kooka schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 09:24:
@T53N: Heb je Ubuntu als EFI of als Legacy geinstalleerd?
Zo op het internet te zien is het lastig om een dual-boot Ubuntu-Win8 op de y500 te installeren. Ik zit met hetzelfde probleem. Een 64 GB micro-SSD, waarop ik (X)ubuntu wil zetten en windows 8 op de gewone HDD. Als alles lekker draait, eventueel een stuk van de HDD herpartioneren als /home.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd (als in: geen tijd om Windows weer volledig met alles erop en eraan te installeren als het mis gaat), maar kom op verschillende bronnen op internet het advies tegen om een tooltje genaamd Bootrepair te gebruiken, dat je GRUB zou repareren. Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Linkje:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Hahaha! Het is me ein-de-lijk gelukt om een dual boot voor elkaar te krijgen. Ik heb nu Windows8 én Ubuntu in UEFI modus geïnstalleerd.
Volgens mij is de helft van de levensfuur van mijn ssd al opgebruikt door het steeds maar weer herinstalleren van Win8 en Ubuntu. Ik heb dit zo vaak gedaan, dat ik denk dat ik het niet eens meer kan (en durf) te reproduceren.
Maar, ik zal het proberen.
1. Windows 8 in UEFI modus geïnstalleerd.
2. Na installatie fastboot in windows uitgezet (ergens bij energiebeheer)
3. Ubuntu in UEFI modus opgestart
4. 'iets anders' geselecteerd bij installeren (optie Ubuntu naast windows was niet aanwezig?!)
5. Drie partities aangemaakt op zelfde disk als Windows (/, /home en swap)
6. Na installatie zag ik geen grub. Ubuntu starte direct op.
7. De file /etc/grub.d/40_custom aangepast met onderstaand script:
menuentry "Windows 8 UEFI" {
search --fs-uuid --no-floppy --set=root UIID-van-win8
chainloader (${root})/efi/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
} |
8. voer sudo update-grub uit.
9. herstarten, Grub is nu zichtbaar, maar windows wil nog niet starten. Er staan trouwens nog meer windows8 entrys in het menu. Geen werken.
10. In BIOS zie ik dat secureboot op [Disabled] staat, maar de boot mode eronder is Secure! Hé?! Ik zet Legacy aan met UEFI first.
11. Na herstart boot Windows8 (niet mijn entry, maar een standaard aanwezige)....
11a. Ubuntu start nu ook!
Mijn gevoel is dat alle problemen te maken hebben met de Secure Boot optie in het BIOS. Voor mijn gevoel reageerd deze heel raar. Enable/Disable werkt niet standaard, de mode veranderd niet zomaar. Ik heb hier flink moeten goochelen om deze op Disable te krijgen...
Maar goed, het werkt!