Spuit 11 komt ook even modder geven, na een tijd vergeten te zijn dat Who er was heb ik de rest van het seizoen gebinged. Enige spoilers ga ik niet vermijden, dus niet lezen indien.
De echt goede eps waren weer dungezaaid wat mij betreft. Het schrijfwerk nam nergens zulke dramatische vormen aan als tijdens Whittaker, maar een hoop was toch meer "meh, OK", met af en toe een irritant moraliserend toontje en slechterikken die ook gelijk weer zo in- en in- slecht en onaardig zijn dat het prijsschieten is.
"The Well" is absoluut het hoogtepunt van het seizoen ondanks dat het eigenlijk een beetje een herhaling van zetten is van eerdere dreigingen in deze vorm (inclusief een tegenstander die al eerder in de show gezien was) en dat komt voor geen gering gedeelte op conto van de acteerprestaties van Gatwa. Op een gegeven moment moet hij absolute paniek en ontreddering richting de camera acteren terwijl hij ongetwijfeld naar helemaal niks zit te kijken, en dat doet hij zo goed dat je als kijker zelf bijna de neiging krijgt om achter je te kijken voor het geval dat. Echt zonde dat hij door slecht beleid nu al de show verlaat -- er had veel meer in het vat gezeten voor deze jonge, energieke, flirterige maar wanneer nodig toch ook bloedserieuze Doctor.
Voor het einde heb ik geen goed woord over en het is voor mij exemplarisch voor wat er mis is met het Who van nu -- goedkoop puntjes scoren met oude koeien uit de sloot halen die vervolgens in 15 minuten afgeserveerd worden.
Als je al wist wie de Rani was zat er toch niemand te wachten op deze bordkartonnen Missy-lite versie die roemloos eindigt -- maar niet voordat we
uiteraard een ontsnappingsclausule erin bouwen zodat we haar later opnieuw kunnen gebruiken. Bi-generation my ass, laat het losssss. En Omega, de eerste Time Lord! Oh mijn hemel, wat voor persoon zou dat kunnen zijn? Zelfs de Doctor kan de nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ja, laat maar zien die Omega! ...en het is een groot dom CGI monster dat alle Time Lords wil opeten en in 10 seconden verslagen wordt met de kracht van 1 miljoen miljard supernova's uit een plastic pistooltje. Tja, wat zou het ook anders moeten zijn.
En als klap op de vuurpijl natuurlijk nog even de fanservice met Billie Piper. Oh jee, wat is dit nu, is dat niet intrigerend? Vooral blijven kijken! ...maar waarom, ik weet nu al dat het ofwel niks interessants gaat worden en in 10 minuten weggepoetst wordt, of (nog erger) we krijgen weer een hele nostalgietrip met
weer een verhaallijn met Ten omdat we niet op kunnen houden met met weemoed terugdenken aan de goede tijden. Pro-tip: zelfs als je het met de kijkers eens bent dat het vroeger beter was is het nog altijd geen goede look om daar in je show zelf in mee te gaan.
Calling it now: als er een seizoen 3/4 komt dan komt de Meddling Monk opdraven. En/of de Valeyard. Je moet de fans wel geven wat ze willen natuurlijk!
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".