r.j.deroos schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:38:
Ik wil graag ook nog reageren op dit leuke draadje :-) net als de meeste liefhebbers heeft de Leica ook wel een plekje in mijn hart veroverd. Echter laten we niet te hard van stapel lopen en Leica (en andere meetzoekers) de hemel in prijzen.
Wat me het meeste opvalt aan de eerste post is dat spiegelreflexen er toch redelijk (m.i.) bekaaid afkomen. Als je als uitgangscamera een goed model neemt verandert wel e.e.a. Denk aan een 7D, 1D, 5D (Canon of soortgelijke Nikons). De vergelijking met bijbehorende conclusies vind ik dan ook niet allemaal juist.
[...]
Het ligt er uiteraard aan wat je fotografeert. Niet ieder onderwerp leent zich voor een leica, en in andere gevallen is het juist weer een heel handig middel om een foto te maken.
Buiten het kader kunnen kijken ervaar ik in sommige gevallen als heel prettig. Het is wennen om zo te fotograferen maar
- De DOF preview wordt als minpunt gezien omdat je zoeker dan donkerder kan worden. Die begrijp ik niet. Dat is toch het hele idee? Je kunt tenminste zien wat scherp is en wat niet zonder eerst af te drukken, dat is een pluspunt (hoewel ik het nooit gebruik).
- De zoeker wordt donker naarmate je F hoger wordt... tsja als we met meetzoekers gaan vergelijken, vind ik dat je ook geen 18-200 3.5-6.3 lens in gedachten moet hebben. Het klopt wel, maar als we naar enigszins vergelijkbaar materiaal kijken dan is bij duurdere lenzen een continu F4 of zelfs F2.8 de norm.
- De mirror blackout, of hoe je het ook wil noemen, bestaat met camera's van wat hogere prijsklasse nauwelijks. Zelfs mijn oude Canon 50D had nauwelijks blackout. De 5D mark II daarentegen wel overigens... zet daar tegenover dat je met een DSLR flinke bursts kunt maken met autofocus.
- Een meetzoeker kan een veel heldere zoeker hebben, maar ook hier geldt weer: vergelijk wel appels met appels, en neem bijvoorbeeld een 5D met 50mm 1.4 lens. Ik weet wel welk beeld groter is en waarschijnlijk ook helderder dan de meeste meetzoekers.
- Over het robuuster zijn van een meetzoeker, tsja, dit meen je niet echt toch? Heb verhalen gelezen van safarifotografen die hun 1D's van olifanten hebben laten vallen, op stenen, in de blubber, maakt niet uit. Idem voor bijbehorende L-optiek. Ga mij niet vertellen dat je dat met een meetzoeker kunt doen zonder dat je eerst je focussysteem moet laten kalibreren.a
Nogmaals ik heb stiekem een (halve) Leica en ik zou er graag veel meer hebben als mijn budget dat toe gaat laten, maar laten we wel eerlijk bijven en objectief kijken naar de vergelijking.
De enige echte voordelen zijn wat mij betreft:
- Afmeting vergeleken met DSLR
- Geen poespas
- Gemaakt om echt van je hobby te houden in plaats van erop los te klikken, zoals fatsoenlijke handmatige focus (al kun je net als bij SLRs van vroeger ook matglas kopen om handmatig focussen te vergemakkelijken)
- Tja laten we eerlijk zijn: ze zijn sexy en onopvallend.
Last but not least: over scherpteverschil van lenzen kan ik weinig uitspraak doen, zie wel eens vergelijkingen maar niet elke Canon L-lens is super scherp, en zeker niet elke, oude meetzoekerlens! Daarnaast is pixelpeepen een heel andere, wat mij betreft verwerpelijke hobby binnen de fotografie wat nooit een reden zou moeten zijn om een meetzoeker/Leica te kopen.
Gegroet van een amateurfotograaf!