Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
r.j.deroos schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:38:
Ik wil graag ook nog reageren op dit leuke draadje :-) net als de meeste liefhebbers heeft de Leica ook wel een plekje in mijn hart veroverd. Echter laten we niet te hard van stapel lopen en Leica (en andere meetzoekers) de hemel in prijzen.

Wat me het meeste opvalt aan de eerste post is dat spiegelreflexen er toch redelijk (m.i.) bekaaid afkomen. Als je als uitgangscamera een goed model neemt verandert wel e.e.a. Denk aan een 7D, 1D, 5D (Canon of soortgelijke Nikons). De vergelijking met bijbehorende conclusies vind ik dan ook niet allemaal juist.
[...]
Het ligt er uiteraard aan wat je fotografeert. Niet ieder onderwerp leent zich voor een leica, en in andere gevallen is het juist weer een heel handig middel om een foto te maken.
Buiten het kader kunnen kijken ervaar ik in sommige gevallen als heel prettig. Het is wennen om zo te fotograferen maar

- De DOF preview wordt als minpunt gezien omdat je zoeker dan donkerder kan worden. Die begrijp ik niet. Dat is toch het hele idee? Je kunt tenminste zien wat scherp is en wat niet zonder eerst af te drukken, dat is een pluspunt (hoewel ik het nooit gebruik).
- De zoeker wordt donker naarmate je F hoger wordt... tsja als we met meetzoekers gaan vergelijken, vind ik dat je ook geen 18-200 3.5-6.3 lens in gedachten moet hebben. Het klopt wel, maar als we naar enigszins vergelijkbaar materiaal kijken dan is bij duurdere lenzen een continu F4 of zelfs F2.8 de norm.
- De mirror blackout, of hoe je het ook wil noemen, bestaat met camera's van wat hogere prijsklasse nauwelijks. Zelfs mijn oude Canon 50D had nauwelijks blackout. De 5D mark II daarentegen wel overigens... zet daar tegenover dat je met een DSLR flinke bursts kunt maken met autofocus.
- Een meetzoeker kan een veel heldere zoeker hebben, maar ook hier geldt weer: vergelijk wel appels met appels, en neem bijvoorbeeld een 5D met 50mm 1.4 lens. Ik weet wel welk beeld groter is en waarschijnlijk ook helderder dan de meeste meetzoekers.
- Over het robuuster zijn van een meetzoeker, tsja, dit meen je niet echt toch? Heb verhalen gelezen van safarifotografen die hun 1D's van olifanten hebben laten vallen, op stenen, in de blubber, maakt niet uit. Idem voor bijbehorende L-optiek. Ga mij niet vertellen dat je dat met een meetzoeker kunt doen zonder dat je eerst je focussysteem moet laten kalibreren.a

Nogmaals ik heb stiekem een (halve) Leica en ik zou er graag veel meer hebben als mijn budget dat toe gaat laten, maar laten we wel eerlijk bijven en objectief kijken naar de vergelijking.

De enige echte voordelen zijn wat mij betreft:
- Afmeting vergeleken met DSLR
- Geen poespas
- Gemaakt om echt van je hobby te houden in plaats van erop los te klikken, zoals fatsoenlijke handmatige focus (al kun je net als bij SLRs van vroeger ook matglas kopen om handmatig focussen te vergemakkelijken)
- Tja laten we eerlijk zijn: ze zijn sexy en onopvallend.

Last but not least: over scherpteverschil van lenzen kan ik weinig uitspraak doen, zie wel eens vergelijkingen maar niet elke Canon L-lens is super scherp, en zeker niet elke, oude meetzoekerlens! Daarnaast is pixelpeepen een heel andere, wat mij betreft verwerpelijke hobby binnen de fotografie wat nooit een reden zou moeten zijn om een meetzoeker/Leica te kopen.

Gegroet van een amateurfotograaf!
Wat je volgens mij een beetje mist in de startpost is het punt dat beide systemen voors en tegens hebben en elkaar daarmee aanvullen. Het is niet of of maar en en. Zo bedoelde ik het toendertijd in ieder geval. Zeker niet bedoeld om de DSLR's af te kraken.
De punten die jij geen voordeel vind zoals buiten je kader kunnen zien zijn voor anderen (waaronder mijzelf) toch echt een voordeel.

Daarnaast, dat de zoeker groter en helderder is is mijn eigen ervaring met leica en diverse SLR's/ DSLR's waaronder ook een 5D met 1.4 lens.
Zeker in de beginjaren van de DSLR's (canon D30/ D60 ect.) waren de zoekers echt speldepuntjes waar je in moest kijken. Vergeleken met de analoge SLR's zoals de Olympus OM of een pentax ME was het echt een flinke stap terug.
Ook niet zo gek natuurlijk als je bedenkt wat voor een omweg het licht moet maken door een DSLR (objectief - spiegel - AF systeem - prisma - matglas) vergeleken met een leica (eigenliijk alleen glas)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Ik vraag me dan ook wel af wat ze er mee doen. Ik heb er nml nog nooit last van gehad en ik hanteer mijn Leica ook niet met een fluwelen handschoen.

Overigens zit de verticale RF alignment adjustment achter de rode stip op de voorkant. De infinity adjustment is met een inbussleutel aan te passen. Niet echt rocket science. Je hoeft er geen zegels voor te verbreken en kan je relatief eenvoudig zelf proberen. Lukt het niet kan je hem altijd nog wegbrengen.
Bij analoge Leica's schijn je wel de top plate te moeten verwijderen voor de verticale adjustment. Dat is iets waar ik ook wel tegen op zo zien.
Ik heb sinds de introductie van de M8 (2006) maar 2x een camera moeten laten afstellen. Een keer zelf geprobeerd maar dat ging me trouwens niet heel goed af. Toch lastiger dan je denkt.

Beide keren trouwens de camera als nieuw terug gekregen van leica. Ze vervingen (toen, weet niet of ze dat nog steeds doen) ook meteen versleten of beschadigde knopjes en stelden alles (ook bijvoorbeeld de aan/ uit knop) weer opnieuw af.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

RobertJRB schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Ik heb sinds de introductie van de M8 (2006) maar 2x een camera moeten laten afstellen. Een keer zelf geprobeerd maar dat ging me trouwens niet heel goed af. Toch lastiger dan je denkt.

Beide keren trouwens de camera als nieuw terug gekregen van leica. Ze vervingen (toen, weet niet of ze dat nog steeds doen) ook meteen versleten of beschadigde knopjes en stelden alles (ook bijvoorbeeld de aan/ uit knop) weer opnieuw af.
Toen mijn M9 voor een nieuwe sensor ging (sensor-rot) hebben ze de 'leatherette' gerepareerd. Die was op een aantal plaatsen aan het loslaten. Verder geen idee wat/of ze nog zaken gedaan hebben.
Maar goed je ben je camera wel een paar weken kwijt. Als je het zelf kan (afstellen) dan kan je dat een paar weken schelen. Als het niet lukt kan je hem altijd nog opsturen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
BlaTieBla schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:31:
[...]

Toen mijn M9 voor een nieuwe sensor ging (sensor-rot) hebben ze de 'leatherette' gerepareerd. Die was op een aantal plaatsen aan het loslaten. Verder geen idee wat/of ze nog zaken gedaan hebben.
Maar goed je ben je camera wel een paar weken kwijt. Als je het zelf kan (afstellen) dan kan je dat een paar weken schelen. Als het niet lukt kan je hem altijd nog opsturen.
Dat was toen ook mijn idee, eerst zelf proberen maar toen alsnog opgestuurd.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Inderdaad mijn fout dat de 5D + 50mm niet een grotere zoeker heeft als in: groter beeld, echter als je kijkt naar dat je bij bv een Leica de compositielijnen in je zoeker hebt waardoor je ineens nog maar een fractie overhoudt (al helemaal bij 50mm), dan wint de 5D weer met gemak. Vraag me overigens af hoe je met zo'n lens bv. op iemands ogen scherp kunt stellen, en niet op de neus. Lijkt me vrij lastig te zien al helemaal als iemand verder weg staat.

Ik snap verder je punt wel hoor wat je bij je eerste post wilde maken, maar ik blijf erbij dat je niet kunt zeggen dat een meetzoeker veel steviger is dan een DSLR, zoals Canon 300D, terwijl een qua prijs beter vergelijkbare 1D-serie ook beschikbaar is.

Verder oprecht een leuk draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

r.j.deroos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:47:
Inderdaad mijn fout dat de 5D + 50mm niet een grotere zoeker heeft als in: groter beeld, echter als je kijkt naar dat je bij bv een Leica de compositielijnen in je zoeker hebt waardoor je ineens nog maar een fractie overhoudt (al helemaal bij 50mm), dan wint de 5D weer met gemak. Vraag me overigens af hoe je met zo'n lens bv. op iemands ogen scherp kunt stellen, en niet op de neus. Lijkt me vrij lastig te zien al helemaal als iemand verder weg staat.

Ik snap verder je punt wel hoor wat je bij je eerste post wilde maken, maar ik blijf erbij dat je niet kunt zeggen dat een meetzoeker veel steviger is dan een DSLR, zoals Canon 300D, terwijl een qua prijs beter vergelijkbare 1D-serie ook beschikbaar is.

De 1Ds/1D X hebben grotere zoekers dan de 5D en alle andere Canon/Nikon camera's. Tegenwoordig kun je ook daar compositielijnen aan en uit zetten in de zoeker (dus niet alleen op de lcd).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Volgens mij hebben mijn 1Ds en 5D exact dezelfde zoeker, alleen geeft de 1Ds 100% weer. En met compositielijnen bedoel ik de afgebakende lijnen die je brandpuntafstand weergeven op een meetzoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

r.j.deroos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:21:
Volgens mij hebben mijn 1Ds en 5D exact dezelfde zoeker, alleen geeft de 1Ds 100% weer. En met compositielijnen bedoel ik de afgebakende lijnen die je brandpuntafstand weergeven op een meetzoeker.
Ik heb ze beide, De 1Ds III en 1D X hebben echt een beduidend grotere zoeker dan de 5Ds / 5D3 etc.

Hier een overzicht: https://www.neocamera.com/article/viewfinder_sizes

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.j.deroos
Aha... Maar mijn 1Dsii en 5Dii hebben beide 0,7x vergroting. De 1Dsiii heeft 0,76.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Zoals je hierboven aangeeft hebben de 5D2 en 1Ds2 een zoeker met 0,7x vergroting, en de 1Ds3 een zoeker met 0,76x vergroting.

De M9 heeft een zoeker vergroting van 0,68x en de M10 van 0,73x. Het valt dus erg mee hoeveel je overhoud en hoe klein het kader van een 50mm lens is. Bij de M10 is het 50mm kader dus zelfs groter dan de hele zoeker van een 5D2 en 1Ds2. En dan zit er nog genoeg beeld eromheen zodat je ook het kader ziet van een 28mm lens.

Maar het klopt dat op de ogen scherpstellen lastiger is. Het vraagt wat oefening maar is zeker niet onmogelijk.

Er zijn trouwens ook hulpmiddelen voor. Een 1,25x en 1,4x vergroter die je op de zoeker zet. Handig als je met tele lenzen werkt. Die vergroot het beeld en dus ook het kader. Een M10 met 1,4x erop heeft een vergroting van 1,0x.
Er zijn ook 0,58x zoekers geweest speciaal gemaakt voor groothoek gebruikers. Daarmee kreeg je weer meer opties voor groothoek kaders maar niet handig voor tele lenzen.
Ja dat is wel zo eerlijk. Steviger of robuuster is ook eigenlijk niet het goede woord. Ben het met je eens dat een 1D waarschijnlijk, of wel zeker een robuustere camera is.

Maar naast robuust is er de bouwkwaliteit. Focussen gaat heel mooi egaal gedempt. Diafragma klikt precies op zijn plek. Geen plastic of goedkope materialen maar met name metaal. Je voelt dat het gebouwd is om jaren mee te gaan. Zegt misschien niets over de robuustheid maar voelt wel erg stevig aan.
:)

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1 2 3 Laatste