Beste tweakers,
Al enige tijd loop ik met het idee rond om een htpc ineen te steken. Ik heb de voorbije weken al heel wat topics doorgenomen en ben denk ik toch wel tot een goede setup gekomen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem gaat gebruikt worden om series en films mee af te spelen. Dvd's en BluRays bekijken is ook een must. Ik wil zowiezo XBMC hierop draaien, enkel weet ik nog niet goed welk OS ik wil gebruiken.
Windows zou volgens mij simpel te installeren zijn samen met XBMC. Linux, daar komt dan wat meer bij te kijken. Hier zal ik me nog eens wat meer in moeten verdiepen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had graag onder de €500 gebleven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier nog 2x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB. Deze zitten momenteel in mijn desktop, maar het is de bedoeling om daar mijn dedicated film en serie schijven van te maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De behuizing kost om en bij de €90, afhankelijk van waar ik hem bestel.
Om de htpc te bedienen ben ik het volgende tegengekomen in een ander topic: usb-hdmi-cec-adapter. Zo hoef ik geen extra controller te hebben bij de tv. 1 afstandsbediening is genoeg.
Misschien even wat uitleg bij de gekozen componenten.
Moederbord: Wordt blijkbaar veel gebruikt voor een htpc, en lijkt me wel een goed product.
Processor: Kan goed omgaan met de grafische benodigdheden van dit systeem.
Behuizing: Goed uitziende behuizing, waarin plaats genoeg is voor al mijn componenten.
Processor koeler: Goede koeler. Kwaliteit voor zijn geld.
Geheugen: 4GB low profile geheugen is ruim voldoende voor enkel media af te spelen. Low profile zodat deze gemakkelijk in te bouwen is i.c.m de koeler.
Voeding: Heeft goede reviews en 300W lijkt me wel genoeg power.
SSD: 64GB is genoeg voor enkel een OS + XBMC op te draaien.
BD-lezer: Nodig om de BD's die ik heb af te kunnen spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Hoe stiller en energiezuiniger, hoe beter.
Ik had graag jullie mening hierover gehad. Misschien onderdelen die beter kunnen.
En dan is het zoeken achter een goede webshop waar ik alles kan bestellen. Ik had graag alles bij eenzelfde shop besteld, anders moet ik toch overal verzendingskosten gaan betalen, wat de prijs dan weer niet te goede komt.
Greetz
Dieter
Al enige tijd loop ik met het idee rond om een htpc ineen te steken. Ik heb de voorbije weken al heel wat topics doorgenomen en ben denk ik toch wel tot een goede setup gekomen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem gaat gebruikt worden om series en films mee af te spelen. Dvd's en BluRays bekijken is ook een must. Ik wil zowiezo XBMC hierop draaien, enkel weet ik nog niet goed welk OS ik wil gebruiken.
Windows zou volgens mij simpel te installeren zijn samen met XBMC. Linux, daar komt dan wat meer bij te kijken. Hier zal ik me nog eens wat meer in moeten verdiepen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had graag onder de €500 gebleven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier nog 2x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB. Deze zitten momenteel in mijn desktop, maar het is de bedoeling om daar mijn dedicated film en serie schijven van te maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A6-5400K Boxed | € 61,40 | € 61,40 |
| 1 | ASRock FM2A75 PRO4-M | € 61,70 | € 61,70 |
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 34,52 | € 34,52 |
| 1 | Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile | € 22,95 | € 22,95 |
| 1 | Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 51,97 | € 51,97 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,50 | € 37,50 |
| 1 | Samsung 830 series SSD 64GB | € 60,- | € 60,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 330,04 | |
De behuizing kost om en bij de €90, afhankelijk van waar ik hem bestel.
Om de htpc te bedienen ben ik het volgende tegengekomen in een ander topic: usb-hdmi-cec-adapter. Zo hoef ik geen extra controller te hebben bij de tv. 1 afstandsbediening is genoeg.
Misschien even wat uitleg bij de gekozen componenten.
Moederbord: Wordt blijkbaar veel gebruikt voor een htpc, en lijkt me wel een goed product.
Processor: Kan goed omgaan met de grafische benodigdheden van dit systeem.
Behuizing: Goed uitziende behuizing, waarin plaats genoeg is voor al mijn componenten.
Processor koeler: Goede koeler. Kwaliteit voor zijn geld.
Geheugen: 4GB low profile geheugen is ruim voldoende voor enkel media af te spelen. Low profile zodat deze gemakkelijk in te bouwen is i.c.m de koeler.
Voeding: Heeft goede reviews en 300W lijkt me wel genoeg power.
SSD: 64GB is genoeg voor enkel een OS + XBMC op te draaien.
BD-lezer: Nodig om de BD's die ik heb af te kunnen spelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Hoe stiller en energiezuiniger, hoe beter.
Ik had graag jullie mening hierover gehad. Misschien onderdelen die beter kunnen.
En dan is het zoeken achter een goede webshop waar ik alles kan bestellen. Ik had graag alles bij eenzelfde shop besteld, anders moet ik toch overal verzendingskosten gaan betalen, wat de prijs dan weer niet te goede komt.
Greetz
Dieter