In welk PCIe slot moet/mag een videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik weet niet of dit hier moet, of in het videokaarten topic. Maar volgens mij is het meer moederbord gerelateerd dus post ik het hier.

Er zijn moederborden met 2 PCIe-x16 sloten. Is het mogelijk om het eerste slot (dichtst bij de CPU) leeg te laten en alleen een videokaart in het 2de slot te plaatsen? Of kun je in dat slot alleen een grafische kaart stoppen als er ook een in het eerste slot zit in SLI setup dus? Ik zou verwachten dat je die PCIe sloten gewoon altijd kan gebruiken voor alle sloten, maar zo bekend ben ik niet met de specs.

Context:
Ik zoek een nieuw moederbord en ik heb wat specifieke eisen (zie hier) en aangezien er bijna geen moederborden zijn die voldoen, dus vraag ik me af of het anders kan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb vaak zat gedraaid met 'rare' configs met betrekking tot videokaarten, waarbij het eerste PCIe x16 geen kaart had of iets anders. Sommige moederborden gaan er beter mee overweg dan anderen.

Momenteel heb ik een Z68X-UD4 van Gigabyte met een 6870 in het 2e x16 slot, dat draait prima.
Mijn raarste config is denk ik nog die op een X48DQ6.
In het bovenste PCIe x1 slot zat een x16 HD4350
in het PCIe x16 slot daaronder een Areca 1220 RAIDcontroller met daaronder een PCIe x1 netwerkkaartje
en in het 2e PCIe x16 slot zat een HD4870. En dat werkte altijd zonder problemen.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het 2e x16 slot vaak geen 16 lanes heeft, maar slechts 8 of soms 4. Maar als dat als prestatieverlies oplevert is dat meestal niet meer dan 1% ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Bij voorkeur in een slot met zoveel mogelijk bandbreedte.
Maar elke kaart werkt met de pci-e standaard zelfs als is het x1 als het fysiek x1 is dan moet wel de achterkant van de plastic pci-e slot verwijderd zijn.(anders kan je je kaart niet inklikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
De huidige GPU's hebben nog steeds voldoende bandbreedte op een PCI-e 2.0 x4. Alleen de high end kaarten kunnen 2.0 x4 'saturaten'. Heb je dus een 3.0 x4 slot of een 2.0 x8 slot dan kan je daar prima elke gpu in duwen en zoals Terw_dan zegt, als je 2% performance loss hebt is het veel.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ok, goed om te weten. Het was wel de bedoeling om een mobo te kopen met meerdere PCIe 16x sloten, maar als 8x maar een paar procent verlies oplevert is dat wellicht ook een optie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zonoskar schreef op woensdag 19 december 2012 @ 08:37:
Ok, goed om te weten. Het was wel de bedoeling om een mobo te kopen met meerdere PCIe 16x sloten, maar als 8x maar een paar procent verlies oplevert is dat wellicht ook een optie.
Grappig dat je in dat andere topic dan een P45 noemt, want die heeft geen 2 x16 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ja, toen was ik nog op zoek naar een normaal mobo met het PCIe-16x slot op de 3de plek. Ik neig een klein beetje naar de Asrock Extreme6 als ik het goede bord kan vinden (met thunderbolt). Hopelijk lukt het hackintoshen op dat bord een beetje.

Pagina: 1