ppl schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:53:
[...]
Nou nee. Het is meer denken dat je fiets op slot zetten superveilig is en niemand hem zal stelen dus een verzekering is niet nodig. Zo werkt het dus niet. Realiteit is dat men ook fietsen die op slot staan jat. Daarom sluiten de meesten ook zo'n verzekering af, dan wordt de fiets vergoed.
Eh ik wil niet dat m'n fiets gejat word dus ik zet 'm op slot, hij kan alleen nogsteeds gejat worden maar de kans is kleiner.
Ik wil liever niet dat alle mensen in mijn 'offline' omgeving mijn online identiteit teweten komen, ik weet dat ze hier alsnog wel achterkunnen komen als ze willen (mijn portfolio site staat ook in mijn profiel) echter niet als ze 'zo maar even' langs m'n scherm lopen en hierop kijken, daarom wil ik graag dat mijn username niet bovenin mijn scherm staat.
Zie je de paralel?
Wat dit eigenlijk is, is security through obscurity. Dat werkt tot op zekere hoogte maar men moet niet denken dat het de oplossing is. Die naiviteit zie ik bij de meesten hier juist wel. De privacy waar men het hier over heeft is maar heel betrekkelijk en de privacywinst die je met het verbergen van je username behaalt is ook maar heel betrekkelijk. Als je dat nou gewoon beseft is er niks aan de hand en kun je zelf gepaste maatregelen nemen.
Door deze nieuwe ontwerp keuze is het verlies aan privacy inderdaad betrekkelijk maar het is een glijdende schaal. Als jij een snoeppot hebt met 100 snoepjes en je pakt er ééntje uit, dan zijn het er toch 99 en dus eentje minder? maakt dat uit?
En als ik er nu 10 pak? of 50?
[...]
Dus omdat jij een slot op je voordeur hebt staan en er toch niemand in kan komen laat je het raampje van de slaapkamer maar open?

Een slot op je voordeur is maar 1 maatregel om inbrekers buiten je huis te houden. Ramen dicht houden als je er niet bent, geen ladders of afval containers in de buurt zijn een aantal andere maatregelen die van groot belang zijn en die velen niet nemen omdat ze denken dat een slot voldoende is. Gevolg: men pakt een afvalcontainer, klimt er op en klimt zo via het open raam naar binnen. En ze gaan gewoon weer door de voordeur naar buiten. Dan helpt een verzekering ook niet meer omdat er geen sporen van braak zijn.
Kortom: username wegnemen biedt je geen privacy/anonimiteit.
Het draagt daarin bij. Men overdrijft hier dan ook aanzienlijk het hele verhaal omdat ze gigantisch naief zijn. En ja, dan is het niet leuk als iemand zoals ik hier je een spiegel voor komt houden.
Precies het draagt er in bij, en nee het is geen wereldramp (anders had ik hier wel niet meer gepost) maar waarom mag je blijkbaar niet in het verweerkomen? dat je graag deze bijdrage aan je privacy weer ziet zoals hij was?
Die spiegel heb ik niet nodig, ik weet zelf ook wel dat ik hier niet annoniem ben.
Verschil is alleen wel dat met veel instellingen die ik nu heb mensen mij via Tweakers aan een Reallife persoon kunnen linken maar andersom (Ze kennen de 'reallife' mij en ontdekken mijn Tweakers account) gaat gelukkig wat moeilijker, iets wat ik erg fijn vind.
[...]
Maar het stond wel groot bovenaan het forum als je de index pagina bezocht. En van waaruit was het nou ook alweer zo makkelijk door de fora te bladeren? Jawel, de index pagina... Dat is dus wat ik bedoel met naiviteit. Voor de frontpage gaat je verhaal echter wel op.
Tja verschilletje hè op 1 pagina die je ter navigatie gebruikt (die ik bijvoorbeeld amper gebruikte, ik gebruikte actieve topics & subfora pagina's meer) of elke pagina?
[...]
Het is professioneler om niet van dit soort extreme overdrijvingen te doen, daar wordt het hier op de site beter van

Het gaat er gewoon om dat je wel in de baas z'n tijd zit te internetten. Op sommige plekken wordt daar nogal moeilijk over gedaan (tot aan ontslag op staande voet aan toe), op anderen weer niet. Ik zag hier al iemand klagen over de wit-ruimte. Zijn baas geloofde niet dat het voor z'n werk was (kennisverbreding) vanwege de te vele witruimte waarop hij niet meer de site mocht bezoeken. Op het forum staan meer van dit soort verhalen. Gelukkig zijn er een aantal die het naar hun baas wel kunnen verantwoorden omdat de site inhoudelijk met hun werk te maken heeft en ze dat ook als excuus kunnen gebruiken (doen wij op werk ook, wordt dan niet moeilijk over gedaan; spelletjes en filmpjes daarentegen wel).
Prima maar bijvoorbeeld in mijn geval: ik zit op de uni in een verloren kwartiertje ff hier te kijken.
[...]
Als je niet snapt wat er staat en geen moeite doet om dat wel te snappen dan ligt dat aan jou en is er geen sprake van het feit dat iemand zichzelf tegenspreekt. Dat is iets wat overduidelijk wordt in het vorige citaat wat een antwoord is op een stukje van mij wat begint met "M.a.w. echte anonimiteit zoals sommigen hier wensen bestaat niet.". Ergens al eerder stond er de volgende zin: "Wat ik hier vooral zie zijn mensen die weliswaar brullen dat ze meer privacy willen maar niet goed begrijpen wat het nou precies inhoudt.".
Net als dat 100% veiligheid niet bestaat bestaat 100% anoniemiteit ook niet, echter dragen sommige zaken er wel aan bij.
Kortom, begin nou maar eens eerst met het daadwerkelijk lezen van mijn post en probeer daarna te begrijpen wat er staat. Bovenstaande zinnen zijn dikke hints, als je die al niet snapt moet je je afvragen of je uberhaupt nog verder moet reageren op het verhaal...
't wordt al een beetje op de man omdat iemand een andere mening heeft, jammer.
[...]
Het is gewoon een issue die aangemerkt wordt (meer privacy op de site door bijv. het verwijderen van de username en usericon in het menu) die te algemeen is om een feature te zijn.
TL;DR: er is een goede reden waarom die usericon + username uit het menu moet maar men overdrijft hier de privacy issue enorm doordat men uiterst naief is. Ik ben dus voor de wijziging maar niet om de redenen die hier genoemd worden, daar ben ik het niet mee eens. Klik voor de gein eens door wat profielen van de mensen die hier reageren en kijk vooral eens naar hoeveel informatie daar staat.
Wie overdrijft er dan? als men argumentatie geeft waarom ze het niet willen zien in die rechter bovenhoek en die wordt gegeven aan de hadn van voorbeelden is het overdrijven?
Verder nogmaals: van Online naar Offline vind ik niet zo erg van Offline zien wie ik online 'ben' vind ik vervelender.
Daarom link ik bijvoorbeeld naar mijn Portfolio maar één kant op. Van Tweakers naar mijn portfolio maar nergens van m'n porftoflio naar Tweakers.
Daarnaast is profiel informatie niet zo duidelijk zichtbaar in het voorbij lopen als de rechterbovenhoek van elke pagina.