"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bij de Dumber Mini kan je zelf instellen of je de Google-componenten geïnstalleerd wilt hebben, maar dat gaat buiten dit topic ... ;-)
Jolla verkoopt zelf zo'n transparant siliconen geval. En ze hebben gehint op een samenwerking met een ander bedrijf voor accessoires. Misschien nog even afwachten.L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?
Zie Jerie in "Het mini Jolla Topic"L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vooralsnog is afzien van gebruik mijn protection... maar over een paar dagen wordt hij bezorgd...L0g0ff schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:43:
Dus we zitten allemaal zonder protection hier
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik) Edit: Toegevoegd dat het gaat om AppSupport voor reeds bestaande Sailfish OS ports voor Volla .
[ Voor 11% gewijzigd door TheLion01 op 18-09-2026 10:07 ]
iPhone Air - iOS 27.0
Moto Edge 30 neo - Sailfish OS 5.0.0.77 community port
Moto G 2nd gen - Sailfish OS 5.1.0.11 community port
Pebble 2 Duo
Ik las onlangs dat Volla niet aangeraden wordt: nonagoninf in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
Interessant nieuws vanuit Volla. In hun presentatie tijdens de Volla Community Days samen met Sailfih OS-porter Adam Pigg hebben ze aangekondigd dat Volla serieuze gesprekken voert met Jolla om AppSupport naar deze toestellen te brengen, om te beginnen met de Volla Tablet. Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen naast de Jolla Phone en de Commodore!![]()
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik)
[YouTube: Adam Pigg - Sailfish OS (Volla Community Days 2026) Day 1]
AppSupport is leuk, maar dat is geen Sailfish OS. Het is de laag om op Linux Android Apps te kunnen opstarten.TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
....om AppSupport naar deze toestellen te brengen....
Ik denk dat er veel meer voor nodig is dan het compat laagje om Sailfish op andere Linux based apparaten werkend te krijgen.Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen
Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zettenTheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
om te beginnen met de Volla Tablet
Nu heb ik ook geen interesse in Android apps (gaat om een 12" tablet met toetsenbord en touchpad, meer een compacte laptop / Surface like apparaat) maar met Waydroid zou dat wellicht ook prima werken.
Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.
En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.
Ik ging er vanuit dat mensen al op de hoogte waren dat er Sailfish OS Community ports waren voor diverse Volla telefoons. My bad, dat voeg ik even toe.readefries schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:10:
[...]
Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.
En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.
Why not? Een tablet past prima in een Sailfish ecosysteem. Ik heb Sailfish een tijd gedraaid op de Xiaomi Pad 6. Dat werkte toch wel heel fijn, al is op dit moment het OS nog niet optimaal aangepast voor grote schermen.RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:02:
[...]
Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zettenDat ding heeft Android alleen gezien in de periode totdat de bootloader geunlocked mocht worden.
Ja, het is bekend dat Volla niet zelf hun telefoons ontwerpt. In principe is dat niet anders dan wat Jolla heeft gedaan met de C2, wat gewoon een Reeder S19 Pro Max is. Ondanks dat vind ik het toch goed dat er meer bedrijven zijn die DeGoogled telefoons verkopen. En Volla is op dit moment ook de enige speler die een telefoon verkoopt met Ubuntu Touch. Dat verdient toch wel credits.Joab9000 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 06:43:
[...]
Ik las onlangs dat Volla niet aangeraden wordt: nonagoninf in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
iPhone Air - iOS 27.0
Moto Edge 30 neo - Sailfish OS 5.0.0.77 community port
Moto G 2nd gen - Sailfish OS 5.1.0.11 community port
Pebble 2 Duo
In de huidige status is het denk ik prima dat de telefoons door anderen ontworpen zijn en we eerst werken naar een breder gedragen EU OS voor de mobiel en tablet. Maar ik denk wel dat het wenselijk is op langere termijn ook apparaten te hebben die wél in de EU ontworpen zijn.
Prima dingetje, die kan ik wel als primair toestel gebruiken.
Ik heb ook een Volla X23 en dan kan ik daar mee gaan tweaken, kijken hoe Sailfish en UBports daar op draaien.
Nice! De mijne is al een paar dagen onderweg. Lijkt wel alsof Jolla een pakketdienst per fiets gebruikt...candyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Mijn nieuwe Jolla telefoon is binnen, met hoesje en bescherming voor het glas![]()
Ik heb ook een Volla X23 en dan kan ik daar mee gaan tweaken, kijken hoe Sailfish en UBports daar op draaien.
Maar nu is hij ergens in Duitsland, dus kan niet heel lang meer duren.
Welke batch zat je? Ik heb zoals gebruikelijk nog niks gehoord, zit in batch3.candyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Mijn nieuwe Jolla telefoon is binnen, met hoesje en bescherming voor het glas![]()
Gefeliciteerd. Ik heb lange tijd de kat uit de boom gekeken, maar zit nu in de October batch, dus dat gaat nog even durencandyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Weet alleen dat de status op confirmed staat.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
https://forum.sailfishos.org/t/greetings-from-kaupinoja-hackday/33686
[ Voor 3% gewijzigd door m9n op 22-09-2026 18:48 ]
Welk pre-order nummer hebben jullie? Ik heb in de 9400-9500 reeks en die is vorige week verstuurd. Je kunt eventueel in het Sailfish forum kijken waar het nu staat.
Als je voor de finale bestelling een ander mailadres hebt gebruikt dan voor de pre-order dan is dat een bekend issue waardoor vertraging kan ontstaan. In het Sailfish forum zijn daar ook wat instructies voor om te zorgen dat Jolla het sneller kan oplossen.
E-mail helpt niet echt, maar een DM in het forum wordt sneller opgepakt.
Die van mij zit volgens tracking nu in Duitsland. Link van Finse post.readefries schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:40:
Waarmee zijn jullie bestellingen geleverd? Ik heb (nog) geen verzendbevestiging ontvangen, maar zie ineens een verzending die via Duitsland komt maar met een onduidlijke afzender zonder dat ik iets anders besteld had.
Zojuist een algemene mail ontvangen met een status update. Batch 3 wordt naar verwachting rond 20 oktober afgerond. Als je nog geen mail hebt misschien even checken in ongewenste mail.
[ Voor 19% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-09-2026 21:31 ]
Mijn pre-order nummer zit veel hoger. In de 13000-14000 reeks.bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:51:
@J-roenn en @Mystic_Jack
Welk pre-order nummer hebben jullie? Ik heb in de 9400-9500 reeks en die is vorige week verstuurd. Je kunt eventueel in het Sailfish forum kijken waar het nu staat.
Als je voor de finale bestelling een ander mailadres hebt gebruikt dan voor de pre-order dan is dat een bekend issue waardoor vertraging kan ontstaan. In het Sailfish forum zijn daar ook wat instructies voor om te zorgen dat Jolla het sneller kan oplossen.
Lees net in hun nieuwsbrief dat batch 3 tot 20 oktober duurt. Even geduld dus.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Ik had gehoopt dat ie er eerder was, wil eigenlijk welet de SDK spelem alleen is de setup verweven met allerlei aannames die het lastig maken. Zoals niet kunnen omgaam met SELimix policies en het maken van container tags met karakters waar niet alle OCI engines mee om kunnen gaan 😐
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Komende tijd ben ik niet thuis en ik ben benieuwd of ik hem bij een pakketpunt kan laten bezorgen.readefries schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:40:
Waarmee zijn jullie bestellingen geleverd? Ik heb (nog) geen verzendbevestiging ontvangen, maar zie ineens een verzending die via Duitsland komt maar met een onduidlijke afzender zonder dat ik iets anders besteld had.
Ordernr van de pre-order is 1295*, van de final order is 2691* (laatste getal even weggelaten, weet niet wat iemand evt. zou kunnen met die nummers).bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:51:
@J-roenn en @Mystic_Jack
Inmiddels ook een mailtje gehad dat Batch 3 tot eind oktober wordt uitgeleverd (eerste communicatie naar mij behalve de orderbevestigingen). we wachten weer af
Heel grof: batch 3 lijkt tot ongeveer nummer 15.500 te gaan, dus ze moeten in een maand tijd nog zo'n 5-6k pre-orders verwerken, oftewel zo'n 1500 per week (minder telefoons neem ik aan, niet elke pre-order is een order geworden enz). Nummer 129** zal dus over ongeveer 2 weken aan de beurt zijn.
Let wel: er lijken wel wat foutjes in het sheet te zitten kijkend naar volgnummers, datums, enz, dus hecht ook niet al te veel waarde aan deze inschatting
Zo te zien zijn ze begonnen met de productie, of in elk geval testen van de productielijn.
Ik zat einde van batch 2J-roenn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:07:
[...]
Welke batch zat je? Ik heb zoals gebruikelijk nog niks gehoord, zit in batch3.
In het verleden heb ik ook met Sailfish gewerkt en grafisch is het erg mooi maar toen had ik het op een oud toestel getest zonder de mogelijkheid om Android apps te draaien.
Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen, er zitten nog behoorijk wat bugs in het besturingssysteem.
Het scherm gaf aan dat er een 4G verbinding was maar er was geen mobiel internet.
Ontwikkelaarsoptie aan gezet en met de terminal aan de gang gegaan.
Na een paar uur aan de gang gekregen met hulp van het Sailfish forum.
Maar VPN en hotspot werkte ook nog niet, gisteren op m'n werk niks te doen dus even aan het stoeien met de Jolla en ik kreeg VPN ook werkend, weer met hulp van het Sailfish forum.
Nou nog de hotspot aan de gang krijgen en kijken wat voor bugs we nog meer tegen komen.
Dus het is geen plug en play maar met een beetje creativiteit komen we er wel.
Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar weken nodig voordat ik hem als primair toestel kan gebruiken.
Dat Sailfish is wel behoorlijk wennen, je hebt de Jolla winkel maar ook nog een Chum winkel en Storeman die je kan installeren voor apps die niet in de Jolla winkel mogen.
Het grootste probleem met linux telefoons is het ontwaken als je gebeld wordt of een bericht krijgt, dat was de reden dat ik nooit postmarketOS of Mobian als primair toestel heb kunnen testen.
Daar heeft deze Sailfish telefoon geen last van.
Nu wel binnen?bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:40:
[...]
Nice! De mijne is al een paar dagen onderweg. Lijkt wel alsof Jolla een pakketdienst per fiets gebruikt...
Maar nu is hij ergens in Duitsland, dus kan niet heel lang meer duren.
Ja hij is sinds vorige week binnen.
Toestel heeft een OK formaat, niet te breed. TOH is leuk erbij; ben benieuwd naar wat er komen gaat.
Sailfish kende ik al van de eerste versie. De bediening en uiterlijk zijn redelijk gelijk gebleven.
Even een tegenvaller: ik krijg de Aurora en F-Droid stores niet aan de praat. Ze klagen dat er geen connectie is, maar die is er wel (werkt wel voor native Sailfish browser en apps). En bij de wifi staat 'beperkte toegang'. Alle andere devices werken wel gewoon op hetzelfde netwerk.
Via het forum helaas nog geen oplossing kunnen vinden en ik ben verder druk met werk enz.
Ah, het ligt dus niet aan mij!bilgy_no1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:01:
[...]
Ja hij is sinds vorige week binnen.
Toestel heeft een OK formaat, niet te breed. TOH is leuk erbij; ben benieuwd naar wat er komen gaat.
Sailfish kende ik al van de eerste versie. De bediening en uiterlijk zijn redelijk gelijk gebleven.
Even een tegenvaller: ik krijg de Aurora en F-Droid stores niet aan de praat. Ze klagen dat er geen connectie is, maar die is er wel (werkt wel voor native Sailfish browser en apps). En bij de wifi staat 'beperkte toegang'. Alle andere devices werken wel gewoon op hetzelfde netwerk.
Via het forum helaas nog geen oplossing kunnen vinden en ik ben verder druk met werk enz.
Ik heb een TP link Deco setje hier, toen ik roaming disabled had voor de Jolla leek wifi beter te werken.
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?candyman schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:50:
Ondertussen heb ik de Jolla 2026 telefoon al getest.
In het verleden heb ik ook met Sailfish gewerkt en grafisch is het erg mooi maar toen had ik het op een oud toestel getest zonder de mogelijkheid om Android apps te draaien.
Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen, er zitten nog behoorijk wat bugs in het besturingssysteem.
Het scherm gaf aan dat er een 4G verbinding was maar er was geen mobiel internet.
Ontwikkelaarsoptie aan gezet en met de terminal aan de gang gegaan.
Na een paar uur aan de gang gekregen met hulp van het Sailfish forum.
Maar VPN en hotspot werkte ook nog niet, gisteren op m'n werk niks te doen dus even aan het stoeien met de Jolla en ik kreeg VPN ook werkend, weer met hulp van het Sailfish forum.
Nou nog de hotspot aan de gang krijgen en kijken wat voor bugs we nog meer tegen komen.
Dus het is geen plug en play maar met een beetje creativiteit komen we er wel.
Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar weken nodig voordat ik hem als primair toestel kan gebruiken.
Dat Sailfish is wel behoorlijk wennen, je hebt de Jolla winkel maar ook nog een Chum winkel en Storeman die je kan installeren voor apps die niet in de Jolla winkel mogen.
Het grootste probleem met linux telefoons is het ontwaken als je gebeld wordt of een bericht krijgt, dat was de reden dat ik nooit postmarketOS of Mobian als primair toestel heb kunnen testen.
Daar heeft deze Sailfish telefoon geen last van.
Hier ook TP Link Deco Mesh. Ik zal dat ook eens proberen, maar wel vreemd als het iets met Roaming te maken heeft.zjeeraar84 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:13:
[...]
Ah, het ligt dus niet aan mij!
Ik heb een TP link Deco setje hier, toen ik roaming disabled had voor de Jolla leek wifi beter te werken.
Ik heb nog niet echt foto's gemaakt, maar ik verwacht er niets bijzonders van. Deze telefoon koop je niet voor de beste specs en performance. Het is puur een demonstrator voor het Sailfish OS.lutj schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:31:
[...]
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!lutj schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:31:
[...]
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?
ja precies dat! Jammer dat het nu niet helemaal meer zo werkt. Wat ik ook jammer vind is dat in sailfishos de RSS feed functie niet meer zit zoals dat op de N9 was. Heerlijk nieuws binnenhalen zonder meuk.Bongoarnhem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:43:
[...]
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!
OpenRepos bestond al langer dan dat. Ik heb al 10 jaar een Android toestel, maar heb ook nog de "Kodimote" app gemaakt voor Sailfish en die in Openrepos gepubliceerd. Zo lang bestaat OpenRepos dus ook al.Bongoarnhem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:43:
[...]
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!
En blijkbaar staat Kodimote er nog steeds in
OK heb het volgende gedaan: op een andere telefoon een hotspot gemaakt en daarmee verbonden. Toen kon ik wel in Aurora.bilgy_no1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:02:
[...]
Hier ook TP Link Deco Mesh. Ik zal dat ook eens proberen, maar wel vreemd als het iets met Roaming te maken heeft.
Daarna weer terug naar het thuisnetwerk en die verbindt nu ook goed...
Wonderlijk, maar nu werkt het. Firefox geïnstalleerd en nu langzaam verder kijken wat ik over kan hevelen.
/f/image/X1hCu8QyV8gjRP7BygN1PGKJ.png?f=fotoalbum_large)