• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bvanwijk schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:41:
Als ze die Commodore nou als 'gewone' candybar hadden ontworpen zou ik meer geïnteresseerd zijn geweest. Ik snap die fixatie met flip-telefoons in de VS niet zo. Uitgeklapt zijn die telefoons zoveel langer / groter dan een gemiddelde smartphone en je hebt nog steeds maar een 3 inch scherm. Voorbeeld zoals dit beestje, alleen draait die op een versie van AOSP.

In de Short lijkt het beeldscherm trouwens wel van een flink hoge kwaliteit te zijn, positief!

Inderdaad benieuwd hoe lang het duurt voordat de community hier de app-blokkering omzeilt heeft :-)
Ingeklapt zijn ze dik, maar passen makkelijk in een kleine broekzak. Daarnaast hebben ze een ingebouwde screenprotector: namelijk dubbelgeklapt gegarandeerd geen krassen op je scherm (tenzij je er rotzooi tussen weet te krijgen).

Helaas de smartphone die je linkt gebruikt GApps.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bvanwijk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 14:38
Allemaal waar; mijn voorkeur gaat uit naar de candybar-vorm. Vroeger ook nooit zo'n last gehad van krassen.

Bij de Dumber Mini kan je zelf instellen of je de Google-componenten geïnstalleerd wilt hebben, maar dat gaat buiten dit topic ... ;-)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:07

L0g0ff

omg

Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?
Jolla verkoopt zelf zo'n transparant siliconen geval. En ze hebben gehint op een samenwerking met een ander bedrijf voor accessoires. Misschien nog even afwachten.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Zie Jerie in "Het mini Jolla Topic"

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:07

L0g0ff

omg

Dus we zitten allemaal zonder protection hier ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
L0g0ff schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:43:
Dus we zitten allemaal zonder protection hier ;)
Vooralsnog is afzien van gebruik mijn protection... maar over een paar dagen wordt hij bezorgd...

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:12
Interessant nieuws vanuit Volla. In hun presentatie tijdens de Volla Community Days samen met Volla-Sailfish OS-porter Adam Pigg hebben ze aangekondigd dat Volla serieuze gesprekken voert met Jolla om AppSupport naar de reeds bestaande Sailfish ports voor deze toestellen te brengen, om te beginnen met de Volla Tablet. Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen naast de Jolla Phone en de Commodore! *O*
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik)
Edit: Toegevoegd dat het gaat om AppSupport voor reeds bestaande Sailfish OS ports voor Volla .

[ Voor 11% gewijzigd door TheLion01 op 18-09-2026 10:07 ]

iPhone Air - iOS 27.0
Moto Edge 30 neo - Sailfish OS 5.0.0.77 community port
Moto G 2nd gen - Sailfish OS 5.1.0.11 community port
Pebble 2 Duo

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:04
TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
Interessant nieuws vanuit Volla. In hun presentatie tijdens de Volla Community Days samen met Sailfih OS-porter Adam Pigg hebben ze aangekondigd dat Volla serieuze gesprekken voert met Jolla om AppSupport naar deze toestellen te brengen, om te beginnen met de Volla Tablet. Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen naast de Jolla Phone en de Commodore! *O*
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik)

[YouTube: Adam Pigg - Sailfish OS (Volla Community Days 2026) Day 1]
Ik las onlangs dat Volla niet aangeraden wordt: danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

• readefries
  • Laatst online: 18-09 10:17
TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
....om AppSupport naar deze toestellen te brengen....
AppSupport is leuk, maar dat is geen Sailfish OS. Het is de laag om op Linux Android Apps te kunnen opstarten.
Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen
Ik denk dat er veel meer voor nodig is dan het compat laagje om Sailfish op andere Linux based apparaten werkend te krijgen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zetten :Y)Dat ding heeft Android alleen gezien in de periode totdat de bootloader geunlocked mocht worden.

Nu heb ik ook geen interesse in Android apps (gaat om een 12" tablet met toetsenbord en touchpad, meer een compacte laptop / Surface like apparaat) maar met Waydroid zou dat wellicht ook prima werken.

• readefries
Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.

En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.

• TheLion01
  • Laatst online: 22:12
readefries schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:10:
[...]

Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.

En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.
Ik ging er vanuit dat mensen al op de hoogte waren dat er Sailfish OS Community ports waren voor diverse Volla telefoons. My bad, dat voeg ik even toe. :P
RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:02:
[...]

Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zetten :Y)Dat ding heeft Android alleen gezien in de periode totdat de bootloader geunlocked mocht worden.
Why not? Een tablet past prima in een Sailfish ecosysteem. Ik heb Sailfish een tijd gedraaid op de Xiaomi Pad 6. Dat werkte toch wel heel fijn, al is op dit moment het OS nog niet optimaal aangepast voor grote schermen.
Ja, het is bekend dat Volla niet zelf hun telefoons ontwerpt. In principe is dat niet anders dan wat Jolla heeft gedaan met de C2, wat gewoon een Reeder S19 Pro Max is. Ondanks dat vind ik het toch goed dat er meer bedrijven zijn die DeGoogled telefoons verkopen. En Volla is op dit moment ook de enige speler die een telefoon verkoopt met Ubuntu Touch. Dat verdient toch wel credits.

iPhone Air - iOS 27.0
Moto Edge 30 neo - Sailfish OS 5.0.0.77 community port
Moto G 2nd gen - Sailfish OS 5.1.0.11 community port
Pebble 2 Duo

• readefries
@TheLion01 Thanks voor de update! Ik dacht dat alleen een handje vol Sony telefoons dit hadden. Maar dat is datn waarschijnlijk de betaalde support net als waarvoor Volla nu lijkt te onderhandelen?

In de huidige status is het denk ik prima dat de telefoons door anderen ontworpen zijn en we eerst werken naar een breder gedragen EU OS voor de mobiel en tablet. Maar ik denk wel dat het wenselijk is op langere termijn ook apparaten te hebben die wél in de EU ontworpen zijn.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste