schandalig: als je geen cookies accepteert, dan geen toegang

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jflietstra schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:33:
[...]

Het is prima dat tweakers allerlei redenen aandraagt om hun beleid te onderbouwen, maar ik als consument moet de keuze hebben om geen cookies toe te staan. Als reactie zegt tweakers dan dat je de website dus dan niet maar mag zien. Dus dwingt tweakers mij om cookies te accepteren.

Dat mag niet...
Waar staat dat? Er staat volgens mij nergens in de wet dat je verplicht bent een site aan te bieden die zonder die cookies werkt?

Afaik is het volkomen toegestaan om géén site te tonen, als je niet akkoord gaat met cookies.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

jflietstra schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:43:
Beste,

Ik wil het volgende onder jullie aandacht brengen.

Tot mijn verbazing kan ik tweakers.net niet meer bekijken als ik jullie cookies niet toesta op mijn computer.
Dit is natuurlijk volslagen onzin. Jullie kunnen prima een website laten zien zonder dat er cookies op mijn computer worden geplaatst.

Door jullie beleid wordt ik alsnog gedwongen om cookies toe te staan, anders kan ik immers jullie website niet inzien.

Het argument, dat vele websites gebruiken, dat alleen met cookies hun website correct getoond kan worden is echt onzin.
Wij maken zelf websites en dat kan prima zonder cookies..

Dus hierbij het verzoek om zonder cookies jullie website te laten zien.
Ik heb je topic even gemerged hierheen aangezien we anders alleen maar in herhaling gaan vallen ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wildhagen schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:35:
Afaik is het volkomen toegestaan om géén site te tonen, als je niet akkoord gaat met cookies.
Idd, het is geen recht om tweakers.net te bezoeken.

Daarbij, ze laten een site zien (het is niet dat je een leeg gat krijgt, je krijgt mooi de optie om te kiezen voor het accepteren van cookies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jflietstra
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05-2022
denivan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:28:
[...]

Waarom krijg ik dan van avgnederland.nl (site die in jouw profiel staat) 4 cookies voorgeschoteld ?
Edit : en ook nog 3rd party cookies van avg.nl die ik zelf nog nooit bezicht heb ! Misschien eens een mailtje sturen naar OPTA ?
Avgnederland.nl plaatst geen cookies...
Dat is iets van Chrome...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Het is prima dat tweakers allerlei redenen aandraagt om hun beleid te onderbouwen, maar ik als consument moet de keuze hebben om geen cookies toe te staan. Als reactie zegt tweakers dan dat je de website dus dan niet maar mag zien. Dus dwingt tweakers mij om cookies te accepteren.
Dat is iets als naar een stripclub gaan voor een drankje, waar je vervolgens naar buiten gegooid wordt omdat je luidkeels klaagt dat je geen bloot wil zien, je komt immers alleen maar voor dat drankje.
jflietstra schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:51:
[...]

Nee, dat heet nou Google Analytics.

[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 04-01-2013 14:54 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
[...]

Nee, die komen van Google Analytic. Verder snap ik die hele ophef niet, de cookies werden altijd al geplaatst, mensen die zich er druk om maakte konden de cookies blocken in hun browser. De rest vond het niet intresant genoeg en gaan nu zeuren omdat er gevraagd word of je cookies wil? Hoeveel is je privacy je dan eigenlijk waard als je te lui ben om het uit te zetten in de browser, maar je wilt wel op 'weigeren' kunnen klikken omdat je dan "veilig" kan browsen? 8)7

En ik snap best dat Tweakers inkomsten uit advertenties nodig heeft om te blijven bestaan. De medewerkers willen ook gewoon een salaris. Jij wil toch ook inkomsten als iets je full-time baan is?

[ Voor 12% gewijzigd door xh3adshotx op 04-01-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
NMe schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:52:
Nee, dat heet nou Google Analytics.
Die cookies mogen gewoon.

En inderdaad mag je als site afdwingen dat cookies geaccepteerd worden, helaas... Ik hoop dat de wet dus verder wordt aangescherpt. (anders kan de wet net zo goed afgeschaft worden)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Quacka schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:08:
[...]

Die cookies mogen gewoon.
Niet dus. Die wet wordt versoepeld maar is het nog niet.
http://www.nu.nl/internet/2987889/cookiewet-versoepeld.html
xh3adshotx schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:01:
[...]

Hoeveel is je privacy je dan eigenlijk waard als je te lui ben om het uit te zetten in de browser, maar je wilt wel op 'weigeren' kunnen klikken omdat je dan "veilig" kan browsen? 8)7
Het is, denk ik, niet alleen dat. Als je niet ingelogd bent en vanuit je browser geen cookies accepteert terwijl je in de popup wél op accepteren klikt om te kunnen lezen, dan krijg je bij elke pageview die waarschuwing omdat de cookie die bijhoudt dat je geen cookies wil niet opgeslagen kan worden.

[ Voor 52% gewijzigd door NMe op 04-01-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cookiegeneuzel. Als er 1 site is waar ik de cookies WEL van vertrouw, dan is het T.net. En dan niet alleen vanwege het feit dat je er vanuit de devvers zelfs ondersteuning op krijgt als er iets mis is (waarvoor hulde) :)

Van iedere ander site weiger ik ze meestal, van T.net direct geaccepteerd :)

* The Eagle overigens van de week nog een T-shirt met Cokiemonster er op gekocht :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 04-01-2013 15:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat mag niet...
En hun redenen zijn niet technisch maar commercieel, en daarvoor is nou net die wet in het leven geroepen.
Ik snap het echt niet. Dan kies je in je browser toch lekker zelf dat je geen cookies wil accepteren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:20:
[...]

Je bent nu ingelogd, anders kon je die startpost niet maken. Hoe wil jij je login onthouden zonder cookies? Dat kan prima volgens jou? Het enige andere persoonlijke wat je krijgt is je IP en user agent...
Dit soort cookies worden gewoon toegestaan door de wet, ook zonder expliciete toestemming van de gebruiker. Het gaat bij die wet puur om cookies die niet strikt noodzakelijk zijn voor de goede werking van de website. Je commentaar raakt dus kant noch wal.

Ik moet me verder aansluiten bij Quacka c.s. Het klopt dat de wet niet echt fraai is, maar Tweakers maakt zich er zo wel erg gemakkelijk van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
GET / HTTP/1.1
User-Agent: Opera/9.80 (Windows NT 6.1; WOW64) Presto/2.12.388 Version/12.12
Host: www.avgnederland.nl
[...](referer, accept, accept-language en accept-encoding)
Cookie: __utma=30926....79123.1357307206.1357307206.135...9753.2; __utmb=309261...57309753; __utmc=30..191; __utmz=30926....53.2.2.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=(not%20provided)
[...] (keep alive ed)

Kuch...

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 04-01-2013 15:33 . Reden: Geanoniemiseerd, ik weet niet of er privacygevoelige dingen in die strings staan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 18:42
Ach sommige sites kunnen wel cookieloos functioneren, maar een cookiewall is makkelijker te installeren.
Kijk maar naar http://www.rtl.nl
Daar krijg je dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ag0u8n.jpg

Je kunt cookie gewoon weigeren, maar dan niet zeuren want sommige dingen werken niet meer.
Zoals video's, social troep, forum enz.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2e19klf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/32ztdaf.jpg

Het nieuws blijft gewoon leesbaar op de RTL site en dat zonder cookies, blijft knap toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:38

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Hell-Slave schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 19:12:
Ach sommige sites kunnen wel cookieloos functioneren, maar een cookiewall is makkelijker te installeren.

[afbeelding]

Je kunt cookie gewoon weigeren, maar dan niet zeuren want sommige dingen werken niet meer.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het nieuws blijft gewoon leesbaar op de RTL site en dat zonder cookies, blijft knap toch? :+
RTL heeft geen user-generated content ;)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:25

denivan

de enige

Ik meen recent op tweakers iets gelezen te hebben van een medewerker dat tweakers geen tracking cookies gebruikt in die zin dat je geen reclame voorgeschoteld krijgt gebaseerd op sites die je recent bezocht hebt. Nochtans krijg ik wel dergelijke advertenties te zien, is er ergens informatie over welke soort cookies er gebruikt worden ?

Edit : dit stuk tekst tegengekomen op de cookiespagina van tweakers:
Tweakers verleent geen toestemming aan adverteerders en mediabureaus om jou als bezoeker op andere websites te herkennen en op basis daarvan relevantere advertenties te vertonen.
Ondanks deze uitleg zie ik op de frontpage deze advertentie :
Afbeeldingslocatie: http://www.ivanencindy.be/dump/got/cookie.png

Als ik op het pijltje klik kom ik op de pagina van de adverteerder en daar staat dus dat ik deze advertentie te zien krijg omdat ik recent een bepaalde site bezocht heb.

Gaat dit niet in tegen de uitleg van tweakers op de cookiepagina ?

[ Voor 55% gewijzigd door denivan op 04-01-2013 22:23 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:38

_David_

FP ProMod

llama llama duck

denivan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:14:
Ik meen recent op tweakers iets gelezen te hebben van een medewerker dat tweakers geen tracking cookies gebruikt in die zin dat je geen reclame voorgeschoteld krijgt gebaseerd op sites die je recent bezocht hebt. Nochtans krijg ik wel dergelijke advertenties te zien, is er ergens informatie over welke soort cookies er gebruikt worden ?
http://tweakers.net/cookies/ :)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

RTL leeft dan ook niet van de inkomsten uit advertenties op hun website...

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ms3LoLi85iHewBbVmlorxD7E/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

[...]
En daarmee zeg je dus dat je de ballen verstand hebt van hetgene waar je over praat....
Cookies zijn nodig en zijn vaak zelfs handig. Je zet ze zelfs (waarbij Google Analytics, zover mij nog bekend, nog niet valt onder de cookies die wel gezet mogen worden)
Juup schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:28:
Beetje jammer dat er voor deze implementatie gekozen is.

Ik snap ook wel dat het veel lastiger is om het netter te doen maar stel nu dat je dit doet:

- Zolang er nog geen accoord voor cookies is gegeven toon je een tweakers.mobi achtige versie van de gevraagde pagina waarop je alleen advertenties toont waarvan je kan garanderen dat ze geen cookies zetten en waarop je geen user-generated content (user icons) toont.
Het is niet verstandig bezoekers, die voor het eerst de site bezoeken, een site te tonen die 'gehandicapt' is. Dat is geen goeie reclame en de bezoeker verdwijnt dan al snel
- Deze pagina bevat een non-blocking balk die informeert over het cookiebeleid en de keuze geeft voor accept/decline.
- Bij decline sla je dit op in een functionele cookie waardoor het niet opnieuw op elke pagina hoeft te worden getoond.

Het is wel veel werk voor tnet maar grote kans dat veel mensen er erg gelukkig van zouden worden.
Het is heel veel werk, daarbij zonde van tijd en geld...

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

[afbeelding]

Als ik op het pijltje klik kom ik op de pagina van de adverteerder en daar staat dus dat ik deze advertentie te zien krijg omdat ik recent een bepaalde site bezocht heb.

Ik begreep van je reactie op de frontpage dat je een Belgische bezoeker bent. Nu weet ik wel dat we voor België een affiliate gebruiken die de banners verzorgd. Dit is ook geen banner die wij in Nederland doorgaans op Tweakers zullen draaien.

Ik zal maandag eens navraag doen op kantoor hoe dit precies zit, en waarom onze affiliate zich niet aan onze voorwaarden houdt...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
davidaap123 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:29:
[...]

RTL heeft geen user-generated content ;)
Hoe is dit anders dan de dingen die ze nu al blokkeren?
MueR schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:29:
[...]

RTL leeft dan ook niet van de inkomsten uit advertenties op hun website...
Ze zullen vast op liefdadigheid draaien dan? :?
Leuk plaatje heb je geshopt, de mijne is echt.
RTL heeft de wet goed begrepen. (het toch kunnen zien van de site zonder cookies)
Jullie (de Persgroep) hebben nu voor een snelle en goedkope, crash en burn optie gekozen.
Waarom kiezen jullie nu pas hiervoor, jullie waren al die tijd dus al in overtreding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hell-Slave schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:36:
[...]

Hoe is dit anders dan de dingen die ze nu al blokkeren?

[...]

[...]

RTL heeft de wet goed begrepen. (het toch kunnen zien van de site zonder cookies)
Jullie (de Persgroep) hebben nu voor een snelle en goedkope, crash en burn optie gekozen.
Waarom kiezen jullie nu pas hiervoor, jullie waren al die tijd dus al in overtreding?
Er is niets gephotoshopt aam het plaatje van Zeef, ik krijg hem ook al ik cookies niet toesta.....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:39

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Knip

Ik krijg exact hetzelfde plaatje als zeef als ik geen cookies accepteer. Is ook eenvoudig binnen enkel seconden te controleren, duurt korter dan dit stukje (of die van jou ;) ) typen. Was misschien ook verstandiger geweest.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

RTL maakt haar winst (mag ik hopen) op de tv-reclames en de website is een nevenactiviteit die (waarschijnlijk) alleen maar kiet hoeft te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
janvanduschoten schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:51:
[...]

Ik krijg exact hetzelfde plaatje als zeef als ik geen cookies accepteer. Is ook eenvoudig binnen enkel seconden te controleren, duurt korter dan dit stukje (of die van jou ;) ) typen. Was misschien ook verstandiger geweest.
Backpacker schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:42:
[...]

Er is niets gephotoshopt aam het plaatje van Zeef, ik krijg hem ook al ik cookies niet toesta.....
Misschien heb ik wel een super computer dan, maar ik heb het gecheckt in firefox v17 en IE v8.
Als ik daar kies voor geen cookies, dan gaat ie gewoon door en krijg ik een cookieloze site.
Met de volgende link:
http://www.rtl.nl/(/actue.../rtlnieuws/home/index.xml

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/314p5yr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/212s6xy.jpg

Dit is net gecheckt in IE v8, voordat ik weer beschuldigt wordt van niks checken en nee ik heb niks geshopt !!

Dit is wat ik dan krijg, ik heb geen idee waarom jullie het niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hell-Slave schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:40:
Dit is net gecheckt in IE v8, voordat ik weer beschuldigt wordt van niks checken en nee ik heb niks geshopt !!
Jij was degene die Zeef beschuldigde van shoppen, je actie-reactie volgorde zit verkeerd. Volgende keer daar niet mee beginnen :)
Mogelijk heb je ooit al eens cookies van die site geaccepteerd. Gooi eens al je cookies weg en probeer het nog een keer. Ik krijg hetzelfde scherm als de anderen, je conclusie over de RTL-implementatie klopt in ieder geval niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als ik cookies weiger bij RTL krijg ik ook hetzelfde scherm als Zeef.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
gambieter schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:43:
[...]

Jij was degene die Zeef beschuldigde van shoppen, je actie-reactie volgorde zit verkeerd. Volgende keer daar niet mee beginnen :)

[...]

Mogelijk heb je ooit al eens cookies van die site geaccepteerd. Gooi eens al je cookies weg en probeer het nog een keer. Ik krijg hetzelfde scherm als de anderen, je conclusie over de RTL-implementatie klopt in ieder geval niet.
Oke u heeft gelijk, mijn excuses naar Zeef.
Mijn IE v8 is maagdelijk schoon omdat ik hem nooit gebruik, dus verse cookies van RTL staan daar niet.
Wel heb ik de RTL site in IE geopend met deze link : http://www.rtl.nl/%28/act.../rtlnieuws/home/index.xml
Deze link stond in mijn favorieten (firefox) en deze gebruik ik steeds om dus cookieloos de site te bezoeken.

Als mijn conclusie niet klopt, verklaar de bovenstaande plaatjes die ik in beide browsers krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 05-01-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
rtlnieuws.nl werkt wel zonder cookies. Net als rtl z en nog een paar gedeeltes.
rtl.nl, rtlgemist en dergelijke werken niet.
Bij tweakers werkt niets! Ook niet de nieuwsberichten. Al heb ik hier vaag iets gehoord over rss/mobiele site...

edit: tweakers.mobi werkt dus wel gewoon. Is het een idee om na weigering van cookies te verwijzen naar de mobi-site, met daarna een balk eronder dat volledige toegang tot tweakers herstelt wordt na acceptatie van cookies?
Dan is er een alternatief. Daar gaat het mij eigenlijk gewoon om. Ik wil een keuze hebben.

edit 2:
gambieter: het is echt zo dat bepaalde gedeeltes WEL toegankelijk zijn. Het is echt niet zo dat ze nog niet klaar zijn. RTL doet het precies zoals je van een grote site mag verwachten. En zeker zoals je van de grootste techsite van Nederland mag verwachten. Die mening heb ik en die mening zal niet veranderen

edit 3: Grappig is dan wel dat RTL toch cookies plaatst:
Google Adsense
Improve Digital
Ligatus
NedStat
Het blijft toch een beetje lastig

[ Voor 69% gewijzigd door Quacka op 05-01-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hell-Slave schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:56:
Als mijn conclusie niet klopt, verklaar de bovenstaande plaatjes die ik in beide browsers krijg?
Met de omweg, dwz directe link, kan ik ook de RTL site bezoeken zonder cookies, maar dat is omdat ik de vraag niet krijg. Kan het zijn dat er toch cookies worden gebruikt en ze nog niet klaar zijn met de implementatie?

Echter, jij bent tot nu toe de uitzondering, waarom verwacht je van anderen een verklaring? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
gambieter schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:02:
[...]

Met de omweg, dwz directe link, kan ik ook de RTL site bezoeken zonder cookies, maar dat is omdat ik de vraag niet krijg. Kan het zijn dat er toch cookies worden gebruikt en ze nog niet klaar zijn met de implementatie?

Echter, jij bent tot nu toe de uitzondering, waarom verwacht je van anderen een verklaring? :)
De vraag was kan een site werken zonder cookies en toch toegang hebben tot de site?
JA de RTL site met een oude link van een paar dagen geleden, het kan zijn dat ze dit een paar dagen geleden veranderd hebben.
Maar bij mij werkt het nog steeds met die link. (Het is dus een foutje dat dat nog steeds werkt dus :) )
Maar we zijn het wel met elkaar eens dat die wet bullshit is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Hell-Slave schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:10:
[...]

De vraag was kan een site werken zonder cookies en toch toegang hebben tot de site?
JA de RTL site met een oude link van een paar dagen geleden, het kan zijn dat ze dit een paar dagen geleden veranderd hebben.
Maar bij mij werkt het nog steeds met die link. (Het is dus een foutje dat dat nog steeds werkt dus :) )
Maar we zijn het wel met elkaar eens dat die wet bullshit is. 8)7
Nee, want hij zet toch cookies en de video's werken ook niet. dus Nee, de site werkt niet zonder cookies

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hell-Slave schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:40:
[...]

[...]

Misschien heb ik wel een super computer dan, maar ik heb het gecheckt in firefox v17 en IE v8.
Als ik daar kies voor geen cookies, dan gaat ie gewoon door en krijg ik een cookieloze site.
Met de volgende link:
http://www.rtl.nl/(/actue.../rtlnieuws/home/index.xml

[afbeelding]
[afbeelding]

Confirmed. Eerst alle RTL koekjes weggegooid, die link aan geklikt, cookies geweigerd en ik kan erop. Dit is in FF15.0.1, in IE9 waar ik die site nog nooit mee heb bezocht werkt het ook na het weigeren van cookies. Werken als in, ik kan de berichten lezen. Wel werkt er het een en ander niet door de cookieweigering, maar de site opent wel. Zelfde in Chrome 23.0.1271.97 m :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik denk dat het weinig interessant is of de RTL-site nu wel of niet werkt. Feit blijft dat het een andere site is met een veel minder breed soort content. Tweakers zou het complete forum en alle blogs ontoegankelijk moeten maken, of dermate kreupel maken dat de discussies aangetast worden, en dit is nog naast het niet laten werken van spul als video's, reclame en social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
NMe schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:33:
Ik denk dat het weinig interessant is of de RTL-site nu wel of niet werkt. Feit blijft dat het een andere site is met een veel minder breed soort content. Tweakers zou het complete forum en alle blogs ontoegankelijk moeten maken, of dermate kreupel maken dat de discussies aangetast worden, en dit is nog naast het niet laten werken van spul als video's, reclame en social media.
Och:
1. advertentie-cookies. Dat zou uitgeschakeld kunnen worden, je kan dit combineren met een hogere frequentie van het tonen van advertenties (mensen worden er al snel gek van)
2. Forum kan uitgeschakeld worden, net als tweakblogs en gebruikersreviews. Eventueel kan je ook reacties van gebruikers uitschakelen, maar ik weet niet of daar cookies vandaag komen.

Wat houdt je dan over?
1. Het nieuws. Een reden waarom veel mensen deze site bezoeken
2. De Pricewatch. Een tweede belangrijke peiler waar Tweakers op draait
3. Algemene informatie over tweakers.net

Ja, het is veel minder. Dat is dus deze keuze die een gebruiker maakt die geen cookies wil accepteren.
Het alternatief is veel en veel simpeler:
Nadat iemand klikt op Niet Accepteren, dan wordt hij doorgeschakeld naar een scherm met:
"U heeft geen cookies geaccepteerd. Helaas kunnen wij u dan geen toegang tot onze normale website geven. U kunt hier uw instellingen wijzigen. Wilt u echter toch geen toestemming geven, dan kunt u onze mobiele website bezoeken. www.tweakers.mobi. Deze site is ook zonder cookies te bezoeken en geeft toegang tot nieuws, reviews en pricewatch.

[ Voor 3% gewijzigd door Quacka op 06-01-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Quacka schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:52:
[...]

Och:
1. advertentie-cookies. Dat zou uitgeschakeld kunnen worden, je kan dit combineren met een hogere frequentie van het tonen van advertenties (mensen worden er al snel gek van)
De huidige aanbieders van advertenties voor Tweakers hebben die optie niet, en Tweakers zelf heeft geen controle over cookies die zo'n advertentie zet. Je kan dan zelf advertenties gaan verkopen (commerciële zelfmoord) of een aanbieder zoeken die geen cookies zet (bestaat niet, of in elk geval niet met degelijke opbrengsten). De huidige advertentiemarkt heeft er baat bij als dit soort cookies gezet worden en de cookiewet geeft hen geen enkele reden om daarvan af te zien omdat ze geen partij zijn bij boetes van OPTA. En omdat de advertentiemarkt een verkopersmarkt is, is het voor afnemers van advertenties ook heel lastig om druk uit te oefenen om daar verandering in te brengen.
2. Forum kan uitgeschakeld worden, net als tweakblogs en gebruikersreviews. Eventueel kan je ook reacties van gebruikers uitschakelen, maar ik weet niet of daar cookies vandaag komen.
Los van of dat eenvoudig te maken is: waarom zou je een (nieuwe?) bezoeker een kreupele site aanbieden? Ik denk persoonlijk dat het storender is om gewoon op de site te kunnen en vervolgens om de haverklap de middelvinger te krijgen als je weer eens iets wil dat niet kan, dan wanneer je gewoon één keer te horen krijgt dat de site niet bruikbaar is zonder cookies. Niet in de laatste plaats omdat, nogmaals, ons publiek prima zelf weet hoe ze hun browser kunnen instellen om bepaalde cookies al dan niet toe te staan, waardoor ze dus ondanks het geven van toestemming aardig privé kunnen browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Laatst online: 19-09 16:49
crisp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:08:
[...]
En dat is ook 1 van de grote problemen van de huidige cookiewet: de onus wordt neergelegd bij de partij die er het minste aan kan doen. Wij kunnen niet afdwingen of controleren of 3rd-party content wel of geen cookies plaatst.
Grappig dat je dat zegt. Volgens mij is dat nou net wel terecht namelijk. De bezoeker bezoekt de site en de site beslist vervolgens om de gegevens over dat bezoek te verkopen aan een derde partij. Dit zonder de bezoeker hiervoor toestemming te vragen. Voor zover ik begrijp is het de intentie van de cookiewet dat te voorkomen.

Als site heb je dan dus de keuze:
1. gegevens niet meer verkopen.
2. de bezoekers inlichten en toestemming vragen.

Zoals verwacht wordt er massaal voor optie 2 gekozen.
(hoewel de spin op de cookie popup het allemaal wel erg mooi voorstelt natuurlijk, maar dat is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

locke960 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:34:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Volgens mij is dat nou net wel terecht namelijk. De bezoeker bezoekt de site en de site beslist vervolgens om de gegevens over dat bezoek te verkopen aan een derde partij. Dit zonder de bezoeker hiervoor toestemming te vragen. Voor zover ik begrijp is het de intentie van de cookiewet dat te voorkomen.
Tweakers verkoopt geen gegevens? :? Je zit hier nogal wat dingen door elkaar te halen en uitgerekend wat je nu omschrijft is hooguit iets wat sommige adverteerders op eigen houtje doen (en wat volgens mij door Tweakers contractueel niet eens wordt toegestaan) en iets waar sites zelf vaak geen enkele technische controle over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Op die manier leg je als website wel erg gemakkelijk de verantwoordelijkheid neer bij de adverteerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Wilko schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:49:
Op die manier leg je als website wel erg gemakkelijk de verantwoordelijkheid neer bij de adverteerders.
Dat doet de politie ook. Die legt de verantwoordelijkheid of er iemand neergeknald wordt ook bij de burger. Ze doen echter wel hun uiterste best om het te voorkomen, en straffen ze ook als het toch gedaan wordt.

Hoe wou jij het dan doen? Als je toch een contract hebt waarin tracking cookies en doorverkopen van gegevend verboden wordt, kan jij toch niet veel meer doen, en heb je toch ook geen verantwoordelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wilko schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:49:
Waar ligt die volgens jou dan? Er is maar een handvol grote advertentieboeren, en die hanteren allemaal hetzelfde verdienmodel en dezelfde benadering van cookies. De bedrijven die dat niet doen - als die al bestaan - zullen een kleiner klantenbestand hebben en dus minder opleveren. Commercieel gezien is er dan gewoon geen optie meer... De advertentiemakers zelf weten ook heel goed dat er geen concurrentie is die het beter aanpakt, dus die hebben een scheve onderhandelingspositie in hun voordeel op het moment dat je er werk van wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
NMe schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:59:
[...]

Tweakers verkoopt geen gegevens? :? Je zit hier nogal wat dingen door elkaar te halen en uitgerekend wat je nu omschrijft is hooguit iets wat sommige adverteerders op eigen houtje doen (en wat volgens mij door Tweakers contractueel niet eens wordt toegestaan) en iets waar sites zelf vaak geen enkele technische controle over hebben.
Jawel, tweakers ook. Het gegeven dat de bezoeker de site van tweakers heeft bezocht op tijdstip x is wat er verkocht wordt aan het advertentienetwerk. Voor een advertentie netwerk is dat een deel van de waarde van het laten zien van een advertentie.
Dat gegeven wordt door het advertentie netwerk gecorreleerd met alle andere gegevens die ze verzamelen om zo een profiel te vormen van de gebruiker.

Wat die adverteerder wel of niet doet met de profielen heeft hier verder weinig meer mee te maken, het feit is dat er een stukje informatie over een gebruiker door de site is verkocht aan het advertentienetwerk. Voor wat het waard is: tweakers heeft inderdaad meerdere malen gezegd dat verzamelde gegevens door adverteerders contractueel niet doorverkocht mogen worden.

Het klopt dat sites geen technische controle hebben als ze een extern advertentienetwerk gebruiken, maar ze zijn er wel, tot op zekere hoogte, verantwoordelijk voor. De site maakt de keuze om met een advertentienetwerk in zee te gaan, niet de gebruiker.

ps. stel je voor dat winkels hetzelfde zouden doen en het gegeven dat iemand in de winkel was op tijdstip x aan een derde partij zou verkopen. Kun je je voorstellen wat voor profielen dat op zou leveren ? Kun je je voorstellen wat voor een rel dat op zou leveren ?
Vreemd genoeg vinden velen op internet dit echter heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

locke960 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:11:
[...]

Jawel, tweakers ook. Het gegeven dat de bezoeker de site van tweakers heeft bezocht op tijdstip x is wat er verkocht wordt aan het advertentienetwerk. Voor een advertentie netwerk is dat een deel van de waarde van het laten zien van een advertentie.
Jep. Daarom wordt het niet toegestaan door Tweakers en wordt er ook actief op gecontroleerd.
Daniel schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:34:
En voor de duidelijkheid: in de advertentievoorwaarden van Tweakers wordt tracking en retargeting van gebruikers expliciet verboden. We controleren daar ook actief op. De advertentiecookies die op Tweakers worden gebruikt zijn enkel bedoeld voor basic adserving: tellen van impressies en clicks, en bijvoorbeeld frequency capping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:25

denivan

de enige

NMe schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:35:
[...]

Jep. Daarom wordt het niet toegestaan door Tweakers en wordt er ook actief op gecontroleerd.

[...]
Ik verwijs nog even naar mijn post : denivan in "schandalig: als je geen cookies accepteert, dan geen toegang"
Maandag even overleggen met de collega's op tweakers HK zou ik zeggen :)

Voor de rest vind ik al het gezeik nogal zielig. Tweakers behoort tot een commerciëel bedrijf en biedt geweldige diensten (nieuws, videoreviews, forum, pricewatch,...). Al deze dingen moeten betaald worden en tweakers doet dit via adverteerders en bij adverteerders horen nu eenmaal cookies. Ik vind het lovenswaardig dat tweakers tenminste een aantal eisen (probeert) stelt aan zijn adverteerders en dat ze helder communiceren over hun cookiebeleid.

Wat is het alternatief ? Wat de Belgische nieuwssites gaan doen...ondanks dat elke nieuwssite bomvol flashads staat hebben ze blijkbaar niet genoeg inkomsten en gaan alle Belgische krantensites dit jaar achter een paywall. Dan heb ik toch liever advertenties en sponsors :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

denivan schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:57:
[...]

Ik verwijs nog even naar mijn post : denivan in "schandalig: als je geen cookies accepteert, dan geen toegang"
Maandag even overleggen met de collega's op tweakers HK zou ik zeggen :)
Dan verwijs ik je graag naar crisp in "schandalig: als je geen cookies accepteert, dan geen toegang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

En ik heb er 1 voor alle mopperaars hier: http://nooitmeermopperen.nl/
;)

Maar om zelf even te mopperen: ik vind dat er een heleboel mensen vallen over iets wat al langer gebeurt. Ja, er zijn ads, ja die zetten cookies (en het zou kunnen dat een bannerboer er foute dingen mee doet, tweakers.net kan niet alles onder controle houden)... als er partijen zijn die hele userprofielen opslaan dan zijn het: google, facebook en twitter.... en die draaien allemaal geen cookiewal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:15
locke960 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:11:
[...]

Dat gegeven wordt door het advertentie netwerk gecorreleerd met alle andere gegevens die ze verzamelen om zo een profiel te vormen van de gebruiker.

Wat die adverteerder wel of niet doet met de profielen heeft hier verder weinig meer mee te maken, het feit is dat er een stukje informatie over een gebruiker door de site is verkocht aan het advertentienetwerk. Voor wat het waard is: tweakers heeft inderdaad meerdere malen gezegd dat verzamelde gegevens door adverteerders contractueel niet doorverkocht mogen worden.

Het klopt dat sites geen technische controle hebben als ze een extern advertentienetwerk gebruiken, maar ze zijn er wel, tot op zekere hoogte, verantwoordelijk voor. De site maakt de keuze om met een advertentienetwerk in zee te gaan, niet de gebruiker.

ps. stel je voor dat winkels hetzelfde zouden doen en het gegeven dat iemand in de winkel was op tijdstip x aan een derde partij zou verkopen. Kun je je voorstellen wat voor profielen dat op zou leveren ? Kun je je voorstellen wat voor een rel dat op zou leveren ?
Vreemd genoeg vinden velen op internet dit echter heel normaal.
In een winkel filmen ze je van vier kanten als je even aan je ballen staat te krabben :+ . Bovendien kunnen ze daar eventueel je kop koppelen aan datgene wat je koopt en weten ze precies waar je bent en hoe laat.

Onder gegevens verkopen versta ik bedrijven die je naam, emailadres en telefoonnummer verpatsen aan andere bedrijven. Heel wat anders dan een algoritme dat kijkt of cookie met ID 535232.3532553 advertentie X voor de vierde keer ziet. Echt, ik heb een hekel aan spam, telemarketeers, opdringerige winkelverkopers en weet ik veel wat, maar ik kan echt niet begrijpen dat mensen zich druk maken om de rustige Google advertenties. Adverteerders zien daar hooguit in hoeveel procent van de gevallen er op een banner geklikt wordt en met welke keywords. Meer hebben ze niet nodig ook.

Al zouden ze je bespieden en alles in de gaten houden, wat zou het meest spannende kunnen zijn dat ze op een techsite van je te weten komen? Of je liever AMD hebt dan Intel? Of je een HTC telefoon zoekt? Dat mogen ze ook gerust aan me vragen.

Maar dan accepteer je de cookies niet en ben je geheel veilig. Behalve dan als je naar een website surft die niet uit Nederland komt, zoals de meeste websites op de wereld.

Die cookiewet is een draak, maar ik moet wel zeggen dat ik me al tijden kostelijk vermaak met alle hysterische reacties over cookies. Vooral mooi dat de overheid zoveel geeft om de privacy van haar burgers. Vergeet de bewaarplicht waarbij elk telefoontje + locatie + internetsessies + email opgeslagen wordt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Rob schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:29:
[...]

En ik heb er 1 voor alle mopperaars hier: http://nooitmeermopperen.nl/
;)

Maar om zelf even te mopperen: ik vind dat er een heleboel mensen vallen over iets wat al langer gebeurt. Ja, er zijn ads, ja die zetten cookies (en het zou kunnen dat een bannerboer er foute dingen mee doet, tweakers.net kan niet alles onder controle houden)... als er partijen zijn die hele userprofielen opslaan dan zijn het: google, facebook en twitter.... en die draaien allemaal geen cookiewal
We hebben in nederland ook last van inbrekers, maar ik ben niet van plan om een contract te tekenen waarin ik aan inbrekers toestemming geef dat ze bij mij mogen inbreken.
Ik weet dat er altijd (ongewenste) cookies geplaatst werden, maar ik vind het onjuist dat ik hier nu actief toestemming voor moet geven. Het is echt een verschil.
En de domheid van de gemiddelde tweaker zegt mij dat privacy nooit in de handen van de gemiddelde IT'er gelegd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:21
Quacka schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:13:
[...]

We hebben in nederland ook last van inbrekers, maar ik ben niet van plan om een contract te tekenen waarin ik aan inbrekers toestemming geef dat ze bij mij mogen inbreken.
Ik weet dat er altijd (ongewenste) cookies geplaatst werden, maar ik vind het onjuist dat ik hier nu actief toestemming voor moet geven. Het is echt een verschil.
En de domheid van de gemiddelde tweaker zegt mij dat privacy nooit in de handen van de gemiddelde IT'er gelegd moet worden.
Vergelijk je cookies nu serieus met inbrekers? Nu begint de discussie toch wel redelijk absurd te worden. :/

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Joost schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:35:
[...]

Vergelijk je cookies nu serieus met inbrekers? Nu begint de discussie toch wel redelijk absurd te worden. :/
nee, ik vergelijk cookies niet met inbrekers. Ik vergelijk de ene ongewenste actie, met de andere ongewenste actie. Het is toch krom dat ik toestemming moet geven, voor iets dat ik helemaal niet wil: namelijk dat er tracking cookies op mijn pc worden geplaatst. (het is vooral een principekwestie)

[ Voor 3% gewijzigd door Quacka op 07-01-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dat is helemaal niet krom. Voorheen werd het gewoon gedaan, nu KUN je er expliciet mee instemmen. Dat hoef je uiteraard niet te doen als je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als je het niet wilt dan moet je er geen toestemming voor geven, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
janvanduschoten schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:01:
Als je het niet wilt dan moet je er geen toestemming voor geven, zo simpel is het.
maar dan kan je dus niets op de website.

Tja, de wet is nu eenmaal zo, maar als iemand dan zegt "Maar om zelf even te mopperen: ik vind dat er een heleboel mensen vallen over iets wat al langer gebeurt. Ja, er zijn ads, ja die zetten cookies" dan val ik hier in mijn ogen terecht over. Ze mogen het nu namelijk legaal, omdat ik toestemming heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:21
Quacka schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:41:
[...]

Tja, de wet is nu eenmaal zo, maar als iemand dan zegt "Maar om zelf even te mopperen: ik vind dat er een heleboel mensen vallen over iets wat al langer gebeurt. Ja, er zijn ads, ja die zetten cookies" dan val ik hier in mijn ogen terecht over. Ze mogen het nu namelijk legaal, omdat ik toestemming heb gegeven.
Ik snap je punt wel, maar wat wil je dan dat we doen? Geen banners en user-content meer serveren? Mopperen is makkelijk, maar wij bevinden ons in een wat lastigere situatie, waarin we simpelweg moeten voldoen aan een wet.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Maar als je auto rijd dan ga je toch ook akkoord met de op dat moment geldende verkeersregels? Ook daar wordt je kenteken op diverse plekken vastgelegd. Als je dat niet wilt dan moet je ook niet gaan autorijden, dat is dan de consequentie.

Ik weet ook wel dat er van alles (al dan niet tijdelijk) wordt vastgelegd over mijn internetbezoeken en ook als ik op de weg rijdt. Dat ik daar nu expliciet toestemming voor moet geven veranderd niets aan de situatie, ik ben er nu alleen een keer op gewezen. Wil je dat niet dan moet je het niet accepteren en vele Nederlandse sites vaarwel zeggen, dat is dan de consequentie.

Wettelijke regels zijn nu eenmaal wettelijke regels, ze hoeven niet logisch te zijn maar iedereen moet zich er wel aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Het is altijd legaal geweest, al moet er nu toestemming voor verleend worden.

Ik snap niet dat je iets een principekwestie kan noemen, maar er weinig van aantrekt door wel gewoon actief te blijven. Dan is het meer klagen om het klagen. Als ik het gevoel zou hebben dat een partij mijn privacy te grabbel zou gooien dan zou ik er wegblijven.

Privacy komt bij mij pas in het geding wanneer iets rechtstreeks tot mij als persoon te herleiden is. Een grote bak met willekeurige gegevens aan willekeurige ID's zoals bij de cookies zijn voor mij dusdanig anoniem (zeker als je kijkt naar de schaal) dat ik me daar totaal niet druk om kan maken. Je zal buiten je browser nooit geconfronteerd worden met je gedrag van daarbinnen. Verder heb je zelf alle mogelijkheid om er wat tegen te doen, namelijk simpelweg de cookies weggooien.

Dat iets een wet is betekent niet dat het gelijk juist is. De politiek zit tegen de verkeerde boom aan te blaffen en heeft zoals wel vaker totaal geen benul van waar de echte problemen zich voordoen. Van alle dreigingen op het internet zijn tracking cookies echt het minst gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ze mogen het nu namelijk legaal, omdat ik toestemming heb gegeven.
Imho loop je gewoon te zeiken om het zeiken. Je geeft toestemming dat Tweakers 3rd party cookies gebruikt. Maar je kunt nog altijd prima in je browser die cookies niet toelaten.
Dus nog steeds krijg jij niet te maken met 3rd party cookies als je ze weigert in je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Dan had je die toestemming niet moeten geven. Maar ik weet zeker dat als je het heel lief vraagt die toestemming ook weer verwijderd kan worden uit de database. Als je weg wil blijven van Tweakers omdat we cookies zetten kan dat vast wel geregeld worden. Als je wél gebruik wil maken van de site, dan zul je moeten kiezen: cookies voor lief nemen, of een andere site zoeken. Ik geef het je te doen om een vergelijkbare site te vinden die géén cookies zet... Elke niet-Nederlandse website zet gewoon stilletjes cookies zonder toestemming en zelfs veel Nederlandse websites voldoen nog niet aan de wet. Als jij je op internet wil begeven zonder cookies gezet te krijgen, dan zul je je browser dat moeten vertellen. Er is verder niks wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:10

Daniel

Kapitein NCC-1701

[...]

[afbeelding]

Niet helemaal: het gaat er om dat je gedrag op Tweakers niet gebruikt kan worden op je op andere websites opnieuw te targeten. Dus bijvoorbeeld, dat je hier een bepaald product in de Pricewatch bekijkt en vervolgens op een andere website een soortgelijke advertentie krijgt. Wij staan onze adverteerders niet toe het gedrag van onze bezoekers op Tweakers te volgen.
We kunnen echter natuurlijk niet garanderen dat andere website-eigenaren ook zo netjes met je gegevens omgaan, en dan krijg je dit effect: je wordt getarget op basis van informatie die elders is verzameld. Tweakers heeft daar feitelijk niets mee te maken.

Hoe dan ook vinden we dit wel een laakbare manier van adverteren, en oorspronkelijk was dit ook geblokkeerd. Helaas goochelt Google nog al eens met de instellingen, en introduceert men regelmatig nieuwe opties die voor het gemak maar meteen worden aangezet. Ik heb net de tracking-opties allemaal gedeactiveerd dus in principe zou dit niet meer voor moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
NMe schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:56:
[...]

Dan had je die toestemming niet moeten geven. Maar ik weet zeker dat als je het heel lief vraagt die toestemming ook weer verwijderd kan worden uit de database.
Volgens mij hoeft dat niet eens, gewoon de cookies verwijderen en het wordt opnieuw gevraagd. (specifiek de TnetID cookie). Of het moet echt anders werken voor ingelogde gebruikers.
Ik ben zo iemand die zijn browser alle cookies laat verwijderen bij het afsluiten. Ik wordt nu iedere keer om toestemming gevraagd, dat vind ik veel vervelender dan die cookies zelf. Dat laatste is oud nieuws wat mij betreft. Gelukkig hebben we greasemonkey nog :)
BarôZZa schreef op maandag 07 januari 2013 @ 03:16:
[...]
Onder gegevens verkopen versta ik bedrijven die je naam, emailadres en telefoonnummer verpatsen aan andere bedrijven. Heel wat anders dan een algoritme dat kijkt of cookie met ID 535232.3532553 advertentie X voor de vierde keer ziet.
Hmm. Ook hele kleine stukjes gegevens zijn gegevens. Die profielen die jij noemt ontstaan juist door het consequent verzamelen en correleren van dit soort kleine stukjes.
Vandaar ook mijn standpunt dat het terecht is dat websites toestemming aan de gebruikers moeten vragen om de gegevens aan derde te mogen doorgeven, hoe klein ook.
Dat dat leidt tot heel vervelende oplossingen als de cookie popups en het weigeren van toegang als je ze niet accepteerd is jammer, maar niet een fout van de wet. Sterker, ik denk dat die wet heel veel te laat is gekomen, waardoor het voor sites veel te gemakkelijk was om gegevens aan derden door te verkopen zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte werd gesteld. Was dit eerder, en in de hele EU, verplicht geweest dan hadden de meeste websites nu mischien wel een heel ander financierings model gehad en hadden we een kleiner privacy probleem met zijn allen.
BarôZZa schreef op maandag 07 januari 2013 @ 03:16:
[...]
Die cookiewet is een draak, maar ik moet wel zeggen dat ik me al tijden kostelijk vermaak met alle hysterische reacties over cookies. Vooral mooi dat de overheid zoveel geeft om de privacy van haar burgers. Vergeet de bewaarplicht waarbij elk telefoontje + locatie + internetsessies + email opgeslagen wordt _/-\o_
Nope, die wet is geen draak. De situatie waar we met zijn allen beland zijn nadat iedereen jarenlang ongestoord zijn gang kon gaan is een draak. Die wet is een (veel te late) correctie.

Die hysterische reacties snap ik ook niet.. Er is in feite niks verandert, het wordt nu alleen duidelijk hoe het er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

locke960 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:01:
[...]

Volgens mij hoeft dat niet eens, gewoon de cookies verwijderen en het wordt opnieuw gevraagd. (specifiek de TnetID cookie). Of het moet echt anders werken voor ingelogde gebruikers.
Als ik het goed begrepen heb wordt het bij ingelogde gebruikers op accountniveau opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
maar om in te loggen is er natuurlijk wel een cookie nodig. En die verwijdert locke dus automatisch.
Althans, zo begrijp ik het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
locke960 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:01:
[...]

Ik ben zo iemand die zijn browser alle cookies laat verwijderen bij het afsluiten. Ik wordt nu iedere keer om toestemming gevraagd, dat vind ik veel vervelender dan die cookies zelf. Dat laatste is oud nieuws wat mij betreft. Gelukkig hebben we greasemonkey nog :)

[...]

Hmm. Ook hele kleine stukjes gegevens zijn gegevens. Die profielen die jij noemt ontstaan juist door het consequent verzamelen en correleren van dit soort kleine stukjes.
Vandaar ook mijn standpunt dat het terecht is dat websites toestemming aan de gebruikers moeten vragen om de gegevens aan derde te mogen doorgeven, hoe klein ook.
Dat dat leidt tot heel vervelende oplossingen als de cookie popups en het weigeren van toegang als je ze niet accepteerd is jammer, maar niet een fout van de wet. Sterker, ik denk dat die wet heel veel te laat is gekomen, waardoor het voor sites veel te gemakkelijk was om gegevens aan derden door te verkopen zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte werd gesteld. Was dit eerder, en in de hele EU, verplicht geweest dan hadden de meeste websites nu mischien wel een heel ander financierings model gehad en hadden we een kleiner privacy probleem met zijn allen.
Heel ander financieringsmodel? Dat hebben we al gehad voordat Adsense en dergelijke populair werden. Soms zie je het nu ook nog wel. Het heet: veel agressiever adverteren. Popups, ads die over content bewegen, fullscreen tussenpagina's door voor een x aantal seconden bekeken moeten worden etc etc. Andere verdienmodellen hebben allemaal gefaald. Mensen betalen niet op internet voor toegang tot een site.
Nope, die wet is geen draak. De situatie waar we met zijn allen beland zijn nadat iedereen jarenlang ongestoord zijn gang kon gaan is een draak. Die wet is een (veel te late) correctie.

Die hysterische reacties snap ik ook niet.. Er is in feite niks verandert, het wordt nu alleen duidelijk hoe het er voor staat.
De wet is een draak aangezien er niks verandert behalve dat webmasters worden lastig gevallen met regeltjes en gebruikers worden gebombardeerd met een wildgroei aan verschillende popup implementaties die werkelijk niemand gaat lezen. Het wordt een irritante standaard handeling en de echte schenders lachen zich dood. Als je echt privacy wil schenden (waar betere manieren voor zijn) dan zet je ook geen popupje op je site. Schijnveiligheid gecreëerd door digibeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:49
Weet je wat het jammere aan dit geheel is? Niemand kijkt nog steeds kritisch naar cookies. De cookiewet mag dan wel een gedrocht zijn. Het had wel een doel. Er worden per website steeds meer cookies geserveerd en Tweakers doet daar ook doodleuk aan mee. Standaard een stuk of 10 als ik mij niet vergis (en dat was vroeger een stuk minder).

Ipv de cookies standaard te accepteren als devver, kan er ook eens kritisch gekeken worden wat nu wel en wat nu niet nodig is. Onder elke pagina staat een Twitter, Google +1, Facebook en weet ik veel wat voor een meuk. Het zal ongetwijfeld gebruikt worden, maar die mensen die die diensten niet hebben of gebruiken worden nu wel gevolgd door bedrijven waar ze misschien heel niet door gevolgd worden. Wees daar eens creatief in. Enable alleen +1 en Likes voor mensen die die diensten ook hebben. Want nu krijg ik tracking cookies van bedrijven waar ik eigenlijk niets mee te maken wil hebben.

En zo kun je tegen die 10 andere cookies ook eens goed naar kijken. Kijk eens naar het doel ipv enkel de wetgeving te slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die social media balk kun je gewoon uitzetten op Tweakers, dus er wordt wel degelijk naar dat soort dingen gekeken. De cookies die nu altijd gezet zijn, zijn gewoon nodig voor het effectief aanbieden van de site. Buiten dat zit je eigenlijk alleen met cookies die gebruikers al dan niet bewust via plaatjes zouden kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik ben het er wel mee eens dat deze dingen misschien wat makkelijker in te stellen zouden kunnen zijn. Dus dat je in de grote blokkade in het begin opties zou krijgen, bijvoorbeeld:

- Ik accepteer social media, advertentie en functionele cookies
- Ik accepteer advertentie en functionele cookies
- Ik accepteer geen cookies

Welke opties jullie aanbieden ligt aan jullie, maar nu zitten intellingen wel op verschillende plekken. Ik moet dus eerst alles accepteren, en kan daarna pas 'ergens' social media uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Staan die niet by default uit?

Geen idee, ik heb het sinds jaar en dag gewoon aan staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Misschien dat het verandert is, maar ik heb ze ooit uit moeten zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
Quacka schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:14:
maar om in te loggen is er natuurlijk wel een cookie nodig. En die verwijdert locke dus automatisch.
Althans, zo begrijp ik het tenminste.
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking precies bedoeld.
Cookies zijn nodig om er voor te zorgen dat het systeem je als ingelogd blijft herkennen tijdens je sessie. En inderdaad, ik verwijder ook die cookies als ik de browser afsluit. Ik log ook alleen in op de site als ik wat te melden heb, niet om alleen maar te lezen. Dat is voor een groot deel ook gewoonte, ik doe al jaren lang niet anders.
Ik zou niet eens weten of ik op tweakers ingelogd zou blijven als ik de cookies niet verwijder. nooit geprobeert.
BarôZZa schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:56:

Heel ander financieringsmodel? Dat hebben we al gehad voordat Adsense en dergelijke populair werden. Soms zie je het nu ook nog wel. Het heet: veel agressiever adverteren. Popups, ads die over content bewegen, fullscreen tussenpagina's door voor een x aantal seconden bekeken moeten worden etc etc. Andere verdienmodellen hebben allemaal gefaald. Mensen betalen niet op internet voor toegang tot een site.
Men gaat vanzelf betalen voor goede content als die niet meer 'gratis' beschikaar is of men zich maar genoeg ergert aan de 'gratis' versies. Slechte content, of domweg 'niet goed genoeg', zal het dan niet redden, maar dat is dan ook geen groot verlies. Jammer, maar eigenlijk liever kwijt dan rijk. (Af en toe denk ik wel eens dat het grootste deel van internet alleen maar uit adfarms en content aggregators bestaat).
Maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk.
BarôZZa schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:56:

De wet is een draak aangezien er niks verandert behalve dat webmasters worden lastig gevallen met regeltjes en gebruikers worden gebombardeerd met een wildgroei aan verschillende popup implementaties die werkelijk niemand gaat lezen. Het wordt een irritante standaard handeling en de echte schenders lachen zich dood. Als je echt privacy wil schenden (waar betere manieren voor zijn) dan zet je ook geen popupje op je site. Schijnveiligheid gecreëerd door digibeten.
Ik vermoed dat we het hier niet snel over eens zullen worden :P
Ik heb het idee dat het in ieder geval wel helpt in de bewustwording. Want zoals je zegt, er verandert feitelijk niks maar er wordt wel heel wat afgeklaagt. En dat is precies wat ik vind dat al jaren geleden had moeten gebeuren toen het tij misschien nog te keren was. Van mij mag de melding ook een stuk explicieter worden, zoals op pakjes sigaretten bijv. : "wij vertellen de volgende partijen precies wanneer u onze site bezoekt: google, facebook, twitter, doubleclick," met dan verplicht een plaatje als dit erbij :+

Afbeeldingslocatie: http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/media/spy_keyhole_66.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:49
majoh schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:57:
Misschien dat het verandert is, maar ik heb ze ooit uit moeten zetten...
Ik wist niet eens dat je ze uit kon zetten. Maar heb ze nu handmatig uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

locke960 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:25:
[...]

Men gaat vanzelf betalen voor goede content als die niet meer 'gratis' beschikaar is of men zich maar genoeg ergert aan de 'gratis' versies. Slechte content, of domweg 'niet goed genoeg', zal het dan niet redden, maar dat is dan ook geen groot verlies.
Het jammere is dat de meetlat voor "slechte content" veel hoger ligt wanneer er een paywall in de weg zit. Er zijn domweg te veel mensen die in ruil voor het toverwoord "gratis" best genoegen willen nemen met een kwalitatief iets mindere site. Je moet als je weg wil komen met zo'n paywall van verdomd goede huize komen of een heel grote fanbase hebben (niet een userbase maar een fanbase, maakt in dit geval verschil ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

NMe schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:47:
[...]

Het jammere is dat de meetlat voor "slechte content" veel hoger ligt wanneer er een paywall in de weg zit. Er zijn domweg te veel mensen die in ruil voor het toverwoord "gratis" best genoegen willen nemen met een kwalitatief iets mindere site. Je moet als je weg wil komen met zo'n paywall van verdomd goede huize komen of een heel grote fanbase hebben (niet een userbase maar een fanbase, maakt in dit geval verschil ;)).
Inderdaad, nieuwe mensen hebben met een paywall geen idee hoe goed de informatie kan zijn, dus die bezoekers ben je kwijt. Dus voor Tweakers.net zal een paywall nooit werken.

Voor sites die ter ondersteuning zijn van een goed tv/radio/krant-product zou een paywall heel misschien kunnen werken, maar daar heb ik ook een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
We hebben al een topic over dit onderwerp: Probleem met nieuwe implementatie cookienotificatie. Laten we daar de discussie verder voeren.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.