Het Grote Meetzoekertopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat is dit nou weer. :o

dpreview: Konost full-frame digital rangefinder in the pipeline for 2016
Petapixel: Konost Hopes to Launch ‘The World’s First True Digital Rangefinder’

Konost.com

Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2015/02/konostheader.jpg

Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2015/02/shooting21.jpg

Stomme video van mensen van de straat die nooit een Leica gebruikt hebben:

[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 25-02-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 21:31
Hij is gewoon lelijk, maar zou hem graag willen hebben!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, kwam 'm gisteren ook al tegen. Ik vind minimalistische designs meestal wel wat hebben, maar deze is:
- te langwerpig
- te plastic met zo'n witte voorkant
- niet passend bij de lenzen (Leica M-mount)
En verder zit de OVF wel erg laag naar mijn mening. Desondanks was mijn eerste indruk wel "wow, strak" en ben ik benieuwd wat ze ervan gaan maken!

Overigens stond hun filmpje al 2 maanden online, vraag me af waardoor er nu pas allemaal nieuwsberichten over verschijnen...

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 25-02-2015 22:35 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zijn jullie ook zo enthousiast over de Leica M Monochrom Typ 246 ? :P

Voor de liefhebber hier een paar losless DNG Raws om mee te spelen:
http://www.getdpi.com/for...les-if-you-want-play.html

Het verschil met de 'oude' M9 met High-ISO is echt mega, en presteert sowieso ongekend goed.
Zie bijvoorbeeld deze foto op ISO10000 en een 100% crop, ja dat is niet 1000 maar 10.000!
( lees hier waarom, en zie hier directe side-by-sides met M240-M9M-M246. )

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/MM044370r_zpstdpxmnbn.jpg

ps. Dit is in ACR met sharpening op 0.
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/MM044370c_zpssq1jvwzc.jpg

En misschien nog leuker, een aantal (zo ook de foto hierboven) zijn er gemaakt met de nieuwe 28mm F1.4 Summilux! Waar nog meer real-world samples van te vinden zijn hier.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5447/16568192674_0636978976_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:45

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Je onderste foto is van de eerste M Monochrome. De type 246 heeft namelijk geen witte inscriptie meer bovenop.

Dat gezegd hebbende... Wat lijkt het me gaaf zo'n MM te hebben...

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nee die foto is van de 28mm Summilux. ;)

Big deal want die is natuurlijk nog niet in omloop, en niemand had de productie versie nog gezien. Enkel de limited edition uit de Leica 100 set .. daar zijn er maar 101 van, kost $55.000, en de 28 Lux in die set is van RVS en heeft een andere focus ring. Deze lijkt de ribbels verloren te zijn en daarmee is het aannemelijk dat er bij deze wel een 'focus tab' achter verstopt zit. =)

En F1.4 met een 28mm voor fullframe van zo'n compact formaat, dat is toch gewoon gaaf of wat!

ps. De camera in die foto is een M-P, ofwel de M240 zonder flashy Leica dot etc. De eerste Monochrome had ook die inscriptie niet. En zeker geen Movie knop of een EVF! :) De eerste Monochrom is gebaseerd op de M9, vandaar M9M dat ze het nu noemen, en die hebben dus geeneens live-view, laat staan video. :+

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 09-05-2015 20:59 ]

• jesper86
  • Niet online
Hoera !

New Leica M Typ 262 'entry level' camera officially announced
Today Leica Camera announced their new entry level Leica M Typ 262 digital rangefinder. The new M model is basically the "light" or the "M-E" version of the current M Typ 240. The main differences compared to the M 240 model are:
  • no video
  • no LiveView
  • 100g lighter (body made of durable aluminum)
  • smaller Leica red dot logo
  • quieter shutter compared to the M 240
  • the camera's menu consists only of two pages
  • body design closer to the M9
  • Sample photos can be found here
  • Price: € 5,500 (incl. VAT), $5,195 in the US (available for pre-order now)
Additional Leica M Typ 262 camera pictures and details:
  • Compact digital M camera concentrating solely on the traditional rangefinder focusing and picture taking methods
  • Top plate made from durable aluminum, making it lighter
  • Streamlined and simplified menu system, consisting of only 2 pages
  • Dedicated button on the back of the camera for White Balance (WB)
  • Quieter shutter mechanism for more discreet shooting
  • 24 megapixel CMOS sensor (still-pictures only) ensures exceptional image quality (same as M/M-P (Typ 240)
  • Leica Maestro processor for fast recording of captured images
  • ISO values up to 6400 ensure great quality images in low light
  • Fast and accurate manual focusing
  • All the essential controls and functions logically and ergonomically placed
  • LCD made of scratch-resistant Corning Gorilla Glass

• jesper86
  • Niet online
Ik heb het speciaal nog even tussen haakjes gezet. :+

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Gaaf. Goed om te zien dat leica de pure meetzoeker niet vergeet. Benieuwd of er ook een monochrom versie van komt.

Ik hou het voor het pure meetzoeker gevoel bij de MM. Camera erbij zou voor mij eentje met LV moeten zijn.
Price: € 5,500 (incl. VAT), $5,195 in the US (available for pre-order now)
Ik snap het verschil tussen de dollar en euro prijs niet zo goed. 5195 dollar met 21% is 6285 dollar, in euro's is dat 5900 euro.
Of in de VS erg goedkoop, of in de VS juist erg duur?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
HandeVision kondigd 5 rangefinder-coupled lenzen aan, waarvan je zou kunnen zeggen dat ze wel iets weg hebben van de recente Leica Summarit's, de instappers met F2.4 diafragma: ;)

http://www.handevision.jp/info/?p=202
http://www.fujirumors.com...2-4-50f2-4-75f2-4-90f2-4/

HandeVision Leica

HandeVision Leica

In Leica M-Mount, Sony E-Mount, en Fuji X-Mount. Prijzen van $480-660.

HandeVision:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1kAJfzBotN5yhaBRDJ3vhTSR/full.jpg

Leica:

Leica Summarit

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 07-12-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Jeetje, dat zijn wel erg veel overeenkomsten :)

Afwachten wat het brengt. Ben erg gechameerd van de summarits, benieuwd of deze in de buurt komen. Een 24mm zou wel mooi zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja, wel gaaf hoor. En gelijk 5 .. ze hebben er zin in.

Manual lenzen FTW !

Ik ben benieuwd of na de Iberits de Ibecrons komen. Ze hebben Ibelux al gebruikt voor de F0.85 lens, dus dat was niet zo handig van ze, want ja .. Noctilux en Summilux eindigen allebei in lux. ;)

Voor X-Mount (apsc dus) zie ik er niet zo veel in, dan moeten ze wel heeel goed zijn wide-open, op E-Mount is dan wel weer leuk maar er zit toch geen chip in dus dan kan je alsnog beter de M-Mount versie nemen denk ik. Nou ja ik wel tenminste, andere zullen misschien totaal geen interesse hebben in M-Mount anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jesper86 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:02:
Ja, wel gaaf hoor. En gelijk 5 .. ze hebben er zin in.

Manual lenzen FTW !

Ik ben benieuwd of na de Iberits de Ibecrons komen. Ze hebben Ibelux al gebruikt voor de F0.85 lens, dus dat was niet zo handig van ze, want ja .. Noctilux en Summilux eindigen allebei in lux. ;)

Voor X-Mount (apsc dus) zie ik er niet zo veel in, dan moeten ze wel heeel goed zijn wide-open, op E-Mount is dan wel weer leuk maar er zit toch geen chip in dus dan kan je alsnog beter de M-Mount versie nemen denk ik. Nou ja ik wel tenminste, andere zullen misschien totaal geen interesse hebben in M-Mount anyway.
Probleem bij de M mount is dan alleen de minimale focusafstand die veel langer is dan bij de e of x mount. Kan een reden zijn om daar niet voor te gaan.

Snap niet zo goed waarom dit is. Leica m camera's focussen vanaf minimaal 0,7m maar dat betekend niet dat een lens niet dichterbij zou moeten kunnen focussen. Verschillende zeiss ZM lenzen kunnen tot 0,5m.
Van 0,5 tot 0,7 werkt de meetzoeker dan niet maar met liveview hoeft dan geen probleem te zijn.

Hadden ze bij de M lenzen de minimale focus zoals bij de E of X gelaten dan hadden ze zich goed kunnen onderscheiden en was het meteen een mooi alternatief geweest voor leica of zeiss. Nu alleen interessant door de lage prijs.

Als de M en E lenzen trouwens hetzelfde zijn in optisch ontwerp betekend dit dat de M lenzen veel compacter zijn. Bij de E zit er als het ware een adapter ingebouwd.

Leica MM + Sony A9

• jesper86
  • Niet online
Ah ja dat als waar.

Waarom dat is lijkt me niet zo vreemd toch. Als je rangefinder laat zien dat iets in focus is dan wil je dat dat klopt, niet dat je lens dan nog een stukje verder draait zonder dat je het in de gaten hebt. Je zal het mss wel merken als je oplet, maar echt veel vertrouwen geeft het niet. Wil je iets op precies de minimum focus van 0.7m in focus hebben dan moet je gaan uitvogelen waar de rangefinder precies ophoud met werken, in plaats van dat je gewoon een hard stop hebt op de lens. Net zo vervelend als manual lenzen die met een foute adapter voorbij infinity focussen, lijkt mij. Top dus dat ze daar rekening mee houden imho.

Snap natuurlijk het 'ingebouwde adapter' verhaal. Ik ben zelf altijd de eerste die daar mee komt als SLR lenzen beschikbaar zijn in mirrorless mounts, die zijn zo lomp .. no thanks. Maar met M-Mount is het verschil eigenlijk ideaal. Dun genoeg om het fotograferen èn de looks niet dwars te zitten, en dik genoeg voor een degelijke adapter kwaliteit, met lens release knop, een functie knop (officiële fuji) of dus een close-focusing helicoid om dat probleem ook op te lossen! Minder logisch (en duur) om daar voor te gaan als een lens gewoon beschikbaar is in je eigen mount, maar super gaaf voor M-Mount-only lenzen die anders maar tot 0.7 gaan.

Maar je bedoeld natuurlijk gewoon dat de E en X-mount wat langer zijn, maar dat lijkt me geen ramp toch. Het plaatje / de plaatjes hierboven zijn volgens mij E-Mount toch? Dus die zijn niet langer, maar M-Mount is dan nóg korter. ;) Kijk maar naar de Summarit, daar zal die dan nóg meer op lijken. ;)

Wel slim om het zo te doen op zich. De M-mount gebruikers dat zijn er vast minder, en op deze manier is niet iedere E en X-Mount gebruiker ineens teleurgesteld dat ze veel groter zijn dan ze dachten.

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 10-12-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Leica updates wide-angle M lenses with new optical and design features.
Leica Elmarit-M 28mm F2.8 ASPH. (black) – end January 2016, price £1,650
Leica Summicron-M 28mm F2 ASPH. (black) – end January 2016, price £2,975
Leica Summicron-M 35mm F2 ASPH. – beginning of February, price £2,250 (black) / £2,350 (silver)
Prachtige lenzen, :) productfoto's hier: http://leicastoremiami.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb de huidige/oude 35mm f/2 en dat is een prachtig lensje. De update zal wel te maken hebben met de resoluties van de nieuwe camera's Ik denk niet dat ik veel verschil (if any) zal zien op de M9.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:29:
Ik heb de huidige/oude 35mm f/2 en dat is een prachtig lensje. De update zal wel te maken hebben met de resoluties van de nieuwe camera's Ik denk niet dat ik veel verschil (if any) zal zien op de M9.
Resolutie is geen probleem voor de huidige lenzen. Dat halen ze makkelijk.

Zal denk ik meer te maken hebben met optimaliseren voor digitale sensors.

Denk niet dat er optisch veel is veranderd in tegenstelling tot wat leica doet laten denken. Klinkt een beetje als de nieuwe summarits welke optisch precies hetzelfde zijn als de oude maar door strakkere toleranties net wat lichtsterker zijn.

Leica MM + Sony A9

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Leuk topic dit. Ga ik volgen.

Ik heb zelf een Canon 6D en een 7D als werkpaard. Maar voor de 'leuk' heb ik een Canon Canonet QL17.
Erg leuk (en cheap) om mee te hobbyen.

Ik heb echter al heel lang interesse in een digitale meetzoeker camera. Voor straatfotografie.
Maar bij mijn weten bestaan er geen (betaalbare) digitale meetzoekers. Of hebben jullie een tip voor me?

Leica is te duur. Die Epson RD1 meetzoeker is bijna nergens te vinden (en wellicht te gedateerd?).

Konost is momenteel druk in de weer met de ontwikkeling van een digitale rangefinder in drie smaken. Maar ik verwacht een hoge prijs bij release.

Andere digitale rangefinder camera's die toch betaalbaar zijn?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Dacide schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:23:
Andere digitale rangefinder camera's die toch betaalbaar zijn?
Nee, helaas niet. De Epson is inderdaad wel gedateerd en ook nauwelijks te vinden. Leica is prijzig, al weet ik je budget niet, maar een M8 is nog zeker het overwegen waard.

Een Konost zal naar ik verwacht ook nog wel een tijdje duren voordat die goed op de markt verkrijgbaar zal zijn en ik verwacht ook niet dat die heel betaalbaar zal worden.

Andere smaken zijn er helaas niet, ik heb nog een tijdje de hoop gehad dat Zeiss met één zou komen, maar die zijn inmiddels ook gestopt met de productie van de analoge Zeiss Ikon, dus een digitale verwacht ik van hen ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Jammer dat er zo weinig digitaal aanbod is. anders wellicht overwegen om voor een Fuji X100(T) te gaan. (als compromis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Dacide schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:29:
Jammer dat er zo weinig digitaal aanbod is. anders wellicht overwegen om voor een Fuji X100(T) te gaan. (als compromis)
Ik weet niet wat je budget is, maar een leica M8 met voightlander of zeiss ZM hoeft helemaal niet zo heel veel te kosten.
Ze schrijven niet bijster veel af dus over de jaren hoeft het helemaal niet veel te kosten.

Je hebt voor de M8 wel (dure) UV/IR filters nodig die bijna alleen op bestelling te krijgen zijn. Ik heb er volgens mij nog een paar liggen mocht je ooit eens intresse hebben.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Dier M8 zit nog ruim boven mijn budget.
Ik gebruik primair een canon 6D en 7D. Een digitale meetzoeker zou enkel voor 'de leuk' erbij zijn. en de prijzen die hiervoor gevraagd worden (vanaf eurootje of 800 voor de body) is me nog te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Kleine update,

Ik ga deze week mijn Canon 7D en objectieven verkopen. En het geld dat daarmee vrij komt steek ik in een tweedehands X100T. Geen échte meetzoeker. Maar wel een soortgelijke feel en werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kickus Humongous.

Mijn 6 jaar oude Leica M9 is getroffen door sensor corrosie :'(
Gelukkig wordt de sensor gratis vervangen door Leica *O* *O* *O* . Enige nadeel: tenminste 5 weken zonder camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:07:
Kickus Humongous.

Mijn 6 jaar oude Leica M9 is getroffen door sensor corrosie :'(
Gelukkig wordt de sensor gratis vervangen door Leica *O* *O* *O* . Enige nadeel: tenminste 5 weken zonder camera.
Zie je reactie nu pas. Geweldig toch dat leica dit zo vervangt. Ben benieuwd naar je ervaring met het laten vervangen. Mijn MM heeft gelukkig geen last van corrosie maar zie dat veel tweedehands kopers liever voor een "vervangen" sensor gaan. Voor een eventuele verkoop lijkt het vervangen me toch wel handig.
Niet dat ik het over mijn hart krijg de MM te verkopen... Nog steeds spijt dat ik de M9P heb verkocht :P

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:58:
[...]

Zie je reactie nu pas. Geweldig toch dat leica dit zo vervangt. Ben benieuwd naar je ervaring met het laten vervangen. Mijn MM heeft gelukkig geen last van corrosie maar zie dat veel tweedehands kopers liever voor een "vervangen" sensor gaan. Voor een eventuele verkoop lijkt het vervangen me toch wel handig.
Niet dat ik het over mijn hart krijg de MM te verkopen... Nog steeds spijt dat ik de M9P heb verkocht :P
Ik kreeg vorige week een mailtje dat de camera pas verwacht wordt over 2 of 3 weken (dus nu nog 1-2 weken). Dat voldoet nog steeds aan de verwachtingen die ik er van had. Dus nog geen 'stress' op dit moment :-D.
Ik heb ervaringen van anderen gelezen die hem gewoon een half jaar kwijt waren.

Ik heb nog wel het plan om de M9 dit jaar ergens in de verkoop te gooien en voor de M10 te gaan. Met deze gratis service beurt moet de camera wel weer wat extra's op kunnen leveren (o.a. de leatherette skin die weer als nieuw is nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:58:
[...]

Ik kreeg vorige week een mailtje dat de camera pas verwacht wordt over 2 of 3 weken (dus nu nog 1-2 weken). Dat voldoet nog steeds aan de verwachtingen die ik er van had. Dus nog geen 'stress' op dit moment :-D.
Ik heb ervaringen van anderen gelezen die hem gewoon een half jaar kwijt waren.

Ik heb nog wel het plan om de M9 dit jaar ergens in de verkoop te gooien en voor de M10 te gaan. Met deze gratis service beurt moet de camera wel weer wat extra's op kunnen leveren (o.a. de leatherette skin die weer als nieuw is nu).
Ik twijfel ook over de M10. Lijkt me een heerlijke camera maar weet niet zo goed of ik de monochrom kwijt wil. Misschien als er een M10 monochrom komt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De MM heeft me nooit getrokken (wel als gimmick er naast, maar daar is tie te duur voor). De M9 levert nu nog relatief veel op en de problemen die ik met de M9 heb (crappy iso performance) is opgelost. De type24x reeks heeft me nooit getrokken, waarschijnlijk mede vanwege de video optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Idem dito. De 24x reeks is me te groot en wil teveel een alleskunner zijn. Alleen de M-D sprak me wel aan. Blij dat leica daar weer op terug gekomen is met de M10. Nu nog een M10 monochrom en M10-D of liever nog M10-MD zonder scherm en kleur :P

De MM is inderdaad wel echt een gimmick en zou ik ook niet als enige camera willen. Sowieso is die erg afhankelijk van het juiste licht. Of je moet goed aan de slag met kleurfilters.
Met het juiste licht doet die het echt geweldig goed. En ook de hoge ISO's zijn geen probleem en vaak mooier dan lage ISO's. Vind het dus erg lastig afscheid nemen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:26:
De MM heeft me nooit getrokken (wel als gimmick er naast, maar daar is tie te duur voor). De M9 levert nu nog relatief veel op en de problemen die ik met de M9 heb (crappy iso performance) is opgelost. De type24x reeks heeft me nooit getrokken, waarschijnlijk mede vanwege de video optie.
Je gelooft het niet. Na je verhaal over corrossie toch maar een testje gedaan. Lijkt erop dat mijn camera er ook last van heeft....

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Je gelooft het niet. Na je verhaal over corrossie toch maar een testje gedaan. Lijkt erop dat mijn camera er ook last van heeft....
De MM? Da's knap k u t. Maar goed, het voordeel is dat het gratis gefixt wordt. Duurt alleen ff een paar weken.
Sample naar Leica mailen om de bevestiging te zoeken en daarna de camera op de post (laten doen).
Ik dacht dat alleen de 'oude' M9 en M9-P er last van konden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:14:
[...]

De MM? Da's knap k u t. Maar goed, het voordeel is dat het gratis gefixt wordt. Duurt alleen ff een paar weken.
Sample naar Leica mailen om de bevestiging te zoeken en daarna de camera op de post (laten doen).
Ik dacht dat alleen de 'oude' M9 en M9-P er last van konden hebben.
De MM ook. Is in principe dezelfde sensor.
Vanmiddag contact gehad met de winkel. Duurt 4 weken en ik krijg vrijdag een M10 mee om te proberen. Ben benieuwd.
Heb jij een aanbieding gehad van leica voor het inruilen van je M9?

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 08-05-2017 20:00 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:00:
[...]

Vanmiddag contact gehad met de winkel. Duurt 4 weken en ik krijg vrijdag een M10 mee om te proberen. Ben benieuwd.
Nee, dat heb ik niet gehad. Ik kijk eerst ff wat de lokale dealer er mee kan (qua inruil) en afhankelijk van de prijs doe ik dat. Anders particulier online in de verkoop. Leica zal ook niet de hoofdprijs willen betalen gok ik.

Sowieso moet de pot met hobby-geld nog ff aangevuld worden :| want ik gok niet dat ik er 4k voor ga krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:08:
[...]

Nee, dat heb ik niet gehad. Ik kijk eerst ff wat de lokale dealer er mee kan (qua inruil) en afhankelijk van de prijs doe ik dat. Anders particulier online in de verkoop. Leica zal ook niet de hoofdprijs willen betalen gok ik.

Sowieso moet de pot met hobby-geld nog ff aangevuld worden :| want ik gok niet dat ik er 4k voor ga krijgen :D
Denk inderdaad niet de hoofdprijs, maar misschien kunnen ze hoog zitten omdat ze zo wel een sensor wissel besparen.
4K wordt lastig maar een als nieuwe M9 (nieuwe sensor, schoongemaakt, afgesteld, nieuwe bekleding) zal denk ik nog aardig wat op kunnen brengen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:00:
[...]

Nieuwe info over de vervanging/reparatie van de sensoren: http://en.leica-camera.co...rom-and-M-E-camera-models
[...]
Until 15 August 2017, we will continue to offer free replacement of sensors for these camera models if they are affected by the corrosion problem. This will also apply after 16 August 2017 for the models listed above, but only in cases where the cameras have been purchased as new products within the last five years.

From 16 August 2017, and until further notice, we will offer our customers the following new programme for all camera models mentioned above that were purchased longer than five years ago. Here, the customer pays a share of the replacement costs for the affected CCD sensor amounting to 982 euros (825 euros plus 19% VAT). Included in this programme is a free general overhaul* of your Leica M camera and a one year warranty on the same terms as for new products. This offer expresses our commitment to conserving the value of your camera.
[...]
Ik ben dus nog net op tijd met mijn 6 jaar oude M9 :P

De M9 valt buiten de upgrade regeling:
Can I also upgrade to a Leica M10?

Due to the extremely high demand for the new Leica M10, this model is excluded from the upgrade programme. Only the direct successors of the Leica M9 listed below are available as options in the upgrade programme:
• Leica M (Typ 240)
• Leica M-P (Typ 240)
• Leica M Monochrom (Typ 246)

[ Voor 12% gewijzigd door BlaTieBla op 15-05-2017 19:51 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Nieuwe info over de vervanging/reparatie van de sensoren: http://en.leica-camera.co...rom-and-M-E-camera-models

[...]

Ik ben dus nog net op tijd met mijn 6 jaar oude M9 :P

De M9 valt buiten de upgrade regeling:

[...]
Denk dat ik net op tijd ben voor het weer drukker wordt met mensen die voor augustus nog snel de reparatie willen. Hopelijk dan :) Vrijdag is die verstuurd.
Hij is minder dan 5 jaar oud en nieuw gekocht dus maakt in die zin niet uit, maar heb geen zin hem heel lang kwijt te zijn. Werd nu door leica gezegd 4 weken maximaal.

Jammer dat de upgrade de M10 niet meeneemt.
Heb vrijdag de M10 meegekregen en er een tijdje mee door de stad gelopen
.

- Hij voelt maar iets smaller aan dan de MM/ M9 maar flink smaller dan de M240.

- Voelt een stuk zwaarder aan dan de M9/ MM en dus ook meer solide (compacter en zwaarder).

- Dat de zoeker groter is merkte ik eigenlijk niet eens echt. Kijkt gewoon erg lekker. De LED kaders zijn fijn.

- Menu en knoppen achterop werken erg makkelijk, net zoals de ISO knop bovenop. Erg simpel en doelmatig en direct te begrijpen.

- Scherm is erg fijn en de LV eveneens. Geweldig om de 18mm Super Elmar krap te kunnen kaderen zonder opsteekzoeker. Dacht deze te gaan verkopen maar met LV krijgt die wel een tweede kans.
Dat bij scherpstellen de LV automatisch inzoomt werkt erg goed. Bij minimaal indrukken van de ontspanknop krijg je het hele beeld weer te zien om te kunnen kaderen.

- Body houdt goed vast met dat steuntje voor de duim.

- Software is snel.

- Sluiter is veel stiller dan die van de M9.

Al met al een waardige opvolger. Ik twijfel alleen of ik niet liever op een M10 monochrom wacht.
Als mijn monochrom terug komt is die relatief het meest waard (volledig nagekeken en nieuwe sensor) en kan ik hem het best inruilen. Zou in de tussentijd een M10 kunnen nemen en die weer omruilen voor de M10M als die komt.

Ik liep in de stad trouwens lettelijk nog iemand met een M10 tegen het lijf. Bleek dat Thorsten Overgaard (van Overgaard.dk) in amsterdam een workshop gaf daar in de buurt.

[ Voor 0% gewijzigd door RobertJRB op 15-05-2017 20:38 . Reden: typo ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:36:
[...]
Ik liep in de stad trouwens lettelijk nog iemand met een M10 tegen het lijf. Bleek dat Thorsten Overgaard (van Overgaard.dk) in amsterdam een workshop gaf daar in de buurt.
Klopt. Ik was te laat voor deze workshop. In September dit jaar komt tie nog een keer. Eens kijken of dat past met de vakantie. Lijkt me nml wel eens leuk om een dagje of 2 mee te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 06:29:
[...]

Klopt. Ik was te laat voor deze workshop. In September dit jaar komt tie nog een keer. Eens kijken of dat past met de vakantie. Lijkt me nml wel eens leuk om een dagje of 2 mee te lopen.
Leek mij ook intressant. Alleen weet ik niet of het leuk is om dat te doen in de stad en zelfs de wijk waar ik zelf woon. Toch eens in de gaten houden.
Die man gaf wel aan dat hij het prijzig vond maar zie geen prijzen op de website staan dus kan het niet beoordelen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mijn M9 komt morgen terug. Hij is dan totaal 55 dagen weggeweest voor reparatie. Ben benieuwd wat ze allemaal gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ben benieuwd.

Heb jaren geleden mijn toen flink gebruikte M8 ingestuurd om de meetzoeker af te laten stellen. Was 100 euro totaal inclusief verzenden.

Die kwam bijna als nieuw terug. Nieuwe knopjes achterop. Nieuwe sluiterknop en aan/uit knop, volledig schoongemaakt, nieuwe bekleding. Alleen aan de slijtage van de verf op de body zag je dat die gebruikt was.

Hoop dat het nu weer net zo gaat.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Hij is terug. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd:
  • CCD replaced
  • Firmware update
  • Viewfinder adjustment
  • General camera adjustments where necessary
Uiteraard nieuwe 'leatherette' er op. En dat allemaal 100% gratis. Zelfs geen handling kosten.
Ik schrok wel dat bij het plaatsen van een objectief de vergrendeling niet werkte :X . Die bleek niet terug omhoog te komen. Na een paar keer pielen werkte die weer wel. Blijkbaar klemde die een beetje, maar nu blijven de objectieven ook weer zitten.

Geen corrosie meer te zien. Wel relatief veel vuil op de sensor (wat me dan weer een beetje verbaast).

[ Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 18-05-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:05:
Hij is terug. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd:
  • CCD replaced
  • Firmware update
  • Viewfinder adjustment
  • General camera adjustments where necessary
Uiteraard nieuwe 'leatherette' er op. En dat allemaal 100% gratis. Zelfs geen handling kosten.
Ik schrok wel dat bij het plaatsen van een objectief de vergrendeling niet werkte :X . Die bleek niet terug omhoog te komen. Na een paar keer pielen werkte die weer wel. Blijkbaar klemde die een beetje, maar nu blijven de objectieven ook weer zitten.

Geen corrosie meer te zien. Wel relatief veel vuil op de sensor (wat me dan weer een beetje verbaast).
Goed om te weten van die vuile sensor. Kan ik hem meteen laten schoonmaken voor ik hem mee naar huis neem.

Heb gister maar eens gebeld waar de mijne bleef, al sinds 12 mei weg. Wordt eind deze week verwacht :) Paar dagen geduld dus.
Nu flink na gaan denken wat ik ga doen met de M10. Vind het een heerlijke camera maar ben bang dat ik de monochrom ga missen. Vind het heerlijk om weer kleurfilters te gebruiken en blijf verbaast over het detail dat je uit de monochrom krijgt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mijn M9 heb ik verkocht. Nu op de lijst voor de M10 (black). Kan nog wel eens een paar weken gaan duren is me verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Mooie keuze!

Heb inmiddels de MM weer thuis. Werkt en voelt weer als nieuw :)

Viel me meteen op dat mijn 50mm summicron niet goed focuste bij objecten ver weg. Dacht dat dit aan mijn camera lag dus ben weer langs de winkel gegaan.
Daar met meerdere body's getest en het blijkt de lens die niet goed focust. Geen idee waarom niet, nooit gevallen oid.

Opgestuurd en heb inmiddels een prijs voor reparatie binnen. 400 euro.... Plus nog 200 euro voor een nieuwe mount met 6 bit code. Bijna net zoveel als een nieuwe zeiss 50mm ZM planar.

Heb maar om een duidelijkere specificatie gevraagd en om uitleg wat er precies kapot is en hoe dit is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertJRB op 28-07-2017 20:22 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:21:
[...]

Viel me meteen op dat mijn 50mm summicron niet goed focuste bij objecten ver weg. Dacht dat dit aan mijn camera lag dus ben weer langs de winkel gegaan.
Daar met meerdere body's getest en het blijkt de lens die niet goed focust. Geen idee waarom niet, nooit gevallen oid.

Opgestuurd en heb inmiddels een prijs voor reparatie binnen. 400 euro.... Plus nog 200 euro voor een nieuwe mount met 6 bit code. Bijna net zoveel als een nieuwe zeiss 50mm ZM planar.

Heb maar om een duidelijkere specificatie gevraagd en om uitleg wat er precies kapot is en hoe dit is gekomen.
Dat is vreemd dat een objectief opeens niet meer goed focust... Het is alleen maar mechaniek, geen stukje elektronica of zo wat kapot kan gaan. Dat is ook geen goedkoop geintje, maar goed, de codering is natuurlijk niet noodzakelijk. Desalniettemin een flinke onvoorziene uitgave.

De 50mm planar ken ik niet. Ik heb de Zeiss 50mm Sonnar gehad. Qua kleuren en rendering een heerlijk lensje, maar de focus-shift @ f/1.5 was rete-irritant (standaard zat je er gewoon een dikke 5cm naast). Die heb ik dan ook na een klein jaar ingeruild voor de 50mmlux. De planar heeft dat fenomeen volgens mij niet. Schijnt typisch Sonnar design te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:48:
[...]

Dat is vreemd dat een objectief opeens niet meer goed focust... Het is alleen maar mechaniek, geen stukje elektronica of zo wat kapot kan gaan. Dat is ook geen goedkoop geintje, maar goed, de codering is natuurlijk niet noodzakelijk. Desalniettemin een flinke onvoorziene uitgave.

De 50mm planar ken ik niet. Ik heb de Zeiss 50mm Sonnar gehad. Qua kleuren en rendering een heerlijk lensje, maar de focus-shift @ f/1.5 was rete-irritant (standaard zat je er gewoon een dikke 5cm naast). Die heb ik dan ook na een klein jaar ingeruild voor de 50mmlux. De planar heeft dat fenomeen volgens mij niet. Schijnt typisch Sonnar design te zijn geweest.
Ik snap het inderdaad niet. Heb daarom maar gevraagd of ze meer duidelijkheid willen geven wat er precies fout zit en hoe dit komt.

Codering is inderdaad niet noodzakelijk, zeker niet voor een 50mm. Ik vergeet hem echter steeds weer terug te zetten wanneer ik van lens wissel. Dit lijkt me wel makkelijker.

De planar heb ik jaren geleden gehad. Erg fijne en goede lens. Is wat harder qua kleuren dan de summmicron zoals je van een zeiss verwacht.
Qua bokeh en tekening is die veel neutraler. De cron heeft een wat meer karakteristieke of klassieke tekening. Ook is de cron net wat beter gebouwd en heeft natuurlijk een ingebouwde zonnekap.

De 50 C-sonnar heb ik ook gehad maar kon eveneens niet goed overweg met de focus shift. Vond hem qua tekening wel erg gaaf maar omdat ik de summicron al had had dat niet zoveel toegevoegde waarde.
Naast een 50 planar zou die veel beter zijn plek hebben.

Met de liveview van de M10 kan de C-sonnar wel weer interessant zijn.

Twijfel nog flink. Een m10 zou mijn 18mm super elmar weer veel makkelijker te gebruiken maken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Met de liveview van de M10 kan de C-sonnar wel weer interessant zijn.

Twijfel nog flink. Een m10 zou mijn 18mm super elmar weer veel makkelijker te gebruiken maken.
Die live-view opent inderdaad een weg naar de sub-28mm objectieven. De noodzaak voor een externe viewfinder is dan weg. Ik heb zitten kijken naar een Zeiss 18mm en/of een Voigtlander 15mm. Maar dat moet ik niet doen, want het kost me al weer genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Die live-view opent inderdaad een weg naar de sub-28mm objectieven. De noodzaak voor een externe viewfinder is dan weg. Ik heb zitten kijken naar een Zeiss 18mm en/of een Voigtlander 15mm. Maar dat moet ik niet doen, want het kost me al weer genoeg ;)
Wat dacht je van de zeiss ZM 15mm ;)
Heeft geen meetzoeker koppeling maar dat is nu ook geen probleem meer.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Wat dacht je van de zeiss ZM 15mm ;)
Heeft geen meetzoeker koppeling maar dat is nu ook geen probleem meer.
Wil je me financieel kapot maken ofzo? :-D

Als het werk mee wil zitten kan ik vandaag de M10 ophalen :P *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:17:
[...]

Wil je me financieel kapot maken ofzo? :-D

Als het werk mee wil zitten kan ik vandaag de M10 ophalen :P *O*
Veel plezier!!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Hoe zijn je bevindingen tot nu toe?
Zijn wel een paar puntjes (alles vergeleken met de M9):
  • Continuous shooting: Top
  • Processing kracht: Top
  • Hoge ISO's: Facking briljant
  • Bracketing: Top
  • Veel minder knoppen en een nog briljanter menu
  • De viewfinder is iets beter. Met name de framing-lines zijn duidelijker.
  • Minimale sluitertijd instelling in relatie tot hoge ise en brandpuntsafstand: geweldig handig.
  • Een scherm waar je meer mee kan dan je compositie controleren
  • Liveview, maar nog niet veel gebruikt. Ik ben nooit van het fotograferen van/via een schermpje geweest.
  • Fatsoenlijke lederen strap (alhoewel ik die al ingeruild heb voor een stuk Leica touw)
  • De sluiter is heel anders qua geluid. Ik vond de M9 op dat vlak wel mooi, omdat het leek dat het rolletje werd doorgespoeld. Da's nu een stuk klinischer.
  • Lens detectie werkt nu beter. Ik heb 1 niet gecodeerde lens en op de M9 moest ik dan nog steeds in het menu aangeven wat ik 'manual' wilde. Dat wordt nu gewoon gedetecteerd en de laatste gebruikte niet gecodeerde lens gebruikt.
  • Het diafragma wordt niet meer geschat door de camera (vaak toch tot op een halve stop nauwkeurig). Dat vind ik wel een dingetje, want die info vond ik wel handig.
    Geen idee hoe dat bij de type 2x0 versies was en of het op te lossen zou zijn met een firmware update.
  • Het formaat en gewicht is iets aangepast (kleiner en lichter) en dat is wennen. Ik mis mijn thumb up van de M9 nog, maar ik heb een Thumbie gekocht, maar die is nog onderweg. Kosten technisch een no-brainer en de ervaringen zijn positief. Additioneel voordeel is dat de hotshoe niet verdwijnt. De verhoging bij het wiel helpt iets qua grip (net als bij de type 2x0 versies), maar lang niet voldoende. Zeker als je de camera met een pols-strap draagt en dus veel vasthoudt.
Geen video, maar daar mis ik toch niets aan.
Er zijn nog wel wat bugs in de firmware, maar nog geen dingen waar ik echt last van heb. De exposure compensation wordt bij weergave van een foto als -3 weergegeven als je bijv. -0.3 of -0.7 hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:19:
[...]

Zijn wel een paar puntjes (alles vergeleken met de M9):
  • Continuous shooting: Top
  • Processing kracht: Top
  • Hoge ISO's: Facking briljant
  • Bracketing: Top
  • Veel minder knoppen en een nog briljanter menu
  • De viewfinder is iets beter. Met name de framing-lines zijn duidelijker.
  • Minimale sluitertijd instelling in relatie tot hoge ise en brandpuntsafstand: geweldig handig.
  • Een scherm waar je meer mee kan dan je compositie controleren
  • Liveview, maar nog niet veel gebruikt. Ik ben nooit van het fotograferen van/via een schermpje geweest.
  • Fatsoenlijke lederen strap (alhoewel ik die al ingeruild heb voor een stuk Leica touw)
  • De sluiter is heel anders qua geluid. Ik vond de M9 op dat vlak wel mooi, omdat het leek dat het rolletje werd doorgespoeld. Da's nu een stuk klinischer.
  • Lens detectie werkt nu beter. Ik heb 1 niet gecodeerde lens en op de M9 moest ik dan nog steeds in het menu aangeven wat ik 'manual' wilde. Dat wordt nu gewoon gedetecteerd en de laatste gebruikte niet gecodeerde lens gebruikt.
  • Het diafragma wordt niet meer geschat door de camera (vaak toch tot op een halve stop nauwkeurig). Dat vind ik wel een dingetje, want die info vond ik wel handig.
    Geen idee hoe dat bij de type 2x0 versies was en of het op te lossen zou zijn met een firmware update.
  • Het formaat en gewicht is iets aangepast (kleiner en lichter) en dat is wennen. Ik mis mijn thumb up van de M9 nog, maar ik heb een Thumbie gekocht, maar die is nog onderweg. Kosten technisch een no-brainer en de ervaringen zijn positief. Additioneel voordeel is dat de hotshoe niet verdwijnt. De verhoging bij het wiel helpt iets qua grip (net als bij de type 2x0 versies), maar lang niet voldoende. Zeker als je de camera met een pols-strap draagt en dus veel vasthoudt.
Geen video, maar daar mis ik toch niets aan.
Er zijn nog wel wat bugs in de firmware, maar nog geen dingen waar ik echt last van heb. De exposure compensation wordt bij weergave van een foto als -3 weergegeven als je bijv. -0.3 of -0.7 hebt gebruikt.
Dat klinkt positief :)

Viel me gister op dat bij de MM hij het diafragma niet weergeeft wanneer ik de informatie opvraag in OSX. Dit was volgens mij altijd wel zo. Misschien met de laatste firmware eruit gehaald?

Die lens detectie klinkt erg fijn. Ik heb net de 50 cron laten coderen omdat ik dat selecteren altijd vergat (en ook vergat eraf te halen waardoor alles gemaakt zou zijn met een 50 cron..)

Klinkt toch wel erg aanlokkelijk :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:32:
[...]

Viel me gister op dat bij de MM hij het diafragma niet weergeeft wanneer ik de informatie opvraag in OSX. Dit was volgens mij altijd wel zo. Misschien met de laatste firmware eruit gehaald?
Volgens mij heeft dat te maken met hoe de framelines nu geprojecteerd worden. Dat is nu met led dacht ik en op de M9 had je daar een apart venster voor dat het licht opving en projecteerde. Aan de hand van het verschil in licht tussen wat de sensor registreert en wat er door dat venster valt kon de camera een grove aperture berekenen. En op de nieuwe camera's is dat viewfinderframelichtvangding weg, dus de camera heeft geen referentiekader meer om die berekening te doen.
Dus als er geen lichtsensor zit in het viewfinder mechanisme denk ik ook niet dat die aperture registratie er gaat komen.
Die lens detectie klinkt erg fijn. Ik heb net de 50 cron laten coderen omdat ik dat selecteren altijd vergat (en ook vergat eraf te halen waardoor alles gemaakt zou zijn met een 50 cron..)
Dat werkt natuurlijk alleen maar als je maar 1 lens hebt zonder codering. Zodra er een 15mm voigtlander bij komt ben ik screwed op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
De MM heeft net als de M9 framelijnen op basis van omgevingslicht en geen LED. Klinkt wel geloofwaardig hoe ze het berekenen. Altijd knap dat het toch best in de buurt zat.

Zag trouwens dat de 15mm Zeiss ZM in de aanbieding is bij Kamera Express. Nu nog maar 2400 euro in plaats van 3700..
Weet niet of je er dan het vignetting correctiefilter er bij krijgt. Die was al zo'n 500 euro.

Maakt die VC 15mm wel erg aantrekkelijk :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
https://www.kamera-expres...m-centerfilter-zeiss-ikon

Oh het valt mee. Slechts 400 euro.. :)

Leica MM + Sony A9

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een vignetting 'correctie' filter dat gewoon het midden donkerder maakt?

• RobertJRB
henkie196 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:48:
Een vignetting 'correctie' filter dat gewoon het midden donkerder maakt?
Ja gaat dat toch altijd met een centerfilter? Licht erbij maken is ze nog niet gelukt ;)

De 15mm ZM heeft hele zware vignetting van zichzelf. Het kost je wel een stop of stops maar dan heb je wel een gelijke belichting over het hele beeld.

https://leicarumors.com/2...f2-8-zm-lens-review.aspx/

Leica MM + Sony A9

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik kende zulke centerfilters eigenlijk niet. Logisch snap ik dat je vignette met een filter alleen gaat compenseren door het licht weg te nemen in het midden, ik vond alleen de naam zo vreemd. Nou ben ik niet zo van de nabewerkingen, maar voor 400 euro kan je wel wat nabewerkingen doen om de vignette te verminderen (ten koste van ruis in de hoeken, dat wel). Is mijn gedachte, in ieder geval.

Het doet ook wat af aan het lichtsterke idee van een 15/2.8. Hadden ze beter een f4 kunnen maken met minder vignette, zou ik denken (zal niet voor alle gevallen equivalent zijn, natuurlijk).

• RobertJRB
henkie196 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:41:
Ik kende zulke centerfilters eigenlijk niet. Logisch snap ik dat je vignette met een filter alleen gaat compenseren door het licht weg te nemen in het midden, ik vond alleen de naam zo vreemd. Nou ben ik niet zo van de nabewerkingen, maar voor 400 euro kan je wel wat nabewerkingen doen om de vignette te verminderen (ten koste van ruis in de hoeken, dat wel). Is mijn gedachte, in ieder geval.

Het doet ook wat af aan het lichtsterke idee van een 15/2.8. Hadden ze beter een f4 kunnen maken met minder vignette, zou ik denken (zal niet voor alle gevallen equivalent zijn, natuurlijk).
De lens is ontworpen voor analoog. Nu zou je inderdaad ook met nabewerking veel kunnen corrigeren.
De vignetting is wel dusdanig dat het wel handig is om met het filter te beginnen. Zelfs afgeknepen op f/22 is er nog vignetting.

Ik vind het wel gaaf die vignetting en mooi dat hij zo twee gezichten heeft.

Onderaan de streep is de Voightlander wel een veel betere keuze. Scherper in de hoeken, kleiner, gekoppeld met de meetzoeker, veel minder vignetting en vooral veel goedkoper.

Maar deze zeiss blijft toch wel bijzonder. Al is het omdat dit de enige zeiss lens gemaakt is in Duitsland (fotografie lenzen dan) en nog beter gebouwd dan andere zeiss lenzen.

Past een beetje in het rijtje van de Konica Hexanon 60mm f/1.2L, Leica 35mm f/1.4 double aspherical, leica 50mm f/1.2 noctilux en natuurlijk Zeiss 15mm f/8 hologon voor leica M. Prijs niet in verhouding maar wel erg lekker.

Leica MM + Sony A9

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

pfff nog steeds 2800 incl filter. Daar hebbie een paar voightlanders voor :D
Ik blijf wel gewoon de kringloop aflopen. Hopen dat iemand de hele erfenis daar heen brengt en men geen idee heeft wat het moet kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door BlaTieBla op 17-08-2017 19:59 ]

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 19:58:
[...]

pfff nog steeds 2800 incl filter. Daar hebbie een paar voightlanders voor :D
Ik blijf wel gewoon de kringloop aflopen. Hopen dat iemand de hele erfenis daar heen brengt en men geen idee heeft wat het moet kosten.
haha, dat hoop ik ook ooit nog eens te hebben. Tot nu toe geen succes..

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Inmiddels mijn eerste irritatiepuntje gevonden:
het scrollwheel bij de thumb-rest op de camera is als Exposure Compensation dial te configureren. Retehandig, maar ook gevoelig voor fouten. Zeker als je met de camera in je hand loopt. Doordat de thumb-rest redelijk klein is wil je er nog wel eens afglijden waardoor die dial ongewenst gebruikt wordt. Zijn je foto's ineens allemaal under/over exposed. De enige visuele indicatie is om door de view finder te kijken, maar dat is iets wat ik bij straat fotografie niet heel lang doe. Dan is het globally-aim-and-shoot, of heel snel viewfinder naar het oog voor de compositie en afdrukken.
Ik zou het liever hebben dat die dial actief is wanneer je bijvoorbeeld de shutter half indrukt of zo.

Ik kan het wel uitzetten, maar bij 'gewoon' fotograferen gebruik ik de dial wel weer veel en dan moet je weer in en uit menu's.

Als het goed is komt deze week mijn Thumbie en dan zal het probleem wel een stuk minder worden, omdat je er dan minder snel met je duim langs glijdt.

Maar voor de rest is het nog steeds d:)b blij met de M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:06:
De MM heeft net als de M9 framelijnen op basis van omgevingslicht en geen LED. Klinkt wel geloofwaardig hoe ze het berekenen. Altijd knap dat het toch best in de buurt zat.
[...]
Kwam er trouwens achter dat er nog een brightness sensor aan de voorkant zit, dus in principe zouden ze nog steeds de aperture kunnen berekenen aan de hand van een delta in licht op je shutter en die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:46
Leuk topic. Iemand nog wat recente ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben naar aanleiding van dit topic eens gaan kijken, maar ik zie alleen hele dure, of hele oude camera's.

Bestaan er in dit segment moderne (digitale) camera's voor weinig geld? Ik heb een systeemcamera, maar dit lijkt me wel leuk om eens te proberen.
Ik kan natuurlijk wel voor een jaren 70 model gaan en dan een doos (zwart-wit) rolletjes kopen, maar de kans dat ik daar echt wat mee ga doen acht ik niet zo groot

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
DirtyBird schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:04:
Ik ben naar aanleiding van dit topic eens gaan kijken, maar ik zie alleen hele dure, of hele oude camera's.

Bestaan er in dit segment moderne (digitale) camera's voor weinig geld? Ik heb een systeemcamera, maar dit lijkt me wel leuk om eens te proberen.
Ik kan natuurlijk wel voor een jaren 70 model gaan en dan een doos (zwart-wit) rolletjes kopen, maar de kans dat ik daar echt wat mee ga doen acht ik niet zo groot
Wat vind je weinig geld? Een digitale meetzoeker begint bij circa 1.000 voor een Leica M8. Die is ruim 10 jaar oud, dus ik weet niet of je dat modern genoeg vindt. Wat zijn je eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Kwintessens schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Wat vind je weinig geld? Een digitale meetzoeker begint bij circa 1.000 voor een Leica M8. Die is ruim 10 jaar oud, dus ik weet niet of je dat modern genoeg vindt. Wat zijn je eisen?
Als je een 'gewone' camera wilt om je hobby mee te starten heb je voor 500E wel een systeemcamera me kitlens en voor minder een compactcamera.
In dat licht vind ik 1000E vrij fors om het uit te proberen.
Ik heb al wel een oude canon gezien op mp voor 5 tientjes. Dat lijkt me voor mijn doel reëeler.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
DirtyBird schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Als je een 'gewone' camera wilt om je hobby mee te starten heb je voor 500E wel een systeemcamera me kitlens en voor minder een compactcamera.
In dat licht vind ik 1000E vrij fors om het uit te proberen.
Ik heb al wel een oude canon gezien op mp voor 5 tientjes. Dat lijkt me voor mijn doel reëeler.
Ok, dus je vindt een analoge meetzoeker ook prima? Ik begreep van je bericht dat je een digitale zoekt.
Ik heb zelf weinig ervaring met analoge meetzoekers. Maar er is online veel te vinden. De reviews op deze site lees ik altijd graag:

https://www.35mmc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

DirtyBird schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:04:

Je kan een digitale meetzoeker met 1 of 2 objectieven ook huren voor een paar dagen. Dan kom er ook relatief snel achter of het wat voor je is. De tweedehands digitale meetzoekers (Leica M series) starten inderdaad zo rond de 1000 euro en lopen op tot circa 80-90% van de nieuwprijs. Voordeel is dat ze redelijk waardevast zijn. Ik kon mijn M9 bij de introductie van de M10 nog kwijt voor 2800 euro. Dus in 7 jaar tijd is ongeveer 400 euro per jaar afgeschreven. En dan zijn er in de tussentijd nog een aantal M Type 2xx versies uitgebracht.

Objectieven zijn tweedehands een stuk beter betaalbaar. Zeker de f/2.8 objectieven.

Dus als het na aanschaf toch niets blijk te zijn voor je is de kans dat je er erg veel geld op verlies relatief klein, maar je zal wel een investering moeten doen.
Kwintessens schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Ok, dus je vindt een analoge meetzoeker ook prima? Ik begreep van je bericht dat je een digitale zoekt.
Ik heb zelf weinig ervaring met analoge meetzoekers.
[...]
Als ik analoge M6 TTL of MP tegenkom voor een leuke prijs dat ga ik dat ook nog wel proberen. Nadeel dat die eerste steeds zeldzamer worden en die tweede nooit voor een leuke prijs te vinden is.

[ Voor 15% gewijzigd door BlaTieBla op 20-05-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BlaTieBla schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:37:
Als ik analoge M6 TTL of MP tegenkom voor een leuke prijs dat ga ik dat ook nog wel proberen. Nadeel dat die eerste steeds zeldzamer worden en die tweede nooit voor een leuke prijs te vinden is.
Ik weet niet wat je een leuke prijs vind, maar ik vind de Leica Store in Amsterdam eigenlijk best wel redelijk in hun prijzen. Vaak zijn ze goedkoper dan Leica's bij andere camerazaken.
Waarom wil je de M6 TTL en niet de classic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kwintessens schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:12:
[...]
Waarom wil je de M6 TTL en niet de classic?
De iets grote dial en rotatie richting vooral. Ik denk dat de vanilla M6 daar bij mij gaat irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BlaTieBla schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:49:
[...]

De iets grote dial en rotatie richting vooral. Ik denk dat de vanilla M6 daar bij mij gaat irriteren.
Ok. Dat heb ik vaker gehoord. Je ziet de TTL helaas niet zoveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Ik wil graag ook nog reageren op dit leuke draadje :-) net als de meeste liefhebbers heeft de Leica ook wel een plekje in mijn hart veroverd. Echter laten we niet te hard van stapel lopen en Leica (en andere meetzoekers) de hemel in prijzen.

Wat me het meeste opvalt aan de eerste post is dat spiegelreflexen er toch redelijk (m.i.) bekaaid afkomen. Als je als uitgangscamera een goed model neemt verandert wel e.e.a. Denk aan een 7D, 1D, 5D (Canon of soortgelijke Nikons). De vergelijking met bijbehorende conclusies vind ik dan ook niet allemaal juist.

- Precies kunnen kaderen met een DSLR is juist het idee, daarom zijn ze gemaakt. Dat is inderdaad een voordeel. Bij meetzoekers moet je juist binnen de lijntjes kaderen en dat is toch niet zo precies. Dat je buiten de lijntjes nog wat kunt zien van je onderwerp is meer een gevolg van ontwerp, een limitatie, dan echt een zo bedoeld pluspunt. Al helemaal met telelenzen is dat absurd fotograferen. Ik zou het prima vinden maar dat je 10% van je zoeker gebruikt voor je uiteindelijke foto, en dat de rest "handig is" omdat je "de rest kunt zien" vind ik een beetje onzin. Als je pech hebt wordt ook nog eens een portie van je zoeker opgegeten door een te grote lens; dus dan mis je niet alleen wat buiten je kader gebeurt, maar ook wat er binnen gebeurt.
- De DOF preview wordt als minpunt gezien omdat je zoeker dan donkerder kan worden. Die begrijp ik niet. Dat is toch het hele idee? Je kunt tenminste zien wat scherp is en wat niet zonder eerst af te drukken, dat is een pluspunt (hoewel ik het nooit gebruik).
- De zoeker wordt donker naarmate je F hoger wordt... tsja als we met meetzoekers gaan vergelijken, vind ik dat je ook geen 18-200 3.5-6.3 lens in gedachten moet hebben. Het klopt wel, maar als we naar enigszins vergelijkbaar materiaal kijken dan is bij duurdere lenzen een continu F4 of zelfs F2.8 de norm.
- De mirror blackout, of hoe je het ook wil noemen, bestaat met camera's van wat hogere prijsklasse nauwelijks. Zelfs mijn oude Canon 50D had nauwelijks blackout. De 5D mark II daarentegen wel overigens... zet daar tegenover dat je met een DSLR flinke bursts kunt maken met autofocus.
- Een meetzoeker kan een veel heldere zoeker hebben, maar ook hier geldt weer: vergelijk wel appels met appels, en neem bijvoorbeeld een 5D met 50mm 1.4 lens. Ik weet wel welk beeld groter is en waarschijnlijk ook helderder dan de meeste meetzoekers.
- Over het robuuster zijn van een meetzoeker, tsja, dit meen je niet echt toch? Heb verhalen gelezen van safarifotografen die hun 1D's van olifanten hebben laten vallen, op stenen, in de blubber, maakt niet uit. Idem voor bijbehorende L-optiek. Ga mij niet vertellen dat je dat met een meetzoeker kunt doen zonder dat je eerst je focussysteem moet laten kalibreren.

Nogmaals ik heb stiekem een (halve) Leica en ik zou er graag veel meer hebben als mijn budget dat toe gaat laten, maar laten we wel eerlijk bijven en objectief kijken naar de vergelijking.

De enige echte voordelen zijn wat mij betreft:
- Afmeting vergeleken met DSLR
- Geen poespas
- Gemaakt om echt van je hobby te houden in plaats van erop los te klikken, zoals fatsoenlijke handmatige focus (al kun je net als bij SLRs van vroeger ook matglas kopen om handmatig focussen te vergemakkelijken)
- Tja laten we eerlijk zijn: ze zijn sexy en onopvallend.

Last but not least: over scherpteverschil van lenzen kan ik weinig uitspraak doen, zie wel eens vergelijkingen maar niet elke Canon L-lens is super scherp, en zeker niet elke, oude meetzoekerlens! Daarnaast is pixelpeepen een heel andere, wat mij betreft verwerpelijke hobby binnen de fotografie wat nooit een reden zou moeten zijn om een meetzoeker/Leica te kopen.

Gegroet van een amateurfotograaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wat ik nogal eens hoor is dat je voor de helft van het geld een snellere (met AF) camera hebt met meer Mpix, mee keuze uit (zoom) objectieven, e.d., dus waarom in hemelsnaam een Leica? Tegen die groep valt niet op te praten, omdat die het concept/fenomeen niet (willen) snappen. Daar tellen vaak alleen de specs.
Wat vaak nog wel wil landen bij de niet-begrijpers is de opmerking dat ik vroeger heb leren fotograferen met een analoge rangefinder (geen Leica overigens) en dat het naast de 'rust' ook een (wat duur) stuk sentiment is.

En voor als ik me assertief genoeg voel: LEICA rangefinders zijn het allerbesterder!!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
r.j.deroos schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:38:
- Precies kunnen kaderen met een DSLR is juist het idee, daarom zijn ze gemaakt. Dat is inderdaad een voordeel. Bij meetzoekers moet je juist binnen de lijntjes kaderen en dat is toch niet zo precies.
Met de externe elektronische zoeker die je bij een aantal Leica M modellen hebt zie je wat de sensor ziet en kun je ook heel precies kaderen. Tijden veranderen, ook bij Leica :)
- De DOF preview wordt als minpunt gezien omdat je zoeker dan donkerder kan worden. Die begrijp ik niet. Dat is toch het hele idee? Je kunt tenminste zien wat scherp is en wat niet zonder eerst af te drukken, dat is een pluspunt (hoewel ik het nooit gebruik).
Bij veel oude en ook moderne (digitale) camera's wordt de zoeker te donker om goed te zien wat scherp is en wat niet. Als je digitaal schiet hoef je ook niet echt zo precies te werken, je kunt de proef op de som nemen. Foto maken en op je display inzoomen en zo de scherpte controleren gaat makkelijker. Of gewoon gebruik maken van de focus peaking optie (wat bij een M dan weer met een elektronische zoeker zal moeten). Bij film wordt het een wat ander verhaal omdat het je dan een foto kost en je dus minder foto's kunt maken.

Bij gebruik van een meetzoekercamera, of ieder andere camera waarbij je niet door de lens kijkt of het sensorbeeld kunt zien, is het sowieso al (onderbouwd) gokken wat je scherptediepte doet. Dat is ook een beetje de kunst; ervaring opdoen zodat je het uiteindelijk uit het hoofd weet. Eigenlijk hetzelfde als met sluitertijd en diafragma.

Waar het op neerkomt is dat het een parameter is die voor sommigen wegvalt zodat ze weer minder hebben om over na te denken. Dat maakt het fotograferen voor hun plezieriger.
- De mirror blackout, of hoe je het ook wil noemen, bestaat met camera's van wat hogere prijsklasse nauwelijks.
Die zou ik ook wel eens willen weten. Die black out is vooral een probleem wanneer je het onderwerp probeert te volgen en veel foto's achter elkaar maakt. Dat lijkt me nou niet echt het soort fotografie waar meetzoekers bij worden gebruikt. Het klinkt meer als een ergernis dan een echt probleem.
Over het robuuster zijn van een meetzoeker, tsja, dit meen je niet echt toch?
Er staat een prima uitleg maar of dat helemaal klopt vandaag de dag betwijfel ik ook een beetje. Er wordt bij meetzoekercamera's namelijk vooral geklaagd over het feit dat het scherpstelmechanisme nog wel eens bijgesteld moet worden. Een mechanisme waar ook vaak een spiegeltje voor gebruikt wordt ;)

Ik denk niet dat je er al te zwaar aan moet tillen.

@BlaTieBla yep, men vergeet nog wel eens dat fotograferen ook vaak als hobby en ter ontspanning wordt gedaan. Dan is het wel zo fijn als je vrolijk wordt van je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppl schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:10:
[...]
Er staat een prima uitleg maar of dat helemaal klopt vandaag de dag betwijfel ik ook een beetje. Er wordt bij meetzoekercamera's namelijk vooral geklaagd over het feit dat het scherpstelmechanisme nog wel eens bijgesteld moet worden. Een mechanisme waar ook vaak een spiegeltje voor gebruikt wordt ;)
[...]
En die afwijkingen zijn vaak marginaal. Bij groot diafragma EN korte scherpstelafstand is dat een groot probleem, maar naarmate je het diafragma knijpt en je onderwerp verder weg is, is het vaak geen enkel probleem omdat je depth of field groot genoeg is.
Degene die je er over hoort 'klagen' zijn de fotografen die portret fotografie doen op hele korte afstand met open diafragma.

Overigens heb ik wel eens een middag met die external electronic viewfinder gefotografeerd op de M10, maar ik kon er niet aan wennen. Plus de camera wordt een soort van 'Franken-cam' met die puist er op. Een old-skool viewfinder (voor bijv. 18mm objectief) ziet er dan toch net wat gelikter uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwintessens
Voor mij zijn de voordelen:
  • kleinere body dan een fullframe dslr
  • kleinere lenzen dan een fullframe systeemcamera
  • door het gebrek aan instellingsopties word ik gedwongen me te concentreren op focus, belichting en compositie
  • bij mijn M-D: geen scherm, dus geen gestaar, het moet meteen goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kwintessens schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:22:
Voor mij zijn de voordelen:
  • [...]
  • bij mijn M-D: geen scherm, dus geen gestaar, het moet meteen goed zijn
Ah kijk, het kan altijd nog puurder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BlaTieBla schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Ja, en er kan nóg meer:
  • het scrollwieltje voor over- en onderbelichting kan nog weg
  • monochrome sensor in M-D body
  • diafragmavoorkeuze verwijderen
  • handmatig spannen van sluiter middels klassieke doorwindhendel zoals bij Epson R1Ds
Ik twijfel nog of ik liever analoog schiet, maar ik vind het kunnen aanpassen van de iso-waarde toch wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kwintessens schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Ja, en er kan nóg meer:
  • het scrollwieltje voor over- en onderbelichting kan nog weg
  • monochrome sensor in M-D body
  • diafragmavoorkeuze verwijderen
  • handmatig spannen van sluiter middels klassieke doorwindhendel zoals bij Epson R1Ds
Ik twijfel nog of ik liever analoog schiet, maar ik vind het kunnen aanpassen van de iso-waarde toch wel erg handig.
Dien het in als tip in bij Leica, misschien bouwen ze hem wel. Ze zijn er gek genoeg voor :)
Of hij betaalbaar wordt, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BlaTieBla schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Dien het in als tip in bij Leica, misschien bouwen ze hem wel. Ze zijn er gek genoeg voor :)
Of hij betaalbaar wordt, is een tweede.
Hahahaha. Mijn M-D kon ik ook alleen maar betalen omdat ik hem tweedehands tegenkwam. Dus als ze dit al gaan doen, kan ik hem pas over een jaar of 5 betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is een niche branche van camera's die vooral op gevoel inspeelt, en ook dat is een belangrijk aspect. Je moet er wel lekker mee kunnen werken ;)

Je moet natuurlijk niet gaan klagen als je hier specialistische portretten mee gaat maken of sport gaat doen, daar is de camera niet echt voor gemaakt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Laatst online: 07:05

Milo.

klik

ppl schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:10:
[...]

@BlaTieBla yep, men vergeet nog wel eens dat fotograferen ook vaak als hobby en ter ontspanning wordt gedaan. Dan is het wel zo fijn als je vrolijk wordt van je camera.
Dit dus. Heb zelf enkel een m2 qua rangefinder, wel fijn stukje techniek.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kwintessens schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Hahahaha. Mijn M-D kon ik ook alleen maar betalen omdat ik hem tweedehands tegenkwam. Dus als ze dit al gaan doen, kan ik hem pas over een jaar of 5 betalen. :P
Je hebt toch wel afgedingd hè? Geen scherm, geen rolletje :o
Ventieldopje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:10:
[...]
Je moet natuurlijk niet gaan klagen als je hier specialistische portretten mee gaat maken of sport gaat doen, daar is de camera niet echt voor gemaakt.
Maar mega respect voor degene die dat wel doet, er mee weg komt en niet klaagt.

[ Voor 33% gewijzigd door BlaTieBla op 10-06-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BlaTieBla schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Je hebt toch wel afgedingd hè? Geen scherm, geen rolletje :o
Niet eens. Was te erg onder de indruk van de rest van de Leica Store. :-p En de prijs was goed. Je komt ze eigenlijk nooit tegen. Geen moment getwijfeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BlaTieBla schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:46:
Degene die je er over hoort 'klagen' zijn de fotografen die portret fotografie doen op hele korte afstand met open diafragma.
Ik vernam het meer van mensen die iets ruiger met de camera omgaan en door stoten de boel uit de afstelling weet te krijgen. Dan moet dat weer opnieuw afgesteld worden en dat doen ze dan weer niet zelf dus dan gaat dat via Leica waardoor ze lang moeten wachten.
BlaTieBla schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Zeker! Een ouderwetse film Leica gebruiken...zo eentje zonder lichtmeter en gekoppelde meetzoeker B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppl schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Ik vernam het meer van mensen die iets ruiger met de camera omgaan en door stoten de boel uit de afstelling weet te krijgen. Dan moet dat weer opnieuw afgesteld worden en dat doen ze dan weer niet zelf dus dan gaat dat via Leica waardoor ze lang moeten wachten.
[...]
Ik vraag me dan ook wel af wat ze er mee doen. Ik heb er nml nog nooit last van gehad en ik hanteer mijn Leica ook niet met een fluwelen handschoen.

Overigens zit de verticale RF alignment adjustment achter de rode stip op de voorkant. De infinity adjustment is met een inbussleutel aan te passen. Niet echt rocket science. Je hoeft er geen zegels voor te verbreken en kan je relatief eenvoudig zelf proberen. Lukt het niet kan je hem altijd nog wegbrengen.
Bij analoge Leica's schijn je wel de top plate te moeten verwijderen voor de verticale adjustment. Dat is iets waar ik ook wel tegen op zo zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
r.j.deroos schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:38:
Ik wil graag ook nog reageren op dit leuke draadje :-) net als de meeste liefhebbers heeft de Leica ook wel een plekje in mijn hart veroverd. Echter laten we niet te hard van stapel lopen en Leica (en andere meetzoekers) de hemel in prijzen.

Wat me het meeste opvalt aan de eerste post is dat spiegelreflexen er toch redelijk (m.i.) bekaaid afkomen. Als je als uitgangscamera een goed model neemt verandert wel e.e.a. Denk aan een 7D, 1D, 5D (Canon of soortgelijke Nikons). De vergelijking met bijbehorende conclusies vind ik dan ook niet allemaal juist.
[...]
Het ligt er uiteraard aan wat je fotografeert. Niet ieder onderwerp leent zich voor een leica, en in andere gevallen is het juist weer een heel handig middel om een foto te maken.
Buiten het kader kunnen kijken ervaar ik in sommige gevallen als heel prettig. Het is wennen om zo te fotograferen maar

- De zoeker wordt donker naarmate je F hoger wordt... tsja als we met meetzoekers gaan vergelijken, vind ik dat je ook geen 18-200 3.5-6.3 lens in gedachten moet hebben. Het klopt wel, maar als we naar enigszins vergelijkbaar materiaal kijken dan is bij duurdere lenzen een continu F4 of zelfs F2.8 de norm.
- De mirror blackout, of hoe je het ook wil noemen, bestaat met camera's van wat hogere prijsklasse nauwelijks. Zelfs mijn oude Canon 50D had nauwelijks blackout. De 5D mark II daarentegen wel overigens... zet daar tegenover dat je met een DSLR flinke bursts kunt maken met autofocus.
- Een meetzoeker kan een veel heldere zoeker hebben, maar ook hier geldt weer: vergelijk wel appels met appels, en neem bijvoorbeeld een 5D met 50mm 1.4 lens. Ik weet wel welk beeld groter is en waarschijnlijk ook helderder dan de meeste meetzoekers.
- Over het robuuster zijn van een meetzoeker, tsja, dit meen je niet echt toch? Heb verhalen gelezen van safarifotografen die hun 1D's van olifanten hebben laten vallen, op stenen, in de blubber, maakt niet uit. Idem voor bijbehorende L-optiek. Ga mij niet vertellen dat je dat met een meetzoeker kunt doen zonder dat je eerst je focussysteem moet laten kalibreren.a

Nogmaals ik heb stiekem een (halve) Leica en ik zou er graag veel meer hebben als mijn budget dat toe gaat laten, maar laten we wel eerlijk bijven en objectief kijken naar de vergelijking.

De enige echte voordelen zijn wat mij betreft:
- Afmeting vergeleken met DSLR
- Geen poespas
- Gemaakt om echt van je hobby te houden in plaats van erop los te klikken, zoals fatsoenlijke handmatige focus (al kun je net als bij SLRs van vroeger ook matglas kopen om handmatig focussen te vergemakkelijken)
- Tja laten we eerlijk zijn: ze zijn sexy en onopvallend.

Last but not least: over scherpteverschil van lenzen kan ik weinig uitspraak doen, zie wel eens vergelijkingen maar niet elke Canon L-lens is super scherp, en zeker niet elke, oude meetzoekerlens! Daarnaast is pixelpeepen een heel andere, wat mij betreft verwerpelijke hobby binnen de fotografie wat nooit een reden zou moeten zijn om een meetzoeker/Leica te kopen.

Gegroet van een amateurfotograaf!
Wat je volgens mij een beetje mist in de startpost is het punt dat beide systemen voors en tegens hebben en elkaar daarmee aanvullen. Het is niet of of maar en en. Zo bedoelde ik het toendertijd in ieder geval. Zeker niet bedoeld om de DSLR's af te kraken.
De punten die jij geen voordeel vind zoals buiten je kader kunnen zien zijn voor anderen (waaronder mijzelf) toch echt een voordeel.

Daarnaast, dat de zoeker groter en helderder is is mijn eigen ervaring met leica en diverse SLR's/ DSLR's waaronder ook een 5D met 1.4 lens.
Zeker in de beginjaren van de DSLR's (canon D30/ D60 ect.) waren de zoekers echt speldepuntjes waar je in moest kijken. Vergeleken met de analoge SLR's zoals de Olympus OM of een pentax ME was het echt een flinke stap terug.
Ook niet zo gek natuurlijk als je bedenkt wat voor een omweg het licht moet maken door een DSLR (objectief - spiegel - AF systeem - prisma - matglas) vergeleken met een leica (eigenliijk alleen glas)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Ik vraag me dan ook wel af wat ze er mee doen. Ik heb er nml nog nooit last van gehad en ik hanteer mijn Leica ook niet met een fluwelen handschoen.

Overigens zit de verticale RF alignment adjustment achter de rode stip op de voorkant. De infinity adjustment is met een inbussleutel aan te passen. Niet echt rocket science. Je hoeft er geen zegels voor te verbreken en kan je relatief eenvoudig zelf proberen. Lukt het niet kan je hem altijd nog wegbrengen.
Bij analoge Leica's schijn je wel de top plate te moeten verwijderen voor de verticale adjustment. Dat is iets waar ik ook wel tegen op zo zien.
Ik heb sinds de introductie van de M8 (2006) maar 2x een camera moeten laten afstellen. Een keer zelf geprobeerd maar dat ging me trouwens niet heel goed af. Toch lastiger dan je denkt.

Beide keren trouwens de camera als nieuw terug gekregen van leica. Ze vervingen (toen, weet niet of ze dat nog steeds doen) ook meteen versleten of beschadigde knopjes en stelden alles (ook bijvoorbeeld de aan/ uit knop) weer opnieuw af.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Ik heb sinds de introductie van de M8 (2006) maar 2x een camera moeten laten afstellen. Een keer zelf geprobeerd maar dat ging me trouwens niet heel goed af. Toch lastiger dan je denkt.

Beide keren trouwens de camera als nieuw terug gekregen van leica. Ze vervingen (toen, weet niet of ze dat nog steeds doen) ook meteen versleten of beschadigde knopjes en stelden alles (ook bijvoorbeeld de aan/ uit knop) weer opnieuw af.
Toen mijn M9 voor een nieuwe sensor ging (sensor-rot) hebben ze de 'leatherette' gerepareerd. Die was op een aantal plaatsen aan het loslaten. Verder geen idee wat/of ze nog zaken gedaan hebben.
Maar goed je ben je camera wel een paar weken kwijt. Als je het zelf kan (afstellen) dan kan je dat een paar weken schelen. Als het niet lukt kan je hem altijd nog opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:31:
[...]

Toen mijn M9 voor een nieuwe sensor ging (sensor-rot) hebben ze de 'leatherette' gerepareerd. Die was op een aantal plaatsen aan het loslaten. Verder geen idee wat/of ze nog zaken gedaan hebben.
Maar goed je ben je camera wel een paar weken kwijt. Als je het zelf kan (afstellen) dan kan je dat een paar weken schelen. Als het niet lukt kan je hem altijd nog opsturen.
Dat was toen ook mijn idee, eerst zelf proberen maar toen alsnog opgestuurd.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Inderdaad mijn fout dat de 5D + 50mm niet een grotere zoeker heeft als in: groter beeld, echter als je kijkt naar dat je bij bv een Leica de compositielijnen in je zoeker hebt waardoor je ineens nog maar een fractie overhoudt (al helemaal bij 50mm), dan wint de 5D weer met gemak. Vraag me overigens af hoe je met zo'n lens bv. op iemands ogen scherp kunt stellen, en niet op de neus. Lijkt me vrij lastig te zien al helemaal als iemand verder weg staat.

Ik snap verder je punt wel hoor wat je bij je eerste post wilde maken, maar ik blijf erbij dat je niet kunt zeggen dat een meetzoeker veel steviger is dan een DSLR, zoals Canon 300D, terwijl een qua prijs beter vergelijkbare 1D-serie ook beschikbaar is.

Verder oprecht een leuk draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

r.j.deroos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:47:
Inderdaad mijn fout dat de 5D + 50mm niet een grotere zoeker heeft als in: groter beeld, echter als je kijkt naar dat je bij bv een Leica de compositielijnen in je zoeker hebt waardoor je ineens nog maar een fractie overhoudt (al helemaal bij 50mm), dan wint de 5D weer met gemak. Vraag me overigens af hoe je met zo'n lens bv. op iemands ogen scherp kunt stellen, en niet op de neus. Lijkt me vrij lastig te zien al helemaal als iemand verder weg staat.

Ik snap verder je punt wel hoor wat je bij je eerste post wilde maken, maar ik blijf erbij dat je niet kunt zeggen dat een meetzoeker veel steviger is dan een DSLR, zoals Canon 300D, terwijl een qua prijs beter vergelijkbare 1D-serie ook beschikbaar is.

De 1Ds/1D X hebben grotere zoekers dan de 5D en alle andere Canon/Nikon camera's. Tegenwoordig kun je ook daar compositielijnen aan en uit zetten in de zoeker (dus niet alleen op de lcd).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Volgens mij hebben mijn 1Ds en 5D exact dezelfde zoeker, alleen geeft de 1Ds 100% weer. En met compositielijnen bedoel ik de afgebakende lijnen die je brandpuntafstand weergeven op een meetzoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

r.j.deroos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:21:
Volgens mij hebben mijn 1Ds en 5D exact dezelfde zoeker, alleen geeft de 1Ds 100% weer. En met compositielijnen bedoel ik de afgebakende lijnen die je brandpuntafstand weergeven op een meetzoeker.
Ik heb ze beide, De 1Ds III en 1D X hebben echt een beduidend grotere zoeker dan de 5Ds / 5D3 etc.

Hier een overzicht: https://www.neocamera.com/article/viewfinder_sizes

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.j.deroos
Aha... Maar mijn 1Dsii en 5Dii hebben beide 0,7x vergroting. De 1Dsiii heeft 0,76.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Zoals je hierboven aangeeft hebben de 5D2 en 1Ds2 een zoeker met 0,7x vergroting, en de 1Ds3 een zoeker met 0,76x vergroting.

De M9 heeft een zoeker vergroting van 0,68x en de M10 van 0,73x. Het valt dus erg mee hoeveel je overhoud en hoe klein het kader van een 50mm lens is. Bij de M10 is het 50mm kader dus zelfs groter dan de hele zoeker van een 5D2 en 1Ds2. En dan zit er nog genoeg beeld eromheen zodat je ook het kader ziet van een 28mm lens.

Maar het klopt dat op de ogen scherpstellen lastiger is. Het vraagt wat oefening maar is zeker niet onmogelijk.

Er zijn trouwens ook hulpmiddelen voor. Een 1,25x en 1,4x vergroter die je op de zoeker zet. Handig als je met tele lenzen werkt. Die vergroot het beeld en dus ook het kader. Een M10 met 1,4x erop heeft een vergroting van 1,0x.
Er zijn ook 0,58x zoekers geweest speciaal gemaakt voor groothoek gebruikers. Daarmee kreeg je weer meer opties voor groothoek kaders maar niet handig voor tele lenzen.
Ja dat is wel zo eerlijk. Steviger of robuuster is ook eigenlijk niet het goede woord. Ben het met je eens dat een 1D waarschijnlijk, of wel zeker een robuustere camera is.

Maar naast robuust is er de bouwkwaliteit. Focussen gaat heel mooi egaal gedempt. Diafragma klikt precies op zijn plek. Geen plastic of goedkope materialen maar met name metaal. Je voelt dat het gebouwd is om jaren mee te gaan. Zegt misschien niets over de robuustheid maar voelt wel erg stevig aan.
:)

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1 2 3 Laatste