UPC mediabox springt naar 4:3 (op 16:9 ingesteld)

Pagina: 1
Acties:

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
Ik heb een Panasonic VT50 met Onkyo 609. Daarbij een Cisco HD DVR Mediabox, die het signaal via Hdmi 1.4 naar de Onkyo stuurt en vandaaruit via de Monitor Out naar de TV.

De mediabox van UPC heeft een vreemd probleem, dat hij soms terugspringt naar 4:3, terwijl de TV, de UPC box en de Onkyo settings op 16:9 staan.

Als ik op fora zoek, dan vind ik voor de optie 'Hdmi signaal' in de TV instellingen van de UPC Box, dat deze het beste kan staan op Auto (andere opties zijn 720 en 1080i).

Echter zet ik deze op Auto, dan heb ik het probleem dat het beeld zo nu en dan naar 4:3 verspringt. Het is dan geen 4:3 uitzending, maar een 16:9. Deze 'fout' kan ik overigens zelf produceren door in dezelfde TV-instellingen, bij de onderste optie Hdmi Audio Synchronisatie, de waarde te wijzigen en op OK te drukken. Was het beeld voorheen 16:9 en beeldvullend, dan springt hij nu naar 4:3 en heb ik links en rechts zwarte balken. Het beeld oogt dan ook te smal. De TV staat echter nog steeds op 16:9... De Onkyo staat qua settings op Auto. De monitor uitgang van de Onkyo staat op Through.

Als ik in de UPC Box bij TV instellingen kies voor 1080i ipv Auto, dan doet het probleem zich niet voor. Maar volgens fora is dit niet de kwalitatief beste optie... Kan iemand dit verder toelichten, want ik begrijp de termen wel, maar kan het nog niet logisch aan elkaar breien wat dit doet met de beeldkwaliteit.

Net een half uur aan de lijn gehangen met UPC, maar die man begreep me eigenlijk niet. Volgens de UPC fora is Auto de beste oplossing. Eerst zei hij dat ook, maar na ruggespraak kwam hij ermee dat ik beter 720 kon instellen. Dan gaat dus de Onkyo upscalen naar 1080p voor de TV. Op zich prima, maar is het niet vreemd dat Nederlandse HD zenders (die zenden toch uit op 1080??) dan eerst op 720 naar de Onkyo gestuurd worden? Is dat dan geen verlies van kwaliteit?

De VT50 staat verder standaard ingesteld op 16:9 en ik heb de 1080p pure direct optie aan staan, omdat ik dan iets minder ruis zie in het testbeeld.(1080p pure direct uitzetten lost het probleem trouwens niet op). De Onkyo levert echter al aan op 1080p/50Hz, dus het probleem zit denk ik in de UPC box zelf of in de Onkyo.

Ik zie door de bomen het bos niet mee qua optimale instelling. Heeft iemand toevallig een goede site hierover gevonden, hoe het upscalen het beste kan en door welk apparaat? En ik wil uiteraard van het probleem af dat de TV 4:3 weergeeft terwijl alles op 16:9 staat...

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 12:08
Het lijkt me dat je deze vraag beter kunt stellen in het centrale UPC digital tv topic hier.

Verwijderd

Koelie73 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:53:

Ik heb een Panasonic VT50 met Onkyo 609. Daarbij een Cisco HD DVR Mediabox, die het signaal via Hdmi 1.4 naar de Onkyo stuurt en vandaaruit via de Monitor Out naar de TV.

[...]
En ik wil uiteraard van het probleem af dat de TV 4:3 weergeeft terwijl alles op 16:9 staat...
Zelf heb ik exact dezelfde config gehad maar dan met een VT30

De Cisco laat je gewoon netjes op 1080i staan. Bij de Onkyo in de setup monitoruitgang op passthrough[door, of through] Ook niet prutsen met de upscaling van de Onkyo. Gewoon lekker naturel het signaal door laten sturen naar je VT50. Zet ook op de Onkyo dat HDMI[RIHD] uit en alles wat er daar nog meer staat in die setup]

4:3 zal je gewoon blijven houden bij sommige uitzendingen. Zelfs enkele reclames doen nu nog 4:3.

Mocht je toch nog met de aspect ratio willen rommelen, doe dat dan met de aspect-knop op de AB van de VT50. Wat de beeldverbeteraar op de VT50 betreft, die zou ik ook zo min mogelijk gebruiken. Kijk daar anders even voor in het Panasonic-topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 00:04 ]

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
De 4:3 die ik bedoel is echt een scaling probleem, dus geen uitzending op 4:3. Ik heb gisteravond nog even verder zitten prutsen. Nederland 1,2,3 wordt door UPC doorgegeven op 1080i. RTL etc. op 720p. Maar de niet-HD zenders geven door op 576x480 (even uit mijn hoofd, dus misschien iets anders). Bij die laatste zenders gaat het fout: Als ik in de UPC Mediabox in de TV-instellingen het Hdmi signaal op Auto zet, dan worden de reguliere SD programma's qua beeld verkleind weergegeven op mijn VT50 en zien er dan uit als 4:3, met zwarte balken rechts en links. Maar het is geen echt 4:3 want alles is te smal. De aspect van de TV kom ik niet aan. Die staat in Auto en als ik die op 16:9 zet lost dit niets op.

Het probleem is nu het volgende:
- Zet ik de UPC Box op een Hdmi output van 1080i, dan is dat goed voor NL1-2-3, maar alle andere zenders worden dan al geupscaled, terwijl de UPC Box daarvoor denk ik niet de beste keuze is... Ook is de vraag of 1080i dan wel zo'n goed signaal is om te gebruiken omdat het interlaced is en minder info doorgeeft dan bijv. 720p.

- Zet ik de UPC Box op 720 (sommige fora preferen 720p boven 1080i, omdat 720p kwalitatief beter zou zijn), dan wordt NL1-2-3 eerst teruggezet naar 720... Ook alle programma's zoals Discovery HD etc. gaan dan teurg naar 720. De Onkyo upscaled ze dan naar 1080p voor de TV. Maar als de Onkyo op through of direct staat, dan geeft de VT50 weer dat hij 720p uitzendt. Dus toch geen upscaling bij de TV???

- Zet ik de UPC Box op Auto, dan zou het afhankelijk van de zender op 720 of 1080i doorgegeven worden. Dit is dus wat je het liefste wilt.

Ik heb hem nu in Auto staan in de UPC settings en het scaling probleem naar 4:3 opgelost door voor die bron/source in de Onkyo het beeldformaat te zetten op 'Full'. Dan blaast hij het beeld weer op naar 16:9 en kloppen de verhoudingen weer. Bij zenders die wel goed doorgegeven werden, levert dit geen kwaliteitsverlies op. Het is een vreemde oplossing voor een vreemd probleem, dus als iemand iets beters weet, dan hoor ik het graag. Het liefst zet ik de Onkyo ook overal op Auto of Through of Direct.

Mijn idee is dat je beter de Onkyo of de VT50 de upscaling kunt laten doen dan de Cisco van UPC, maar misschien kan iemand dat echt onderbouwen. Gevoelsmatig is de UPC Box de zwakste schakel qua signaal kwaliteit. Het mooiste beeld komt toch van de BLuRay of Mediaplayer (met kwalitatief goede bestanden).

Maar dan dus de vraag: Kan je beter de upscaling laten doen door de Onkyo of door de TV? Fora spreken elkaar hierin tegen. Gaat dat upscalen in de Tv trouwens automatisch want er zijn geen specifieke instellingen voor? Ergens moet een signaal dat 'minder' is dan 1080p worden omgezet naar 1080p. Maar welk apparaat doet dit nou het beste?

Verwijderd

Ben bang dat ik je niet verder kan tippen. Maar zelf heb ik op dit moment de Horizon. Heb eens gekeken, en een reguliere 4:3 uitzending [net op Ned3] wordt weergegeven met de zwarte balken links, en rechts.

Er veranderd wel iets als ik met de overscan op de VT30 speel. Bij overscan aan, lijkt het beeld de betere verhoudingen te hebben, maar is minimaal waarneembaar.

Volgens mij geeft de VT ook alleen maar aan als je op de info-knop drukt wat het inputsignaal is. Bij auto duurt het altijd héél even als hij switch tussen 720P en 1080i. Vandaar dat ik m altijd op 1080i had staan.

Lijkt mij trouwens beter om de upscaling door de VT50 te laten doen. De Onkyo heeft misschien wel een prima Marvell erin zitten, maar je mag toch verwachten dat de tv dat beter kan. Maar dat is denk ik arbitraire, en subjectief

Bij de Cisco kon je volgens mij kiezen uit opties voor je tv: plat/16:9/4:3. Ik koos daar voor plat.

Misschien kan je je probleem beter ook even voorleggen in het Panasonic Plasma topic. De link staat in mijn eerdere reply.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 15:03 ]