• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025
De laatste maanden zijn er veel problemen op gaan treden met mijn PC. Het begon dat mijn PC van de ene dag op de ander niet meer goed aan wilde. Hij bleef maar aan/uit gaan in een loop van 5 seconden. Via een tweaker heb ik een soortgelijk socket 1156 moederbord kunnen regelen. Deze heeft het één maand goed gedaan, totdat de PC spontaan uit viel. Hij ging met geen mogelijkheid meer aan en er kwam zelfs een vonk (gepaard met rook) van het moederbord af.

Hierna heb ik nogmaals een nieuw moederbord mogen ontvangen van dezelfde tweaker (hij had nog garantie lopen bij Alternate, welke op hun beurt diverse socket 1156 RMA's hadden liggen). Tevens had ik een nieuwe voeding gekocht aangezien ik het idee had dat mijn oude voeding mogelijk invloed op het geheel had.

Mijn huidige specs zijn:

i7 860 - Scythe Mugen 2
Asus P7P55D-E
2 x Corsair Vengeance 4GB
Gigabyte GTX570 SOC
Samsung 830 256GB
Intel Postville X25-M M80GB SSD
WD 2TB / WD 200GB / WD 60GB
Corsair CX 600W

Verder is niets overgeklockt.

Nadat ik het tweede ontvangen moederbord een aantal weken in gebruik had, kreeg ik bij het spelen van Battlefield 3 in eens een BSOD (0x00000124). Deze kwam steeds vaker en trad ook eerder op. Op een gegeven moment kon ik niet eens 5 seconden in het spel blijven of de BSOD kwam weer. Tevens ging dit ook gepaard met BSOD 0x00000101. Battlefield 3 is erg intensief in CPU gebruik, dus besloot ik als eerste Prime 95 te draaien. Hierbij trad dezelfde BSOD 0x00000124 direct op na het kiezen van Blend, elke keer weer.

Tevens heb ik MemTest een nacht lang gedraaid zonder problemen en Furmark bleef ook goed door draaien.

Na heel veel rondgezocht te hebben leek de conclusie dat BSOD 0x00000124 in veel gevallen gerelateerd is aan onjuiste QPI/VTT/IMC Voltage en BSOD 0x00000101 aan onjuiste Vcore.

Standaard stond mijn Vcore in de bios op ongeveer 1.008V en QPI/VTT/IMC op 1.112V. Dit varieert ook kijkende naar Intel Speedstep en dergelijke.

In meerdere topics (hier onder andere) heb ik gelezen dat het verhogen van de Vcore naar ongeveer 1.28V de problemen op kan lossen. Bij mij kwam de Vcore nooit zo hoog met standaard instellingen, maar het was het proberen waard.

Handmatig de Vcore ingesteld op 1.28V en opnieuw Prime95 geprobeerd te draaien. Hier zag ik al dat de temperaturen rap richting de 90 graden schoten en de PC ging direct uit, zonder BSOD, ik denk thermische beveiliging. Dit heb ik in stapjes omlaag geprobeerd te brengen, maar de temperaturen bleven omhoog schieten en de PC ging dan ook telkens weer uit. Dit lijkt sowieso vreemd, aangezien veel mensen standaard hun Vcore al een stuk hoger kunnen hebben dan 1.28V en helemaal geen problemen ondervinden.

Uiteindelijk ben ik maar gewoon iets hoger gaan zitten dan de standaard 1.008V, uiteindelijk op 1.1V terecht gekomen. Tevens op advies ook QPI/VTT/IMC iets verhoogd naar 1.15V in plaats van 1.112V
Ik kan dus ook niet hoger dan dit gaan, want dan schieten de temperaturen omhoog.

Hierna kon ik gewoon prima Prime95 en IntelBurnTest draaien zonder enige BSOD. Wel is het zo dat mijn idle temperaturen nu een stukje hoger liggen (47-51 graden in plaats van 40-44) en de temperatuur tijdens het spelen van Battlefield 3 ook op kan lopen tot 84 graden. Nu weet ik niet wat dit voorheen was, maar het lijkt toch aan de hoge kant. Al helemaal als je verhalen leest van mensen met een stuk hogere voltages die nog prima temperaturen krijgen rond de 70 graden en een soepel/snel systeem hebben.

Tevens loopt Battlefield 3 niet zoals het hoort. Er zijn meer dan genoeg frames om een soepel beeld te geven, maar het wil maar niet lekker lopen. Het lijkt dus of hier toch nog iets fout zit, mogelijk dan de CPU die alsnog problemen geeft. Ik heb hier twee voorbeeld filmpjes van het schokkende beeld: 1 , 2 (1080P)

Het lijkt wel alsof er frames geskipt worden, waardoor een soepele gameplay niet mogelijk is. Dit maakt het richten ook ontzettend lastig.

Let wel dat de FPS die aangegeven zijn een stuk lager en minder stabiel als normaal zijn, aangezien Fraps een beste impact hier op lijkt te hebben. Normaliter zit ik rond 75fps met drops tot 55fps. Het is in ieder geval geen framerate issue wat het schokken veroorzaakt. De bovenste temperatuurmeting is trouwens de GPU temperatuur, de onderste is de CPU temperatuur. Op drukke grotere levels loopt de temperatuur van de GPU op tot 82 graden, je ziet dan ook dat de CPU temperatuur hier bijna gelijk aan op loopt.

Mijn doel met dit topic is om wat meer inzicht te krijgen in wat er precies fout gaat. Kan het zijn dat mijn CPU een flinke opdonder heeft gekregen door de spanningspiek op mijn vorige moederbord? Mogelijk dat dit nu dan pas kuren begint te vertonen? Ligt het toch aan het moederbord, wat problemen heeft met goede voltages af geven?

Ik ben bang dat als ik nu een nieuw moederbord koop dat het straks toch aan de CPU ligt, of juist andersom. Ik zou het wel erg graag nog uithouden met socket 1156 totdat Haswell uitkomt.

Ik ben niet al te goed in het kort en bondig houden van topics :X
Ik hoop graag jullie input te lezen!

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit je cooler goed? Met die cooler moet die niet ineens naar 90graden schieten...

Heb je al je BIOS geupdate? Misschien betere ondersteuning voor je CPU

• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025
Ja, de cooler zit gewoon goed. Het heeft ook 3 weken goed gedraaid sinds plaatsing.

Het moederbord was al van de laatste BIOS voorzien.

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan