Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nas T schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:12:
Dat wordt ook niet beter, evenals mistypen (een fysiek toetsenbord is vele malen fijner).
Die wens heb ik echt laten varen, want dat ga je gewoon niet meer krijgen op een beetje leuke telefoon met realistische prijs/prestatie verhoudingen ;w
Maar ook andere apps. Ik heb Sygic waar ik mee kan navigeren, dat ziet er volwassen uit.
Dat gevoel mis ik bij Sailfish.
Daarom zou ik het wel grappig vinden als HERE WeGo als ex-Nokia produkt naar een door ex-Nokia personeel gemaakt platform zou komen :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 09:47
[Release notes] Tampella 5.0.0.55
2025-01-30: OS version 5.0.0.55 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
New devices
  • Jolla C2 is supported.
  • The state of initial support for Xperia 10 IV (XQ-CC54) and Xperia 10 V (XQ-DC54) continues. Only the free trial Sailfish versions are available as an over-the-air update (as this is an Early Access release). Android AppSupport and the Sailfish licence are not yet available.
Older devices
  • Xperia XA2
  • Xperia 10
  • Xperia 10 II
  • Xperia 10 III
Hoop vooral deze hoop ik impact van te ervaren;
Sailfish OS Forum: issues reported by the community fixed in this update
  • ...
  • High battery drainage Xperia 10 III
  • ..
Mooi dat deze al is getipt voor de Downloads!

Verder geen nieuws over OAuth2, maar daar ben ik zijdelings mee bezig. Dat houdt geen oplossing in, maar meer een werkwijze voor contacten en agenda via CalDAV en CardDAV. En zo geen outlook.com meer nodig. Uiteindelijk zou dit een win-win kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:27:
Daarnaast kun je er best van uitgaan dat je toestel zo'n 5 jaar updates krijgt (volgens mij de allereerste Jolla en de C1 niet meer).
Als je dus deze lijst erbij pakt :
FortezzA_64 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:17:
Older devices
  • Xperia XA2
  • Xperia 10
  • Xperia 10 II
  • Xperia 10 III
Dan zie je dat de XA2 in 2018 uitkwam en nog steeds wordt ondersteund :*)

En laten we eerlijk zijn :
Er bestaat ook totaal geen reden om dat niet te doen !!! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-05 16:43
Hier hebben we vraag en aanbod voor

[ Voor 82% gewijzigd door PaT op 03-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-05 16:43
*knip*. goed bedoeld maar pluggen van V&A advertentie is niet de bedoeling.

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:39
Gisteren mijn Jolla C2 uitgepakt. oOo Was ontzettend verbaasd over hoe degelijk het toestel aanvoelt. Zodra je hem aanzet merk je wel dat het een toestel uit het lagere segment is. En wat issie groot! (Zeker vergeleken met mijn iPhone 13 mini) :P .

De komende dagen maar eens lekker mee gaan experimenteren. De verleiding is groot om voor alles een Android app te installeren, maar ben ontzettend benieuwd naar de native Sailfish apps. Was even vergeten hoe mooi het OS is. O+

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
Voor wie 'm heeft gemist:
[Release notes] Tampella 5.0.0.61
2025-02-20: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
Release highlights
  • VoLTE switch in Settings fixed - it did not always turn VoLTE off
  • Robustness fixes for connectivity
  • Browser address bar search fixed and user agent URL updated (ESR91)
  • Improvements for how the browser uses the display area (e.g. avoiding the notch)
  • Fixed the issue of the keyboard disappearing when typing the first character on a new Browser tab
  • Fixes primarily for Mind2
Wat er mijn inziens op neerkomt de connectiviteit en de browser zijn geupdatet.
Other
This 5.0.0.61 is the target for the public release for all supported devices. There will be more 5.0.0 update releases later during the first half of the year.
Denk nog even geduld hebben voordat 5.0 voor alle gebruikers beschikbaar wordt.

En als ik toch bezig ben, wie leest de Sailfish Community News?
Sailfish Community News, 20th February 2025 - Sailfish 5.0 for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De standaard browser heeft iets heel raars dat ze eigenlijk zouden moeten aanpassen :

Als je de Cache/History wilt deleten dan staan serieus je Bookmarks in de lijst van de dingen die worden verwijderd en ben je die dus kwijt als je een keer niet op zit te letten !!! :X :| :F

Welke mafkees heeft dat bedacht ?!?! 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Op de frontpage van Tweakers staat na een hattip van Fortezza_64 nu ook het nieuws over Sailfish 5.0: download: Sailfish OS 5.0.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
En nu officieel;
  • 2025-02-24: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released as an over-the-air update for all supported Sailfish OS device users. Installable images are available at Jolla shop
Later vanavond binnenhalen op de XA2, 10II en 10III

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Zeldzame YouTube review van de Jolla C2 (25 min):

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Volgens een nieuwe aankondiging op het Jolla-forum is er nu eindelijk Android AppSupport + Microsoft Exchange beschikbaar gekomen voor de Sony Xperia IV en V ! *O*

Many of you have been asking AppSupport for Sony Xperia 10 IV and 10 V.

We’re happy to inform that AppSupport alongside with Microsoft 365 and Microsoft Exchange (ActiveSync) are now available for Sony Xperia 10 IV and 10 V. You need a Jolla account to download these from the Jolla Store on your device.

To compensate the delays, we offer to discount the subscription fees (normally 4.99€/month) for the first 6 months for any orders made by end of April.

You may always freely choose to support Sailfish OS development and community efforts with the 24.90€ support package from shop.jolla.com

https://forum.sailfishos....eria-10-iv-and-10-v/22541

Uit de reacties aldaar blijkt echter wel dat er voor sommigen nog wat moeilijkheden bestaan om de image op/naar hun mobiel te downloaden. Je moet sowieso eerst ingelogd zijn in je Jolla-account om dat te kunnen doen. Het zou bovendien ook slechts gaan om een beta-versie. Vooralsnog is het alleen mogelijk om een abonnement af te sluiten en nog geen eeuwige (eenmalige) licentie - al zou dat nog wel steeds in de pijplijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 17-03-2025 23:01 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Moet zeggen dat het er in de Jolla-shop wel onduidelijk uitziet, ook wanneer je wel ingelogd bent op je Jolla-account (vanaf mijn desktop). De 10 IV en V staan weliswaar in de lijst van ondersteunde modellen, maar dat was eerder ook al het geval. Bovendien staat nog steeds aangegeven dat er voor de 10 IV en V nog geen (betaalde) licentie beschikbaar is, enkel de gratis versie, maar die was immers zes maanden geleden al beschikbaar (zie data: https://releases.sailfishos.org/images/). Hoe je überhaupt een maandabonnement (met de genoemde kleine korting) kunt afsluiten voor de 10 IV of V of welk ander toestel dan ook is me een raadsel. Het lijkt er op dat je het in de post genoemde bedrag van €24.90 alleen in de shop kunt uitgeven wanneer je een legacy telefoon wilt gebruiken, maar daar vallen de 10 IV en V dan weer niet onder. Kennelijk moet je dat bedrag dan gewoon beschouwen als een stukje algemene ondersteuning van Jolla, een soort gift. Maar waar is dan die recente versie te vinden voor de 10 IV en V? Of moet je beginnen met het eerst installeren van versie 4.6.0 op je 10 IV/V en kun je pas daarna AppSupport apart downloaden vanuit de Jolla-winkel op je telefoon zelf?

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 18-03-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AppSupport is nu alleen als SaaS oplossing beschikbaar. De eeuwigdurende licentie is er (nog) niet.

En aangezien 3 werkdagen lang genoeg is om de verandering in de store door te voeren, krijg ik ondertussen het vermoeden dat het er ook nooit gaat komen, want anders hadden ze dit inmiddels wel gedaan.

Adieu Jolla! Die C2 is kansloos en die AI computer is dat ook. Ik hoop dat ze er zelf zo snel mogelijk de stekker uit trekken, zodat Sailfish zal worden bevrijd van het juk dat die lui effectief op de ontwikkeling van Sailfish hebben geplaatst. Misschien dat Sailfish dan nog eens een toekomst heeft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:23
ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:58:
AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.
Waarom zou je niet pre abonnement betalen? Het helpt Jolla om financieel meer tractie te krijgen.
Ik zou in het geval van Jolla kiezen voor een goedkoper abonnement. Nu betaal ik €50 voor zeg 3 tot 5 jaar support in de praktijk (zo lang gebruik ik mijn telefoon ongeveer. Straks betaal ik €60 per jaar, dus ruim een factor vier hoger. En ik wens Jolla echt meer financieel succes toe, maar ruim een factor vier duurder worden voelt als een cashgrab ...
En nee, mijn abonnement aan/uit zetten, daar ga ik niet in mee. Ik ga niet mee in constructies die actief geld binnenharken door een psychologisch effect te gemisbruiken. En ja, dat is misbruiken, want ethisch gezien heeft het geen draagvlak. Ik wil dat mensen hun gedachten inzetten voor iets wat nuttig voor de maatschappij is, en dus niet zulke constructies.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Nas T Het voelt inderdaad nogal als een cash grab. Maar ik heb ook principiële bezwaren tegen elke vorm van SaaS op mijn telefoon, en dat is waar zo'n abonnement toch wel op neerkomt.
Dus mijns inziens is het gebruik van die software dan ook regelrecht verbonden aan het beschikbaar zijn van een eeuwig durende licentie, welke in de praktijk dan zo'n 2 jaar ± 6mnd meegaat, want dan is het gekoppelde apparaat in mijn geval op.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-04 13:28
Nas T schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
[...]

Nee, of je moet Maemo meenemen, die ervaring was met de N900 nagenoeg gelijk, alleen had Nokia toen nog wat in de melk te brokkelen en had je wat meer apps (zoals navigatie: Sygic).

En initiatieven zoals /e/ OS: tsja, dan blijf je het Google ecosysteem indirect in stand houden. Een beetje zoals we ook doen met de Android app ondersteuning in Sailfish, maar ... dan ondermijn je wel de interesse in AOSP/Android, waardoor je het ecosysteem van Google meer ondermijnt. En daar moeten we heen als maatschappij (dat zie je ook op Europees niveau): het ecosysteem moet afgebroken worden. En het is niet de vraag of, maar wanneer. Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.

Ik snap dat Sailfish door hun app-ondersteuning niet zaligmakend is, maar het enige verwijt dat ik ze kan geven is dat ze geen betalingsmogelijkheid voor appmakers bieden. Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.
is graphenOS dan geen goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatiasG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-05 10:17
Tweakers/DPG heeft een nieuwe cookiewall die niet meer te weigeren valt in de Sailfish browser 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Sony heeft gisteren weer nieuwe binaries/blobs uitgebracht voor Xperia open devices:
https://developer.sony.co...wnloads/software-binaries
Jolla heeft nog niet gereageerd op het uitkomen van de nieuwe binaries.

(NB: ik heb zelf nog geen ervaring met dit hele proces, dus het installeren van de downloads in de Sony-link is op eigen risico. Kennelijk moet je daar trouwens voor de 10 V de Zambezi-versie hebben, maar vraag me niet waarom).

Zie ook deze draad op het Sailfish forum: https://forum.sailfishos....-happening-actually/22584
Sommigen hebben de nieuwe Sony blobs geïnstalleerd en de ervaringen verschillen. Bij sommigen loopt de telefoon daarna compleet vast en wordt erg warm, zoals bij eerdere versies kennelijk ook al gebeurde. Een ander geeft aan dat na de installatie van de nieuwe binary zijn simkaart niet meer herkend wordt. Weer iemand anders meldt dat op zijn telefoon wifi, Bluetooth en de batterijstatus nu lijken te werken, dit was echter getest in een telefoon zonder simkaart.

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nas T
Docc schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:21:
[...]

is graphenOS dan geen goede oplossing?
Sorry, ik dacht gereageerd te hebben, maar niet dus.
Ik ben er geen voorstander van, integendeel. Zover ik begrijp is de basis AOSP (evenals bij /e/OS).
Lang verhaal kort: uiteindelijk hou je een rot ecosysteem (van Google/Android) in leven.
En eigenlijk wil je dat net niet: Google laat alleen maar zien dat ze slechte intenties hebben wat betreft klanten. Zie ook het artikel "Google gaat delen van Android minder vaak opensource beschikbaar stellen".
Zolang je GrapheneOS (of /e/) gebruikt, dan blijf je ontwikkelaars stimuleren om voor Android te programmeren. Op korte termijn makkelijk, maar zo krijg je het rotte beleid van Google niet kapot.

Hetzelfde geldt voor Apple trouwens. Niet qua privacy, maar ze vragen exorbitant veel geld voor randzaken en zetten schimmige praktijken in om geld af te troggelen. Ze zijn net zo slecht als Google.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Slechts weinig nieuws van het Sailfish front:

You, Sailfish community, are occasionally asking status update of Sony Xperia 10 IV and 10 V. Like communicated already few times, with the new blobs for Sony Xperia 10 IV and 10 V, we need to adapt NFC, GPS, sensors and VoLTE from HIDL to AIDL. So getting those working will require time and development efforts. @flypig wrote back in August 2021 a nice summary about libgbinder that opens up also HIDL and AIDL. If there are community members who would have understanding of the changes needed and would like to contribute to the Xperia 10 IV and/or 10 V, please raise your hand. Somebody from the Jolla Crew could probably help you to get started. https://forum.sailfishos....h-may-2025-beacondb/23059

Dit klinkt alsof het nog lang gaat duren. Kennelijk wordt de Sailfish-gemeenschap geacht zelf de nieuwe blobs van Sony aan te passen, met slechts zeer beperkte ondersteuning van iemand vanuit Jolla. Het heeft duidelijk weinig prioriteit. Die zal dan wel liggen bij de C2 telefoon en bij Jolla's eigen AI Mind2-apparaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 22:24

lohost

iemand had al localhost :-(

De gebruikersgroep is waarschijnlijk zover geslonken dat het niet meer uit kan. Te weinig developers en te weinig communityleden die dit kunnen doen. Helaas, maar ik zie geen toekomst meer voor het platform. De tijd dat we overal, zelfs in Nederland, een meet hadden met liefhebbers ligt lang achter ons. Denk dat het vanaf het blokkeren van Mitakuuluu achteruit is gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door lohost op 22-05-2025 13:08 ]

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik heb er inmiddels ook geen vertrouwen meer in dat de Xperia 10 V die ik hier heb ooit SFOS gaat draaien. Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend en Ik ben daarom aan het kijken naar een alternatief voor SFOS. Vooralsnog lijkt dat CalyxOS op een FP5 te gaan worden, maar ik moet nog een manier vinden om gesprekken met mogelijke juridische gevolgen op te nemen en ik moet nog een backup maken van mijn Signal installatie op mijn Xperia 10 III, want dat gaat nu steeds mis om onduidelijke redenen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

ocf81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:46:
Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend...
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.
Bij mij is het retentiemechanisme gewoon stuk. Ik moet de kabel er onder een bepaalde hoek indrukken om contact te maken. Soms glijd de kabel er tijdens het opladen dus uit en kom je 's ochtends een lege batterij tegen :/

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Aha, dan ligt het probleem op een ander vlak. Misschien de USB-poort (laten) vervangen? Is natuurlijk wel lastig, gegeven hoe moderne telefoons tegenwoordig allemaal zijn dichtgelijmd. Dat probleem krijg je met zo'n Fairphone 5 gelukkig dan weer niet, daarvan kun je de USB-poort immers zelf gemakkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]

... Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg.
Hier hetzelfde. Ik weet het ook aan de kabel/poort. maar uiteindelijk goed schoongemaakt. Je kan een kwast nemen met lange dunne haren en dan met water met wat zeep kan je het schoon krijgen.
Heb het ongeveer een week terug voor de tweede keer gedaan, ik geloof dat voor ik de eerste keer schoonmaken ook het idee had dat het retentiemechanisme niet meer werkte en de kabel er in de juiste hoek en met een elastiek in moest houden.

Bij het schoonmaken zou ik in ieder geval wat geduld gebruiken. Het kan zijn dat het water met zeep even het vuil moet oplossen wat je dan erna kan losborstelen en uit de poort en kabel kan verwijderen. Voor ingebruikname zorgen dat kabel/poort geen vocht meer bevatten om kortsluiting te voorkomen.

vrede in rust

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste