Nieuwbouw lijkt me de beste keuze op het moment voor jou, de hardware is oud en verbuikt veel energie 1W=2 euro/jaar!
2. controller meeverhuizen of niet?
Ligt er aan of je de controller in een PCI slot kan gebruiken voor nu, als ik het goed heb werken 3Ware kaarten gewoon in een PCI slot, is niet echt snel, maar werkt wel prima.
3. overstappen op software raid wijs besluit?
Linux software raid is heerlijk in gebruik, even flink wennen, maar heb er nu vier gebouwd voor vrienden en kenisen, en wou dat ik het zelf kon gebruiken, heb nu twee hardware kaarten puur omdat ik Windows nodig heb voor MediaPortal's TVserver,
4. of gewoon een NAS kopen?
Nas is tot 4~5 HDDs redelijk goed koop alternatief, maar zodra je meer HDDs nodig heb word het een dure aangelegenheid, en is Linux veel goedkoper, en zelfs Windows met een hardware raid kaart ook.
5. welke hardeschijf aanschaffen voor soft/hardware raid?
Gewoon de goedkoopste, en liefst zo groot mogelijke schijf, bij voorkeur 4TB
Hier zijn mijn hersens spinsels over hoe je het beste een server bouwt die ik al eens eerder heb gepost, lees het door en gebruik er van wat je denkt bij je past.
Processor
De 22nm Intel Pentium G2120 CPU is de zuinigste keuze op het moment.
En het verbruik zal lager of gelijk zijn met de 24W/53W (idle/load) verbruik van de 22nm i3 3220
Ook het gebruik maken van een
zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.
Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik:
Stroomverbruik van een systeem
Pentium G620 ------ 31W/60W (2,6GHz)
Pentium G620T ---- 31W/43W (2,2GHz)
Pentium G850 ------ 32W/65W
Pentium G2120 ---- 24W?/53W? <-- mijn eerste keuze voor normaal gebruik. (tot dat er 22nm Celeron's komen)
i7-2600(K) ----------- 34W/125W
i3 3220 --------------- 24W/53W <-- goede optie voor iets zwaarder gebruik. (VMs bv)
i5-3470 --------------- 27W/79W
i7-3770K ------------- 29W/98W <-- mijn eerste keuze voor video (re)encoders.
Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zware CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een 2600K in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.
Daarnaast zal de "Performance per watt" waarschijnlijk gelijk of zelfs beter zijn tijdens encoden op een i3 3220 dan een G620T (en als je haast hebt een i7-3770K)
CPU-koeler
De standaard boxed koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.
Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.
Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies echter wel een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met onodigeveel opties.
Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 60GB SSD (of enkel een 2.5'' HDD) gebruiken als systeem schijf, daar imho die zuinig zijn als je server niks doet.
Daarnaast is het aan te bevelen om een 2.5'' download schijf te hebben waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.
HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.
Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.
OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.
-
WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)
Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.
Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.
-
Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.
Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Tip: kies voor zo groot mogelijke HDDs als je, je array begint, daar je later altijd SATA aansluitingen te kort komt, en hoewel die grote HDDs nu nog duur zijn, worden ze (veel) goedkoper als je 2de of 3de koopt, daarnaast bespaar je ook energie als je minder HDDs in je array hebt zitten.
Als je wild is zelfs Drive Extender achtige functie mogelijk via
http://www.greyhole.net
(
ben er zelf trouwens geen echte fan van zowel Drive Extender als Grayhole)
Greyhole is an application that uses Samba to create a storage pool of all your available hard drives (whatever their size, however they're connected), and allows you to create redundant copies of the files you store, in order to prevent data loss when part of your hardware fails.
Net als Drive Extender dus.
En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.
Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(
meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)
Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(
Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))
Met
Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even
Googled
De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg
Dit is wat ik zou gebruiken voor een server.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G2120 Boxed | € 82,30 | € 82,30 |
1 | Asrock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Xigmatek Asgard Pro | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 17,95 | € 17,95 |
1 | Crucial CT2KIT51264BA1339 | € 32,49 | € 32,49 |
1 | LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield | € 42,21 | € 42,21 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 338,70 |
De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System xHey, en hoe die zijn die Western Digital Red - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil.
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in
mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)
Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.