Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik ben van plan een nefit topline cw4 aan te schaffen maar twijfel toch ook naar de cw5 variant, nou heeft de monteur van eneco mij verteld dat de pijpleidingen deze druk niet aankan (zeg maar een Ferrari motor in een Suzuki swift idee)

de pijpleidingen mbt het water zijn 12mm.

daarnaast moest hij dan ook aparte gasleidingen trekken van 22mm naar de nieuwe combiketel aldus de monteur.

Kan iemand mij zijn verhaal verklaren , ik heb er geen verstand van maar ik wil gewoon geen gezeik meer met warmte en watertoevoer, ik heb nu een moederhaard en een boiler van Inventum , 2.7l.

De cw4 zou 7.5 liter leter ten opzichte van de cw5 welke 9 liter leverd.

maar dat zijn allemaal theoretische getallen natuurlijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
12mm pijp voor warmwater is niks mis mee, voor koudwater wil je 15mm.
Voordeel van 12mm is dat je minder lang op warm water hoeft te wachten.

Voordeel 12mm:
- minder lang wachten
- 1x15 naar 2x12 verdeelt makkelijker dan alles 15

Nadeel 12mm:
- kan te weinig zijn voor stortdouche of beperkt capaciteit om snel je bad te vullen

Weet niet waarom je cw5 wilt, als dat is om op 2 punten water te kunnen tappen heb je die niet nodig. Vanaf ketel 15mm leggen naar punt waar leiding opsplitst naar 2x12 levert je meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 894891

Ik wil een Atag i36EC of een Remeha Tzerra M28C Plus. Beide zijn volgens de tests uitstekende HR-ketels. Maar wie weet hoe het met de storingsgevoeligheid zit van beide? Ik heb b.v. wel eens gehoord dat standaard bij elke beurt een onderdeeltje vervangen moet worden ter voorkoming van een storing. Wie heeft er ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Anoniem: 894891 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:10:
Ik wil een Atag i36EC of een Remeha Tzerra M28C Plus. Beide zijn volgens de tests uitstekende HR-ketels. Maar wie weet hoe het met de storingsgevoeligheid zit van beide? Ik heb b.v. wel eens gehoord dat standaard bij elke beurt een onderdeeltje vervangen moet worden ter voorkoming van een storing. Wie heeft er ervaring mee?
Wij hebben nu ruim twee jaar een Remeha Tzerra Plus en die bevalt uitstekend. Volgens onze monteur is het juist een onderhoudsarme ketel. Maar in twee jaar zonder problemen kun je natuurlijk niks zeggen wat het over 5 jaar doet, maar heel zuinig is hij in ieder geval wel, met de berekening van de afgelopen twee jaar hebben we met de energiebesparing de ketel in 3 jaar al terugverdient!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 894891 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:10:
Ik ken de Atag i36ec niet direct, maar die kwam als (1 van) beste uit de test bij de consumentenbond.
Het vreemde was dat op dat moment die ketel nog niet eens op de markt was, het was een splinternieuw model.
Er gaan bij mij dan toch wat vraagtekens op over de betrouwbaarheid van de test.

De Tzerra en waarschijnlijk ook de Atag, maar ook de Proline nxt of een Vaillant zijn zeer betrouwbare ketels. En qua gasverbruik en dus rendement verschillen ze nagenoeg niets van elkaar.
De cv ketel is al jaren uitontwikkeld, er steekt er niet 1 ver boven de ander uit.

Neem een ketel waar je installateur ervaring mee heeft. Mocht er dan toch wat aan mankeren in de toekomst, dan wordt je tenminste goed en vlot geholpen.
En dat geeft de grootste besparing op de kosten voor een ketel. Veel groter dan het verschil in gasverbruik, als dat verschil er al is.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

REMEHA zegt desgevraagd: 'Bij elke periodieke onderhoudsbeurt adviseren wij als fabrikant om de losgenomen pakkingen uit voorzorg te vervangen. De betreffende pakkingen zitten dan ook in de standaard onderhoudssets die wij voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden hebben samengesteld. Het vervangen van de losgenomen pakkingen is een algemene richtlijn in onze branche, die door vrijwel iedere ketelfabrikant wordt gehanteerd. Wanneer de pakking geplaatst is, wordt hier de vorm van het onderdeel in gedrukt. Wanneer de pakking wordt losgehaald en teruggeplaatst, heeft deze niet meer de gewenste optimale werking'.
Ik neem aan dat dat dan ook wel bij de ATAG-ketel het geval is......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Mmm... dat heb ik nog niet gehoord en anders zal het wel bij het standaard onderhoud horen.
Wij zijn in ieder geval tevreden met de Remeha Tzerra.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het hoort ook bij standaard onderhoud, Remeha heeft zelfs een ingebakken melding voor de onderhoudsinterval. De Tzerra en de Calenta geven aan welke beurt er uitgevoerd moet worden.
A, B, of C. Voor iedere letter is een bepaalt serviceset beschikbaar met een aantal pakkingen. Ook Nefit heeft een melding wanneer onderhoud nodig is, is een interval van 18, of 24 maanden. Maar geen speciale pakkingsets.

Ik ben er niet bepaald fan van om onderhoud op deze manier uit te voeren.
Na twee jaar ziet een branderpakking van een Tzerra er nog exact hetzelfde uit als de nieuwe pakking in service set A. Niet ingedrukt, niet verdroogd, een beetje overdreven om direct te vervangen. Het enige waar je de nieuwe aan herkent is het jaartal wat erop staat.

Ikzelf sloeg meestal A over en deed alleen B, om de 3 a 4 jaar. Voor set C moest je de halve ketel slopen en pakkingen vervangen die in geen 15 jaar gaan lekken. Remeha is fan van spare parts verkopen......

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 09-03-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, daank je wel. Hier kan ik wat mee.
Iemand ook nog wat te melden over het onderhoud van de ATAG i36 ec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die nieuwe atag ketel is amper een jaar op de markt, denk je dat daar al ervaringen qua onderhoud mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Oxellaar schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:06:
Ikzelf sloeg meestal A over en deed alleen B, om de 3 a 4 jaar. Voor set C moest je de halve ketel slopen en pakkingen vervangen die in geen 15 jaar gaan lekken. Remeha is fan van spare parts verkopen......
Ik denk dat jij het over de oudere modellen hebt, de nieuwe Remeha Tzerra Plus is juist onderhoudsvrij!
Alleen om de twee jaar even na laten kijken voor de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat jij het over de oudere modellen hebt, de nieuwe Remeha Tzerra Plus is juist onderhoudsvrij!
Alleen om de twee jaar even na laten kijken voor de veiligheid.
Haha, onderhoudsvrij. Wie heeft je dat wijsgemaakt? Er is helemaal geen oud model Tzerra.
Onderhoudsvrij bestaat sowieso niet, dus zeker niet voor een cv ketel.
En een Tzerra Plus verschild qua opbouw en onderdelen nagenoeg niets van de de gewone Tzerra.

Dit staat er over onderhoud in de handleiding van de Tzerra (plus)

10 Onderhoud
10.1 Algemeen
De ketel is onderhoudsarm. Desondanks dient de ketel periodiek geïnspecteerd
en onderhouden te worden. Om het beste moment van service
te bepalen, is de ketel uitgerust met een automatische servicemelding. Het
moment dat deze servicemelding verschijnt, wordt door de besturingsautomaat
berekend. Afhankelijk van het gebruik van de ketel, verschijnt de
eerste servicemelding uiterlijk 3 jaar na installatie van de ketel.
Opgelet
Onderhoudswerkzaamheden moeten door een erkend installateur
worden uitgevoerd.
Vervang bij inspectie-of onderhoudswerkzaamheden altijd alle
pakkingen van de gedemonteerde onderdelen.
Vervang de defecte of versleten onderdelen door originele reserveonderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Nou ja ondehoudsarm dan, om de 3 jaar een controlebeurt is toch niet veel!
Mijn oude oude ketel moest ieder jaar gedaan worden plus meer kosten dan met de Remeha Tzerra.
Wij zijn in ieder geval zeer tevreden met de Remeha Tzerra en dat hoor ik van collega's ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geweldig jullie discussie :) . Ik leer er goed van. Mijn huidige cvketel, een Radson VR wil ik vervangen na vele jaren trouwe dienst. En die heeft geen moeilijke onderhoudseisen. In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
HereIsTom schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:24:
Nou ja ondehoudsarm dan, om de 3 jaar een controlebeurt is toch niet veel!
Mijn oude oude ketel moest ieder jaar gedaan worden plus meer kosten dan met de Remeha Tzerra.
Wij zijn in ieder geval zeer tevreden met de Remeha Tzerra en dat hoor ik van collega's ook.
Je leest verkeerd. De ketel bepaalt aan de hand van branduren zelf wanneer onderhoud nodig is en vanaf de dag dat jij de eerste kuub gas erdoor fikt is dat uiterlijk 3 jaar.

Heerlijk dat selectief lezen. Is net als met longlife olie en 30.000km beurten bij auto's... joepie wat goedkoop, maar tussen 20.000 en 30.000 km wel 2,5 liter olie van 25 euro per liter erdoor jassen. Of gewoon met 25.000km bij de garage staan met een dure storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij gemiddeld gebruik komt de service melding zo rond de 2 jaar.

Verder is er niets mis met een Tzerra, prima ketel.

[ Voor 30% gewijzigd door Oxellaar op 11-03-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
ik ben (noodgedwongen) toe aan een nieuwe CV ketel. heb me al aardig ingelezen op het onderwerp, en ik neig heel erg naar een ketel van Remeha, de Calenta 28C (CW4). is dit anno 2017 nog steeds een goede keus?

verder: ervaringen met Remeha Qsense vs Isense ?? waarom voor de ene kiezen of voor de ander?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
jorisjan schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:43:
ik ben (noodgedwongen) toe aan een nieuwe CV ketel. heb me al aardig ingelezen op het onderwerp, en ik neig heel erg naar een ketel van Remeha, de Calenta 28C (CW4). is dit anno 2017 nog steeds een goede keus?

verder: ervaringen met Remeha Qsense vs Isense ?? waarom voor de ene kiezen of voor de ander?

dank!
het is wel een goede ketel. vooral lekker stil. maar of het anno nu nog een goede keuze is ? lastig.
kwa rendement is er niet al te veel veranderd.
kinderziektes ed zijn eruit. hiernaast kan iedere monteur hem dromen.
hoewel sommige minder te spreken zijn over de hoeveelheid kunststof in de ketel
(slangen verouderen en kunnen op den duur gaan lekken)
i sense thermostaten heb er meerdere opgehangen even zoeken maar daarna wijst zich de weg vanzelf.
q sense is gewoon een kamerthermostaat. isense heeft een klokprogramma.
hiernaast is er ook een honnywel round modation.
(kamerthermostaat zonder klokprogramma ben zelf erg te spreken over de nieuwere versie hiervan)
vooral de optimaal comtfort mode is s'winters lekker (stookt met wat hogere water temp.)

wil je echt besparen bekijk dan de opties voor een cv ketel icm met een lucht/water warmtepomp.
(echter als er convectorput aanwezig is werkt dit systeem niet.)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 23-06-2017 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 15:00
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een andere ketel, de oude werkt nog wel gewoon op dit moment 'AWB cmbi ketel HR 30g' van wat ik er over gehoord en gelezen heb, is dit een niet al te beste ketel.
Zelf heb ik er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad (2 jaar) maar begreep dat de printplaat al wel een keer vervangen was en dat is blijkbaar ook een bekend probleem er van. De monteur durfde zelfs de spanning er niet vanaf te halen ivm mogelijke problemen die het kon leveren.

Nu is er bij mij iemand geweest en eigenlijk zonder te vragen naar gebruik kwam hij met de ketel 'Intergas HRE 36/30A'

De woning heeft
- Inhoud 300 m3
- Woonoppervlakte 107 m2
- vloerverwarming op de begane grond
- radiatoren op de verdieping (zolder zit niks)

De radiatoren staan eigenlijk nooit open.
Ik woon alleen in deze woning, dus er zullen nooit twee kranen tegelijk open staan.

Nu is mijn vraag, is de Intergas HRE 36/30A een goede ketel en is deze niet te groot voor mij?

[ Voor 0% gewijzigd door Clumsy Smurf op 29-07-2017 14:54 . Reden: Intergas ipv inventum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ALvHelvoort schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:20:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een andere ketel, de oude werkt nog wel gewoon op dit moment 'AWB cmbi ketel HR 30g' van wat ik er over gehoord en gelezen heb, is dit een niet al te beste ketel.
Zelf heb ik er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad (2 jaar) maar begreep dat de printplaat al wel een keer vervangen was en dat is blijkbaar ook een bekend probleem er van. De monteur durfde zelfs de spanning er niet vanaf te halen ivm mogelijke problemen die het kon leveren.

Nu is er bij mij iemand geweest en eigenlijk zonder te vragen naar gebruik kwam hij met de ketel 'Inventum HRE 36/30A'

De woning heeft
- Inhoud 300 m3
- Woonoppervlakte 107 m2

Ik woon alleen in deze woning, dus er zullen nooit twee kranen tegelijk open staan.

Nu is mijn vraag, is de Inventum HRE 36/30A een goede ketel en is deze niet te groot voor mij?
Heeft die "iemand" veel verstand van cv-ketels? Want het is een Intergas HRE 36/30a ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Vast meer dan ik, had het inderdaad verkeerd,het is een intergas. Inmiddels het bericht aangepast naar intergas. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb je een bad of een stortdouche dat je aan een 36/30 moet? Ik heb hier een HRE 28/24 met een bad en spaardouche, ding vult bad in acceptabele tijd (kraan aan, kind uitkleden en bij terugkomst staan jets bijna onder water) en voor de besparende douchekop levert ie teveel warmwater (wordt te heet vanwege de lage flow, vervolgens knijpt kraan de flow en slaat ketel af).

Voor de verwarming van jouw huis heb je genoeg aan een kleine ketel met laag vermogen.

Edit: misschien makkelijk zeggen, maar als je huidige ketel nog werkt gewoon laten hangen. Weet niet wat voor mannetje je hebt voor het onderhoud, maar als ie de stekker er niet uit durft te trekken zal ie ook wel een en ander aan onderhoud overslaan. Spokenverhalen van internet zijn leuk, maar de vele ketels die jarenlang draaien zonder problemen krijgen geen verhalen op internet.

[ Voor 29% gewijzigd door _JGC_ op 29-07-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Nee ik heb geen bad of stortdouche, een normale douche heb ik maar.

Ik woon overigens wel op een hoekhuis met de kamer tegen de buitenmuur.

De stekker was er bij onderhoud wel ui geweest omdat ik al aangaf dat tijdens de verbouwing de stekker er ook lange tijd en meerdere keren uit was geweest, dus hij was gerust gesteld en had de ketel (zo ver ik kan beoordelen) goed schoongemaakt.

De reden dat ik overweeg om een andere ketel is omdat hijn huurcontract afloopt (ik kan wel door blijven huren voor hetzelfde bedrag).
En ik hoop ook een wat zuinigere te vinden.

Maar niks staat nog vast en is ook niet zeker of ik een andere zal gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hmm, huurketel, zou ik nooit doen, maar als je een huis koopt en er hangt een ketel die amper 3 jaar later contractvrij is...

Wat gebeurt er na de huurperiode, moet je dan doorbetalen of de ketel afkopen ofzo? Zelf zou ik geen geld meer in zo'n ketel investeren, dan koop je liever zelf wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
JGC, dat is precies wat hier dus speelt, 2.5 jaar het huis gekocht en het huurcontract van de ketel liep nog, nu is die bijna afgelopen en kan ik dus kiezen, gewoon zo door blijven huren voor hetzelfde bedrag of zelf een nieuwe kopen. Naar dat kopen ben ik nu dus aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
ik zou zeker voor de kleinere uitvoering gaan, al helemaal aangezien je alleen maar een normale douche hebt. veel installateurs staren zich blind op de CW waarde.

ikzelf ben (inderdaad) voor bovenstaande Remeha Calenta 28c + iSense thermostaat gegaan. nog geen gebruikservaring mee want hij moet nog geinstalleerd worden, maar van wat ik zo lees hier op het forum is die meer dan voldoende om mijn huis warm te kunnen krijgen (jaren 30 woning van zo'n 150m2) en wij hebben ook alleen maar een normale douche

jouw woning is nog een beetje kleiner (al hebben wij een kelder van 40m2 die we niet gebruiken/verwarmen) dus dat zou toch moeten gaan, mits je geen hele erge tocht hebt of te weinig radiator vermogen

[ Voor 16% gewijzigd door jorisjan op 31-07-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
@jorisjan Wat is de reden dat je voor de Calenta bent gegaan? En niet de Tzerra of Avanta?
Capaciteit of iets anders?

[ Voor 103% gewijzigd door Edrelais op 02-08-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Avanta valt al snel af ivm aan/uit pomp, tegenwoordig wil je eigenlijk gewoon een modulerende pomp. Dan is het Calenta vs Tzerra Plus. Van die twee heeft de Calenta een ruimer modulatiebereik (zowel lager minimum vermogen als iets hoger maximum vermogen) en levert ie meer tapwater.

Tzerra Plus zal vast geen slechte ketel zijn, maar heb een beetje het idee dat het Remeha's antwoord is op de goedkope simpele projectketels van Intergas en AWB. Remeha staat een beetje bekend als de Mercedes onder de CV ketels, maar ook Mercedes heeft tegenwoordig goedkopere kleine auto's met minder luxe in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Edrelais schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:14:
@jorisjan Wat is de reden dat je voor de Calenta bent gegaan? En niet de Tzerra of Avanta?
Capaciteit of iets anders?
Eigenlijk exact wat _jgc_ uitlegt, daarnaast is de calenta wat langer op de markt (uitontwikkeld) en denk ik dat de tzerra iets té compact is opgebouwd..

Maar het tapwater in combinatie met het hogere modulatiebereik gaf wel voor 90% de doorslag. Daarnaast lees ik (o.a. hier opmhet forum) erg goeie dingen over de iSense termostaat en ik denk dat ik met de calenta in combinatie met de iSense het maximale uit de ketel te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, om je ketelkeuze af te laten hangen van de thermostaat... je kunt een iSense ook gewoon aan een Tzerra Plus hangen als je wilt. Daarnaast gok ik dat ze bij de eTwist die ze bij de Tzerra leveren ook veel goeds uit de iSense hebben overgenomen.

Ik heb hier naar volle tevredenheid een iSense aan de muur hangen, regeling is uitstekend, werkt beter met mijn Intergas ketel dan een Honeywell thermostaat, maar verder is het gewoon een stokoude klokthermostaat die er niet heel stijlvol uitziet, die goedkoop aandoet bij bediening en die inmiddels links en rechts ingehaald is qua functionaliteit door andere thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Bedankt voor de antwoorden.

Ben zelf n.l. ook aan het oriënteren. Momenteel hangt er een Ferroli ketel welke volgens de specs tot 5,2kW terug kan moduleren.

Ik was erg gecharmeerd van de Nefit Trendline, maar zie dat deze minimaal 6,9kW kan leveren, in mijn geval nog veel te veel.
Dan lijkt de calenta een betere optie te zijn, de 28c kan zo te zien tot 5kW terug. (de Tzerra 5,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_JGC_ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:34:
Avanta valt al snel af ivm aan/uit pomp, tegenwoordig wil je eigenlijk gewoon een modulerende pomp. Dan is het Calenta vs Tzerra Plus. Van die twee heeft de Calenta een ruimer modulatiebereik (zowel lager minimum vermogen als iets hoger maximum vermogen) en levert ie meer tapwater.

Tzerra Plus zal vast geen slechte ketel zijn, maar heb een beetje het idee dat het Remeha's antwoord is op de goedkope simpele projectketels van Intergas en AWB. Remeha staat een beetje bekend als de Mercedes onder de CV ketels, maar ook Mercedes heeft tegenwoordig goedkopere kleine auto's met minder luxe in het assortiment.
Wij hebben ruim twee jaar een Remeha Tzerra Plus in combinatie met de iSense en zijn er nog steeds zeer tevreden mee.
Nog geen problemen mee gehad en is zeer zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Beste,
aangezien mijn contract afloopt

Nu is er bij mij iemand geweest en eigenlijk zonder te vragen naar gebruik kwam hij met de ketel 'Intergas HRE 36/30A'

De woning heeft
- Inhoud 300 m3
- Woonoppervlakte 107 m2

Nu is mijn vraag, is de Intergas HRE 36/30A een goede ketel en is deze niet te groot voor mij?
Nog even terugkomend op mijn eerdere vraag,

Als ik me niet vergis wordt er hier op het forum gesproken dat je het beste een niet al te grote ketel moet nemen als je het gasverbruik zo laag mogelijk wilt houden.

Nu staat er in de tabel hier onder juist dat de HRE28/24A het gasverbruik op jaarbasis hoger is dan die van zn iets grotere broertje HRE36/30A iemand enig idee hoe dit zit? voor de CW-klasse hoef ik het niet te doen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/onjhdsasp51ew.png

Waar ik ook aan dacht maar goed dat hoeft voor dit natuurlijk niet zo te zijn. maar soms is het zo dat als je een iets zwaardere hebt deze zuinigere is op een lagere stand dan als je een kleinere hebt die harder moet werken om dezelfde energie te krijgen.
Iemand die weet hoe dat zit met ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zoals je ziet in die tabel is het enige verschil in rendement het tapwater. De 24/18 en 28/24 hebben een booster om hun CW waarde te halen. Die booster verlaagt het rendement maar kan gelukkig ook uit.

Verwarmingsrendement is op papier bij allemaal hetzelfde. Waarom geadviseerd wordt om een kleine ketel te nemen bij een goed geisoleerd huis: kijk naar het minimum vermogen. De 24/18 doet minimaal 5.9KW, de 36/30 doet 7.8KW. Op het moment dat jouw ketel het huis warm moet houden geeft ie teveel warmte en slaat ie af. 5-10 minuten later gaat ie weer aan. Dat starten en stoppen veroorzaakt schommelingen in je temperatuur, ketel loopt afwisselend 70%, 30%, 0% van zijn max vermogen.

Als je huis slecht geisoleerd is merk je bijna geen verschil. Toen ik dit huis 7 jaar geleden kocht en de winters strenger waren moest ik stoken met 75 graden aanvoer. Dan haalt je ketel zijn rendement niet en wordt bijna niet op laag vermogen gedraaid. Vervolgens steeds meer gaan isoleren en nu draait de ketel maximaal 53 graden. Rendement gestegen, maar nu komt het trieste: omdat de ketel steeds vaker en langer uit is bij warmhouden gaat de thermostaat een graad hoger, want het voelt fris aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Ik moet zeggen, mijn huis is niet zo geweldig geïsoleerd, wel de vloer en dag geïsoleerd, maar de spouwmuur is maar half geïsoleerd tijdens de bouw in 1981. het probleem is alleen een beetje dat het blijkbaar ook niet zo goed meer geïsoleerd kan worden omdat de ruimte net niet groot genoeg is er tussen (weet niet meer precies hoe het zat maar dat is wat ik me nu nog herinner). Daarnaast is het ook zo dat ik in een hoekwoning zit en mijn woonkamer muur de buitengevel is.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk alleen de vloerverwarming gebruik en e radiatoren en maar nauwelijks tot nooit. (zit ook alleen nog maar op de verdieping).

Naar de CW-waarde hoef ik na mijn idee niet te kijken, ik woon er alleen en heb geen bad of zo.

@_JGC_ begrijp ik uit jou verhaal dat ik dan beter voor de 36/30 kan gaan ipv 28/24 of omdat ik alleen de vloerverwarming gebruik, kan ik dan toch beter voor de kleinere 28/24 gaan omdat die toch niet heel warm gestookt mag worden?
Of maakt het eigenlijk niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-06 19:27

De woning heeft
- Inhoud 300 m3
- Woonoppervlakte 107 m2

Ik heb een 24/28 HRE voor een vergelijkbare oppervlakte (tussenwoning 1986, gemiddeld geïsoleerd). Wat de CV specs bevalt die prima. Qua tapwater ervaar ik overigens wel een gillende vrouw vanonder de douche als ik in de keuken de warmwater kraan open doe. We hebben dan ook geen thermostaatkraan in de douche alhoewel ik niet precies weet of het formaat ketel hier veel invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn huis is van 1978, spouw is ook maar matig geisoleerd en op de noordkant zit ruim 6m2 ouderwets dubbelglas. Toch kan ik LTV stoken met de zachte winters die we gehad hebben.

Verder, een intergas ketel is niet constant met tapwater. Het varieert enorm tussen 45 en 70 graden. Zonder thermostaatkraan ben je de hele tijd aan het bijstellen. Als je geen bad hoeft te vullen raad ik de 36/30 af. De 28/24 en 24/18 pendelen al flink met een waterbesparende douchekop, een 36/30 doet dat nog veel meer.

Doe jezelf en je vrouw een lol, scoor een (hans)grohe thermostaatkraan in de aanbieding en pak een 24/18 of 28/24. Met vloerverwarming denk ik dat je meer hebt aan de 24/18 ivm lage temperatuur, maar daar moet je verdeler ook geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@_JGC_ Dank je voor je antwoord,
Zo ver ik als leek kan zie, lijkt mijn vloerverwarming verdeler niet geschikt voor lage temperatuur aansturing. Tenminste als jij al zegt dat het er geschikt voor moet zijn, lijkt het mij dat het er dan ook bij moet staan in de beschrijving van de verdeler en daar kan ik niks in vinden. Dus ben ik bang dat die het niet zal zijn.
Link naar de verdeler
Waardoor ik dan volgens mij dan zal moeten kiezen voor de HRE 28/24A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:05

Nhz

DVNTR

Onze 25+ jaar oude ketel is ermee opgehouden en we willen deze gaan vervangen. Nu vroeg ik me echter af of ik beter voor een HR of VR ketel kan gaan.

Wij hebben een voorverwarmd buffervat en stoken met een relatief hoge watertemp (65gr), werkt het HR gedeelte dan wel? Tapwater doen we overigens met een doorstroom verwarmer.

Ik weet dat isoleren en LTV het devies is, maar dat gaat nu even niet. We moeten het doen met wat we hebben.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou nu gewoon HR ophangen als dat kan. Als je over 5 jaar gaat isoleren ben je blij met de keuze die je nu maakt.

Ik had hier een 14 jaar oude VR ketel aan de muur, niks mis mee, maar die ging binnen twee maanden weg. Verkeerde zuinigheid, vorige eigenaar heeft 300 euro bespaard op ketel en montage en 14 jaar lang 3000+ kuub gas verstookt per jaar. Mijn eerste jaar na plaatsing van een HR ketel zat op 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 17:40

kevin33

Welkom in Utopia.

Wij zijn ook aan het kijken naar een andere ketel. We wonen in een 3 kamer tussenappartement die goed geïsoleerd is, ik zit te kijken naar een Remeha Calenta 40C CW5 of de de Remeha Tzerra Plus 28C CW4.

We hebben een gewone douche en een bad waar we af en toe in gaan. ik vind het fijn om in de keuken en de douche gelijktijdig warm water te hebben, verder zou het fijn zijn als de ketel stil is, onze huidige 15 jaar oude ketel is nogal een herrieschopper.

Hebben jullie hierin een goed advies?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

_JGC_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:41:
Ik zou nu gewoon HR ophangen als dat kan. Als je over 5 jaar gaat isoleren ben je blij met de keuze die je nu maakt.

Ik had hier een 14 jaar oude VR ketel aan de muur, niks mis mee, maar die ging binnen twee maanden weg. Verkeerde zuinigheid, vorige eigenaar heeft 300 euro bespaard op ketel en montage en 14 jaar lang 3000+ kuub gas verstookt per jaar. Mijn eerste jaar na plaatsing van een HR ketel zat op 1800.
Maar werkt een HR ketel ook echt als de temperaturen het condenseren niet mogelijk maken? Of is dat niet het enige waardoor een HR ketel veel beter is dan een VR?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In mijn geval was het een oud kreng met waakvlam en tweetraps brander: 12 of 24 KW. De VR ketels die je nu nog kunt kopen hebben ontsteking en kunnen hun vermogen beter moduleren.
Bij een HR ketel stook je meestal met een modulerende thermostaat: 80 graden als dat nodig is en lekker op 40-50 graden pruttelen om de boel warm te houden. Zelfs als je een tochthok hebt die je moet aanwarmen met 80 graden bespaar je op het warmhouden met een HR ketel.
Enige nadeel: nieuwe rookgasafvoer en een condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:08

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

40c is echt voor een groter formaat huis. Een tussenappartement goed geïsoleerd.. Klinkt alsof het nooit echt koud wordt in huis en de verwarming ook niet veel hoeft te doen.

Als je de verwarming uit zet in de winter. Hoe koud wordt het dan binnen. Aan je verhaal te horen verwacht ik niet kouder dan een graad of 15.. Dus koop een kleine ketel, bv de terrassen 28, of nog een kleinere, al kom je dan wellicht met je tapwater niet meer uit.

Doe 40C gaat heel inefficiënt stoken bij jullie. Wij gaan deze nemen in ons vrijstaande huis met slechte isolatie. (Wordt aan gewerkt). In de winter slaat de CV bij ons aan om de woonkamer op 15 graden te houden.. 😩. Daar is zo'n grote CV goed voor..

Welke ketel heb je nu? En heb je ergens last van? Als in problemen om het warm te krijgen of een koude douche?
kevin33 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:50:
Wij zijn ook aan het kijken naar een andere ketel. We wonen in een 3 kamer tussenappartement die goed geïsoleerd is, ik zit te kijken naar een Remeha Calenta 40C CW5 of de de Remeha Tzerra Plus 28C CW4.

We hebben een gewone douche en een bad waar we af en toe in gaan. ik vind het fijn om in de keuken en de douche gelijktijdig warm water te hebben, verder zou het fijn zijn als de ketel stil is, onze huidige 15 jaar oude ketel is nogal een herrieschopper.

Hebben jullie hierin een goed advies?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Nhz schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:40:
[...]

Maar werkt een HR ketel ook echt als de temperaturen het condenseren niet mogelijk maken? Of is dat niet het enige waardoor een HR ketel veel beter is dan een VR?
Als je huis eenmaal op temperatuur is dan zakt de temperatuur. Dan gaat ie op die momenten dus in HR bereik.

Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat ze nog VR ketels verkochten.. Oude zooi.. Bij mij komt het er niet meer in, ook ik heb temperaturen van 85+ tijdens aanwarmen. Als het huis eenmaal op temperatuur is dan met ik tussen 40 en 50 aanvoer met delta T van graad of 8-10

Edit : ik heb allemaal grafiekjes van temperaturen en gasverbruik van afgelopen winter. Bij mijn huis, op een koude zaterdag, gaat de verwarming eerst opwarmen. Dan gebruikt ie iets meer dan 2 kuub per uur, dit duurt dik 2 uur. Dus 5 kuub gas voor opwarmen van 15 naar 18 graden. Daarna zakt de CV water temp naar aanvoer 50, retour 40. Dit staat dan de rest van de dag te pruttelen. Dit kost ook zo'n 5 kuub gedurende de rest van de dag.

Op deze dag heeft mijn CV ketel dus 50% van het verbruik in zijn HR gebied gewerkt en de rest niet. Op een doordeweekse dag is het natuurlijk minder, omdat dan de verwarming niet de hele dag aanstaat.

Overigens ga ik dit najaar voor een Calenta 40C

[ Voor 34% gewijzigd door prein2 op 23-08-2017 22:04 ]

PVoutput

• kevin33

kevin33

Welkom in Utopia.

prein2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:42:

40c is echt voor een groter formaat huis. Een tussenappartement goed geïsoleerd.. Klinkt alsof het nooit echt koud wordt in huis en de verwarming ook niet veel hoeft te doen.
Het wordt inderdaad nooit echt koud, we hebben in totaal 6 radiatoren.
Als je de verwarming uit zet in de winter. Hoe koud wordt het dan binnen. Aan je verhaal te horen verwacht ik niet kouder dan een graad of 15.. Dus koop een kleine ketel, bv de terrassen 28, of nog een kleinere, al kom je dan wellicht met je tapwater niet meer uit
Doe 40C gaat heel inefficiënt stoken bij jullie. Wij gaan deze nemen in ons vrijstaande huis met slechte isolatie. (Wordt aan gewerkt). In de winter slaat de CV bij ons aan om de woonkamer op 15 graden te houden.. 😩. Daar is zo'n grote CV goed voor.
Het is bij ons nooit kouder dan 18 graden, ook al vriest het buiten. vind het wel belangrijk om op 2 plaatsen tegelijk de warme kraan aan te hebben.
Welke ketel heb je nu? En heb je ergens last van? Als in problemen om het warm te krijgen of een koude douche?
We hebben nu een Nefit Ecomline Economy HRC 23V, gelijk warm water kan niet, dan wordt het een koude douche. Hij maakt veel herrie, is al ouder, en vrij kostbaar in het onderhoud. Vandaar dat we aan het kijken zijn.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• prein2

prein2

kevin33 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:17:

[...]

We hebben nu een Nefit Ecomline Economy HRC 23V, gelijk warm water kan niet, dan wordt het een koude douche. Hij maakt veel herrie, is al ouder, en vrij kostbaar in het onderhoud. Vandaar dat we aan het kijken zijn.
Dat is dus een CW3 ketel met uiterst laag vermogen voor tapwater.
Hij levert 6,7 liter warm water per minuut (55 graden), maar is begrenst op 6 liter water per minuut.
het modulatiegedrag ligt tussen 9 en 24 kW. (dus hij levert minimaal 9kW, wat waarschijnlijk te veel is om je huis op temperatuur te houden. Dat resulteert in aan-uit-aan-uit gedrag. Dat is onzuinig).

Een douche geeft ongeveer 8 Liter water per minuut van 40 graden.. dus je kunt prima douchen onder een CW3, maar als je dan meer open zet wordt het inderdaad een koude douche (of te slappe straal als je een thermostaatkraan hebt). Overigens: Welke CV je ook kiest, als je geen thermostaatkraan hebt merk je het altijd als iemand de kraan open draait. Door het drukverschil komt er ook temperatuurverschil, je moet dus altijd bijstellen. Alleen bij een CW4 of 5 heb je geen koude douche, enkel bijstellen.

Je moet je goed bedenken wat je wilt qua tegelijk water:
Wil je douchen en in de keuken of badkamer een warme kraan aanzetten: kies een CW4
Wil je op 2 plekken douchen, of douchen en bad vullen tegelijk, dan kom je op serieuze vermogens uit en moet je naar CW5 (of meer). Hier is dan wel erg van belang hoeveel water je uberhaupt beschikbaar hebt in huis.

advies: neem een Calenta 28C. Warm water is voldoende en je gaat nog mooi op gas besparen ook wegens het goede modulatiebereik. Ik denk dat 5,5kW nog steeds overkill is voor je huis..
Wil je echt goed met 2 douches tegelijk douchen, dan kom je op een boiler uit. Denk niet dat dat het waard is..

De Calenta 28C:
8 liter warm water per minuut (60 graden)
modulatie tussen 5,5 en 25,5 kW

de Tzerra plus 28
7,5 liter warm water per minuut
modulatie tussen 6,1 en 24,8 kW

De Calenta 40C
11,1 liter warm water per minuut
modulatie tussen 7 en 36 kW

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 24-08-2017 09:55 ]

PVoutput

• jorisjan
ALvHelvoort schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:21:
@_JGC_ Dank je voor je antwoord,
Zo ver ik als leek kan zie, lijkt mijn vloerverwarming verdeler niet geschikt voor lage temperatuur aansturing. Tenminste als jij al zegt dat het er geschikt voor moet zijn, lijkt het mij dat het er dan ook bij moet staan in de beschrijving van de verdeler en daar kan ik niks in vinden. Dus ben ik bang dat die het niet zal zijn.
Link naar de verdeler
Waardoor ik dan volgens mij dan zal moeten kiezen voor de HRE 28/24A.
formaat/vermogen van de CV-ketel heeft weinig te maken met de temperatuur waarop je deze stookt. een 24/18 kan prima (ook) op 60 graden of hoger water warm stoken. punt is dat je voor LTV je temperatuur lager wilt hebben maar DAT kan je vloerverwarming verdeler niet. je bent dus "genoodzaakt" om met een wat hogere temperatuur te stoken en (dus) in de Vloerverwarming bij te mengen.

• Oxellaar
  • Niet online
@kevin33 Wat zijn de kosten voor het onderhoud dan?

Onderhoud heeft bij nagenoeg alle bedrijven een vaste prijs.

[ Voor 37% gewijzigd door Oxellaar op 24-08-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Wij willen onze CV ketel gaan (laten) verplaatsen van de begane grond naar de vliering (2e verdieping) in het midden van het gebouw. Daarmee moet dus ook de rookafvoer verplaatst gaan worden. Ons dak ligt echter helemaal vol met zonnepanelen, dus naar boven is niet mogelijk.

Wat zijn onze opties dan? Ik kan een doorvoer maken in de voor- of achtergevel, maar mag de rookgasafvoer (deels) horizontaal door een woning lopen?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zolang die rookgasafvoer niet te lang wordt mag dat gewoon. Zorg wel dat ie iets op afschot ligt en niet helemaal horizontaal, anders blijft er condenswater in je afvoer staan.

Wat betreft onderhoudsverhaal: basis onderhoud kost voor alle ketels evenveel, sommige bedrijven rekenen dan nog toeslag voor Agpo ketels.
Ik gok dat "duur onderhoud" eerder slaat op van storing naar storing "onderhouden", dan wordt elke ketel duur, als je dat met een auto doet wordt ie ook onbetrouwbaar en duur in "onderhoud".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
vandaag is mijn calenta 28c geinstalleerd, ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen als het kouder wordt. hou jullie op de hoogte.

eerste wat me (positief) opvalt is dat warm water harder lijkt te stromen dan mn oude Nefit Ecomline HRC30. uiteraard geen boiler meer dus het moet een fractie langer opwarmen maar de druk lijkt hoger

[ Voor 44% gewijzigd door jorisjan op 04-09-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat had je met die ecomline ook wel kunnen krijgen. Vaak is de boel verkalkt, hadden mijn ouders ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
_JGC_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:13:
Dat had je met die ecomline ook wel kunnen krijgen. Vaak is de boel verkalkt, hadden mijn ouders ook altijd.
Klopt, en daarom is die ook vervangen :) begon te lekken uit overdruk ventiel van de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33

kevin33

Welkom in Utopia.

Inmiddels is onze ketel zo goed als overleden, volgens de installateur zou een reparatie zo'n € 400 a € 500 gaan kosten. De installateur adviseerde ons de Remeha Avanta 28C CW4. Volgens hem is de Tzerra grotendeels opgebouwd uit kunststof waardoor deze eerder kapot zou kunnen gaan.En zou de Calenta over de top zijn. Eerder is mij hier ook de Calenta aangeraden, zit er daadwerkelijk zo'n groot verschil in kwaliteit/ opbrengst tussen? Bij Remaha zelf lijkt het alsof de Avanta een verouderd model is.

Specs van het huis.

Klein tussenappartement
BJ 1990
Goed geisoleerd.
Bad en douche (die nooit gelijk gebruikt worden)

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zo gek veel, wel wil ik een slimme thermostaat. En moet het gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb zelf een calenta en vandaag is er bij mijn moeder ook een neer gehangen. Persoonlijk vind ik het prijsverschil met de net iets simpeler types het zeker waard als je uitgaat van zeker 15 jaar levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

kevin33 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:48:
Inmiddels is onze ketel zo goed als overleden, volgens de installateur zou een reparatie zo'n € 400 a € 500 gaan kosten. De installateur adviseerde ons de Remeha Avanta 28C CW4. Volgens hem is de Tzerra grotendeels opgebouwd uit kunststof waardoor deze eerder kapot zou kunnen gaan.En zou de Calenta over de top zijn. Eerder is mij hier ook de Calenta aangeraden, zit er daadwerkelijk zo'n groot verschil in kwaliteit/ opbrengst tussen? Bij Remaha zelf lijkt het alsof de Avanta een verouderd model is.

Specs van het huis.

Klein tussenappartement
BJ 1990
Goed geisoleerd.
Bad en douche (die nooit gelijk gebruikt worden)

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zo gek veel, wel wil ik een slimme thermostaat. En moet het gemonteerd worden.
Welke ketel heb je nu?
Als het een kleine is en CW3 en je bent nu tevreden met de warmte en genoeg warm water om te douchen of om het bad te vullen zou ik gewoon weer een CW3 ketel laten hangen, Remeha Tzerra of Intergas HReco24.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33

kevin33

Welkom in Utopia.

klump4u schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

Welke ketel heb je nu?
Als het een kleine is en CW3 en je bent nu tevreden met de warmte en genoeg warm water om te douchen of om het bad te vullen zou ik gewoon weer een CW3 ketel laten hangen, Remeha Tzerra of Intergas HReco24.
We hebben een Nefit Ecomline Economy HRC 23V. Wij willen graag een CW4 dit raadt de installateur dan ook aan. een Calanta is met een ETwist bijna gelijk met de prijs aan de Tzerra of Avanta. Andere merken heb ik eigenlijk nog niet bekeken. Wel is modulerend een pré dan zou de Avanta al afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor het bad zou ik sowieso een CW4 nemen, vult toch net wat sneller. Hoeft nu nog geen probleem te zijn, maar voor toekomstige kopers wel... of in mijn situatie: in 6 jaar tijd 2x gebruikt en geconcludeerd dat een bad niks voor ons is. Inmiddels dobbert er elke avond een peuter in met al zijn speelgoedbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kevin33 Bedoel je dat een Avanta niet zou moduleren?
Dat doet hij zeker wel.
Qua betrouwbaarheid, rendement en degelijkheid doet hij niets onder voor een Calenta of Tzerra. De Avanta is een model wat al lang op de markt is, maar al malen herzien is met kleine verbeteringen.

Neem gerust de Avanta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33

kevin33

Welkom in Utopia.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, inmiddels hebben we gekozen voor de Calanta CW4 met eTwist. We kregen een hele mooie aanbieding, waardoor deze maar een fractie duurder was dan de Tzerra.

Ik verwacht een hele vooruitgang t.o.v. onze huidige ketel. Als er belang voor is wil ik als ie hangt wel een review schrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door kevin33 op 27-10-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
prima keuze ik zal even toelichten waarom. De avanta beschikt niet over een modulerende pomp.
De calenta wel. (beide ketels sturen hun brander wel modulerend aan)
een moduleren pomp zorgt er voor dat het water minder suist in de betreffende cv installatie en is hiernaast zuiniger in energie verbruik. De calenta is stiller, Dan de avanta.
De pomp en de brander van de calenta zijn namelijk stiller
De calenta heeft evengoed kunststof slangen en aansluitblokken ed. Maar heeft wel minder plastic dan de de tzerra. De avanta/calenta bestaan uit meerdere wat goedkopere onderdelen waardoor de reparaties voordeliger zijn. De tzera bestaat uit 4 of 5 hele dure onderdelen en dat is het. Hiernaast heeft de tzerra minder instellingen of mogenlijkheden. Meerdere monteurs vinden de tzerra om die 3 redenen een mindere ketel. De calenta is wel een beetje een luxe product alles erop en eraan in dat opzicht heeft de monteur wel een punt. alleen de luxe is wel voor de komende 10/15 jaar.Dus een modulerende pomp en een stillere ketel. voor de komende 10/15 jaar. Ik vindt niet dat je dan op die 200/300 euro moet gaan bezuinigen. dus nogmaals een prima keuze. (het zal per bedrijf wel wat meer verschillen)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 29-10-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44
Ik heb de Tzerra 39c. De Aventa is een vrij probleemloze ketel volgens mijn "monteur", maar dat zal de Tzerra ook zijn.. (er zit 5 jaar garantie op)

Dat gezegd hebbende is de printplaat van de tzerra al vervangen omdat de ketel na een paar maanden steeds in storing schoot. Verder is het een heel mooi compact opgebouwde ketel. Je hoort hem amper (ook op vollast) en het moduleren gaat een stuk beter tov onze oude nefit.
Pagina: 1 2 Laatste