Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ééntje van zeker meer als anderhalf jaar.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Nog maar 1tje dan ;-)
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwe auto. Het moet een 4x4 worden die ik op uiteenlopend terrein kan gebruiken, maar over het algemeen maak ik het niet (bewust) te gek. edit: Heb nu een Suzuki Grand Vitara 4x4 voor de kenners.
Vraag:
Op dit moment heb ik 16" velgen 225/70/16, maar alle nieuwe auto's komen standaard met 18 inch. Max wiel is denk ik 70 die ik onder de auto's kan plaatsen die ik op het oog heb. Nu lijkt mij een grote zijwang beter voor off-road en de situaties waar ik in denk te komen. Die grotere zijwand maakt het gemakkelijker om zich aan een object zoals een rots aan te passen. Een grote velg helpt daar niet bij.
Zit die 18incher nog aan het toelaatbare of moet ik naar 17 of zelfs 16 incher gaan denken? Of is die 18 inch OK als je mijn gebruik (zie onder) zo leest?
Extra kosten zullen snel naar de 1200 Euro inclusief banden gaan dacht ik zo, dus ivm met de aankoopprijs van een auto best een aardig percentage.
Ik heb al rondgevraagd bij dealers of ik de velgen mag omruilen tegen kleinere, maar helaas doen ze dat niet.
Terrein waar (year round) gereden gaat worden: De slechte wegen op de Balkan, Oekraiene, Rusland en Moldavie. Nu ben ik nog nooit naar de Balkan geweest, maar ik verwacht daar sneeuw op de bergwegen en op de mindere wegen of naar kleine dorpjes kiezel tot kleine rots wegen. Oekraiene is vooral veel grote potholes, duinzand gebieden, kiezelwegen. bergen met sneeuwegen. Rusland is veel modderwegen (bij echt diepe modder maak ik rechtsomkeert of probeer een stukje door het bos. Ik heb (nog) geen lier.
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Maar er is toch verschil in diameter bij een gelijkblijvend velg (R18 bv) en een Aspect Ratio van 60 of 80? De wand wordt hoger. Daar win je volgens mij iets in hoogte mee bij een 4x4. Zo tussen de 1-3cm.Oogje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:50:
Maximale diameter van je wiel zal gelijk blijven dus heb je 2 inch minder wang als je 18" velgen hebt ipv 16". Of je moet je auto iets verhogen zodat je een grote band kan pakken op een 18" velg, dan maakt t per saldo niks.
Maar ga je maten nemen boven de voorgeschreven maten loop je weer aan tegen afwijkingen bij de kilometer en snelheidsteller. Geen idee of dat op te lossen is.
Ja idd verhogen zat ik ook aan te denken. Maar je verliest dacht ik wat stabiliteit bij het dagelijks rijden. 90% van de tijd rijd ik op een normale weg, zij het wel met potholes, die verhoging is handig bij flinke rotspartijen. De grotere wielen gaan ook gemakkelijker 'over' een pothole heen. Met kleinere wielen loop je een groter risico een as te breken bv.
In principe zou ik niet snel zo'n "rotsweg" op gaan. De ground clearance van een Suzuki is eigenlijk niet zo hoog. Ik heb nu geloof ik 21-23cm (exclusief de beplating).
[ Voor 16% gewijzigd door EektheMan op 18-02-2017 23:34 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
http://www.fiestaclub.nl/bandencalculator.aspx
Gezien je verhaal zou ik niet weten wat de meerwaarde van 18 inch is.
Terrein, niet zulke beste wegen met potholes geef je aan.
Lekker bij 16 inch blijven en evt de auto iets verhogen voor de bodemvrijheid.
En de wang heeft vooral nut bij het fors zachter zetten van de band, wat je voornamelijk in het zand doet.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt, lijkt me gewoon kunnen.
Wat ik zelf aan terrein heb gereden in de Balkan viel redelijk mee. Vooral droge rotsige paden. Gaat die nieuwe terreinwagen prima doen.
Sowieso is er her en der nog gevaar voor mijnen, dus ik betwijfel hoe erg je het echt gaat maken.
Ik zou trouwens een kleine handlier aanschaffen, is compact en je kunt ook achteruit lieren.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 19-02-2017 11:08 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De wielen zijn in totaal ook groter dus de hoeveelheid wang hoeft niet minder te zijn.René H schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:53:
Hier een handige calculator
Jeep en LC stonden hoger op de lijst, maar Jeep was al niet zo betrouwbaar en de Renegade Trailhawk die we op het oog hadden wordt nu door Fiat gebouwd. Zitten veel technische foefjes in en daar heb ik bij Fiat minder vertrouwen in. De LC hadden collega's in dat gebied ook, maar bij enkelen is deze al meermaals gestolen of getript. Ik hoop nu een minder aantrekkelijke auto te hebben gekozen ;-).
Moderne SUV's vielen af door gebrek aan garage's en onderdelen in het gebied op Duitse merken na. MINI Countryman of VW Tiguan/Toureg heb ik nooit in actie gezien in die gebieden om zeker te zijn dat ze het halen. Daarbij kan de Suzuki meer gemarteld worden dan deze auto's.
Ja probleem is dat de garage deze 18" velgen als standaard meelevert. Zelf kunnen ze die dingen niet los verkopen denk ik, dus bereidheid om ze in te nemen of te wisselen voor andere velgen is er niet. Zonde om 18" velgen (en zomer Dunlop 01 SportRené H schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:53:
Hier een handige calculator

Fabriek af komt ie nu met: 225/60R18!null schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:04:
Wat zijn de bandenmaten?
Ik zou trouwens een kleine handlier aanschaffen, is compact en je kunt ook achteruit lieren.
Bandenmaten die ik kan vinden voor dit model lijken de volgende te zijn:
225/70R16 102S
225/65R17 101H
225/60R18
235/55R18
245/45R19
Handlier ga ik zeker naar kijken. Het is dat ik in een groep was, maar anders had ik die idd goed kunnen gebruiken.
True. Overdenken doet overkijkenEn de wang heeft vooral nut bij het fors zachter zetten van de band, wat je voornamelijk in het zand doet.
Ook potholes moeten te doen zijn? Niet een te harde schok met schade als gevolg bij hogere snelheden?Ik denk dat het allemaal wel meevalt, lijkt me gewoon kunnen.
Ik had graag iets hoger gestaan, want de bottomplates halen nu ook weer een centimeter eraf. Maar voordat ik ga verhogen ga ik wel eerst de regio verkennen. Als idd de wegen op de Balkan, wat !null zegt, vooral gemakkelijke lichte rotswegen zijn, dan kom ik er denk ik wel uit.
Alleen als het mooie velgen zijn met uitstekende velg rand dan hebben ze eerder krassen enzo, maarja.
En 225/60R18 is wel groter uiteindelijk, dus meer bodemvrijheid
Als je echt zwaar gaat off-road rijden zou ik geen lichtmetalen velgen nemen. Ik ga er voor het gemak dan even van uit dat die 18 inch velg LM is. (Ik vraag mij werkelijk af wie 18 metalen velgen wil.EektheMan schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:30:
Vraag:
Op dit moment heb ik 16" velgen 225/70/16, maar alle nieuwe auto's komen standaard met 18 inch. Max wiel is denk ik 70 die ik onder de auto's kan plaatsen die ik op het oog heb. Nu lijkt mij een grote zijwang beter voor off-road en de situaties waar ik in denk te komen. Die grotere zijwand maakt het gemakkelijker om zich aan een object zoals een rots aan te passen. Een grote velg helpt daar niet bij.
Zit die 18incher nog aan het toelaatbare of moet ik naar 17 of zelfs 16 incher gaan denken? Of is die 18 inch OK als je mijn gebruik (zie onder) zo leest?
Koop een goede off-road velg. Standaard stalen velgen zijn een begin, maar je hebt beter spul in de markt. Zu velgen zijn misschien een idee, deze zijn erg populair voor off-road gebruik. Je kan ze ook heel makkelijk schoonmaken omdat het minimalistische velgen zijn. Klonten blubber aan je velgen kunnen voor onprettig gedrag op de weg zorgen.
Ik zou haast schande willen roepen dat er geen Land Rover op je lijstje stond.EektheMan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:29:
Jeep en LC stonden hoger op de lijst, maar Jeep was al niet zo betrouwbaar en de Renegade Trailhawk die we op het oog hadden wordt nu door Fiat gebouwd. Zitten veel technische foefjes in en daar heb ik bij Fiat minder vertrouwen in. De LC hadden collega's in dat gebied ook, maar bij enkelen is deze al meermaals gestolen of getript. Ik hoop nu een minder aantrekkelijke auto te hebben gekozen ;-).
De Grand Vitara is meer soft roader dan off-roader. Zelf zou ik ook niet snel gekozen hebben voor een benzine motor. Je rijdt langzaam off-road en je wilt veel koppel hebben bij weinig toeren. Dieselmotoren zijn dan een betere keuze. Ook is op sommige plekken de brandstof van mindere kwaliteit. Een dieselmotor kan meer tegen een stootje dan een benzinemotor.

Ook al ben ik gemeld in de KIA topic, deze ''mag'' er ook wel bij het grote 4x4 topic.
Het betreft een 2002 Kia Sportage (JA , Gen.1).
Ja ervaring leert deze KIA kan goed door modderig en onverhard terrein rijden.
Klimmen en afdaling gaat redelijk maar de 2.0 16v 4-cylinder motortje heeft gewoon niet genoeg power.
Als heel Duitsland nu onverhard, modderig, en met veel rivieren was bezaait dat je interieur verzuipt zou het een ideaal autotje zijn.....ALS.......
Duitsland heeft onverharde wegen, maar niet echt toegankelijk. En een snelwegtijger is het ook niet.
In bochten is het een ramp en als het op klimmen aan komt op de snelweg kun je beter via de vluchtstrook.
De motor is luidruchtig (120 = 3800RPM), Verbruik is om te janken en betrouwbaarheid begin ik al niet over.
Mocht iemand dit model terreinwagentje op het oog hebben.....KOOP HET NIET!!!
Wil je het autolandschap een plezier doen....koop dit ding en deponeer het op de sloop.
Ja, de wagen heeft helaas wel alles wat een 4x4 terreinwagen nodig heeft.
pookje 2Hi, 4Hi, 4-Lo, Neurtral.
LSD achteras, en met knop (Buiten) in te schakelen sper aan de vooras.
Met goede AT's kom je dus een heel eind....mits die het volhoud (lees betrouwbaarheid).
Op dit moment ben ik even aan het sparen voor een vervanger. deze zal of een Jeep Grand Cherokee 5.2 V8, Of een Jeep Cherokee Classic 4.0 inline-six worden.
Hier in Duitsland redelijk betaalbaar
En iedere auto met parttime 4x4 en low gearing is geen softroader.
Lichtmetalen velgen zijn niet ideaal voor offroad, maar het zal met zijn gebruik voldoen. Hooguit eerder beschadiging en reparatie. Maar daar heb je een volledig reservewiel voor.
Ik heb vanmiddag nogmaals de garage gebeld. Die willen de banden en velgen niet wisselen. Ik denk dat ik die LM 18" dan voor de winter ga gebruiken en idd off road velgen koop waarbij het niet boeit of er wat schade aan zit. Zu ga ik naar kijken. Zag dat er nogal veel aftermarket velgen te krijgen zijn, maar ken helaas geen enkel merk. Dank voor de tip!CMD-Snake schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:31:
[...]
Als je echt zwaar gaat off-road rijden zou ik geen lichtmetalen velgen nemen. Ik ga er voor het gemak dan even van uit dat die 18 inch velg LM is. (Ik vraag mij werkelijk af wie 18 metalen velgen wil.)
Koop een goede off-road velg. Standaard stalen velgen zijn een begin, maar je hebt beter spul in de markt. Zu velgen zijn misschien een idee, deze zijn erg populair voor off-road gebruik. Je kan ze ook heel makkelijk schoonmaken omdat het minimalistische velgen zijn. Klonten blubber aan je velgen kunnen voor onprettig gedrag op de weg zorgen.
Tsja, van Land Rover hier in Oekraiene gat het grapje dat je ze alleen van en naar de garage ziet rijden. Ook op het werk hebben we er een aantal, maar die staan vooral stil wachtend op reparatie. Geen idee waarom, misschien de slechte benzine, slechte garages, maar het is nu eenmaal een feit. Ik heb me er niet in verdiept. We beschouwen die LR nu als schroot, geheel afgeschreven. We hopen dat iemand ze koopt.Ik zou haast schande willen roepen dat er geen Land Rover op je lijstje stond.
Maar wat er ook bij komt kijken is dat ik gekeken heb welke garage's in het gebied voorkomen waar ik mij 99% van de tijd zal begeven. Dat zijn vrijwel alle Duitse merken (met SEAT als aanhangsel), Volvo, Toyota, Suzuki en KIA. Dat is alles.
Heb ik nog lijstjes met meest gestolen auto's van collegae erbij gepakt en verzekerbare auto's. Het lijstje werd almaar beperkter ;-)
De Suzuki is denk ik de meest capabele van de soft roaders als je dat zo wil noemen bij de GV. Unibody en 4 Low en weinig in de auto wat stuk kan. Je hebt veel wegen waarop het zand van die golfjes gevormd heeft. Tech trilt helemaal kapot. De Suzuki kan net een stap verder dan de moderne SUV's, maar weer niet zo ver als een LC. Ik ben nog nooit ergens terechtgekomen waar de GV niet doorheen kon komen (op wat riviertjes na), dus voor mij persoonlijk zit ik net goed. Mocht ik toch een verkeerde keuze gemaakt hebben, dan is de GV populair genoeg om hem snel kwijt te kunnen. Met niet al te groot verlies kan ik dan alsnog de LC kopen. Want mijn grootste probleem is de natuur van de werkgever van mijn vrouw. Die kan zomaar beslissen dat we bv naar een land moeten met het stuur rechts. Ik doe dus ook een beetje aan schadebeperking.
Diesel is helaas geen optie. Als ik moet verhuizen, dan is de kans groot dat het een Diesel loos land is. Maar ik heb ook gekeken naar de toekomst in de Benelux. Mocht ik terugkeren en deze auto nog 1 of 2 jaar willen rijden, dan kan Diesel nog wel eens lastig worden. Steden lijken het niet meer te willen hebben. En van gebruiker Farm:Zelf zou ik ook niet snel gekozen hebben voor een benzine motor. Je rijdt langzaam off-road en je wilt veel koppel hebben bij weinig toeren. Dieselmotoren zijn dan een betere keuze. Ook is op sommige plekken de brandstof van mindere kwaliteit. Een dieselmotor kan meer tegen een stootje dan een benzinemotor.
Een non-Diesel is dan gemakkelijker te verkopen hoopte ik zo. En wat betreft benzine, in veel van die gebieden zijn geen moderne tankstations. Ze rekenen op die Zhiguli's en Lada's, ZAZ etc. Die slurpen A-92. Kies je dus een moderne SUV soft-roader, dan moet je geloof ik minimaal 98 hebben. In UA is dat echt een zeldzaamheid buiten de grote steden.Vanaf 2019 gaat de wegenbelasting op Diesels met 15% omhoog als je geen roetfilter (affabriek) hebt
[...]
Bron
Parttime 4x4? de GV heeft helaas geen 2WD stand. Zuipt dus als een gek. 1:8-1:10 in gunstigste geval, tenminste mijn oude GV 2.0 motor. Deze nieuwe 2.4 wordt afwachten.!null schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:15:
@CMD-Snake: Een moderne diesel remt niet meer zo af op de motor als een oude diesel. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
En iedere auto met parttime 4x4 en low gearing is geen softroader.
Lichtmetalen velgen zijn niet ideaal voor offroad, maar het zal met zijn gebruik voldoen. Hooguit eerder beschadiging en reparatie. Maar daar heb je een volledig reservewiel voor.
Nog maar een vraagje ;-) De A/T knop. Begrijp ik het goed dat het betekend dat je wat extra rpm krijgt en de versnelling in zijn 2 blijft? Goed om uit lastige situaties te komen?
is het een automaat?EektheMan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:34:
[...]
Parttime 4x4? de GV heeft helaas geen 2WD stand. Zuipt dus als een gek. 1:8-1:10 in gunstigste geval, tenminste mijn oude GV 2.0 motor. Deze nieuwe 2.4 wordt afwachten.
Nog maar een vraagje ;-) De A/T knop. Begrijp ik het goed dat het betekend dat je wat extra rpm krijgt en de versnelling in zijn 2 blijft? Goed om uit lastige situaties te komen?
denk dat de verhouding terug gaat naar 1~2.
een automaat die onder zware belasting in zijn 2 blijft is kort gezegd funest voor de versnellingsbak.
gezien deze bloedheet kan worden intern en als je pech hebt zelfs onderdelen kunt verbranden.
in zijn 2 kun je wel wegrijden, enkel in zijn 2 blijven en onnodig belasten weer niet
Dat ligt aan je referentiekader, mijn stock Jeep ZJ doet 1 op 5.5 ongeveer.....dus na de 4.5" verhoging en 32 of 33" banden gaat dat nog wat meer zuipen ben ik bangEektheMan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:34:
[...]
Parttime 4x4? de GV heeft helaas geen 2WD stand. Zuipt dus als een gek. 1:8-1:10 in gunstigste geval, tenminste mijn oude GV 2.0 motor. Deze nieuwe 2.4 wordt afwachten.
Inderdaad! Helaas niet handgeschakeld meer beschikbaar. Eerste 3 versnellingen kunnen nog handmatig.Anoniem: 97348 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:42:
[...]
is het een automaat?
denk dat de verhouding terug gaat naar 1~2.
een automaat die onder zware belasting in zijn 2 blijft is kort gezegd funest voor de versnellingsbak.
gezien deze bloedheet kan worden intern en als je pech hebt zelfs onderdelen kunt verbranden.
in zijn 2 kun je wel wegrijden, enkel in zijn 2 blijven en onnodig belasten weer niet
Aha, dus als je vast zit of meer power nodig hebt waarbij je oververhitting verwacht, dan is het A/T inschakelen. Goed op de temp letten en niet al te lang doorgaan.
zou de 2e versnelling enkel gebruiken om weg te komen als je bijvoorbeeld vast staat in sneeuw.EektheMan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:45:
[...]
Inderdaad! Helaas niet handgeschakeld meer beschikbaar. Eerste 3 versnellingen kunnen nog handmatig.
Aha, dus als je vast zit of meer power nodig hebt waarbij je oververhitting verwacht, dan is het A/T inschakelen. Goed op de temp letten en niet al te lang doorgaan.
voor de rest auto gewoon in zijn D (Drive) zetten, en de auto het werk laten doen
Zu velgen zijn in de UK erg betaalbaar. Ze zijn ook leverbaar in 15 en 16 inch formaat. Ideaal om een flinke terreinband op te leggen.EektheMan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:26:
Zu ga ik naar kijken. Zag dat er nogal veel aftermarket velgen te krijgen zijn, maar ken helaas geen enkel merk. Dank voor de tip!
De GV is erg laag en de aan- en afloophoeken zijn niet zo gunstig als op andere 4x4's. Overweeg in elk geval een aftermarket lierbumper en mogelijk ook achterbumper. Die zijn van stevig staal, dus als je een keer de grond mocht raken is er weinig kans op schade.De Suzuki is denk ik de meest capabele van de soft roaders als je dat zo wil noemen bij de GV. Unibody en 4 Low en weinig in de auto wat stuk kan. Je hebt veel wegen waarop het zand van die golfjes gevormd heeft. Tech trilt helemaal kapot. De Suzuki kan net een stap verder dan de moderne SUV's, maar weer niet zo ver als een LC. Ik ben nog nooit ergens terechtgekomen waar de GV niet doorheen kon komen (op wat riviertjes na), dus voor mij persoonlijk zit ik net goed. Mocht ik toch een verkeerde keuze gemaakt hebben, dan is de GV populair genoeg om hem snel kwijt te kunnen. Met niet al te groot verlies kan ik dan alsnog de LC kopen. Want mijn grootste probleem is de natuur van de werkgever van mijn vrouw. Die kan zomaar beslissen dat we bv naar een land moeten met het stuur rechts. Ik doe dus ook een beetje aan schadebeperking.
Kijk voor slechte wegen en zwaar terrein ook naar bescherming van de onderkant van je auto. De versnellingsbak, oliecarter en differentiëlen moet je voorzien van goede bescherming. Genoeg off-road specialisten die hiervoor standaard producten kunnen leveren voor alle gangbare merken.
Zolang je geen automaat kan je nog prima remmen op je motor. Veel moderne 4x4's hebben ook extra's om te helpen bij het remmen op een afdaling.!null schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:15:
@CMD-Snake: Een moderne diesel remt niet meer zo af op de motor als een oude diesel. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
Sowieso is het koppel bij lage toeren voordeliger dan bij een benzinemotor.
Dit is precies wat ik zat te denken... als ik die regio in zou gaan, dan zou ik ook voor steelies gaan.. die zijn iig te repareren als je door een te diepe pothole oid gaat..CMD-Snake schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:31:
[...]
Als je echt zwaar gaat off-road rijden zou ik geen lichtmetalen velgen nemen. Ik ga er voor het gemak dan even van uit dat die 18 inch velg LM is. (Ik vraag mij werkelijk af wie 18 metalen velgen wil.)
LM kan wel een stootje hebben maar ik zou het risico niet nemen..
die 18" zijn op goed wegdek een voordeel (minder roll) maar dat heb je daar denk ik minder.. dus kleinere stalen velgen zijn dan beter.. meer wang betekend ook dat je in mul zand meer grip krijgt als je bandenspanning verlaagd..
dit!Anoniem: 97348 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:06:
[...]
zou de 2e versnelling enkel gebruiken om weg te komen als je bijvoorbeeld vast staat in sneeuw.
voor de rest auto gewoon in zijn D (Drive) zetten, en de auto het werk laten doen
Automaat in terein is trouwens best prettig hoor kan ik uit eigen ervaring zeggen..
Die A/T knop is dat geen overdrive ofzo?
[ Voor 16% gewijzigd door ToolkiT op 20-02-2017 10:40 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Na jullie tips kom ik denk ik tot de conclusie dat ik die 18 inchers voor de winterbanden ga gebruiken en een 16" stalen of een Forged Alu velg na de winter/off road. Maar staal is bij een probleem gemakkelijker te vervangen/repareren, dus die lijkt me het best.ToolkiT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:36:
[...]
Dit is precies wat ik zat te denken... als ik die regio in zou gaan, dan zou ik ook voor steelies gaan.. die zijn iig te repareren als je door een te diepe pothole oid gaat..
die 18" zijn op goed wegdek een voordeel (minder roll) maar dat heb je daar denk ik minder.. dus kleinere stalen velgen zijn dan beter.. meer wang betekend ook dat je in mul zand meer grip krijgt als je bandenspanning verlaagd..
De bestelde versie komt blijkbaar fabriek af met een 4-tal onderplaten.CMD-Snake schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:27:
De GV is erg laag en de aan- en afloophoeken zijn niet zo gunstig als op andere 4x4's. Overweeg in elk geval een aftermarket lierbumper en mogelijk ook achterbumper. Die zijn van stevig staal, dus als je een keer de grond mocht raken is er weinig kans op schade.
Kijk voor slechte wegen en zwaar terrein ook naar bescherming van de onderkant van je auto. De versnellingsbak, oliecarter en differentiëlen moet je voorzien van goede bescherming. Genoeg off-road specialisten die hiervoor standaard producten kunnen leveren voor alle gangbare merken.
Zolang je geen automaat kan je nog prima remmen op je motor. Veel moderne 4x4's hebben ook extra's om te helpen bij het remmen op een afdaling.
De GV hangt tussen de moderne AWD SUV's en de serieuze off-roaders in. 65 off road en 35 on road qua bouw en comfort. Ik mag net meedoen in dit topic zeg maar
Approach angles zijn idd niet alles: app. A: 29.2 - break over: 19 - Dep: 27,2
Dat kan lastig zijn, maar tot nog toe heb ik altijd via een alternatieve route obstakels kunnen overwinnen.
Ik weet eigenlijk niets van het terrein af wat ik ga tegenkomen. Griekenland, Montenegro, Kosovo, Kroatie, Moldavie, Oekraiene etc....volgens mij heb je dan alles van sneeuw, steppe, woestijn, bergen etc te pakken. Mochten er echt mooie canyons zijn waar echt iets te beleven valt, dan ben ik bereid de auto aan te passen. Zijn het maar een handjevol gebieden, dan huur ik gewoon ter plaatse iets. Want uiteindelijk gaat die auto weer terug naar de BeneLux. Voor de verkoop beter denk ik.
Hill descent control zit er niet op. De GV is wat dat betreft niet modern. 1ste Versnelling en eventueel bijremmen indien nodig voldoet toch ook?
Dit wordt mijn eerste automaat, dus dat wordt nog wennen. Op de weg is het geen probleem, maar off road heb je manueel naar mijn gevoel meer controle. Ik volg Ronny Dahl (Ozzie) op YT nog wel eens en volgens hem is een automaat geen probleem. Daar heb ik mijn hoop op gevestigd.
Een automaat met een koppelomvormer is bij terreinrijden een voordeel, je hebt altijd vermogen en koppel. De aandrijflijn is nooit echt onderbroken. Je motor kan ook niet meer afslaan in moeilijke situaties. Dat kan ook fijn zijn.EektheMan schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:23:
Hill descent control zit er niet op. De GV is wat dat betreft niet modern. 1ste Versnelling en eventueel bijremmen indien nodig voldoet toch ook?
Dit wordt mijn eerste automaat, dus dat wordt nog wennen. Op de weg is het geen probleem, maar off road heb je manueel naar mijn gevoel meer controle. Ik volg Ronny Dahl (Ozzie) op YT nog wel eens en volgens hem is een automaat geen probleem. Daar heb ik mijn hoop op gevestigd.
Bij afdalingen zal je denk ik zelf moeten remmen. Een automaat kan niet op de motor remmen. Als je die in 1 zet gebeurt er weinig en rol je die heuvel af. Je moet voorzichtig remmen.
Ik heb zelf een Land Rover met automaat. Die regelt tegenwoordig alles zelf voor het terreinrijden.
Als je met 1 auto gaat, zou ik zeker kijken of je ergens goedkoop een lier op de kop kunt tikken. Persoonlijk zou ik eigenlijk nooit solo gaan blubberen, maar als je klem komt te zitten in the middle of nowhere, dan wil je misschien wel nog jezelf los kunnen krijgen.EektheMan schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:23:
Ik weet eigenlijk niets van het terrein af wat ik ga tegenkomen. Griekenland, Montenegro, Kosovo, Kroatie, Moldavie, Oekraiene etc....volgens mij heb je dan alles van sneeuw, steppe, woestijn, bergen etc te pakken. Mochten er echt mooie canyons zijn waar echt iets te beleven valt, dan ben ik bereid de auto aan te passen. Zijn het maar een handjevol gebieden, dan huur ik gewoon ter plaatse iets. Want uiteindelijk gaat die auto weer terug naar de BeneLux. Voor de verkoop beter denk ik.
/(bb|[^b]{2})/
Daarom had ik al een handlier voorgesteld. Dat is het meest betaalbare en veelzijdige.JohnR schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Als je met 1 auto gaat, zou ik zeker kijken of je ergens goedkoop een lier op de kop kunt tikken. Persoonlijk zou ik eigenlijk nooit solo gaan blubberen, maar als je klem komt te zitten in the middle of nowhere, dan wil je misschien wel nog jezelf los kunnen krijgen.
Kun je namelijk ook achteruit eruit lieren (is meestal het makkelijkst in diepe bagger)
En zelfs een gekantelde auto weer op z'n wielen krijgen. Zeker in deze gebieden zijn bomen vaak wel in de buurt.
Met zo'n kleintje kun je jezelf al uit de meeste situaties halen. Deze is 800kg maar je kunt ook 1600kg nemen. Dat is geen rollend gewicht, maar vertical hijs gewicht! Dus als je denkt, goh ik neem 3200kg variant want m'n auto is zwaarder dan 1600kg, dan heb je een hele lompe lier die nauwelijks te handelen is, en je auto verticaal omhoog kunt tillen (overkill dus).
Goedkope liertjes hebben het vaak over rollend gewicht.
https://www.hijsenhefwink...nclusief-20-m-staalkabel/

Dit is een simpele van 125 euro. Maar de "echte" merken zijn Tirfor en Deltafor, die zijn een heel stuk prijziger en werken met andere soort kabels (met kern erin).
nee, A/T betekend iets anders als overdrive.ToolkiT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:36:
[...]
Dit is precies wat ik zat te denken... als ik die regio in zou gaan, dan zou ik ook voor steelies gaan.. die zijn iig te repareren als je door een te diepe pothole oid gaat..
[...]
dit!
Automaat in terein is trouwens best prettig hoor kan ik uit eigen ervaring zeggen..
Die A/T knop is dat geen overdrive ofzo?
vaak staat er op de automaatpook OD voor overdrive, op de tellerunit of ander display krijg je melding OD-OFF te zien.
dat A/T zou kunnen zijn dat de automaat later of eerder schakeld. soort ECO standje. nu heeft helaas elk autofabrikant een eigen woord of benaming voor ECO anno 2017
Goedkope lieren zijn uiteindelijk vaak duurkoop lieren. Als je op jezelf aangewezen bent voor redding wil je niet een Aldi lier hebben die na twee pogingen al staat te roken. Een goede lier behoudt ook waarde, na je avontuur kan je die eventueel demonteren en doorverkopen.!null schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:43:
Met zo'n kleintje kun je jezelf al uit de meeste situaties halen. Deze is 800kg maar je kunt ook 1600kg nemen. Dat is geen rollend gewicht, maar vertical hijs gewicht! Dus als je denkt, goh ik neem 3200kg variant want m'n auto is zwaarder dan 1600kg, dan heb je een hele lompe lier die nauwelijks te handelen is, en je auto verticaal omhoog kunt tillen (overkill dus).
Goedkope liertjes hebben het vaak over rollend gewicht.
Een lierbumper strekt dan ook tot aanbeveling, maar ik had die al eerder aangeraden.
Kijk wel met het gewicht. Als je auto 1500kg weegt wil je geen lier die dat als maximaal gewicht heeft. Als je goed vast zit in de blubber moet je ook de zuigende werking daarvan overwinnen. Je hebt dan een hoger maximaal gewicht nodig.
Doe ook een cursus veilig lieren ergens, genoeg mensen die zichzelf de rest van hun leven ongelukkig hebben gemaakt door geen basis veiligheid in acht te nemen.
Dit soort verwarring is precies wat ik bedoel.CMD-Snake schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:48:
[...]
Goedkope lieren zijn uiteindelijk vaak duurkoop lieren. Als je op jezelf aangewezen bent voor redding wil je niet een Aldi lier hebben die na twee pogingen al staat te roken. Een goede lier behoudt ook waarde, na je avontuur kan je die eventueel demonteren en doorverkopen.
Een lierbumper strekt dan ook tot aanbeveling, maar ik had die al eerder aangeraden.
Kijk wel met het gewicht. Als je auto 1500kg weegt wil je geen lier die dat als maximaal gewicht heeft. Als je goed vast zit in de blubber moet je ook de zuigende werking daarvan overwinnen. Je hebt dan een hoger maximaal gewicht nodig.
Jij hebt het over rollend gewicht plus eventuele weerstand. Dat goedkope aldi liertje ook. Voor paar tientjes heb je 2 ton lier die werkt als een spanband ratel. Zal snel falen.
Die ik link is gewoon verticaal hijsgewicht.
Ik had een 3200kg deltafor maar dat is gewoon gekke werk. Die zou mijn bus helemaal volbeladen nog recht omhoog kunnen tillen. En was ook nogal zwaar om te handelen. Die heb ik maar verkocht. Van deze type lieren is een 1600kg echt wel voldoende.
Wordt ook veel door hoveniers gebruikt.
En ze hebben meestal nette breekpen oplossing, zeer veilig.
Een elektrische lier in de voorbumper kies je vaak met een veel hoger gewicht van bijv 4000kg ofzo maar dat is toch appels met peren vergelijken.
Samen met een lierbumper maakt het de voorzijde erg zwaar. Afhankelijk van het type auto kan dat onwenselijk zijn en komt ie lager te staan terwijl je juist hoger wil.
En je kunt nog steeds niet achteruit lieren.
Ik heb hem ook vrijwel nooit nodig. Maar als ik hem nodig heb wil ik alle kanten op kunnen.
Snel lieren is voor mij niet belangrijk. Voor andere wel.
Automaat zelf ben ik echt positief verrast. Echt heerlijk. en zoals ook door jullie voorspeld was het heerlijk bergje op waar je even stil kwam te staan en dan snel veel power nodig hebben om over een kei heen te gaan. Geen last van motor die afslaat. Ik zou niet anders meer willen.
Zijn er zaken die jullie na laten kijken/vervangen na een tocht? Bijvoorbeeld mijn bodemplaat(en) heeft heerlijk gegleden over asfalt en keien en heeft nu wat V-vorming hier en daar. De airco ruikt nu naar fijn woestijnzand. Bodemplaten hoef ik naar ik denk niet te vervangen. De schade komt nog niet dichtbij vitale onderdelen. Of heb ik het mis?
Is er nog iets om na te kijken wat handig is? Hebben jullie een draaiboekje of doen jullie gewoon een grote beurt na de reis?
Nog iets waar ik blij mee was dat ik het bij me had, was een batterij om je accu voldoende mee te kunnen laden om het te laten starten. Ook laptop en USB poorten zitten erop en een zaklamp. Was zo stom geweest om de blazer en radio aan te houden. Accu leeg. Toch lastig in de middle of nowhere.
Ik weet niet waar je bent geweest maar als je echt heel fijn zand hebt gezien voor een lange tijd is het beter om je motorolie weer te vervangen.
Dit dus.!null schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:45:
In ieder geval je luchtfilter uit kloppen en zo te horen ook je interieur filter.
Ik weet niet waar je bent geweest maar als je echt heel fijn zand hebt gezien voor een lange tijd is het beter om je motorolie weer te vervangen.
Zet je terreinwagen ook even op een brug om een inspectie te doen op mogelijk beschadigde onderdelen. Gescheurde hoesjes, dat soort dingen. Als daar zand bij is gekomen wil je dat zo snel mogelijk schoonmaken en herstellen.
Airco kan je bij elke aircoboer een schoonmaakbeurt laten geven.
Ah! top! Ja inderdaad, fijn zand. Vorige keer een jaar gekost om het echt overal uit de auto te verwijderen. Is ook erg plakkerig. Nu al 2 keer met de hogedrukspuit de auto behandeld, maar nog komt die rotzooi uit steeds weer een ander verborgen plekje met het water meesijpelen.!null schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:45:
Olie, goede tip. Ga meteen kijken hoe die olie eruitziet. Heb het nog voor de tocht ververst. Benieuwd of het aangetast is.
Bij elke brug die ik voorbijkwam had ik de neiging om hem er even op te zetten. De baas vond dat overdreven. Nu merk ik niets, maar ik heb zeker weten wat aanvaringen gehad. Dus het is ben ik bang een must.CMD-Snake schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:27:
[...]
Zet je terreinwagen ook even op een brug om een inspectie te doen op mogelijk beschadigde onderdelen. Gescheurde hoesjes, dat soort dingen. Als daar zand bij is gekomen wil je dat zo snel mogelijk schoonmaken en herstellen.
Dank voor de tips!
Bij mij zijn dat oa fuseekogels, controlarmen en de kruisjes van de assen.