Een volledig geruisloos en energiezuinig Android Media Center voor nog geen 70 euro! Verstookt slechts 8 Watt in tegenstelling tot zo'n 50 tot 130 Watt voor een gemiddelde PC. De box is op basis van de hardware die de Pivos Xios ook gebruikt, het kastje wat gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de officiële XBMC for android. Deze hardware profiteert daar van mee.
Specificaties
- 1GHz Cortex A9 CPU
- Mali400 Quadcore GPU met 1080p decoding +3D HWA
- 1GB DDR3
- 100Mbit ethernet aansluiting
- 802.11b/g/n WiFi
- HDMI, Optical SPDIF 2.0, 5.1 passtrough nog niet ondersteund!
- 2x USB 2.0
- SD/MMC kaartlezer
- 100% geluidsarm
Wanneer moet je zoiets NIET kopen?
Als je verwacht dat alles werkt zoals het zou moeten en je elke avond zorgeloos wilt genieten van een film in goed surround sound terwijl je je zonnebril alvast in aanslag hebt omdat jouw 1080p 3D-TV zo scherp is dat de baardharen van Johnny Depp zo scherp worden weergeven dat het pijn doet aan je ogen. (Dit laatste om te benadrukken dat 1080p nog niet werkt zoals het zou moeten).
Waarom zou je dit dan WEL kopen?
In principe werkt er veel goed: de XBMC interface is gelikt en zo mooi dat alleen de interface het geld al waard is. Als je een beetje bekend bent met Android en de tweaks opvolgt in deze thread, dan voorkom je een hoop hick-ups door zoveel mogelijk nutteloze processen uit te schakelen. Het is immers een chinees ontworpen EN geproduceerd product met chinese software (weliswaar in het Amerikaans hoor). LAN werkt beter dan WLAN. Ik kijk er elke dag probleemloos films en series op en browse er ook nog wat mee op het web. Echter heb ik een 42" Plasma die nog niet eens Full-HD is en heb ik geen last van het feit dat de output geen pure 1080p schijnt te zijn. Ook een full-HD tv ziet er er zeker niet verkeerd uit, getest op een 55" Samsung LED-TV. Het geluid is jammer genoeg nog niet in surround. Voor mij momenteel het enige enorme minpunt. De hardware laat dit echter wel toe, het zit m momenteel in de licenties en er wordt gekeken naar de mogelijkheden om DTS en DD via de optische uitgang in de vorm van RAW-output te streamen. Persoonlijk vind ik het leuk om een kastje te hebben waar je behoorlijk wat aan kunt tweaken. Het is echt veel meer dan een standaard mediaplayer van bijvoorbeeld Asus of Western Digital.
Waar te koop?Firmware
Het enige wat ik kan zeggen: update meteen de firmware met een betere versie. Hij is door de fabrikant Reefe nog niet uitgegeven, omdat ze nog al laat zijn. Echter is de firmware voor de Gbox Midnight 100% compatibel.
Het ethernet probleem is opgelost waardoor het LAN gewoon snel werkt, WiFi doet het beter, audio werkt goed, de rom is geroot, algehele stabiliteit is veel beter, het kastje wordt idle niet meer warm...
Downloaden
g-box midnight 9-25-12 http://androidtvbox.us/wp...night/midnight-120925.rar
Uitpakken
Gebruik 7-zip of winrar of wat dan ook om het bestand uit te pakken. Plaats UWS120710bgzp-120925.zip op de root van een USB stick. Dit bestand moet je gewoon als zip erop zetten dus niet nog verder uitpakken. De overige bestanden uit het rar bestand heb je niet nodig.
Installeren
Open de Update app vanuit het android menu en kies voor een locale update en selecteer vervolgens het zip bestand. Installeren gaat vanzelf, gewoon laten gaan. Het kan lijken dat er niets meer gebeurt, dat hoort er bij. De installatie duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.
CPU-vretende Apps verwijderen
- Om te profiteren van de gerootte firmware kun je Titanium Backup Root installeren om apps weg te gooien die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Dit zorgt voor mindere belasting van het systeem en is zeker gunstig voor de prestaties. De dik gedrukte apps moet je eiengelijk gewoon verwijderen: je zult er niks aan hebben en ze vreten aantoonbaar veel CPU. De rest is ook aan te raden om te verwijderen maar zal niet 1, 2, 3 een merkbaar verschil opleveren. Mijn mening: hoe minder troep erop staat hoe beter:
XBMCMede met dank aan Quazar:
Apps die niet kunnen worden verwijderd:
- OOBE --> Vervang deze bij voorkeur door deze app als je de Mele Fly mouse hebt en je er mateloos aan irriteert dat hij soms op Chinees springt en dat je niks hebt aan die prachtige rij knoppen die onderaan zit. Eerst installeren, daarna OOBE verwijderen.
- Launcher --> Alleen verwijderen als je een andere Launcher gebruikt. Ik raad Zeam aan, lekker licht.
Wel te verwijderen:
- App installer
- Aml2D Launcher
- Camera
- CommWebSite
- DeskClock
- Email en Exchange --> als je gmail oid gebruikt
- FileBrowser
- Galaxy4 --> LiveWallpaper?
- MagicSmoke --> LiveWallpaper?
- MediaCenter
- MusicPlayer
- NoiceField --> LiveWallpaper?
- PhaseBeam --> LiveWallpaper?
- Phone
- PicturePlayer
- PPPoE
- Samba
- TelephonyProvider
- VideoPlayer
- Visualization --> LiveWallpaper
Speciaal voor de AMLogic M3 chip:
Download
CPU Idle: clockspeed omlaag Met dank aan Sentry23
Installeer Antutu CPU Master en zet de governor op 'on demand'. Vink set 'on boot aan' en druk op apply. De snelheid van de processor is nu dynamisch gaat nu omlaag als het kastje minder doet. Je merkt geen afname van prestaties maar het is wel zuiniger / koeler. Geen idee waarom dit standaard nog niet aan staat, maar dat vraag ik me bij wel meer dingen af bij dit boxje.
Android balk verbergen
Gratis en voor niks een perfect werkende tool! Je kunt m in het opstarten zetten maar ik laat mijn kastje altijd aan, gezien het geringe stroomverbruik. LET OP: verberg de balk voor je XBMC start. Anders werkt het idee niet.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1769761
Issues
-True 1080p werkt niet goed; 720p wordt opgeschaald naar 1080p. Afspelen van 1080p gaat overigens prima.
-Optical DTS en DD passtrough werkt niet. Surround over HDMI ook niet. Nu dus alleen stereo.
-Bugs in XBMC, omdat het een alpha versie is mag dat. Niet hier melden svp.
Alle issues lijken softwarematig. Op dit moment weet ik geen oplossing.
Equivalenten
Er zijn meerdere kastjes met hetzelfde reference board, genaamd f16ref. Dat is het moederbord, waar de AmLogic M3 SOC op zit. Dat wil niet zeggen dat de kastjes niet verschillen. Er zit nog een ander board in, het board met de aansluitingen, flashgeheugen, knopjes etc. Je kunt dus niet zomaar een andere rom van een ander f16ref boxje flashen.
De G-Box Midnight box is wel volledig compatible. De rom bovenin dit topic is daar ook voor gemaakt. De community voor die box is veel beter. De box vind ik persoonlijk ook mooier, maar het ontbreken van een optische output, het minder leverbaar zijn en de hogere prijs (voor dezelfde hardware) heeft mij er van weerhouden.
Hier is een goed forum voor de G-Box. Alle tips gelden dus ook voor de Refee M6.
http://androidtvbox.us/forum/g-box-midnight/
Binnenkant
Ik heb het kastje uit elkaar gehaald om een betere koeler te installeren (niet perse nodig, vond het de moeite waard om uit te testen). Voor degene die het leuk vindt, dit zit erin. De koeler op deze foto komt van een oude videokaart. Er zat een stalen plaat op met een dikke heatpad.

[ Voor 178% gewijzigd door justin_ti op 17-10-2012 16:06 ]