Oh absoluut. Maar toch was het minder erg dan ik vooraf had verwacht. Het zegt misschien ook meer over m'n verwachtingen dan over de afleveringKapoen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:21:
[...]
De doctor gaf nochtans zelf aan dat door de ruimte vliegen met behulp van een confettikanon toch behoorlijk camp was?
Ik vond dat overigens wel een grappige tegenstelling, terwijl ie vliegt kan er een 'woohoo' vanaf.
Eenmaal hij landt moet hij gereanimeerd worden
Eenmaal hij landt moet hij gereanimeerd worden
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Het blijft een Engels/Brits programma met de daarbij behorende cultuurreferenties. Rylan doet hier de halve finales, terwijl Graham Norton de finale deed na het wegvallen van Terry Wogan. Rylan zat ook in het panel dat het liedje koos, etc.Kapoen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:41:
Meest recente episode:
- ik denk dat ik deze doctor nog nooit zo kwaad heb gezien?
- Rylan? <-- ik kende hem echt niet
- "HoloGraham"
- ik wist dat er een reden is waarom ik niet naar het Eurovisiesongfestival kijk
Alle gekheid op een stokje, sterke aflevering met veel referenties/kritiek op lopende gebeurtenissen in realiteit.
Alvast benieuwd naar 24 mei!
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
The Doctor hartje Black Mirror? 
Het is in ieder geval duidelijk waar de inspiratie vandaan komt.
Nein nein nein nein nein...

Dat zit wel Schnorr.
Tables don't do that!!! Weer iets bijgeleerd
Ik kijk al uit naar de seizoensfinale.
Overigens wil ik mijn eigen Tardis om al de gemiste afleveringen van Doctor Who unleashed te bekijken,
ik wist niet dat die op zondagavond uitgezonden werden op BBC1
Ik kijk al uit naar de seizoensfinale.
Overigens wil ik mijn eigen Tardis om al de gemiste afleveringen van Doctor Who unleashed te bekijken,

De volledige afleveringen van Unleashed van dit seizoen staan ook op YouTube.Kapoen schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:35:
Ah kijk, dat is een fijne tip, hartelijk danktszcheetah schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:12:
[...]
De volledige afleveringen van Unleashed van dit seizoen staan ook op YouTube.
Zeker als je kijkt naar afleveringen als The Dot is de inspiratie erg duidelijk. Ik hou er wel van.Stukfruit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:29:
The Doctor hartje Black Mirror?
Ben nu helemaal bij met de huidige DOctor (moet alleen degene tussen Capaldi en de huidige nog kijken) en moet wel zeggen dat ik de kappers zaak en de "podcast idioten" de beste afleveringen vond.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
OK, nieuwe Doctor...
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 31-05-2025 21:30 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Leuke aflevering, ook al begrijp ik er echt helemaal niks van
Wee tee ef? 
Volgens mij zit ik in een andere versie van dit universum. Ik heb net iets gezien wat niet mogelijk is
Volgens mij zit ik in een andere versie van dit universum. Ik heb net iets gezien wat niet mogelijk is
Dat zit wel Schnorr.
Ik denk er gelijkaardig over, naar mijn gevoel was de samenhang zoek in deze aflevering.Raymond schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:35:
Leuke aflevering, ook al begrijp ik er echt helemaal niks van
Het eigenlijke plot ivm the Rani en Omega werd wat afgerafeld, en dan werd het deel met Poppy
erop geplakt en als lead-out gebruikt om een nieuwe doctor te introduceren... dat was wel onverwacht.
Ik ken niet genoeg van de algemene lore van Doctor Who om die hele retcon ivm Poppy en Belinda te snappen vrees ik (Poppy zat blijkbaar ook al in de space babies episode volgens reddit). Het idee ivm de adoptie van de andere baby snap ik wel, maar ik vind het jammer dat er voor de rest geen fatsoenlijk afscheid was van Ruby.
Heel leuk vond ik de rol van Anita in deze aflevering, een heel goede afwikkeling van dit personage.
Ook de cameo van de 13e doctor was leuk meegenomen.
Jammer dat deze doctor de fakkel reeds doorgeeft, ik had graag nog een seizoen gezien met deze acteur.
Al bij al, goede aflevering, maar met enkele vraagtekens hier en daar wat mij betreft.
[ Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 01-06-2025 08:18 ]
Waar ik op zat te wachten is een verklaring over hoe Poppy de space baby zou worden of blijken te zijnKapoen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:02:
[...]
Ik ken niet genoeg van de algemene lore van Doctor Who om die hele retcon ivm Poppy en Belinda te snappen vrees ik (Poppy zat blijkbaar ook al in de space babies episode volgens reddit).
Het lijkt erop dat ze dat detail op deze manier vooral onderdeel willen maken van het idee dat ze onbewust overal het beeld van haar dochter naartoe projecteerde of zo.
Doet een beetje denken aan een poging tot een nieuwe Bad Wolf-achtige situatie, maar dan wat minder goed gelukt.
Zeker jammer, maar:Jammer dat deze doctor de fakkel reeds doorgeeft, ik had graag nog een seizoen gezien met deze acteur.
spoiler:
Er is nu een Tennant-bidoctor en een Rose-regeneration die niet als Doctor geïntroduceerd werd in de aftiteling 
Zou dat nog iets te maken hebben met Bad Wolf?
Zou dat nog iets te maken hebben met Bad Wolf?
Dat zit wel Schnorr.
Ik vond het een hele slechte aflevering en zeker voor het einde van een seizoen..
Meermaals zat ik te zuchten over hoe bepaalde dingen gedaan werden of geforceerd werden.. nee. Dit was hem (voor mij) absoluut niet. Wat slecht.
Meermaals zat ik te zuchten over hoe bepaalde dingen gedaan werden of geforceerd werden.. nee. Dit was hem (voor mij) absoluut niet. Wat slecht.
Dit is een account.
Jeetje mina wat een laatste ep. Er gebeurd in elk geval genoeg, veel easter eggs van bekende gezichten tot the indigo device en nog meer. Veel losse eindjes die samenkomen, nieuwe introducties en dan nog al die werkelijkheden. Saai was het niet. Lijkt veel op Davies eerste seizoenen maar die liepen wel wat meer gestructureerd. Het zijn nu meer 2 halve eps in 1; afronding van seizoen 2 eerst, daarna afronding van de 2-seizoens arc. Persoonlijk had dit van mij een 3-parter mogen zijn zoals vroeger, genoeg ruimte dan ook om alles wat meer uit te werken en alle twists en turns ook echt op je in te laten werken voor we weer verder gaan. Hoe dan ook heb ik genoten en vertrouw ik Davies het meeste van alle schrijvers als het neerkomt op Who lore en overkoepelende arcs, Moffat blijft mn fav voor de losse eps.
Indrukwekkende ep, maar een beetje veel. Jammer van dat ene ding dat over is (ook van Rani trouwens? Had eerder gedacht dat de oude nu wel ff klaar was). Verder overall merk ik wel (en dat is positief) dat de 2 seizoenen achter elkaar zijn opgenomen, was een mooi geheel. Maar daarom krab ik me ook achter de oren over waarom nu zo'n einde? Wilde de acteur niet meer? En het blijft erg stil over S3 en Davies heeft zelfs gehint over een lange pauze, terwijl de deal voor Disney nog 8 eps (ofzo) te gaan had.
Ben zeker uitermate benieuwd naar de eerstvolgende ep
Indrukwekkende ep, maar een beetje veel. Jammer van dat ene ding dat over is (ook van Rani trouwens? Had eerder gedacht dat de oude nu wel ff klaar was). Verder overall merk ik wel (en dat is positief) dat de 2 seizoenen achter elkaar zijn opgenomen, was een mooi geheel. Maar daarom krab ik me ook achter de oren over waarom nu zo'n einde? Wilde de acteur niet meer? En het blijft erg stil over S3 en Davies heeft zelfs gehint over een lange pauze, terwijl de deal voor Disney nog 8 eps (ofzo) te gaan had.
Ben zeker uitermate benieuwd naar de eerstvolgende ep
Ik vond het juist teleurstellend. De Rani werd niet echt gebruikt (wel, als snack) en nog erger, Belinda werd als een tradwife gebruikt en moest schuilen in de finale. En bij het afscheid was ze echt een lief huisvrouwtje zonder enige pit geworden.
Omega viel me tegen, als vijand. Die werd erg makkelijk verslagen, daarna vond ik het verhaal wat warrig worden... Sterk seizoen, maar niet de beste afsluiter. Wel een WTF-moment op het eind natuurlijk, de cameo van Jodie was ook een hoogtepuntje.
Er zat een jaar tussen de opnames van de twee seizoenen, zo achter elkaar was dat niet
Ik gok dat Ncuti gewild is en misschien ook meer zekerheid wil, vandaar z'n vertrek... Maar dat is speculatie. Ik had hem graag nog een seizoen langer gezien, de 1718 afleveringen met hem nu zijn voorbij gevlogen.
De deal met Disney omvat ook The War between the Land and the Sea spin-off (5 afleveringen) en de specials van 2023. Dus naar mijn weten is die afgerond nu. Er is nog geen beslissing over een volgend seizoen, die zou pas na de S2 finale van gisteren gemaakt worden, dus hopelijk krijgen we binnenkort nieuws. Maar de productie duurt tegenwoordig zo lang (ruim een jaar tussen filmen en uitzending, nog veel langer als je pre-productie meetelt) dat ze volgend jaar niet een seizoen klaar kunnen hebben als ze nog moeten beginnen. Heel misschien als ze teruggaan naar BBC-budgetten en dus minder CGI, misschien helpt dat
Ik ga ervan uit dat als het doorgaat, met of zonder Disney, het nog tot kerst volgend jaar duurt voordat we iets nieuws te zien krijgen, met een volledig seizoen in 2027... Of later.
Er zat een jaar tussen de opnames van de twee seizoenen, zo achter elkaar was dat niet
De deal met Disney omvat ook The War between the Land and the Sea spin-off (5 afleveringen) en de specials van 2023. Dus naar mijn weten is die afgerond nu. Er is nog geen beslissing over een volgend seizoen, die zou pas na de S2 finale van gisteren gemaakt worden, dus hopelijk krijgen we binnenkort nieuws. Maar de productie duurt tegenwoordig zo lang (ruim een jaar tussen filmen en uitzending, nog veel langer als je pre-productie meetelt) dat ze volgend jaar niet een seizoen klaar kunnen hebben als ze nog moeten beginnen. Heel misschien als ze teruggaan naar BBC-budgetten en dus minder CGI, misschien helpt dat
Ik ga ervan uit dat als het doorgaat, met of zonder Disney, het nog tot kerst volgend jaar duurt voordat we iets nieuws te zien krijgen, met een volledig seizoen in 2027... Of later.
edit:
oeps, het zijn 18 volledige afleveringen met Ncuti als doctor; 19 als je The Giggle meetelt. Ik was The Church on Ruby Road vergeten.
oeps, het zijn 18 volledige afleveringen met Ncuti als doctor; 19 als je The Giggle meetelt. Ik was The Church on Ruby Road vergeten.
[ Voor 5% gewijzigd door tszcheetah op 02-06-2025 15:11 ]
Interessant punt, ik had onlangs een bedenking daarover,... eerder muggenzifterij van mijn kant.tszcheetah schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:12:
Heel misschien als ze teruggaan naar BBC-budgetten en dus minder CGI, misschien helpt dat
Het is fijn dat ze met een grotere productie en budgetten meer kijkers willen trekken, maar ik verkies eigenlijk de stijl waarbij decors van karton lijken gemaakt te zijn en villains hun kostuums huren bij een carnavalswinkel
Er zijn genoeg andere sci-fi series met grotere budgetten om aan die itch te voldoen, Doctor Who mag gerust een hoog 'camp' gehalte behouden voor mij.
Goede aflevering.
Had wel een gepaste afscheid tussen Ruby en de Doctor verwacht. Die was er dus niet.
Ik ben benieuwd wat ze met Billie Piper gaan doen.
Ik hoop dat de Doctor weer a-sexueel wordt zoals 10 en 11.
Had wel een gepaste afscheid tussen Ruby en de Doctor verwacht. Die was er dus niet.
Ik ben benieuwd wat ze met Billie Piper gaan doen.
Ik hoop dat de Doctor weer a-sexueel wordt zoals 10 en 11.
Wat een ruk aflevering..
Laten we het stap voor stap bekijken:
Omega -> Grote villain.. wordt niks mee gedaan. 20 seconden screentime, hele slechte CGI
Rani -> Gelijk dood. Ja Mrs Flood is ontsnapt maar heeft zij dezelfde powers etc? Dat is afwachten
Poppy -> Doctor die echt heel slecht doet alsof hij niet weet wie Poppy is
"Everything gets fixed with a wish" plot twist is niet mijn ding.
Ik snap goed dat het voor anderen een geweldige aflevering was. Maar ik had er veel meer van verwacht en gehoopt. En ik had de hoop dat RTD wel klaar was met Rose. Maar die obsessie moet dus weer wat verder uitgemolken worden blijkbaar. Zullen we Tennant ook gelijk even terugbrengen dan maar? Als we toch geen vooruitgang in de show willen
Laten we het stap voor stap bekijken:
Omega -> Grote villain.. wordt niks mee gedaan. 20 seconden screentime, hele slechte CGI
Rani -> Gelijk dood. Ja Mrs Flood is ontsnapt maar heeft zij dezelfde powers etc? Dat is afwachten
Poppy -> Doctor die echt heel slecht doet alsof hij niet weet wie Poppy is
"Everything gets fixed with a wish" plot twist is niet mijn ding.
Ik snap goed dat het voor anderen een geweldige aflevering was. Maar ik had er veel meer van verwacht en gehoopt. En ik had de hoop dat RTD wel klaar was met Rose. Maar die obsessie moet dus weer wat verder uitgemolken worden blijkbaar. Zullen we Tennant ook gelijk even terugbrengen dan maar? Als we toch geen vooruitgang in de show willen
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Really? Wat was er dan zo héél slecht aan of wat had je anders verwacht? Gewoon zeggen "CGI slecht" is zo makkelijk en betekenisloos, en dat doet iedereen al overal continu.
Ik dacht juist letterlijk op dat moment "goh dit is verreweg de beste CGI die ik ooit in Who gezien heb". Ok het is totaal niet mijn stijl of een design wat ik mooi vind (ik was zelfs een beetje teleurgesteld door de keuzes die hier gemaakt zijn) maar voor een "kinderprogramma" vond ik het fckng scary en als dat de opzet was meer dan geslaagd. De belichting was top-notch (reflecties op nagels), interactie/plaatsing op de set was ook uitstekend (nagels volgen de geopende deur), de CGI was haarscherp en kreeg de tijd om het te zien (geen wazige meuk), de huid had textuur (en in de reflectie van het licht op de set zie je die textuur terug), vlees had een andere massa/flexibiliteit dan bot of nagels, je zag de innerlijke structuur bewegen tussen het rottend vlees bij bijv praten..... Heb het nu nog ff (shot voor shot) teruggekeken en ik ben wederom onder de indruk van de aandacht die er duidelijk aan besteed is. Ik zou haast willen zeggen dat het beter was dan 90% van de Marvel films, en die zijn toch echt afhankelijk van CGI.
De intro van Omega vond ik netjes, maar qua effecten is het niet echt heel goed. Er is weinig geanimeerd aan het monster in kwestie en hoe het samenwerkt met de (echte) omgeving is ook niet het beste van het beste.
Voor de liefhebbers:
Wat ik wél goed vind is dat het niet voor de zoveelste keer de Daleks of Cybermen waren die de planeet, sterrenstelsel of meer willen veroveren. Ik denk dat daar ook de catch zit, want het huidige verhaal gaat deels mee in die trend en deels komt opeens Omega in beeld; een timelord die geen lichaam meer zou hebben.
Voor de liefhebbers:
Wat ik wél goed vind is dat het niet voor de zoveelste keer de Daleks of Cybermen waren die de planeet, sterrenstelsel of meer willen veroveren. Ik denk dat daar ook de catch zit, want het huidige verhaal gaat deels mee in die trend en deels komt opeens Omega in beeld; een timelord die geen lichaam meer zou hebben.
Dat zit wel Schnorr.
@Stukfruit Mja I dunno, het is een soort groot rottend lijk, wat kan je daarmee? Moeten er wormen uit z'n vlees kruipen oid? Ik vind de animatie en interactie uitstekend (zover er te animeren valt en interactie mogelijk is; de ruimte en opties zijn nogal beperkt met een giga-foetus die vanaf zijn navel op de grond ligt in een kamer waar verder weinig te doen valt). En nogmaals ik weet niet wat men dan verwacht had of wat men méér had willen zien.
Dit was dus niet goed, maar wat zou dan wel goed zijn? Heb meer het idee dat men moeite heeft met de gekozen stijl/ontwerp van Omega, en niet zozeer de uitvoering van de CGI, maar ik zal er wel weer eens alleen zo over denken
Dit was dus niet goed, maar wat zou dan wel goed zijn? Heb meer het idee dat men moeite heeft met de gekozen stijl/ontwerp van Omega, en niet zozeer de uitvoering van de CGI, maar ik zal er wel weer eens alleen zo over denken
Ze hebben het geprobeerd door een beetje physics los te laten op de delen in o.a. z'n nek (zie 2:06), maar het is verder allemaal te houterig.
Je zou verwachten dat er van zo'n monster gruis op de vloer valt, dat er nog iets overblijft van het verorberen van een persoon, losse wapperende huidvellen die er nog bij hangen vanuit een verleden als menselijkere gedaante (een skelet ontstaat niet zomaar uit het niets), enz. Maar het ergste vind ik dat ze de standaard trucs hebben gebruikt om te verbloemen dat het minder goed is dan het lijkt. Die belichting vanuit het gat op de achtergrond is bijvoorbeeld veel te opvallend en "verstopt" details zoals de matige spreekanimaties. De indirecte belichting kan ook beter. Veel daarvan is geen stijlkeuze maar een budgetkeuze*.
Maar vooral: het is te statisch.
Niet dat het bij Marvel beter is...
Je zou verwachten dat er van zo'n monster gruis op de vloer valt, dat er nog iets overblijft van het verorberen van een persoon, losse wapperende huidvellen die er nog bij hangen vanuit een verleden als menselijkere gedaante (een skelet ontstaat niet zomaar uit het niets), enz. Maar het ergste vind ik dat ze de standaard trucs hebben gebruikt om te verbloemen dat het minder goed is dan het lijkt. Die belichting vanuit het gat op de achtergrond is bijvoorbeeld veel te opvallend en "verstopt" details zoals de matige spreekanimaties. De indirecte belichting kan ook beter. Veel daarvan is geen stijlkeuze maar een budgetkeuze*.
Maar vooral: het is te statisch.
Niet dat het bij Marvel beter is...
spoiler: *
Zie m'n Blender-tag: in het verleden gebruikte ik zelf jarenlang 3ds Max, Maya, C4D en uiteraard Blender, waardoor ik dit soort dingen nog steeds extra kritisch bekijk en niet denk dat het een stijlkeuze is, maar het weet omdat ik het zelf ook zo zou doen 
Dat zit wel Schnorr.
An sich zag Omega er best goed uit, maar dat moment dat Rani werd opgepakt, was toch wel erg... simpel. Die 3 (ok 2) staan gewoon een beetje er naar te kijken, raar beethouden met animaties en hap. Alsof 90% van het CGI budget in die scene aan model/texture van Omega is opgegaan, maar de rest (animaties en zeker die gun en rook) wel erg basic 3D werk is geweest.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Desondanks was het wel beter dan de vuilnisbak 
Dat zit wel Schnorr.
Fair enough, er hadden zeker méér details aan toegevoegd kunnen worden bijv, maar was van mij niet nodig. Ik snap hoe het de CGI nog mooier had gemaakt, maar dit leek mij al ruimschoots voldoende, ook gezien het knullige verleden van Who. Die vuilnisbak is een mooi voorbeeld, werd ook destijds slechte CGI genoemd, en is het ergens ook wel... maar als je rekening houd met het budget en de techniek van die tijd dan was het gewoon wat het is: of niet doen, of wel doen en accepteren dat dit het beste was wat er in zat.
En zo kijk ik ook eigenlijk naar de finale, ruim voldoende voor Who, kan altijd beter dat wel maar dat zal dan ook wel wat kosten. keuzes keuzes.
Het houterige op 2:06 zie ik niet, ik zie daar allemaal zenuwen en stukken huidweefsel bewegen als lappen die in een web met draden vastzitten. Het oogt bij mij juist organisch, als hier wat trekt dan moet verderop wat bewegen. Een simulatie van de interacties in het lichaam, ipv een grote grijze blob waarbij de huid gewoon uitrekt en krimpt. Voor mij juist een moment dat de CGI uitblinkt, voor een moment lijkt het echt een levend iets te zijn.
Maarrrrr het opvreten van Rani is idd wel een moment dat er matig uitziet: wazige beelden noem ik dat. Snel iets doen zodat de kijker de indruk krijgt wat er gebeurd, maar er zit geen scherp shot tussen want dan kunnen ze niet verbloemen dat het te moeilijk was om te animeren. Viel ook erg op bij beelden van die zweef-scooter.
Ergens zit de serie op dit moment in een lastige tweestrijd. Who heeft nooit de beste duurste effecten gehad en de knulligheid is juist ook z'n charme, maar in een tijd waarin de consument steeds vaker verwacht dat al het aanbod in 4k is moet het budget omhoog. Maarja in hoeverre moet de CGI dan mee? Als ze de CGI niet genoeg upgraden dan krijgen ze het verwijt dat het beroerde CGI is, maar als de CGI zich kan meten met de allerbeste van de wereld dan is het z'n knulligheid ook weer definitief kwijt.
Anyway.... ik moet me maar eens gaan inlezen over "The War Between the Land and the Sea". Ben beetje skeptisch, zit eigenlijk niet nu te wachten op wéér een spin-off en baal ook dat het kennelijk ten koste gaat van Who episodes.
En zo kijk ik ook eigenlijk naar de finale, ruim voldoende voor Who, kan altijd beter dat wel maar dat zal dan ook wel wat kosten. keuzes keuzes.
Het houterige op 2:06 zie ik niet, ik zie daar allemaal zenuwen en stukken huidweefsel bewegen als lappen die in een web met draden vastzitten. Het oogt bij mij juist organisch, als hier wat trekt dan moet verderop wat bewegen. Een simulatie van de interacties in het lichaam, ipv een grote grijze blob waarbij de huid gewoon uitrekt en krimpt. Voor mij juist een moment dat de CGI uitblinkt, voor een moment lijkt het echt een levend iets te zijn.
Maarrrrr het opvreten van Rani is idd wel een moment dat er matig uitziet: wazige beelden noem ik dat. Snel iets doen zodat de kijker de indruk krijgt wat er gebeurd, maar er zit geen scherp shot tussen want dan kunnen ze niet verbloemen dat het te moeilijk was om te animeren. Viel ook erg op bij beelden van die zweef-scooter.
Ergens zit de serie op dit moment in een lastige tweestrijd. Who heeft nooit de beste duurste effecten gehad en de knulligheid is juist ook z'n charme, maar in een tijd waarin de consument steeds vaker verwacht dat al het aanbod in 4k is moet het budget omhoog. Maarja in hoeverre moet de CGI dan mee? Als ze de CGI niet genoeg upgraden dan krijgen ze het verwijt dat het beroerde CGI is, maar als de CGI zich kan meten met de allerbeste van de wereld dan is het z'n knulligheid ook weer definitief kwijt.
Anyway.... ik moet me maar eens gaan inlezen over "The War Between the Land and the Sea". Ben beetje skeptisch, zit eigenlijk niet nu te wachten op wéér een spin-off en baal ook dat het kennelijk ten koste gaat van Who episodes.
Volledig mee akkoorddavidov schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:16:
Overigens vond ik de eerste seizoenen van Stargate SG-1 daarom ook iets beter dan de latere,
toen hadden ze geen budget. De decors waren toen echt van karton denk ik
Heel erg dubbel over deze slot aflevering.
Enerzijds heel goed dat echt vanalles uit de twee seizoenen met deze doctor weer terugkwam.
Zelfs de space babies wat ik destijds een verschrikkelijke aflevering vond.
Maar het was allemaal wel een beetje veel bijelkaar.
De Rani en Omega werden eigenlijk maar half behandeld, dat had een aflevering op zich kunnen zijn.
Anita vond ik leuk.
Maar geen echt afscheid van the Doctor en Ruby erg jammer.
Belinda en Poppy vind ik wel een sterk verhaal met het steeds naar huis willen terug keren van Belinda dit seizoen.
Maar Belinda als suf huismoedertje was wel jammer.
Nog een kerstspecial eind dit jaar was zeker te duur. Maar daar had een gedeelte beter gepast.
Had deze doctor ook nog graag wat langer gezien.
Juist omdat er zo enorm terug gegrepen werd op vorige Doctors, is die nieuwe Disney nummering ook zo belachelijk. Dit waren gewoon seizoenen 14 en 15.
Billie Piper oftewel Rose als nieuwe Doctor wil er bij mij ook niet in.
Dat hele stuk inclusief Jodie ging ook over de Time Vortex die net enkele graden verkeerd stond.
Een voormalige companion ineens als Doctor zou dan zo'n mooie fout zijn die nog gefixt moet worden (hoi Tennant).
Nou ja, we gaan het hopelijk wel zien. Ik verwacht behalve die spinoff niks voor kerst 2026.
Enerzijds heel goed dat echt vanalles uit de twee seizoenen met deze doctor weer terugkwam.
Zelfs de space babies wat ik destijds een verschrikkelijke aflevering vond.
Maar het was allemaal wel een beetje veel bijelkaar.
De Rani en Omega werden eigenlijk maar half behandeld, dat had een aflevering op zich kunnen zijn.
Anita vond ik leuk.
Maar geen echt afscheid van the Doctor en Ruby erg jammer.
Belinda en Poppy vind ik wel een sterk verhaal met het steeds naar huis willen terug keren van Belinda dit seizoen.
Maar Belinda als suf huismoedertje was wel jammer.
Nog een kerstspecial eind dit jaar was zeker te duur. Maar daar had een gedeelte beter gepast.
Had deze doctor ook nog graag wat langer gezien.
Juist omdat er zo enorm terug gegrepen werd op vorige Doctors, is die nieuwe Disney nummering ook zo belachelijk. Dit waren gewoon seizoenen 14 en 15.
Dat hele stuk inclusief Jodie ging ook over de Time Vortex die net enkele graden verkeerd stond.
Een voormalige companion ineens als Doctor zou dan zo'n mooie fout zijn die nog gefixt moet worden (hoi Tennant).
Nou ja, we gaan het hopelijk wel zien. Ik verwacht behalve die spinoff niks voor kerst 2026.
Ze werd niet aangekondigd als Doctorsambalbaj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:36:
Dat zit wel Schnorr.
Er zin verschillende theoriën hierover.
Zo zou ze in de special van 20-jarig new-who jubileum naast David Tennant weer te zien zijn.
We gaan het zien.
Als je op de Unleashed special vanwege 20 jaar new who doelt: daarin zit ze inderdaad naast Tennant, maar ze verklappen natuurlijk niks over de toekomst. Het gaat vooral over hoe de serie de afgelopen 20 jaar gemaakt is en wat dat voor Wales betekend heeft.
Het is nog even afwachten tot die special eindelijk op YouTube gezet wordt, maar op de BBC is 'ie gisteren al uitgezonden.
Het is nog even afwachten tot die special eindelijk op YouTube gezet wordt, maar op de BBC is 'ie gisteren al uitgezonden.
Ik bedacht me van de week opeens wat mogelijk de reden is voor Billie om zo aan het eind te verschijnen.
Normaliter tonen ze graag een flits van de nieuwe doctor, maarja normaal is die ook al bekend als de oude opstapt. Dit keer is het allemaal een beetje anders gelopen dan gedacht; Disney vertraagd, Scuti stapt op, nog geen nieuwe doctor maar wel een transformatie... wat nu? Stoppen midden in de transformatie en de kijkers in spanning laten met niets? Of kunnen we de kijker toch verrassen en in spanning laten over het hoe/wat/waarom?
Wel last minute allemaal, dus wie kunnen ze opbellen die evt bereid is direct op te dagen voor een cameo in Who? Billie kennelijk. En daarmee is ze een soort placeholder, hebben we iets om naar uit te kijken, en tegen die tijd zullen ze het wel recht praten zoals ook gebeurde toen Tennant opeens opnieuw de doctor was. Iets als "de doctor was nog zoekende wie hij zou worden en welk gezicht te kiezen, en koos daarom tijdelijk voor een bekend gezicht" of "Bad Wolf zit ergens nog in de Tardis core en toen Scuti het controlpanel opblies kwam dat vrij in de transformatie" of whatever. Precies goed voor 1 of 2 leuke specials (ook een goede manier om weer kijkers te lokken na een lange pauze) om daarna gewoon meer met een nieuwe echte doctor verder te gaan.
In elk geval: als Disney sneller had verlengd, dan hadden we denk ik geen Billie gezien, dan waren ze of verder gegaan met Scuti of ze hadden al stappen gemaakt voor het zoeken van een nieuwe Doc.
Normaliter tonen ze graag een flits van de nieuwe doctor, maarja normaal is die ook al bekend als de oude opstapt. Dit keer is het allemaal een beetje anders gelopen dan gedacht; Disney vertraagd, Scuti stapt op, nog geen nieuwe doctor maar wel een transformatie... wat nu? Stoppen midden in de transformatie en de kijkers in spanning laten met niets? Of kunnen we de kijker toch verrassen en in spanning laten over het hoe/wat/waarom?
Wel last minute allemaal, dus wie kunnen ze opbellen die evt bereid is direct op te dagen voor een cameo in Who? Billie kennelijk. En daarmee is ze een soort placeholder, hebben we iets om naar uit te kijken, en tegen die tijd zullen ze het wel recht praten zoals ook gebeurde toen Tennant opeens opnieuw de doctor was. Iets als "de doctor was nog zoekende wie hij zou worden en welk gezicht te kiezen, en koos daarom tijdelijk voor een bekend gezicht" of "Bad Wolf zit ergens nog in de Tardis core en toen Scuti het controlpanel opblies kwam dat vrij in de transformatie" of whatever. Precies goed voor 1 of 2 leuke specials (ook een goede manier om weer kijkers te lokken na een lange pauze) om daarna gewoon meer met een nieuwe echte doctor verder te gaan.
In elk geval: als Disney sneller had verlengd, dan hadden we denk ik geen Billie gezien, dan waren ze of verder gegaan met Scuti of ze hadden al stappen gemaakt voor het zoeken van een nieuwe Doc.
Zover zou ik niet willen gaan, maar dat over Bad Wolf klinkt niet eens zo gek sinds de terugkeer van Davies, Tennant en Piper

Dat zit wel Schnorr.
IGN heeft een artikel gepost met wat achtergrond over de (waarschijnlijk) aangepaste seizoensfinale: https://me.ign.com/en/doc...ose-reshoots-due-to-ncuti
In het kort: doordat Disney nog geen nieuw seizoen heeft aangekocht en de bijbehorende onzekerheid, heeft Ncuti besloten te stoppen met Doctor Who. Dat heeft tot opnames van de nieuwe scenes (het laatste deel van de aflevering) in februari dit jaar geleid, waarin we het afscheid zien.
Een hele verhaallijn omtrent Susan is geschrapt (Poppy zou Susans moeder zijn), het was eigenlijk de bedoeling dat S3 meer over Susan zou gaan. Het is de vraag of dat nog doorgaat... Carole Ann is ook al behoorlijk op leeftijd, als ze haar nog willen casten mag het allemaal niet te lang meer duren denk ik. Wel erg jammer dat het met alleen de vage cameo in the Intersteller Song Contest is gebleven. Die hadden ze m.i. nu ook beter kunnen weglaten.
In het kort: doordat Disney nog geen nieuw seizoen heeft aangekocht en de bijbehorende onzekerheid, heeft Ncuti besloten te stoppen met Doctor Who. Dat heeft tot opnames van de nieuwe scenes (het laatste deel van de aflevering) in februari dit jaar geleid, waarin we het afscheid zien.
Een hele verhaallijn omtrent Susan is geschrapt (Poppy zou Susans moeder zijn), het was eigenlijk de bedoeling dat S3 meer over Susan zou gaan. Het is de vraag of dat nog doorgaat... Carole Ann is ook al behoorlijk op leeftijd, als ze haar nog willen casten mag het allemaal niet te lang meer duren denk ik. Wel erg jammer dat het met alleen de vage cameo in the Intersteller Song Contest is gebleven. Die hadden ze m.i. nu ook beter kunnen weglaten.
Vanavond ook eens aan seizoen 2 begonnen, moet zeggen de 1ste afleveringen met die robots was een beetje saai.
Maar nu aflevering 2 en 3 Lux & The Well waren al wat beter.
Maar nu aflevering 2 en 3 Lux & The Well waren al wat beter.
Spuit 11 komt ook even modder geven, na een tijd vergeten te zijn dat Who er was heb ik de rest van het seizoen gebinged. Enige spoilers ga ik niet vermijden, dus niet lezen indien.
De echt goede eps waren weer dungezaaid wat mij betreft. Het schrijfwerk nam nergens zulke dramatische vormen aan als tijdens Whittaker, maar een hoop was toch meer "meh, OK", met af en toe een irritant moraliserend toontje en slechterikken die ook gelijk weer zo in- en in- slecht en onaardig zijn dat het prijsschieten is.
"The Well" is absoluut het hoogtepunt van het seizoen ondanks dat het eigenlijk een beetje een herhaling van zetten is van eerdere dreigingen in deze vorm (inclusief een tegenstander die al eerder in de show gezien was) en dat komt voor geen gering gedeelte op conto van de acteerprestaties van Gatwa. Op een gegeven moment moet hij absolute paniek en ontreddering richting de camera acteren terwijl hij ongetwijfeld naar helemaal niks zit te kijken, en dat doet hij zo goed dat je als kijker zelf bijna de neiging krijgt om achter je te kijken voor het geval dat. Echt zonde dat hij door slecht beleid nu al de show verlaat -- er had veel meer in het vat gezeten voor deze jonge, energieke, flirterige maar wanneer nodig toch ook bloedserieuze Doctor.
Voor het einde heb ik geen goed woord over en het is voor mij exemplarisch voor wat er mis is met het Who van nu -- goedkoop puntjes scoren met oude koeien uit de sloot halen die vervolgens in 15 minuten afgeserveerd worden. Als je al wist wie de Rani was zat er toch niemand te wachten op deze bordkartonnen Missy-lite versie die roemloos eindigt -- maar niet voordat we uiteraard een ontsnappingsclausule erin bouwen zodat we haar later opnieuw kunnen gebruiken. Bi-generation my ass, laat het losssss. En Omega, de eerste Time Lord! Oh mijn hemel, wat voor persoon zou dat kunnen zijn? Zelfs de Doctor kan de nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ja, laat maar zien die Omega! ...en het is een groot dom CGI monster dat alle Time Lords wil opeten en in 10 seconden verslagen wordt met de kracht van 1 miljoen miljard supernova's uit een plastic pistooltje. Tja, wat zou het ook anders moeten zijn.
En als klap op de vuurpijl natuurlijk nog even de fanservice met Billie Piper. Oh jee, wat is dit nu, is dat niet intrigerend? Vooral blijven kijken! ...maar waarom, ik weet nu al dat het ofwel niks interessants gaat worden en in 10 minuten weggepoetst wordt, of (nog erger) we krijgen weer een hele nostalgietrip met weer een verhaallijn met Ten omdat we niet op kunnen houden met met weemoed terugdenken aan de goede tijden. Pro-tip: zelfs als je het met de kijkers eens bent dat het vroeger beter was is het nog altijd geen goede look om daar in je show zelf in mee te gaan.
Calling it now: als er een seizoen 3/4 komt dan komt de Meddling Monk opdraven. En/of de Valeyard. Je moet de fans wel geven wat ze willen natuurlijk!
De echt goede eps waren weer dungezaaid wat mij betreft. Het schrijfwerk nam nergens zulke dramatische vormen aan als tijdens Whittaker, maar een hoop was toch meer "meh, OK", met af en toe een irritant moraliserend toontje en slechterikken die ook gelijk weer zo in- en in- slecht en onaardig zijn dat het prijsschieten is.
"The Well" is absoluut het hoogtepunt van het seizoen ondanks dat het eigenlijk een beetje een herhaling van zetten is van eerdere dreigingen in deze vorm (inclusief een tegenstander die al eerder in de show gezien was) en dat komt voor geen gering gedeelte op conto van de acteerprestaties van Gatwa. Op een gegeven moment moet hij absolute paniek en ontreddering richting de camera acteren terwijl hij ongetwijfeld naar helemaal niks zit te kijken, en dat doet hij zo goed dat je als kijker zelf bijna de neiging krijgt om achter je te kijken voor het geval dat. Echt zonde dat hij door slecht beleid nu al de show verlaat -- er had veel meer in het vat gezeten voor deze jonge, energieke, flirterige maar wanneer nodig toch ook bloedserieuze Doctor.
Voor het einde heb ik geen goed woord over en het is voor mij exemplarisch voor wat er mis is met het Who van nu -- goedkoop puntjes scoren met oude koeien uit de sloot halen die vervolgens in 15 minuten afgeserveerd worden. Als je al wist wie de Rani was zat er toch niemand te wachten op deze bordkartonnen Missy-lite versie die roemloos eindigt -- maar niet voordat we uiteraard een ontsnappingsclausule erin bouwen zodat we haar later opnieuw kunnen gebruiken. Bi-generation my ass, laat het losssss. En Omega, de eerste Time Lord! Oh mijn hemel, wat voor persoon zou dat kunnen zijn? Zelfs de Doctor kan de nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ja, laat maar zien die Omega! ...en het is een groot dom CGI monster dat alle Time Lords wil opeten en in 10 seconden verslagen wordt met de kracht van 1 miljoen miljard supernova's uit een plastic pistooltje. Tja, wat zou het ook anders moeten zijn.
En als klap op de vuurpijl natuurlijk nog even de fanservice met Billie Piper. Oh jee, wat is dit nu, is dat niet intrigerend? Vooral blijven kijken! ...maar waarom, ik weet nu al dat het ofwel niks interessants gaat worden en in 10 minuten weggepoetst wordt, of (nog erger) we krijgen weer een hele nostalgietrip met weer een verhaallijn met Ten omdat we niet op kunnen houden met met weemoed terugdenken aan de goede tijden. Pro-tip: zelfs als je het met de kijkers eens bent dat het vroeger beter was is het nog altijd geen goede look om daar in je show zelf in mee te gaan.
Calling it now: als er een seizoen 3/4 komt dan komt de Meddling Monk opdraven. En/of de Valeyard. Je moet de fans wel geven wat ze willen natuurlijk!
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dit? 
Stukfruit schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:30:
Thanks, Disney.
Dat zit wel Schnorr.
Nee, da's te makkelijk. Op het conto van Disney komt dat Gatwa de show vroegtijdig verliet en da's al. Dan maak je mij nog altijd niet wijs dat dit het beste was wat ze ervan konden bakken gegeven dat.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
kom kom, vroegtijdig? sinds 2005 is het de 'norm' dat een doctor en/of companion 2 seizoenen meegaat en daarna gewisseld wordt, slechts enkelingen hebben meer gehad.
(de serie(s) voor 2005 heb ik nooit gekeken, dus geen idee hoe het daar zat)
(de serie(s) voor 2005 heb ik nooit gekeken, dus geen idee hoe het daar zat)
[ Voor 19% gewijzigd door roeleboel op 25-06-2025 18:34 . Reden: edit ivm voor 2005 ]
De "norm", als je het al een norm wil noemen, is eerder 3 seizoenen -- dat hebben alle Doctors gehad vanaf 2005 behalve Eccleston, die het maar 1 seizoen volgehouden heeft dankzij intern gesteggel. Met daarbij wel de kanttekening dat de seizoenen vanaf Whittaker korter zijn, dus de totale lengte is minder.
Het verbaasde me overigens wel toen ik het opzocht, want voor sommige Doctors "voelt" het een stuk langer dan andere, maar dat heeft vooral te maken met hoe memorabel de afleveringen waren. En wie je zelf het leukst vond natuurlijk.
Voor 2005 was het wat onregelmatiger; Tom Baker heeft het als nummer 4 het langst uitgehouden met maar liefst 7 seizoenen -- maar de "seizoenen" zaten toen heel anders in elkaar qua structuur dan nu, dus sowieso is dat niet 1 op 1 te vergelijken. Linksom of rechtsom denk ik dat het niet zinnig is om over een "norm" te spreken; zolang het goed gaat en de acteurs hebben het ook naar hun zin, waarom zou je dan wisselen. En ik noem het dan vroegtijdig omdat Gatwa er op z'n minst best nog een seizoen bij had gelust (en had mogen krijgen) als Disney geen roet in het eten had gegooid.
Companions laat ik even helemaal buiten beschouwing, al was het maar omdat ik geen zin heb om die allemaal op te gaan zoeken en ordenen op lengte van staat van dienst. Als daar al een norm in zit zou het me verbazen.
Het verbaasde me overigens wel toen ik het opzocht, want voor sommige Doctors "voelt" het een stuk langer dan andere, maar dat heeft vooral te maken met hoe memorabel de afleveringen waren. En wie je zelf het leukst vond natuurlijk.
Voor 2005 was het wat onregelmatiger; Tom Baker heeft het als nummer 4 het langst uitgehouden met maar liefst 7 seizoenen -- maar de "seizoenen" zaten toen heel anders in elkaar qua structuur dan nu, dus sowieso is dat niet 1 op 1 te vergelijken. Linksom of rechtsom denk ik dat het niet zinnig is om over een "norm" te spreken; zolang het goed gaat en de acteurs hebben het ook naar hun zin, waarom zou je dan wisselen. En ik noem het dan vroegtijdig omdat Gatwa er op z'n minst best nog een seizoen bij had gelust (en had mogen krijgen) als Disney geen roet in het eten had gegooid.
Companions laat ik even helemaal buiten beschouwing, al was het maar omdat ik geen zin heb om die allemaal op te gaan zoeken en ordenen op lengte van staat van dienst. Als daar al een norm in zit zou het me verbazen.
[ Voor 15% gewijzigd door MneoreJ op 25-06-2025 19:11 ]
Moet zeggen vond seizoen 2 wel wat beter dan seizoen 1, the robot revolution aflevering 1 een beetje saai nog.
Maar daarna alle afleveringen op zich wel vermakelijk, benieuwd of en hoe het uiteindelijk verder zal gaan.
Maar daarna alle afleveringen op zich wel vermakelijk, benieuwd of en hoe het uiteindelijk verder zal gaan.
Apparently I stand correctedMneoreJ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:59:
De "norm", als je het al een norm wil noemen, is eerder 3 seizoenen -- dat hebben alle Doctors gehad vanaf 2005 behalve Eccleston, die het maar 1 seizoen volgehouden heeft dankzij intern gesteggel. Met daarbij wel de kanttekening dat de seizoenen vanaf Whittaker korter zijn, dus de totale lengte is minder.
<knip>
Ik was onder de indruk dat ze om-en-om wisselden (doctor versus companion) met hier en daar een uitzondering die een jaartje langer mocht
Oh well...
Ik verbaasde mij enkel dat zowel doctor als companion gewisseld lijken te worden nu, 1 van de 2 had ik mij om bovenstaande reden volledig aan verwacht
Qua companions is het sowieso altijd onregelmatig geweest; soms worden ze samen met de Doctor afgeschreven, soms gaan ze nog een tijdje mee met de nieuwe om dan gewisseld te worden, en soms verdwijnen ze halverwege ergens om dan veel later weer op te duiken.
Eigenlijk was Ruby sowieso al "klaar" qua verhaal dus die is gewoon opgeduikeld omdat het kon. En de arc van Missbelindachandra (
) had niet hoeven eindigen maar dat zal ook wel weer te maken hebben gehad met het herschrijven. Zonder Doctor maar wel met dochter zou dat een beetje een lastige constructie geworden zijn.
Eigenlijk was Ruby sowieso al "klaar" qua verhaal dus die is gewoon opgeduikeld omdat het kon. En de arc van Missbelindachandra (
Om deze formulering moest ik wel even gniffelen, omdat de kracht van de episode voor een groot deel zit in dat je de tegenstander juist niet zietMneoreJ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:17:
"The Well" is absoluut het hoogtepunt van het seizoen ondanks dat het eigenlijk een beetje een herhaling van zetten is van eerdere dreigingen in deze vorm (inclusief een tegenstander die al eerder in de show gezien was)
Ja, pun not intended. Chapeau.tszcheetah schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:50:
Om deze formulering moest ik wel even gniffelen, omdat de kracht van de episode voor een groot deel zit in dat je de tegenstander juist niet ziet
Volgens een vorige editor van een Doctor Who Magazine zou het (maximaal) vijf jaar kunnen duren voordat er een volgend seizoen op de buis komt, op basis van het gedrag van Disney, licenties en de tijd die het doorgaans kost om de financiering voor zoiets (opnieuw) te regelen.
https://www.reddit.com/r/...eard_previous_doctor_who/
https://www.reddit.com/r/...eard_previous_doctor_who/
Dat zit wel Schnorr.
Op dit punt aangekomen vraag ik me eigenlijk af of de boel uberhaupt nog levensvatbaar is. Dat klinkt misschien raar voor iets dat alweer 20 jaar meedraait, maar toen de show de vorige keer ermee ophield na 25 jaar duurde het ook weer 16 jaar voor er iets nieuws was. Het gaat inmiddels zo lang mee dat er een gigantische hoop "kent u deze nog" karakters en lore uit het jaar kruik bij gesleept moet worden in pogingen om het allemaal nog groter, epischer, alomvattender te maken en fans van het eerste uur "oehhhh" te laten roepen. Nou is Who heel flexibel en kun je er zo'n beetje alle genres wel in kwijt afhankelijk van wat voor avontuur je aan het schrijven bent, maar de constante (de Doctor) is nu toch wel in den treure uitgekauwd, en alle pogingen daar nog wat aan toe te voegen voelen inmiddels echt gekunsteld aan. Ik zeg niet dat je er niks meer mee kan, maar je moet wel van goeden huize komen.
Maar ik ben misschien bevooroordeeld omdat de laatste lichtingen gewoon niet zo goed waren. Onder Chibnall was het schrijfwerk gewoon om te huilen, en RTD's "whatever" kunstgrepen in naam van fanservice hebben we nu ook wel gezien. En nu komt daar dan nog eens bovenop dat ze de hele productie niet zomaar rond krijgen... Ik hoop dat ik gewoon een zure oude man ben en dat er nieuwe seizoenen komen die ook gewoon leuk zijn voor nieuwe fans, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in.
Coming up: Doctor Who, the reboot! Doctor nummer 1 begint met een verse lei, alles is anders! ...dat houden we dan 1 seizoen vol tot de crossovers met de vorige seizoenen beginnen.
Maar ik ben misschien bevooroordeeld omdat de laatste lichtingen gewoon niet zo goed waren. Onder Chibnall was het schrijfwerk gewoon om te huilen, en RTD's "whatever" kunstgrepen in naam van fanservice hebben we nu ook wel gezien. En nu komt daar dan nog eens bovenop dat ze de hele productie niet zomaar rond krijgen... Ik hoop dat ik gewoon een zure oude man ben en dat er nieuwe seizoenen komen die ook gewoon leuk zijn voor nieuwe fans, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in.
Coming up: Doctor Who, the reboot! Doctor nummer 1 begint met een verse lei, alles is anders! ...dat houden we dan 1 seizoen vol tot de crossovers met de vorige seizoenen beginnen.
Moffit zou het wat mij betreft wel weer een paar seizoenen mogen doen.
Alleen heeft hij al aangegeven er klaar mee te zijn.
Alles is iig. beter dan nog weer een paar seizoenen met RTD.
Alleen heeft hij al aangegeven er klaar mee te zijn.
Alles is iig. beter dan nog weer een paar seizoenen met RTD.
Geestig, heb zelf een totaal andere ervaring. Dat RTD terug was vond ik juist een verademing, weer een beetje plezier in de reeks. Blijft m'n favoriete showrunner in elk geval. Moffat was geniaal in losse afleveringen en al helemaal toen RTD ook de showrunner was. Maar de jaren met Moffat als showrunner werden al snel een zooitje. The crack in the wall, silence will fall when the question is asked, the silence zelf, gedoe met River en Amy, Doctor die eventjes miljoenen jaren ouder word, etc etc. Ter indicatie; in m'n vriendengroep zaten minstens 15 mensen die alles vanaf 2005 hebben gevolgd, maar allemaal zijn ze onder Moffat gestopt "omdat het niet meer te volgen was".
Verder helpt het ook niet dat:
- we inmiddels 20 jaar ouder zijn, dingen die ik toen leuk vond...vind ik nu misschien niet meer zo bijzonder
- dat wat je het eerst ziet als je jonger bent neemt een speciaal plekje in je hart, alles wat erna komt ga je kritischer vergelijken met dat wat je dierbaar is
- ze moeten nieuwe kijkers aanspreken, dat zal altijd een beetje ten koste gaan van bestaande kijkers. (Moet er nou alweer uitgelegd worden dat de Doc niet van hier is? 2 harten heeft? etc etc.... ja dat moet)
- we zijn 20 jaar verder, dat heeft ook impact op hoe de serie eruit ziet/voelt/klinkt. 2005 Doctor Who gaat echt niet meer gemaakt worden.
Maar ik heb me opzich prima vermaakt met de laatste 2 seizoenen. Smaakte naar meer ook. Had graag een 3e en misschien zelfs 4e en laatste seizoen gezien met Scuti en RTD. Hoop alleen wel dat ze in de toekomst terug gaan naar 10-11-12 episodes ipv 8, het is gewoon te kort om zowel iets met een rode draad te doen als ook genoeg vrijheid voor losse eps en two-parters te hebben.
Verder helpt het ook niet dat:
- we inmiddels 20 jaar ouder zijn, dingen die ik toen leuk vond...vind ik nu misschien niet meer zo bijzonder
- dat wat je het eerst ziet als je jonger bent neemt een speciaal plekje in je hart, alles wat erna komt ga je kritischer vergelijken met dat wat je dierbaar is
- ze moeten nieuwe kijkers aanspreken, dat zal altijd een beetje ten koste gaan van bestaande kijkers. (Moet er nou alweer uitgelegd worden dat de Doc niet van hier is? 2 harten heeft? etc etc.... ja dat moet)
- we zijn 20 jaar verder, dat heeft ook impact op hoe de serie eruit ziet/voelt/klinkt. 2005 Doctor Who gaat echt niet meer gemaakt worden.
Maar ik heb me opzich prima vermaakt met de laatste 2 seizoenen. Smaakte naar meer ook. Had graag een 3e en misschien zelfs 4e en laatste seizoen gezien met Scuti en RTD. Hoop alleen wel dat ze in de toekomst terug gaan naar 10-11-12 episodes ipv 8, het is gewoon te kort om zowel iets met een rode draad te doen als ook genoeg vrijheid voor losse eps en two-parters te hebben.
Moffat heeft een paar van de beste Who afleveringen ooit geschreven, maar hij was idd ook echt wel veel van "disappearing up your own arse". Grote fan van super geheimzinnig doen rondom grote mysteries waarbij je als kijker eindeloos aan het lijntje gehouden wordt en maar moet afwachten of er nog iets van een ontknoping komt -- en als die er komt, of het dan het wachten waard was.
Ik denk dat je geen enkele showrunner aan moet wijzen als messias of de persoon die de kar echt moet gaan trekken. Ze hebben allemaal hun nukken, grillen, tekortkomingen en bij vlagen briljante momenten, en ze zijn tenslotte ook niet 100% verantwoordelijk voor alles, de rest van het team heeft ook nog wel wat te doen. Daarnaast gaat er uiteindelijk zelfs bij de beste de sleet er wel in zitten, nieuw bloed is an sich niet verkeerd. Dan moet dat nieuwe bloed uiteindelijk wel wat kunnen, natuurlijk. Onder Chibnall vond ik het echt niet te harden qua middelmatigheid en ik heb het niet af kunnen kijken, en dat lag niet aan Whittaker als Doctor.
Het voelde in ieder geval een stuk minder gewichtig dan je zou verwachten. Af en toe wat vage hints laten vallen naar het eindverhaal is niet hetzelfde als het verhaal de ruimte geven die het nodig heeft.
Wat mij betreft laten ze heel die rode draad gewoon weg. Het mag modern zijn, maar niet iedere show hoeft een arc te hebben en Who is nou echt typisch zo'n show waar een "avontuur van de week" structuur prima bij past. Af en toe een groter verhaal, vooral als je van Doctor gaat wisselen, sure. Maar telkens weer een eindbaas/ultieme crisis is niet nodig en wordt uiteindelijk vermoeiend/voorspelbaar.
Ik denk dat je geen enkele showrunner aan moet wijzen als messias of de persoon die de kar echt moet gaan trekken. Ze hebben allemaal hun nukken, grillen, tekortkomingen en bij vlagen briljante momenten, en ze zijn tenslotte ook niet 100% verantwoordelijk voor alles, de rest van het team heeft ook nog wel wat te doen. Daarnaast gaat er uiteindelijk zelfs bij de beste de sleet er wel in zitten, nieuw bloed is an sich niet verkeerd. Dan moet dat nieuwe bloed uiteindelijk wel wat kunnen, natuurlijk. Onder Chibnall vond ik het echt niet te harden qua middelmatigheid en ik heb het niet af kunnen kijken, en dat lag niet aan Whittaker als Doctor.
Dit viel mij inderdaad ook onprettig op. De uiteindelijke opbouw/ontknoping van beide seizoenen voelde erg gehaast aan. Nou was het einde van het tweede seizoen sowieso een fustercluck door omstandigheden maar ook bij het eerste was het, wat, 20 minuten om heel het universum de vernieling in te helpen en ook weer te redden?Hoop alleen wel dat ze in de toekomst terug gaan naar 10-11-12 episodes ipv 8, het is gewoon te kort om zowel iets met een rode draad te doen als ook genoeg vrijheid voor losse eps en two-parters te hebben.
Wat mij betreft laten ze heel die rode draad gewoon weg. Het mag modern zijn, maar niet iedere show hoeft een arc te hebben en Who is nou echt typisch zo'n show waar een "avontuur van de week" structuur prima bij past. Af en toe een groter verhaal, vooral als je van Doctor gaat wisselen, sure. Maar telkens weer een eindbaas/ultieme crisis is niet nodig en wordt uiteindelijk vermoeiend/voorspelbaar.
Lichtpuntje vanuit het Edinburg TV festival: de BBC heeft bevestigd dat Doctor Who doorgaat, met of zonder Disney. Wanneer is nog wel onduidelijk. En: de spin-off War Between the Land and Sea komt "volgend jaar." Daar moeten we dus nog eventjes op wachten blijkbaar. Bron hier (paywall, maar reader mode werkt).
Ik liep hopeloos achter... Ik heb recent alle seizoenen met Jodie bekeken, en eigenlijk vond ik haar wel leuk/vermakelijk (onpopulaire mening blijkbaar). Na Peter Capaldi was ik er even klaar mee, blijkbaar is er maar 'so much' Doctor Who (zeker als het te traag en onsamenhangend wordt) dat ik tolereer binnen een bepaalde tijd
. Natuurlijk waren de episodes qua kwaliteit wisselend, maar dat is naar mijn gevoel altijd al zo geweest.
Eric, uh Ncuti
, was even wennen (met name omdat de eerste 2 eps zo slecht waren), maar hij bevalt me heel erg goed als doctor. Leuke combinatie met Millie ook
Eric, uh Ncuti
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik vond het hele eerste seizoen van Ncuti zo belabberd dat ik sterk heb getwijfeld of ik nog wel door wilde kijken, maar in seizoen 2 werd het vele malen beter. Lag duidelijk niet aan de acteur maar aan het schrijfwerk. Nu vind ik het erg jammer dat hij niet doorgaat.TommyGun schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:38:
Eric, uh Ncuti, was even wennen (met name omdat de eerste 2 eps zo slecht waren), maar hij bevalt me heel erg goed als doctor. Leuke combinatie met Millie ook
Klopt, daarom proberen verschillende mensen nogal eens de nadruk te leggen op het schrijfwerk dat niet zo goed is ipv de acteurs 
Ncuti is in Sex Education ook dikke prima. Die gozer straalt gewoon van het scherm. En dan bedoel ik niet de regeneratieglow
Ncuti is in Sex Education ook dikke prima. Die gozer straalt gewoon van het scherm. En dan bedoel ik niet de regeneratieglow
Dat zit wel Schnorr.
Ik had 'high hopes' toen ik Ncuti zag in de intro van Masters of the Air (rond 1:58), hij zou een piloot van de beroemde Tuskegee Airmen spelen. Helaas heeft hij maar één echte scene gekregen in de hele serie (subjectief, maar de serie is geen aanrader wegens teveel verhaallijnen/scenario's). Ik had graag meer van hem gezien in Doctor Who.
Terug on topic, er was onlangs een easter egg/crossover tussen Doctor Who en Star Trek: Doctor Who and Star Trek cross over in live action for first time ever with incredible hidden Easter egg
Ik laat het artikel dit plaatje verder uitleggen, ik moet toegeven dat het mij niet opviel toen ik deze aflevering van ST bekeek
Terug on topic, er was onlangs een easter egg/crossover tussen Doctor Who en Star Trek: Doctor Who and Star Trek cross over in live action for first time ever with incredible hidden Easter egg
Ik laat het artikel dit plaatje verder uitleggen, ik moet toegeven dat het mij niet opviel toen ik deze aflevering van ST bekeek

[ Voor 48% gewijzigd door Kapoen op 26-08-2025 11:22 ]