Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:47
Ondanks dat we in het DED-forum bestaande CV installaties tot het uiterste tunen in Gas besparen door middel van CV tuning is er geen topic voor het startpunt: het kiezen van een passende CV ketel :P

Ik ben me aan het voorbereiden om de bestaande VR-ketel te vervangen door een HR-exemplaar.

Situatie:
  • huidige ketel is een Vaillant thermocompact VCW NL 244 XE met 24.5kW vermogen
  • huidige ketel verwarmd het huis zonder enig probleem rap warm ondanks slechte isolatie (verbruik ~2400m3 gas)
  • diverse radiatoren plus convectorput op begane grond met normale kranen, thermostaatkranen op bovenverdieping maar vrijwel ongebruikt, badkamer heeft naast reguliere radiator ook vloerverwarming
  • een radiator ruist (mate verschilt afhankelijk van stand radiatorkraan)
  • geen debietregeling bij thermostaatkranen, geen voetventielen op een uitzondering na
  • radiatoren met kraan enigszins geregeld met IR-thermometer om retourtemp iets lager te krijgen
  • Tonzon radiatorfolie aanwezig
Eisen:
  • comfort (CW5, modulerend)
  • efficient (gas, electriciteit)
  • betrouwbaar
  • zuinige pomp
  • geen ruis bij radiator
  • goede thermostaat
  • (features/tuning/gadgets)
  • (uitbreidingen met zonneboilers etc niet gepland)
  • (ben aan het onderzoeken of de huidige verticale rookgasdakafvoer via enkele meters verlengstukken en bochten aan de andere kant van het dak kan laten uitkomen ivm PV-plannen)
In een recente uitgave van Eigen Huis magazine stonden wat ervaringen met diverse merken. Qua tevredenheid stonden Remeha en Nefit bovenaan. Qua storingen stond Bosch, Intergas, Remeha en Nefit bovenaan.

Op gevoel/rondzoeken/buurervaring kom ik uit op een Remeha Calenta 40c (CW5) met iSense (en buitenvoeler). Deze past bij de criteria voor zover ik na kan gaan zeker sinds hij uitgevoerd wordt met een zuinige pomp.

Is dit een goede match of moet ik zeker nog een bepaalde ketel van de concurrentie nader bekijken?

Een centrale vraag waar ik mee zit is overigens of er ketels zijn die al voorbereid zijn op de verandering van de gassamenstelling in de toekomst. Een klein jaar geleden had ik Remeha eens gemaild, maar een min of meer nietszeggend antwoord ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:03
Ik had ook een verbruik van 2500 m3 en heb als opvolger van een atag 45kw de calenta 40 gekocht (ook met isense en buitenvoler).
nu ik hem heb ( en het verbruik terug is gebracht naar 1400m3 door ZB, isolatie, etc) vraag ik me af of ik niet met een kleinere had toegekund.
Zeker als je een zonneboiler hebt hoeft de ketel minder hard te werken voor het warm water opwarmen (je begint vanaf een hogere temperatuur). Ook een combi met een ELGA lijkt me te overwegen. of ee nvaillant( die heeft dit duo ook)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 17:37

WouterB

3680 Wp

Ik heb de Calenta CW4 (28 kW) en die geeft echt ruim genoeg warmte voor mijn huis en ook voldoende warm water voor een lekkere douche (kraan staat zelden vol open). Vullen van het bad duurt circa 10 minuten volgens mijn vriendin.

Het grote nadeel van een 40 kW ketel is dat het minimale vermogen nog steeds vrij fors is en met de goed/beter geïsoleerde van tegenwoordig (tov de jaren 60-70-80) heb je die grote vermogens echt niet meer nodig.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-06 00:29

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Op papier ziet de itho aquamax ketel er ook wel aardig uit maar de horror-verhalen die je er over leest op het net houden me er een beetje vanaf

After all is said and done, there is more said than done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een Nefit ToplineII 30 cw5 past volgens mij helemaal in je eisenpakket.
Die zijn voorbereid op andere gassamenstelling en hebben een A+pomp.
Mooi werkende thermostaten en voorbereid op alle denkbare uitbreidingen.

Storingen komen bij elk merk voor, maar de garantie van Nefit is gewoon erg goed geregeld.

Edit: je oude ketel heeft 24.5kW, waarom wil je dan nu een ketel van rond de 40kW??
Dit zorgt absoluut voor een verhoging van je gasverbruik.

En wat is je exacte reden om CW5 te willen?
Als je geen ligbad hebt, kun je die grote hoeveelheid nooit benutten.
Twee tappunten te gelijk kan een CW4 ook gewoon aan, alleen het leidingwerk in woonhuizen is daar zelden op berekent.
Neem je CW4, 5, of 6, je leiding diameter is altijd de bottleneck.

[ Voor 41% gewijzigd door Oxellaar op 01-10-2012 07:07 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

ericplan

5180 Wp PV

Nadeel van Nefit is natuurlijk de merkgebonden thermostaat, dat is niet des Tweakers. Verder zijn het prima ketels.
Verder zie ik niet in het lijstje staan, geluidsproductie. Een HR-ketel produceert meer geluid, dat kan hinderlijk zijn.
Overigens zou ik op termijn de installatie voorzien van voetventielen. Makkelijk met schilderen oid en handig met inregelen ter voorkoming van stromingsgeluiden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 22:00
ericplan schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 07:33:
Nadeel van Nefit is natuurlijk de merkgebonden thermostaat, dat is niet des Tweakers. Verder zijn het prima ketels.
http://www.nefit.nl/consu...e/faq/veelgestelde-vragen

Tegenwoordig kun je ook Nefit-ketel met opentherm aansturen. Is geloof ik nog wel een "verloopje" voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb zelf ook de 40c en ben nu aan het tunen. met een huis van 550m3 uit de jaren 70 dacht ik zeker die 40c nodig te hebben. Ik vraag me nu idd wel eens af of een maatje kleiner beter was geweest. Dit overigens enkel vanwege de minimale belasting. die is toch 6kw bij deze ketel. Het is wel zo dat op de laagse modulatie stand het retourwater koud terug komt dus hij kan ook dan zijn vermogen wel kwijt (maar ik ben dan nog niet helemaal op de hoogte van het tunen........)

overigens is het vermogen cv zijdig af fabriek ook rond de 24kw. sww is 36 kw maar ik overweeg deze ook terug te zetten (regendouche werkt hier al maximaal vanaf 12 liter / minuut en ik heb maar 1 tappunt)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 01-10-2012 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Het beste kies je de kleinst mogelijke ketel. Zeker als je voor rendement wilt gaan.

Het grote brandervermogen heb je alleen nodig voor douchen, niet voor CV bedrijf.

Een kleinere ketel geeft bij laag brandervermogen een groter rendement dan een grote.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Oxellaar schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:20:

Storingen komen bij elk merk voor, maar de garantie van Nefit is gewoon erg goed geregeld.
Ik zet hem op de lijst erbij om nader te bekijken :)
Edit: je oude ketel heeft 24.5kW, waarom wil je dan nu een ketel van rond de 40kW??
Dit zorgt absoluut voor een verhoging van je gasverbruik.

Twee tappunten te gelijk kan een CW4 ook gewoon aan, alleen het leidingwerk in woonhuizen is daar zelden op berekent.
Niet bij stilgestaan. Ik ga er vanuit dat het standaard leidingwerk uit de jaren '70 is. Vraag me wel af hoe ik hier wat meer aan kan bepalen/meten/rekenen. Wat ik nu weet is dat de leidingdruk van het koude water hoger is dan van het warme en ik mag toch aannemen dat de leidingen even dik zijn en de routes nauwelijks langer.

Reden om CW5 te willen is:
1) vullen bad
2) douchen en tegelijkertijd in keuken of badkamer warm water te pakken zonder drukverlies
3) voorkomen van spijt aangezien het prijsverschil voor meer comfort vrij beperkt lijkt (~150 euro op warmteservice.nl)

Zou het gasverbruik tussen een CW4 en een CW5 ketel erg verschillen? De eerste heeft een bereik in vermogen van 5,6 - 25,5 en de tweede van 7,0 - 35,9. Onderin het vermogensbereik ontlopen de ketel elkaar toch niet veel zou je dan zeggen.

Overigens lijken alle ketels (ver) overgedimensioneerd. Zeker als je van een slecht geisoleerd huis stapsgewijs naar een goed geisoleerd huis gaat.
ericplan schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 07:33:
Verder zie ik niet in het lijstje staan, geluidsproductie. Een HR-ketel produceert meer geluid, dat kan hinderlijk zijn.
Overigens zou ik op termijn de installatie voorzien van voetventielen. Makkelijk met schilderen oid en handig met inregelen ter voorkoming van stromingsgeluiden.
Ik word bang van jouw reacties, want er zit vaak wat goeds in. Zit nu al weken te puzzelen om m'n rookgasafvoer naar voren om te leggen :P

Geluidsproductie is een goed punt! Ga ik zeker vergelijken. De ketel hangt in een technische ruimte met een open verbinding naar het trapgat. De mechanische afzuiging die daar hangt heb ik inmiddels vervangen door een zuiniger en stiller exemplaar. De PV-omvormer zal daar waarschijnlijk ook komen te hangen. Worst case vervang ik het plastic 'gordijn' wat ik er nu heb gemaakt echter door iets wat geluid beter dempt en/of timmer ik de installaties en/of ruimte verder af.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 01-10-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
VROEM! schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:05:
Het grote brandervermogen heb je alleen nodig voor douchen, niet voor CV bedrijf.
Juist voor douchen heb je geen vol vermogen nodig, tenzij je een enorme hoeveelheid water verbruikt (maar dat noem ik dan niet "nodig hebben").

Voor CV-bedrijf heb je het grootste deel van het jaar genoeg aan een fractie van het vermogen. Maar net voor die 2 dagen per jaar dat het -20 is buiten, is het erg naar als je huis te koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Zelfs toen het afgelopen winter echt knetterkoud was heb ik onze gasmeter lang zo hard niet horen lopen als tijdens het douchen.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb zelf een Topline 25 CW4 hangen en die is geruisloos bij het branden voor cv-bedrijf.
Als hij voor warmwater brand is hij iets hoorbaar, maar hinderlijk nooit.
Hij hangt bij mij in de bijkeuken, naast de open keuken en heb nog nooit mijn ketel echt hinderlijk horen branden.

En qua thermostaten ben je naar mijn mening beter af met een Nefit thermostaat als met Honeywell.
Gebruiksvriendelijk zijn ze niet echt vindt ik en mooi al helemaal niet.
En Remeha heeft van die valse blauwe verlichting :X
Zeg maar gerust lelijk, maar dat is persoonlijk.

Je wwleiding diameter zal waarschijnlijk het laatste stuk 12mm zijn, vrij normaal voor 1970.
Misschien zelfs wel alle wwleidingen, voor een douche ook meer dan genoeg.
Als je bad er bij de bouw van het huis al in is gezet kan het zijn dat er ook 15mm in ligt.
En vergeet niet dat je mengt ter plaatse van de kraan.
Dus wat er totaal aan l/m uit de kraan komt is niet alleen warm ;)

En hoe hoger het maximale vermogen, hoe hoger ook het minimale vermogen.
De meeste ketels kunnen niet lager branden als 20% van het max vermogen.
En juist het min vermogen is het meest gebruikte en daar heb je meestal het hoogste rendement.
Dus neem een ketel die overeen komt met het vermogen van je oude ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bereken het radiator vermogen wat je normalite heb aanstaan en stem daar je CV vermogen op af.
Ik heb een 28kw ketel, echter met 6 wh krijg ik met -20 makkelijk mijn woning warm |:(

Om de CV goed in balans te krijgen bij een lage retourtemperatuur (40c) heb ik flink wat moet improviseren omdat mijn ketel veel te groot is voor het radiator vermogen waardoor de ketel snel in de antipendel stand schoot. De ketel stookt nu dus max op 20% vermogen |:(

Mijn volgende ketel wordt er één van minder dat 20kw, misschien zelfs wel een 11kw keteltje zodat er ook beter gemoduleerd kan worden.

Het is ook niet efficient om met een 3.0l v6 te rijden terwijl je maar een 1,0l nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 01-10-2012 11:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Oxellaar schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:39:
[...]

En qua thermostaten ben je naar mijn mening beter af met een Nefit thermostaat als met Honeywell.
Gebruiksvriendelijk zijn ze niet echt vindt ik en mooi al helemaal niet.
En Remeha heeft van die valse blauwe verlichting :X
Zeg maar gerust lelijk, maar dat is persoonlijk.

[...]
Ik heb een Honeywell Vision en dat is een super ding. Groot nadeel van Nefit vindt ik nou juist dat je alleen maar hun eigen thermostaten kunt gebruiken (met redelijk groot Nefit reclame er op). Voor alle standaard OpenTherm thermostaten moet je eerst weer een converter kopen o.i.d.

[ Voor 42% gewijzigd door Mr-Leo op 01-10-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rukapul schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:08:

Niet bij stilgestaan. Ik ga er vanuit dat het standaard leidingwerk uit de jaren '70 is. Vraag me wel af hoe ik hier wat meer aan kan bepalen/meten/rekenen. Wat ik nu weet is dat de leidingdruk van het koude water hoger is dan van het warme en ik mag toch aannemen dat de leidingen even dik zijn en de routes nauwelijks langer.

Reden om CW5 te willen is:
1) vullen bad
2) douchen en tegelijkertijd in keuken of badkamer warm water te pakken zonder drukverlies
3) voorkomen van spijt aangezien het prijsverschil voor meer comfort vrij beperkt lijkt (~150 euro op warmteservice.nl)
Leidingen berekenen zie www.installatietechnicus.nl
bv http://www.installatietec...ngen/diameterbepaling.xls

En als je de leidingen nog nooit hebt/is aangepast heb je een klusje in een jaren 70 huis als je echt snel je bad wilt vullen.

Overigens is een Douche WTW ook prima om van een CW4 een CW5 te maken, verdien je ook nog wat terug :9
http://www.brieswaterenen...atie/DDWTW/DDWTW_0310.pdf zie 2de alinea
Zou het gasverbruik tussen een CW4 en een CW5 ketel erg verschillen? De eerste heeft een bereik in vermogen van 5,6 - 25,5 en de tweede van 7,0 - 35,9. Onderin het vermogensbereik ontlopen de ketel elkaar toch niet veel zou je dan zeggen.

Overigens lijken alle ketels (ver) overgedimensioneerd. Zeker als je van een slecht geisoleerd huis stapsgewijs naar een goed geisoleerd huis gaat.
Al een warmtelast berekening gedaan van je woning om te kijken wat je nodig hebt voor een koude -20 winterdag?
http://www.installatietec...rmteverliesberekening.xls

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:08:
[...]

[...]

Ik word bang van jouw reacties, want er zit vaak wat goeds in. Zit nu al weken te puzzelen om m'n rookgasafvoer naar voren om te leggen :P

Geluidsproductie is een goed punt! Ga ik zeker vergelijken. De ketel hangt in een technische ruimte met een open verbinding naar het trapgat. De mechanische afzuiging die daar hangt heb ik inmiddels vervangen door een zuiniger en stiller exemplaar. De PV-omvormer zal daar waarschijnlijk ook komen te hangen. Worst case vervang ik het plastic 'gordijn' wat ik er nu heb gemaakt echter door iets wat geluid beter dempt en/of timmer ik de installaties en/of ruimte verder af.
http://www.ubbink.nl/NL/S...5780%20Gasflue%202011.pdf
Kijk eens op blz 11 onderaan, kan je ook horizontaal door je dak, dat zou een oplossing kunnen zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door ericplan op 01-10-2012 16:43 . Reden: fout paginanummer ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
Hier ook de remeha calenra 28c hangen en een gehalveerd gasverbruik inmiddels.
1 okt 2011 tot 1 okt 2012 van 800m3 naar 400m3

Vervanging kozijnen naar passiefhuiswaardes staat nog in planning dus had beter een kleinere ketel kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27
Mijn ervaring met de remeha Calenta 40c (cw5) is positief, maar heb hem nog niet zolang.

Heb in mijn huis sinds februari een remeha Calenta 40c (cw5) in combinatie met de Isense thermostaat.

Ketel verving mijn 20 jaar oude intergas vr ketel , en gas verbruik ging met iets meer dan 100 m3 per maand omlaag. tot +/- april. In de zomer scheelde het ongeveer 50 m3. Verder is me bad nu in ongeveer 10 minuten gevuld inplaats van ruim 20.

Reden voor mij om voor de remeha Calenta 40c (cw5) te kiezen waren:

- Geeft meeste warm water per minuut ( 20 liter bij 40C) ( In praktijk is dit genoeg om te douchen en b.v. warmwater voor de afwas te tappen zonder dat de douche koud wordt )

- Remeha iSense klok thermostaat deze vond ik zelf het meest pretig werken (mening) en ziet er tevens mooi uit. (mening)

- Mijn installateur gaf aan dat de onderdelen voor remeha zeer goed te verkrijgen zijn en ook door particulieren veel al zelf te bestellen bij b.v. warmteservice. Bij bosch is het b.v. vrijwel onmogelijk om zelf onderdelen te bestelen.

Kleine vraag/tip , hoe dik is de warm water leiding van je cv ketel naar je badkamer , bij mij was deze namelijk maar 12 mm en dat kan kapaciteits problemen leveren als je wilt douchen en het bad b.v. wil laten vol laten lopen.

En de vraag of de ketel omgebouwd kan worden naar andere gas soorten , ik weet zeker dat hij omgebouwd kan worden naar propaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mr-Leo schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:57:
[...]

Ik heb een Honeywell Vision en dat is een super ding. Groot nadeel van Nefit vindt ik nou juist dat je alleen maar hun eigen thermostaten kunt gebruiken (met redelijk groot Nefit reclame er op). Voor alle standaard OpenTherm thermostaten moet je eerst weer een converter kopen o.i.d.
Ja en op een Honeywell thermostaat staat vrij groot.... Honeywell reclame;)
Ik zie het probleem niet echt.
Dit blijft natuurlijk smaak, maar in mijn ogen heeft een Vision een vrij ouderwets ontwerp, ongeveer als een Conrad thermostaat.
Zeg niet dat het een slecht apparaat is.
Een Moduline 3 of 400 ziet er een stuk moderner en strakker uit.

Maar lijkt mij niet dat dit doorslaggevend is bij de TS?
marz01 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:52:
Hier ook de remeha calenra 28c hangen en een gehalveerd gasverbruik inmiddels.
1 okt 2011 tot 1 okt 2012 van 800m3 naar 400m3

Vervanging kozijnen naar passiefhuiswaardes staat nog in planning dus had beter een kleinere ketel kunnen kiezen.
Zo simpel ligt het niet om je besparing te bekijken.
Het gaat om het aantal m³ per graaddag dat je verstookt.

[ Voor 24% gewijzigd door Oxellaar op 01-10-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:38
Ik kan wel helpen wat niet te kiezen. Itho ketels. Ik heb er een van amper 5 jaar oud waarvan de aansturing (electronica) al van defect geweest is en ook een warmte wisselaar die 'verkalkt' is.

Itoh factureerde uit coulance maar de helft, maar gaf niet thuis bij de warmtewisselaar :N alleen de om de service dus g ewoon al nee.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:04
tip: een intergas HR22 compakt KAN 22kW aan vermogen leveren, maar staat default af-fabriek op 11kW ingesteld....
Zo zal dat ook wel vaak bij andere merken zijn

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Oxellaar schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:20:
Volgens Nefit zijn de sterkte punten:
• zuinigst standby
• stilst
• moduline zelflerende thermostaat

Echter kan ik nauwelijks echt technische gegevens vinden die bovenstaande punten en jouw punten moeten staven. Documentatie lijkt i.t.t. Remeha niet publiekelijk beschikbaar.

Ketel kost aanzienlijk meer. Minimum vermogen is 10% minder dan dat van Remeha (6.4 ipv 7.0 kWh). Moduline thermostaten zijn ook duurder.

De informatie ontbreekt dus om voor deze ketel te kiezen vooralsnog.
Oxellaar schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:39:
Je wwleiding diameter zal waarschijnlijk het laatste stuk 12mm zijn, vrij normaal voor 1970.
Misschien zelfs wel alle wwleidingen, voor een douche ook meer dan genoeg.
Als je bad er bij de bouw van het huis al in is gezet kan het zijn dat er ook 15mm in ligt.
En vergeet niet dat je mengt ter plaatse van de kraan.
Dus wat er totaal aan l/m uit de kraan komt is niet alleen warm ;)
Ik heb de schuifmaat maar eens opgezocht en op zoek gegaan naar meetbare waterleidingen:
• koudwater richting ketel: 15mm
• warmwater vanaf ketel: 15mm
• warmwater bij wasbak in badkamer: iets meer als 12mm
• warmwater (afgedopt) zolder en slaapkamers: iets meer als 12mm (met verloop naar kleinere diameter)
• warmwater keuken door beschot: 14.8mm (mogelijk geen koper)
Helaas kan ik niet zin hoe de waterleidingen door het beton van het huis lopen en wat er dus naar de badkamer loopt en hoe dat dan afgetakt wordt naar wastafel, bad en douche.

Ik acht in elk geval de kans 99% dat in elk geval tot het splitspunt van keuken/badkamer 15mm zijn.
ollie1965 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:16:
Al een warmtelast berekening gedaan van je woning om te kijken wat je nodig hebt voor een koude -20 winterdag?
http://www.installatietec...rmteverliesberekening.xls
Nee, want ik ga toch niet uitkomen op een kleinere ketel dat de huidige.
Oxellaar schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:14:
Een Moduline 3 of 400 ziet er een stuk moderner en strakker uit.

Maar lijkt mij niet dat dit doorslaggevend is bij de TS?
Functie staat voorop, esthetiek pas daarna. Enerzijds vind ik zo'n iSense geval met blauw wel aardig, maar aan de andere kant hoeft het voor mij ook niet zo opzichtig. Het is en blijft een thermostaat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 01-10-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 12:52
VROEM! schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:05:
Het beste kies je de kleinst mogelijke ketel. Zeker als je voor rendement wilt gaan.

Een kleinere ketel geeft bij laag brandervermogen een groter rendement dan een grote.
Dit, daarom zou ik zelf als eisen toevoegen (als ik ging rondshoppen):

- Geen absurd overgedimensioneerd vermogen, als 1 persoon er goed mee kan douchen, mij prima. Afwassen doet de vaatwasser wel en ik hoef niet tijdens het douchen tegelijk nog een bad vol te laten lopen met 10 liter per minuut. Dus 20-24 KW/CW4 is meer dan zat.
- Zo ver mogelijk terug kunnen moduleren, dit verschilt nogal per merk, soms is het naar 25%, soms 20%. Ook daarom maakt het dus uit geen overgedimensioneerde ketel te kopen.
- Zuinige pomp

Bij een meerpersoons huishouden waarbij het regelmatig irritant is dat de warme kraan het "niet doet" terwijl er iemand staat te douchen, zou ik eerder overwegen een 10 liter close-in boilertje te installeren. Gezien de afstand naar de ketel (in veel gevallen) is dat sowieso wel comfortabel, en heel veel stroom kost dat niet.

^^ Bovenstaande zouden trouwens mijn eisen zijn, ik zeg niet dat TS die noodzakelijk moet delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 01-10-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik dacht dat het standby verbruik van een topline 2 a 3 watt is, ik heb het ooit gemeten.
Voor de zekerheid morgen nog even checken, ik laat het nog weten hier.

En de documentatie van Nefit vindt je allemaal terug onder het linkje "professioneel"

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 01-10-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ook al gekeken naar Atag? die zijn eenvoudig uit t breiden tot compleet en intelligent zonnebolier systeem (tapwater en CV via zonlicht).

* NielsTn heeft zijn Qsolar nog steeds niet aan het gas staan. Al vanaf maart of zo gasvrij warmen en douchen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er komt geen zonneboiler etc. Als ik eenmaal PV op m'n oostdak heb liggen dan is er geen ruimte meer voor :)

@Wilke: ik snap de overweging. En als blijkt dat CW5 sowieso geen zin heeft voor comfort door bv leidingen dan wordt het alsnog de CW4 versie met een kleiner vermogen. Kans dat 6 a 7 kW alsnog teveel is lijkt me klein want de energie loopt hard dit jaren '70 pand uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Net even het standby verbruik nagekeken, ik kom op 3.5 watt.
Vrij zuinig dus.

En als ik je een tip mag geven, blijf uit de buurt van Atag!
Er zullen best mensen zijn die er dik tevreden mee zijn, maar over het algemeen is het dramatisch slecht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oxellaar schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 06:53:
Vrij zuinig dus.

Er zullen best mensen zijn die er dik tevreden mee zijn, maar over het algemeen is het dramatisch slecht spul.
Als ik nu weer zou kiezen zou ik juist voor een Atag kiezen. ( Atag QSolar ). :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 07:46
Een tijdje terug was er e.e.a. te doen omtrend HRe-CV-ketels.
CV-ketels die stroom opwekken met restwarmte.

Wat is voor jullie de keuze om juist niet zo eentje te adviseren?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
HR-e ketels zijn veel duurder in aanschaf dan HR ketels. Het verschil kun je vermoedelijk beter investeren in PV en/of een zonneboiler.

Ik heb ooit eens een rekenvoorbeeld gezien waaruit bleek dat je minimaal 4000 m3 gas per jaar moest verstoken wilde een HR-e ketel rendabel zijn. Geen idee of dat nog steeds zoveel is.
Edit: volgens Essent is het 1800 m3. Mijn jaarverbruik is minder dan de helft.

Verder zijn HR-e ketels technisch veel complexer dan HR-ketels en daardoor vermoedelijk storingsgevoeliger.

Voor de liefhebber: artikel in Energeia over HR-e ketels.

[ Voor 30% gewijzigd door Cruise Control op 02-10-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oxellaar schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 06:53:
Vrij zuinig dus.

...zeker als een beun aan het plaatsen is (geweest).
Hier door de atag select dealer keurig aangesloten en afgewerkt :)
En zilch problemen. Ergo na 2 jaar krijgt ie ff een controle beurtje (meer om ff koffie te leuten met de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 18-06 14:46
Hier met de Remeha Quinta CW4 (28 kW) heb ik moeite om uit de anti-pendelstand te blijven. De max. aanvoertemperatuur stond op 40'C, maar die loopt door naar 45'C omdat het minimum vermogen waarschijnlijk te hoog is. Door de vloerverwarmingpomp lager te zetten (lagere retourtemp) en de max. aanvoer naar 45'C te zetten, loopt de ketel nu door naar 46-47'C, maar blijft wel draaien.

Vloerverwarming en Jaga convectoren houden het huis prima warm bij die temperaturen. 1 convector is van type 11, daar voel je de warme lucht gewoon uitgolven bij deze aanvoertemperaturen.

Met de Celcia 20 kan ik zien welk vermogen tijdens douchen wordt gebruikt, ook in de winter (ZB) heb ik dat volgens mij nog nooit hoger gezien dan stand 2 (van 5)

Advies:
- Neem een 22kW ketel
- Probeer een douche(bak) WTW in je badkamer te sleutelen.
- Knijp de toevoer naar je douche en kranen, zodat je flow gelijk blijft als de vraag toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Iets zegt me dat je een volstrekt ander huis hebt dan ik en dan met name op het vlak van isolatie ;)

Uiteraard moet ik al wel rekening houden met de isolerende maatregelen in de toekomst, maar het zal altijd een jaren '70 woning blijven. En m'n badkamer blijft voorlopig zoals die nu is dus zonder WTW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 18-06 14:46
Rukapul schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:57:
Iets zegt me dat je een volstrekt ander huis hebt dan ik en dan met name op het vlak van isolatie ;)

Uiteraard moet ik al wel rekening houden met de isolerende maatregelen in de toekomst, maar het zal altijd een jaren '70 woning blijven. En m'n badkamer blijft voorlopig zoals die nu is dus zonder WTW :P
Ehm, het mijne is van 1963, maar was zo ouderwets dat ik zonder hartzeer kon ingrijpen, isolatietechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Als je CW5 wilt maar geen al te groot CV-vermogen, zou je ook kunnen kijken naar een combiketel met een ingebouwde boiler of een solo-ketel met een losse boiler. Dat is wel duurder in aanschaf en een boiler warm houden kost wat gas, maar je hebt zo geen veel te zware ketel voor je huis. Er is bijvoorbeeld een Nefit Topline Aquapower van 25kW met CW5. De Aquapower Plus van 25kW haalt zelfs CW6.

En ga goed na of CW5 echt nodig is. Mijn CW4 ketel kan 8 liter water van 60 graden per minuut leveren; de douche (met Grohe spaardouchekop) verbruikt maar 3,6 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zou het eigenlijk een goede test zijn om te timen hoelang het duurt om een emmer vol te laten lopen met heet water bij de huidige kranen?

@Cruise Control: die Nefit Aquapower zag ik ook staan, maar dat ding is 1) duur, en 2) enorm groot. Ik ben geen TVT-fetisjist maar die ketels zijn wel heel lastig om een rationele verantwoording bij te verzinnen. Verder is het natuurlijk wel een perfect concept in een situatie waarbij half Nederland met een zinloos overgedimensioneerde ketel loopt te stoken voor een beetje warmwater comfort.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 02-10-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Het is nuttig om te weten hoeveel liter warm water per minuut je douche gebruikt. Je kunt een emmer vullen onder de douche en dat timen, maar mogelijk kun je het tapwaterdebiet op het scherm van je huidige ketel zien. Bij veel ketels zit dat ergens in het 'menu'.

Wat voor CW-waarde heeft je huidige ketel eigenlijk?

En ja, Nefit Aquapower is zo ongeveer het duurste wat er te koop is...

[ Voor 12% gewijzigd door Cruise Control op 02-10-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ketel ?
daalderop cool cube zeker nog niet bekeken ?
http://www.ithodaalderop.nl/faq/hp-cool-cube

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-10-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-06 14:30
Een cool cube is inderdaad technisch erg leuk, maar prijzig. De COP cijfers die ik zag waren dan wel weer erg leuk. Wel een groot bakbeest, dat meestal in een aparte ophanging moet worden geplaatst.

Hier hebben we trouwens een Nefit Proline gekozen: die is klein, betaalbaar, en eventueel trouwens ook in CW5 te krijgen. De ketel is erg stil en behoorlijk zuinig. NZ rating is tegenwoordig standaard. De pomp is wat eenvoudiger als bij de topline (3 snelheden tov volledig modulerend), verder maakt het weinig uit: de duurdere pomp haal je bij normaal gebruik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Nefit komt met een elec oplossing
http://www.nefitinnovatie...ter-split-warmtepomp.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe modern de ketel ook er moet fossiel Putin gas in :F
Bovenstaande warmtepomp zou een prachtige optie zijn :)

[ Voor 34% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-10-2012 23:09 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:36:
[...]

...zeker als een beun aan het plaatsen is (geweest).
Hier door de atag select dealer keurig aangesloten en afgewerkt :)
En zilch problemen. Ergo na 2 jaar krijgt ie ff een controle beurtje (meer om ff koffie te leuten met de dealer).
Ik zei ook dat er zeker mensen zijn die er dik tevreden mee zijn.
Die mensen hebben vaak ervaring met 1 ketel......
Ik heb ervaring met meerdere en heb er aan gesleuteld, daarom raad ik het iedereen af.
Ik zie de vrachtwagenlading met warmtewisselaars nog staan in het magazijn :X
Doorgerotte condensbakken, weggefikte pakkingen, kapotte druk sensoren enz enz

Fijn spul Atag :o

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 02-10-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
NielsTn schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:08:
tip: een intergas HR22 compakt KAN 22kW aan vermogen leveren, maar staat default af-fabriek op 11kW ingesteld....
Zo zal dat ook wel vaak bij andere merken zijn
Inderdaad veel ketels geven bij warm water pas hun volle vermogen af.
Hier een remeha avanta, die staat voor het stoken terug gemoduleerd op 18 kw dat is ongeveer.3600/ 3800 tpm.

De remeha koste.mij 800 euro en ik heb hem zelf geïnstalleerd(2008), wel de vr rga behouden, vorig jaar eerste keer E5 storing trafo en ontsteekpen vervangen (45€)en metéén voor de eerste keer schoongemaakt.
Verbruik was met vr 1980kub met Remeha afgelopen seizoen mei 201t/m mei 2012 1340kub. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Supertip op 03-10-2012 00:36 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En wie heeft de verbranding afgesteld van jouw Avanta?
Bij Remeha gebeurt dit altijd door de rookgassen te meten(O2 en CO2)
Als de verbrandingswaarde afwijkt kan dit schade aan de brander opleveren en andere storingen.
Ook zal het gasverbruik vaak iets ongunstiger zijn.

Laat er gewoon onderhoud aan doen door een installateur of iemand die er verstand van heeft.
Je auto breng je ook gewoon naar de garage voor onderhoud en als dat 5 a €600 kost vindt iedereen dat normaal.
Maar een ketel mag bij veel mensen weinig tot niets kosten aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 07:09:
Als de verbrandingswaarde afwijkt kan dit schade aan de brander opleveren en andere storingen.

Laat er gewoon onderhoud aan doen door een installateur of iemand die er verstand van heeft.
Je auto breng je ook gewoon naar de garage voor onderhoud en als dat 5 a €600 kost vindt iedereen dat normaal.
Er van uitgaande dat jij er van uitgaat dat jij denkt dat ik er geen verstand van heb. :+

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oxellaar schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 07:09:

Moet dit bij alle merken, of alleen remeha? (auto onderhoud doe ik ook zelf, this is tweakers man -:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Leuk topic, ik zit met exact dezelfde vraag als Rakapul. Er hangt nu een Atag Blauwe Engel II met een gare warmtewisselaar. Repareren kost een vermogen (ketel is meer dan 15 jaar oud) dus is vervanging zeker een optie. Ook ik zit te kijken naar de Remeha Calenta, om dezelfe reden als Rakapul: zuinig, modulerend en fijn te tunen. Ik stuur alles aan via een Honeywell EvoHome systeem, dus moet ik de pompsnelheid en max temperatuur kunnen instellen. Dat gaat niet bij alle ketels even eenvoudig. BIj de Rehema zie ik in de handleiding dat je veel kan instellen, dat is dus precies wat ik zoek. Tevens heeft hij een Eco stand, ook wel handig. Verder voor mij belangrijk dat de ketel via Opentherm aan te sturen is, zodat je optimaal het gevraagde vermogen kan regelen via de EvoHome.

Ik twijfel nog tussen de 28kW en 40kW versie. In het huis hangt nu een 35kW ketel, maar dat vermogen gebruiken we nooit. Enerzijds omdat gewoonweg niet alle verwarmingen open staan, anderzijds omdat door we door EvoHome zonegericht stoken (de warmte volgt de bewoner), dus heb je weinig vermogen nodig. Anderzijds, het verschil tussen beide ketels is slechts 100 euro. Ik vind de opmerking van WouterB over het minimale vermogen van de 40C erg nuttig, daar ga ik even naar kijken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb gisteren nog weer even bezig geweest met mijn 40c. Ik heb het nu zover dat ik op 50/30 kan stoken en die waardes ook echt haal. maw de ketel blijft op standje 1 pruttelen en levert constant 50 graden water naar de woning. Of dit in de winter ook gaat werken is nog even afwachten
ook getest wat ik max aan warmwater haal. ik kom niet verder dan stand 3 met een volle douche aan (20cm regen douche) als ik de bakdraan erbij aanzet kom ik oip stand 4. Lijkt me prima dus gezien de tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:03
Heb zelf de Nefit Topline 30 cw 5 hangen. En dat ding is echt fluisterstil, ook als je de kranen vol open zet. Het warme water gaat even hard als het koude water uit onze kranen (hele verbetering met die 17 jaar oude valliant die er hing toen we het huis kochten :D).

Deze kwam via warmteservice.nl incl gratis moduline 300 wat ook een zeer uitgebreide en mooie themostaat is. Moet wel zeggen te luxe voor ons maarja hij kwam er gratis bij he :D

Ook kunnen wij 2 kranen open zetten en de douche met warm water en de terugval is eigenlijk minimaal te noemen. Uit alle 3 komt dan een acceptabele straal warm water.

Ook het stook vermogen van deze ketel is in ons huis gewoon bizar te noemen. Binnen 2 minuten zijn de kachels gloeiend heet en het huis is binnen het kwartier verwarmd naar de temperatuur die wij meestal hebben 21-22 graden.

Kwa zuinigheid zullen we het binnenkort ondervinden aangezien we net eneco in hebben moeten vullen :D
Maar verwacht geen schokkende dingen. Ben meer bang voor ons stroomverbruik :D

Kan je deze ketel dan ook erg aanraden en wij waren voor 1650 euro klaar inclusief materialen. (Handig zo'n Pa die cv specialist is :D)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ray schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:59:
ik heb gisteren nog weer even bezig geweest met mijn 40c. Ik heb het nu zover dat ik op 50/30 kan stoken en die waardes ook echt haal. maw de ketel blijft op standje 1 pruttelen en levert constant 50 graden water naar de woning. Of dit in de winter ook gaat werken is nog even afwachten
ook getest wat ik max aan warmwater haal. ik kom niet verder dan stand 3 met een volle douche aan (20cm regen douche) als ik de bakdraan erbij aanzet kom ik oip stand 4. Lijkt me prima dus gezien de tijd van het jaar.
Wat ik bij je tussen de regels door lees is dat je eigenlijk overcapaciteit hebt en wellicht ook met een CW4 ketel nog wel uit zou kunnen?

Ik heb nog geen tijd gehad voor m'n experiment. Te druk met meten, plannen en onderdelen zoeken voor m'n nieuwe rookgasafvoer. Dat wordt een route op de vierkante cm, maar het ziet er goed uit vooralsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Supertip schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:21:
[...]

Er van uitgaande dat jij er van uitgaat dat jij denkt dat ik er geen verstand van heb. :+
Dat is misschien iets te zwart wit bekeken idd.
Maar ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat jij geen rendement / rookgasmeter en gasdrukmeter hebt liggen thuis. Kosten bij elkaar toch minimaal €2000. Of heb je die wel thuis liggen?

En je sluit een hr ketel op een vr rga, zou ik niet snel doen. :-P

Verbranding moet trouwens altijd gecontroleerd / afgesteld worden, of gas/lucht verhouding.
Ongeacht welk merk je hebt hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 03-10-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:25:
[...]

Ik heb nog geen tijd gehad voor m'n experiment. Te druk met meten, plannen en onderdelen zoeken voor m'n nieuwe rookgasafvoer. Dat wordt een route op de vierkante cm, maar het ziet er goed uit vooralsnog :)
Wellicht ten overvloede, in een eerdere post had je het erover dat je boven de daklijn moest uitkomen, met die bekende regel. Die regel geldt alleen voor open toestellen! Een HR-ketel is een gesloten toestel en daarmee heb je veel meer vrijheden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:03:
[...]

Wellicht ten overvloede, in een eerdere post had je het erover dat je boven de daklijn moest uitkomen, met die bekende regel. Die regel geldt alleen voor open toestellen! Een HR-ketel is een gesloten toestel en daarmee heb je veel meer vrijheden.
Dat had ik inmiddels al gevonden. Een ketel zoals de bovengenoemde Calenta kan in combinatie met bijvoorbeeld een Ubbink Rolux 5G willekeurig in een uitmondingszone geplaatst worden. Deze rookgasafvoer is ook maar 50cm hoog zodat zelfs als je hem op de eerste of tweede pan onder de nok plaatst deze geen schaduw zal geven op panelen op de dakhelft aan de andere kant van de nok.

De uitdaging zit er meer in om de juiste onderdelen te selecteren (leuk zo'n 50% dakhelling) en de route van de concentrische kunststof 125/80 te plannen. Helaas hebben fabrikanten van verlengmateriaal zoals Ubbink geen technische tekeningen met maten beschikbaar waardoor je bijvoorbeeld niet weet hoe bochtenwerk uitkomt. En in mijn geval is 5cm verschil al belangrijk. (Weet iemand welke lengte 2 in elkaar gestoken bochten van 45 graden overbruggen in het rechte stuk tussen de twee bochten? :P)

Voor de rookgasafvoer wil ik geen installateur/dakwerker inschakelen omdat ik dan behoorlijk arm ga worden aan de werkuren en ik dan met een oplossing kom te zitten die voor hen handig is, maar voor mezelf in de toekomst beperkend. Die wil ik dus tot op een meter van de ketel klaar hebben waarna een installateur de ketel mag plaatsen, aansluiten, nalopen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:17:
[...]

De uitdaging zit er meer in om de juiste onderdelen te selecteren (leuk zo'n 50% dakhelling) en de route van de concentrische kunststof 125/80 te plannen. Helaas hebben fabrikanten van verlengmateriaal zoals Ubbink geen technische tekeningen met maten beschikbaar waardoor je bijvoorbeeld niet weet hoe bochtenwerk uitkomt. En in mijn geval is 5cm verschil al belangrijk. (Weet iemand welke lengte 2 in elkaar gestoken bochten van 45 graden overbruggen in het rechte stuk tussen de twee bochten? :P)
Waarom concentrisch? 2 x 70 mm of 2 x 80 mm werkt toch veel eenvoudiger? Is beter verkrijgbaar, strakkere bochten enz. Gelet op de lengte volstaat 70mm voor jouw situatie. http://nl.remeha.com/file...ie_servicehandleiding.pdf
Uit de Calenta komt ook twee maal 80mm.
Alleen de dakdoorvoer is dan concentrisch.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zie de foto die ik al eens had gepost. Er is precies 1 plek (bovenin de hoek) waar een buis middels een 20cm brede koof naar de andere kant van het huis kan (als ik geen rare dingen tegenkom na het wegzagen/boren van het gipsbeton). Als ik geen compleet buizenfeest wil creeren en ook nog enige ruimte voor toekomstige dakisolatie wil openlaten is concentrisch de beste oplossing. Die twee verticale buizen van de CV weet ik de exacte functie niet van, maar wel dat ze het hoogste punt van de installatie vormen (en enigszins in de weg zitten).

Met 4 bochten van 45 graden en 1 bocht van 87 graden zit je dan overigens vast aan 80/125. En ja dan gaat je maximaal toegestane buislengte volgens de reductietabel van 19m rap naar beneden, maar nog steeds binnen de marge :)

Maargoed dit gaat best wel off-topic al zal eenieder die z'n CV laat vervangen van het ene type naar het andere toch ook echt na moeten denken over de rookgasafvoer. Wat ik in elk geval heb geleerd is dat ik niks snap van mensen die nu nog enorme metalen toeters op hun huis laten plaatsen voor een HR ketel. Het kan zoveel mooier en beter tegenwoordig.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:33:
Zie de foto die ik al eens had gepost. Er is precies 1 plek (bovenin de hoek) waar een buis middels een 20cm brede koof naar de andere kant van het huis kan (als ik geen rare dingen tegenkom na het wegzagen/boren van het gipsbeton). Als ik geen compleet buizenfeest wil creeren en ook nog enige ruimte voor toekomstige dakisolatie wil openlaten is concentrisch de beste oplossing. Die twee verticale buizen van de CV weet ik de exacte functie niet van, maar wel dat ze het hoogste punt van de installatie vormen (en enigszins in de weg zitten).
Weet niet of je horizontaal of verticaal door je dak wil gaan, een argument voor horizontaal zou kunnen zijn dat je de lengte pijp die door de koof moet, van buitenaf door het gat van de dakdoorvoer naar binnen kan steken. Als ik me goed herinner heb je binnen weinig tot geen manoeuvreerruimte. Ik neem aan dat je liever geen koppelingen/verbindingen in een niet bereikbare koof wil hebben. Dat maakt de montage eenvoudiger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 17:03
Wat ik zou overwegen is om te kijken naar een ketel met een mechanische ventilatie combinatie. Via een warmtepomp wordt de warmte uit de mechanische ventilatie gebruikt om het ketelwater op te warmen, de rest wordt gedaan door de ketel indien nodig. Oftewel een WTW installatie.
Ik meen dat Itho deze ketels maakt.
Van een overzicht van aantal storingen van ketels kan ik me herinneren dat Remeha er goed uit komt (heb em zelf ook Quinta 28 :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Die verticale stukken, waarvan jij de functie niet weet en die enigszins in de weg zitten, zijn om eventuele lucht in je CV circuit te verzamelen en makkelijk te kunnen ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:25:
[...]

Wat ik bij je tussen de regels door lees is dat je eigenlijk overcapaciteit hebt en wellicht ook met een CW4 ketel nog wel uit zou kunnen?

die conclusie zou je op dit moment kunnen trekken. Echter het vriest nu ook geen 20 graden :) dus helemaal zuiver is het nog niet.

voor mij was ook het idee, voor die honderd euro extra wil ik geen gezeur, wel van toepassing. het enige, zoals jezelf ook concludeert is dat ik minimaal 1kw hoger zit dan de cw4 variant. Tja of je dat gaat merken in je verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oxellaar schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:32:
[...]
Dat is misschien iets te zwart wit bekeken idd.
Maar ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat jij geen rendement / rookgasmeter en gasdrukmeter hebt liggen thuis. Kosten bij elkaar toch minimaal €2000. Of heb je die wel thuis liggen?

En je sluit een hr ketel op een vr rga, zou ik niet snel doen. :-P

Verbranding moet trouwens altijd gecontroleerd / afgesteld worden, of gas/lucht verhouding.
Ongeacht welk merk je hebt hangen.
Ik heb de installatie handleiding van een nefit topline er eens bij gepakt en daar staat niets in over gas/luchtverhouding afregelen. Is nefit een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
pcmadman schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:17:
Die verticale stukken, waarvan jij de functie niet weet en die enigszins in de weg zitten, zijn om eventuele lucht in je CV circuit te verzamelen en makkelijk te kunnen ontluchten.
Hebben die dingen ook nog een naam?

Het zou handig zijn als ze 5 cm korter zouden zijn. Want nu ik dit weet hoor ik eigenlijk erboven heel iets ruimte over te houden zodat er nog een kraantje op past ;)
Ray schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 20:39:
[...]

die conclusie zou je op dit moment kunnen trekken. Echter het vriest nu ook geen 20 graden :) dus helemaal zuiver is het nog niet.

voor mij was ook het idee, voor die honderd euro extra wil ik geen gezeur, wel van toepassing. het enige, zoals jezelf ook concludeert is dat ik minimaal 1kw hoger zit dan de cw4 variant. Tja of je dat gaat merken in je verbruik ?
Je weet het dilemma goed te bevestigen ;) Aan de andere kant: die paar dagen per decennium dat het -20 is boeit het me vrij weinig of ik een kraan niet tegelijk kan gebruiken. In dat opzicht staat dat los van het warmwatercomfort voor mij.
ericplan schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:04:
[...]

Weet niet of je horizontaal of verticaal door je dak wil gaan, een argument voor horizontaal zou kunnen zijn dat je de lengte pijp die door de koof moet, van buitenaf door het gat van de dakdoorvoer naar binnen kan steken. Als ik me goed herinner heb je binnen weinig tot geen manoeuvreerruimte. Ik neem aan dat je liever geen koppelingen/verbindingen in een niet bereikbare koof wil hebben. Dat maakt de montage eenvoudiger.
De koof loopt van technische ruimte naar opbergkamer waar op zich alle ruimte is. De lengte is iets van 2m waardoor er dus geen koppelpunten op een ontoegankelijke/onzichtbare plek zullen komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 22:36
Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:15:
[...]

Hebben die dingen ook nog een naam?

Het zou handig zijn als ze 5 cm korter zouden zijn. Want nu ik dit weet hoor ik eigenlijk erboven heel iets ruimte over te houden zodat er nog een kraantje op past ;)

[...]
Als het netjes is gedaan wordt het een ontluchtingspot genoemd, maar aangezien dit goedkoper is, is er van die "pot" niet veel meer te zien.
Verder heeft het bij jou blijkbaar geen enkele nut op dit moment, omdat dit een handmatige uitvoering is en als je niet weet waarvoor het dient ga ik er ook vanuit dat je de leiding daar nooit ontlucht.

Als ik jou was zou ik de leidingen veranderen. (zover ik kan zien) Maak de verticale leiding direct al bij de muurdoorvoer. Klein stukje naar boven voor ontluchting (met automatische ontluchting er bovenop). Waarna de verticale leiding bijna helemaal naar beneden gaat en daarna pas opzij.

Verder even een paar opmerkingen over waterdruk:
1. Je hoort te rekenen met een voordruk(watermeterdruk) van 2 bar
2. Elke meter die je fysiek de hoogte ingaat t.o.v. de watermeter kost je 0,1 bar drukval. (watermeter>opening waterverbruiker)
3. Bij normale kranen/douches wil je een uitmondingsdruk van 0,5 bar hebben.
4. Bij de meeste appendages wordt de capaciteit opgegeven bij 1 bar drukval.

Bij warmwater komt er ketelweerstand nog bovenop.
In deze hele berekening kom je tot de conclusie dat de inlaatcombinatie een gigantische drukval heeft in vergelijking t.o.v. de rest van het systeem. Zeker de 15mm uitvoering die standaard gebruikt wordt. Neem daarom een grotere uitvoering of nog beter: losse onderdelen (inlaatcombinatie is niet meer dan een kraan, terugslagklep en een overdrukventiel). Er komt daarna opeens veel meer warm water uit je kraan.

Verder een puntje dat je even moet opletten als je warm water leidingdiameters veranderd: Bij warmwaterleidingen moet je buiten weerstand en watersnelheid ook de wachttijd berekenen. Als je dat nog nooit gedaan hebt is dat een helse klus.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:15:
[...]

De koof loopt van technische ruimte naar opbergkamer waar op zich alle ruimte is. De lengte is iets van 2m waardoor er dus geen koppelpunten op een ontoegankelijke/onzichtbare plek zullen komen.
Geloof dat je m'n opmerking niet helemaal begrijpt. Hoe krijg je een stuk pijp van ongeveer twee meter in een koof waar je niet bij kan, in een kamer waar je een stuk pijp van twee meter nooit horizontaal kan houden, zonder een enorm gat in je muur te hakken. Als je van buitenaf, dus op het dak, de pijp horizontaal naar binnen kan schuiven is dat mooi. Als je liever verticaal door het dak wil zou je nog altijd kunnen overwegen om een hulpgat in het dak te maken op de hoogte waar het gat van de koof zit.
http://kosteronline.net/p...20sept%202012/zolder3.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 07:46
Heeft iemand enig idee, wat het extra gasverbruik is in een cw5 ketel (met vaak meer vermogen) tov een cw4 ketel? Doel niet op de warmwatervoorziening, die lijkt me duidelijk.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:13
Kan je opzoeken in de specificaties van je nieuw te kopen ketel. Als ik als voorbeeld een Intergas HRE erbij pak, dan zie je bij gasverbruik:
CW3: 0,64 - 2,92 m3/h
CW4: 0,85 - 3,36 m3/h
CW5: 0,86 - 3,92 m3/h

Ondergrens is minimaal verbruik als die ketel in bedrijf is, bovengrens is als ie staat te stampen om tapwater heet te stoken. Tussen CW4 en CW5 lijkt het bij deze ketel niet uit te maken, maar achteraf had ik liever een CW3 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Komen de verschillen in minimum gasverbruik niet gewoon door de verschillende minimum vermogens?

Het probleem met een te grote ketel is dat het mimimale vermogen ook hoger is dan van een kleinere ketel. Met de kleinere ketel zou je mogelijk continu op minimaal vermogen kunnen stoken terwijl een grotere ketel in proportioneel bedrijf moet gaan (d.w.z. regelmatig aan en uit moet schakelen) bij dezelfde warmtevaag. Het verlies aan efficiency komt dan door de het vaker starten en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:13
Ja klopt, maar waarom daaraan gaan rekenen als het minimale gasverbruik ook gewoon in de technische gegevens staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Dat het minimum gasverbruik van de CW3 in je tabel lager is komt doordat het minimum vermogen lager is dan van de andere twee ketels. Niet door hogere efficientie.

Uit de gegevens in de tabel kun je dus niet concluderen dat je zuiniger zou stoken met een CW3 in hetzelfde huis. Dat zou alleen zo zijn als je warmtevraag regelmatig tussen het minimum vermogen van de CW3 en de CW4 zou liggen. Met een CW3 zou je dan continu stoken, de CW4 zou regelmatig aan en uit moeten gaan (en opstarten kost extra gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

chemistone schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:54:
Wat ik zou overwegen is om te kijken naar een ketel met een mechanische ventilatie combinatie. Via een warmtepomp wordt de warmte uit de mechanische ventilatie gebruikt om het ketelwater op te warmen, de rest wordt gedaan door de ketel indien nodig. Oftewel een WTW installatie.
Ik meen dat Itho deze ketels maakt.
Mijn schoonoma heeft deze in haar pas opgeleverde verzorgingsflat:
http://www.ferroli.nl/producten/balansventilatie/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 07:46
Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:37:
Dat het minimum gasverbruik van de CW3 in je tabel lager is komt doordat het minimum vermogen lager is dan van de andere twee ketels. Niet door hogere efficientie.

Uit de gegevens in de tabel kun je dus niet concluderen dat je zuiniger zou stoken met een CW3 in hetzelfde huis. Dat zou alleen zo zijn als je warmtevraag regelmatig tussen het minimum vermogen van de CW3 en de CW4 zou liggen. Met een CW3 zou je dan continu stoken, de CW4 zou regelmatig aan en uit moeten gaan (en opstarten kost extra gas).
dat aan en uit wordt toch opgevangen door moduleren?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Niet als het gevraagde vermogen lager is dan het minimumvermogen van de ketel (en daar gaat het hier om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

http://www.hoezoandergas....w=article&id=33&Itemid=39

misschien voor je een keteltje koopt eerst even vragen hoe makkelijk deze aan te passen is,
voordat je een "koopje" hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb het een jaar geleden aan Remeha gevraagd, maar geen inhoudelijk antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 22:36
Is afhankelijk van het type.
Bij sommige moet je er een nieuwe venturi erin zetten en bij de modernere series moet je een instelling wijzigen, maar hoef je verder niets aan te schaffen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:41:
http://www.hoezoandergas....w=article&id=33&Itemid=39

misschien voor je een keteltje koopt eerst even vragen hoe makkelijk deze aan te passen is,
voordat je een "koopje" hebt
Mwa, zit wel wat in. Maar de Gasunie die zorgt er wel voor dat ze bijvoorbeeld hoog calorisch Russisch gas bijmengen met stikstof hoor. De stikstofplant in Zuidbroek is al opgeleverd, de zoutcavernes worden gevuld met stikstof om er later o.a. Russisch gas mee bij te mengen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Puch-Maxi schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:10:
[...]
Mwa, zit wel wat in. Maar de Gasunie die zorgt er wel voor dat ze bijvoorbeeld hoog calorisch Russisch gas bijmengen met stikstof hoor. De stikstofplant in Zuidbroek is al opgeleverd, de zoutcavernes worden gevuld met stikstof om er later o.a. Russisch gas mee bij te mengen.
kunnen ze voor zorgen, met navenant prijskaartje er aan ;) voor niets gaat de zon nog altijd op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:09:
[...]
Ik heb de installatie handleiding van een nefit topline er eens bij gepakt en daar staat niets in over gas/luchtverhouding afregelen. Is nefit een uitzondering?
Beetje late reactie...

Dan heb je of de verkeerde handleiding, of je keek er overheen.
Want op blz. 48, par. 9.4 staat het toch duidelijk.
Puch-Maxi schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:10:
[...]
Dat is al eens eerder gedaan met Engels gas en is goed fout gegaan.
Die hele installatie staat er nog in Vlissingen/Sloe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oxellaar schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:41:
[...]

Beetje late reactie...

Dan heb je of de verkeerde handleiding, of je keek er overheen.
Want op blz. 48, par. 9.4 staat het toch duidelijk.
.
:*)
Verkeerde handleiding inderdaad. Is dit niet iets dat door de fabriek wordt ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja klopt, maar dit is gedaan met de gasvoordruk in Deventer.
En die kan iets anders liggen als bij jouw thuis.
Sowieso verloopt hij door de jaren heen iets, vandaar af en toe laten checken.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Nou, hier gaat binnenkort een Remeha Calenta 25kW (CW4)geplaatst worden, Voldoet aan alle eisen die Rakapul ook aangaf:
  • comfort (CW5, modulerend)
  • efficient (gas, electriciteit)
  • betrouwbaar
  • zuinige pomp
  • geen ruis bij radiator
  • goede thermostaat
  • (features/tuning/gadgets)
  • (uitbreidingen met zonneboilers etc niet gepland)
Na heel veel onderzoek op internet en gesprekken met installateurs ben ik er wel van overtuigd dat dit de beste ketel is die je momenteel kan kopen. Met name de zuinigheid en tuning spreken me aan. Je kan het ding aan je laptop koppelen. De kabel kost officieel ruim 100 euro, maar er zijn op internet ook DHZ kabels van een paar euro te vinden :) Over 2 weken zullen we het in elk geval meemaken.

Verder wordt de ketel gekoppeld aan een Honeywell Evohome met opentherm ketelrelais, zodat hij optimaal kan moduleren. Dus zuiniger kan je het niet krijgen, zegt ook m'n installateur :)

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 26-11-2012 17:13 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rukapul
Toch de CW5?

Ik had me net neergelegd bij de CW4 eigenlijk :P

Project heeft iets vertraging ivm andere projectjes (PV). De nieuwe rookgasafvoer zit inmiddels op het dak, maar nu de buizen en de ketel nog.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Nee, ik neem de CW4. Meer dan genoeg vermogen, mede omdat door de Evohome de ruimtes zeer selectief gestookt worden. WW capaciteit is meer dan voldoende (13,7l/min @ 40 graden).
En de CW4 kan verder terugmoduleren. 5,6kW (CW4) ipv 7,0kW (CW5)

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 22-11-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 22:50:
Je kan het ding aan je laptop koppelen. De kabel kost officieel ruim 100 euro, maar er zijn op internet ook DHZ kabels van een paar euro te vinden :) Over 2 weken zullen we het in elk geval meemaken.
Toevallig dat setje kabels met converter en Remeha Recom software?
Ik heb het begin dit jaar van een Remeha monteur gekregen, maar nog nooit nodig gehad.
Sowieso niet thuis, heb een Nefit, maar eigenlijk wel benieuwd wat je er allemaal mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Waarom niet de isense remeha thermostaat erbij??

Hier een zeeer tevreden calenta gebruiker ( 410 m3 jaarverbruik met 3 pers in 1990 115m2 tussenwoning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bekijk eerst even wat voor thermostaat de Evohome is voor je een isense aanraad. ;)
Er zijn weinig tot geen alternatieven voor de Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Oxellaar schreef op maandag 26 november 2012 @ 06:34:
Bekijk eerst even wat voor thermostaat de Evohome is voor je een isense aanraad. ;)
Er zijn weinig tot geen alternatieven voor de Evohome.
Er zijn niet veel alternatieven, maar er is er zeker één:
danfoss living connect

ben zelf ook de "trotse" eigenaar van een EvoHome systeem.
Moet zeggen dat het goed werkt, maar het vergt wel wat logisch nadenken,tijd en energie voor het goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 26-11-2012 08:53 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Zo, de ketel hangt en is operationeel. Zo op het eerste gezicht groot verschil met m'n oude Atag Blauwe Engel 2. Hij warmt sneller op, druppelt als een gek (condenseren), en is lekker stil. Installatie had wel wat extra voeten in de aarde, want bij inregelen bleek de gasdruk hier veel te hoog. Het bleek een defecte drukregelaar op de gasmeter te zijn die zojuist door Youlz is vervangen,
Nu de komende dagen maar eens kijken hoe hij verder bevalt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 14:49
Sinds vorig jaar heb ik mijn huidige huis, een 2-onder 1 kap uit ongeveer 1958-60.
  • Inhoud excl zolder (bergzolder onverwarmd) 195m3 met de bijkeuken/garage van 55m3 kom ik totaal op 250m3
  • Ligging met de voorgevel op het zuiden, zijgevel op het oosten
  • Beneden voorzien van dubbelglas, boven enkelglas maar kleine ramen (allemaal zo 70cm breed en 100cm hoog)
  • Tijdens verbouwing op de begane grond en de 1e verdieping de plafonds voorzien van isolatie (glaswoldeken, 12mm gips en stucwerk)
  • Bestaande radiatoren in geheel het huis vervangen voor nieuwe exemplaren incl comap thermostaatkranen.
  • Traditionele spouw, volle baksteen (wil ik later nog isoleren, maar weet nog niet welke methode)
De CV ketel is een Nefit Turbo HR 21 uit 1991, weliswaar een HR ketel dus maar 'moduleert' tussen de 19kw en 21kw, icm een Honeywell chronotherm III. De verwarmingsbehoefte van mijn woonkamer + studeerkamer (deze is gelegen op de 1e verdieping op de hoek zuid-oost, koud dus) is 95m3, wat uitkomt op zo'n 5,5kw voor de woonkamer en 1kw voor de studeerkamer, totaal dus 6,5/7kw. Een simpel rekensommetje wijst uit dat de ketel bij het stoken dus een overcapaciteit heeft van ruim 11kilowatt! Totaalbehoefte voor de woning zou max 13,5kw zijn als ik de overige ruimtes meeneem in de berekening. Dit zijn:
  • twee slaapkamers (vorstbeveiliging)
  • gang/overloop (15/16 graden)
  • kleine badkamer met douche (20 graden, maar erg kleine ruimte)
  • berging/garage (10 graden)
Nu heeft de installateur die voor mij de revisie van het cv-systeem heeft verzorgd gezegd dat ik de ketel niet moet vervangen voordat hij kapot is. Echter als ik nu op de gasmeter let in de huidige dagen, wordt er zo'n 7-10m3 gas verstookt als wij werken en zo'n 15m3 gas als wij thuis zijn. Lijkt mij een beetje veel.

Wat in mijn huidige installatie ook opvalt is dat de aanvoer van water zo'n 75/85 graden is bij de meeste radiatoren en de retour nog steeds zo'n 70 graden. Voetventielen heb ik niet, wel thermostaatknoppen. Inregelen moet dus nog gebeuren, maar dit heeft met de huidige ketel weinig zin, want ik heb weinig tot geen mogelijkheden op de ketel.

Na veel lezen in dit subforum en ook op andere plaatsen op internet (fok, klusidee) heb ik een selectie van ketels gemaakt en valt mijn keuze op de volgende ketels:
- Remeha Calenta 28c incl iSense CW4
- Vaillant Ecotec Plus 25-30 icm calormatic 370 CW4

Maar ik zit eigenlijk nog met het punt dat ik ze nog wat te groot vind. Beide ketels moduleren volgens de specs tussen de 5 en 25, dus dat zou wel moeten gaan. Maar het valt mij op dat de ketels die ik kan vinden veelal groot zijn en er wordt puur gekeken naar de comfort warmtewaarde van het warm waarde, terwijl in mijn ogen de belangrijkste functie van de ketel het leveren van warmte voor de CV installatie is.

Van de Vaillant is er ook een CW3 die op 3,8-20kw kan moduleren en de warmwater capaciteit is nog steeds een zeer acceptabele 11,5l/min bij 40c (huidige ketel nu 5,3 bij 60c).

Wie kan mij helpen met alternatieven qua ketel? Het lijkt mij dat ik zeker nog kleiner kan, maar er voor moet zorgen dat ik altijd kan voldoen aan de maximale vraag van mijn woning.

Wellicht ook nog handig om de toekomstplannen voor het huis nog even te vermelden:
  • Achtergevel het huidige (oud dubbelglas) raam vervangen voor openslaande deuren met ventilatieroosters en HR++ glas (is al voorbereid dmv staande radiator)
  • Spouwmuurisolatie (welke vorm moet nog bepaald worden, iig vullen van de spouw maar weet nog niet welk materiaal)
  • Kozijnen + ramen boven vervangen voor dubbelglas incl ventilatieroosters
  • Houtkachel in de woonkamer
  • Dak vervangen (dakpannen) incl isoleren, maar heeft nog geen prio, zeker omdat de vliering niet verwarmd hoeft te worden en het plafond hieronder al goed geisoleerd is.
De warmtebehoefte zal als het goed is dus alleen nog maar dalen.

• Boeie
Niemand een tip mbt kleine ketels?

• Cruise Control
Als alternatieven voor de ketels die je zelf noemt lijken de Nefit Topline en Proline me voor de hand liggen.

Intergas heeft kleinere ketels: de Kompakt Solo 12 en 18. Dit zijn geen combiketels, je zou ze voor warm water moeten combineren met een indirect gestookte boiler. Geen ideale oplossing, lijkt me.

Ik vermoed overigens dat je door het vervangen van de Turbo door een modernere HR-ketel niet heel veel gas gaat besparen. De Turbo is al een HR ketel, het rendement van een moderne HR-ketel is niet veel hoger.

Ook met je huidige ketel heeft het zin om je installatie beter in te regelen. Het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur is nu erg klein en de aanvoertemperatuur is erg hoog. Kun je de aanvoer beperken op 70 graden en krijg je dan je huis nog warm? In het ideale geval zou je retour dan rond de 50 graden moeten komen. Het verschil tussen aanvoer en retour vergroot je eventueel door de doorstroming te verlagen. In dit topic staan alle details.

• Boeie
Dank voor je antwoord, Nefit Topline en Proline heb ik ook nog bekeken, en staan ook op mijn lijstje. De ketel moet inderdaad wel een combi HR zijn.

Dat mbt besparen ten opzichte van de huidige ketel, zei mijn installateur vorig jaar ook maar aangezien hij zijn vermogen nooit kwijt kan heb ik het vermoeden dat ik gewoon nu veel teveel stook.

Aanvoer kan ik niet beperken op de ketel, de pomp is niet langzamer te zetten en hij stookt standaard op 80/90 graden. Er zitten geen voetventielen in mijn installatie dus daar valt niks mee te regelen, enkel thermostaatkranen. Deze staan in de woonkamer volledig open en in de andere ruimtes zijn ze teruggedraaid. Dank voor de link, dat topic heb ik helemaal doorgelezen :)

Ik zal mij daar verder melden als ik meer ga inregelen, alleen wil ik nu eerst een nieuwe ketel. Denk dat de keuze toch valt op de Calenta 28c met iSense.

[ Voor 9% gewijzigd door Boeie op 13-12-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ik zie hier weinig Vaillant voorbij komen.
Heb zelf 2 jaar geleden een Vaillant HR SolidePlus VHR 34/3-5 Combi (CW6 met extra boiler) geïnstalleerd (nieuwe type hiervan is de Vaillant ecoTEC plus CW6 en heeft een ingebouwde boiler)

Er hing eerst een nefit economy hrc 24 (hr107), echter kon deze niet genoeg warm water leverende voor de regendouche of de whirlpool... vullen duurde dik 35 minuten en dan was het water als nog lauw :(
Het gemiddelde verbruik van de nefit was +/- 1400m3 per jaar, mijn vrouw en ik hadden verwacht dat het verbruik met de nieuwe ketel een stukje meer zou zijn (boiler,meer capaciteit/comfort/luxe).

Echter na het eerste jaar met de nieuwe ketel hadden we een verbruik van 1242m3 en het 2e jaar 1264m3 :)
Net na het eerste jaar heb ik ook een 3000W radiator op zolder (mijn NOC) geplaatst :P dat zou het extra verbruik wel aardig kunnen verklaren t.o.v. het jaar ervoor.

De Vaillant is dus zuinig en moduleert perfect, daarnaast is de ketel ook erg stil :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Boeie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:56:

Ik zal mij daar verder melden als ik meer ga inregelen, alleen wil ik nu eerst een nieuwe ketel. Denk dat de keuze toch valt op de Calenta 28c met iSense.
Als de installatie toch (gedeeltelijk) leeg moet voor een nieuwe ketel, zou je ook een offerte voor de voetventielen kunnen vragen. Vast flink goedkoper om dat gelijktijdig te laten doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
fast-server schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:50:
Ik zie hier weinig Vaillant voorbij komen.
Heb zelf 2 jaar geleden een Vaillant HR SolidePlus VHR 34/3-5 Combi (CW6 met extra boiler) geïnstalleerd (nieuwe type hiervan is de Vaillant ecoTEC plus CW6 en heeft een ingebouwde boiler)

Er hing eerst een nefit economy hrc 24 (hr107), echter kon deze niet genoeg warm water leverende voor de regendouche of de whirlpool... vullen duurde dik 35 minuten en dan was het water als nog lauw :(
Het gemiddelde verbruik van de nefit was +/- 1400m3 per jaar, mijn vrouw en ik hadden verwacht dat het verbruik met de nieuwe ketel een stukje meer zou zijn (boiler,meer capaciteit/comfort/luxe).

Echter na het eerste jaar met de nieuwe ketel hadden we een verbruik van 1242m3 en het 2e jaar 1264m3 :)
Net na het eerste jaar heb ik ook een 3000W radiator op zolder (mijn NOC) geplaatst :P dat zou het extra verbruik wel aardig kunnen verklaren t.o.v. het jaar ervoor.

De Vaillant is dus zuinig en moduleert perfect, daarnaast is de ketel ook erg stil :)
Heb je je gebruikscijfers toevallig ook nog gecorrigeerd voor graaddagen? Ik ben wel erg benieuwd. Ik heb exact de ketel die jij had (15 jaar oud nu) en als een nieuwe ketel werkelijk 10% gas bespaart dan ga ik hem gelijk laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ik heb geen graaddagen berekend, echter was het gasverbruik met de nefit altijd rond de 1400m3 met een +/-50m3 verschil afhankelijk van de winter (ene keer iets minder en de andere keer iets meer)

Het verbruik van de ketel is nu ongeveer 7m3 per dag vanaf de koude periode (eerste vorst) dit is inclusief +/- 1m3 van het douchen/bad/warmwater.
Er is hier altijd iemand thuis, of ik en de kleine meid of mijn vrouw met de kleine meid of alle 3 samen.
Overdag staat de verwarming op 19,5c en 's avonds vanaf het eten op 20,5c.

De netto inhoud van de woning is 325m3 (zonder muren, meterkast etc).

Edit/toevoeging:

Graaddagen Referentie binnentemperatuur: 20c berekend van 8 september tot 8 september (meteropname/doorgeven standen)
Jaar - graaddagen - gasverbruik
2009 3802 1361m3
2010 4110 1438m3
plaatsing nieuwe ketel
2011 3996 1242m3
2012 3743 1264m3

[ Voor 19% gewijzigd door fast-server op 14-12-2012 12:57 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
even omgerekend:
2009 0.358m3/gd
2010 0.350m3/gd
2011 0.311m3/gd
2012 0.338m3/gd

Dat is best een significant verschil van gemiddeld 0.354 naar 0.325 m3/gd is 8% minder verbruik. Dat is wel een erg interessante besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Bij het verbruik van 2012 zat wel een extra 3000w radiator aangezien ik mijn NOC op zolder heb gemaakt (zat geen enkele radiator) die berekening is dus wel een beetje "nadelig" t.o.v. de andere 3 aangezien de warmtevraag nu hoger is.

Het was niet de intentie om te gaan besparen aangezien we de andere ketel puur voor het comfort geplaatst hebben (bad/douche/snel warm water)
Toen ik de ketel plaatste was ik in de veronderstelling dat het verbruik met ongeveer 300m3 zou stijgen, had daarvoor ook al mijn termijn bedrag omhoog geschroefd.

Onderhoud aan de ketel doe ik trouwens zelf met de hulp van mijn vader (hij is service monteur geweest)
1 keer per jaar de lucht aanzuiging en de filters controleren etc en 1 keer per 2 jaar de warmtewisselaars etc schoonmaken.
Spullen (nieuwe pakkingen etc) haal ik gewoon bij warmte service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42
ik heb een Nefit Ecomline CW4 + douche WTW, regendouche (zuinig) / bad. vloerverwarming + jaga + ventilatoren. Ketel is 2001. Jaar geleden Moduline 400 moeten kopen a 250 euro.

Huis ook uit 2001, 750m3 goed geisoleerd, stoken alleen beneden.

Nu blijkt de warmtewisselaar van de ketel een beetje te lekken (condenseert meteen weer bij stoken). Volgens mijn installateur krijg ik de wisselaar vergoed door Nefit (ze hebben goede contacten), kost het me alleen de arbeidsuren.

Ik heb er overzitten denken of het niet mogelijk is de prijs van de wisselaar als korting op een nieuwe Nefit ketel te krijgen. Zou dit nut hebben? (Wisselaar zit zo rond de 400 euro dacht ik?)

Grootste voordeel zit in de stukken zuinigere pomp en misschien slimmere software dan me ketel van 12 jaar oud.

Ik zat dan te kijken naar een Nefit Trendline, Proline of Topline. Stel ik zou korting krijgen op een ketel:

- hoeveel zou wisselen wisselaar kosten (paar uur werk?)
- zou je gaan voor nieuwe ketel, of gewoon warmtewisselaar verwisselen (rest van de ketel is ook al 12 jaar oud, dure pomp
- welke nefit zou je voor gaan (ben Nefit gebonden, wegens nieuwe moduline 400 + korting nefit eventueel)

Suggesties welkom, dan kan ik vandaag nog even met de installateur bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe ketel. Kan ik mijn vraag dan het beste in dit topic plaatsen of een nieuw eigen topic aanmaken? Gezien deze quote uit de policy:
Losse koopadvies topics. We zullen zorgen dat er verzameltopics komen voor koopadviezen en tips.
Pagina: 1 2 Laatste