Eerste HTPC Build: (Futureproof/Video/Gaming)

Pagina: 1
Acties:

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 09:33
Beste Tweakers,

Het is al een lange tijd geleden dat ik een systeem inelkaar heb gezet en ik heb er wel weer eens zin in :)

Mijn eisen:
- 1080p video afspelen
- In eerste instantie vanaf de SSD (ik delete mijn films meestal nadat ik ze gezien heb)
- Optical out naar mijn H/K versterker.
- Futureproof (in de toekomst ook 3d content af kunnen spelen)
- Torrent's/NZB's downloaden

Mijn wensen:
- Zo klein mogelijke behuizing.
- Games kunnen afspelen:
- Diablo 3 op Medium
- Steam games meestal Indie titels die ik via de Humble Bundle heb verkregen.
- DualShock 3 Controller aansluiten via bleutooth (ik heb ook een ps3)
- Optische drive heb ik niet nodig ivm PS3

Inspiratiebron: Arctic MC101
Ik snap dat zo'n klein kastje bijna niet mogelijk is.

Dit is de eerste opzet van mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,50€ 112,50
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,-€ 78,-
1LC-Power LC-1320mi€ 37,70€ 37,70
1Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 16,99€ 16,99
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,19

Die behuizing is misschien wishfull thinking maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door hantheman op 20-12-2012 14:46 . Reden: Productenlijst aangepast. ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:21

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB
pricewatch: AMD A10-5800K Black Edition
Denk toch dat het verstandiger is om 2x geheugen te nemen, verder prima. Verwacht niet teveel van de onBoard graphics, alhoewel AMD hier inderdaad de betere keuze is zonder een losse graka.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 20-12-2012 14:56 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52
Waarom wil je via een Optical Out naar je H/K? Kan je niet met HDMI er naartoe? Mocht het niet mogelijk zijn ivm ontbreken HDMI-ondersteuning op je receiver, dan is het wat betreft gebruiks-gemak vaak handiger om met HDMI van de HTPC naar de TV te gaan, en vanaf de TV met optical / coax naar je receiver. Heeft als voordeel dat je de audio-input op je receiver gewoon op TV kan laten staan, terwijl je tussen de verschillende input-devices switcht op je TV, maar als nadeel heeft het dat de meeste TV's geen DTS-passthrough kunnen (lees: mogen) doen, en soms ook geen DD5.1. In die gevallen is een aparte optical/coax-verbinding vanaf de HTPC naar de receiver toe inderdaad noodzakelijk.

Daarnaast zou ik in je build niet kiezen voor een Samsung 840, maar voor de 830, die qua performance de 840 overtreft. je zou eventueel de 840 Pro kunnen nemen, maar de meerprijs is niet echt in de performance terug te vinden.
Daarnaast kies je voor een bord met een A75-chipset. Imho kan je beter voor een Asus F2A85M-LE kiezen. Dit bord support alles wat je nodig hebt, heeft een betere chipset erop zitten die meer support, en is nog goedkoper ook. Dit is echter wel een uATX-bord, waarmee we meteen bij je behuizing uit komen. Je wilt zo klein mogelijk, maar ook future-proof, en ik neem aan ook stil... Dat is nogal een eisen-pakket... Waarom wil je zo klein mogelijk? Als je wat meer ruimte hebt, zou ik dat ook benutten. Dat komt je koeling, en daarmee ook geluidsproductie ten goede en drukt het budget wat. Er zijn daarnaast ook nog veel meer (en veel fraaiere) uATX-cases te vinden dan ITX-cases. Mocht je dus de mogelijkheid hebben om wat meer ruimte te verbruiken, dan zou ik zeker adviseren dat ook te doen.

Wat betreft de A10 en Diablo 3 zijn de meningen nog verdeeld, en is het nog niet heel erg duidelijk of dit nu wel of niet goed wil lopen. Ik lees er heel verschillende berichten over. Kwestie van trail and error.

Tot slot heb je voor 4GB geheugen gekozen. Dat is imho wat karig als je ook erop wilt gaan gamen, daar de APU ook nog het nodige aan geheugen zal verbruiken. 8GB lijkt me dan wat meer op zn plek, en is een relatief lage meerprijs.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Die behuizing is inderdaad wishful thinking. Dat gaat niet werken. De voeding is te zwak om een A10 van stroom te voorzien en de behuizing is te klein om de warmte weg te werken (misschien past de koeler niet eens ivm de hoogte, hoewel de stock AMD koeler redelijk laag is volgens mij). Lees de reviews van deze kast maar eens om te kijken wat voor hardware hier vaak mee wordt gebruikt.

Ik snap dat je die Arctic als inspiratiebron hebt gebruikt, maar besef je wel dat ze hier laptop APU's gebruiken met custom koeling. Overigens is 4GB voor casual gaming meer dan voldoende hoor, echter moet je wel dual channel geheugen nemen (2 dimms) anders ga je er flink op achteruit qua grafische performance.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 20-12-2012 15:07 ]

• hantheman
@kroegtijger:
Inderdaad H/K heeft geen hdmi ingang en mijn tv (Panasonic Plasma Viera van 5jaar oud) doet niet aan DD5.1 passtrough
Het volgende komt meer bij jou in de buurt en dan ga ik net over de 400euro grens.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,50€ 112,50
1Asus F2A85-M LE€ 64,26€ 64,26
1MS-Tech MC-1200€ 91,90€ 91,90
2Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 16,99€ 33,98
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,64

@Jaapsander: Ik ga nog zeker even kijken naar ander geheugen die A10 schijnt wel te profiteren van sneller geheugen.

Ik begin wel te twijfelen of ik me niet minder moet gaan richten op het gamegebeuren. Diablo3 zou leuk zijn maar de meeste games die ik speel zijn van die indiegames en de rest op de PS3.

• hantheman
Nog een updatetje van mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,30€ 112,30
1Asus F2A85-M LE€ 64,26€ 64,26
1LC-Power LC-1400mi€ 33,01€ 33,01
2Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 17,85€ 35,70
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,22

Veranderingen zijn het geheugen en de behuizing.
Zijn er nog tips voor de behuizing. Op advies van kroegtijger heb ik mijn wens dit heel compact te houden laten vervallen :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mag ik weten waarom niet de goedkopere 5800 die 400 Mhz sneller is en nog hetzelfde geprijsd is ook? Ik voel me genegeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 20-12-2012 17:18 ]

• hantheman
@Thomg: sorry lees ik over je post heen.. maar de 5800 verbruikt wel weer 100W. ten opzichte van de 65W die de 5700 verstookt.

[ Voor 37% gewijzigd door hantheman op 20-12-2012 17:38 . Reden: Wattage opgezocht ]

• kroegtijger
hantheman schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:35:
@Thomg: sorry lees ik over je post heen.. maar de 5800 verbruikt wel weer 100W. ten opzichte van de 65W die de 5700 verstookt.
Niet helemaal. De 5800 heeft weliswaar een TDP van 100Watt, maar will niet zeggen dat hij ook 100Watt verstookt. TDP is Thermal Design Power, oftewel de hoeveelheid Watt die er maximaal in warmte wordt afgegeven. Nu ligt dat bij een processor al snel heel hoog en is het verschil tussen het opgenomen vermogen in de vorm van electrische energie slechts iets hoger dan de afgegeven energie in warmte (een processor is wat dat betreft heel in-efficient). Daarnaast worden de specificaties ook niet exact gegeven. AMD geeft geen 100% exacte waarde af, maar geeft af wat het ongeveer moet zijn. Dat is altijd hoger, nooit lager, aangezien het TDP betreft, en je dus minimaal die hoeveelheid warmte moet afvoeren. Als je een koeler gebruikt die een capaciteit heeft van 100Watt en AMD zou 100Watt TDP aangeven, maar hij blijkt 103W te verstoken, dan zal je processor te warm gaan worden. De 100Watt kan je dus wel met een korreltje zout nemen, maar is wel een indicatie van wat het ongeveer zou moeten zijn.

Dat wetende, is de 5800 toch wel een behoorlijk stukje sneller, dus het zou wel iets zijn wat een onderzoekje zou verdienen imho. Je hebt immers nu een case gekozen waarin je de ruimt hebt om de koeling goed te regelen. Het verschil zou dan hooguit in het verbruik zitten, en dat is afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Als je m veel aan hebt, maar idle laat, is het verschil in verbruik minimaal. Als je m elke keer uit/aan zet, en dus vrijwel nooit in idle draait, is het verschil wel weer wat hoger, maar aan de andere kant is de gebruiksduur ook aanzienlijk korter. Wat wijsheid is, kan alleen de eindgebruiker zelf uitrekenen dan.

iRacing Profiel

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Valt mee, 85W.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/FM2_APU_Review/5.html

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 20-12-2012 22:24 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01

player-x

Disruptive by design

Onboard geluid is 5.1/7.1 voor video en audio, maar voor games is het alleen DD 2.0. (stereo dus)

Wil je voor 5.1 surround geluid gaan voor games moet je een DD-Live geluidskaart kopen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• hantheman
Bedankt voor deze heads up ik overweeg dan toch de 5800.
Nog tips mbt tot de koeling?

@player-x: Goed om te weten in eerste instantie is dat nog geen probleem maar ik kan er altijd later nog een ddlive kaart bij prikken.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zolang je deze niet gaat overklokken, zit het wel snor. Misschien wil je iets als een Orochi of Zipang om het stil te houden?
http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 20-12-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:09:
[...]

Niet helemaal. De 5800 heeft weliswaar een TDP van 100Watt, maar will niet zeggen dat hij ook 100Watt verstookt. TDP is Thermal Design Power, oftewel de hoeveelheid Watt die er maximaal in warmte wordt afgegeven. Nu ligt dat bij een processor al snel heel hoog en is het verschil tussen het opgenomen vermogen in de vorm van electrische energie slechts iets hoger dan de afgegeven energie in warmte (een processor is wat dat betreft heel in-efficient). Daarnaast worden de specificaties ook niet exact gegeven. AMD geeft geen 100% exacte waarde af, maar geeft af wat het ongeveer moet zijn. Dat is altijd hoger, nooit lager, aangezien het TDP betreft, en je dus minimaal die hoeveelheid warmte moet afvoeren. Als je een koeler gebruikt die een capaciteit heeft van 100Watt en AMD zou 100Watt TDP aangeven, maar hij blijkt 103W te verstoken, dan zal je processor te warm gaan worden. De 100Watt kan je dus wel met een korreltje zout nemen, maar is wel een indicatie van wat het ongeveer zou moeten zijn.
Volgens mij bedoel je het juist goed, maar leg je het een beetje krom uit? De TDP waarden zijn juist wel maximaal. Volgens mij was het bij AMD juist zo dat het ook een absoluut maximum was en dat Intel juist een gemiddeld maximum als TDP waarde opgaf (hoewel ik laatst las dat dat ook alweer was veranderd). Het komt erop neer dat wanneer een CPU een TDP heeft van 100W dat je bij het uitzoeken van je koeling rekening moet houden met 100W aan warmte dat je af moet voeren. Deze waarden zijn inderdaad met een korrel zout te nemen omdat AMD verschillende TDP classes hanteert. Bijvoorbeeld klasse 1 is 65W en 2 is 100W. Produceerd een APU maximaal 75W aan warmte dan zal hij als 100W TDP geclassificeerd worden. Daarom is het verstandig om het stroomverbruik op te zoeken in een goede review.

Je laatste build ziet er qua behuizing al een stuk beter uit. Een 200W voeding is genoeg om een A10 systeem van stroom te voorzien. Over de bijgeleverde voedingen van lcpower hoor ik niet altijd evenveel goeds (wat wil je ook 33 euro voor kast met voeding in een sff...) maar dit model heb ik geen ervaring mee. Een aftermarket CPU koeler is voor een stil systeem geen overbodige luxe, zeker als je in je achterhoofd houdt dat je relatief sterke hardware in je HTPC stopt. Als ik de specificaties van deze kast bekijk past er zelfs een uATX moederbord in met half hoge uitbreidingskaarten. Met die afmetingen heb je wel ruimte voor een goed CPU koeler, een big shuriken gaat wel passen, misschien een gewone shuriken ook wel. Zet er nog een stille 80mm casefan bij (bijv nexus real silent) en je hebt een behoorlijk stil systeem. Wil je het (later) echt goed doen, dan kun je volgens mij de voeding vervangen door een SFX exemplaar, maar dit baseer ik op het plaatje van de fabrikant, misschien is het wel helemaal geen standaardafmeting. Alleen doen als je het hebt gecontroleerd dus ;)

Verder zou ik ipv 2 x 1 geheugen dimms gewoon 1 setje van 2 nemen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:43:
[...]

Volgens mij bedoel je het juist goed, maar leg je het een beetje krom uit? De TDP waarden zijn juist wel maximaal.
Nee, niet het maximale opgenomen vermogen. Immers, als opgenomen vermogen gelijk is aan afgestane warmte zal de processor alleen een verwarming zijn. Er wordt ook wat energie weer afgegeven in de vorm van data-output naar de andere componenten van je systeem toe. Waar het verschil in zit waar jij op doelt is dat de processor-fabrikanten (lees Intel en AMD) geen heel exacte waarden afgeeft, waardoor een processor met 100W TDP volgens de fabrikant, in principe nooit meer dan 100Watt zal verbruiken, terwijl dat eigenlijk niet klopt.
Volgens mij was het bij AMD juist zo dat het ook een absoluut maximum was en dat Intel juist een gemiddeld maximum als TDP waarde opgaf (hoewel ik laatst las dat dat ook alweer was veranderd). Het komt erop neer dat wanneer een CPU een TDP heeft van 100W dat je bij het uitzoeken van je koeling rekening moet houden met 100W aan warmte dat je af moet voeren. Deze waarden zijn inderdaad met een korrel zout te nemen omdat AMD verschillende TDP classes hanteert. Bijvoorbeeld klasse 1 is 65W en 2 is 100W. Produceerd een APU maximaal 75W aan warmte dan zal hij als 100W TDP geclassificeerd worden. Daarom is het verstandig om het stroomverbruik op te zoeken in een goede review.
:Y
Je laatste build ziet er qua behuizing al een stuk beter uit. Een 200W voeding is genoeg om een A10 systeem van stroom te voorzien. Over de bijgeleverde voedingen van lcpower hoor ik niet altijd evenveel goeds (wat wil je ook 33 euro voor kast met voeding in een sff...) maar dit model heb ik geen ervaring mee. Een aftermarket CPU koeler is voor een stil systeem geen overbodige luxe, zeker als je in je achterhoofd houdt dat je relatief sterke hardware in je HTPC stopt. Als ik de specificaties van deze kast bekijk past er zelfs een uATX moederbord in met half hoge uitbreidingskaarten. Met die afmetingen heb je wel ruimte voor een goed CPU koeler, een big shuriken gaat wel passen, misschien een gewone shuriken ook wel. Zet er nog een stille 80mm casefan bij (bijv nexus real silent) en je hebt een behoorlijk stil systeem. Wil je het (later) echt goed doen, dan kun je volgens mij de voeding vervangen door een SFX exemplaar, maar dit baseer ik op het plaatje van de fabrikant, misschien is het wel helemaal geen standaardafmeting. Alleen doen als je het hebt gecontroleerd dus ;)

Verder zou ik ipv 2 x 1 geheugen dimms gewoon 1 setje van 2 nemen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Lees/reageer hier in dit draadje over de zin en onzin van TDP.
Stroomverbruik van een systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
[...].... Je laatste build ziet er qua behuizing al een stuk beter uit. Een 200W voeding is genoeg om een A10 systeem van stroom te voorzien. Over de bijgeleverde voedingen van lcpower hoor ik niet altijd evenveel goeds (wat wil je ook 33 euro voor kast met voeding in een sff...) maar dit model heb ik geen ervaring mee.
Bedankt ik twijfel nog heel erg over die behuizing.. is inderdaad puur een budget overweging en die voeding jtah.. dat zal echt een gokje worden mocht ik deze kiezen..
Een aftermarket CPU koeler is voor een stil systeem geen overbodige luxe, zeker als je in je achterhoofd houdt dat je relatief sterke hardware in je HTPC stopt. Als ik de specificaties van deze kast bekijk past er zelfs een uATX moederbord in met half hoge uitbreidingskaarten. Met die afmetingen heb je wel ruimte voor een goed CPU koeler, een big shuriken gaat wel passen, misschien een gewone shuriken ook wel. Zet er nog een stille 80mm casefan bij (bijv nexus real silent) en je hebt een behoorlijk stil systeem. Wil je het (later) echt goed doen, dan kun je volgens mij de voeding vervangen door een SFX exemplaar, maar dit baseer ik op het plaatje van de fabrikant, misschien is het wel helemaal geen standaardafmeting. Alleen doen als je het hebt gecontroleerd dus ;)
Dit ga ik zeker overwegen, misschien toch even kijken naar een andere kast (zonder voeding) en meteen kijken naar een SFX.
Echter wordt het dan wel moeilijk om binnen mijn 400euro budget te blijven.
Is deze wel snel genoeg voor mijn setup? Bij deze zie ik bijvoorbeeld niet dual channel staan iets wat me eerder aanbevolen werd.

Heel erg bedankt allen het jeukt nu al om de zooi te bestellen haha :)

edit:

Lijstje nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,40€ 111,40
1Asus F2A85-M LE€ 64,29€ 64,29
1Silverstone Milo ML03B€ 65,50€ 65,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX€ 32,35€ 32,35
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 95,52€ 95,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,96

[ Voor 33% gewijzigd door hantheman op 21-12-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
hantheman schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:02:
[...]

Bedankt ik twijfel nog heel erg over die behuizing.. is inderdaad puur een budget overweging en die voeding jtah.. dat zal echt een gokje worden mocht ik deze kiezen..

[...]

Dit ga ik zeker overwegen, misschien toch even kijken naar een andere kast (zonder voeding) en meteen kijken naar een SFX.
Echter wordt het dan wel moeilijk om binnen mijn 400euro budget te blijven.
Budget is leidend, maar ik zou eerder iets meer investeren in kwaliteit dan in pure kracht. Of je gooit er natuurlijk nog 2 tientjes extra tegen aan. In Win maakt bijvoorbeeld relatief goedkope compacte kasten met wel een degelijke voeding.
[...]

Is deze wel snel genoeg voor mijn setup? Bij deze zie ik bijvoorbeeld niet dual channel staan iets wat me eerder aanbevolen werd.

Heel erg bedankt allen het jeukt nu al om de zooi te bestellen haha :)
Een geheugenset is niet dual channel. Of je dual channel draait of niet heeft alleen maar te maken met de hoeveelheid en de configuratie van de geheugendimms in je moederbord. Zet je in dit geval 2 geheugendimms in de goede sloten dan draai je je geheugen dual channel. gebruik je maar 1 module of 2 in de verkeerde sloten, dan draai je single channel. Zolang je geheugensetje uit 2 dezelfde modules bestaat kun je dus dual channel draaien in je setup.
edit:

Lijstje nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,40€ 111,40
1Asus F2A85-M LE€ 64,29€ 64,29
1Silverstone Milo ML03B€ 65,50€ 65,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX€ 32,35€ 32,35
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 95,52€ 95,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,96
Qua kwaliteit is dit al een stuk beter, echter is de kast natuurlijk wel wat groter.
kroegtijger schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:02:
[...]

Nee, niet het maximale opgenomen vermogen. Immers, als opgenomen vermogen gelijk is aan afgestane warmte zal de processor alleen een verwarming zijn. Er wordt ook wat energie weer afgegeven in de vorm van data-output naar de andere componenten van je systeem toe. Waar het verschil in zit waar jij op doelt is dat de processor-fabrikanten (lees Intel en AMD) geen heel exacte waarden afgeeft, waardoor een processor met 100W TDP volgens de fabrikant, in principe nooit meer dan 100Watt zal verbruiken, terwijl dat eigenlijk niet klopt.
Kijk dat haalde ik dus niet uit je eerdere post, het staat er nogal onduidelijk en het is niet altijd duidelijk wanneer je het had over opgenomen vermogen of af te voeren warmte. Je hebt het erover dat een gedeelte van de energie afgegeven wordt als data-output, maar weet je dit wel zeker? Data output is geen vorm van energie hè. Volgens mij wordt het schakelen van transistors juist wel zo goed als volledig omgezet in warmte. Maar voor mij is dit weer een tijdje geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 21-12-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Kijk dat haalde ik dus niet uit je eerdere post, het staat er nogal onduidelijk en het is niet altijd duidelijk wanneer je het had over opgenomen vermogen of af te voeren warmte.
Ik had het inderdaad wat duidelijker kunnen verwoorden ja :$
Je hebt het erover dat een gedeelte van de energie afgegeven wordt als data-output, maar weet je dit wel zeker? Data output is geen vorm van energie hè. Volgens mij wordt het schakelen van transistors juist wel zo goed als volledig omgezet in warmte. Maar voor mij is dit weer een tijdje geleden.
Uiteraard is data-output wel een vorm van energie. In dit geval electrische energie. Data is immers niets meer of minder dan een hoog of laag signaal (bijvoorbeeld 5v of 0v) wat zich laat vertalen in 1 en 0, oftewel binaire code. De energie die nodig is om die output te genereren wordt dus niet in warmte omgezet; de rest wel (en de rest is dan ook verreweg het grootste gedeelte). 100% omzetten in warmte zou betekenen dat een processor uitsluitend als verwarming zou dienen, terwijl je dat juist niet wilt ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:47:
Uiteraard is data-output wel een vorm van energie.
Je hebt wel gelijk, maar uiteindelijk word nagenoeg 100% energie die een computer gebruikt omgezet in warmte, zij het niet in de CPU dan wel in andere onderdelen.

Het enige verschil met een hoeveel energie gebruikt word is hoe efficiënt hij daar in is, daar computers niet werken als mechanische machines, waar energie omgezet word in mechanische energie, zo als bij een auto een bepaalde afstand rijden.

Als er ooit een perfecte superconductor CPU zou bestaan, zou je letterlijk totaal geen energie gebruiken voor berekeningen.

En dan zou de enige energie die je gebruikt word voor externe apparatuur zo als een monitor, of het schrijven op of lezen van een HDD of SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Nou ik heb vandaag de knoop doorgehakt en de onderdelen besteld.
Wanneer hij af is zal ik even laten weten hoe alles draait :)
Allen veel dank voor alle advies, dit heeft me erg geholpen!

Ik zal het eindresultaat met jullie delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
player-x schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:14:
[...]

Je hebt wel gelijk, maar uiteindelijk word nagenoeg 100% energie die een computer gebruikt omgezet in warmte, zij het niet in de CPU dan wel in andere onderdelen.

Het enige verschil met een hoeveel energie gebruikt word is hoe efficiënt hij daar in is, daar computers niet werken als mechanische machines, waar energie omgezet word in mechanische energie, zo als bij een auto een bepaalde afstand rijden.

Als er ooit een perfecte superconductor CPU zou bestaan, zou je letterlijk totaal geen energie gebruiken voor berekeningen.

En dan zou de enige energie die je gebruikt word voor externe apparatuur zo als een monitor, of het schrijven op of lezen van een HDD of SSD
:Y klopt inderdaad. Maar er wordt al druk gewerkt aan heel zuinige CPU's. Intel heeft geloof ik zn i3, i5 en i7's al op nog geen 10Watt draaien :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Systeem draait mooi!
Ik heb er echter nog geen case-fan's verder inzitten en gebruik de stock-koeler die bij de CPU zat.
Is dit voldoende of denken jullie dat ik er toch beter aan doe er een case-fan bij te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Nog hulp gevraagd:

Op dit moment heb ik de stock cpu koeler vervangen door een big shuriken en er een 80mm casefan bijgeplaatst.
Echter die 80mm casefan is aardig luid. (fannetje van 2euro)

Heeft iemand ervaring met een 80mm > 120mm adapter? of is dat een afrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

hantheman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:15:
en er een 80mm casefan bijgeplaatst.
Echter die 80mm casefan is aardig luid. (fannetje van 2euro)
Sluit die fan op de fan aansluiting van je mobo aan, en zet in de bios de fan op auto
Heeft iemand ervaring met een 80mm > 120mm adapter? of is dat een afrader?
Als je een adapter hebt die past is het zeker aan te raden, heb het zelf eerder gedaan met mijn HTPC maar dat was uit pure noodzaak, daar mijn 2x 60mm fan gewoon te luidruchtig waren.
[HTPC] Fan mod 2x 60mm vervangen voor een stille 120mm fan

Alleen snap ik niet helemaal waar jij een 120mm fan adapter wild plaatsen?

ps. is leuk voor de mensen die je advies hebben gegeven, je even een paar foto's maakt van je systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Ik heb op het mobo hem nu aangesloten op PWR klopt dat?

Sorry hier alvast wat quick shots met mn iphone als ik hem binnenkort weer openhaal om er een schijf bij te plaatsen zal ik de binnenkant laten zien met een betere cam:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/large/580/imageohic.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/large/593/imagelhbn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

hantheman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:48:
Ik heb op het mobo hem nu aangesloten op PWR klopt dat?
Ja PRW_FAN of CHA_FAN, beide zijn prima, als het goed is, is hij nu een stuk stiller, op de mee geleverde DVD staat ook een programma dat ''FAN Xpert'' heet, daar mee kan je in Windows je fan profile helemaal tweaken naar eigen smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Gek genoeg kan ik deze niet aanpassen via FAN Xpert.
Ik denk dat ik toch maar een Noctua ga aanschaffen daar kan ik hem ook mbv adapters langzamer laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
hantheman schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:01:
Gek genoeg kan ik deze niet aanpassen via FAN Xpert.
Ik denk dat ik toch maar een Noctua ga aanschaffen daar kan ik hem ook mbv adapters langzamer laten draaien.
Waarschijnlijk dat je het dan nog even in je bios moet enablen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Geprobeerd, maar is helaas niet in de BIOS te regelen alleen de CPU fan.. echter heb ik nu de Noctua geïnstalleerd en ben waanzinnig verrast! wat een stille koeler.

Kost wel wat maar ik het is het meer dan waard.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/medium/687/imagepznk.jpg

Draden moeten nog wel beter weggewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Dag Allen,

Ik kick even dit oude topic omhoog.
Deze HTPC is nogsteeds dagelijks in gebruik en hij bevalt erg goed.
Maar het begint bij mij weer te kriebelen en ik zou hem graag kleiner maken, alleen ben ik bang dat ik hem beter kan gaan verkopen en met een nieuw moederbord beginnen.

Hebben jullie tips voor een kleinere HTPC?

Groetjes,
Han

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39

br00ky

Moderator Harde Waren
reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2014, leef je uit.

Rpi, klein, kleiner kleinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Bedankt voor de tip.

Qua vorm lijkt me de Mac Mini nog het meest handig.
Eens goed verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:31
hantheman schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:31:
Bedankt voor de tip.

Qua vorm lijkt me de Mac Mini nog het meest handig.
Eens goed verder kijken.
een intel nuc, die zijn ok klein

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Ik ben ook erg gecharmeerd van de streacom-fc5 alleen denk ik dat ik dan flink wat aanpassingen moet maken in mijn huidige setup.

edit: eerste waar ik al tegenaanloop is dat ik de voeding moet vervangen voor een picopsu en dan wordt het wel heel krap met 120W.

[ Voor 34% gewijzigd door hantheman op 06-11-2014 14:06 ]

Pagina: 1