Ondanks dat we in het DED-forum bestaande CV installaties tot het uiterste tunen in Gas besparen door middel van CV tuning is er geen topic voor het startpunt: het kiezen van een passende CV ketel 
Ik ben me aan het voorbereiden om de bestaande VR-ketel te vervangen door een HR-exemplaar.
Situatie:
Op gevoel/rondzoeken/buurervaring kom ik uit op een Remeha Calenta 40c (CW5) met iSense (en buitenvoeler). Deze past bij de criteria voor zover ik na kan gaan zeker sinds hij uitgevoerd wordt met een zuinige pomp.
Is dit een goede match of moet ik zeker nog een bepaalde ketel van de concurrentie nader bekijken?
Een centrale vraag waar ik mee zit is overigens of er ketels zijn die al voorbereid zijn op de verandering van de gassamenstelling in de toekomst. Een klein jaar geleden had ik Remeha eens gemaild, maar een min of meer nietszeggend antwoord ontvangen.
Ik ben me aan het voorbereiden om de bestaande VR-ketel te vervangen door een HR-exemplaar.
Situatie:
- huidige ketel is een Vaillant thermocompact VCW NL 244 XE met 24.5kW vermogen
- huidige ketel verwarmd het huis zonder enig probleem rap warm ondanks slechte isolatie (verbruik ~2400m3 gas)
- diverse radiatoren plus convectorput op begane grond met normale kranen, thermostaatkranen op bovenverdieping maar vrijwel ongebruikt, badkamer heeft naast reguliere radiator ook vloerverwarming
- een radiator ruist (mate verschilt afhankelijk van stand radiatorkraan)
- geen debietregeling bij thermostaatkranen, geen voetventielen op een uitzondering na
- radiatoren met kraan enigszins geregeld met IR-thermometer om retourtemp iets lager te krijgen
- Tonzon radiatorfolie aanwezig
- comfort (CW5, modulerend)
- efficient (gas, electriciteit)
- betrouwbaar
- zuinige pomp
- geen ruis bij radiator
- goede thermostaat
- (features/tuning/gadgets)
- (uitbreidingen met zonneboilers etc niet gepland)
- (ben aan het onderzoeken of de huidige verticale rookgasdakafvoer via enkele meters verlengstukken en bochten aan de andere kant van het dak kan laten uitkomen ivm PV-plannen)
Op gevoel/rondzoeken/buurervaring kom ik uit op een Remeha Calenta 40c (CW5) met iSense (en buitenvoeler). Deze past bij de criteria voor zover ik na kan gaan zeker sinds hij uitgevoerd wordt met een zuinige pomp.
Is dit een goede match of moet ik zeker nog een bepaalde ketel van de concurrentie nader bekijken?
Een centrale vraag waar ik mee zit is overigens of er ketels zijn die al voorbereid zijn op de verandering van de gassamenstelling in de toekomst. Een klein jaar geleden had ik Remeha eens gemaild, maar een min of meer nietszeggend antwoord ontvangen.