Weet niet of mijn mening onder wij valt, maar jouw
''wij'' is iig denk ik, een flinke aanname van jouw kant.
Maar over een ding ben ik het wel met je eens, het begint een discussie zonder einde te worden, en je begint steeds persoonlijker te worden!
Wederom doe je dus weer jouw aanname (namelijk dat TS zijn prioriteiten bij het gamen liggen) als prioriteiten gelden, in plaats van dat je daarnaar informeert en op basis van informatie adviseert.
Denk dat de meeste mensen hier wel met me eens zijn, dat er een verschil is tussen fps, en MB/s doorvoer, en waar ze de meeste priortijd geven, en dan nog steeds denk ik dat het aan non issue is, daar (aanname) in dit geval vast intern van HD naar HD zal worden gekopieerd.
Dus nu moet ik rekening gaan houden met de met name door jou gedane aannames, terwijl ik duidelijk in de bewuste post aangeef dat het een mogelijkheid is, maar daarmee niet automatisch ook de beste optie?
Of gewoon beter omschrijven wat je bedoelt, want als je het terug leest, wat ik ook heb gedaan, is het nog steeds niet duidelijk, dat waar je het over de RED hdd's had, dat je wel of niet zegt, dat ze alleen goed samen werken met een hardware raid controller of een NAS.
En dat hij gewoon goedkope opslag wild, vandaar het advies van de Green's.
En je zelf de aanname maakt, of beter gezegd het gebrek van de OP van de TS te lezen dat een A10 niet nodig is, want je heb de extra GPU en CPU kracht helemaal niet nodig, terwijl hij aangeeft er bv Diablo 3 mee wild spelen.
Je maakt wel vaker verkeerde aannames; dat is ook mijn voornaamste kritiek

Daar heb je op zijn zachts gezegd zelf ook behoorlijk last van, maar laten we daar maar bij houden.
Als ik een SAS-disk zou hebben genoemd als voorbeeld, had je dan net zo gereageerd over dat ik niet daarbij apart had vermeldt dat je dan wel een SAS-controller nodig hebt? Of als ik over een intel-CPU had begonnen, had je dan ook meteen staan roepen dat ik daarbij moet vermelden dat een A85-chipset bord met FM2 socket dan niet gaat werken?
Nee want dat is toch wel over duidelijk, maar waar bij de REDs, er nog steeds veel mensen niet weten dat ze niet geschikt zijn voor desktop controllers.
Je zou misschien een punt hebben gehad als ik het als advies had gegeven, maar als je de context van de post aanhoudt
[....]
Leuk voor de onafhankelijke kijker, maar de eind-gebruiker schiet er weinig mee op...
Dat is nu het probleem, jij kijkt als "expert'' met ervaring tegen het probleem aan, en geeft uit die visie adviezen.
Ik zie dat Hymnir uit zijn omschrijving wat hij nodig heeft, de vragen en opmerking en zijn profiel dat hij redelijk nieuw is op hardware gebied, en uit ervaring van de vele PCs die ik heb gebouwd, mij zelf de vrijheid neem om wat aannames te doen.
Zoals de aanname dat Hymnir geen interesse heeft in een controller of een extra NAS er naast, maar wel weer interesse heeft voor de mogelijkheid van games, vandaar de keuze van een zwaardere APU.
We zijn het dan ook regelmatig met elkaar oneens wat betreft de adviezen
[...]
Dit maakt het niet beter natuurlijk

Afgaande van wat ik begrijp wat hij wil, is dat hij een HTPC/file-server wild waar hij ook mee kan gamen, en uit eigen ervaring heb je voor een video file server geen snelle HDDs nodig, ik zou zelf al te vrede zijn met 700rpm 15MB/s schijven als die zuiniger en/of betrouwbaarder waren.
Daar je zelfs voor het toekomstige 4k HD materiaal niet over 100~150Mbit/s doorvoer gaat, en waar heb je dan sneller voor nodig dan?
Ook daar kan je toch even flink de plank mis slaan, want ook hier kan in sommige gevallen een software-raid beter zijn, en in andere gevallen een hardware-raid.
Waar heb je het over Hymnir heeft niet eens aangegeven hoeveel HDDs hij nodig heeft, en het kan dan wel weer een aanname zijn, maar ik denk dat hij HDDs gaat toevoegen wanneer hij ze nodig heeft, vooral omdat hij een beperkt budget heeft.
Maar ik geloof dat je niet zo'n groot fan bent van maatwerk
Mijn advies is juist maatwerk en op de toekomst gericht, zonder te comprimeren op zuinigheid
Keer op keer onderstreep je mijn grote bezwaar, namelijk dat je niet luistert naar wat er gevraagd wordt, maar met bord voor je kop door blijft stampen op wat jij hebt bedacht hoe het zou moeten en waarvan jij aanneemt wat de werkwijzen en prioriteiten van een ander zijn.
Kan zijn, maar als we dan toch op de man gaan spelen, krijg het gevoel dat je de klok heb horen luiden, maar redelijk naar de klepel aan het zoeken bent.
jaapsander schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:37:
Misschien is dit wel een goed punt om de persoonlijke aanvallen af te kappen en de discussie weer een beetje on-topic te houden. Als ik het even mag samenvatten zijn er 2 discussies gaande namelijk over de ideale APU en de storage oplossing:
Mee eens en correct, daar dit een hybride machine moet worden
-Ideale APU kan je 2 kanten mee op, aan de ene kant een A10 ..... Nadeel is een stuk duurder,
Correct en is 50 euro duurder, maar aan de hand van wens voor gamen goed te verdedigen.
meer moeten investeren in koeling (door het hogere TDP).
Valt wel mee hoor de BitFenix Merc Alpha die hij heeft gekozen past gewoon een grote budget koeler in die makkelijk 100W aan warmte kan afvoeren als dat nodig is.
Zelf zou ik trouwens de Xigmatek Asgard II nemen is net zo duur en heeft meer HDD ruimte voor de toekomst.
Ondanks het sterkere CPU en GPU gedeelte geen garantie dat H265 (stil en koel) gedecodeerd kan worden.
Samen met de wens voor gamen en het zelfde lage idle verbruik als een A6 waarom niet nemen?
Aan de andere kant kun je ook voor een A6 gaan met als voordeel een stuk goedkoper, genoeg om D3 mee te spelen (wel instellingen wat terugschroeven, maar dat moet ook met een A10 (zie link naar review)),
Als het al mogelijk is met de A6, is het nog steeds maar op 2/3 van de fps van die van een A10.
minder investering nodig in koeling.
Zou voor beide de zelfde koeler gebruiken, de ''Cooler Master Hyper 412S'' of een ''Gelid Tranquillo Rev.2'' van nog geen 35 euro, die bijde zelfs een over geklokte A10 nog redelijk stil kan koelen.
Het nadeel is dat je misschien over een jaar of wat een low end videokaart moet bijplaatsen voor hardwarematige decodering van nieuwe codecs. Overigens is dit nog goedkoper en naar mijn mening eleganter dan een A10 gebruiken.
Hier deel ik je mening niet om drie redenen.
- Zie de eerste 2~3 jaar daar nog geen noodzaak voor
- Losse GPU is extra stroom verbruik.
- Neem je toch een losse GPU, zo als de HD 7770 voor gamen, dan kan je alle CPU pk's gebruiken die er zijn.
Maar kort door de bocht kun je als voorbeeld nemen dat wanneer je geen of een simpele software raid wilt gaan draaien de goedkopere green schijven prima geschikt zijn. Wil je geavanceerder met hardware raid controllers dan kun je daarvoor WD Red schijven gebruiken, hoewel dit ook prima gaat met green schijven.
Denk niet echt dat dat zelfs nodig is, afgaande van de omschrijving van de TS, zoek gij gewoon een simpele manier om zijn videos te kunnen DL > opslaan > en kijken, en als het even kan ook nog eens af en toe een potje gamen.
Overigens wil ik nog wel even opmerken dat ik zelf ook een raptor in mijn desktop heb (naast een SSD) en dat ik dus nooit een Raptor HDD in een HTPC zou zetten ivm geluidsoverlast. In mijn HTPC heb ik wel weer een green HDD (naast de SSD) en dat is dan juist weer fluisterstil (opgehangen in rubber).
Zou zelf ook geen Raptor in mijn HTPC plaatsen, maar hij doet zijn werk prima in mijn server, heb er zelf alleen 30GB SSD en een 250GB 2.5'' HDD in mijn HTPC zitten, en de rest gaat gewoon over netwerk shares, Gbit is toch echt snel genoeg voor nagenoeg alles.
Maar voor wat verduidelijking zou wat extra feedback van Hymnir, wenselijk zijn!