Dan zou ik zeer grote vraagtekens zetten bij de uitlatingen van Norrod, in zowel vele reviews van de Y500 als de door Lenovo zelf uitgebrachte onderhoudshandleiding(hoe je hem in en uit elkaar moet halen). Zijn duidelijk mSata sloten te zien. Er zitten er zelfs 2(in de Y400 maar 1) het is echter de vraag of beide ook direct bruikbaar zijn. 1 zal er sowieso bruikbaar moeten zijn aangezien de i7 variant over een mSata SSD beschikt.dagizmo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:03:
[...]
Ik heb zojuist gebeld naar Norrod en die konden mij vertellen dat de Y500 géén mSATA slot heeft én ook geen ruimte voor een normale SSD. Dan móet de HDD eruit worden gehaald.
Dus vooralsnog is dat een grote handicap van de Y500.
Ik had mijn post moeten specificeren: ik heb de i5 versie bevraagd. Paradigit bevestig het nu ook. De i5 versie wordt dus zonder mSATA slot geleverd en kent ook anderzins geen vrije ruimte voor een SSD. Dat verhaal gaat dus alleen op voor de i7.MrvdB schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:49:
[...]
Dan zou ik zeer grote vraagtekens zetten bij de uitlatingen van Norrod, in zowel vele reviews van de Y500 als de door Lenovo zelf uitgebrachte onderhoudshandleiding(hoe je hem in en uit elkaar moet halen). Zijn duidelijk mSata sloten te zien. Er zitten er zelfs 2(in de Y400 maar 1) het is echter de vraag of beide ook direct bruikbaar zijn. 1 zal er sowieso bruikbaar moeten zijn aangezien de i7 variant over een mSata SSD beschikt.
Erg jammer, want zo'n vrij slot was nu voor mij de reden om een Y500 te halen. Ik ga nu wel ff verder zoeken :-)
De Asus ziet er dan een stuk gelikter uit dan de rode y500. (en ja die N56 heeft ook geen mSATA slot, maar de Y500 kennelijk ook niet.).
Dagizmo, je zit verkeerd.
Let allereerst op dat Paradigit = Komplett = Computerland = Norrod. Het is allemaal van dezelfde toko/eigenaar en ze delen exact dezelfde helpdesk.
Ten tweede, op werkelijk iedere foto van een opengeschroefde Y500 zie je mSATA sloten. De Y500 is, zeker technisch, vrijwel een kopie van de Y580, welke 1 mSATA-slot heeft, die bezet of vrij is afhankelijk van de configuratie.
Wijze les: nooit, maar dan ook nooit geloven wat een winkel zegt over technische specificaties of eigenaardigheden van een bepaald product. Naar winkels bel je voor prijsopgaven, levertijden/leverbaarheid en gezeik wanneer je een slechte ervaring hebt, meer niet. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar je bent het beste af met het navragen hiervan bij de fabrikant zelf, als je na deze uitleg van mij nog steeds twijfelt over de aanwezigheid van een mSATA-slot.
Let allereerst op dat Paradigit = Komplett = Computerland = Norrod. Het is allemaal van dezelfde toko/eigenaar en ze delen exact dezelfde helpdesk.
Ten tweede, op werkelijk iedere foto van een opengeschroefde Y500 zie je mSATA sloten. De Y500 is, zeker technisch, vrijwel een kopie van de Y580, welke 1 mSATA-slot heeft, die bezet of vrij is afhankelijk van de configuratie.
Wijze les: nooit, maar dan ook nooit geloven wat een winkel zegt over technische specificaties of eigenaardigheden van een bepaald product. Naar winkels bel je voor prijsopgaven, levertijden/leverbaarheid en gezeik wanneer je een slechte ervaring hebt, meer niet. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar je bent het beste af met het navragen hiervan bij de fabrikant zelf, als je na deze uitleg van mij nog steeds twijfelt over de aanwezigheid van een mSATA-slot.
[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 04-12-2012 15:06 ]
Ook al heeft je vraagstelling betrekking op de i5 kan ik het me bijna niet voorstellen dat er geen mSata in zit. Dat zou betekenen dat ze een ander moederbord gebruiken bij 2 nagenoeg identieke Y500 laptops. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk en inefficient. Je probeert als fabrikant met 1 moederbord en 1 behuizing zo veel mogelijk varianten van je laptop op de markt te brengen om zo veel mogelijk mensen aan te spreken.dagizmo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:53:
[...]
Ik had mijn post moeten specificeren: ik heb de i5 versie bevraagd. Paradigit bevestig het nu ook. De i5 versie wordt dus zonder mSATA slot geleverd en kent ook anderzins geen vrije ruimte voor een SSD. Dat verhaal gaat dus alleen op voor de i7.
Erg jammer, want zo'n vrij slot was nu voor mij de reden om een Y500 te halen. Ik ga nu wel ff verder zoeken :-)
De Asus ziet er dan een stuk gelikter uit dan de rode y500. (en ja die N56 heeft ook geen mSATA slot, maar de Y500 kennelijk ook niet.).
Als ik jou was en je hebt de tijd en geduld zou ik wachten tot de eerste review op tweakers of andere nederlandstalige website verschijnt. Iedereen die deze laptop koopt zal kijken of er één of meerdere SSD in te plaatsen zijn.
EDIT: Aanvullend zijn er in de pricewatch 2 personen die aangeven de Y500 met i5 al in hun bezit hebben. Mochten die dit forum volgen dan horen we mogelijk snel genoeg hun bevindingen.
[ Voor 6% gewijzigd door MrvdB op 04-12-2012 15:14 ]
Je hebt trouwens deze dingen om dvd speler te her gebruiken:
http://www.ebay.com/sch/i...sata+dvd+enclosure&_frs=1
Zo'n caddy voor de hdd heb ik al in gebruik voor Lenovo W500 en W520 die ik voor mijn werk gebruikt, komen ook van e-bay.
http://www.ebay.com/sch/i...sata+dvd+enclosure&_frs=1
Zo'n caddy voor de hdd heb ik al in gebruik voor Lenovo W500 en W520 die ik voor mijn werk gebruikt, komen ook van e-bay.
Nou, de mijne zojuist opgehaald en het is een prima laptop voor zover ik nu kan beoordelen.
Wat uitgebreider komt er aan.
Want a cookie?!
De i5 versie? Zo ja, heb je al onder de kap gekeken of er een (mSATA) SSD in kan worden geprikt?Renquin schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:03:
Nou, de mijne zojuist opgehaald en het is een prima laptop voor zover ik nu kan beoordelen.
Ik mag hopen dat met een stabiele overklok toch minimaal de 4500 wordt gehaald in 3DMark11, anders zie ik niet bepaald de meerwaarde in ten opzichte van een GTX660M (stabiel over te klokken tot P3200 in 3DMark11).
De i5 versie idd.dagizmo schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:47:
[...]
De i5 versie? Zo ja, heb je al onder de kap gekeken of er een (mSATA) SSD in kan worden geprikt?
Nog niet opengemaakt nee. Heb hem voor m'n vriendin gekocht, die heeft hem gelijk ingepikt
Want a cookie?!
Zojuist even naar de winkel geweest, gevraagd of ze hem even open wilde schroeven omdat ik perse wilde weten of het een mSata slot bevat of niet. Jammer genoeg wilde ze dit niet voor mij doen. Kortom het blijft wachten op de eerste reviews.
Anoniem: 476987
Ik snap de twijfel niet helemaal, waarom zou de i7 2 mSata sloten hebben en de i5 geen één?
Omdat mensen niet graag gokken met eenmalig te besteden geld. Eigenlijk erg dom van Lenovo om dit niet bekend te maken. Het maakt de laptop juist veel aantrekkelijker, zeker voor dat geld.
Voor zover ik het altijd begrepen heb, is de body van de i5 en i7 gelijk.
Enkel de processor en ssd zijn anders.
Zal eens kijken waar ik m'n kleine schroevendraaiers heb gelaten...
Want a cookie?!
Top!Renquin schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:12:
Klopt de kans dat ze op processor en geheugen verschillen en voor de rest identiek zijn is 99%, maar liep vandaag langs de paradigit en dacht laat ik het eens proberen. Was meer benieuwd naar definitief uitsluitsel of de SSD naast de Wifi kaart zat of niet. Maar ze wilde jammer genoeg niet meewerken. Zelf wil ik de i7 anders had ik hem meteen gekocht.Renquin schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:12:
Anoniem: 177141
Ook te koop bij Mycom en op voorraad zo te zien.
http://www.mycom.nl/Produ...-Y500-3rd-i53210M/1367059
Erg interesante notebook. Maar waarom nog geen y400 leverbaar? lijkt me nog interesanter, vooral de prijs natuurlijk.
http://www.mycom.nl/Produ...-Y500-3rd-i53210M/1367059
Erg interesante notebook. Maar waarom nog geen y400 leverbaar? lijkt me nog interesanter, vooral de prijs natuurlijk.
Kan SSD ook i.p.v. ODD?? Als ik de ODD extern aansluit is dat snel genoeg voor games (stel ik koop gewoon dvd's ipv Steam)?
De ODD zit in een ultrabay, in het startartikel wordt uitgelegd wat dat is mocht je daar niet van op de hoogte zijn. 1 van de 4 mogelijkheden voor de ultrabay is de ruimte voor een HDD. Hier zou natuurlijk net zo makkelijk een SSD in kunnen, deze moet dan echter wel in een caddy geplaatst worden. De ultrabay biedt namelijk ruimte aan 3,5 inch schijven en de SSD's zijn 2,5 inch.william89 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:43:
Kan SSD ook i.p.v. ODD?? Als ik de ODD extern aansluit is dat snel genoeg voor games (stel ik koop gewoon dvd's ipv Steam)?
Echter is op dit moment nog niets bekend of en wanneer deze ultrabays in Nederland beschikbaar komen. Mocht je geen haast hebben met het inbouwen van een SSD, en je wilt liever geen mSata SSD dan zou ik op die ultrabay wachten.
Sorry, ik was inderdaad niet volledig.
Maar stel, ik gebruik de ultrabay voor de 2e GPU is het spelen van games via dvd vanaf externe DVD behuizing middels USB 3.0 bijv. snel genoeg??
Maar stel, ik gebruik de ultrabay voor de 2e GPU is het spelen van games via dvd vanaf externe DVD behuizing middels USB 3.0 bijv. snel genoeg??
Dat zou ik niet met zekerheid durven te zeggen, echter weet ik uit ervaring dat ik een externe Blu-Ray speler op USB3.0 aangesloten zonder problemen films af kon spelen op die laptop(was niet mijn eigen). Het spelen van een game met een externe DVD speler lijkt mij dan ook geen probleem.william89 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 08:42:
Sorry, ik was inderdaad niet volledig.
Maar is het niet mogelijk om een image van je DVD te maken en dan met een virtuele DVD speler af te spelen? heb daar zelf geen ervaring mee maar misschien andere gebruikers hier wel.
De Y500 is in mijn bezit.
Ik heb even de onderkant opengeschroefd om een paar foto's te maken en te kijken hoe ik mijn harddisk kan vervangen. Om bij de harde schijf te kunnen moet je de hele bodemplaat er afschroeven. Voelt nog best lastig omdat er nog een paar plastic klemmetjes de plaat vast houden.
mSata slot kon ik helaas niet vinden. (Kan aan mij liggen)

Overigens vind ik de trackpad niet fijn werken. Is wel multi touch, Maar soms heb ik het gevoel van niet. Ook merk ik bij minecraft bijvoorbeeld dat ik niet tegelijk toetsenbord en muis kan gebruiken. Heb verder nog niet gekeken waaraan dat ligt, maar als anderen het zelfde hebben (opgelost) ,ben ik daar benieuwd naar.
Ik heb even de onderkant opengeschroefd om een paar foto's te maken en te kijken hoe ik mijn harddisk kan vervangen. Om bij de harde schijf te kunnen moet je de hele bodemplaat er afschroeven. Voelt nog best lastig omdat er nog een paar plastic klemmetjes de plaat vast houden.

Overigens vind ik de trackpad niet fijn werken. Is wel multi touch, Maar soms heb ik het gevoel van niet. Ook merk ik bij minecraft bijvoorbeeld dat ik niet tegelijk toetsenbord en muis kan gebruiken. Heb verder nog niet gekeken waaraan dat ligt, maar als anderen het zelfde hebben (opgelost) ,ben ik daar benieuwd naar.
Als het goed is zijn die 2 open blauwe plekken mSata slotten. Kan je daar eventueel nog een close up van maken?
En dat je het toetsenbord en de muis niet tegelijk kan gebruiken klinkt als een driver probleem? Wel apart dat het dan alleen bij minecraft gebeurd.
En dat je het toetsenbord en de muis niet tegelijk kan gebruiken klinkt als een driver probleem? Wel apart dat het dan alleen bij minecraft gebeurd.
Onderin zie ik zowel in het midden als rechts 2 stuks mSATA-sloten. Nu is nog de vraag of ze daadwerkelijk bruikbaar zijn (whitelisted in BIOS), maar dat lijkt mij zo gauw geen issue.jopiezettie schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:14:
De Y500 is in mijn bezit.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het zou wel heel raar zijn als deze niet te gebruiken zijn?Omni schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:27:
[...]
Onderin zie ik zowel in het midden als rechts 2 stuks mSATA-sloten. Nu is nog de vraag of ze daadwerkelijk bruikbaar zijn (whitelisted in BIOS), maar dat lijkt mij zo gauw geen issue.
Kan zijn dat die onder de wifi ontvanger misschien alleen bruikbaar is voor caching oid.
Maar dan zou die andere volstrekt overbodig zijn?
De foto's zijn misschien een beetje vaag. maar onder WiFi zit niets, (moet je zelf gaan solderen) en de andere zit verkeerd om gemonteerd zodat je niets kunt aansluiten.

M.b.t. de trackpad in combinatie met toestenbord, Minecraft is het enige wat ik tot duver geinstalleerd heb, De rest kost te veel tijd voor tijdens mijn werk

M.b.t. de trackpad in combinatie met toestenbord, Minecraft is het enige wat ik tot duver geinstalleerd heb, De rest kost te veel tijd voor tijdens mijn werk
[ Voor 19% gewijzigd door jopiezettie op 07-12-2012 12:01 ]
Dus een bruikbaar slot over? En waar zit die caching ssd? Of zit die in de hdd verwerkt....
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Wat bedoel je met verkeerd om? Voor zover als ik kan zien zit die goed.
Bij de i7 versie(met caching) zit er als het goed is onder de wifi kaart een caching ssd. Waardoor je dus alsnog een vrije mSata hebt.
Bij de i7 versie(met caching) zit er als het goed is onder de wifi kaart een caching ssd. Waardoor je dus alsnog een vrije mSata hebt.
mSata heb ik niet zoveel verstand van, maar ik dacht dat je net als bij "gewoon sata" de kaart gewoon in de sleuf kan steken. en die lijkt aan de andere kant te zitten. zie 2e foto
Lijkt erop dat de i5 géén bruikbare sloten heeft voor een SSD. Onder de wifi zie ik geen aansluiting en die andere lijkt verkeerd om te zitten (connector zit andersom lijkt het). En dan is nog de vraag of het actieve sloten zijn in BIOS.
Maar dan zou de connector op de kop moeten zitten wat weer raar is want de pinnetjes lopen wel naar beneden, als die omgedraaid zou zitten dan zouden de connectors ook andersom moeten zitten maar hier zit power gewoon rechts(voor de kijker).
Even de onzin ontkrachten en jullie geruststellen:

Rechts op de foto het vrije mSATA-slot in mijn Y580 (na de Crucial M4, die je ook op de foto ziet, er even uit te hebben gehaald).
Links op de foto een crop uit de foto van de tweaker hierboven mij.
Exact hetzelfde, niets aan de hand.

Rechts op de foto het vrije mSATA-slot in mijn Y580 (na de Crucial M4, die je ook op de foto ziet, er even uit te hebben gehaald).
Links op de foto een crop uit de foto van de tweaker hierboven mij.
Exact hetzelfde, niets aan de hand.
Daar zit duidelijk geen connector gemonteerd, dus geen bruikbaar mSATA-slot.Dountoun schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:38:
En onder de WiFi kaart?
Ik bedoel bij de i7, maar dacht net bij mezelf dat die nog niet te krijgen zijnOmni schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:38:
[...]
Daar zit duidelijk geen connector gemonteerd, dus geen bruikbaar mSATA-slot.
Lijkt mij hetzelfde verhaal, alhoewel ik het zonde vind dat Lenovo niet de connector (in het i5-model) er gewoon op heeft gezet, want wat kost dat nou: 2 EUR?Dountoun schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:39:
[...]
Ik bedoel bij de i7, maar dacht net bij mezelf dat die nog niet te krijgen zijn
Het lijkt er inderdaad op dat er maar 1 mSata slot is aangebracht. En zoals Omni het zegt zou dat erg zonde zijn. De ruimte is er en misschien zelf de aansluiting op het moederbord ook wel. Om dan alleen de connector achterwege te laten is erg jammer. Maar aan 1 mSata slot heb je opzich genoeg.
Kan morgen die van mij ophalen bij plaatselijke Dixons
Klopt, maar gelukkig is 1 mSATA-slot nog altijd 1 meer dan veel concurrentenMrvdB schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:13:
Het lijkt er inderdaad op dat er maar 1 mSata slot is aangebracht. En zoals Omni het zegt zou dat erg zonde zijn. De ruimte is er en misschien zelf de aansluiting op het moederbord ook wel. Om dan alleen de connector achterwege te laten is erg jammer. Maar aan 1 mSata slot heb je opzich genoeg.
Heb bij de MediaMarkt de I7 versie uitgeprobeerd voelt snel en stevig aan
moet helaas nog een paar maanden wat geld sparen
Ben je er zeker van dat het de Y500 met i7 processor was? Dat zou dan namelijk de enige plek zijn waar ze beschikbaar zijn.lani100 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:27:
Heb bij de MediaMarkt de I7 versie uitgeprobeerd voelt snel en stevig aan
Ja zeker hij staat nu in de folder en ik heb het nagevraagd maar hij mocht eigenlijk nog niet in de winkel staan
Welke folder? Kun je daar een scan van maken? Welke MM?lani100 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:26:
Ja zeker hij staat nu in de folder en ik heb het nagevraagd maar hij mocht eigenlijk nog niet in de winkel staan
Ben benieuwd inderdaad, volgens online folder niet in mijn buurt in ieder geval...
Kerst folder woon in zeeland post bezorger is hier vroeg krijg
De folder meestal pas maandag binnen maar er staat echt het i7 model voor 999
De folder meestal pas maandag binnen maar er staat echt het i7 model voor 999
Fijnlani100 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:59:
maar er staat echt het i7 model voor 999
Ik heb de mijne binnen (i5).
Voelt supersnel aan, ga vanmiddag farcry3 testen;)
Voelt supersnel aan, ga vanmiddag farcry3 testen;)
Anoniem: 491353
Hoi,
Heb vandaag een Lenovo Y500 i7 bij de Media Markt in Zoetermeer gekocht. Had deze al gereserveerd en ze moesten 'm uit het magazijn halen. Weet dus niet of deze vestiging dit model op voorraad heeft, maar Tweakers met interesse kunnen altijd een poging wagen....
Succes!
ps. weet niet of de i5 versie lastig te krijgen is, maar in de winkel lagen (iig vanochtend) +/- 13 stuks versie i5.
Heb vandaag een Lenovo Y500 i7 bij de Media Markt in Zoetermeer gekocht. Had deze al gereserveerd en ze moesten 'm uit het magazijn halen. Weet dus niet of deze vestiging dit model op voorraad heeft, maar Tweakers met interesse kunnen altijd een poging wagen....
Succes!
ps. weet niet of de i5 versie lastig te krijgen is, maar in de winkel lagen (iig vanochtend) +/- 13 stuks versie i5.
Ik heb een vraag.
Ik ben heel sterk aan het twijfelen welke van de twee opties voor de Y500 het beste bij mij past.
Als ik de i5 versie zou kopen koop ik er ook meteen een SSD bij van 128 GB. Op die manier heb ik dus een volledig bruikbare SSD. een TB opslag heb ik toch niet nodig dus dat zit dan wel goed.
Dan is het grote verschil met de i7 dus de processor en het verschil tussen een volwaardige SSD en een caching SSD.
Nu is dus de vraag. wat is de beste optie. er zit 100 euro verschil tussen de twee mogelijkheden. 1 heeft een betere cpu maar de ander wel een volledige SSD.
Ik ben heel sterk aan het twijfelen welke van de twee opties voor de Y500 het beste bij mij past.
Als ik de i5 versie zou kopen koop ik er ook meteen een SSD bij van 128 GB. Op die manier heb ik dus een volledig bruikbare SSD. een TB opslag heb ik toch niet nodig dus dat zit dan wel goed.
Dan is het grote verschil met de i7 dus de processor en het verschil tussen een volwaardige SSD en een caching SSD.
Nu is dus de vraag. wat is de beste optie. er zit 100 euro verschil tussen de twee mogelijkheden. 1 heeft een betere cpu maar de ander wel een volledige SSD.
Heb je een i7 nodig dan? De i5 volstaat echt in de meeste gevallen.
Overigens lagen in de MM in Leeuwarden vanmorgen 20 i7's en géén i5 meer.
[ Voor 36% gewijzigd door dagizmo op 08-12-2012 16:03 ]
Maar de combi hdd met aftermarket m-sata ssd kan dus prima? In beide versies?
Inderdaad bij de i5 zit er standaard alleen een HDD in en is het mSata slot leeg. Bij de i7 variant zit in het mSata slot de caching SSD. Deze dien je dan te verwijderen(voor een how-to kijk in het Y580 topic) en dan is daar vervolgens een volledige in te plaatsen.warhamstr schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 21:05:
Maar de combi hdd met aftermarket m-sata ssd kan dus prima? In beide versies?
Oooh, dan heeft de i7 versie geen meerwaarde voor mij, das nice
Tnx voor je bevestiging
De i7 heeft toch een msata in gebruik voor de caching ssd en nog een vrij msata slot?

[ Voor 42% gewijzigd door Dountoun op 08-12-2012 22:07 ]
Uit eerdere berichten heb ik begrepen dat de er onder de Wifi kaart geen mSata slot aanwezig zou zijn. Vandaar dat ik aannam dat er maar 1 mSata slot aanwezig zou zijn.Dountoun schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:03:
De i7 heeft toch een msata in gebruik voor de caching ssd en nog een vrij msata slot?
[afbeelding]
Nu is jou foto overduidelijk over de plek waar de mSata caching SSD zit en dan blijft inderdaad nog een leeg mSata slot over.
Is wel mijn vraag, de foto heb je die zelf gemaakt of op internet gevonden? Zo ja waar ben je hem tegen gekomen.
Daarnaast blijft het jammer dat Lenovo zo slecht is in informatieverstrekking omtrent deze laptops. Of eigenlijk omtrent al hun producten die ze in nederland uitbrengen.
Damn mijn geheugen laat me in de steek, helemaal vergeten na alle berichten over de nederlandse varianten afgelopen dagen. We zullen zien of de nederlandse i7 hetzelfde is opgebouwd als de i7 uit tsjechie.
ja dat is dus de vraag. Ik ben wel van plan deze laptop minimaal 4 jaar te gebruiken en dan is dus de vraag of nu 100 euro extra besteden over die tijd te merken is.dagizmo schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:02:
Heb je een i7 nodig dan? De i5 volstaat echt in de meeste gevallen.
200 bedoel je?mve25 schreef op zondag 09 december 2012 @ 08:19:
[...]
ja dat is dus de vraag. Ik ben wel van plan deze laptop minimaal 4 jaar te gebruiken en dan is dus de vraag of nu 100 euro extra besteden over die tijd te merken is.
799 vs 999.
Want a cookie?!
klopt maar ik zou denk ik wel in de 799 versie een SSD erbij gooien van 100 euro. dus dan is het verschil nog maar 100
[ Voor 3% gewijzigd door mve25 op 09-12-2012 15:42 ]
Als we nou maar zeker konden weten of er 1 of 2 m-sata sloten in de i7 versie zitten worden de keuzes veel makkelijker.
Ik heb die van mij besteld, en als het goed is word die over 4 dagen verzonden. Ik heb hier nog een Crucial m4 liggen dus die zet ik er dan gelijk in. Dan laat ik het jullie gelijk wetenDountoun schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:44:
Als we nou maar zeker konden weten of er 1 of 2 m-sata sloten in de i7 versie zitten worden de keuzes veel makkelijker.
Kan iemand mij de prestaties van de wifi kaart vertellen? Heb nu een notebook van de zaak maar ivm een andere baan moet ik deze weer inleveren, en wil ik meteen eigenlijk een goede prive notebook kopen en de y500 lijkt me daarvoor prima. Heb nu een centrino n6200 en daarvan zijn de prestaties goed. Nu lees ik dat deze notebook een n2230 heeft die niet werkt met de 5ghz. Kan iemand dit verifiëren want de 2,4ghz band zit hier in dit appartementencomplex veel te vol.
Ik heb zelf nog wel een 4965agn in een acer 5920g zitten, kan ik deze eventueel overprikken? Bluetooth doet me niks ik gebruik het nooit dus ik verwacht dit ook niet te missen.
Ik heb zelf nog wel een 4965agn in een acer 5920g zitten, kan ik deze eventueel overprikken? Bluetooth doet me niks ik gebruik het nooit dus ik verwacht dit ook niet te missen.
[ Voor 16% gewijzigd door netblade op 09-12-2012 16:56 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ik weet niet hoe de n2230 het doet, maar ik weet wel dat ik de wifi kaart altijd upgrade naar een n62xx serie. het liefst een n6235
Ah thanks, ik zie dat die kaartjes nog geen 20 euro kosten, qua overprikken toch geen probleem (niet dat ik moet solderen of iets in die richting, want daar ben ik niet zo erg goed in).Dountoun schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:55:
Ik weet niet hoe de n2230 het doet, maar ik weet wel dat ik de wifi kaart altijd upgrade naar een n62xx serie. het liefst een n6235
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
2 draadjes los klikken
Schroefje los draaien
Oud kaarte eruit halen. Is normaal msata slot.
Nieuw kaartje er in
Schroefje vast draaien
Draadjes er weer op klikken
Driver installeren
Klaar
Schroefje los draaien
Oud kaarte eruit halen. Is normaal msata slot.
Nieuw kaartje er in
Schroefje vast draaien
Draadjes er weer op klikken
Driver installeren
Klaar
Anoniem: 324274
Wat is eigenlijk het verschil tussen een normale ssd en een caching ssd? Er staat niet zoveel over beschreven zover ik kan vinden.
Caching SSD is maar 16GB o.i.d. en kan dus alleen maar gebruikt worden voor caching en niets anders.Anoniem: 324274 schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:08:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een normale ssd en een caching ssd? Er staat niet zoveel over beschreven zover ik kan vinden.
Als je daadwerkelijk iets met een SSD wilt doen (qua OS e.d.) dan moet je toch wel minimaal 60GB+ hebben.
Want a cookie?!
Zoals Renquin zegt is een caching SSD meestal kleiner(8 tot 64GB) dan een SSD die gebruikt kan worden om een OS op te draaien. De caching SSD moet je zien als buffer voor een traditionele HDD. Op de volgende link wordt de werking kort vertelt. Wikipedia: Smart Response TechnologyAnoniem: 324274 schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:08:
Anoniem: 324274
Thanks, Dan had ik 2 weken geleden de i5 alnkunnen kopen aangezien her verschil tussen de i5 end i7 niet erg Groot is, en een andere HDD zo geplaatst is met 1 tb.
Ga ik hem meteen bestellen!
Bij veel winkels gewoon op voorraad, dus ga er langs kun je vanavond er al van genietenAnoniem: 324274 schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:53:
Thanks, Dan had ik 2 weken geleden de i5 alnkunnen kopen aangezien her verschil tussen de i5 end i7 niet erg Groot is, en een andere HDD zo geplaatst is met 1 tb.
Ervaring Y500 na 2 dagen:
+supersnel (i5)
+toetsenbord (de kleur rood) valt me mee
-bouwkwaliteit (kom vanaf Macbook Air, dus wist dat dit minder zou zijn)
-ik word gek van vingerafdrukken
-adapter heeft veel te kort snoer
Verder super tevreden. Zaterdag lekker Far Cry 3 gespeeld, wat perfect draait op custom instellingen (volgens mij het meeste op medium).
Op termijn nog een SSD inbouwen, dan is hij helemaal perfect. Daarnaast ben ik zeer benieuwd naar de prijs en beschikbaarheid van de extra GPU...
+supersnel (i5)
+toetsenbord (de kleur rood) valt me mee
-ik word gek van vingerafdrukken
Verder super tevreden. Zaterdag lekker Far Cry 3 gespeeld, wat perfect draait op custom instellingen (volgens mij het meeste op medium).
Op termijn nog een SSD inbouwen, dan is hij helemaal perfect. Daarnaast ben ik zeer benieuwd naar de prijs en beschikbaarheid van de extra GPU...
Het valt me op dat tegenwoordig bij meerdere laptops korte oplaadsnoeren worden meegeleverd. De Dell van mijn vriendin heeft ook een behoorlijk kort snoer. Gelukkig kon je omdat hij uit 2 delen bestond het ene deel wel gemakkelijk vervangen voor een langer deel.william89 schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:14:
Wat valt je tegen aan de bouwkwaliteit? Zou je daar wat meer over kunnen zeggen?william89 schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:14:
Als het goed is heb ik aan het einde van de dag er ook 1 in mijn bezit en zou ik zelf ook mijn oordeel kunnen vellen en laten horen.
1 week in bezit van de i5 versie.
Erg tevreden, vergelijkings materiaal heb ik niet want dit is mijn eerste laptop. 2 kleine minpunten zijn: de werking van de touchpad valt tegen en de laptop is erg vingerafdruk gevoelig.
Net ook een SSD besteld de mushkin Atlas 120Gb. Hoop hiermee een flinke performance boost te krijgen.
Na aanschaf meteen Win8 eraf gehaald en Win7 geinstalleerd.
Diablo 3 looptredelijk met bijna alle setings op max. Erg veel last gehad van stutter. Met wat setting adjustments is het minder geworden. Maar dit schijnt weer een kwaal te zijn wat niet direct te maken heeft met de performance van de laptop. Als iemand een tip heeft betreffende de drivers (nvidia) of iets anders hoor ik dat graag. Gebruik nu de nieuwste drivers.
EDIT
3Dmark Vantage 8300 punten.
Erg tevreden, vergelijkings materiaal heb ik niet want dit is mijn eerste laptop. 2 kleine minpunten zijn: de werking van de touchpad valt tegen en de laptop is erg vingerafdruk gevoelig.
Net ook een SSD besteld de mushkin Atlas 120Gb. Hoop hiermee een flinke performance boost te krijgen.
Na aanschaf meteen Win8 eraf gehaald en Win7 geinstalleerd.
Diablo 3 looptredelijk met bijna alle setings op max. Erg veel last gehad van stutter. Met wat setting adjustments is het minder geworden. Maar dit schijnt weer een kwaal te zijn wat niet direct te maken heeft met de performance van de laptop. Als iemand een tip heeft betreffende de drivers (nvidia) of iets anders hoor ik dat graag. Gebruik nu de nieuwste drivers.
EDIT
3Dmark Vantage 8300 punten.
Binnenkort ga ik voor de i7 versie ivm met mijn opleiding.
Het is dan makkelijker ivm met de nodige VM's die ik moet gaan draaien met vmware workstation.
Toch twijfel ik nog een beetje naar een kleiner model zoals een HP elitebook 14inch (welke lichter is wat voor mij ook heel erg belangrijk is.) die wel 300/400 euro duurder is:(
Ervaren jullie de laptop als ''zwaar'' als je deze dagelijks mee moet nemen?
Het is dan makkelijker ivm met de nodige VM's die ik moet gaan draaien met vmware workstation.
Toch twijfel ik nog een beetje naar een kleiner model zoals een HP elitebook 14inch (welke lichter is wat voor mij ook heel erg belangrijk is.) die wel 300/400 euro duurder is:(
Ervaren jullie de laptop als ''zwaar'' als je deze dagelijks mee moet nemen?
[ Voor 4% gewijzigd door prekz op 10-12-2012 12:00 ]
Zojuist in de pauze even naar de Mediamarkt in eindhoven gelopen. Daar zijn van beide types genoeg op voorraad. Daarnaast staan er ook nog een paar Y580's tussen voor wie daar geïnteresseerd in is.
Vanavond de laptop(i7) eens uit de doos halen en kijken hoe hij daadwerkelijk in het gebruik is. Daarna natuurlijk ook een check onder de motorkap en dan zal ik van de nederlandse i7 hier een foto plaatsen(in het geval hij afwijkt van de Tsjechische).
Vanavond de laptop(i7) eens uit de doos halen en kijken hoe hij daadwerkelijk in het gebruik is. Daarna natuurlijk ook een check onder de motorkap en dan zal ik van de nederlandse i7 hier een foto plaatsen(in het geval hij afwijkt van de Tsjechische).
Sinds vrijdag ook in het bezit van een Y500 (i5) en het werkt allemaal vlotjes. Windows 8 was de eerste dag erg wennen maar ik wil nu echt niet anders meer!
Hoe is het scherm? Is het fijn werken op Full HD? En mis je met Win8 geen touchscreen, of werkt alles prima met touchpad?Downloads schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:43:
Sinds vrijdag ook in het bezit van een Y500 (i5) en het werkt allemaal vlotjes. Windows 8 was de eerste dag erg wennen maar ik wil nu echt niet anders meer!
Damn dat wordt twijfelen dan, ik ga zo ook naar MM Eindhoven. Weet je nog het e.e.a. over de Y580? SSD grootte, Windows 7/8, prijs? Het enige voordeel van de Y500 is waarschijnlijk de mogelijkheid om een extra GPU te installeren zodat deze in SLI werkt, of is dat nog niet voor deze modellen bevestigd?MrvdB schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:33:
Zojuist in de pauze even naar de Mediamarkt in eindhoven gelopen. Daar zijn van beide types genoeg op voorraad. Daarnaast staan er ook nog een paar Y580's tussen voor wie daar geïnteresseerd in is.
:9
Het scherm is geweldig. Ik kom van een 4 jaar oude Acer af met een 720p scherm, dus dit is een hele verbetering. Standaard staat scaling op 125%, maar dit heb ik op 100% gezet.xopsterx schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:46:
[...]
Hoe is het scherm? Is het fijn werken op Full HD? En mis je met Win8 geen touchscreen, of werkt alles prima met touchpad?
Het touchpad van de Y500 werkt prima onder Windows 8. Het is van prettig voormaat en gestures zijn hier ook makkelijk mee uit te voeren. Ik mis een touchscreen totaal niet.
Touchpasd is niet ideaal voor het afsluiten van apps onder Windows 8, ik vind (hoe raar het ook klinkt) Windows 8 zeer prettig werken met de muis...
Het is inderdaad niet geschikt voor het afsluiten van apps, maar met 8GB RAM, is het mogelijk bijna alles open te laten staan. Zware apps die wel afgesloten moeten worden kunnen echter gewoon op de 'Windows 7' manier worden afgesloten.william89 schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:16:
Touchpasd is niet ideaal voor het afsluiten van apps onder Windows 8, ik vind (hoe raar het ook klinkt) Windows 8 zeer prettig werken met de muis...
Om dat te beoordelen heb ik de laptop niet goed genoeg bekeken. Op diegene die aan stond was in ieder geval windows 7 geïnstalleerd. Of deze met een SSD is uitgevoerd kan ik niet zeggen. Er zat wel de 660 videokaart in en was als ik het met goed herinner 899 euro.Toms_88 schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:17:
[...]
Damn dat wordt twijfelen dan, ik ga zo ook naar MM Eindhoven. Weet je nog het e.e.a. over de Y580? SSD grootte, Windows 7/8, prijs? Het enige voordeel van de Y500 is waarschijnlijk de mogelijkheid om een extra GPU te installeren zodat deze in SLI werkt, of is dat nog niet voor deze modellen bevestigd?
Oke, bedankt.MrvdB schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:40:
[...]
Om dat te beoordelen heb ik de laptop niet goed genoeg bekeken. Op diegene die aan stond was in ieder geval windows 7 geïnstalleerd. Of deze met een SSD is uitgevoerd kan ik niet zeggen. Er zat wel de 660 videokaart in en was als ik het met goed herinner 899 euro.
Wordt nog flink ploeteren straks.
Anoniem: 177141
Lees een aantal negatieve reacties over het touchpad.
Wat zijn precies de problemen? En zijn touchpads van andere notebooks beter?
Staat hier omschreven: productreview: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH review door OmniAnoniem: 177141 schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:05:
Lees een aantal negatieve reacties over het touchpad.
Y500 & Y580 delen heel veel, waaronder het touchpad.
Wanneer krijgen we wat meer informatie over de SLI versie ?
Hmm de y400 is wellicht interessant voor mij. Eigenlijk ziet de y500 er natuurlijk super aantrekkelijk uit, met een mooi FHD scherm. Maar ik was in eerste instantie opzoek naar een 14'' laptop. Als de Y500 nou iets kleiner uitviel, en water lichter was, maar hij weegt meer, en is iets groter dan mijn huidige 15' Asus. En de Asus vind ik soms al enorm lomp en groot.
Ik ben dus ook wel benieuwd naar de Y400, gezien die toch een mooi maatje kleiner is, maar buiten het scherm om niet echt onderdoet aan de Y500. Nu is het dus even afwachten of de Y400 wat moois gaat doen, anders ga ik waarschijnlijk voor een ander merk.
Had de afgelopen weken al een oogje op de Gigabyte U2442F ultrabook. Ook een 14' model, met 650m GDDR3. Deze is dan wel weer lekker licht, dun en dus mooi portable. Ook heeft deze nog een redelijk scherm met 1600x900. Jammer dat Gigabyte niet echt bekend is met hun Laptops, het is toch zeker een mooi laptopje. ( Link http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4399#kf)
Ik ben dus ook wel benieuwd naar de Y400, gezien die toch een mooi maatje kleiner is, maar buiten het scherm om niet echt onderdoet aan de Y500. Nu is het dus even afwachten of de Y400 wat moois gaat doen, anders ga ik waarschijnlijk voor een ander merk.
Had de afgelopen weken al een oogje op de Gigabyte U2442F ultrabook. Ook een 14' model, met 650m GDDR3. Deze is dan wel weer lekker licht, dun en dus mooi portable. Ook heeft deze nog een redelijk scherm met 1600x900. Jammer dat Gigabyte niet echt bekend is met hun Laptops, het is toch zeker een mooi laptopje. ( Link http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4399#kf)
Is er iemand van de Y500 gebruikers die al iets meer kan zeggen over de batterij? Hoe lang gaat hij mee bij intensief gebruik, bij laag gebruik, wordt hij (te) warm...
Zelf ook nog enkele vragen over het Msata slot van de i5 versie.
Wanneer ik deze erin prik, hoe kan ik hier vervolgens het beste Windows 8 naartoe verplaatsen? Ik heb immers geen DVD? En ik neem aan dat ik in de Bios moet aangeven dat WIndows vanaf de Msata geboot moet worden?
Wanneer ik deze erin prik, hoe kan ik hier vervolgens het beste Windows 8 naartoe verplaatsen? Ik heb immers geen DVD? En ik neem aan dat ik in de Bios moet aangeven dat WIndows vanaf de Msata geboot moet worden?
Ik gebruik nu dat voorgeïnstalleerde OneKey Recovery om een backup op externe HDD te maken. Zodra ik een SSD heb installeer ik 'm daar opnieuw op. Ben ook geen kenner, maar dit lijkt me wel een goede oplossing toch?Downloads schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:27:
Zelf ook nog enkele vragen over het Msata slot van de i5 versie.
EDIT: Ohnee dit wordt 'm toch niet. Ga het nog een keer proberen met Windows 7 Bestandsherstel.
[ Voor 7% gewijzigd door Toms_88 op 10-12-2012 22:07 ]
Heb hem inmiddels binnen en heeft een tijdje goed gedaan. Alleen nu reageert het touchpad erg slecht. Volgens het Elan symbool in de taakbalk ontvangt hij continu invoer van het aanwijsapparaat terwijl er toch niets mee wordt gedaan. Erg vreemd dus. Iemand die hetzelfde verschijnsel ziet?
Op het touchpad na werkt hij erg goed, geruisloos tijdens standaard taken, browsen etc. En gaat met energiebeheer op automatisch ook erg lang mee op een acculading en blijft toch snel genoeg. Nog geen games of dergelijke getest. Eerst maar eens kijken of ik het probleem met het touchpad op kan lossen.
Edit: omdat een plaatje meer zegt dan woorden bij deze het symbool dat ik in de taakbalk zie.
Op het touchpad na werkt hij erg goed, geruisloos tijdens standaard taken, browsen etc. En gaat met energiebeheer op automatisch ook erg lang mee op een acculading en blijft toch snel genoeg. Nog geen games of dergelijke getest. Eerst maar eens kijken of ik het probleem met het touchpad op kan lossen.
Edit: omdat een plaatje meer zegt dan woorden bij deze het symbool dat ik in de taakbalk zie.

[ Voor 47% gewijzigd door MrvdB op 10-12-2012 21:53 ]
Ik had niet gedacht dat het touchpad zo'n drama is, maar goed met muis is Windows ook prima...
Weet iemand wat de Fn sneltoets is om de rode toetsenbord verlichting aan/uit te zetten? 't Betreft een y500 i5 model.