Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNijmegen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08-2019
Hallo,

onlangs heeft mijn moederbord het begeven en ben ik genoodzaakt om een nieuwe aan te schaffen. Natuurlijk wil ik er wel een beetje op vooruit gaan, al zijn mijn financiële middelen beperkt.

Huidig systeem
Moederbord: ECS MCP73VT-pm (GF7050vt-m)
Processor: Intel Dual-Core E5200
Voeding: Cooler Master 400: RS-400-PSAP-J3
Geheugen: 4GB ddr2
Videokaart: Nvidia Geforce GT 120

Nieuw systeem
Videokaart
Aangezien ik eerst dacht dat mijn videokaart kapot was, heb ik reeds een nieuwe aangeschaft, de EVGA Nvidia Geforce GT 630.

Processor
Overal in de test en op fora, lees ik dat Intel sneller, beter en betrouwbaarder is. Echter is Intel ook een stuk duurder. Via de Benchmark test (link) ben ik de scores gaan vergelijken. Ik had eerst voorgenomen om een Intel I5 processor te kopen, maar deze was mij te duur. Ik vond de AMD A10 5800K als alternatief (score: 7.873) (Tweakers link).

Moederbord
Aangezien mijn keuze op een AMD processor was gevallen, werd mijn keuze in moederborden beperkt. Ik ben op zoek gegaan naar een bord met FM2 (socket). Hierbij viel mijn oog op de ASRock FM2A75-M Pro4. Qua prijs niet duur, maar toch interessant qua specificaties (Tweakers link).

Geheugen
Aangezien bovenstaand moederbord DDR3 ondersteund en deze sneller is dan DDR2 (toch?), moet ik op zoek naar DDR3 geheugen. 4GB is in principe voldoende, maar indien meer mogelijk is, dan is dat nooit weg.

kortom.....
Ik ben al aardig aan het rondneuzen geweest, maar durf de uiteindelijke beslissing niet te nemen. Daarom heb ik jullie advies een beetje nodig.
  • CPU: Eigenlijk heb ik sowieso mijn oog laten vallen op de AMD processor A10 5800K voor € 120,-. (Mochten jullie een betere processor weten rond die prijs (of goedkoper ;)), hoor ik het graag.)
  • MOBO: De keuze voor het moederbord staat zeker nog niet vast. Als ik voor bovenstaande processor ga, dan moet het een FM2 socket zijn, waar DD3 geheugen in gaat en die de EVGA Nvidia Geforce GT 630 videokaart ondersteunt. Ook ben ik wel benieuwd of ik voor een ASRock, Asus of bijvoorbeeld Gigabyte moet gaan (tips!)
  • MEM: Ook de keuze qua geheugen hoor ik graag van jullie. Qua merk of snelheid heb ik hier geen kennis van.

Mijn plan op dit moment
Processor: AMD A10 5800K - € 120,-
Moederbord: ASRock FM2A75-M Pro4 - € 70,-
Videokaart: EVGA Nvidia Geforce GT 630
Geheugen: ?? Minimaal 4GB

Tips, aanvullingen en suggesties zijn altijd welkom.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft geheugen, pak de QVL erbij van het moederbord dat je koopt en koop bij voorkeur daar een setje van. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Voor moederbord en CPU: *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? en *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNijmegen
TERW_DAN schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:30:
Voor wat betreft geheugen, pak de QVL erbij van het moederbord dat je koopt en koop bij voorkeur daar een setje van. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Voor moederbord en CPU: *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? en *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
Aan de hand van de die topics heb ik idd rondgekeken. Qua merk wordt daarin verwezen naar de specs en dat merk niet belangrijk is. Is dat daadwerkelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-09 15:55
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Memory&Model=FM2A75 Pro4-M
Dat is de QVL!

[ Voor 32% gewijzigd door Rev-anche op 12-10-2012 01:01 ]

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
De A10 heeft als grote voordeel dat er een redelijke GPU inzit, waardoor deze processor uitstekend is voor systemen waar jee geen GraKa in gaat zetten.
Aangezien je wel een GraKa in je systeem gaat zetten kan je volgens mij beter voor een intel i3 gaan. Deze presteert zonder GraKa een stuk minder dan de A10 maar met een losse GraKa over het algemeen een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dit hierboven is accuraat.

Als je de 630 niet had gekocht, was de A10 van AMD inderdaad een mooie optie geweest. Nu hangt het er een beetje om welke sneller is, de onboard kaart of je nieuwe Gforce.
Als het een AMD HD7xx0 was geweest had je nog samen kunnen laten werken, maar dat gaat dus nu ook niet.

Tenzij je specifiek quadcore geoptimaliseerde software gaat draaien, zou ik persoonlijk toch liever iets dergelijks kopen; pricewatch: Intel Core i3 3220 Boxed
En daar zijn best goede goedkope moederbordjes pricewatch: Gigabyte GA-H61M-DS2V (rev. 2.1)

Of een klasse hoger; pricewatch: Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3

Of pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP

Met b.v. pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNijmegen
Aangezien ik gisteren de bestelling moest plaatsen (ivm werk) heb ik inmiddels de spullen besteld.

Het is niet de ASRock FM2A75-M Pro4 geworden, maar de Asus F2A85-M. Dit wel in combinatie met de AMD A10 5800K. Daarnaast heb ik twee keer 4GB DDR3 geheugen gekocht, Kingston KHX1600C9D3K2/8GX, 8GB, PC3-12800 (DDR3-1600).

Het systeem
Processor: AMD A10 5800K - € 115,-
Moederbord: Asus F2A85-M - € 90,-
Videokaart: EVGA Nvidia Geforce GT 630
Geheugen: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX, 8GB, PC3-12800 (DDR3-1600) - € 35,-

Hopelijk werkt de videokaart hier wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 22:55
Tja,

Je kunt niet kruisbestuiven tussen beide merken, je zult of de APU met iGPU en catalyst drivers, of de videokaart met alleen CPU gedeelte gebruiken maar dan met de nvidia drivers.

Ze werken dus allebei, maar je zult waarschijnlijk vooral het 2de setup gebruiken. er kunnen instanties zijn dat het handiger is om de videokaart uit te zetten omdat dat iGPU sneller is voor sommige spellen. de 6670 (in de A10-5800K) is vergelijkbaar met een nVidia 640, maar heeft wat minder, erm doorvoer? er is een beter woord voor, maar ik kan 'm even niet bedenken.

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 15:56
Mijn advies zou zijn je geforce gewoon te verkopen. De a10 heeft voldoende power voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

lothar schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:08:
Mijn advies zou zijn je geforce gewoon te verkopen. De a10 heeft voldoende power voor jou.
Jup, drop de 630, de onboard 7660D is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik durf zelf te zeggen dat die onboard beter zal presteren dan die 630 :+
Pagina: 1