een bruto achteruitgang kan nog steeds betekenen dat ik erop vooruit ga.
Andersom natuurlijk ook, als het werknemersdeel van 50 naar 100 gaat. Dacht je meer te gaan verdienen, heb je netto toch ineens minder te besteden!
Bruto/netto en pensioen kan behoorlijk extreem oplopen, en is zeer belangrijk om naar te kijken. Durf zelfs te zeggen, dat ik liever van 50% naar 100% betaald pensioen ga dan dat iemand mij een lease-bak geeft (want mijn huidige auto, niet geleased, is 'maar' 200/maand en daarmee goedkoper dan het pensioen van 233).
Een voorbeelde op basis van mijn huidige loon, als ik deze voorwaarden erbij krijg wat heb ik dan per maand meer te besteden:
50/50 werkgever en werknemer, gaat naar 100 werkgever: 233 euro.
Lease auto erbij : 200 euro (extra belastingkosten voor bijtelling niet meegenomen)
ATV dagen wel/niet: 5% ~150 euro
Laptop vd zaak: 1000 euro over 4 jaar maakt 250/jaar dus 20,8/maand
Telefoon+abbo vd zaak: ~50 euro
Natuurlijk kan het per persoon verschillen. Echter ga je toch ineens anders naar pensioenvoorwaarden kijken, als je beseft dat dat de grootste potentiële post op je netto loon is dan welke andere secundaire voorwaarde dan ook. Niks ver-weg-van-mn-bed-show, gewoon keiharde netto euro's die erin verdwijnen.
En dan heb ik het nog over 50/50 als uitgangspunt...
[
Voor 42% gewijzigd door
Xanaroth op 14-10-2015 16:36
]