Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 18:41:
Wanneer ben je gezond, of doe je gezond?
Veel mensen vinden zich gezonder leven dan anderen. Uiteindelijk doen ze zelf ook ongezonde dingen. De makkelijke slachtoffers zijn de mensen met overgewicht of mensen die roken en/of drinken.
Bijna iedereen zal deze als ongezond beschouwen. Maar van deze personen doen sommige bv heel veel zitten of weinig bewegen (ook al zijn ze slank). Sommige slanke mensen zijn veel ongezonder dan sommige dikke mensen. Een bodybuilder van 90 kilo is waarschijnlijk veel gezonder dan iemand zonder spieren met hoog vetpercentage van 80 kilo. Toch heeft die bodybuilder een hoger BMI/gewicht en wordt al ongezonder gezien. Weer anderen die eten geen groente of fruit. Weer anderen zitten op motorsport of gaan wintersporten. Weer anderen hebben veel erfelijke problemen in de familie. Weer anderen rijden te hard in de auto. Weer anderen hebben veel onveilige seks. Weer anderen poetsen hun tanden slecht. Etc.
Wie is gezond en wie niet?
En daarom is het een slecht idee.
Zelf draag ik iets teveel kilos mee, vanwege een iets te groot liefhebber van goed eten. Elk jaar vanwge mijn beroep ene medische keuring en tot nu toe geen problemen.
Sterker nog, de laatste keer dat ik bij een dokter was, was in 2003 om me, vanwege een verhuizing, in te schrijven. Men vroeg mij mijn oude dokter te vragen mijn medisch dossier op te sturen, maar deze gaf aan geen dossier meer te hebben omdat men dossiers vernietigden die meer dan 10 jaar geen nieuwe gegevens bevatten.
Al met al dus 19 jaar niet bij een dokter geweest, meer dan de helft van mijn leven. Natuurlijk wel eens verkouden, maar niet meer dan de gemiddelde collega. Sterker nog, een "healthfreak" op mijn werk is dit jaar al drie keer relatief lang afwezig geweest omdat het sporten voor blessures heeft gezorgt. Drie keer kosten voor zowel de zorg als de werkgever, terwijl de sporten die hij beoefent niet behoren tot extreme risico sporten.
Dat is natuurlijk een anecdote (n=2), en geen toekomstvoorspelling, maar het geeft wel aan dat gezond bezig zijn niet per se betekent dat het minder kosten oplevert, noch dat de term gezond duidelijk gedefinieerd is, of kan zijn.
Als men dit soort plannen doorvoert, waar houdt het op? Pas als we dagelijks de voorgeschreven voedselpillen innemen onder toezicht van de gezondsheidpolitie? Omdat een broodje bal te ongezond is? Als we onder dwang elke dag naar ons werk lopen/fietsen omdat de auto een te groot risico op ongelukken geeft?