Samsung tv die na 4 jaar de geest gaat geven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:18
In juni 2008 heb ik een Samsung LE40A552 gekocht voor rond de 900 euro.

Vlak voor de WK-finale in juli 2010 wou de tv niet meer uit standby komen, kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan. TV was toen dus net buiten de garantie maar Samsung heeft toen wel een monteur gestuurd en het op laten lossen. Het was een probleem met de voeding en er moest heel veel vervangen worden aan die tv.
Meer hierover is te vinden in dit topic: Knipperend power LED (Samsung LE40A552)

Mijn schoonouders hebben deze televisie ook, ze hebben hem 3 maanden langer als mij. Die hadden een aantal maanden voordat ik problemen had ook hetzelfde probleem. TV ging amper meer aan, leek wel alsof hij te weinig power had om uit zijn standy te komen. Bij hun is het ook kosteloos onder garantie vervangen.

Sinds een week doet mijn tv echter weer raar:
Beeld gaat wel aan maar het duurt soms wel een minuut voordat hij eindelijk beeld geeft.
Standby lampje gaat wel knipperen als ik hem probeer aan te zetten, vervolgens gaat hij weer continue branden om dan vervolgens weer te gaan knipperen, dit blijft een minuut zo doorgaan totdat hij eindelijk beeld geeft.

Gisteren al contact gehad met de Samsung klantenservice hierover:
Gebaseerd op de aanschafprijs en de leeftijd kost het 227 euro om een monteur te laten komen + nog eens 110 euro voorrijkosten. Als ik de tv zelf breng naar een servicecenter hoef ik geen 227 euro te betalen.
De dame aan de lijn vertelde me ook nog eens dat ik maar beter voor dat geld een nieuwe tv zou kunnen kopen --> Alsof ik dan ooit nog een Samsung televisie zou kopen!

Daarnaast heeft de LE40A552 ook nog eens een probleem met de weergave van 24P, dit viel me tijdens het afspelen van Full HD materiaal ook wel op. In dit topic meer info: Het Samsung 5-series 24p problemen topic

De LE40A552 blijkt dus gewoon een heel erg brakke serie te zijn die schijnbaar elke 2 jaar de geest geeft, hij doet het nu nog maar ik weet zeker dat hij over 1 a 2 weken echt niet meer opstart. We gebruiken hem verder gewoon normaal en hij staat meestal alleen 's avonds aan. Ik vind het acherlijk dat je deze tv na 4 jaar al af kunt schrijven. Heeft ons toentertijd ruim 900 euro gekost. Heb toen ook erg veel reviews gelezen voordat ik de tv aan ging schaffen. Kwam erg goed uit de tests.

Ik wil dus ook richting Samsung een gepeperde mail/brief schrijven met mijn klachten. Zijn er nog andere Tweakers met dit probleem bij Samsung tv's of van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 20:57
Heb je de tv bij Samsung gekocht dan? Waarom neem je geen contact op met je verkoper?

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 19:21
Schizo007nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:59:
Heb je de tv bij Samsung gekocht dan? Waarom neem je geen contact op met je verkoper?
In juni 2008 heb ik een Samsung LE40A552 gekocht ...
Denk dat er weinig te halen valt bij de verkoper :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb destijds de tv bij Media Markt in Den Haag gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliteDC
  • Laatst online: 02-07 14:25
Had ongeveer hetzelfde probleem met de LE40A686. Probleem lag aan de capicitors(zijn kapot als ze bol staan). Bij ons duurde het 5 minuten om op te starten. Nieuwe caps gekocht en gesoldeerd doet het weer vanouds. Kost mij een half uurtje en 10 euro. Samsung vroeg 280 om het te laten maken. Als je technische kennis hebt zou ik hem zelf maken. Er zijn op internet vele how to's.

[ Voor 4% gewijzigd door aliteDC op 19-10-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Inderdaad bad Cap probleem, hebben veel tv's last van, met name dat de warmte van de TV langs de Cap's gaat elke keer hij aan staat wat ongeveer naar een jaar of 3/4/5 op is dan en bol gaat staan.

Dat noemen ze de Economische levensduur, zodat iedereen weer lekker een nieuwe consumeert.
Helaas gebeurd het met alle merken vrij vaak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beerkeeper schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:10:
[...]
Denk dat er weinig te halen valt bij de verkoper :+
Wettelijk gezien dien je altijd bij de verkoper aan te kloppen in elke situatie, aangezien we hier in Nederland een verwachte levensduur kennen en je van ee ndergelijke TV mag verwachten dat deze langer dan 4 jaar meegaat, zal er toch door de verkoper naar een oplossing gezocht moeten worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een kompleet gratis oplossing moet zijn, maar geen garantie is ook geen optie.

Maar hier is genoeg over terug te vinden in dit forum.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:04
Volgens mij gebruikt de MM de unetolijst van economische levensduren. En zou je op dit toestel 6 jaar economische levensduur hebben. Hetgeen je dus 2 derde van een reparatie zou kosten. Ik zou een beun de haas zoeken die het voor 5 tientjes opnieuw soldeert voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Laatst online: 12-07 20:57
_Dune_ schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:40:
[...]

Wettelijk gezien dien je altijd bij de verkoper aan te kloppen in elke situatie, aangezien we hier in Nederland een verwachte levensduur kennen en je van ee ndergelijke TV mag verwachten dat deze langer dan 4 jaar meegaat, zal er toch door de verkoper naar een oplossing gezocht moeten worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een kompleet gratis oplossing moet zijn, maar geen garantie is ook geen optie.

Dat is correct en tevens juist ;)

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:21
Ik vind het zelf eerlijk gezegd vrij onredelijk dat een TV maar 4 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Wil net zeggen, ik heb 5 jaar geleden een 32 inch gekocht van LG. Intussen staat hij alweer 2 jaar bij mijn broertje elke dag gemiddeld 6 uur aan, nergens last van.

Had wel verwacht dat Samsung een langere levensduur zou geven

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:16
Mektheb schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:35:
Inderdaad bad Cap probleem, hebben veel tv's last van, met name dat de warmte van de TV langs de Cap's gaat elke keer hij aan staat wat ongeveer naar een jaar of 3/4/5 op is dan en bol gaat staan.

Dat noemen ze de Economische levensduur, zodat iedereen weer lekker een nieuwe consumeert.
Helaas gebeurd het met alle merken vrij vaak :).
Symptonen lijken idd op defecte condensatoren in de voeding.

4 jaar is kort, maar vermoedelijk is ie economisch bijna afgeschreven.... Als ze 5 jaar hanteren zou je, bij coulanceregeling, dus 80% vd reparatiekosten moeten betalen... En dat is bij veel merken meestal 'voeding vervangen a 300 eur', specifieke onderdelen repareren ze niet.
Los van het feit dat de verkoper hoogstwaarschijnlijk niet wil mee werken (recht hebben != recht krijgen......) ben je dan dus a. duur uit, b. een hoop tijd/moeite verder om ze zover te krijgen.

Ik zou, als tweaker, dus voor de zelf-reparatie gaan. Condensatoren kosten <10 eur totaal gok ik. En als je een schroevendraaier + soldeerbout kunt vasthouden is dat wel te doen ;)

En anders een tweaker in de buurt zoeken die het voor een kleine vergoeding voor je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 22:48
Zoals de andere het ook al aangaven lijkt het een probleem van slechte condensatoren te zijn.
Ik word zelf ook een beetje gek van fabrikanten, en het zijn er heel veel, die slechte kwaliteitsonderdelen gebruiken.
Als je even googled op capacitor en je type van tv zie je verschillende kitjes opduiken. Zelfs op ebay vind je herstelkits.

Van Samsung zou ik eerlijk gezegd niet teveel verwachten en je kan aardig wat geld/tijd/frustratie kwijt zijn.
Ik zou persoonlijk je licht opsteken en de vraag stellen op http://www.circuitsonline.net/forum/section/18 daar zitten mensen die er zeker ervaring mee hebben.

Nu als je beslist om het zelf te herstellen
- koop een degelijke soldeerbout. Hoeft maar een paar tientjes te kosten maar blijft handig. solduur etc
- koop degelijke condensatoren (105C = max warmte) van een degelijk merk
- als je ze zelf gaat vervangen even toestel een 30min uit de stekker (spanning weg over de capaciteiten)
- meeste condensatoren hebben een polariteit (HEEL belangrijk). Schrijf het op of nog beter maak foto's en dubbel check na je ze vervangen hebt of ze correct steken.

Echt niet zo moeilijk, en ... niets zo fijn als zelf iets hersteld te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:44
Volgende keer toch maar gewoon een Philips tv halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Het Fantoom op 21-10-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Het Fantoom schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:20:
Volgende keer toch maar gewoon een Philips tv halen.
Alsof die nooit problemen hebben. Tegenwoordig wordt alles zo goedkoop mogelijk gefabriceerd. De tijd dat een TV het 20 jaar deed zoals de beeldbak van opa is allang voorbij.

Kijk maar eens naar een aantal generaties van Philips plasma's. Die hadden ook veel last van defecte condensatoren in de voedingsboards en/of y-sus boards.

Er is bij geen enkel merk te stellen 'dan had je die maar moeten kopen', elk merk heeft goede en rotte series....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
En een TV is na 5 jaar ook kwa technology hopeloos veroudert, TV markt is hetzelfde zowat als de PC markt na een X aantal jaar is hij gewoon oud / op / useless om te fixen.

Alleen zijn soms de aanschaf bedragen anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik weet niet of je hier iets aan hebt: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Volgens dit zou je dus langer dan 2 jaar garantie hebben, maar natuurlijk is het nogal moeilijk je gelijk te halen bij een groot bedrijf als Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 328026 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:43:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Volgens dit zou je dus langer dan 2 jaar garantie hebben, maar natuurlijk is het nogal moeilijk je gelijk te halen bij een groot bedrijf als Samsung.
Samsung heb je niets mee te maken, je hebt je tv bij <insert winkel> gekocht. Al hanteerd Samsung een garantie van 1 dag, je koopovereenkomst is met de winkelier. Samsung is hier geen partij in, da's t probleem van de winkel.

Je gelijk halen is idd wel vaak lastig. Een winkel verwijst je vaak door, ipv zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Begrijpelijk, want het kost hun gewoon geld. De consument heeft rechten, die de winkelier nergens kan claimen. En dat risico in de prijzen doorvoeren is ook geen optie, want dan prijst de winkelier zich volledig uit de markt.

Gevolg is dus dat je in veel gevallen een hoop moeite erin moet stoppen om je gelijk te krijgen, ook al heb je het.

2e is: is het nuttig? Samsung kan best een leuke diagnose stellen, en ik *gok* dat het dan iets wordt van '70 eur onderzoekskosten, vervangen voedingsboard 250 eur'. Voor een lekke condensator gaan ze niet solderen, terwjil dat prima kan. Nee, 'onderdeel vervangen'.
Als de verwachtte levensduur van de TV 7 jaar is, en hij is nu 4 jaar, dan mag je dus vrolijk een rekening verwachten van 4/7x320 = 185 eur....

Leuk dat je dan, na een hoop gezeur, tijd en moeite (gokje) je recht hebt, dan mag je voor 185 eur m laten repareren, ipv 320 eur. Jippie!

Terwijl een 3-rd party tent of lokale electronicaboer het dus voor 50 eur kan fixen, en een hobbyiest voor <10 eur. Effectief is het dus (imho) nogal zinloos om alle tijd en moeite te doen voor coulance...

Samengevat moet je, vind ik, dus eerst een kosten/baten overweging maken voordat je daadwerkelijk tijd erin gaat stoppen.
Of je moet liever principeel gelijk halen en (in dit voorbeeld) 180 eur betalen, ipv 50 eur bij een lokale reparateur, 'want de winkel moet gewoon de wet nakomen'....

note: We doen nu dus wel even de aanname dat het een condensatorprobleem is, die conclusie is nog niet officieel gesteld. Als het een duurder onderdeel is kan de berekening/keuze natuurlijk anders zijn en is het misschien wel interessant zijn om voor een (deel)betaling te gaan van reparatiekosten.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 25-10-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Denzis schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:11:
Wil net zeggen, ik heb 5 jaar geleden een 32 inch gekocht van LG. Intussen staat hij alweer 2 jaar bij mijn broertje elke dag gemiddeld 6 uur aan, nergens last van.

Had wel verwacht dat Samsung een langere levensduur zou geven
danielkraak schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:58:
Ik vind het zelf eerlijk gezegd vrij onredelijk dat een TV maar 4 jaar meegaat.
Er zijn zat tv's die veel langer meegaan, maar omdat er nu eentje na (ruim) 4 jaar kapot dreigt te gaan, doen jullie net alsof elke (Samsung) tv maar 4 jaar meegaat :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 08:36
_Dune_ schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:40:
[...]

De wetgeving is zo mooi omschreven, maar in de praktijk werkt het vrijwel altijd anders.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dan moet je toch sterker in je schoenen staan. Klopt, recht hebben is iets anders dan recht krijgen, maar daar zit wel het nut van een rechtbijstandsverzekering - bijvoorbeeld, en bij voorbaat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DJSmiley schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:57:
[...]

Samsung heb je niets mee te maken, je hebt je tv bij <insert winkel> gekocht. Al hanteerd Samsung een garantie van 1 dag, je koopovereenkomst is met de winkelier. Samsung is hier geen partij in, da's t probleem van de winkel.

Je gelijk halen is idd wel vaak lastig. Een winkel verwijst je vaak door, ipv zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Begrijpelijk, want het kost hun gewoon geld. De consument heeft rechten, die de winkelier nergens kan claimen. En dat risico in de prijzen doorvoeren is ook geen optie, want dan prijst de winkelier zich volledig uit de markt.

Gevolg is dus dat je in veel gevallen een hoop moeite erin moet stoppen om je gelijk te krijgen, ook al heb je het.

2e is: is het nuttig? Samsung kan best een leuke diagnose stellen, en ik *gok* dat het dan iets wordt van '70 eur onderzoekskosten, vervangen voedingsboard 250 eur'. Voor een lekke condensator gaan ze niet solderen, terwjil dat prima kan. Nee, 'onderdeel vervangen'.
Als de verwachtte levensduur van de TV 7 jaar is, en hij is nu 4 jaar, dan mag je dus vrolijk een rekening verwachten van 4/7x320 = 185 eur....

Leuk dat je dan, na een hoop gezeur, tijd en moeite (gokje) je recht hebt, dan mag je voor 185 eur m laten repareren, ipv 320 eur. Jippie!

Terwijl een 3-rd party tent of lokale electronicaboer het dus voor 50 eur kan fixen, en een hobbyiest voor <10 eur. Effectief is het dus (imho) nogal zinloos om alle tijd en moeite te doen voor coulance...

Samengevat moet je, vind ik, dus eerst een kosten/baten overweging maken voordat je daadwerkelijk tijd erin gaat stoppen.
Of je moet liever principeel gelijk halen en (in dit voorbeeld) 180 eur betalen, ipv 50 eur bij een lokale reparateur, 'want de winkel moet gewoon de wet nakomen'....

note: We doen nu dus wel even de aanname dat het een condensatorprobleem is, die conclusie is nog niet officieel gesteld. Als het een duurder onderdeel is kan de berekening/keuze natuurlijk anders zijn en is het misschien wel interessant zijn om voor een (deel)betaling te gaan van reparatiekosten.
Ik kan me in ieder geval goed vinden in bovenstaande...

Ja, ik moet me inderdaad richting de Media Markt wenden waar ik hem gekocht heb... Zal dan waarschijnlijk wel weer nul op het rekest krijgen en van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Ik heb daar eerlijk gezegd ook geen zijn in, en al helemaal geen zin om honderden euro's in een 4 jaar oude tv te steken terwijl de kans vrij groot is dat deze over 2 jaar weer hetzelfde euvel gaat geven.
Misschien van de week even langs een elektronica-boer om hem te laten kijken, ik vind het condensator probleem wel aannemelijk en kan me ook niet voorstellen dat het iets echt ernstigs is en veel geld hoeft te kosten.

Hij doet er nu ongeveer 1,5 a 3 minuten om beeld te geven, dus als ik 's ochtends uit mijn bed kom dan zet ik hem eerst aan, vervolgens brood smeren en Senseo zetten. Als ik dan ga zitten dan staat hij wel aan :+

Het is echter wel een bekend euvel bij deze serie, ik heb verder zat andere Samsung stuff in huis staan en die blijft wel goed werken (afkloppen!) en dat is verder ook prima spul. Elk merk heeft wel eens een brak product ( waaronder de Renault Laguna II, maar ik vind dat automerk verder ook brak maar dat terzijde :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostmans
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 20:33
De symptomen die je beschrijft heb ik ook, maar ik heb een LE32A456. Kun je bevestigen of het vervangen van de condensatoren je probleem heeft opgelost?

De reden dat ik twijfel over de condensatoren is dat ze bij mij niet eens bol staan. Nu is het bol staan een indicatie en niet een natuurwet, maar het zou fijn zijn geweest als ik visuele bevestiging van mijn vermoeden had gehad.

Ook ik heb het voorstel van een coulance-regeling gekregen van de Samsung klantenservice. Het punt is dat ik het bizar veel geld vind. Een kleine investering in een soldeerbout en wat condensatoren wil ik nog wel doen. Helpt het niet, ben ik in ieder geval een ervaring rijker en een ilusie armer. Op de jijbuis staat een instructievideo van een jonge dame die dit doet, dan moet het mij ook lukken. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07

paQ

alle kpn digitenne kastjes van Samsung gaven ook stuk voor stuk de geest door slechte / te kleine condensatoren.
voor 1 euro was het opgelost....

heb er een stuk of 8 gerepareerd zo denk ik

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

DJSmiley schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:57:
[...]

Je gelijk halen is idd wel vaak lastig. Een winkel verwijst je vaak door, ipv zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Begrijpelijk, want het kost hun gewoon geld. De consument heeft rechten, die de winkelier nergens kan claimen.
Wellus! Ik kan het zo niet vinden, maar lijkt op de Wet Ketenaansprakelijkheid.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Joostmans schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:56:
De symptomen die je beschrijft heb ik ook, maar ik heb een LE32A456. Kun je bevestigen of het vervangen van de condensatoren je probleem heeft opgelost?

De reden dat ik twijfel over de condensatoren is dat ze bij mij niet eens bol staan. Nu is het bol staan een indicatie en niet een natuurwet, maar het zou fijn zijn geweest als ik visuele bevestiging van mijn vermoeden had gehad.

Ook ik heb het voorstel van een coulance-regeling gekregen van de Samsung klantenservice. Het punt is dat ik het bizar veel geld vind. Een kleine investering in een soldeerbout en wat condensatoren wil ik nog wel doen. Helpt het niet, ben ik in ieder geval een ervaring rijker en een ilusie armer. Op de jijbuis staat een instructievideo van een jonge dame die dit doet, dan moet het mij ook lukken. ;) :P
Heb hem laten fixen door een lokale elektronica boer. Kosten waren 85 euro. Kwam volgens hem wel vaker voor. Heb 3 maanden garantie erop. Was volgens hem inderdaad een probleem met condensatoren.

Hij doet het in ieder geval weer prima _/-\o_
Pagina: 1