Processor stervende? - vonk op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-02 01:45
De afgelopen tijd veel PC problemen gehad. Een maand geleden had ik het probleem dat mijn PC niet meer wilde booten, hij ging 5 seconden aan, 5 seconden uit in een loop. Uiteindelijk bleek het moederbord defect. Via een tweaker een soortgelijk moederbord over kunnen nemen en de PC heeft het een maand goed gedaan, tot afgelopen woensdag.

Mijn specs zijn:

i7 860 - Scythe Mugen 2
Asus P7P55 LX
2 x Corsair Vengeance 4GB
Gigabyte GTX570 SOC
Samsung 830 256GB
Intel Postville X25-M M80GB SSD
WD 2TB / WD 200GB / WD 60GB
Coolermaster Real Power M620W voeding

Woensdag viel de PC spontaan uit en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Er ging een lamp branden achter op de voeding. De handleiding geeft aan dat er een PSU malfunction zou zijn. De PC zo kaal mogelijk geprobeerd te booten, maar er gebeurde nog steeds niet. Vervolgens toch maar een nieuwe voeding gekocht, maar helaas, de PC wilde nog steeds niet booten.

Toen het idee gehad de PC op een ander verlengsnoer aan te sluiten. Ik deed de PC aan en er kwam een felle vonk met een kleine knal van het moederbord af, het leek net onder de CPU cooler vandaan te komen. Er kwam ook een flinke brandlucht van af. De PC bootte ook niet.

Vervolgens heb ik de PC direct op een stopcontact aangesloten en tot mijn verbazing bootte de PC direct. Toen weer op de normale plek op het eerste verlengsnoer aangesloten met mijn oude voeding en de PC bootte ook hier weer gewoon door. Tevens heeft de PC 2.5 jaar op dit verlengsnoer gezeten, met dezelfde apparatuur op de andere contacten (router, speakers, scherm). Alles leek gewoon normaal te werken weer, totdat ik Battlefield 3 ging spelen. In druk bevolkte gebieden had ik in eens last van enorme framedrops. Zelfs in minder bevolkte servers op kleine maps. Normaal zou ik rond de 70fps zitten, waar het nu vaak dropt tot 25-40fps.

Hierna maar even 3DMARK11 gedraaid en vergeleken met mijn eerste benchmark toen ik mijn GTX570 net had. Dit zijn de resultaten:

Oud

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/8h38lrp97/oud.png

Nieuw

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/un8xguchl/nieuw.png

Er lijkt in ieder geval wel echt iets mis te zijn met de processor, dit zou ook mogelijk verklaren waarom de vonk uit de buurt van de CPU vandaan kwam. Nu is dit niet de ideale benchmark, ik moet denk ik Prime95 draaien om verdere resultaten te krijgen?

Tijdens het spelen heb ik ook MSI Afterburner gedraaid en de GPU lijkt in ieder geval ook gewoon goed mee te komen.

Het moederbord of het socket heb ik verder niet onderzocht. In de eerste instantie dacht ik al dat het goed zat, aangezien de PC verder gewoon bootte en de temperaturen ook normaal leken, ook tijdens het spelen.
Het is tevens een rotwerk om het moederbord met de gigantische Scythe 2 uit de krappe kast te halen, maar als het moet, dan moet het.

Nu weet ik dat ik zelf verder nog meer dingen te onderzoeken heb, maar de reden van dit topic is om meer inzichten te krijgen in eventuele dingen welke ik kan proberen en of men mogelijk ideeën heeft over wat er precies gebeurt kan zijn met de vonk op het moederbord en hoe dit weer in relatie staat tot het spontaan uitvallen van de PC en niet meer willen booten, waar het allemaal mee begon.

Ik lees graag jullie input! :)

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:18

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Een vonk = iets kapot. Zo simpel is het.

Niet doordraaien want je CPU en andere hardware is nu nog goed.

Waarschijnlijk is er een VRM geploft of iets in die richting aangezien eht in de buurt van de socket zit/zat.

Even de koeler eraf halen, kijken of je het verbrande component kan vinden en een foto hiervan uploaden.

Maar aub, draai er nou niet mee door tot de rest ook stuk gaat.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
Krijg nu al spontane reboots met de melding (Event Viewer):

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Vijf keer binnen 40 minuten. De PC lijkt volledig uit te vallen, maar boot na 2 seconden ongeveer weer op. Zou het dan toch ook de voeding kunnen zijn, samen met het moederbord? Ik twijfel of ik de nieuw gekochte voeding moet terugbrengen naar de winkel of niet.

Ik ga de PC nu echt uit zetten en inderdaad zo snel mogelijk even uit de kast halen om het moederbord te bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door speedyjules07 op 17-11-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:47

auto660

1991 240 GL Brick

Waarschijnlijk zijn het de vrm's voor je processor. Als ik naar je moederbord kijk dan heb je een 3+2 fase op je moederbord. 3 voor je processor en 2 voor je geheugencontroller enz wat in je processor zit. De fases zijn ook nog eens ongekoeld waardoor ze nog minder aan kunnen. De processor pakt volgens intel 95watt, dit kan net. Heb je misschien geoverclocked? Dan pakt je processor meer watt en knallen uiteindelijk je vrm's.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
speedyjules07 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:26:
Toen het idee gehad de PC op een ander verlengsnoer aan te sluiten. Ik deed de PC aan en er kwam een felle vonk met een kleine knal van het moederbord af, het leek net onder de CPU cooler vandaan te komen. Er kwam ook een flinke brandlucht van af. De PC bootte ook niet.
Moet die nou echt letterlijk affikken voor je doorhebt dat je ipv verder te testen met stroom erop je beter alles fysiek kan gaan checken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:25
Je hebt ook al 2 moederborden defect, dus misschien je voeding je 2 moederborden defect gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
Bedankt voor de replies. De processor is nooit overgeclocked geweest en volgens de Asus website is de CPU wel gewoon ondersteund.

Ik vraag me inderdaad ook af of de voeding niet beide moederborden heeft gesloopt. Ondanks dat de vonk pas ontstond met de nieuwe voeding, op een ander verlengsnoer, het feit dat het hele systeem na 1 maand wéér ermee gekapt is moet ook wel wat zeggen. Mocht ik toch een ander moederbord moeten kopen, dan denk ik toch de nieuwe voeding maar te houden voor de zekerheid.

Inmiddels wel wat foto's kunnen maken, helaas niet erg veel licht in huis op dit tijdstip. Ik heb niets kunnen vinden op het moederbord en buiten de kast is alles toch wel goed inzichtelijk, zelfs onder de koeler. Deze heb ik dan ook nog niet er af gehaald. Morgen zal ik de CPU er uit halen om toch even in het socket en bij de CPU te kijken. Er moet toch wel iets te vinden zijn als er zo een vonk is opgetreden gepaard met een flinke brandlucht?

Bij de foto's van de bovenkant zijn wat vlekjes koelpasta te zien op een aantal condensators. Dit had te maken met een alternatieve methode van het bevestigen van de Scythe Mugen2, niet erg succesvol. Het is niet veel en ik denk ook niet dat dit te maken heeft met het hele probleem.

En fin, de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/y9i8hryux/boven_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/pcskk8uwf/boven_2_bewerkt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/k6cvj0y49/boven_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/rfucus6gv/linksbewerkt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/fnzeusnwp/linksonderbewerkt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/4vq1f4jp5/rechts.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Is dat witte op plaatje 1, 2 en 3 koelpasta of is dat afgebroken van de vrm?

EDIT: Lezen is moeilijk |:( |:( |:(

Kun je een foto maken van de plek waar de "vonk en stank" vandaan kwam? Of zeggen welk fotonummer het is?

[ Voor 50% gewijzigd door auto660 op 17-11-2012 19:48 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
auto660 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:46:
Is dat witte op plaatje 1, 2 en 3 koelpasta of is dat afgebroken van de vrm?
Dat is inderdaad de koelpasta. Heb het echt goed bekeken, het zijn gewoon vlekjes pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvnl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Mij lijkt dat het wel even tijd is om de cooler van de CPU af te halen, te kijken of de CPU goed op z'n socket zit. In beide gevallen: kast op blanke delen goed vastpakken (ontlaad jezelf), CPU uitnemen en wegleggen op je houten bureau blad. socket stofvrij maken met een kwast. CPU opnieuw inzetten. Dan met niet teveel koelpasta de koeling weer monteren. Ik heb nog wel koelpasta liggen hier dus brul maar. Als,zoals boven gesuggereerd, een vrm stuk is dan ben ik nog even benieuwd hoe je dat kunt vervangen. Waar bestellen enzo, soldeerbout? Resten van koelpasta die daarop kleeft zowieso wegvegen.
Toelichting, altijd prettig: Wikipedia: Voltage regulator module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
De tweede, vierde en vijfde foto heb ik bewerkt met een ovaal/cirkel. Het is alsnog niet heel duidelijk te pin pointen, aangezien ik pas keek toen ik de knal hoorde. Het was ook best fel, dus ik denk dat het moederbord de flits ook weerspiegelde.

De processor heeft wel gewoon goed in het socket gezeten. Volgens mij is het socket anders ook niet dicht te klemmen, zonder dat je iets hoort kraken. Het heeft ook een maand gewoon goed gedraaid.

Zometeen maar even de CPU bekijken. Indien ik niets kan vinden, zou het kunnen zijn dat de VRM alsnog kapot is, ondanks dat je op het oog niets kunt zien? Het zou vervelend zijn het moederbord wéér te vervangen om vervolgens er achter te komen dat dit niet de oplossing was.

De koelpasta op de VRM's kan ik gewoon schoonmaken met een beetje alcohol en een wattenstaafje, net als de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zie dat je de foto's hebt bewerkt, maar volgens de rondjes zit het ver onder het koelblok, deze moet je er dan toch even vanaf halen en weer foto's maken. Ook (als de backplate en koeler er af zijn) een foto van de achterkan van het moederbord maken waar de vonk vandaan kwam. De vrm's kun je gewoon met alcohol schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
Ok, VRM's zijn schoongemaakt en ik heb een reeks foto's gemaakt.

Ze zijn hier te zien:

http://www.flickr.com/photos/90185941@N07/8196298144/

Je kunt inzoomen en vervolgens met pijltje naar rechts er doorheen scrollen. Het zijn er 18.

Deze foto wilde ik er nog even uitlichten:

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/6nyo86cvb/schevepin.jpg

Er zit een pin iets scheef op het moederbord. Het systeem heeft een maand verder goed gedraaid, dus ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar het viel wel op.

Verder is er echt niets te vinden. Het is echt heel erg vreemd. Er moet toch wel echt iets kapot zijn?

Wat is dan de volgende stap? Toch maar alvast op zoek naar een vervangend moederbord (wat best lastig is voor socket 1156 :()? Of gewoon verder testen met het bestaande systeem?

Ik had ook nog het idee dat ik misschien maar met de nieuwe voeding door moet gaan testen (hoewel hiermee de vonk ontstond op het tweede verlengsnoer). Het systeem heeft vrijdag avond en zaterdag ochtend goed gedraaid met de oude voeding, totdat de spontane reboots ontstonden, mogelijk dus door te weinig stroom of iets dergelijks. Ik dacht ook dat de 3DMARK11 physics test zo laag uit kon vallen doordat de CPU te weinig voeding zou krijgen, maar dat zou weer niet verklaren waarom de GPU wel gewoon z'n voeding krijgt, die trekt tenslotte veel meer.

Kortom, ik ben weer totaal radeloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
http://www.flickr.com/pho...196299312/in/photostream/

de eerste fet achter de grijze elco (PQ1) zou zomaar de schuldige kunnen zijn.

Zo te zien zit daar een gat in, waar de magische rook door is ontsnapt.

Dat pinnetje in je socket zou ik voorzichtig recht buigen met een naald en een vergrootglas (zo heb ik het laatst gedaan bij een socket 1207).
Of die scheve pin er wat mee te maken heeft... lastig te zetten. Ik weet niet wat voor pin het is. en in hoeverre hij scheef zat op de cpu.
Er zou wel een situatie denkbaar kunnen zijn waarbij een voedingspin sluiting maakt op zo'n manier en daarmee vrm's zou kunnen overbelasten. Maar ik vraag me af of hij het dan zo lang had overleeft.

[ Voor 55% gewijzigd door timberleek op 18-11-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

timberleek schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:06:

Goed opgemerkt!
Het pinnetje zou ik inderdaad gewoon voorzichtig rechtbuigen, daarvoor moet je echt geen nieuw moederbord kopen. Klein vraagje nog, heb je nog garantie op dit moederbord of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 18-11-2012 14:18 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
timberleek schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:06:

Dat pinnetje in je socket zou ik voorzichtig recht buigen met een naald en een vergrootglas (zo heb ik het laatst gedaan bij een socket 1207).
Of die scheve pin er wat mee te maken heeft... lastig te zetten. Ik weet niet wat voor pin het is. en in hoeverre hij scheef zat op de cpu.
Er zou wel een situatie denkbaar kunnen zijn waarbij een voedingspin sluiting maakt op zo'n manier en daarmee vrm's zou kunnen overbelasten. Maar ik vraag me af of hij het dan zo lang had overleeft.
Ongelofelijk. Helemaal over het hoofd gezien. Wat is het toch handig om meerdere paren ogen te hebben die meekijken.

Hier nog even een close-up gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/gkfa7k19r/DSCN2103.jpg

Dat pinnetje kan ik dan wel recht gaan buigen, maar moet ik nu niet sowieso een nieuw moederbord kopen, aangezien het gat in de fet? Het systeem was direct dus al een stuk minder stabiel.

Ik snap sowieso nog niet hoe dit zo maar ontstaan is. Is het echt een kwestie van bad luck geweest? Het begon met de PC welke helemaal niet meer aan ging. Vervolgens de flits en knal met de nieuwe voeding op het andere verlengsnoer. Was het moederbord al dood aan het gaan en gaf dit de doodsteek?

Ik denk dat ik beter mijn oude voeding in ieder geval kan wegdoen. Twee moederborden dood in 1.5 maand tijd kan geen toeval zijn.

Het moederbord heeft geen garantie meer. Gekocht van een Tweaker welke deze terug had gekregen na een RMA (nieuw moederbord). Dit was alweer een poos geleden.

edit:
Toch nog even onze DM's doorgekeken en hij had aangegeven dat er nog een paar maanden garantie op zat. Ik hoop dan ook dat dit toch nog geregeld kan worden. Hopelijk gebeurt dan niet weer hetzelfde, want ik heb niet echt uitsluitsel of mijn voeding de boosdoener is geweest. Is dit te testen?

Het is wel erg vervelend. Een maand geleden gekozen om toch nog een 1156 moederbord op de kop te tikken, omdat een upgrade momenteel gewoon niet de moeite waard is. Liever wachten op de nieuwe generatie. Nu sta ik weer voor dezelfde keuze :-(

[ Voor 11% gewijzigd door speedyjules07 op 18-11-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Tja je zou kunnen proberen om die Fet te vervangen, maar er is natuurlijk kans dat er meer aan het handje is.
Maar als je anders zou gaan upgraden naar een andere socket (en dus ook processor etc moet gaan vervangen) zou je het kunnen proberen (als je dat zou willen).

edit:
Oh als je nog garantie kan regelen, dan overal afblijven en terugsturen.

En waarom dit gebeurt, kan van alles zijn. een zwak exemplaar uit de fabriek, ooit een keer een esd piekje gehad van iets of iemand die wat schade gedaan heeft, voeding die wat raars heeft gedaan...
(al is het wel verdacht dat er 2 moederborden zijn gegaan in korte tijd, maar het zou toeval kunnen zijn)

Dat hij precies ging op die andere voeding is waarschijnlijk toeval. De fet zal stervende zijn geweest, en telkens weer krijgt hij de inschakelpiek. Deze keer werd het hem te veel.

Je zou die oude voeding eens kunnen testen zonder hardware eraan (groen en zwart verbinden)
dat moet eventueel met belasting aan de voeding (een paar fans op 12v en 5v.
En dan (als je een multimeter hebt tenminste) eens kijken wat voor spanningen er allemaal naar het moederbord gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 18-11-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Die mosfet ziet er inderdaad nog al "kapot" uit. Als je geen garantie meer hebt dan wil ik hem wel proberen te vervangen. Dan hoef je alleen maar de onderdeel en verzendkosten te betalen. Maar ik ga er van uit dat je gewoon garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
Net te horen gekregen dat het moederbord inderdaad nog garantie heeft en dat ik hem morgen op de post kan doen. Heel fijn.

Bedankt voor de heldere uitleg en het aanbod ook auto en Timberleek.

Wat zouden we toch zonder GoT moeten! :)

Wat het testen van de voeding betreft. Dat kan ik gewoon met een paperclip doorverbinden? En daarna eventueel testen met een casefan aangesloten? Ik heb geen multimeter, maar misschien kan ik die een keer van m'n werk meenemen.Ik zal er nog wat extra info over opzoeken. Hoewel het moederbord nu op de post gaat en als ik weer een nieuw moederbord ontvang, sluit ik gewoon de nieuwe voeding aan. Ik durf het zo niet meer aan met de oude.

Kan ik de CPU trouwens gewoon los in een kartonnen doos bewaren totdat ik het nieuwe moederbord ontvang? Ik heb het plastic doosje niet meer wat ooit bij de CPU zat.

Tevens heb ik geen geaarde stopcontacten in de buurt van de computer. Beide verlengsnoeren zitten aangesloten op een niet geaard stopcontact. Kan dit nu écht problemen opleveren? Het draait al 2.5 jaar goed en in mijn oude woning had ik volgens mij ook niet geaarde stopcontacten, zonder ooit problemen te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door speedyjules07 op 18-11-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
mooi dat hij nog garantie heeft. Altijd het makkelijkste

Als het een paperclipje is zonder coating kan dat gewoon.
De casefans moeten eraan als belasting. Veel voedingen (tegenwoordig de meeste) starten niet op zonder belasting. Ze willen een minimum last om goed te kunnen afregelen.
een fan aan de 12v en een aan de 5v en ze klagen niet meer.

wat betreft het bewaren van de cpu, denk dat het geen kwaad kan. Het is natuurlijk niet ideaal, maar kan me zo niks bedenken dat ermee zal gebeuren. Een antistatisch zakje is natuurlijk altijd beter, maar die moet je wel net hebben. En zo'n plastic bakje biedt ook niet heel veel bescherming.. Alleen tegen direct aanraken, maar verder doet het weinig. Het zwarte foam is alleen wat antistatisch.

Ze doen het prima zonder geaard stopcontact. Het enige dat daar hinder van kan ondervinden is het netfilter. Die heeft oa 2 condensatoren. eentje tussen de fase en de aarde en een tussen de nul en de aarde. Als de aarde niet aangesloten is vormen deze een spanningsdeler. daardoor kan er 115v op de kast komen te staan. Maar dat merk je meestal niet eens. soms hoor je mensen die vaak een schokje krijgen van de kast. Dat is het enige vervelende.

Natuurlijk is aarde beter (het is er niet voor niks), maar het halve land sluit zijn spullen aan op ongeaarde stopcontacten (bij wijze van spreken), als het zo slecht was, werd daar wel wat aan gedaan. Ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
Ja fijn dat het dan toch nog zo geregeld kan worden. Hopelijk blijft de nieuwe wel wat langer leven.

Ik denk dat ik het voor nu toch maar even er bij laat. Ook al zouden de juiste spanningen naar het moederbord gaan, ik blijf toch in mijn achterhoofd de gedachte hebben dat de voeding de oorzaak is geweest van alle problemen.

Op werk gelukkig nog een antistatisch zakje kunnen regelen, dus de CPU kan ik in ieder geval goed opbergen.

Bedankt voor de uitleg weer. Ik heb ook nog nooit een schok van de kast gekregen, dus dat scheelt :)

Pagina: 1