Meetzoekers |
![]() |
Meetzoekers: Ondanks het feit dat de meeste mensen er geen ervaring mee hebben of zelfs niet weten wat het inhoud, is dit een zeer populaire tak in de fotografie. Dit topic is bedoeld om tweakers wat meer wegwijs te maken in de mooie wereld van de meetzoeker camera. |
Wat is een meetzoeker? |
Een meetzoekercamera is een fotocamera, voorzien van een optisch systeem voor het bepalen van de beeldinhoud of compositie (de zoeker) gecombineerd met een optisch-mechanisch systeem voor de scherpstelling van het beeld (afstandinstelling). Het scherpstelsysteem maakt gebruik van de parallax tussen de zoeker en een kleine hulpzoeker, waarvan het beeld via een periscoopachtig spiegel- en/of prismasysteem gemengd wordt met het zoekerbeeld. Door aan de afstandinstelring van het objectief te draaien draait ook een spiegeltje in de "periscoop" en kan men het beeldje van een bepaald object in de zoeker in dekking brengen met het beeldje uit de hulpzoeker. Het mechaniek is zo afgesteld dat op dat moment de afstandinstelling correct is voor dat object. Sommige meetzoekercamera's hebben verwisselbare objectieven met verschillende brandpuntsafstanden; deze zijn voorzien van een mechanische koppeling naar het systeem in de camera. Hier een voorbeeld van hoe dit eruit ziet in gebruik: ![]() Op de linker foto is de camera niet gefocused(front focus). Op de rechter foto ook niet(backfocus), en op de middenste wel. De zoeker van een meetzoeker is dus anders dan die bij een DSLR. Bij een DSLR kijk je via een prisma en spiegels naar het beeld/ licht dat door de lens komt. Je ziet dus precies wat er op de foto komt. De voordelen van de DSLR zijn:
Hieronder een voorbeeld van hoe dat eruit ziet met een 50mm lens. ![]() Je ziet de buitenste lijnen die het kader van een 50mm aangeven. De binnenste lijnen laten die zien van een 75mm lens. Het vakje in het midden is de feitelijke meetzoeker en is waarmee je scherp stelt. Het zwarte blok rechtsonder is de lens. De voordelen van een meetzoeker zijn:
Over het algemeen is de bekendste meetzoeker Leica, maar er zijn er nog andere:
|
Handige links |
Je vergeet volgens mij nog een redelijk belangrijke speler: Carl Zeiss:
http://lenses.zeiss.com/c...on/zeiss_ikon_camera.html
http://lenses.zeiss.com/c...on/zeiss_ikon_camera.html
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 16-10-2012 14:34 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
misschien is het ook nog aardig om te vermelden (bij de voordelen) dat de meetzoeker erg robuust is.
Dat is een van de redenen waardoor de meetzoeker bij fotojournalisten lange tijd de voorkeur had over de veel "fragielere" SLR,
Dat is een van de redenen waardoor de meetzoeker bij fotojournalisten lange tijd de voorkeur had over de veel "fragielere" SLR,
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Bedankt voor de input, ik heb de data meegenomen in het topic, en zal dit blijven aanpassen naargelang er nieuwe dingen bijkomen.
Eerst vraag die ik hier heb: wie schiet met wat hier op tweakers. Er zijn volgens mij niet al te veel actieve gebruikers van meetzoekers hier in dit forumonderdeel?
Eerst vraag die ik hier heb: wie schiet met wat hier op tweakers. Er zijn volgens mij niet al te veel actieve gebruikers van meetzoekers hier in dit forumonderdeel?
Ik wil mezelf niet bij "meetzoeker gebruiker" rekenen, maar ik gebruik regelmatig nog een Voigtlander Vito CSR, omdat het gewoon zo leuk is om met een meetzoeker te fotograferen 
Erg leuk topic, en ik hoop nog altijd dat de toekomt een Leica voor mij in petto heeft, echt m'n droom camera.
Erg leuk topic, en ik hoop nog altijd dat de toekomt een Leica voor mij in petto heeft, echt m'n droom camera.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Voorlopig helaas nog geen meetzoeker hier, wie weet ooit.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Niet een actieve Leica gebruiker. In de familie heb ik wel iemand die er een aantal heeft (o.a M6, M8_2).
Onlangs gespeeld met de nieuwe M. Een orde gebruiksvriendelijker en sneller door de EVF.
Onlangs gespeeld met de nieuwe M. Een orde gebruiksvriendelijker en sneller door de EVF.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 15:42 ]
Ik met een Yashica Electro 35GX, maar is niet m'n primaire camera en schiet er minder dan 10 rolletjes per jaar mee. Dus niet echt actief.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:41:
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ikzelf gebruik mijn Leica M6 icm de Voigtländer 50 F/1.5 en de Voigtländer 28 F/1.9 wegens geldgebrek voor een echte Leica lens. Ik schiet er zeer regelmatig mee, ik zou zeggen 2-3 rolletjes per maand die ik ook zelf ontwikkel.
- De lens staat altijd wide open waardoor je alleen het beeld ziet met de meest kleine DOF. De oplossing hiervoor, DOF preview waarbij je het diafragma kunt sluiten, werkt bijna niet omdat het beeld dan te donker wordt.
- De zoeker wordt donkerder naarmate de lens een hogere F waarde heeft is.
- De zoeker wordt donkerder omdat het licht eerst langs een spiegel, AF unit en de prisma moet.
- De spiegel klapt op tijdens het maken van de foto waardoor je op dat moment niets ziet.
Toch laat ik persoonlijk liever een Canon 5D / 1D of een Nikon D3 / D4 vallen dan een LeicaDe camera is veel robuster, onder andere vanwege het onbreken van een fragiele spiegel, waardoor deze bij veel fotojournalisten geliefder was dan een "kwetsbare" slr
Meh, ik vind het leuke toestelletjes maar de prijzen vind ik belachelijk mede doordat ik persoonlijk niet over de zoeker heen kan komen. Wel kan ik me voorstellen dat dit dé perfecte camera's zijn voor straat fotografie, zeker die super scherpe zwart-wit Leica zonder filter (naam kwijt). Ook heeft het toch wel iets, back to the basics en je valt een stuk minder op waardoor je op straat veel spontanere foto's kan krijgen
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zelf dan ook maar 
Gebruik nu een leica M9P met 18/3.8, 28/2, 35/2 en 50/2 lenzen. Is mijn standaard camera, hoewel ik net een NEX heb gekocht voor het filmen en AF.
Wel merk ik zelf dat je veel sneller in het Wide open effect blijft hangen. Dus erg veel wide open fotografeert.
Die zwart wit leica heet de MM. Van M monochrome.
Gebruik nu een leica M9P met 18/3.8, 28/2, 35/2 en 50/2 lenzen. Is mijn standaard camera, hoewel ik net een NEX heb gekocht voor het filmen en AF.
Volgens mij staat dit verder ook als nadeel voor een meetzoeker beschreven. Het ligt een beetje in het midden of het een voor of nadeel is.Ventieldopje schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:02:Is wat zwaar om dit een nadeel te noemen, ik zou het eerder een groot voordeel noemen omdat je ook ziet hoe de foto gaat worden en voor het kaderen is dit nooit een probleem.
- De lens staat altijd wide open waardoor je alleen het beeld ziet met de meest kleine DOF. De oplossing hiervoor, DOF preview waarbij je het diafragma kunt sluiten, werkt bijna niet omdat het beeld dan te donker wordt.
Wel merk ik zelf dat je veel sneller in het Wide open effect blijft hangen. Dus erg veel wide open fotografeert.
Er werd meer bedoelt dat je met een 50mm f/5.6 lens je al standaard een hele donkere zoeker hebt. Bij een meetzoeker maakt dat niets uit en heb je niet alleen maar 1.4 lenzen nodig voor die heldere zoeker.Klopt maar dan zie je wel meteen hoe de foto wordt, mocht het te donker zijn om zelfs door te kunnen zien dan zit je toch al vast aan een statief en kun je dus prima liveview gebruiken
- De zoeker wordt donkerder naarmate de lens een hogere F waarde heeft is.
En het kan dus nog helderderHelaas wel ja, zeker bij crop camera's met een kleinere zoeker een groot nadeel. Bij fullframe camera's is het geen probleem, heerlijk heldere zoeker.
- De zoeker wordt donkerder omdat het licht eerst langs een spiegel, AF unit en de prisma moet.
Toch is het wel handig om te zien of je net dat ene moment te pakken hebt.Bij een sneller burst kan dit vervelend zijn om mee te pannen bijv, bij het maken van enkele foto's is het eigenlijk geen probleem, vaak gaat het zo snel dat je het bijna niet eens merkt.
- De spiegel klapt op tijdens het maken van de foto waardoor je op dat moment niets ziet.
Ben ik wel met je eens, een meetzoeker is, als die valt of een harde tik krijgt ook ontregelt.[...]
Toch laat ik persoonlijk liever een Canon 5D / 1D of een Nikon D3 / D4 vallen dan een LeicaOf dat dus de reden was betwijfel ik, wel is het formaat een groot voordeel. Alhoewel, nu zie je alle fotojournalisten op tv met een 1D rond lopen als ze allemaal hutje mutje op elkaar staan om een foto te krijgen van een popie jopie figuur juist omdat als zo'n camera uit hun handen klettert er niks mee aan de hand is, ook niet als er 10 man overheen lopen.
Meh, ik vind het leuke toestelletjes maar de prijzen vind ik belachelijk mede doordat ik persoonlijk niet over de zoeker heen kan komen. Wel kan ik me voorstellen dat dit dé perfecte camera's zijn voor straat fotografie, zeker die super scherpe zwart-wit Leica zonder filter (naam kwijt). Ook heeft het toch wel iets, back to the basics en je valt een stuk minder op waardoor je op straat veel spontanere foto's kan krijgen
Leica MM + Sony A9
Ook groter dan? Turen door een kleine opening heeft natuurlijk nog niet veel zin denk ik, hoe helder deze ook is.
Ah kijk, die bedoelde ik jaRobertJRB schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:33:
[...]
Ben ik wel met je eens, een meetzoeker is, als die valt of een harde tik krijgt ook ontregelt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het is natuurlijk anders. Bij een SLR zie je een plaatje. Je kijkt naar het matglas welke je op een bepaalde grote ziet. En rond het plaatje heb je zwart beeld.Ventieldopje schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:04:
[...]
Ook groter dan? Turen door een kleine opening heeft natuurlijk nog niet veel zin denk ik, hoe helder deze ook is.
[...]
Ah kijk, die bedoelde ik jaMooi spul!
Bij een meetzoeker is de zoeker een en al beeld. Ik kan de randen niet zien als ik door de zoeker kijk. Dus eigenlijk is de zoeker ontzettend veel groter.
Maar in dat beeld zijn de kaders getekend. Dus het plaatje wat er op de foto komt is weer kleiner. Zie ook het plaatje in de openingspost.
Als ik het moet vergelijken met een slr. De 28mm frames op mijn camera komen ongeveer overeen met het beeld van de OM-1. Maar daarbuiten heb je dus nog extra beeld.
http://www.neowin.net/for...ison-of-viewfinder-sizes/
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Niet alleen dat, maar een lange lens neemt ook half je zoekerbeeld in beslag.Omdat dezelfde zoeker verschillende brandpunten laat zien, bijvoorbeeld bij de leica M9 van 28mm tot 135mm, betekend dit dat de kaders van telelenzen erg klein zijn.
Dit is geen probleem meer op de M10 door de EVF.
Zal met de hybridisatie van de Leica M de meetzoeker uitsterven? Wat denken jullie?
Qua startpost: goed gedaan maar een aantal op- / aanmerkingen: Voïgtlander/Conica moet zijn Voïgtlander/Cosina. Ook mis ik in de startpost de merken die groot zijn geworden met meetzoekers (maar ze nu - uitgezonderd het occasionele jubileummodel - niet meer maken): Canon (Leica M39 schroefdraad) en Nikon (Contax-mount).
Laat ik ook maar een duit in het zakje doen qua meetzoeker bezit:
Ik bezit / gebruik van de klassieke Canon meetzoekers (Canon maakte deze tussen 1937 en 1968):
In het kader van: op 1 been kan men niet staan
-2 maal de Canon 7sZ (1967)
-2 maal de Canon VI-T (1958)
-2 maal de Canon P (1959) (waarvan 1 niet functioneel momenteel)
Qua (mechanisch en optisch mooie single coated Canon M39 lenzen) bezit / gebruik ik:
-de Canon 35 f2 (optisch juweeltje)
-de Canon 50 f1.8 (2 maal)
-de Canon 50 f1.4 (optisch juweeltje)
-de Canon 50 f1.2
-de Canon 50 f0.95 (de "dream"-lens en de meest lichtsterke 35 mm lens in serie gemaakt tot de 0.95 Noctilux uitkwam)
-de Canon 85 f1.8 (optisch juweeltje)
-de Canon 135 f3.5
Het grote voordeel van meetzoekers an sich (naast de verzamelwaarde van mijn Canon's) toch wel het beperkte formaat t.o.v. een SLR. Ik trek er gemiddeld een rolletje per maand per camera doorheen.
Ik bezit / gebruik van de klassieke Canon meetzoekers (Canon maakte deze tussen 1937 en 1968):
Qua (mechanisch en optisch mooie single coated Canon M39 lenzen) bezit / gebruik ik:
-de Canon 50 f1.2
-de Canon 50 f0.95 (de "dream"-lens en de meest lichtsterke 35 mm lens in serie gemaakt tot de 0.95 Noctilux uitkwam)
-de Canon 135 f3.5
Het grote voordeel van meetzoekers an sich (naast de verzamelwaarde van mijn Canon's) toch wel het beperkte formaat t.o.v. een SLR. Ik trek er gemiddeld een rolletje per maand per camera doorheen.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Maar je gebruikt dan ook wel minder van de zoekerVerwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:48:
[...]
Niet alleen dat, maar een lange lens neemt ook half je zoekerbeeld in beslag.
Dit is geen probleem meer op de M10 door de EVF.
Zal met de hybridisatie van de Leica M de meetzoeker uitsterven? Wat denken jullie?
Ik heb geen 135mm gebruikt, alleen de 90 APO summicron wat toch best een grote lens is, en eigenlijk nooit last van. Maar met de 28 summicron waar de erg grote zonnekap een flink deel blokkeert heb ik ook geen problemen.
Over de leica M, het is leuk zo'n EVF maar natuurlijk geen vervanger voor een meetzoeker.
Nu omdat de kwaliteit niet in verhouding staat. Maar ook als ze veel beter wordt verlies je alle voordelen van een meetzoeker.
En daarnaast is leica zich er erg van bewust wat de M een M maakt. Als ze de meetzoeker verwijderen verliezen ze een hele grote en loyale klantenkring.
Met de M hopen ze een groep terug te winnen (R gebruikers) en eventueel wat nieuwe mensen erbij te halen die wel een full frame willen met goede lenzen maar minder hebben met een meetzoeker. Maar de basis blijft die meetzoeker.
Zouden ze hem verwijderen, dan geven ze een markt op waarin ze het alleenrecht hebben tot zeiss eindelijk met die digitale Ikon komt. En stappen ze in een hele grote markt die vol zit met grote merken als sony, olympus en nu ook canon en nikon.
Nu heeft leica nog het voordeel van de grote sensor, maar als sony met een FF nex komt zal het voor leica erg lastig worden een mirrorless van 6200 euro te verkopen.
Kortom, zou bijna zelfmoord zijn.
Leica MM + Sony A9
Sorry, totaal canon vergetenmennovanw schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:22:
Qua startpost: goed gedaan maar een aantal op- / aanmerkingen: Voïgtlander/Conica moet zijn Voïgtlander/Cosina. Ook mis ik in de startpost de merken die groot zijn geworden met meetzoekers (maar ze nu - uitgezonderd het occasionele jubileummodel - niet meer maken): Canon (Leica M39 schroefdraad) en Nikon (Contax-mount).
-de Canon 50 f1.2
-de Canon 135 f3.5
Mooi setje heb je inmiddels. Die 50/0,95 blijft een fascinerende lens maar helaas nooit zelf kunnen gebruiken (kans een tot M mount omgebouwde te vinden lijkt me redelijk klein). Wat ik ervan heb gezien zijn het toch wel erg slechte foto's die eruit komen, maar daardoor hebben ze weer een soort aantrekkingskracht. Dreammachine is wel een erg goed gekozen naam.
Trouwens wel de 50/0.95 nocti kunnen gebruiken. Was van tevoren een beetje sceptisch, maar de kwaliteit op f/0,95 is echt bizar goed. Ook focussen is erg simpel. Alle foto's die ik gemaakt heb waren in focus.
Jammer alleen van de prijs, en het gewicht.
Leica MM + Sony A9
Tsja het blijft natuurlijk moeilijk om een lens te ontwerpen (nu dik een halve eeuw terug, de Canon f0.95 kwam uit in 1961) die zonder asferische elementen en single coated haarscherp was wide open. Toch is de lens behoorlijk bruikbaar wide-open MITS goed gefocussed (en daar ligt bij veel omgebouwde dreams die werken op een digitale M het probleem - afstelling is niet optimaal). Ik heb er best goede foto's mee geschoten wide-open op een 7sZ die afgesteld was op deze specifieke lens. Maar inderdaad, als je op zoek bent naar een lens zonder focusveldkromming, zonder flare en scherp van rand tot rand zou ik de zoektocht stakenRobertJRB schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:43:
Sorry, totaal canon vergeten
Mooi setje heb je inmiddels. Die 50/0,95 blijft een fascinerende lens maar helaas nooit zelf kunnen gebruiken (kans een tot M mount omgebouwde te vinden lijkt me redelijk klein). Wat ik ervan heb gezien zijn het toch wel erg slechte foto's die eruit komen, maar daardoor hebben ze weer een soort aantrekkingskracht. Dreammachine is wel een erg goed gekozen naam.
Trouwens wel de 50/0.95 nocti kunnen gebruiken. Was van tevoren een beetje sceptisch, maar de kwaliteit op f/0,95 is echt bizar goed. Ook focussen is erg simpel. Alle foto's die ik gemaakt heb waren in focus.
Jammer alleen van de prijs, en het gewicht.
Voorbeeldfoto Canon 50 f0.95 wide-open (het onderwerp van de foto is duidelijk dol op mijn fotokunsten

De huidige Noctilux is een mooi ding idd. Kwijllensje.
Ik heb recent getracht sportfoto's te schieten met de VI-T (met trigger, grip en 135 f3.5). Ik heb te doen met de sportfotografen van voor de uitvinding van de SLR: er waren van de drie rolletjes er misschien 10 foto's in focus. De rest zat er allemaal naast

Dit overigens terwijl ik met mijn F1-monster met 135 f2.5 foto na foto in focus knal: heb mijn meest sprekende sportfoto's geschoten met een sportcamera uit 1971
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Misschien is slecht ook het verkeerde woord. Ze zijn "anders". Maar zeker bijzonder.mennovanw schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:37:
[...]
Tsja het blijft natuurlijk moeilijk om een lens te ontwerpen (nu dik een halve eeuw terug, de Canon f0.95 kwam uit in 1961) die zonder asferische elementen en single coated haarscherp was wide open. Toch is de lens behoorlijk bruikbaar wide-open MITS goed gefocussed (en daar ligt bij veel omgebouwde dreams die werken op een digitale M het probleem - afstelling is niet optimaal). Ik heb er best goede foto's mee geschoten wide-open op een 7sZ die afgesteld was op deze specifieke lens. Maar inderdaad, als je op zoek bent naar een lens zonder veldkromming, zonder flare en scherp van rand tot rand zou ik de zoektocht staken
Voorbeeldfoto Canon 50 f0.95 wide-open (het onderwerp van de foto is duidelijk dol op mijn fotokunsten)
[afbeelding]
De huidige Noctilux is een mooi ding idd. Kwijllensje.
Ik heb recent getracht sportfoto's te schieten met de VI-T (met trigger, grip en 135 f3.5). Ik heb te doen met de sportfotografen van voor de uitvinding van de SLR: er waren van de drie rolletjes er misschien 10 foto's in focus. De rest zat er allemaal naast![]()
Dit overigens terwijl ik met mijn F1-monster met 135 f2.5 foto na foto in focus knal: heb mijn meest sprekende sportfoto's geschoten met een sportcamera uit 1971![]()
Wat de oude fotografen voor elkaar kregen verbaast me wel eens. Kun je nagaan wat het voor die gasten een verschil moest zijn geweest toen er digitaal kwam, of AF.
Leica MM + Sony A9
OP is aangepast, thx voor de input!mennovanw schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:22:
-de Canon 50 f1.2
-de Canon 135 f3.5
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 05:25 ]
Fuji niet onder de meetzoekers? (x100 Xpro1)
Mamiya? (de midden formaat Mamiya 7, 7II etc.)
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Fuji X100 en XPro-1 lijken qua formaat en opbouw wel op een meetzoeker, maar hebben helemaal geen meetzoeker mechanisme wat ze dus niet kwalificeerd als meetzoeker camera's
Mamiya inderdaad wel. Fuji hoort er alleen in met de Xpan en Xpan2(samen met hasselblad) en de grotere formaten GS645 en GW960.wavemaster100 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:43:
Fuji niet onder de meetzoekers? (x100 Xpro1)
De x100 en Xpro1 hebben behalve de looks weinig met een meetzoeker te maken.
Denk dat het een beetje aan kevin is of echt iedere meetzoeker ooit in de startpost vermeld moet worden, of dat het gewoon een opsomming is van enkele modellen.
Leica MM + Sony A9
Leuk topic!
Ik mis deze nog:
Braun
Kodak
Rollei
Zeiss Ikon (Contax)
Leidorf Wetzlar
Minolta
Kiev
Zorki
Qua Duitse, Japanse en Russische meetzoekers zijn er teveel merken om op te noemen trouwens...
Ik mis deze nog:
Braun
Kodak
Rollei
Zeiss Ikon (Contax)
Leidorf Wetzlar
Minolta
Kiev
Zorki
Qua Duitse, Japanse en Russische meetzoekers zijn er teveel merken om op te noemen trouwens...
Dit topic doet me eraan denken.... ik heb mijn (resterende) meetzoekercamera (een Bonica RF645) al een tijdje niet meer gebruikt. Hij werkt op zich nog wel prima, maar het scherpstellen gaat niet meer zo makkelijk als ik zou willen. De meetzoeker moet namelijk worden gekalibreerd. Tamron Europa serviced de camera niet meer en ik heb geen zin hem naar Azie of de VS te sturen. Servicemanuals krijg ik helaas ook niet, ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens wat ik moet doen. Heeft iemand hier misschien ervaring met het instellen van meetzoekers?
Ja ik, en was geen succes. Volgens mij ben je het best uit als je het een professional laat doen zoals Will van Manen.begintmeta schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:52:
Dit topic doet me eraan denken.... ik heb mijn (resterende) meetzoekercamera (een Bonica RF645) al een tijdje niet meer gebruikt. Hij werkt op zich nog wel prima, maar het scherpstellen gaat niet meer zo makkelijk als ik zou willen. De meetzoeker moet namelijk worden gekalibreerd. Tamron Europa serviced de camera niet meer en ik heb geen zin hem naar Azie of de VS te sturen. Servicemanuals krijg ik helaas ook niet, ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens wat ik moet doen. Heeft iemand hier misschien ervaring met het instellen van meetzoekers?
http://www.kamera-service.info/
Bij mijn vorige camera klopte de lange afstand niet. Als ik op iets scherpstelde op 20 meter afstand, dan zat die er 2 meter naast.
Oneindig kun je op zich makkelijk zelf instellen, Gewoon de lens op oneindig zetten, en de camera richten op iets heel ver weg (liefst de maan) en dan maar draaien tot ze goed staan. Maar dit is maar 1 aspect van de instellingen. De andere zijn heel wat lastiger.
Toen ik oneindig goed had, klopte dichtbij niet meer ect.
Kortom, klusje waarbij je goed moet weten wat je doet, en dus het liefst laten doen door iemand die er ervaring mee heeft.
Leica MM + Sony A9
Logisch, eigenlijk is de meetzoeker ook gewoon de voorloper van de 35mm SLR...PageFault schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:49:
[...]
Vergeet niet dat er ook meetzoekers zijn met een filmformaat groter dan 35mm.
Middenformaat:
-Mamiya
-Bronica
-Fujifilm
-Plaubel
Zo heb ik nog altijd spijt dat ik deze ooit verkocht heb:

Gelukkig wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de metzoeker van mijn huidige schatje:

Linhof Technika III V5, Meetzoeker zit links, maar die gebruik ik overigens nooit. Het is ook alleen een meetzoeker en geen zoeker voor de compositie. Net zoals bij de Schroefdraad-Leica's dus eigenlijk.
Voor mensen met een camera zonder meetzoeker, ze zijn er ook los:
Middenformaat:
-Mamiya
-Bronica
-Fujifilm
-Plaubel
Zo heb ik nog altijd spijt dat ik deze ooit verkocht heb:

Gelukkig wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de metzoeker van mijn huidige schatje:

Linhof Technika III V5, Meetzoeker zit links, maar die gebruik ik overigens nooit. Het is ook alleen een meetzoeker en geen zoeker voor de compositie. Net zoals bij de Schroefdraad-Leica's dus eigenlijk.

Kun je beter een afstandsmeter nemen, is veel preciecer en veel robuster.Enzo Dizono schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:30:
[afbeelding]
http://www.afstandmetersh...310/leica-disto-x310.html
En nog leica ook
Ik heb bovenstaande, zijn ook goedkoper maar deze is ook nog eens waterdicht.
Leica MM + Sony A9
Alles in de OP zetten is inderdaad onbegonnen werk. Wat betreft het feit dat het logisch is dat iedereen die slrs maakt ook meetzoekers heeft gemaakt omdat het ervoor bestond: Fout:
SLR is al gepatenteerd in 1861 en toegepast in 1884. Meetzoekers bestonden vanaf de 19de eeuw, maar pas veel later in 1916 werd er een camera mee gemaak.
SLR is al gepatenteerd in 1861 en toegepast in 1884. Meetzoekers bestonden vanaf de 19de eeuw, maar pas veel later in 1916 werd er een camera mee gemaak.
SpatwaterdichtRobertJRB schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:14:
Kun je beter een afstandsmeter nemen, is veel preciecer en veel robuster.
http://www.afstandmetersh...310/leica-disto-x310.html
En nog leica ook
Ik heb bovenstaande, zijn ook goedkoper maar deze is ook nog eens waterdicht.
Maar wat heb je aan een afstandsmeting die je op de cm of mm nauwkeurig verteld wat de afstand is, als de focus afstandsindicatie op een lens zo'n grove schaal heeft dat je het hooguit met een nauwkeurigheid van plus of min een prei kan instellen?
Goed dat je het zegt voor ik hem een keer onder water ging testenhenkie196 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
[...]
Spatwaterdicht
Maar wat heb je aan een afstandsmeting die je op de cm of mm nauwkeurig verteld wat de afstand is, als de focus afstandsindicatie op een lens zo'n grove schaal heeft dat je het hooguit met een nauwkeurigheid van plus of min een prei kan instellen?
Was meer een geintje, ik heb dat ding niet voor fotografie maar gewoon waar die voor bedoelt is, inmeten van woningen en gebouwen.
Maar hij kan op een statief, dus heb ik hem eens gebruikt en het werkt perfect. Best een manier om lenzen zonder koppeling op een meetzoeker te gebruiken.
Leica MM + Sony A9
Je hebt dus toch maar even je huiswerk gemaakt, die zelfde fout had je namelijk zelf al in de OP gemaaktVerwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:21:
Alles in de OP zetten is inderdaad onbegonnen werk. Wat betreft het feit dat het logisch is dat iedereen die slrs maakt ook meetzoekers heeft gemaakt omdat het ervoor bestond: Fout:
Wilde daar nog op wijzen, maar toen zag ik dat die passage inmiddels weer weg wat
Ik gebruik sinds een twee tal weken deze:

IMG_9828 by Robin Reekmans, on Flickr
Ik wou zeggen dat ik er zeer tevreden over ben maar ben nog niet door men eerste rolletje uit. Ga hem vandaag wel meenemen naar een kunsttentoonstelling als enige camera. De DSLR blijft thuis

IMG_9828 by Robin Reekmans, on Flickr
Ik wou zeggen dat ik er zeer tevreden over ben maar ben nog niet door men eerste rolletje uit. Ga hem vandaag wel meenemen naar een kunsttentoonstelling als enige camera. De DSLR blijft thuis
^^
ik heb een nagenoeg gelijk model:

met een 45mm f/1.8 lens.
Ik heb er 1 keer een rolletje mee volgeschoten. Leuk om (weer) eens te doen.
ik heb een nagenoeg gelijk model:

met een 45mm f/1.8 lens.
Ik heb er 1 keer een rolletje mee volgeschoten. Leuk om (weer) eens te doen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik wilde altijd nog een Mamiya 6, maar ja, vind nu nog maar eens een goede voor een gunstige prijs.
Ik ga vandaag de Voïgtlander 28mm F/1.9 halen voor m'n M6. Shoot al een tijdje met de 50, en heb helemaal in het begin de 35 ook gehad, maar die viel wat tegen. Ben benieuwd naar de kwaliteit van deze lens. Morgen wat testshots maken.
Gefeliciteerd
Steve huff had een vergelijk tussen de 28/2 summicron en de 28/2 nokton (de opvolger van de 28/1.9) op zijn oude website staan maar blijkbaar is die eraf gehaald.
Geen idee dus hoe die 28/1.9 het doet.
Trouwens ook nog gekeken naar de zeiss ZM 28/2.8? Hoeft tweedehands helemaal niet zoveel duurder te zijn, en vond ikzelf echt een geweldige lens.
Steve huff had een vergelijk tussen de 28/2 summicron en de 28/2 nokton (de opvolger van de 28/1.9) op zijn oude website staan maar blijkbaar is die eraf gehaald.
Geen idee dus hoe die 28/1.9 het doet.
Trouwens ook nog gekeken naar de zeiss ZM 28/2.8? Hoeft tweedehands helemaal niet zoveel duurder te zijn, en vond ikzelf echt een geweldige lens.
Leica MM + Sony A9
Nee, eigenlijk niet. Die gast waar ik mijn M6 van had gekocht had deze nog liggen, heb hem er ff op geprobeerd, en ik was er blij mee. Moet wel nog ff een adaptertje zoeken, hij had alleen nog de 50mm adapters liggen. Enig idee waar ik een voigtlander screw naar M mount voor de 28 kan vinden?
Zoiets goed?
http://www.benl.ebay.be/i...Tubes&hash=item2ea1fc0db7
Heb me trouwens nog verkeken op een Nikon F met de FTN lichtmeter. Die ga ik volgende week bij hem halen.
Zoiets goed?
http://www.benl.ebay.be/i...Tubes&hash=item2ea1fc0db7
Heb me trouwens nog verkeken op een Nikon F met de FTN lichtmeter. Die ga ik volgende week bij hem halen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 19:43 ]
Geen idee waar je die adapters kunt vinden.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:38:
Nee, eigenlijk niet. Die gast waar ik mijn M6 van had gekocht had deze nog liggen, heb hem er ff op geprobeerd, en ik was er blij mee. Moet wel nog ff een adaptertje zoeken, hij had alleen nog de 50mm adapters liggen. Enig idee waar ik een voigtlander screw naar M mount voor de 28 kan vinden?
Wel lastig, maar enige verschil is toch dat je de goede kaders niet ziet?
Leica MM + Sony A9
Ja dat is het enige verschil, maar als zo'n adaptertje nog geen 2 tientjes kost, kan dat er evengoed bij.RobertJRB schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:43:
[...]
Geen idee waar je die adapters kunt vinden.
Wel lastig, maar enige verschil is toch dat je de goede kaders niet ziet?
Ikke schiet met een (zwarte) Leice M9 met een Zeiss 28mm Biogon, Leica 35mm Summicron en een Leica 50mm Summilux. Ik zou graag nog een sub-24mm (15 of 18mm) lens willen, maar ik hik vooral tegen die externe (dure) viewfinders op.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:41:
[...]
Vroeger heb ik leren fotograferen met een rangefinder camera (Ricoh 500 series met vaste 40mm lens) en sinds de release van de M9 stond de camera op mijn verlanglijstje.
De reden dat ik niet (meer) voor een analoge rangefinder ben gegaan is dat gehannes met film (en de bijkomende kosten). Op een aantal vlakken ben ik toch wel een hollander (dus geef ik maar circa 10k uit aan hardware..........)
Ik zou op zich ook best die nieuwe M willen, maar dat zal op z'n vroegst pas ergens in 2015/16 zijn. Dan is tie waarschijnlijk redelijk goed beschikbaar en zijn de bugs er ook wel uit
[ Voor 12% gewijzigd door BlaTieBla op 02-04-2013 22:08 . Reden: URL werkte niet meer ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Als je er een 18mm bij koopt heb je precies dezelfde brandpunt afstanden als ik heb.BlaTieBla schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:02:
[...]
Ikke schiet met een (zwarte) Leice M9 met een Zeiss 28mm Biogon, Leica 35mm Summicron en een Leica 50mm Summilux. Ik zou graag nog een sub-24mm (15 of 18mm) lens willen, maar ik hik vooral tegen die externe (dure) viewfinders op.
Vroeger heb ik leren fotograferen met een rangefinder camera (Ricoh 500 series met vaste 40mm lens) en sinds de release van de M9 stond de camera op mijn verlanglijstje.
Ik zou op zich ook best die nieuwe M willen, maar dat zal op z'n vroegst pas ergens in 2015/16 zijn. Dan is tie waarschijnlijk redelijk goed beschikbaar en zijn de bugs er ook wel uit.
Heb je ooit overwogen de 28 of 35 eruit te doen omdat ze redelijk dicht op elkaar zitten? Ik twijfel nog steeds of ik de 35 summicron zal houden aangezien ik al een 28 summicron heb en sneller die pak.
Over die dure viewfinders, ik heb een 24mm lang gebruikt zonder externe zoeker. Je moet alleen niet zo heel precies willen kaderen, maar opzich gaat het prima. 21mm gaat ook nog met wat ervaring, maar dan moet je helemaal niet strak willen foucssen.
Voor de 18mm heb je wel echt een zoeker nodig.
Als je die van leica te duur vind is die van zeiss ook erg goed. ik heb die van leica gekozen omdat die in een opbergdoorsje komt, net wat kleiner is, en omdat zilver chrome beter bij de camera paste.
De goedkopere leica zoom zoeker (21,24,28 vario zoeker) is ook erg fijn. En qua prijs niet extreem.
Ik weet niet of voightlander ook 18mm zoekers heeft.
Leica MM + Sony A9
Ondanks dat de 28 en 35 redelijk dicht bij elkaar zitten gebruik ik ze toch allebei redelijk veel. Ik gok zo maar dat er nog wel een (Leica) 21mm en een Voigtlander 15mm komt. Die laatste vooral vanwege de prijs. De tekortkomingen van die 15mm vallen bij mij voor een heel groot deel weg, omdat ik veel omzet naar zwartwit.
Ik ben vandaag opstap geweest met de 28mm. Film is nu aan het drogen, ik post vanavond nog wel wat foto's. Ook mijn eerste ervaring met Ilford Pan F+, ben eens benieuwd, dan schrijf ik morgen nog wel even een review over de 28mm.
abrakadaver schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:01:
[...]
Ik met een Yashica Electro 35GX, maar is niet m'n primaire camera en schiet er minder dan 10 rolletjes per jaar mee. Dus niet echt actief.

Brothers by koenrutten, on Flickr
Die bovenste dus, ik ben wel enthousiast over fixed lens camera's.
Of eigenlijk, ik ben juist niet zo enthousiast over de bruikbaarheid van de (meet)zoeker bij verschillende brandpunten.
Ik heb eens een paar weken een leica CL geleend omdat ik die toen eentje wilde kopen maar vond de zoeker eigenlijk alleen maar bruikbaar met de 40mm lens.
Met een 28mm is ie super onnauwkeurig op alles behalve oneindig (parallax) en 90mm is net te klein om serieus te kaderen. Dus dan blijft de standaard 40 (en 50) over, komt nog bij dat kaderen met alles behalve 28, 40, 50 of 90 sowieso al gokken is met de ingebouwde zoeker.
Hoe ervaren de meetzoeker liefhebbers die zoeker?
Ik heb geen problemen met onnauwkeurigheid bij 28mm. Maar de M's corrigeren de parralax ook, weet niet of de CL dat ook deed. Ook is de M9 afgesteld op volgens mij 2 meter afstand, wat ik vaker gebruik dan oneindig.abrakadaver schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:56:
[...]
[afbeelding]
Brothers by koenrutten, on Flickr
Die bovenste dus, ik ben wel enthousiast over fixed lens camera's.
Of eigenlijk, ik ben juist niet zo enthousiast over de bruikbaarheid van de (meet)zoeker bij verschillende brandpunten.
Ik heb eens een paar weken een leica CL geleend omdat ik die toen eentje wilde kopen maar vond de zoeker eigenlijk alleen maar bruikbaar met de 40mm lens.
Met een 28mm is ie super onnauwkeurig op alles behalve oneindig (parallax) en 90mm is net te klein om serieus te kaderen. Dus dan blijft de standaard 40 (en 50) over, komt nog bij dat kaderen met alles behalve 28, 40, 50 of 90 sowieso al gokken is met de ingebouwde zoeker.
Hoe ervaren de meetzoeker liefhebbers die zoeker?
Bij de 90mm heb ik zelf ook nooit echt problemen gehad. Natuurlijk is het klein, maar ik kan precies dat op de foto krijgen wat ik ook op de foto wilde hebben. Ook met een 135mm was dit zo. Hoewel die wel echt tegen de grenzen aangaat van wat goed te gebruiken is.
Er zijn trouwens ook 1,25 of 1,5x zoekervergroters waardoor die lange afstanden net wat beter bruikbaar zijn.
Leica MM + Sony A9
De CL corrigeert de parallax wel met framelines, maar heeft geen framelines op 28mm. De rand van de zoeker komt overeen met 28mm-ish dus daar kader je dan mee. Relaxed iig dat dat op de M wat beter gaat.RobertJRB schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:40:
[...]
Ik heb geen problemen met onnauwkeurigheid bij 28mm. Maar de M's corrigeren de parralax ook, weet niet of de CL dat ook deed. Ook is de M9 afgesteld op volgens mij 2 meter afstand, wat ik vaker gebruik dan oneindig.
Kijk ik net op de site van Voigtlander, kom ik dit tegen:
Voigtlaender 21mm F1.8 Ultron

Ben zeker de enige die dit niet wist ?
Leica zal de enige blijven met een 21/1.4 maar F1.8 is toch ook een aardige prestatie.
Hij ziet er ook wel echt bruut uit hoor. Weet niet waarom, maar dit is echt hoe een lens moet zijn.
En 10 aperture blades, waar is de kwijl smiley als je 'm nodig heb.
Voigtlaender 21mm F1.8 Ultron

Ben zeker de enige die dit niet wist ?
Leica zal de enige blijven met een 21/1.4 maar F1.8 is toch ook een aardige prestatie.
Hij ziet er ook wel echt bruut uit hoor. Weet niet waarom, maar dit is echt hoe een lens moet zijn.
En 10 aperture blades, waar is de kwijl smiley als je 'm nodig heb.
[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 25-10-2012 15:08 ]
Inderdaad al erg oud nieuws 
Volgens mij nog niet zo lang geleden aangekondigt, wist niet dat die al verkrijgbaar is.
Persoonlijk zou ik er niet zo snel voor gaan. Maar de 21/1.4 summilux heb ik ook niet zoveel mee. Te groot, te zwaar, te duur, te kleine scherptediepte om te zonefocussen (wat met een opsteekzoeker erg fijn is) en ze zijn ook niet zo goed als de lichtzwakkere 21mm's als de zeiss 21/2.8 21/4.5 of de leica 21/3.8.
Maar als goedkoop 21 lux altenatief zal deze best fijn zijn lijkt me. En op de leica M met EVF is het natuurlijk al een stuk makkelijker in gebruik.
Volgens mij nog niet zo lang geleden aangekondigt, wist niet dat die al verkrijgbaar is.
Persoonlijk zou ik er niet zo snel voor gaan. Maar de 21/1.4 summilux heb ik ook niet zoveel mee. Te groot, te zwaar, te duur, te kleine scherptediepte om te zonefocussen (wat met een opsteekzoeker erg fijn is) en ze zijn ook niet zo goed als de lichtzwakkere 21mm's als de zeiss 21/2.8 21/4.5 of de leica 21/3.8.
Maar als goedkoop 21 lux altenatief zal deze best fijn zijn lijkt me. En op de leica M met EVF is het natuurlijk al een stuk makkelijker in gebruik.
Met de rand kaderen is inderdaad niet echt precies. Met de M8 en M9 ook niet. Ik gebruikte dat voor een 24mm lens, ging eigenlijk prima, maar vaak zat net iets wel of net iets niet erop gehad. Dus toen toch maar een opsteekzoeker gekocht.abrakadaver schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:50:
[...]
De CL corrigeert de parallax wel met framelines, maar heeft geen framelines op 28mm. De rand van de zoeker komt overeen met 28mm-ish dus daar kader je dan mee. Relaxed iig dat dat op de M wat beter gaat.
[ Voor 32% gewijzigd door RobertJRB op 25-10-2012 15:21 ]
Leica MM + Sony A9
Ik wil 'm alleen omdat 'ie mooi is.
Over verkrijgbaarheid geen idee.
Maar inderdaad, kan me voorstellen dat er heel wat compromissen in zitten om aan de F1.8/F1.4 te komen. Heb pas was samples zitten kijken van de 21 Summilux waar alleen wide-open was geschoten, dan denk je toch wel even hmm is dat nou leica ? Maar goed je moet 'm dan ook wel 'goed' gebruiken in plaats van expres de fouten opzoeken. Ik zou ook niet twijfelen en voor de 21/3.8 gaan, maar het blijft cool!
Als de voigtlander het nou beter doet dan de Leica, en misschien mooie bokeh heeft, dat zou wat zijn...
Maar inderdaad, kan me voorstellen dat er heel wat compromissen in zitten om aan de F1.8/F1.4 te komen. Heb pas was samples zitten kijken van de 21 Summilux waar alleen wide-open was geschoten, dan denk je toch wel even hmm is dat nou leica ? Maar goed je moet 'm dan ook wel 'goed' gebruiken in plaats van expres de fouten opzoeken. Ik zou ook niet twijfelen en voor de 21/3.8 gaan, maar het blijft cool!
Als de voigtlander het nou beter doet dan de Leica, en misschien mooie bokeh heeft, dat zou wat zijn...
Sorry, 21/3.4 is het. De 18 en 24mm zijn 3.8.jesper86 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:42:
Ik wil 'm alleen omdat 'ie mooi is.Over verkrijgbaarheid geen idee.
Een gebruiker op het FM forum heeft een 21 lux, en wat hij ervan laat zien is het wel echt een geweldige lens, maar wel voor waar hij hem gebruikt. De 21/3.4 SE is veel veelzijdiger.
Wel maakt de prijs van de voightlander het makkelijker toegankelijk. Voor de prijs van 1 lux heb je de SE en deze voightlander.
Ben benieuwd hoe die uit de tests komt.
Leica MM + Sony A9
Voor iedereen die zich afvraagt hoe een leica lens zich nou echt verhoud tot de canon L's zonder het verschil in sensor ect.
Door de nieuwe M-240 met liveview is het mogelijk andere soort lenzen te focussen, en daarmee dus om een vergelijk te maken.
Er zijn er natuurlijk nog niet veel die de nieuwe M240 hebben, maar op het leica focus is iemand die de canon 17mm TSE tegen de leica 18mm super elmar heeft getest.
http://www.l-camera-forum...e-tilt-2.html#post2363180
Eerst de foto met de canon:
http://farm9.staticflickr...09017195_96a2aa3782_o.jpg
Dan de foto met de leica:
http://farm9.staticflickr...10120624_bd727e53b2_o.jpg
En dan 100% crops:
Canon 17 TSE - net uit het centrum

Leica 18 SE - net uit het centrum

Canon 17 TSE - verre onderhoek

Leica 18 SE - verre onderhoek
Door de nieuwe M-240 met liveview is het mogelijk andere soort lenzen te focussen, en daarmee dus om een vergelijk te maken.
Er zijn er natuurlijk nog niet veel die de nieuwe M240 hebben, maar op het leica focus is iemand die de canon 17mm TSE tegen de leica 18mm super elmar heeft getest.
http://www.l-camera-forum...e-tilt-2.html#post2363180
Eerst de foto met de canon:
http://farm9.staticflickr...09017195_96a2aa3782_o.jpg
Dan de foto met de leica:
http://farm9.staticflickr...10120624_bd727e53b2_o.jpg
En dan 100% crops:
Canon 17 TSE - net uit het centrum

Leica 18 SE - net uit het centrum

Canon 17 TSE - verre onderhoek

Leica 18 SE - verre onderhoek

Leica MM + Sony A9
Mooi dat je er door liveview ook andere lenzen op kwijt kan (niet dat ik daar veel gebruik van zou maken).
Op groot formaat lijkt het alsof de Leica (van binnen naar buiten) van licht naar donker gaat ('klassieke' vignetering). De Canon doet voor mijn gevoel het tegenovergestelde. Die gaat van een relatief donker centrum naar lichtere randen.
De M240 staat op de verlanglijst (over een kleine twee jaar ofzo). Betere ISO performance, Liveview en de (externe) EVF zijn wel de redenen om tzt te upgraden. Eerst de kinderziektes uit de firmware.
Maar eerst staat er nog een Zeiss 18mm op de verlanglijst.
Op groot formaat lijkt het alsof de Leica (van binnen naar buiten) van licht naar donker gaat ('klassieke' vignetering). De Canon doet voor mijn gevoel het tegenovergestelde. Die gaat van een relatief donker centrum naar lichtere randen.
De M240 staat op de verlanglijst (over een kleine twee jaar ofzo). Betere ISO performance, Liveview en de (externe) EVF zijn wel de redenen om tzt te upgraden. Eerst de kinderziektes uit de firmware.
Ik zie wat je bedoelt.BlaTieBla schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:32:
Mooi dat je er door liveview ook andere lenzen op kwijt kan (niet dat ik daar veel gebruik van zou maken).
Verschil in scherpte is ook groter dan ik had gehoopt. Heb steeds het idee de 18 SE in te ruilen voor de 17 TSE, maar als ik dit zie ga ik weer erg twijfelen of ik de 18 SE, ondanks het gebrek aan shift, wel wil missen.
Lijkt trouwens alsof de canon in het centrum veel onscherper is dan richting de randen. Het middelste raam is gewoon bijna wazig, terwijl richting links en rechts de scherpte toeneemt.
Qua CA doen ze het allebei gewoon goed, aan de sneeuw te zien.
Zelf er niet helemaal uit wat ik ga doen met de M-240. Heb de M9P nog niet eens een jaar en is eigenlijk precies wat ik zocht. Filmen lijkt me totaal niet nodig.
Enige wat fijn zou zijn is bijvoorbeeld het gebruik van de Zeiss ZM 15mm die niet rangefinder gekoppeld is. Die kan wel opeens veel fijner in gebruik worden, hoewel focussen met 15mm natuurlijk redelijk relatief is.
Misschien wachten tot ze de M240P uitbrengen
ps, Mocht ik toch beslissen de 18mm Super elmar de deur uit te doen, moet ik het dan even laten weten?
Uit 2011, compleet met de orginele leica metal 18mm zoeker en filteradapter. Nieuw totaal zo'n 3300 euro (2500+680+100) dus ook tweedehands wel duurder dan de 18mm zeiss, maar wel veel fijner
[ Voor 8% gewijzigd door RobertJRB op 01-04-2013 22:30 ]
Leica MM + Sony A9
Volgens de test had hij ook scherpgesteld op iets voor oneindig. Niet dat het bij het gebruikte diafragma veel verschil uit zal/mag maken maar toch. Ik denk dat hij beter twee keer scherp had kunnen stellen op één punt.
Ik vraag me af in hoeverre de adapter zelf is meegerekend in het verhaal. De plaatjes die je ziet zijn het eindresultaat wat uit de camera komt rollen dus eigenlijk heb je hier de plaatjes van lens op camera en van lens op adapter op camera. In het topic waar naar wordt gelinkt is er ook al iemand die zich dit afvraagt. Juist door het gebruik van een adapter kun je niet spreken van een daadwerkelijke vergelijking tussen Leica en Canon L glas. Dan is het niet veel anders als wanneer je met adapters op een of andere m4/3 camera gaat werken.
Het enige waar dit je bij kan helpen is of je Leica glas moet aanschaffen of Canon L met adapter wanneer je gaat voor super beeldkwaliteit.
Het enige waar dit je bij kan helpen is of je Leica glas moet aanschaffen of Canon L met adapter wanneer je gaat voor super beeldkwaliteit.
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 04-04-2013 21:04 ]
Inderdaad, randen scherper dan centrum.... of flinke field curvature of misfocus, maar heel vreemd in ieder geval.RobertJRB schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:24:
Lijkt trouwens alsof de canon in het centrum veel onscherper is dan richting de randen. Het middelste raam is gewoon bijna wazig, terwijl richting links en rechts de scherpte toeneemt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het blijkt dat dit een M9 was, en dus dat er is scherpgesteld op basis van de afstandschaal. Met 17mm, f/8 zou dit prima te doen zijn maar op de M met liveview kun je wel prima scherpstellen.ppl schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:03:
Ik vraag me af in hoeverre de adapter zelf is meegerekend in het verhaal. De plaatjes die je ziet zijn het eindresultaat wat uit de camera komt rollen dus eigenlijk heb je hier de plaatjes van lens op camera en van lens op adapter op camera. In het topic waar naar wordt gelinkt is er ook al iemand die zich dit afvraagt. Juist door het gebruik van een adapter kun je niet spreken van een daadwerkelijke vergelijking tussen Leica en Canon L glas. Dan is het niet veel anders als wanneer je met adapters op een of andere m4/3 camera gaat werken.
De scherpte aan de randen, en minder scherpte in het centrum kan komen door de adapter die net niet recht zit en zo dus een tilt effect geeft. Maar ook in het beeld dat later gepost is komt het terug. En dat was gewoon op een 5D of 1Ds.
Buiten dat een adapter verkeerd kan zijn en misschien de focus verlegt denk ik wel dat de M240 een prima basis kan zijn om te vergelijken.
Door de korte registerafstand is er geen glas of iets dergelijk nodig om het passend te krijgen. En met de liveview kun je ervan uitgaan dat er op de optimale scherpte scherpgesteld wordt. Hoe erg de adapter er ook naast zit, met LV kun je gewoon prima scherpstellen.
Wordt een ander verhaal met oneindig, als de adapter dat niet haalt. Maar dat is hier toch niet van toepassing.
Je kunt sowieso vergelijken op kleur, bokeh, contrast ect. En scherpte dus ook door de LV.
Het lijkt inderdaad op een test op m3/4 maar dan op een full frame sensor die ook nog eens extra gecorrigeerd is voor een korte registerafstand.
Bij m3/4 deden de leica's vreemd door de korte afstand tot de sensor, dat is er nu niet meer.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertJRB op 04-04-2013 21:54 ]
Leica MM + Sony A9
Nieuws in meetzoekerland:
Bij het 100 jarige bestaan van leica zijn er verschillende nieuwe producten geintroduceerd waaronder 2 nieuwe lenzen, 1 nieuwe camera, 1 bijna nieuwe camera en een nieuwe limited edition.
- Leica M Monochrom zilver:
De bijna nieuwe camera. De monochrom is vanaf nu naast zwart ook te bestellen in een het zilver. Onderhuids is die precies hetzelfde als de zwarte Monochrom.

- Leica 90mm f/4 Makro-M
Nieuwe lens vooral gericht op de M240. De oude 90mm makro moest omgedraaid worden en op een speciale adapter gezet worden om dichtbij te kunnen focussen. Dit nieuwe model kan van dichtbij tot oneindig zonder dat er iets gedaan hoeft te worden. Daarnaast is er een nieuwe adapter die de lens tot 1:2 laat gaan. Dit uiteraard via liveview op de M240.

- Leica 28mm f/1.4 Summilux-M
Nu nog onderdeel van een special edition maar hoogstwaarschijnlijk binnenkort voor de rest van de wereld te koop. Buiten het plaatje is er nog niets bekend van de lens, zelfs geen prijs. Aangezien de 28mm f/2 zo'n 3500 euro kost zal deze wel flink aan de prijs zijn. Ik schat zelf zo'n 5000 euro.

- Leica M-A
Nieuwe analoge camera. Lijkt veel op de leica MP maar mist ten opzichte van de MP een lichtmeter. Is dus volledig onafhankelijk van batterijen.
Onderdeel van de special edition en nog niet bekend of die ook als gewone editie op de markt komt. Ziet er bijzonder gaaf uit...

Voor de duidelijkheid, is de camera rechts. De linker is een M monochrom.
- Leica M 100 jaar M set.
Zie foto boven. Gelimiteerde set van 101 stuks ter ere van het 100 jarige bestaan en de opening van een nieuwe fabriek.
Bestaat uit een stalen M-M (monochrom), M-A en de 28, 35 en 50 summiluxen met een stalen afwerking. Prijs is nog onbekend maar als je alles los zou kopen zit je snel op de 23.000 euro dus denk dat het er flink boven zal zitten.
Hele lijst zo, weer genoeg om voor te gaan sparen
Vooral die M-A lijkt me wel wat in het zwart. De 28/1.4 ook maar kan eigenlijk niet bedenken waarom ik die boven mijn 28/2 zou verkiezen.
Bij het 100 jarige bestaan van leica zijn er verschillende nieuwe producten geintroduceerd waaronder 2 nieuwe lenzen, 1 nieuwe camera, 1 bijna nieuwe camera en een nieuwe limited edition.
- Leica M Monochrom zilver:
De bijna nieuwe camera. De monochrom is vanaf nu naast zwart ook te bestellen in een het zilver. Onderhuids is die precies hetzelfde als de zwarte Monochrom.

- Leica 90mm f/4 Makro-M
Nieuwe lens vooral gericht op de M240. De oude 90mm makro moest omgedraaid worden en op een speciale adapter gezet worden om dichtbij te kunnen focussen. Dit nieuwe model kan van dichtbij tot oneindig zonder dat er iets gedaan hoeft te worden. Daarnaast is er een nieuwe adapter die de lens tot 1:2 laat gaan. Dit uiteraard via liveview op de M240.

- Leica 28mm f/1.4 Summilux-M
Nu nog onderdeel van een special edition maar hoogstwaarschijnlijk binnenkort voor de rest van de wereld te koop. Buiten het plaatje is er nog niets bekend van de lens, zelfs geen prijs. Aangezien de 28mm f/2 zo'n 3500 euro kost zal deze wel flink aan de prijs zijn. Ik schat zelf zo'n 5000 euro.

- Leica M-A
Nieuwe analoge camera. Lijkt veel op de leica MP maar mist ten opzichte van de MP een lichtmeter. Is dus volledig onafhankelijk van batterijen.
Onderdeel van de special edition en nog niet bekend of die ook als gewone editie op de markt komt. Ziet er bijzonder gaaf uit...

Voor de duidelijkheid, is de camera rechts. De linker is een M monochrom.
- Leica M 100 jaar M set.
Zie foto boven. Gelimiteerde set van 101 stuks ter ere van het 100 jarige bestaan en de opening van een nieuwe fabriek.
Bestaat uit een stalen M-M (monochrom), M-A en de 28, 35 en 50 summiluxen met een stalen afwerking. Prijs is nog onbekend maar als je alles los zou kopen zit je snel op de 23.000 euro dus denk dat het er flink boven zal zitten.
Hele lijst zo, weer genoeg om voor te gaan sparen
Leica MM + Sony A9
Net even de TS gelezen, want ik wist ook niet wat een meetzoeker camera is. Maar ik moet zeggen dat het me heel erg aanspreekt 
Ga me er dan ook zeker eens goed in verdiepen.
Wat zijn leuke 2e hands meetzoeker camera's voor een relatief 'meetzoeker'-noobie budget?
Ga me er dan ook zeker eens goed in verdiepen.
Wat zijn leuke 2e hands meetzoeker camera's voor een relatief 'meetzoeker'-noobie budget?
Wat is je relatief 'meetzoeker'-noobie budget? Er zijn heel veel goedkopere meetzoeker compact camera's. Bessa heeft betaalbare meetzoekers, Zeiss Ikon ook. Voor 4~500 euro koop je een M3, een M6 is zo'n 8~900 euro.
O, en je kunt ook nog naar Contax, Konica of Nikon meetzoekers kijken, zijn ook erg goed.
O, en je kunt ook nog naar Contax, Konica of Nikon meetzoekers kijken, zijn ook erg goed.
[ Voor 17% gewijzigd door lateef op 23-05-2014 13:17 ]
Ik ben nog nooit een M3 tegengekomen voor 4-500 euro. Meest goedkope M camera die ik ken is de M4P die rond de 700 schommelt, soms 600 als die in slechte staat is.
Vergeet ook niet dat je er dan nog een lens bij moet hebben
[ Voor 28% gewijzigd door RobertJRB op 23-05-2014 16:10 ]
Leica MM + Sony A9
Beetje de Apple* onder de camera's dus zo'n Leica? 
Of is het wel echt gerechtvaardigd die prijs? Qua kwaliteit/afwerking?
* waardevast
* waardevast
[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 23-05-2014 16:40 ]
Body online zie ik M3's regelmatig langskomen voor 4~500 euro. Je moet er inderdaad nog wel een lens bij hebben, zou eventueel natuurlijk ook van een ander merk kunnen zijn.RobertJRB schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:05:
[...]
Ik ben nog nooit een M3 tegengekomen voor 4-500 euro. Meest goedkope M camera die ik ken is de M4P die rond de 700 schommelt, soms 600 als die in slechte staat is.
Vergeet ook niet dat je er dan nog een lens bij moet hebben
Prijsstelling van Leica's is beetje tweeledig, enerzijds is kwaliteit/afwerking top-notch, anderzijds wordt de prijs regelmatig opgedreven door schaarsheid en verzamelaars.
Denk dat ik de verkeerde ben om dat aan te vragenpdebie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:39:
Beetje de Apple* onder de camera's dus zo'n Leica?
* waardevast
Ik vind ze zelf de prijzen zeker waard. De bouw en kwaliteit staat echt boven al het andere. Maar in totaal loopt het wel erg op. Of dat je de extra prijs waard is, is aan jezelf.
Ik zou ze trouwens niet willen vergelijken met apple. Steve Jobs vergeleek apple overigens wel met Leica
Leica MM + Sony A9
Een goed Mamya 6 of ook een Mamiya 7 of Bronica RF645 zijn eventueel ook aardig (maar doorgaan niet laag geprijsd helaas)
[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 23-05-2014 17:17 ]
Net even zitten zoeken en zie inderdaad body's voor 500 euro staan. Valt me erg mee.lateef schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:49:
[...]
Body online zie ik M3's regelmatig langskomen voor 4~500 euro. Je moet er inderdaad nog wel een lens bij hebben, zou eventueel natuurlijk ook van een ander merk kunnen zijn.
Prijsstelling van Leica's is beetje tweeledig, enerzijds is kwaliteit/afwerking top-notch, anderzijds wordt de prijs regelmatig opgedreven door schaarsheid en verzamelaars.
Een lens van een ander merk kan ook prima, maar zou toch wel sowieso voor 1 leicalens gaan. Gewoon om dat te kunnen ervaren.
Leica MM + Sony A9
De nieuwe 50mm summicron of de 50mm noctilux zijn leuke objectieven om mee te beginnen
Overigens, waarom zou je een meetzoeker willen hebben? Nu staat er achter je link niet zo veel foto's en die zijn wellicht niet zo representatief voor je fotografie, maar ze staan wel heel ver van het soort foto's waarvoor een meetzoeker voordelen biedt. Voor straatfotografie, documentair en in zekere mate architectuur zijn het ideale camera's, maar voor de meeste andere vormen zou ik voor een ander type camera kiezen.pdebie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:21:
Net even de TS gelezen, want ik wist ook niet wat een meetzoeker camera is. Maar ik moet zeggen dat het me heel erg aanspreekt
Het is de techniek, waarop het toestel werkt t.o.v. een DSLR, wat me erg aanspreekt.
- Een losse zoeker die niet zwart wordt zodra je knipt.
- Dat je kan zien wat er "buiten de kaders" gebeurt.
Dat soort dingen.
- Een losse zoeker die niet zwart wordt zodra je knipt.
- Dat je kan zien wat er "buiten de kaders" gebeurt.
Dat soort dingen.
Voor de mensen die graag een leica M willen proberen (of een leica T overigens)
Er is nu een testdrive programma waarbij je een leica M 240, 35mm summicron, 50mm summicron en een EVF een paar dagen te leen krijgt.
http://www.leicatestdrive.nl/
Programma is gratis, maar volgens mij bepaald de dealer of je de set ook echt meekrijgt.
Er is nu een testdrive programma waarbij je een leica M 240, 35mm summicron, 50mm summicron en een EVF een paar dagen te leen krijgt.
http://www.leicatestdrive.nl/
Programma is gratis, maar volgens mij bepaald de dealer of je de set ook echt meekrijgt.
Leica MM + Sony A9
Ik zou niet eens de hele set hoeven. Ik zou best wel een paar dagen alleen met de 240 + EVF willen testen. De objectieven heb ik zelf wel.
Ben alleen bang dat er dan ook snel een upgrade in huize BlaTieBla aan zit te komen.....
Ben alleen bang dat er dan ook snel een upgrade in huize BlaTieBla aan zit te komen.....
ik heb me aangemeld maar heb de objectieven ook niet nodig.BlaTieBla schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:56:
Ik zou niet eens de hele set hoeven. Ik zou best wel een paar dagen alleen met de 240 + EVF willen testen. De objectieven heb ik zelf wel.
Gevaar is inderdaad dat je eraan gehecht raakt, maar dat risico wil ik wel nemen
Zou voor mij zelfs voordeliger zijn, gaan de MM en A7 eruit voor een m240.
Leica MM + Sony A9
Ik heb het bericht binnen dat er contact wordt opgenomen als ze de spulen binnen hebben. Ben wel benieuwd naar de tijdsduur en voorwaarden.
De lijst van de volgens geruchten waarschijnlijke aankondigingen met Photokina is lang !
Links naar elk gerucht op Leicarumors.com
- Leica V-Lux Typ 114 camera
- Leica M Monochrom Typ 230 camera
- Leica S medium format camera
- New Leica cloud service for photographers
- Leica D-Lux 6 replacement
- Leica X Typ 113 camera
- Leica M-E camera replacement
- New Leica 35mm f/2.0 Summicron M lens
- Leica 28mm Summilux-M f/1.4 ASPH lens (non-limited edition)
- Vario-Elmar-T 55-135mm f/3.5-4.5 ASPH
- Super-Vario-Elmar-T 11-23mm f/3.5-4.5 ASPH
Inderdaad een lange lijst, maar deze twee (eigenlijk de mooiste) geruchten zijn al ongegrond gebleken:jesper86 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:22:
De lijst van de volgens geruchten waarschijnlijke aankondigingen met Photokina is lang !
[...]
Leica M Monochrom Typ 230 camera - Is de huidige monochrom in een ijzeren afwerking uit de 100 jarige set.
New Leica 35mm f/2.0 Summicron M lens - Bleek gewoon het huidige model...
Leica MM + Sony A9
Vreemd dat zou hij toch moeten weten dan. Die twee hebben in principe niks nodig inderdaad, of zou de Monochrom een CMOS sensor krijgen met Live-view, accessoire port, en een high-res schermpje? Zonder kleur maakt het toch niks uit of het nou een CCD is of niet .. of wel? Maar nu ik er over nadenk, dat heeft eigenlijk ook 0,0 nut op een Monochrom camera, dus dat zal wel niet indd. Behalve een nieuw schermpje dan.. dat mag altijd, maar of ze daar een nieuwe camera voor gaan uitbrengen ..
Voor de 35/2 kan ik me voorstellen dat ze die updaten met een nieuwe afwerking aan de voorzijde (afscherming van de lens-hood-draad zegmaar), nieuwe bijhorende lenskap, en een zwart verfje over het m-mount draad (dat nu nogsteeds goud is toch?). Dat het verder dezelfde lens was had ik ook gezien. =) Maar het is wel netjes om de hele lijn een consistent uiterlijk te geven, relatief kleine moeite.
Anyway, ben vooral benieuwd naar de 28 Summilux. Dat zou toch wel eens een geweldig ding kunnen worden, is men daar niet enthousiast over? Ik hoor/zie er zo weinig over. Waarschijnlijk kijk ik gewoon niet op de juiste plekken van het web .. Of iedereen denkt, ik kan 'm toch niet betalen en mijn Summicron is goed zat.
Voor de 35/2 kan ik me voorstellen dat ze die updaten met een nieuwe afwerking aan de voorzijde (afscherming van de lens-hood-draad zegmaar), nieuwe bijhorende lenskap, en een zwart verfje over het m-mount draad (dat nu nogsteeds goud is toch?). Dat het verder dezelfde lens was had ik ook gezien. =) Maar het is wel netjes om de hele lijn een consistent uiterlijk te geven, relatief kleine moeite.
Anyway, ben vooral benieuwd naar de 28 Summilux. Dat zou toch wel eens een geweldig ding kunnen worden, is men daar niet enthousiast over? Ik hoor/zie er zo weinig over. Waarschijnlijk kijk ik gewoon niet op de juiste plekken van het web .. Of iedereen denkt, ik kan 'm toch niet betalen en mijn Summicron is goed zat.
Ik begrijp ook niet waarom LR (leica rumors) daar aan vast blijft houden.jesper86 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:08:
Vreemd dat zou hij toch moeten weten dan. Die twee hebben in principe niks nodig inderdaad, of zou de Monochrom een CMOS sensor krijgen met Live-view, accessoire port, en een high-res schermpje? Zonder kleur maakt het toch niks uit of het nou een CCD is of niet .. of wel? Maar nu ik er over nadenk, dat heeft eigenlijk ook 0,0 nut op een Monochrom camera, dus dat zal wel niet indd. Behalve een nieuw schermpje dan.. dat mag altijd, maar of ze daar een nieuwe camera voor gaan uitbrengen ..
De type 230 is de camera links:

Een monochrom in stainless steel uit de 100 year leica limited serie. Vanwege dat materiaal moest er in Korea een nieuwe licentie aangevraagd worden. Uit die aanvraag concludeerde LR dat het om een nieuwe camera gaat met wifi en blijft daarbij. Terwijl je bij leica zo kan zien dat het niet klopt.
Daarnaast heeft leica aangegeven de monochrom lang in productie te willen houden (langer dan normaal) dus na 2 jaar zou vreemd zijn. En is er net de zilveren versie beschikbaar gekomen.
Ik denk zelf dat leica goed gaat nadenken of ze de monochrom ooit op laten volgen door een M240 met monochrom sensor inclusief dingen als video/ LV ect.
De MM verkoopt tegen de verwachtingen in (bij introductie zouden er zo'n 1000 gemaakt worden) erg goed. Volgens mij iets van 6000 per jaar.
Bij veel winkels verkoopt die zelfs beter dan de M240. Laat volgens mij zien dat veel klanten helemaal niet zitten te wachten op een veel modernere camera maar juist graag een zo'n basic mogelijke camera willen.
Die mount is van messing inderdaad. Bij de meeste lenzen is dat trouwens zo. Alleen de nieuwste lenzen hebben een zwarte.Voor de 35/2 kan ik me voorstellen dat ze die updaten met een nieuwe afwerking aan de voorzijde (afscherming van de lens-hood-draad zegmaar), nieuwe bijhorende lenskap, en een zwart verfje over het m-mount draad (dat nu nogsteeds goud is toch?). Dat het verder dezelfde lens was had ik ook gezien. =) Maar het is wel netjes om de hele lijn een consistent uiterlijk te geven, relatief kleine moeite.
Vind zelf de zonnekap van de 35 cron ook niet echt de mooiste. Maar het is wel een van de meest fijne. Echt ontzettend compact, bijna niet te zien in de zoeker en doet waar die voor is. Zou voor mij iig geen reden zijn voor een nieuwe.
Ik zie wel een paar mensen die er veel interesse in hebben. De reden dat niet veel mensen ernaar uit kijken komt volgens mij door de volgende punten:Anyway, ben vooral benieuwd naar de 28 Summilux. Dat zou toch wel eens een geweldig ding kunnen worden, is men daar niet enthousiast over? Ik hoor/zie er zo weinig over. Waarschijnlijk kijk ik gewoon niet op de juiste plekken van het web .. Of iedereen denkt, ik kan 'm toch niet betalen en mijn Summicron is goed zat.
- De 28mm f/2 is een van leica's beste lenzen en er is weinig te wensen./ verbeteren.
- De 28mm f/1.4 is erg groot en zal de zoeker erg blokkeren waar de 28 f/2 juist erg compact is (zonder zonnekap).
- Met een 28/2.8, 28/2, 24/1.4, 35/1.4, 35/2, 24/3.8 allemaal in de buurt is de markt al redelijk verzadigt.
- Belangrijkste is de prijs. De 21 en 24 summiluxen kosten beide 6000 euro. De 28/2 kost 3400 euro. De 28/1.4 zal denk ik meer aan de kant van de 24/1.4 zitten wat hem voor de meeste mensen buiten bereik brengt.
Ik mis in het lijstje trouwens de nieuwe M-A (rechts op het plaatje boven), Zou gaaf zijn als leica die camera nog zou introduceren.
Leica MM + Sony A9
Er komt sowieso een nieuwe M-P met een MAX-24 sensor (
). Prijs lijkt redelijk in lijn met de vorige digitale M's.
Het lijkt me gewoon dezelfde sensor met een nieuwe naam. Verder een vooral esthetische verbetering. Een 2GB buffer is nou niet echt voor de Leica purist van belang. Wel goed te zien dat de frame-lever weer terug is.
Remember there are no stupid questions, just stupid people...
Hmm, die 2GB klonk een beetje als een grap. Zelfs de Nikon V3 met 20fps op 18MP doet het met 1GB, en stevehuff is nou niet echt de betrouwbaarste wat rumors betreft. Maar toen kwam ik erachter dat de camera gewoon al feit is, waarom linken we dan naar Huff?
http://us.leica-camera.com/Photography/Leica-M/Leica-M-P
En nog doet hij maar "24 images in full continuous speed of 3 fps"
Niet dat fps belangrijk is met een Leica, maar die 2GB snap ik dan niet .. dat komt neer op 80MB voor Raw+JPG, maar Leica gebruikt DNG toch? Die zullen dan nooit zo groot moeten zijn lossless gecomprimeerd. Edit: Ohh buffer is ongecomprimeerd .. wat is 2GB dan eigenlijk weinig, het klonk als zo veel.

http://us.leica-camera.com/Photography/Leica-M/Leica-M-P
En nog doet hij maar "24 images in full continuous speed of 3 fps"

[ Voor 40% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2014 19:35 ]
De buffer bevat ongecompresste raw-bestanden en die zijn een stuk groter dan het uiteindelijke raw-bestand.
Wel een erg mooi strakke camera geworden hoor, wat een verschil maakt dat Logo'tje dan.
En het klinkt wel heel mooi allemaal. "For connoisseurs who appreciate the details."
Maar het minimalistische ben ik het wel helemaal mee eens, dat lijken ze een beetje kwijt geraakt te zijn met de M240. Al komt de M-P mij al een stuk minder rommelig over, al weet ik niet precies wat dat nou is want zoveel is er niet anders eigenlijk of wel .. en waarom dat dan weer een aparte duurdere(?) editie moet zijn dat is dan weer jammer.
En het klinkt wel heel mooi allemaal. "For connoisseurs who appreciate the details."
Zo weinig!? Dat was ik even vergeten. Dat zou hun ogen wel eens geopend kunnen hebben ook voor non-monochrom ontwikkelingen (misschien wel wat de M-P gemaakt heeft wat hij is). Maar enkel ZW zou ik zelf niet kunnen, ik hou teveel van kleur, en hoewel je bijzonder veel detail wint met een monochome sensor dat vind ik het toch niet waard tegenover een kleuren-Raw omzetten naar smaak, en de mogelijkheid behouden om verschillende optische kleuren-filters voor zw te simuleren of wat dan ook.RobertJRB schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:29:
[...]
Ik denk zelf dat leica goed gaat nadenken of ze de monochrom ooit op laten volgen door een M240 met monochrom sensor inclusief dingen als video/ LV ect.
De MM verkoopt tegen de verwachtingen in (bij introductie zouden er zo'n 1000 gemaakt worden) erg goed. Volgens mij iets van 6000 per jaar.
Bij veel winkels verkoopt die zelfs beter dan de M240. Laat volgens mij zien dat veel klanten helemaal niet zitten te wachten op een veel modernere camera maar juist graag een zo'n basic mogelijke camera willen.
Maar het minimalistische ben ik het wel helemaal mee eens, dat lijken ze een beetje kwijt geraakt te zijn met de M240. Al komt de M-P mij al een stuk minder rommelig over, al weet ik niet precies wat dat nou is want zoveel is er niet anders eigenlijk of wel .. en waarom dat dan weer een aparte duurdere(?) editie moet zijn dat is dan weer jammer.
Omdat de doelgroep daar om vraagt natuurlijk. En die maken waarschijnlijk niet eens een keuze tussen M-M en M-P. Die kopen ze gewoon allebei...
Mooi nieuws. Was aan het kijken naar een m240 als vervanger van de A7 dus blij dat ik nog niet gekozen had 
Fijn dat de frameselecter terug is. Die 2 gb zegt me weinig.
De m9p en mm blijft wat mij betreft wel de mooiste digitale m.
Leica MM + Sony A9
Wel grappig trouwens dit nieuwsbericht op de Tweakers voorpagina, dat is vragen om problemen .. wat een comments.
Ik wou nog reageren op een paar comments.... maar dat was het niet waard. Beetje dpreview-achtige replies....
Kon het niet laten toch 2 keer te reageren..Universal Creations schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:42:
Ik wou nog reageren op een paar comments.... maar dat was het niet waard. Beetje dpreview-achtige replies....
Leica MM + Sony A9
Is die weathersealing nu ook nieuw? Of had de vorige M dat al?
Wat een fanboy gedrag zeg, pfff. Gewoon niet toe willen geven dat bepaalde lenzen van Leica gewoon beter zijn. En als je iets noemt, moet je gelijk een bron erbij vermelden.Universal Creations schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:42:
Ik schiet ook dslr, en zou nooit zoveel geld neerleggen voor een camera, maar een beetje objectief zijn kan geen kwaad.
Had die al.Kwintessens schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:00:
Is die weathersealing nu ook nieuw? Of had de vorige M dat al?
Leica MM + Sony A9
Even de twee naast elkaar bekeken:

Ik wist het, het zijn die vreselijke zilveren knopjes die weg zijn! Ander leder (geeft een mooier contrast, ja en dat met zwart op zwart), en gewoon veel en veel cleaner. Voor connoisseurs natuurlijk een mega verschil. ;D
En inderdaad, de M vind ik gewoon echt niet mooi, maar de M-P is prachtig. Call me crazy.

Ik wist het, het zijn die vreselijke zilveren knopjes die weg zijn! Ander leder (geeft een mooier contrast, ja en dat met zwart op zwart), en gewoon veel en veel cleaner. Voor connoisseurs natuurlijk een mega verschil. ;D
En inderdaad, de M vind ik gewoon echt niet mooi, maar de M-P is prachtig. Call me crazy.

Objectief over lenzen .. blijft leuktommyz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 00:21:
[...] maar een beetje objectief zijn kan geen kwaad.
[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 23-08-2014 12:12 ]
Ik moet zeggen dat de MM / M9P inderdaad mooie camera's zijn qua uiterlijk, mooier wel dan de M240. Maar de M240 is wel een heel stuk fijner in gebruik. Een stuk sneller, minder lang wachten als de buffer vol is en niet zo'n raar sluiter geluid. De M-P is inderdaad weer een stukje mooier dan de M. Ach zo blijft er telkens wel wat te wensen over...RobertJRB schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:39:
Mooi nieuws. Was aan het kijken naar een m240 als vervanger van de A7 dus blij dat ik nog niet gekozen had
Ze pronken wel over de 'almost silent shutter' op de M-P pagina, weet niet of ze dat bij de M240 ook al zo omschreven, maar dat zou wel eens 1 van de verbeteringen kunnen zijn. (en past perfect bij een M-P natuurlijk, 'Noticeably unnoticeable.') =)
Is dezelfde shutter, maar deze is al een stuk stiller dan de M9(P) en MM sluiter.jesper86 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:05:
Ze pronken wel over de 'almost silent shutter' op de M-P pagina, weet niet of ze dat bij de M240 ook al zo omschreven, maar dat zou wel eens 1 van de verbeteringen kunnen zijn. (en past perfect bij een M-P natuurlijk, 'Noticeably unnoticeable.') =)
Over een paar weken kan ik de Leica M kit ophalen voor een weekje testrijden

Moest wel ff slikken voor de borg.... €1000,00

Moest wel ff slikken voor de borg.... €1000,00
1000 euro valt me mee als je bedenkt wat de waarde van die set is.
De M240 is inderdaad wat makkelijker in gebruik dan de M9/ MM.Platel schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:45:
Ik moet zeggen dat de MM / M9P inderdaad mooie camera's zijn qua uiterlijk, mooier wel dan de M240. Maar de M240 is wel een heel stuk fijner in gebruik. Een stuk sneller, minder lang wachten als de buffer vol is en niet zo'n raar sluiter geluid. De M-P is inderdaad weer een stukje mooier dan de M. Ach zo blijft er telkens wel wat te wensen over...
Ik vind de MM ook al een flinke stap vooruit op de M9P omdat de auto iso nu gewoon zin heeft. De ruisprestaties zijn zo verbeterd ten opzichte van de M9 dat ik er niet meer op hoef te letten. De camera staat dus concinue in auto iso mode waarbij ik met de M9P hem steeds zo laag mogelijk probeerde te houden.
Leica MM + Sony A9
En ze leveren 'gewoon' de oude 50 cron mee. Niet eens de nieuwe APORobertJRB schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:02:
Ze hebben nog niet eens contact met me opgenomen...
1000 euro valt me mee als je bedenkt wat de waarde van die set is.
[...]