Eerste HTPC

Pagina: 1
Acties:

• DieterBE
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-04 19:00
Beste tweakers,

Al enige tijd loop ik met het idee rond om een htpc ineen te steken. Ik heb de voorbije weken al heel wat topics doorgenomen en ben denk ik toch wel tot een goede setup gekomen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem gaat gebruikt worden om series en films mee af te spelen. Dvd's en BluRays bekijken is ook een must. Ik wil zowiezo XBMC hierop draaien, enkel weet ik nog niet goed welk OS ik wil gebruiken.
Windows zou volgens mij simpel te installeren zijn samen met XBMC. Linux, daar komt dan wat meer bij te kijken. Hier zal ik me nog eens wat meer in moeten verdiepen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had graag onder de €500 gebleven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier nog 2x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB. Deze zitten momenteel in mijn desktop, maar het is de bedoeling om daar mijn dedicated film en serie schijven van te maken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 61,40€ 61,40
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,70€ 61,70
1Silverstone Grandia GD05B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,52€ 34,52
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 22,95€ 22,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,97€ 51,97
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,04

De behuizing kost om en bij de €90, afhankelijk van waar ik hem bestel.

Om de htpc te bedienen ben ik het volgende tegengekomen in een ander topic: usb-hdmi-cec-adapter. Zo hoef ik geen extra controller te hebben bij de tv. 1 afstandsbediening is genoeg.

Misschien even wat uitleg bij de gekozen componenten.
Moederbord: Wordt blijkbaar veel gebruikt voor een htpc, en lijkt me wel een goed product.
Processor: Kan goed omgaan met de grafische benodigdheden van dit systeem.
Behuizing: Goed uitziende behuizing, waarin plaats genoeg is voor al mijn componenten.
Processor koeler: Goede koeler. Kwaliteit voor zijn geld.
Geheugen: 4GB low profile geheugen is ruim voldoende voor enkel media af te spelen. Low profile zodat deze gemakkelijk in te bouwen is i.c.m de koeler.
Voeding: Heeft goede reviews en 300W lijkt me wel genoeg power.
SSD: 64GB is genoeg voor enkel een OS + XBMC op te draaien.
BD-lezer: Nodig om de BD's die ik heb af te kunnen spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Hoe stiller en energiezuiniger, hoe beter.

Ik had graag jullie mening hierover gehad. Misschien onderdelen die beter kunnen.
En dan is het zoeken achter een goede webshop waar ik alles kan bestellen. Ik had graag alles bij eenzelfde shop besteld, anders moet ik toch overal verzendingskosten gaan betalen, wat de prijs dan weer niet te goede komt.

Greetz
Dieter

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:02
Build ziet er op zich prima uit.

2 puntjes
Wat ik niet zou doen als ik jou was is de keuze voor xbmc. Ik heb zelf nu ongeveer een jaartje een htpc staan met een vergelijkbare config. Maar ik vond xbmc hem toch net niet. Het ziet er erg leuk en gelikt uit maar hij pakte net een aantal films uit mijn collectie niet waardoor je library in xbmc dus niet helemaal klopt. Zeer frustrerend. Aangezien ik al mijn films toch netjes wegschrijf in een geordende filestructuur ben ik terug gegaan naar windows met vlc en mpc-hc om zaken af te spelen.

Het tweede gaat over de besturing. Ik heb het gedaan met een afstandbediening een mini toetsenbord met trackpad maar ik zit nu toch weer met een full size (enigzins compact) draadloos toetsenbord en muis. Ik heb te vaak de neiging gehad om even te surfen of om even iets op te zoeken. Dat gaat gewoon niet zonder toetsenbord en muis. Tenminste het gaat mij te langzaam zonder in ieder geval.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Craven schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:56:

2 puntjes
Wat ik niet zou doen als ik jou was is de keuze voor xbmc. Ik heb zelf nu ongeveer een jaartje een htpc staan met een vergelijkbare config. Maar ik vond xbmc hem toch net niet. Het ziet er erg leuk en gelikt uit maar hij pakte net een aantal films uit mijn collectie niet waardoor je library in xbmc dus niet helemaal klopt. Zeer frustrerend. Aangezien ik al mijn films toch netjes wegschrijf in een geordende filestructuur ben ik terug gegaan naar windows met vlc en mpc-hc om zaken af te spelen.
Je kan de films, indien ze niet automatisch (juist) gescraped worden handmatig toevoegen, of dmv een nfo-file in je library laten opnemen. Zitten volop mogelijkheden in daarvoor
De XBMC-community groeit niet voor niets zo enorm hard, en met het opensource-karakter wordt het alleen maar beter. Binnenkort frodo *O*
Het tweede gaat over de besturing. Ik heb het gedaan met een afstandbediening een mini toetsenbord met trackpad maar ik zit nu toch weer met een full size (enigzins compact) draadloos toetsenbord en muis. Ik heb te vaak de neiging gehad om even te surfen of om even iets op te zoeken. Dat gaat gewoon niet zonder toetsenbord en muis. Tenminste het gaat mij te langzaam zonder in ieder geval.
Voor internet-gebruik is een HTPC imho dan ook niet bedoeld. Daarvoor zijn laptops en later tablets uitgevonden. CEC werkt perfect, en is een prima manier van bedienen zolang je geen lange teksten in wilt geven (maar waarom zou je dat eigenlijk willen?)

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

DieterBE schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:41:
Windows zou volgens mij simpel te installeren zijn samen met XBMC. Linux, daar komt dan wat meer bij te kijken. Hier zal ik me nog eens wat meer in moeten verdiepen.
Gebruik zelf ook Win7 + XBMC daar ik ook games speel op mijn MC, maar als Win games niet belangrijk zijn, dan is XBMCbuntu een prima alternative.
Moederbord: Wordt blijkbaar veel gebruikt voor een htpc, en lijkt me wel een goed product.
Gebruik zelf altijd ASUS borden als ik voor mezelf of andere PCs bouw, een van de hoofd redenen is, is dat ASUS hele goede fan controller op het bord heeft, die je tegenwoordig geheel kan instellen via Windows naar je smaak.

Weet niet of dat ook mogelijk is met Gigabyte, zou je even moeten controleren, maar mijn eerste keuze zou de F2A85-M LE zijn.
Processor: Kan goed omgaan met de grafische benodigdheden van dit systeem.
Zou zelf de A10-5800K kiezen, waarom?, vier redenen:
  • Een quad core is gewoon wat mee futureproof, denk bv aan zware codecs als h265 dat er aan zit te komen.
  • Heeft de meeste aantal shaders A6 -192, A8 - 256 en de A10 heeft er 384, en voor het aantal shaders geld het zelfde, met meer kan zwaardere codecs draaien, en ook zwaardere spelletjes als je wilt.
  • Prijs verschil tussen A8-5600K en A10-5800K is met 20% zo laag waarom niet de snelste.
  • Hoewel de A10-5800K beduidend meer kan verbruiken dan een A6-5400K is het idle verbruik nagenoeg gelijk, en dat is eigenlijk het enige wat belangrijk is voor een HTPC, daar tijdens playback de CPUs nagenoeg het zelfde verbruikt, of het nu het langzaamste model is of de snelste, ze worden naar de zelfde klok terug geklokt.
En een quad core heeft als voordeel, als hij alle cores KAN gebruiken dat hij zelfs nog veder terug kan klokken, en minder verbruiken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ge6rXqi6jzGaesHW1wGq5cfx/full.png
Zo als je kan zien zijn de idle waardes gelijk

Ben je bang voor de TDP, je kan hem altijd onderklokken, maar dat is niet echt nodig daar huidige CPUs al van zich zelf langzamer draaien als ze niet 100% belast worden.
Geheugen: 4GB low profile geheugen is ruim voldoende voor enkel media af te spelen. Low profile zodat deze gemakkelijk in te bouwen is i.c.m de koeler.
Zou zelf 8GB er in stoppen, kost weinig extra, en als je films over het netwerk bekijkt, laad Windows prefetch de hele film in zijn geheugen, ipv het van de server te streamen.
Voeding: Heeft goede reviews en 300W lijkt me wel genoeg power.
Ja een prima voeding voor een HTPC.
SSD: 64GB is genoeg voor enkel een OS + XBMC op te draaien.
Heb zelf mijn oude 30GB Vertex 1 daarvoor gebruikt, dus ja 64GB is meer dan voldoende. ^_^

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 18:03
@player-x: Aangezien je je commentaar recyclet om meerdere mensen van (onpersoonlijk) advies te voorzien zal ik mijn reactie op je commentaar ook recyclen.
Zelfbouw HTPC

Verwijderd

Waarbij ik met name op jouw argument van 100W TDP wil wijzen. Dat is gewoon absurd in een HTPC. Het resultaat is of problemen omtrent koeling of problemen met geluidsproductie.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Zoals jaapsander ook post in de andere thread: ik gebruik ook al 4 jaar een HTPC, en heb redelijk spijt van de X2 5600+ die er in zit: destijds had ik hem een beetje overspecced voor gamen, maar ik doe dat eigenlijk niet op mijn HTPC. Voor playback hoef je echt geen dikke HTPC te hebben, als je maar een videokaart hebt die fatsoenlijk om kan gaan met HD decoden. Dat is dus NIET het aantal shaders dat dat bepaald.

Ik heb HTPCs goed zien draaien op Ion en i3 processoren, meestal is de grootste remmende factor de interface die je gebruikt (ik ben Mediaportal fan). IntelHD draait het vast ook wel.
Zou zelf 8GB er in stoppen, kost weinig extra, en als je films over het netwerk bekijkt, laad Windows prefetch de hele film in zijn geheugen, ipv het van de server te streamen.
Maar is het nodig? Ik had ook 4GB, ben nu terug naar 2GB (omdat mijn broer destijds geheugen nodig had), geen probleem.

Juist het afspelen van media is iets waar de eisen van tevoren heel goed in te schatten zijn!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:21:
Waarbij ik met name op jouw argument van 100W TDP wil wijzen. Dat is gewoon absurd in een HTPC. Het resultaat is of problemen omtrent koeling of problemen met geluidsproductie.
En blijkbaar zelf weet je niet hoe een moderne CPU omgaat met zijn verbruik tijdens een meestal lichte last als afspelen.

De A4/A6 en de A8/A10 zijn gemaakt van het zelfde die, waar alleen bij de A4/A6 er twee uitgeschakeld zijn, en dus tijdens afspelen verbruiken ze beide net zo veel, wat je ook kan zien aan hun gelijke idle verbruik.

En 100W TDP betekent niet dat je ook werkelijk altijd 100W verbruikt, maar de extra cores/MHz kan net het verschil zijn tussen een frame skippe en vloeiend afspelen, maar je zal geen extra verbruik zien tussen een A4 en A10.

Daarnaast kan een quad core zuiniger werken dan een dual core als de decoder geschreven is voor parallel decoding.

Daarnaast als er een codec is dat niet gebruik kan maken van hardware decoding zijn de extra cores zeer welkom, is dat niet nu, kan dat altijd in de toekomst zijn.

• LiquidT_NL
player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:41:
[...]

En blijkbaar zelf weet je niet hoe een moderne CPU omgaat met zijn verbruik tijdens een meestal lichte last als afspelen.

De A4/A6 en de A8/A10 zijn gemaakt van het zelfde die, waar alleen bij de A4/A6 er twee uitgeschakeld zijn, en dus tijdens afspelen verbruiken ze beide net zo veel, wat je ook kan zien aan hun gelijke idle verbruik.

En 100W TDP betekent niet dat je ook werkelijk altijd 100W verbruikt, maar de extra cores/MHz kan net het verschil zijn tussen een frame skippe en vloeiend afspelen, maar je zal geen extra verbruik zien tussen een A4 en A10.

Daarnaast kan een quad core zuiniger werken dan een dual core als de decoder geschreven is voor parallel decoding.

Daarnaast als er een codec is dat niet gebruik kan maken van hardware decoding zijn de extra cores zeer welkom, is dat niet nu, kan dat altijd in de toekomst zijn.
En nog steeds ga je niet in op alle punten van jaapsander in deze thread. Waarom de extra kosten precies? In een niet vaak voorkomende situatie dat je echt zuiniger uit bent met 4 cores?

Daarnaast, met DXVA/Cuda en al die technologiën: heeft het echt zin? Hogere aanschaf, meer stroom, maar mijn CPU verbruik komt zelden boven de 25%. Hoe dan ook kan ik mij geen praktische situatie voorstellen waar in een A6 het niet gaat trekken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:20
Ik geloof dat ik toch een andere definitie heb van een HTPC dan een aantal anderen hier in dit topic.

Wat betreft het 100W TDP ≠ 100W verbruik. Klopt, indien je hem niet belast. En aangezien je hem toch niet gaat belasten, waarom zou je dan een 100W TDP CPU kiezen? Een A4 (Llano) speelt in de praktijk alles vloeiend af, een A6 helemaal. Wanneer er in de toekomst zwaardere codecs komen kun je beter dan upgraden. Wie weet heeft ARM tegen die tijd wel een chip die dat moeiteloos afspeelt met een paar Watt verbruik.

Ben het helemaal eens met LiquidT_NL. Ook al kost het weinig extra, 8 GB heb je niet nodig. Tel daar een 100W TDP processor bij op die ook niet nodig is en je zit zo aan een flinke meerprijs (die ook niet nodig is :+ ). Mocht je dit allemaal wel nodig hebben dan zoek je wat mij betreft geen HTPC maar een gewone desktop.

@TS
Je kan OpenELEC eens proberen. Kost je niks en is zo geïnstalleerd. Vind je het niks kan je altijd nog overstappen op Windows of Linux.

Verwijderd

player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:41:
[...]

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven heeft TDP niet heel veel te maken met energieverbuik maar met warmte. In mijn definitie van een htpc is een 100W TDP proc geen goed idee omdat die warmte afgevoerd moet worden. Een htpc moet imo oa stil zijn en 100W TDP gaat niet samen met stil.

Om mijn punt extra duidelijk te maken: ik staar momenteel naar een mooi doosje op mijn bureau met een Intel i3 3220T met een tdp van 35W. Dit model heeft lagere prestaties dan de normale 3220 en heeft geen turbo functie zoals je die in een i5 vindt. Waarom? Alles om de warmteproductie zo laag mogelijk te houden, zodat mijn kast passief gekoeld kan worden (of met max 1 fan). Deze i3 heeft voldoende prestaties om als htpc en als NAS te dienen zonder dat ik mijzelf extra problemen op de hals haal door voor een i5 te kiezen (met turbo en betere IGP). Qua budget was het geen probleem om de i5 te kopen.

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:25:
[...]

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven heeft TDP niet heel veel te maken met energieverbuik maar met warmte. In mijn definitie van een htpc is een 100W TDP proc geen goed idee omdat die warmte afgevoerd moet worden. Een htpc moet imo oa stil zijn en 100W TDP gaat niet samen met stil.

Om mijn punt extra duidelijk te maken: ik staar momenteel naar een mooi doosje op mijn bureau met een Intel i3 3220T met een tdp van 35W. Dit model heeft lagere prestaties dan de normale 3220 en heeft geen turbo functie zoals je die in een i5 vindt. Waarom? Alles om de warmteproductie zo laag mogelijk te houden, zodat mijn kast passief gekoeld kan worden (of met max 1 fan). Deze i3 heeft voldoende prestaties om als htpc en als NAS te dienen zonder dat ik mijzelf extra problemen op de hals haal door voor een i5 te kiezen (met turbo en betere IGP). Qua budget was het geen probleem om de i5 te kopen.
My point exactly.

Ik wil niet claimen player-x te kennen of voor hem te kunnen spreken, maar het lijkt er op dat hij op een andere manier denkt dan de meeste systeembouwers als het HTPC toepassing betreft: hij pusht naar de max (extra geheugen, extra CPU voor "de extra mhz'en"), terwijl ik met een HTPC vaak meer aan het pushen ben naar het minimale (niet absoluut minimaal, maar ik ga zeker niet overspeccen).

• jaapsander
[...]

Ik zou het zelfs nog wat anders willen formuleren. TDP gaat namelijk over de maximale hoeveelheid warmte die afgevoerd moet kunnen worden. We hebben het inderdaad niet over verbruik. Maar er kan best wel eens een situatie voorkomen waarin je je APU volledig weet te belasten. Met een langzamere APU zal die taak gewoon langer duren. Met een A10 met 100W tdp zal het systeem in korte tijd veel warmte produceren (kun je al die warmte afvoeren in een kleine behuizing) en kan je voeding het vermogen wel leveren? In dit geval zal dit geen probleem zijn met een 300W en silverstone behuizing. Maar is het nuttig? In een ander topic raad player-x een A10 aan in een klein antec kastje met 150W voeding. Niet zo'n goed idee.

@ hierboven ik hou ook altijd aan dat voor HTPC gebruik: "less is more".

• player-x

player-x

Disruptive by design

Wat je nu zegt is dat omdat je meer kan verbruiken je ook automatisch meer verbruikt, niks is minder waar, want zowel de A4 als de A10 worden gemaakt van de zelfde die waar bij de A4 en A6 twee core's uitgeschakeld zijn.

En als je een video file gaat afspelen zullen beide CPUs het zelfde verbruik hebben, daar ze beide normaal gesproken tegen idle aan zitten voor video de-coding.

Maar nu krijg je een nieuwe codec of dit nu h265 is of Hi10p of wat dan ook, dat maar net door de hardware kan worden de ge de-coded, heb je met snellere hardware zij het met de CPU of via iets dergelijks als OpenCL via de GPU, met een 2x zo krachtige APU op alle vlakke, natuurlijk minder kans op frame drops.
Om mijn punt extra duidelijk te maken: ik staar momenteel naar een mooi doosje op mijn bureau met een Intel i3 3220T met een tdp van 35W. Dit model heeft lagere prestaties dan de normale 3220 en heeft geen turbo functie zoals je die in een i5 vindt. Waarom? Alles om de warmteproductie zo laag mogelijk te houden
Leuk verhaal maar die 3220T heeft geen of nouwelijks lagereIPW dan de gewone 3220, daar hoewel de 3220 meer verbruikt, hij dat ook over een kortere tijd doet, en dus een hogere piek belasting heeft maar ook weer sneller idle is.

En ze beiden idle op zeg een minimale klok van 0.8GHz draaien, ze pressies het zelfde verbruiken.
En als ze een video file decoden zullen ze beide op gemiddeld 1.2GHz draaien of zo, waar de pieken van de 3220 naar 3.3GHz schieten zullen ze korter zijn dan de 2.8GHz pieken van de 3220T, en aan het einde van de film zal de 3220T minder hebben verbruikt maar is het zo een verwaarloosbaar verschil aan energie dat we misschien over een eurootje of op jaarbasis spreken, maar je wel een vlotter systeem heb die langer mee kan.

• jaapsander
player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:35:
[...]

Wat je nu zegt is dat omdat je meer kan verbruiken je ook automatisch meer verbruikt, niks is minder waar, want zowel de A4 als de A10 worden gemaakt van de zelfde die waar bij de A4 en A6 twee core's uitgeschakeld zijn.

En als je een video file gaat afspelen zullen beide CPUs het zelfde verbruik hebben, daar ze beide normaal gesproken tegen idle aan zitten voor video de-coding.

Maar nu krijg je een nieuwe codec of dit nu h265 is of Hi10p of wat dan ook, dat maar net door de hardware kan worden de ge de-coded, heb je met snellere hardware zij het met de CPU of via iets dergelijks als OpenCL via de GPU, met een 2x zo krachtige APU op alle vlakke, natuurlijk minder kans op frame drops.
Of je plaatst er voor een euro of 30 op dat moment een kaartje in die dat hardwarematig kan doen. Zo heb je dus een veel efficiënter systeem, die 30 euro had je nog in je zak zitten omdat je een goedkopere APU hebt aangeschaft en dan hou je nog wat over aangezien je minder hoeft te investeren in koeling om ervoor te zorgen dat die 100W piekvermogen (stel je belast je HTPC wel eens volledig al dan niet door H265 software decoding) afgevoerd kan worden.

Het lijkt mij ook niet zo handig om een stofzuiger onder de tv te hebben omdat je 100W APU zwaar belast wordt bij het afspelen van H265. Dat kan een stuk eleganter....

Verder heb je het de hele tijd over H265 (vind ik persoonlijk wel interessant), maar hierbij speculeer je nogal. Weet jij of een A6 sterk genoeg is om mbv de shaders H265 de decoderen? Of heb je hier perse een A10 voor nodig?
[...]

Leuk verhaal maar die 3220T heeft geen of nouwelijks lagereIPW dan de gewone 3220, daar hoewel de 3220 meer verbruikt, hij dat ook over een kortere tijd doet, en dus een hogere piek belasting heeft maar ook weer sneller idle is.

En ze beiden idle op zeg een minimale klok van 0.8GHz draaien, ze pressies het zelfde verbruiken.
En als ze een video file decoden zullen ze beide op gemiddeld 1.2GHz draaien of zo, waar de pieken van de 3220 naar 3.3GHz schieten zullen ze korter zijn dan de 2.8GHz pieken van de 3220T, en aan het einde van de film zal de 3220T minder hebben verbruikt maar is het zo een verwaarloosbaar verschil aan energie dat we misschien over een eurootje of op jaarbasis spreken, maar je wel een vlotter systeem heb die langer mee kan.
Maar stel nou eens dat je een behuizing hebt die maximaal 50W aan TDP kan koelen of een voeding die een piekvermogen kan leveren van 60W. Dan is het verschil tussen een 3220T en een gewone het verschil tussen een stabiel systeem of een instabiel systeem. Dat is in het geval van de TS niet aan de orde, maar is zeker niet onrealistisch voor HTPC gebruik (zie het andere topic).

edit: Excuses alvast aan de TS wanneer hij bovenstaande discussie niet interessant vindt. player-x komt met een afwijkende mening die inhoudelijk besproken wordt. Zelf vind ik dit erg interessant en ik hoop dat het voor meerdere personen interessant is, maar wanneer het voor de TS niet interessant is verontschuldig ik me alvast ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 15-11-2012 10:17 ]

• DieterBE
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-04 19:00
Iedereen bedankt voor de reacties. :)
Craven schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:56:

2 puntjes
Ik zal het in gedachten houden als ik een keuze maak :)
Toetsenbord en muis heb ik niet nodig, het is niet de bedoeling dat ik ga surfen op de htpc, daar heb ik een pc/laptop/tablet voor indien gewenst :)
player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 06:35:
[...]

Gebruik zelf ook Win7 + XBMC daar ik ook games speel op mijn MC, maar als Win games niet belangrijk zijn, dan is XBMCbuntu een prima alternative.
Games zijn helemaal niet belangrijk voor mij. De htpc zal enkel dienen voor films en series. Voor al de rest heb ik andere elektronica.
Zou zelf de A10-5800K kiezen, waarom?, vier redenen:
  • Een quad core is gewoon wat mee futureproof, denk bv aan zware codecs als h265 dat er aan zit te komen.
  • Heeft de meeste aantal shaders A6 -192, A8 - 256 en de A10 heeft er 384, en voor het aantal shaders geld het zelfde, met meer kan zwaardere codecs draaien, en ook zwaardere spelletjes als je wilt.
  • Prijs verschil tussen A8-5600K en A10-5800K is met 20% zo laag waarom niet de snelste.
  • Hoewel de A10-5800K beduidend meer kan verbruiken dan een A6-5400K is het idle verbruik nagenoeg gelijk, en dat is eigenlijk het enige wat belangrijk is voor een HTPC, daar tijdens playback de CPUs nagenoeg het zelfde verbruikt, of het nu het langzaamste model is of de snelste, ze worden naar de zelfde klok terug geklokt.
En een quad core heeft als voordeel, als hij alle cores KAN gebruiken dat hij zelfs nog veder terug kan klokken, en minder verbruiken.

Een A10 is me net iets te duur. Het is de bedoeling van toch niet teveel er aan te spenderen. Moest het in de toekomst nodig zijn om te upgraden, dan doe ik het dan wel.
8GB vindt ik zelf wat overkill voor een htpc, dus ik ga het houden bij 4GB
Snippo schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:27:
@TS
Je kan OpenELEC eens proberen. Kost je niks en is zo geïnstalleerd. Vind je het niks kan je altijd nog overstappen op Windows of Linux.
Daar zal ik me zeker eens in verdiepen.
jaapsander schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:45:
[...]
@ hierboven ik hou ook altijd aan dat voor HTPC gebruik: "less is more".
Zo denk ik er ook over.
jaapsander schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:11:
[...]
edit: Excuses alvast aan de TS wanneer hij bovenstaande discussie niet interessant vindt. player-x komt met een afwijkende mening die inhoudelijk besproken wordt. Zelf vind ik dit erg interessant en ik hoop dat het voor meerdere personen interessant is, maar wanneer het voor de TS niet interessant is verontschuldig ik me alvast ;)
Geen probleem, ik zie het als extra info :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:11:
Of je plaatst er voor een euro of 30 op dat moment een kaartje in die dat hardwarematig kan doen. Zo heb je dus een veel efficiënter systeem, die 30 euro had je nog in je zak zitten omdat je een goedkopere APU hebt aangeschaft
Dat is imho een non argument, daar een kaartje van 30 euro slechter beter presteert dan de GPU die in een A8 zit en helemaal minder dan die in de A10 Trinity zit, en pas de kaartjes van 50 euro of meer gelijkwaardig zijn aan de GPU in de A10 of licht beter, maar dan kan je net zo goed meteen een A10 nemen.
en dan hou je nog wat over aangezien je minder hoeft te investeren in koeling om ervoor te zorgen dat die 100W piekvermogen (stel je belast je HTPC wel eens volledig al dan niet door H265 software decoding) afgevoerd kan worden.
Valt wel mee hoor de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B, kan makkelijk die 100W afvoeren, wat in de praktijk nooit zal gebeuren tenzij je OCCT burnin test gebruikt.

En kaartjes als de HD5550 en HD6570 hebben ook een tdp van 45~60W, dat ook in de behuizing word gedumpt, en zo door de belemmerde lucht stroming alleen maar bijdragen aan het warmte probleem en energie gebruik, ipv het te verlagen.

En van goedkope kaartjes als de HD 5450 en de GF 210 is aangetoond dat ze problemen hebben met nabewerking en bepaalt content, en een lage score in de HQV-HD bench halen, daar ze een tekort aan shaders hebben.
Het lijkt mij ook niet zo handig om een stofzuiger onder de tv te hebben omdat je 100W APU zwaar belast wordt bij het afspelen van H265. Dat kan een stuk eleganter....
Zou de Big Shuriken 2 nou niet meteen in die categorie plaatsen zelfs niet bij volle belasting.
Verder heb je het de hele tijd over H265 (vind ik persoonlijk wel interessant), maar hierbij speculeer je nogal. Weet jij of een A6 sterk genoeg is om mbv de shaders H265 de decoderen? Of heb je hier perse een A10 voor nodig?
Nee een A8 zal waarschijnlijk ook voldoen, maar daar het verschil tussen de A8 en A10 in prijs zo klein is, waarom niet een A10, daarnaast zou ik liever met de extra shaders verlegen zitten, dan dat ik er om verlegen zit.
Maar stel nou eens dat je een behuizing hebt die maximaal 50W aan TDP kan koelen of een voeding die een piekvermogen kan leveren van 60W. Dan is het verschil tussen een 3220T en een gewone het verschil tussen een stabiel systeem of een instabiel systeem.
Dat is imho de enige reden om een A6 of een Intel T model te nemen, voor als je een maximale belasting plafon hebt, maar ik persoonlijk zou als het even kan zo een plafon vermijden daar de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.

En dan nog zou ik zelf liever een A8 of A10 kiezen, en onderklokken, en de extra cores en shaders op lagere klok hebben.

In het geval van T modellen, dat is een duurdere CPU die minder kan, en het zelfde kan ook worden gedaan met een goedkoper sneller model te onderklokken.

Maar tussen een A4/6 en een A8/10, is het energie verbruik vergelijkbaar is met gelijke belasting, maar zou ik, zo als ik al zij, zou ik liever met de extra shaders/CPU cycles verlegen zitten, dan dat ik er om verlegen zit.

DieterBE schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:43:
Ik zal het in gedachten houden als ik een keuze maak :)
Craven mag dan misschien problemen hebben ondervonden, voor mij, iemand die van Media Portal (MP) kwam, en het tot voor kort er nog steeds er naast gebruikte, van wegen de MP TVserver.
XBMC een stuk prettiger in gebruik, zeker nu je ook de MP TVserver kan gebruiken samen met XBMC.

Ieder dus zo zijn eigen ervaring, zou zeggen probeer MP en XBMC beide uit, zijn beide uitstekende MC pakketten.
Toetsenbord en muis heb ik niet nodig, het is niet de bedoeling dat ik ga surfen op de htpc, daar heb ik een pc/laptop/tablet voor indien gewenst :)
Geheel mee eens bedien mijn HTPC ook alleen maar met een AB.

Maar bv een Logitech Dinovo (mini), kan handig zijn, als ik bezoek heb en wil wat opzoeken op het net, is een toetsenbord welkom.

Maar het is ook iets waar je niet meteen aan hoeft te denken!
Een A10 is me net iets te duur. Het is de bedoeling van toch niet teveel er aan te spenderen. Moest het in de toekomst nodig zijn om te upgraden, dan doe ik het dan wel.
8GB vindt ik zelf wat overkill voor een htpc, dus ik ga het houden bij 4GB
Tja, dat is een goede reden om een A6 te nemen, valt een A8 wel binnen je budget, zou ik het sterk overwegen als een optie.
Zo denk ik er ook over.
Ook helemaal mee eens, maar alleen als minder niet te weinig is, want soms kan je ook verkeerd/teveel bezuinigen.

Maar dat is alleen iets waar je in de toekomst achter kan komen.

• jaapsander
player-x schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:04:
[...]

Dat is imho een non argument, daar een kaartje van 30 euro slechter beter presteert dan de GPU die in een A8 zit en helemaal minder dan die in de A10 Trinity zit, en pas de kaartjes van 50 euro of meer gelijkwaardig zijn aan de GPU in de A10 of licht beter, maar dan kan je net zo goed meteen een A10 nemen.
Waarom is dat een non argument? In de TS staat duidelijk waar de HTPC voor gebruikt gaat worden. Gamen is daar geen onderdeel van. Je zet die losse videokaart er niet bij om meer fps te halen, maar on hw decoding van H265 te hebben, daar heb ik het de hele tijd over! En hoe weet jij dat de kaartjes die uitkomen tegen de tijd dat H265 relevant is zwakker zijn dan wat nu in een APU zit? Lijkt mij weer eens koffiedik kijken van jouw kant.

Het bijsteken van een videokaart doe je om het zware werk efficiënt te doen door een stukje in de GPU te gebruiken dat daar speciaal voor gemaakt is. Misschien is er tegen die tijd wel zo'n broadcom chip die je er zo bij kan prikken.
[...]

Valt wel mee hoor de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B, kan makkelijk die 100W afvoeren, wat in de praktijk nooit zal gebeuren tenzij je OCCT burnin test gebruikt.

En kaartjes als de HD5550 en HD6570 hebben ook een tdp van 45~60W, dat ook in de behuizing word gedumpt, en zo door de belemmerde lucht stroming alleen maar bijdragen aan het warmte probleem en energie gebruik, ipv het te verlagen.

En van goedkope kaartjes als de HD 5450 en de GF 210 is aangetoond dat ze problemen hebben met nabewerking en bepaalt content, en een lage score in de HQV-HD bench halen, daar ze een tekort aan shaders hebben.
Die Shuriken kan inderdaad prima 100W afvoeren, maar die warmte moet ook nog eens uit de kast getransporteerd worden anders loopt de temperatuur meer op en heb je straks een systeem wat irritant veel lawaai maakt. Als ik jou(w gespeculeer) mag geloven is H265 dusdanig zwaar dat een APU behoorlijk zwaar belast wordt...

En gebruik je nu de HD5450 en GF210 als voorbeelden? Denk je dat die tegen de tijd dat H265 relevant is nog verkocht worden? Zijn nu al bijna antiek. Trouwens de reden waarom de HQV score van low end kaartjes lager uitvalt was (zeker in het geval van een HD6450) door gebrek aan geheugen bandbreedte. Dit is goed te zien aan het verschil tussen de DDR3 en de GDDR5 variant van de HD6450. Echter moet ik hier ook bij opmerken dat de onderdelen waar de low-end kaartjes tekort schoten voor 98% van de mensen niet eens relevant zijn (geavanceerd deinterlacen bijvoorbeeld).
[...]

Zou de Big Shuriken 2 nou niet meteen in die categorie plaatsen zelfs niet bij volle belasting.
Bij volledig toerental is zelfs een big shuriken luidruchtig genoeg om duidelijk hoorbaar te zijn (heb er zelf 1 dus spreek uit ervaring).
[...]

Nee een A8 zal waarschijnlijk ook voldoen, maar daar het verschil tussen de A8 en A10 in prijs zo klein is, waarom niet een A10, daarnaast zou ik liever met de extra shaders verlegen zitten, dan dat ik er om verlegen zit.
Dat is geen antwoord op de vraag, mijn vraag was zou een A6 niet al voldoende zijn. Wat zegt jouw koffiedik?
[...]

Dat is imho de enige reden om een A6 of een Intel T model te nemen, voor als je een maximale belasting plafon hebt, maar ik persoonlijk zou als het even kan zo een plafon vermijden daar de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.

En dan nog zou ik zelf liever een A8 of A10 kiezen, en onderklokken, en de extra cores en shaders op lagere klok hebben.
Dat is logisch, investeren in meer kracht om vervolgens die af te knijpen... En hoeveel moet je onderklokken om het systeem stabiel te krijgen (met een 150W voeding)? En is dat nog voldoende als de voeding na 2 jaar niet meer zijn volledige vermogen kan leveren? Lijkt me geen slimme oplossing. Ik ben het overigens wel met je eens dat een Intel T variant in veel gevallen niet nuttig is, maar als de keuze is tussen een goedkopere A6 met een lager max verbruik en TDP of een veel duurdere A8/10 die je moet afknijpen dan lijkt mij dat niet zo'n lastige keuze.
Craven mag dan misschien problemen hebben ondervonden, voor mij, iemand die van Media Portal (MP) kwam, en het tot voor kort er nog steeds er naast gebruikte, van wegen de MP TVserver.
XBMC een stuk prettiger in gebruik, zeker nu je ook de MP TVserver kan gebruiken samen met XBMC.

Ieder dus zo zijn eigen ervaring, zou zeggen probeer MP en XBMC beide uit, zijn beide uitstekende MC pakketten.
Hier ben ik het zeker met je eens. Zowel MP als XBMC bieden zoveel configuratie mogelijkheden dat wanneer iets niet werkt zoals je zou willen je er gewoon niet genoeg tijd in hebt gestopt. Het enige is dus wel dat je er tijd in moet stoppen, want het is geen pakket wat out of the box gelijkt goed werk (hoewel dit in versie Eden ook al simpeler is).

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:39:
Waarom is dat een non argument? In de TS staat duidelijk waar de HTPC voor gebruikt gaat worden. Gamen is daar geen onderdeel van. Je zet die losse videokaart er niet bij om meer fps te halen, maar on hw decoding van H265 te hebben, daar heb ik het de hele tijd over! En hoe weet jij dat de kaartjes die uitkomen tegen de tijd dat H265 relevant is zwakker zijn dan wat nu in een APU zit? Lijkt mij weer eens koffiedik kijken van jouw kant.
Dat weet ik niet, maar als je de trent ziet, Alles onder de HD 6750 en 7750, is al bijna 3 jaar niet meer vervangen, daar APU's als de A8 en A10 de vervanger er voor zijn.
Het bijsteken van een videokaart doe je om het zware werk efficiënt te doen door een stukje in de GPU te gebruiken dat daar speciaal voor gemaakt is. Misschien is er tegen die tijd wel zo'n broadcom chip die je er zo bij kan prikken.
Ben het met je eens dat het glazenbol kijken is, maar een 2x zwaardere CPU en met een 1.5~2x snellere GPU van de A8/A10 is de kans dat je het via x86 of OpenCL of iets dergelijks kan doen een flink stuk groter.

Daar in het verleden al is gebleken dat GPU als de HD 5450 niet krachtig genoeg zijn om goed HD content af te spellen.

Uiteraard is het een afweging die iedere koper voor zich zelf moet maken, nu meer uitgeven aan een HTPC die langer mee gaat, of minder en eerder opnieuw meer investeren, en zeker zijn dat dan weer alles werkt ipv nu € 50 meer geld uitgeven en half gokken.

Maar wel met het bijkomende voordeel dat je nu ook een sneller systeem hebt.
Die Shuriken kan inderdaad prima 100W afvoeren, maar die warmte moet ook nog eens uit de kast getransporteerd worden anders loopt de temperatuur meer op en heb je straks een systeem wat irritant veel lawaai maakt. Als ik jou(w gespeculeer) mag geloven is H265 dusdanig zwaar dat een APU behoorlijk zwaar belast wordt...
Is natuurlijk nog steeds glazenbol kijken, maar heb zelf een HTPC systeem met een 2600K en 6870, dat gewoon muis stil is en zelfs tijdens zwaar gamen is het geluidsniveau zo laag dat het alleen opvalt als je er op let, en heb net om te testen OCCT stresstest gedraaid, en PC in een keer uitgezet, en had zelfs niet het gevoel dat je soms hebt, van: "He ... het viel me niet op, maar wat een rust nou!", dus als je de juiste koelers en fans gebruikt hoeft warmte, dat ik bij dit systeem al laag inschat tijdens playback gebruik totaal geen probleem te zijn.

Daar meestal alleen maar een paar frames zijn die skippen, en zelfs als alleen een A10 5800k de enige is die vloeiend playback heeft, zal de CPU niet meer dan 50~60% belast worden, met een enkele piek naar 100% waar de problemen zich dan voor doen.
En gebruik je nu de HD5450 en GF210 als voorbeelden? Denk je dat die tegen de tijd dat H265 relevant is nog verkocht worden?
Er staan nog steeds geen vervangers op de roadmap, want de A serie word gezien als hun vervanger.
Bij volledig toerental is zelfs een big shuriken luidruchtig genoeg om duidelijk hoorbaar te zijn (heb er zelf 1 dus spreek uit ervaring).
Er is een verschil tussen hoorbaar en irritant, daarnaast aks het even kan, vervang ik de fan voor een stille 25mm hoge fan.
Dat is geen antwoord op de vraag, mijn vraag was zou een A6 niet al voldoende zijn. Wat zegt jouw koffiedik?
Oke begreep hem verkeerd, ja het is een beetje koffiedik kijken.

Maar de A4 en A6 zijn ook geen echte dual core's, maar meer veredelde hyper-threading units, en het gedeelte dat je het meeste gebruikt voor decodering is maar enkelvoudig uitgevoerd, dus mijn verwachting is dat als er codec's komen die niet in hardware gedecodeerd kunnen worden, ze beter draaien op een dual/quad core A8 of A10.
Dat is logisch, investeren in meer kracht om vervolgens die af te knijpen... En hoeveel moet je onderklokken om het systeem stabiel te krijgen (met een 150W voeding)?
Dat geld alleen voor systemen met een pico-PSU, en een 150W voeding is nog steeds ruim voldoende voor een A10, de reviews die ik heb gelezen komen ze niet over de 125W max heen voor het hele systeem.
We hebben het hier niet over systemen met een berg HDDs, maar dan gebruik je ook een normale PSU.
En is dat nog voldoende als de voeding na 2 jaar niet meer zijn volledige vermogen kan leveren? Lijkt me geen slimme oplossing.
Denk dat 20% marge wel voldoende is, maar zelf ben ik niet zo een fan van Pico-PSU's, daar die niks zuiniger zijn dan een 40 euro kostende LC-Power Green Power LC7300 300W zilver voeding.

Weet dat er behuizingen zijn waar alleen Pico in past, dan is een A10 nog steeds mogelijk alleen zorgt dat er voor, dat je marge wel erg klein word, 20% is aan de lage kant, heb liever 30%.
maar als de keuze is tussen een goedkopere A6 met een lager max verbruik en TDP of een veel duurdere A8/10 die je moet afknijpen dan lijkt mij dat niet zo'n lastige keuze.
Denk zelf niet dat je hem hoeft af te knijpen als je een 150W voeding gebruikt, en ja anders word het onderklokken of een A6.

Maar persoonlijk denk ik dat een ondergeklokte, dual/quad core, beter presteert, dan een hoger geklokte, singel/dual core CPU.

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:39:
[...]
Hier ben ik het zeker met je eens. Zowel MP als XBMC bieden zoveel configuratie mogelijkheden dat wanneer iets niet werkt zoals je zou willen je er gewoon niet genoeg tijd in hebt gestopt. Het enige is dus wel dat je er tijd in moet stoppen, want het is geen pakket wat out of the box gelijkt goed werk (hoewel dit in versie Eden ook al simpeler is).
Zowel in MP als in XBMC (en eventueel icm weer met FortheRecord) loop je zo nu en dan toch nog tegen wat beperkingen aan. Zo is het me bijvoorbeeld nog steeds niet gelukt om alle tv-kanalen getoond te krijgen in XBMC op een Windows-omgeving. Zowel niet via de MediaPortal PVR-addon als via de ForTheRecord PVR-addon. Het blijft meestal steken bij een kanaal of 75 terwijl er ruim 100 kanalen op het moment beschikbaar zouden moeten zijn (kan ze wel allemaal via MediaPortal TVServer bekijken. Tuner en Cam zijn dus in orde). De nieuwe Frodo-build die gisteren is gereleased heeft daar geen verandering in gebracht, dus het is waarschijnlijk nog even wachten tot Frodo uit de Bèta-fase is.
Daarnaast zijn er nog wel wat andere bug-jes, zoals het bewerken van de database via web-interface, maar die zijn allemaal niet on-overkomelijk

iRacing Profiel

• LiquidT_NL
player-x, ik wil niet volledig op je punten individueel ingaan, dat heeft jaapsander al gedaan, maar is jouw filosofie niet gewoon heel anders? Jij hebt vaak zoiets van "als ik voor dat geld sneller kan krijgen, is dat goed", en een vaste drempel voor geluid/energie. Maar voor de meeste HTPC gebruikers is het juist andersom: bealsting van de hardware is vrij voorspelbaar (alles wat niet te voorspellen is, is koffiedik kijken), dus vaste drempel voor prestatie en zo min mogelijk geluid/energie. Juist zaken als dat je eerst 8 GB aanraadt t.o.v. 4 GB zijn voor mij alarmsignalen dat jij totaal anders kijkt naar het samenstellen van een HTPC.

Ik heb ook echt het idee dat jij hier niet bezig bent om het beste advies te geven, maar om jouw uitgangspunt kracht bij te zetten (je eerste post hier).

• player-x

player-x

Disruptive by design

LiquidT_NL schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:49:
Maar voor de meeste HTPC gebruikers is het juist andersom: bealsting van de hardware is vrij voorspelbaar (alles wat niet te voorspellen is, is koffiedik kijken), dus vaste drempel voor prestatie en zo min mogelijk geluid/energie.
Heb de zelfde filosofie voor een HTPC, waar alleen de meeste mensen zich op blind staren is de TDP van 100W, terwijl voor HTPC idle en het verbruik rond idle veel belangrijker is.

De A8 A6 en A4 zijn allemaal het zelfde als de A10, met alleen meer of minder dingen uitgeschakeld.
Tijdens het afspelen van een film verbruikt een A10 net zo veel als een A4, omdat voor beide is die lichte last even zwaar.

Reden waarom ik voor mij de quad core in de meeste gevallen een streepje voor heeft heb ik al in de eerste post gezegd.

Het is een keuze tussen nu ietsjes vlotter en langer bruikbaar systeem, of een goedkoper systeem wat het zelfde verbruikt, maar goedkoper is.

En als je naar de load belasting grafiek kijkt is het verschil tussen een A6 en een A8 of A10 ongeveer 90W vs 100~120W, een overdreven verschil is er dus niet.

Maar kijk nog eens goed naar de grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ge6rXqi6jzGaesHW1wGq5cfx/full.png

Want waar de A8/A10 ongeveer even veel energie verbruiken als de A6 over de hele test, is alleen de A6 over de hele lengte van de testen, CPU gelimiteerd, en de A8/A10 niet.

En dat is imho het verschil tussen een werkend en een vlot systeem!

• LiquidT_NL
player-x schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:20:
[...]

Heb de zelfde filosofie voor een HTPC,
hoe kom je dan in godsnaam er op om 8 GB aan te raden in de eerste plaats?

Ik kan mij toch echt niet aan de indruk onttrekken dat jij nog steeds zoekt naar meer snelheid die niet nodig is. Je hebt het over "het verschil tussen een werkend en een vlot systeem", maar dat is gewoon een valse tegenstellen.

Je punten zijn wel valide, maar in mijn ogen ben je het aan het verkopen als de enige zinnige oplossing, en dat is het gewoon niet. Ik zou veel liever een zwakkere processor halen met een goede hardwarematige oplossing voor video. En dan tegen de tijd van h265 zien we wel weer verder, heeft het echt zin om daar nu nog meer geld tegen aan te gooien? Voor hetzelfde geld zit je dan alweer aan een nieuwe HTPC.
En dat is imho het verschil tussen een werkend en een vlot systeem!
Dat is een valse conclusie, gezien mits de A6 snel genoeg is, het systeem ook gewoon vlot is. Ik kan net zo goed op basis van die grafiek bepalen dat de A8/A10 overkill zijn voor h264 playback.

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidT_NL op 16-11-2012 15:36 ]

• kroegtijger
En dan tegen de tijd van h265 zien we wel weer verder, heeft het echt zin om daar nu nog meer geld tegen aan te gooien? Voor hetzelfde geld zit je dan alweer aan een nieuwe HTPC.
Daar ben ik het zeker mee eens inderdaad. h265 is nog (lang) geen standaard formaat. Wie dan leeft wie dan zorgt... Je kan altijd nog een CPU-upgrade doen mocht dat nodig blijken, maar de praktijk leert vaak dat optimalisatie van de software-kant de noodzaak voor zware hardware doet verdwijnen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Raspberry Pi. Een processortje van niets, maar speelt vrijwel alles prima af. Kwestie van goed je software op orde hebben, en dan is er niet zo veel hardware nodig om het te laten functioneren.

iRacing Profiel

Pagina: 1