Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc verbruik vergelijken

Pagina: 1
Acties:

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17
Ik ben de build van mijn thuisserver nog is onder de loep aan het nemen. Daarbij ben ik vooral aan het kijken om het verbruik van het ding omlaag te krijgen. Er zat een WD raptor in als OS/ VM disk. Aangezien ik geen of nauwelijks meer VM's draai is deze eruit gehaald. Ik ben nu aan het bekijken of het nut heeft om de "core" componenten te upgraden.

Huidige specs hieronder, er zit natuurlijk nog meer in. Maar die componenten blijven en staan dus ook niet ter discussie.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA785GM-US2H€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD3200AAJS , 320GB€ 71,40€ 71,40
2OCZ Platinum DDR2 PC2-6400 Vista Performance€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Extreme Power 400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 937,24

Waar ik aan zat te denken is de volgende upgrade.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 81,45€ 81,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,50€ 82,50
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 31,95€ 31,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,75

Het probleem is alleen het volgende. Hoe bereken ik enigzins betrouwbaar het verbruik van de componenten? De info van de fabrikanten is leuk maar vertrouw ik nooit helemaal. Als je gaat kijken naar reviews dan krijg je altijd het verbruik van het hele systeem waar ik weer vrij weinig mee kan.

Als er iemand nog tips heeft om het verbruik van de upgrade omlaag te halen zijn die natuurlijk ook altijd welkom.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
Waarvoor moet het verbruik omlaag? Die 300 euro investering verdien je in ieder geval nooit meer terug, zelfs niet na 5 jaar 24/7 gebruik.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Als je ook een performance upgrade wilt, is wellicht de i3 3320T het overwegen waard? Ook de Intel Pentium G630T is het al een upgrade t.o.v. wat je had en heeft ook een TDP van 35W.

Ik heb geen real-life cijfers wat gebruik betreft; maar de i3 is op 22nm gebakken; de pentium op 32nm en jouw Athlon op 45nm; meestal is een kleinere die-size een kleiner verbruik.

Door het OS op een SSD te zetten, kan het stroomverbruik in theorie ook omlaag. Maar ik weet niet hoeveel winst daarin zit.

Voor het moederbord zou ik kijken naar een MSI bord; die staan erom bekend meestal net wat zuiniger te zijn dan de concurrentie. B.v. één van deze twee.

Maar wat Mitsumark zegt; terugverdienen zal je de investering niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Niekleair op 30-12-2012 00:29 ]

[img]error.jpg[/img]

• Craven
mitsumark schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:17:
Waarvoor moet het verbruik omlaag? Die 300 euro investering verdien je in ieder geval nooit meer terug, zelfs niet na 5 jaar 24/7 gebruik.
Opzich heb je wel een punt. Dit ding verbruikt nu +- 80watt in idle. Dat is iets van 100 euro per jaar als ik kijk naar hoe lang hij per dag aan staat. Het was zo een mooi excuus aan mn vriendin om dat ding te upgraden :+

Overigens blijf ik nog wel geïnteresseerd in het antwoord op mijn vraag. Hoe kun je een beetje betrouwbaar het verbruik van de onderdelen berekenen?

[ Voor 13% gewijzigd door Craven op 30-12-2012 09:35 ]

• Kadett
  • Laatst online: 18-11 18:01
mitsumark schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:17:
Hier even op in te haken.
Investering 250,-. stel dat je 50,- krijgt bij verkoop oude systeem.
Verschil kan makkelijk al op 55 watt kan besparen in idle (zie stuk onderaan) zit je op tegen een besparing van minimaal 100,- te kijken op jaar basis aan stroomkosten. Dus na 2,5 jaar terugverdiend :)

Dit alles wel natuurlijk bij 24/7 gebruik. Als ie maar deels van de dag aanstaat (uitgaande van je 100,- kosten vs 80 watt) is dat rond de 60-70 euro besparing op jaarbasis aan stroomkosten.
Niekleair schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:25:
Als je ook een performance upgrade wilt, is wellicht de i3 3320T het overwegen waard? Ook de Intel Pentium G630T is het al een upgrade t.o.v. wat je had en heeft ook een TDP van 35W.

Ik heb geen real-life cijfers wat gebruik betreft; maar de i3 is op 22nm gebakken; de pentium op 32nm en jouw Athlon op 45nm; meestal is een kleinere die-size een kleiner verbruik.

Door het OS op een SSD te zetten, kan het stroomverbruik in theorie ook omlaag. Maar ik weet niet hoeveel winst daarin zit.

Voor het moederbord zou ik kijken naar een MSI bord; die staan erom bekend meestal net wat zuiniger te zijn dan de concurrentie
. B.v. één van deze twee.

Maar wat Mitsumark zegt; terugverdienen zal je de investering niet.
Vandaar dat zo'n beetje iedereeen die een zuinig Intel systeem wil de Asrock B75 Pro3 M pakt ;) Die kan met een beetje finetunen idle 14-15 watt doen uit stopcontact. Dit alles met een G540, max belasting 32 watt.
Met een aangepaste BIOS zelfs rond de 11 watt _/-\o_ T en S processors is gewoon geld weggooien, dat zie je enkel in 100% belasting terug en zelfs dan niet boeiend genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Kadett op 30-12-2012 09:51 ]

• Craven
Maar als ik de G540 bekijk in reviews (bron) dan zie ik juist dat deze minder energiezuinig is dan de athlon x2 250. Mijn 240e is sowieso nog weer zuiniger dan die. Nu zegt TDP ook niet alles maar de G2120 heeft wel een lagere TDP dan de G540. Vanuit dat oogpunt lijkt de G2120 een betere keuze.

Hoe kom je overigens bij het besparen van 55 watt? Dat is namelijk nu juist waarover ik zit te dubben, ik kan geen betrouwbare berekening hiervoor krijgen. Als je kijkt naar mijn complete systeem (zie inventaris) dan lijkt het me ook wel moeilijk om daar 55 watt af te krijgen door alleen de onderdelen te wisselen die in de startpost vermeld staan.

Dat van de T en S processoren wist ik overigens, dat zijn vanuit de fabriek underclocked/volted processoren en kan je dus prima ook zelf doen.

Ik ga zo nog even wat getalletjes posten die ik op het huidige systeem heb gemeten plus wat berekeningen van de huidige kosten gebaseerd op die metingen. Maar het probleem uit mijn startpost blijft aanwezig. Het is verrekte moeilijk om een betrouwbare berekening los te laten op het verbruik van beide systemen.

Edit: getalletjes
De server verbruikt momenteel in idle ongeveer 85 watt (ik had iets minder verwacht na het verwijderen van de raptor tbh). Onder load (prime95 stress test) doet hij 125 watt. We pakken even voor het gemak een gemiddeld verbruik van 90 watt. Hij staat 18 uur per dag aan en de prijs per kwh is 0,23 cent komen we uit op de volgende berekening:
0,090 * 18 * 365 * 0,23 = 136 euro per jaar aan stroomkosten

De nieuwe hardware kost me 300 euro waarbij ik verwacht dat ik voor de oude meuk (incl raptor en shitty behuizing die ik nog heb liggen) ongeveer 150 euro krijg. Ervan uitgaande dat ik het bedrag in ongeveer 3 jaar terug wil verdien moet ik dus 50 euro per jaar aan stroomkosten pakken wil deze upgrade kosten efficiënt zijn.

Als ik 50 euro aan stroomkosten wil besparen kom ik tot de volgende berekening:
136 / 50 = 2,72 huidige stroomkosten delen door besparing
90 / 2,72 = ~33 huidige verbruik delen door vermindering in kosten
90 - 33 = 57 benodigde verbruiksverminder aftrekken van huidige verbruik

Waar het op neerkomt is dus de volgende vraag: Gaat de upgrade mijn verbruik met 33 watt verlagen en komt het uiteindelijk verbruik van mijn server onder de 57 watt terecht?

Overigens zijn de bovenstaande berekeningen allemaal gebaseerd op de metingen die ik heb gedaan met een goedkope meter (basetech cost control 3000) en zullen wel niet helemaal vertrouwd kunnen worden. Maar het geeft me in ieder geval wat houvast.

[ Voor 43% gewijzigd door Craven op 30-12-2012 12:06 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

TDP is voor totaal verbruik een nagenoeg nutteloze waarde, waar je als prive gebruiker bijna niks aan hebt.

Hier staat een hoop info over verschillend CPU verbruik: Stroomverbruik van een systeem

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb hier een G550 met een intel bord en dit verbruikt 23 watt in idle.

Misschien ook slim om dit topic een beetje door te lezen.
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2012 14:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Craven schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:15:

Het probleem is alleen het volgende. Hoe bereken ik enigzins betrouwbaar het verbruik van de componenten?
Als je de mogelijkheid hebt, hangt er een energiemeter aan, dan kun je het verbruik precies meten. In veel gevallen zie je dit ook wel terugkomen in reviews. Dat zegt veel meer dan het opgegeven maximale gebruik.

• Kadett
Craven schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:43:
....

Waar het op neerkomt is dus de volgende vraag: Gaat de upgrade mijn verbruik met 33 watt verlagen en komt het uiteindelijk verbruik van mijn server onder de 57 watt terecht?

.....
Ja :)

Mijn genoemde getallen waren weliswaar met een PicoPSU en enkel een SSD gemeten. Maar met een normale voeding als de G360 en 2 HDD opslag schijven (5 watt elk) zal je nog rond de 30 watt idle zitten.
Een besparing van 50 watt is gewoon heel goed haalbaar met jouw nieuw samengestelde systeem.

• mitsumark
Daar denk ik toch iets anders over, echter ik vind je huidige setup erg veel verbruiken, hoe komt dat... ?
http://www.bit-tech.net/h...t-hardware-investigated/1
In combinatie met een high-end moederbord, een overdreven voeding, overdreven geheugen en een aardige videokaart zitten ze in idle op 67W... Volgens mij moet 50-60W toch ook prima te doen zijn met je huidige systeem.

Een normaal systeem met de nieuwe delen zal toch al gauw 35-40W idle draaien, zelfs als je nu echt zoveel verbruikt denk ik dat het kantje boord wordt om je investering eruit te halen (tenzij je het natuurlijk heel lang gaat gebruiken).

Hoeveel kracht heb je eigenlijk nodig?, Zou bv een atom systeempje niet al genoeg zijn?
Je kunt eventueel je athlon misschien ook underclocken en undervolten.
Misschien heeft je moederbord ook functies/features die je niet gebruikt welke je uit kunt zetten in de bios.

Puur voor wat downloaden en hele simpele/oude spelletjes heb ik een atom systeempje staan, dan bespaar je wel serieus wat stroom.
gallery: mitsumark

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2012 15:31 ]

Verwijderd

Ik heb mijn systeem gemeten met een energiemeter en zoals player-x al aangeeft loopt er een topic over: Stroomverbruik van een systeem

• Kadett
mitsumark schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:29:
Daar denk ik toch iets anders over, echter ik vind je huidige setup erg veel verbruiken, hoe komt dat... ?
http://www.bit-tech.net/h...t-hardware-investigated/1
In combinatie met een high-end moederbord, een overdreven voeding, overdreven geheugen en een aardige videokaart zitten ze in idle op 67W... Volgens mij moet 50-60W toch ook prima te doen zijn met je huidige systeem.

Een normaal systeem met de nieuwe delen zal toch al gauw 35-40W idle draaien, zelfs als je nu echt zoveel verbruikt denk ik dat het kantje boord wordt om je investering eruit te halen (tenzij je het natuurlijk heel lang gaat gebruiken).

Hoeveel kracht heb je eigenlijk nodig?, Zou bv een atom systeempje niet al genoeg zijn?
Je kunt eventueel je athlon misschien ook underclocken en undervolten.
Misschien heeft je moederbord ook functies/features die je niet gebruikt welke je uit kunt zetten in de bios.

Puur voor wat downloaden en hele simpele/oude spelletjes heb ik een atom systeempje staan, dan bespaar je wel serieus wat stroom.
gallery: mitsumark
Heb je wel goed gekeken naar welke voeding er gebruikt word in die test. Een Seasonic X650, een van de eerste 90+ Gold voedingen van een paar jaar terug. Ik kan het weten, heb hem zelf namelijk ook _/-\o_ Het verschil tussen zo'n kwaliteits voeding en die de TS gebruikt is aanzienlijk!

Even opgezocht, helaas wel 2 verschillende bronnen. Maar op 80 watt zit de CM 400 op 73% eff en de X-650 op 83%. In verloop van tijd gaat een voeding ook van je af, hoe beter de gebruikte componenten hoe minder snel dit zal gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Kadett op 30-12-2012 16:25 ]

• Craven
Pfff zware leesstof op mijn relaxte zondagmiddagje.

Waar volgens mij even overheen word gelezen is dat er nog meer hardware in deze bak hangt.
4 pricewatch: Hitachi Deskstar, 2TB in raid 5 onder een pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4. Waar nog een losse pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB naast hangt. Deze heb ik alleen niet meegenomen in de TS omdat ik die ook niet ga wisselen. Maar ze voegen wel degelijk (flink) toe aan het verbruik.
TERW_DAN schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:37:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt, hangt er een energiemeter aan, dan kun je het verbruik precies meten. In veel gevallen zie je dit ook wel terugkomen in reviews. Dat zegt veel meer dan het opgegeven maximale gebruik.
Het totale verbruik van het systeem zit nu op 85 watt in idle en 125 in load. Losse onderdelen ben ik niet toe in staat om te meten. Dan blijf ik alsnog over met het probleem dat ik niet kan berekenen wat de nieuwe onderdelen gaan verbruiken.

Het enige waar ik eigenlijk om vraag is het respectieve verbruik per component maar dat is gewoon rete moeilijk te vinden.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 13:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik denk dat het daar misgaat; met je harde schijven en controller. Gaan de schijven dan wel in slaapstand etc? Heb je dat al eens gemeten? Haal die hele opstelling er bijvoorbeeld eens uit.

En ben ik nou gek, of lees ik ook niets van het OS? Dat is ook van groot belang.

In het Zuinige Server topic staan trouwens voldoende opstellingen genoemd met het bijbehorende energieverbruik.

• Craven
Bolletje schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:19:
Ik denk dat het daar misgaat; met je harde schijven en controller. Gaan de schijven dan wel in slaapstand etc? Heb je dat al eens gemeten? Haal die hele opstelling er bijvoorbeeld eens uit.

En ben ik nou gek, of lees ik ook niets van het OS? Dat is ook van groot belang.

In het Zuinige Server topic staan trouwens voldoende opstellingen genoemd met het bijbehorende energieverbruik.
Dat kan ik nog wel even testen inderdaad. Ik had ze ingesteld om na 5 minuten in slaapstand te gaan. Zal ik nog is nakijken.

Het geheel draaide tot nu toe op windows server 2008r2. Ik ben nu bezig om de hele config opnieuw op te zetten op een frisse server 2012 install.

Ik ga van de week wel een keer de tijd nemen om dat topic door te spitten.

• Kadett
Craven schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:49:

Waar volgens mij even overheen word gelezen is dat er nog meer hardware in deze bak hangt.
4 pricewatch: Hitachi Deskstar, 2TB in raid 5 onder een pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4. Waar nog een losse pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB naast hangt. Deze heb ik alleen niet meegenomen in de TS omdat ik die ook niet ga wisselen. Maar ze voegen wel degelijk (flink) toe aan het verbruik.

[...]

Het totale verbruik van het systeem zit nu op 85 watt in idle en 125 in load. Losse onderdelen ben ik niet toe in staat om te meten. Dan blijf ik alsnog over met het probleem dat ik niet kan berekenen wat de nieuwe onderdelen gaan verbruiken.

Het enige waar ik eigenlijk om vraag is het respectieve verbruik per component maar dat is gewoon rete moeilijk te vinden.
Niet overheen gelezen, je hebt het nergens expliciet vermeld ;) Maar dan valt er inderdaad weinig te halen. De schijven doen rond de 20 watt totaal idle (in spindown zou je die naar +/- 4watt kunnen krijgen) Controller is 5 watt dus dat maakt totaal al 25 watt. Zit het systeem zelf rond de 60 idle.

Zou je alleen je voeding upgraden naar de Seasonic G360 zou je zeker 10 watt kunnen besparen.

• Craven
Kadett schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:36:
[...]
Niet overheen gelezen, je hebt het nergens expliciet vermeld ;) Maar dan valt er inderdaad weinig te halen. De schijven doen rond de 20 watt totaal idle (in spindown zou je die naar +/- 4watt kunnen krijgen) Controller is 5 watt dus dat maakt totaal al 25 watt. Zit het systeem zelf rond de 60 idle.
Dat is niet helemaal waar. Ik heb er twee keer een verwijzing naar gemaakt ;)
Craven schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:15:
Huidige specs hieronder, er zit natuurlijk nog meer in. Maar die componenten blijven en staan dus ook niet ter discussie.
Craven schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:43:
Hoe kom je overigens bij het besparen van 55 watt? Dat is namelijk nu juist waarover ik zit te dubben, ik kan geen betrouwbare berekening hiervoor krijgen. Als je kijkt naar mijn complete systeem (zie inventaris) dan lijkt het me ook wel moeilijk om daar 55 watt af te krijgen door alleen de onderdelen te wisselen die in de startpost vermeld staan.

• Kadett
Om helemaal naar iemands profiel->inventaris te gaan spitten...... dat is wel erg moeilijk voor mij.
Maar een topic van een ander vinden met bijna precies dezelfde CPU/Mobo combo en stroommetingen lukt me wel :D

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=58228
Dan weet je iig wat de basis is van je systeem zonder andere componenten eraan vast. Eigenlijk in nadeel van die ander daar de TDP van de 'non E versie 20watt hoger ligt.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Kijk eens naar de raspberry pi mini computer!

我的名字是Mirno

• mitsumark
Kadett schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:06:
[...]

Heb je wel goed gekeken naar welke voeding er gebruikt word in die test. Een Seasonic X650, een van de eerste 90+ Gold voedingen van een paar jaar terug. Ik kan het weten, heb hem zelf namelijk ook _/-\o_ Het verschil tussen zo'n kwaliteits voeding en die de TS gebruikt is aanzienlijk!

Even opgezocht, helaas wel 2 verschillende bronnen. Maar op 80 watt zit de CM 400 op 73% eff en de X-650 op 83%. In verloop van tijd gaat een voeding ook van je af, hoe beter de gebruikte componenten hoe minder snel dit zal gaan.
Ik heb gekeken naar de voeding ja, welliswaar een hele zuinige maar nog steeds overkill (en bij 10% van zn vermogen niet extreem zuinig)
Heb je die bronnen toevallig nog?
Ik denk wel dat de Seasonic (ruim) boven de 80% blijft op 10% belasting, maar zakt de CM400 onder de 75% op 20% load?
Craven schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:49:

[...]

In dat geval zal je verbruik wel aardig kloppen, maar dan zul je met een nieuw systeem (wat ik eigenlijk in mn eerste post al zei) dus niet opeens onder 60W komen en dus je investering terugverdienen.

Het werkelijke verbruik van bv alleen de processor is ontzettend lastig te meten en ik heb dat soort metingen dus ook nog nooit ergens gezien.
Sommige andere onderdelen kun je wel meten, maar dan alsnog is het makkelijker om te vergelijken met een verandering in het systeem dan het onderdeel zelf.

• Kadett
mitsumark schreef op maandag 31 december 2012 @ 00:35:
[...]

Ik heb gekeken naar de voeding ja, welliswaar een hele zuinige maar nog steeds overkill (en bij 10% van zn vermogen niet extreem zuinig)
Heb je die bronnen toevallig nog?
Ik denk wel dat de Seasonic (ruim) boven de 80% blijft op 10% belasting, maar zakt de CM400 onder de 75% op 20% load?
Lager zelfs, de laagste load test van de CM is 78wattDC, ik denk dat hij niet boven de 70% eff uitkomt in het hiergenoemde systeem.

X-650 http://www.silentpcreview.com/article986-page4.html
CM 400W http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/957/7
G360 http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html

Stil dat het systeem DC 55 watt trekt. Nu zit je op dus op 80-85 watt AC en dat zou je dan met een G360 terug kunnen brengen naar 65-70watt. Het verschil zou nog groter zijn als de schijven in spindown zijn. Daar verliest de CM 400 totaal zijn efficientie waar de G360 nog rond 40watt DC boven de 80% blijft zitten.

• Craven
Ik heb gister na een clean install nog het een en ander getweakt aan de spindown en nog gespeeld met de power settings in windows. Ik zit nu op 70 wat idle en 121 watt onder load. Ik ga van de week denk ik nog wat underclocken/ undervolten om te kijken of ik er nog wat voordeel uit kan halen.

Dan zal met name de voeding de energieslurper zijn door de lage efficiency bij lage load. Dan zal het wel interessant worden om die te vervangen.
Pagina: 1