Ik vraag me eigenlijk af of dit dus ook uit die gebruikerstests naar voren gekomen is?

Is het echt zo dat vrijwel iedereen het forum bezoekt via de forum index? Ik kan me dat bijna niet voorstellen namelijk; die pagina is zo verschrikkelijk lang. Je ziet ook niet wat er momenteel speelt, je ziet alleen maar een statische indeling. Misschien dat het werkt voor gebruikers die zich echt maar in één subforum vertonen.
Browsen via de AT, PH, Bookmarks en vooral Myreact; daar zit meer logica in. De index als startpunt gebruiken heb ik uit gebruikersoogpunt nooit begrepen. Nog even afgezien van het feit dat de gekleurde categorieën verdwenen zijn, dus je ook niet even snel kan scrollen om naar je favo hoofdgroep te gaan; je moet nu echt lezen.
Ik ben het daarnaast eens met Stephan4kant, er zit m.i. best wel een verschil tussen een hover+click en twee clicks. Met name op tragere verbindingen of belangrijker nog, smartphones. Nu moet ik inzoomen en daarna Forum aantikken. De pagina laadt, daarna moet ik opnieuw inzoomen en Myreact aantikken. Dan ben ik pas op mijn bestemming. Hoewel deze layout mobiel werken eenvoudiger moet maken (en ook daadwerkelijk doet), was bovenstaande toch beter uit te voeren in de oude layout
Overigens heb ik er vooral op mijn smartphone last van, voor de rest gebruik ik toch al bookmarks. En als de accesskeys ook op de frontpage gaan werken, zou ik die gebruiken om bij de Myreact te komen.