[MediaPlayer] Refee M6 Amlogic-8726 M3 Android 4.0 box

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 13:37
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/10908721/header.jpg

Een volledig geruisloos en energiezuinig Android Media Center voor nog geen 70 euro! Verstookt slechts 8 Watt in tegenstelling tot zo'n 50 tot 130 Watt voor een gemiddelde PC. De box is op basis van de hardware die de Pivos Xios ook gebruikt, het kastje wat gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de officiële XBMC for android. Deze hardware profiteert daar van mee.

Specificaties
  • 1GHz Cortex A9 CPU
  • Mali400 Quadcore GPU met 1080p decoding +3D HWA
  • 1GB DDR3
  • 100Mbit ethernet aansluiting
  • 802.11b/g/n WiFi
  • HDMI, Optical SPDIF 2.0, 5.1 passtrough nog niet ondersteund!
  • 2x USB 2.0
  • SD/MMC kaartlezer
  • 100% geluidsarm
Hoewel deze kastjes zich in alpha-stadium verkeren, zijn het erg leuke gadgets. Het is een zeer zuinig apparaatje, die geen actieve koeling nodig heeft en kan toch veel wat de huidige media-center pc's kunnen. Daarnaast is de prijs een fractie van een media-center PC.

Wanneer moet je zoiets NIET kopen?
Als je verwacht dat alles werkt zoals het zou moeten en je elke avond zorgeloos wilt genieten van een film in goed surround sound terwijl je je zonnebril alvast in aanslag hebt omdat jouw 1080p 3D-TV zo scherp is dat de baardharen van Johnny Depp zo scherp worden weergeven dat het pijn doet aan je ogen. (Dit laatste om te benadrukken dat 1080p nog niet werkt zoals het zou moeten).

Waarom zou je dit dan WEL kopen?
In principe werkt er veel goed: de XBMC interface is gelikt en zo mooi dat alleen de interface het geld al waard is. Als je een beetje bekend bent met Android en de tweaks opvolgt in deze thread, dan voorkom je een hoop hick-ups door zoveel mogelijk nutteloze processen uit te schakelen. Het is immers een chinees ontworpen EN geproduceerd product met chinese software (weliswaar in het Amerikaans hoor). LAN werkt beter dan WLAN. Ik kijk er elke dag probleemloos films en series op en browse er ook nog wat mee op het web. Echter heb ik een 42" Plasma die nog niet eens Full-HD is en heb ik geen last van het feit dat de output geen pure 1080p schijnt te zijn. Ook een full-HD tv ziet er er zeker niet verkeerd uit, getest op een 55" Samsung LED-TV. Het geluid is jammer genoeg nog niet in surround. Voor mij momenteel het enige enorme minpunt. De hardware laat dit echter wel toe, het zit m momenteel in de licenties en er wordt gekeken naar de mogelijkheden om DTS en DD via de optische uitgang in de vorm van RAW-output te streamen. Persoonlijk vind ik het leuk om een kastje te hebben waar je behoorlijk wat aan kunt tweaken. Het is echt veel meer dan een standaard mediaplayer van bijvoorbeeld Asus of Western Digital.

Waar te koop?Firmware
Het enige wat ik kan zeggen: update meteen de firmware met een betere versie. Hij is door de fabrikant Reefe nog niet uitgegeven, omdat ze nog al laat zijn. Echter is de firmware voor de Gbox Midnight 100% compatibel.

Het ethernet probleem is opgelost waardoor het LAN gewoon snel werkt, WiFi doet het beter, audio werkt goed, de rom is geroot, algehele stabiliteit is veel beter, het kastje wordt idle niet meer warm...

Downloaden
g-box midnight 9-25-12 http://androidtvbox.us/wp...night/midnight-120925.rar

Uitpakken
Gebruik 7-zip of winrar of wat dan ook om het bestand uit te pakken. Plaats UWS120710bgzp-120925.zip op de root van een USB stick. Dit bestand moet je gewoon als zip erop zetten dus niet nog verder uitpakken. De overige bestanden uit het rar bestand heb je niet nodig.

Installeren
Open de Update app vanuit het android menu en kies voor een locale update en selecteer vervolgens het zip bestand. Installeren gaat vanzelf, gewoon laten gaan. Het kan lijken dat er niets meer gebeurt, dat hoort er bij. De installatie duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

CPU-vretende Apps verwijderen
- Om te profiteren van de gerootte firmware kun je Titanium Backup Root installeren om apps weg te gooien die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Dit zorgt voor mindere belasting van het systeem en is zeker gunstig voor de prestaties. De dik gedrukte apps moet je eiengelijk gewoon verwijderen: je zult er niks aan hebben en ze vreten aantoonbaar veel CPU. De rest is ook aan te raden om te verwijderen maar zal niet 1, 2, 3 een merkbaar verschil opleveren. Mijn mening: hoe minder troep erop staat hoe beter:
Mede met dank aan Quazar:

Apps die niet kunnen worden verwijderd:
- OOBE --> Vervang deze bij voorkeur door deze app als je de Mele Fly mouse hebt en je er mateloos aan irriteert dat hij soms op Chinees springt en dat je niks hebt aan die prachtige rij knoppen die onderaan zit. Eerst installeren, daarna OOBE verwijderen.
- Launcher --> Alleen verwijderen als je een andere Launcher gebruikt. Ik raad Zeam aan, lekker licht.

Wel te verwijderen:
- App installer
- Aml2D Launcher
- Camera
- CommWebSite
- DeskClock
- Email en Exchange --> als je gmail oid gebruikt
- FileBrowser
- Galaxy4 --> LiveWallpaper?
- MagicSmoke --> LiveWallpaper?
- MediaCenter
- MusicPlayer
- NoiceField --> LiveWallpaper?
- PhaseBeam --> LiveWallpaper?
- Phone
- PicturePlayer
- PPPoE
- Samba
- TelephonyProvider
- VideoPlayer
- Visualization --> LiveWallpaper
XBMC
Speciaal voor de AMLogic M3 chip:
Download

CPU Idle: clockspeed omlaag Met dank aan Sentry23
Installeer Antutu CPU Master en zet de governor op 'on demand'. Vink set 'on boot aan' en druk op apply. De snelheid van de processor is nu dynamisch gaat nu omlaag als het kastje minder doet. Je merkt geen afname van prestaties maar het is wel zuiniger / koeler. Geen idee waarom dit standaard nog niet aan staat, maar dat vraag ik me bij wel meer dingen af bij dit boxje.

Android balk verbergen
Gratis en voor niks een perfect werkende tool! Je kunt m in het opstarten zetten maar ik laat mijn kastje altijd aan, gezien het geringe stroomverbruik. LET OP: verberg de balk voor je XBMC start. Anders werkt het idee niet.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1769761

Issues
-True 1080p werkt niet goed; 720p wordt opgeschaald naar 1080p. Afspelen van 1080p gaat overigens prima.
-Optical DTS en DD passtrough werkt niet. Surround over HDMI ook niet. Nu dus alleen stereo.
-Bugs in XBMC, omdat het een alpha versie is mag dat. Niet hier melden svp.

Alle issues lijken softwarematig. Op dit moment weet ik geen oplossing.

Equivalenten

Er zijn meerdere kastjes met hetzelfde reference board, genaamd f16ref. Dat is het moederbord, waar de AmLogic M3 SOC op zit. Dat wil niet zeggen dat de kastjes niet verschillen. Er zit nog een ander board in, het board met de aansluitingen, flashgeheugen, knopjes etc. Je kunt dus niet zomaar een andere rom van een ander f16ref boxje flashen.

De G-Box Midnight box is wel volledig compatible. De rom bovenin dit topic is daar ook voor gemaakt. De community voor die box is veel beter. De box vind ik persoonlijk ook mooier, maar het ontbreken van een optische output, het minder leverbaar zijn en de hogere prijs (voor dezelfde hardware) heeft mij er van weerhouden.

Hier is een goed forum voor de G-Box. Alle tips gelden dus ook voor de Refee M6.

http://androidtvbox.us/forum/g-box-midnight/

Binnenkant

Ik heb het kastje uit elkaar gehaald om een betere koeler te installeren (niet perse nodig, vond het de moeite waard om uit te testen). Voor degene die het leuk vindt, dit zit erin. De koeler op deze foto komt van een oude videokaart. Er zat een stalen plaat op met een dikke heatpad.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/10908721/smartbox.jpg

[ Voor 178% gewijzigd door justin_ti op 17-10-2012 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 09:35
zelfde problemen ongeveer, en ik probeer uit te vinden waar dit aan kan liggen.
Heb je soms ook een DLNA server in je netwerk ? (misschien dat die Media Center op loopt te indexen oid).

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Sentry23 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:30:
zelfde problemen ongeveer, en ik probeer uit te vinden waar dit aan kan liggen.
Heb je soms ook een DLNA server in je netwerk ? (misschien dat die Media Center op loopt te indexen oid).
Ik heb geen DLNA server draaien. Wel heb ik een oudere versie van de firmware gevonden. Als ik die zip open en in de map system\app kijk dan zit daar MediaCenter.apk nog niet in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
justin_ti schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:32:
[...]

Ik heb geen DLNA server draaien. Wel heb ik een oudere versie van de firmware gevonden. Als ik die zip open en in de map system\app kijk dan zit daar MediaCenter.apk nog niet in!!
Dat is heel mooi, want misschien lost dat ook nog eens mijn HDMI probleem op. (of brickt het de doos..)
heb je een link naar de firmware? (ik probeer trouwens nog eerst even met een ander 100Mbit switchje naar de Gbit router toe).

[ Voor 9% gewijzigd door Sentry23 op 28-09-2012 10:38 ]

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
http://androidforums.com/...mware-22.html#post4886364

Hij is zelfs al geroot door stane 1983! Het betreft hier dus een oudere versie van de firmware + root als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Is dat soms de geroote versie van deze firmware?
(onderaan pagina)
http://176.9.104.35/~vplaycom/downloads/

<edit> link in forum gaat naar zelfde pagina</edit>

[ Voor 20% gewijzigd door Sentry23 op 28-09-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Sentry23 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:47:
Is dat soms de geroote versie van deze firmware?
(onderaan pagina)
http://176.9.104.35/~vplaycom/downloads/

<edit> link in forum gaat naar zelfde pagina</edit>
Nope die is voor de ATV en deze voor de Refee, die jij linkt is ook nog eens verbeterd (door diezelfde jongen). Deze is geroot + resigned maar heb hem nog niet kunnen testen.

Je kunt ze downloaden en als zip's openen dan kun je er aardig wat info uithalen.

[ Voor 8% gewijzigd door justin_ti op 28-09-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 13:24
Dus de refee-m6-f16ref firmware zou het op de Oval Elephant TV box moeten doen... Wie durft het aan?

*mijn box is not onderweg :) *

edit: de grootte van de firmware is anders dan die op de OE website... (wat op zich niets hoeft te betekenen)

[ Voor 29% gewijzigd door quazar op 28-09-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ik probeer eerst nog even wat zaken op netwerk gebied voor ik ga flashen. Mocht dat niets worden zal ik eerst nog eens de originele firmware flashen voordat ik met de custom firmware aan de gang ga.
Verder zou ik graag helpen met het bouwen van een CFW voor deze box, maar heb ik daar totaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Ik zou zeggen als we iets kunnen vinden waarom MediaCenter.apk niet meer druk is is het ook goed. Heb de app al geopend, maar zelfs als je de netwerkverbinding eruit haalt blijft hij nog doorblaffen. Ik denk dat het apparaat ook veel sneller is als die uit staat.

Ik zal vanavond eens de MediaCenter.apk uit de zipfile weghalen en de rom opnieuw proberen te flashen.

[ Voor 16% gewijzigd door justin_ti op 28-09-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Klopt het trouwens dat die firmware alleen met XP geschreven kan worden? (!)
(ik krijg iig vanuit win7 helemaal geen reactie bij een write, en zie zoiets in de fora staan.
(in een VM kan ik geen SD card mounten, dus dat wordt een beetje lastig zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
En upgraden vanuit de box zelf met de bestanden op een usb stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Zal het proberen, maar op die andere fora kwam het genoeg naar voren dat het op een speciale manier op een SD kaart moet, en die SD tools maakt die gelukkig netjes zo aan.

Anders toch aan de gang met WinHex:
http://176.9.104.35/~vpla...covery_sdcard_Amlogic.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Pff das nog wel even prutsen! Zou hij niet gewoon root-baar zijn met superoneclick? Ik weet niet zomaar of hij met de pc te verbinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Sentry23 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:19:
Zal het proberen, maar op die andere fora kwam het genoeg naar voren dat het op een speciale manier op een SD kaart moet, en die SD tools maakt die gelukkig netjes zo aan.

Anders toch aan de gang met WinHex:
http://176.9.104.35/~vpla...covery_sdcard_Amlogic.pdf
Die methode is alleen als je de SPI boot loader hebt verprutst op het apparaat. Als je nog een goede firmware hebt draaien, dan kun je gewoon een FAT32 geformateerde kaart in de SDcard slot steken en dat de "Upgrade" app starten. Daar kies je voor local en dan kies je de zip file op de SD kaart.

De box zal an rebooten in recovery mode en de zip file flashen.

Houd er rekening mee dat je ALLES uit de firmware zipfile op de kaart zet. Dus de zip EN de andere files.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Bedankt :)
Hij is nu aan het flashen.
De netwerk kaart gaat trouwens naar half-duplex 100Mbit. Dat is inderdaad een recept voor drama's.
(getest direct aan router en met losse 3Com Gbit switch met speed indication ertussen)
Snelheid blijft bij beiden gelijk, (met streaming tot max ongeveer 8 Mbit , speedtest geeft meestal rond de 5550 kbps)

De groene led op de box bij de nic geeft ook inderdaad duplex status aan. (groen = full duplex, uit = half duplex)
Na de flash blijft dit hetzelfde.
(Hij flashed ook alleen de basis zo te zien want al mijn apps staan er nog op na de flash)
De mediacenter draait bij mij trouwens normaal op 0%, dus ergens betwijfel dat ik dat dat bij mij de oorzaak is.

Bij het opstarten is deze een tijdje aan, maar als Android verder start gaat de nic even uit, en daarna komt hij als half duplex terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Sentry23 op 28-09-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
8)7 Verkeerd topic.

[ Voor 84% gewijzigd door Supertip op 01-10-2012 12:57 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Sentry23, ben je nu root?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Nop, heb de default firmware geflashed, maar ga denk ik wel die root firmware flashen.

'this thing is pissing me off'
<edit> Voor mij is het vreselijk frustrerend on een stuk hardware in huis te hebben wat potentieel exact doet wat ik wil maar door root beperkingen en ontbreken van configuratie opties de mist in gaat</edit>

Ook 10 Mbit volgens router. Is er geen optie om in Android een nic naar een snelheid te forceren ? (lijkt me eerder Linux dan Android, maar goed)

[ Voor 41% gewijzigd door Sentry23 op 29-09-2012 15:56 ]

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

mno

* mno meldt zich
Vreemd eigenlijk dat ze bij Oval Elephant nieuwere firmware (Android 4.0.4 vs 4.0.3) lijken te hebben dan bij de fabrikant van de M6 Smart TV Box.

Gewoon rösti

Anoniem: 143561

4.0.4 out of the box hier eveneens.

10Mbit connectie bevestigd: 10/100 mbit switch met snelheidindicatie achter gigabit switch gezet en idd, Smart TV connect aan 10 Mbit.

Zelfde bevinding: tijdens boot: 100 mbit connectie, na bootup: 10 mbit

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 143561 op 29-09-2012 14:18 ]

• Sentry23
Ik ben trouwens op zoek naar een werkende ethtool voor Android. Misschien is daar wat mee te doen.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Ik kan ook bevestigen dat alleen het oranje ethernet lampje brandt. Weet iemand hoe je een bestaande ROM moet voorzien van root acces? Dan kunnen we dat met deze doen:
http://ovalelephant.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=1114

Het is trouwens apart dat onze boxjes met een nieuwere firmware worden geleverd dan op de site van Refee Digital staat aangegeven. Ik ben nu de nieuwste volgens de fabrikant aan het downloaden. Benieuwd of ik deze er zomaar overheen kan flashen.

[ Voor 35% gewijzigd door justin_ti op 30-09-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Steve op het OvalElephant forum lijkt root firmware te hebben. Misschien kunnen we hem helpen om die firmware te backupen? ADB lukt hem niet, is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Volgens mij is het mogelijk met ROM manager!
Google Play: ROM Manager#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5rb3VzaGlrZHV0dGEucm9tbWFuYWdlciJd

Als ik alle bestanden vergelijk tussen refee-m6-f16ref-root.zip en 201209.rar, en met name in build.prop kijk, durf ik het wel aan om de root rom te flashen. Het is wel een oudere versie (0704), maar dat is wel de versie die op de site van Refee Digital staat. Zal het vanavond proberen en de resultaten posten. Ik heb uit alle macht gezocht naar ethernet settings in allerlei .so bestanden en in de build.prop. In de map system/bin staan ook wat netwerkachtige bestanden.

Wat ik steeds doe is het volgende:
- proberen een bestand te openen met het programma notepad++, build.prop kun je daarmee bijvoorbeeld helemaal uitlezen
- Andere bestanden zoals de .so files of de bestanden in system/bin openen met een HEX editor. Ik gebruik het gratis HxD. Eerst zie je een soort abacadabra maar als je door scrollt naar beneden komen er vaak wel aardig wat leesbare regels op het scherm. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog weinig zinnigs kunnen vinden, maar dat is ook omdat ik geen idee heb in welk bestand de ethernet settings worden ingesteld waaronder de snelheid en de duplex mode. Ik heb eigenlijk ook helemaal geen ervaring met programmeren en linux. Tot nu toe ben ik altijd als een gek allerlei rom's aan het flashen die anderen hebben gemaakt, dus daar ben ik niet bang voor.

Het lijkt me voor mijzelf handig om eerst root toegang te hebben zodat ik eindelijk die verdomde mediacenter eraf kan gooien. Ben erachter dat ik inderdaad meerdere upnp / dlna servers in mijn LAN heb draaien, maar die zijn van huisgenoten. Er staan bijvoorbeeld alleen al 3 windows media players gedeeld op het netwerk, dat zijn ook dlna servers. Tot nu toe word ik gek van de traagheid.

Ik kan trouwens tot nu toe geen ethernet tools vinden!

[ Voor 113% gewijzigd door justin_ti op 01-10-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Justin: succes ermee, en hou me op de hoogte. Ik hoop dat het zo lukt.
Als het goed is kan je met een beetje geluk via Busybox Ethtool uit voeren (al lijkt dat nogal hit-and-miss te zijn of die werkt).
Maar wie weet is de driver in de oudere firmware al voldoende.

Anders kunnen we weer verder aan de slag met netwerk config files op Android en misschien de snelheid daar forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Interessant kastje lijkt mij dit maar wat ik hier zo lees werkt het nog niet goed!? In de openingpost staat dat de cpu constant op 90-100% staat?

Ben op zoek naar een Android PC stick/kastje.

Als ik de specs bekijk staat er:
'S/PDIF: Coaxial' Ik zie op het kastje optisch, toch? Raar.
Kan deze standaard FLAC afspelen en mkv 720/1080p?

DIT en DEZE lijken mij ook interessant / is weer een ander kastje. Ik zie zoveel van die sticks met tig verschillende ingewikkelde lange namen.

Die launcher zijn wel fijn voor op tv heb je grote leesbare pictogrammen. Zijn die launchers voor elke versie van android beschikbaar?

[ Voor 23% gewijzigd door Zonekill op 01-10-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Theoretisch is dit een heel mooi kastje (van binnen althans). De software laat zo veel steken vallen dat ik m op dit moment afraad. Dat geldt momenteel voor eigenlijk alle kastjes behalve de Pivos Xios, daar wordt ontzettend veel voor ontwikkeld. De ATV 108 kun je ook nog opzoeken. Die is praktisch hetzelfde, maar daar is al een rom bakker mee aan de slag geweest om een aangepaste rom te maken. MKV 1080P + 3D etc kan hij allemaal zoals je ook in de openingspost kan lezen. FLAC ook voor zover ik weet. Hij heeft een optische sp/dif, is idd een foutje in de specs.

Ook de RockChip is nog niet aan te raden vanwege de software, maar staar staat ook wel meer over in het android tv topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
justin_ti schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:35:
Theoretisch is dit een heel mooi kastje (van binnen althans). De software laat zo veel steken vallen dat ik m op dit moment afraad. Dat geldt momenteel voor eigenlijk alle kastjes behalve de Pivos Xios, daar wordt ontzettend veel voor ontwikkeld. De ATV 108 kun je ook nog opzoeken. Die is praktisch hetzelfde, maar daar is al een rom bakker mee aan de slag geweest om een aangepaste rom te maken. MKV 1080P + 3D etc kan hij allemaal zoals je ook in de openingspost kan lezen. FLAC ook voor zover ik weet. Hij heeft een optische sp/dif, is idd een foutje in de specs.

Ook de RockChip is nog niet aan te raden vanwege de software, maar staar staat ook wel meer over in het android tv topic.
Bedoel je met de RockChip de apparaten met RockChip? Wat is er dan met de software?

Ik zie dat bij die kastjes/sticks een adapter zit met platte AC power adapter. Zit er ook een AC adapter bij voor hier in NL in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Zonekill schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:07:
[...]

Bedoel je met de RockChip de apparaten met RockChip? Wat is er dan met de software?

Ik zie dat bij die kastjes/sticks een adapter zit met platte AC power adapter. Zit er ook een AC adapter bij voor hier in NL in het stopcontact.
Ik bedoelde eigenlijk alleen maar als je XBMC wilt draaien op de kastjes. Als je gewoon losse android players gebruikt dan zal het niet zo veel uitmaken. Ik bedoelde idd de kastjes met een Rockchip erin. (die nieuwste Dual Core). Opzich een hele goeie chipset die veel sneller is dan in deze AMLogic-gebaseerde box, maar XBMC voor android wordt er nog niet voor ontwikkeld. Je kunt ze dus wel perfect gebruiken om met MX-Player films af te spelen en om muziek te luisteren.

Ik kreeg er een Amerikaanse adapter bij, maar het was een 12V 2A adapter met blijkbaar een standaard maat, ik had er nog ongeveer 3 thuis die ook pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Zonekill schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:07:
[...]
Je kan op de site van Oval Elephant ook een Euro adapter kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Slim helemaal niet meer aan gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik heb een nieuwe APK build in de downloadsectie gegooid.

Deze is van 1 Oktober, precies voordat het nieuwe merge window weer open ging. Nog niet getest door mij, maar ik zag wel weer wat beweging in the [aml] secties. Deze versie heeft wat bug fixes gekregen van Davilla.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 13:54
Ik kan je site al een aantal dagen niet bereiken j1nx. Af en toe komt er een Cloudflare melding maar soms ook helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heezy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Hey,

ik heb deze box al een tweetal weken dankzij J1nx zijn review.
Ik volg deze thread met veel interesse want ik heb dezelfde netwerk problemen.
Ik ken niet veel van code, scripts oid. Maar ik wil zeker meehelpen met testen ed., want deze box ziet er veelbelovend uit icm. XBMC.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap iets niet: de Pivos Xios gebruikt ook het f16ref bordje.

Ik lees van deze Pivos andere f16ref bordjes dat ze geen problemen hebben in het 1080p streamen.

Is het probleem van trage ethernet dan enkel van toepassing op deze Oval Elephant box?

j1nx, wat is jouw mening hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Snippo schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:51:
Ik kan je site al een aantal dagen niet bereiken j1nx. Af en toe komt er een Cloudflare melding maar soms ook helemaal niks.
De ellende zou weer voorbij moeten zijn (server migratie die nou net na de migratie samenviel met een opgeblazen router in het datacenter. pffffff)

Als je er nog niet bij kan dan moet je misschien en SHIFT-Refresh doen.
Anoniem: 143561 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:26:
Ik snap iets niet: de Pivos Xios gebruikt ook het f16ref bordje.

Ik lees van deze Pivos andere f16ref bordjes dat ze geen problemen hebben in het 1080p streamen.

Is het probleem van trage ethernet dan enkel van toepassing op deze Oval Elephant box?

j1nx, wat is jouw mening hieromtrent?
De ref16f specificatie zegt niet zo veel. Het is een beetje als "Allwinner A10". Theoretisch dezelfde, maar toch zijn er verschillende devices in omloop; MK802, Mele A1000 etc.

Overigens, komt (zeer) binnenkort de nieuwe AMLogic stick ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j1nx schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 19:21:
[...]

Overigens, komt (zeer) binnenkort de nieuwe AMLogic stick ook beschikbaar.
Eerst deze (netwerk) werkend zien te krijgen vooraleer volgende aan te schaffen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
justin_ti schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:46:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk alleen maar als je XBMC wilt draaien op de kastjes. Als je gewoon losse android players gebruikt dan zal het niet zo veel uitmaken. Ik bedoelde idd de kastjes met een Rockchip erin. (die nieuwste Dual Core). Opzich een hele goeie chipset die veel sneller is dan in deze AMLogic-gebaseerde box, maar XBMC voor android wordt er nog niet voor ontwikkeld. Je kunt ze dus wel perfect gebruiken om met MX-Player films af te spelen en om muziek te luisteren.

Ik kreeg er een Amerikaanse adapter bij, maar het was een 12V 2A adapter met blijkbaar een standaard maat, ik had er nog ongeveer 3 thuis die ook pasten.
Ah ok, voor XBMC wil ik deze niet gaan gebruiken, vooral voor youtube, uitzendinggemist en muziek afspelen vanaf mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
@j1nx: werk je op een 100Mbit switch/hub, of ook op Gbit apparatuur?
Ik zag trouwens op de oval elephant site dat je een iets oudere firmware hebt. Je hebt daar toevallig geen restore image van.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Sentry23 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:35:
@j1nx: werk je op een 100Mbit switch/hub, of ook op Gbit apparatuur?
Ik zag trouwens op de oval elephant site dat je een iets oudere firmware hebt. Je hebt daar toevallig geen restore image van.. ?
Heb ik een oudere versie? Waar heb je dat gezien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
j1nx schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:33:
[...]

Heb ik een oudere versie? Waar heb je dat gezien dan?
Of ik heb de quote verkeerd begrepen, maar boven de foto zegt hij dat hij ook de 27 Aug versie heeft en in de foto zie je een van 13/15 aug:
http://www.ovalelephant.c...viewtopic.php?f=22&t=1352

Geen idee waar de screenshot vandaan komt.
Zo te zien van je site:
http://www.j1nx.eu/wp-con..._box_settings-300x225.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Sentry23 op 02-10-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Nou ik heb geprobeerd te flashen, maar ik kan er geen oudere build op krijgen. Toen heb ik het update script bewerkt dat hij daar niet op let, maar dan geeft hij weer een foutmelding dat de signature niet meer klopt. Nu moet ik dus eerst uitvogelen hoe je de signature kunt aanpassen.

[edit]

Ik denk dat ik vanavond hier mee aan de slag ga:
http://code.google.com/p/...io/wiki/QuickStartupGuide

Heb het even geprobeerd en het lijkt vrij gemakkelijk. Mijn doel is om een update.zip te fabriceren die:

- Flashbaar is over de nieuwste firmware
- Gebaseerd is op de oudere rom
- Root toegang heeft

Ik hoop ergens dat de oudere rom minder problemen geeft omdat ik in eerste instantie heel veel positieve dingen lees over dit ding en wij met de nieuwste lichting alleen maar klachten hebben.

Nou de ROM is gebakken. Hopen dat het gaat lukken en dat hij goed gesigneerd is. Helaas nog even wachten tot vanavond.

Vast enkele bevindingen mbt flashen:

Updaten met USB stick gaat prima. Ik heb m fat32 geformatteerd op standaard clustergrootte. Als je geen nood-flash doet heb je alleen maar de update.zip nodig en mogen er ook gewoon andere bestanden opstaan, dus niet de uboot files etc, je komt gewoon in een recovery menu waar je met de afstandsbediening, zelfs de mele, kunt flashen, wipen, etc. Risico tot compleet mollen is op die manier volgens mij minimaal, maar als de verkeerde rom erop geflashed wordt zal hij in een bootloop terecht komen. Iemand enig idee of je in recovery modus op kunt starten voor als het misgaat?

[ Voor 79% gewijzigd door justin_ti op 03-10-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

justin_ti schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:49:
Nou ik heb geprobeerd te flashen, maar ik kan er geen oudere build op krijgen. Toen heb ik het update script bewerkt dat hij daar niet op let, maar dan geeft hij weer een foutmelding dat de signature niet meer klopt. Nu moet ik dus eerst uitvogelen hoe je de signature kunt aanpassen.

[edit]

Ik denk dat ik vanavond hier mee aan de slag ga:
http://code.google.com/p/...io/wiki/QuickStartupGuide

Heb het even geprobeerd en het lijkt vrij gemakkelijk. Mijn doel is om een update.zip te fabriceren die:

- Flashbaar is over de nieuwste firmware
- Gebaseerd is op de oudere rom
- Root toegang heeft

Ik hoop ergens dat de oudere rom minder problemen geeft omdat ik in eerste instantie heel veel positieve dingen lees over dit ding en wij met de nieuwste lichting alleen maar klachten hebben.

Nou de ROM is gebakken. Hopen dat het gaat lukken en dat hij goed gesigneerd is. Helaas nog even wachten tot vanavond.

Vast enkele bevindingen mbt flashen:

Updaten met USB stick gaat prima. Ik heb m fat32 geformatteerd op standaard clustergrootte. Als je geen nood-flash doet heb je alleen maar de update.zip nodig en mogen er ook gewoon andere bestanden opstaan, dus niet de uboot files etc, je komt gewoon in een recovery menu waar je met de afstandsbediening, zelfs de mele, kunt flashen, wipen, etc. Risico tot compleet mollen is op die manier volgens mij minimaal, maar als de verkeerde rom erop geflashed wordt zal hij in een bootloop terecht komen. Iemand enig idee of je in recovery modus op kunt starten voor als het misgaat?
Om je custom ROM te signen;
http://www.j1nx.nl/downloads/?did=16

update.zip erbij plaatsen in de dir en dat de bat file runnen. Na een tijdje staat er dan een update_signed.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Die fabrikant is echt vreemd, de firmware die op hun site staat is voor een andere M6 box, met 512MB ram en het c03ref board. Ik probeer nu te signen, maar ik moet eerst JDK installeren. @j1nx, hoe zit het nou precies met jouw softwareversie en LAN speed etc? Ik kan niet echt vinden of je die vraag al eerder hebt beantwoord, ben wel nieuwsgierig.

[ Voor 30% gewijzigd door justin_ti op 03-10-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Oh yeah! Im ROOT!! Maar even to the point, nog geen LAN verbeteringen, want ik krijg de oude software er niet op! Het probleem is eigenlijk dat hij nergens te downloaden is. Ik heb heel veel roms geprobeerd en geresignd maar elke keer geeft hij hele enge fouten in de recovery. Gelukkig kon ik daarna weer de stock rom flashen. Wat ik heb gedaan is:

- Handmatig geroot met deze tips:
http://androidforums.com/...ex-a9-android-tv-box.html

- MediaCenter.apk eruit geflikkerd

Ik moet zeggen WOW wat isie ineens lekker snel zonder media center, ongelooflijk veel verschil! Even titanium backup erop gezet en nog meer system apps verwijderd waarvan ik dacht weg dr mee, en het lukt allemaal!

Helaas nogsteeds half duplex maar we komen verder. Ik kan jullie deze rom natuurlijk niet laten ontgaan. Zal m zsm uploaden. Het is dus de standaard (nieuwste) rom met root en zonder mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Top Justin! Dit is een hele grote stap richting een werkende box. Ben zeer benieuwd naar je update.zip. ik kan helaas nog niet testen, mijn box zit nu al bijna een maand onderweg :(

ps: ga je de ROM ook op OE zetten? Misschien krijgen we dan ook hulp vanuit de rest van de wereld ;)

[ Voor 91% gewijzigd door quazar op 04-10-2012 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Jupp! Zal ik doen. Jammer dat hij al zo lang onderweg is, ik hoop niet dat hij dan is onderschept door de douane :( Mijne was er binnen een week nadat hij verzonden. In het ergste geval ben je iets meer geld kwijt.

Ben nog even opzoek naar een manier om m te uploaden. Heb gisteren trouwens ook ontdekt dat als je ethernet uitschakelt in het menu, dat hij dan wel gewoon een full duplex verbinding heeft. Bij een computer zie je dan helemaal geen lampjes branden, maar bij deze branden ze beide. Alleen dan werkt de verbinding dus niet omdat Android vindt dat hij is uitgeschakeld. Ik denk dat het dus mis gaat in de ethernet app, maar ik weet niet precies of dat een app is, of een kernel module of gewoon een onderdeel van settings.apk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Justin: Super gedaan!
Ik ga er later vanavond mee bezig om te kijken of ik ook root krijg (kwestie dus van dat script aan de update toevoegen?), en of ik busybox en andere tools goed aan de gang kan krijgen om de netwerk config overhoop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Ja voor root toegang moet je twee regels toevoegen aan het update script. Ik kan notepad++ aanbevelen om dat mee te doen. Regel 105 tm 108 zien er bij mij nu zo uit:
set_perm_recursive(0, 2000, 0755, 0755, "/system/xbin");
set_perm(0, 0, 06755, "/system/xbin/su");
symlink("/system/xbin/su", "/system/bin/su");
unmount("/system");
Dan moet je vervolgens het su bestand aan /system/xbin toevoegen en de superuser app in de map system/app zetten. Daarna wel de rom resignen anders weigert recovery om te installeren! Gaat perfect met het bestand van j1nx, tnx daarvoor nog! Let wel op dat je het bestand update.zip noemt.

Ik heb daarna busybox installer gebruikt om de laatste busybox te installeren. Terminal Emulator is ook aan te raden, maar die ken je ongetwijfeld!

Je kunt ook mijn geroote rom downloaden, het is de fw van admin van het OE forum, dus gewoon degene die we er nu op hebben + root en zonder MediaCenter.apk:

https://docs.google.com/f...XJ8sTZHpqbTdUVnZ3bGs/edit (nog aan het uploaden)

De firmware op de site van Refee niet gebruiken! Deze is voor de oude Refee M6, die heeft een ander board, namelijk c03ref. Recovery geeft ook wel aan dat hij er niet op kan, dus wat dat betreft zit het wel goed.

Overigens de XBMC nightly van 1 oktober werkt bij mij niet, knalt er telkens uit als ik een film wil kijken. Die van de TS werkt het best tot nu toe.

[edit]

De geroote firmware staat online! ;) Zie TS of deze post.

[edit 2]

Ik heb het idee dat er in deze bestanden misschien wel wat nuttige info staat mbt de LAN speed. Ik zie termen voorbij komen als bandwith enzo. Ik gebruik HxD als hex editor. Misschien kan iemand helpen? Ik heb gewoon de rom unzipped.

\system\bin\netd
\system\bin\netcfg

[ Voor 17% gewijzigd door justin_ti op 04-10-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
justin: de netd en de netcfg zijn de tools die nodig zijn voor netwerk configuratie, en deze maken van weer gebruik van config bestanden in /etc of ander lokaties. Ik verwacht niet dat de netd aangepast moet worden, hoogstens de config files, maar misschien zit het hem wel in een driver, en die zouden we uit een oudere firmware moeten kunnen slopen.

<edit>druk bezig met zoeken naar de juiste file in de /system/lib. Je zou iig eens vanuit een shell 'netcfg' kunnen draaiien om te zien wat die voor info laat zien. netcfg is zo ongeveer de android 'ifconfig'.</edit>

[ Voor 23% gewijzigd door Sentry23 op 04-10-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Als jij weet welke driver het is, dan kunnen we misschien wel proberen of de driver van de ATV-108 werkt. Dat is hetzelfde board. De firmware lijkt er ook erg veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Mijn TV box bleek al een lange tijd bij de buren te liggen....

Geroot m.b.v. de update.zip via de update app die is geinstalleerd. Het is even 5 minuten zwetend naar een zwart scherm kijken, maar het ging goed.

De volgende apk's heb ik uit /system/app verwijderd:
MusicPlayer, VideoPlayer, FileBrowser, AppInstaller, PicturePlay, PPPoE
heb nu ook problemen met het beeld, dus apps verwijderen is nu nog niet handig...

Samba.apk is misschien nog handig, dus die heb ik nog even laten staan.

Nogmaals dank, Justin voor je pionieren!

[ Voor 12% gewijzigd door quazar op 04-10-2012 15:40 . Reden: apps verwijderen geeft problemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Graag gedaan! Deze kunnen er ook uit, ik weet eigenlijk niet eens of ze er wel in staan:
http://www.pivosforums.com/viewtopic.php?f=16&t=1284

Ik heb zelf iets teveel verwijderd volgens mij gisteravond, mijn cursor is nu dat enorme A9 bootscreen, dus ik kan niet echt meer navigeren want dat hele beeld zit in de weg. Kan gelukkig nog bij de upgrade-app om de update er weer overheen te draaien. Als we met zn allen uitvinden welke apps er allemaal uit kunnen dan bouw ik een nieuwe rom met alleen die apps erin en met een paar handige apk's erbij. Nu maar hopen op het fixen van LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
offtopic voor netwerk, maar de 'remote.conf' in de /system/etc bevat dus de configuratie bestanden voor de remote control. Een volgend item op mijn lijst (na de netwerk issues) is een werkende remote control code te vinden die je op de meeste programmeerbare remotes zou kunnen gebruiken. (en om deze af te stemmen op XBMC gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Goed idee! Ik hoop zo erg dat het erin stoppen van een andere LAN driver wel goed werkt! Ik las dat stane1983 op android forums had gezegd dat de softwareversie die er voor deze box is 0704 corrupt is geweest. Ik weet niet precies wat de gevolgen zijn daarvan, maar wie weet heeft dit in der daad invloed op de ethernet driver.

Zou leuk zijn als we ooit met die remote codes HDMI_cec kunnen laten werken. (Als dat daarvoor nodig is)

[ Voor 14% gewijzigd door justin_ti op 04-10-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Zonekill schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:31:
[...]

Ah ok, voor XBMC wil ik deze niet gaan gebruiken, vooral voor youtube, uitzendinggemist en muziek afspelen vanaf mijn nas.
Niet doen dus totdat het LAN probleem is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

justin_ti schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:37:
Graag gedaan! Deze kunnen er ook uit, ik weet eigenlijk niet eens of ze er wel in staan:
http://www.pivosforums.com/viewtopic.php?f=16&t=1284

Ik heb zelf iets teveel verwijderd volgens mij gisteravond, mijn cursor is nu dat enorme A9 bootscreen, dus ik kan niet echt meer navigeren want dat hele beeld zit in de weg. Kan gelukkig nog bij de upgrade-app om de update er weer overheen te draaien. Als we met zn allen uitvinden welke apps er allemaal uit kunnen dan bouw ik een nieuwe rom met alleen die apps erin en met een paar handige apk's erbij. Nu maar hopen op het fixen van LAN.
Lekker bezig !!!

Als je bandbreedte nodig hebt om de files te hosten, dan roep je maar.

Verder kijk wel uit met welke apps je erbij zet. Vraag voor elke app in ieder geval dan wel netjes toestemming van de auteur. Als het gaat om gratis apps dan zeggen ze vrijwel altijd ja, betaalde apps, tjsa ...... (kijk uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
m.b.v. de update.zip heb ik het beeld weer normaal gekregen. daarna de zelfde bestanden weer verwijderd, zonder de artifact terug te krijgen...

bij mij wordt debox na een tijdje zo warm dat 'ie uit gaat.....

optische uitgang werkt prima, hdmi audio minder goed, die hapert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Quazar, krijg jij 5.1 audio uit de optische uitgang? Het lukt met niet om in XBMC 5.1 geluid te krijgen, en ik mis volgens mij 2 rear-channels in de output. (HDMI hapert bij mij ook nog steeds).
Settings op PCM en op RAW in Android (al kan optisch sowieso geen 5.1 in PCM door geven)
en analogue en Optical 5.1 in XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Helaas, 5.1 doet het bij mij ook nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ik heb trouwens in de root Rom zonder iets bijzonders te doen ook de 'A9' pointer..
Dir werd zichtbaar nadat ik dit er op had gezet (aktief na een reboot) http://ppareit.github.com/HideBar/
(ziet er wel stukken beter uit al in XBMC)
(je hebt toevallig niet de framework-res.apk aangepast?)

Een ander gevolg hiervan was dat ook meteen zichtbaar werd dat de native resolutie inderdaad 720p is, aangezien ik de desktop netjes links bovenin mijn tv krijg na een reboot. Door nog een keer een resolutie te zetten of de screen position te zetten werd dit meteen gescaled naar 1080p.
Volgende punt is dus nog om te zien of native 1080p mogelijk is.

In de netwerk config ben ik verder nog op zoek naar de juiste setprop opties voor de lo of eth0.

<Edit>zonder de tools die ik ken voor netwerk settings (ndd en ethtool) lijkt het meer een kwestie van de juiste tool te vinden om de properties te zetten. Ook is de lokatie van de netwerk config voor eth0 niet te vinden op de plek waar ik hem verwacht. Iemand ervaring hier mee op Android?</edit>

[ Voor 20% gewijzigd door Sentry23 op 04-10-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooie dingen die hier gebeuren, super goed bezig!!

Op Oval Elephant forum lees mbt de firmware van steve:
Wired ethernet stays in 100 mbs after it is up
Zouden we dus die FW moeten te pakken zien te krijgen?
Kernel Version:
2.6.34-9f9feecc-dirty
wyst123@ubuntuwyst123#1
Thu Jul 19 17:15:27 CST 2012

Build Number: ICS.MBX.20120718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Die firmware moeten we idd te pakken zien te krijgen. Deze 2.6.34-9f9feecc-dirty kernel is overigens aangepast:
A working tree is said to be "dirty" if it contains modifications which have not been
committed to the current branch.
Zou er niet een manier zijn om alleen de kernel te dumpen, de rest maakt niet zo gek veel uit gok ik.

@Sentry23, ik heb niks aangepast aan framework_res, echt alleen aan het updater script. Vermoedelijk zit er dus ergens een foutje in die er sowieso al in zat of het onstaat na het verwijderen van OOBE.apk. Bij mij is het niet meer teruggekomen, heb de fw er opnieuw opgezet en wederom weer vanalles verwijderd (behalve dit keer OOBE.apk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
j1nx schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 17:13:
[...]

Lekker bezig !!!

Als je bandbreedte nodig hebt om de files te hosten, dan roep je maar.

Verder kijk wel uit met welke apps je erbij zet. Vraag voor elke app in ieder geval dan wel netjes toestemming van de auteur. Als het gaat om gratis apps dan zeggen ze vrijwel altijd ja, betaalde apps, tjsa ...... (kijk uit)
@j1nx, je mag deze ook wel bij jou erop zetten. We moeten echt iemand zien te vinden die zijn oude versie kan dumpen via ADB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

justin_ti schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:52:
[...]

@j1nx, je mag deze ook wel bij jou erop zetten. We moeten echt iemand zien te vinden die zijn oude versie kan dumpen via ADB.
Ik zal vanavond eens kijken welke versie ik heb draaien. Ik heb in mijn review echt behoorlijk lopen lurken aan de LAN, dus ik denk dat ik de oude heb.

Stap 2 is googlen hoe ik die kan dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
misschien de link naar de firmware uit de OP halen? het zou zonde zijn als mensen hun mooie firmware zouden updaten naar de laatste versie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

quazar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:20:
misschien de link naar de firmware uit de OP halen? het zou zonde zijn als mensen hun mooie firmware zouden updaten naar de laatste versie....
Heb net gekeken. Ik heb dus de NIET dirty kernel!

Echter heb ik weer even de cat5 kabel uitgerold naar de tv en de box voor de LAN geconfigureerd en ik kan gewoon weer de 20 GB, 1080p, DTS, blabla Avatar film zonder problemen afspelen!!!

Welke app gebruiken jullie om de LAN speed te testen? Want die Avatar heeft toch echt een bitrate waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Hey j1nx,
Volgens je screenshot op je website heb je wel een andere versie, namelijk van maandag 13 augustus!; ICS.MBX.20120815. Zou je willen proberen deze te backuppen? Misschien krijgen we ethernet hiermee werkend.

Trouwens, volgens mij blijft de CPU op 1Ghz draaien, waardoor het boxje erg warm wordt. Je kunt de kloksnelheid wel omlaag krijgen, maar een variabele snelheid is mij nog niet gelukt. Denk dat dit in de kernel moet gebeuren.

[ Voor 49% gewijzigd door quazar op 06-10-2012 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

quazar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 07:25:
Hey j1nx,
Volgens je screenshot op je website heb je wel een andere versie, namelijk van maandag 13 augustus!; ICS.MBX.20120815. Zou je willen proberen deze te backuppen? Misschien krijgen we ethernet hiermee werkend.

Trouwens, volgens mij blijft de CPU op 1Ghz draaien, waardoor het boxje erg warm wordt. Je kunt de kloksnelheid wel omlaag krijgen, maar een variabele snelheid is mij nog niet gelukt. Denk dat dit in de kernel moet gebeuren.
Ik geloof je helemaal :D

De photo's die ik op de site heb geplaatst heb ik 100% zelf maakt. De foto's van de binnen kant zeg maar kwamen uit China. Ik heb de box nu open liggen en hij ziet er aan de binnen kant iets anders uit! Mijn wifi zit bevoorbeeld niet op dezelfde USB host, maar op de USB die op de foto's als vrij waren aangemerkt. De USB waar daar op de foto de wifi op zat is vrij en gepopuleerd mer pinnen en is dus direct bruikbaar met een usb kabel.

Ik heb ook een grote alluminium plaat als koeling op de SoC. Die plaat is even groot als het gehele SoC "opklik" board en zit met een soort van schuim blokje op de SoC geplakt. Ik neem aan dat het schuim goed geleid, maarde mijne zit al een beetje schuin, dus voor de mensen die hitte problemen hebben raad ik aan om even de box open te schroefen.

(Pas wel op; het wifi board zit vast aan de onderkant, maar de draad en antenne zit getapped aan de boven kant. Voorzicht open maken dus en even het tape-je los halen alvorens de twee delen te scheiden)

Anyway: Ik zal eens kijken wat ik kan doen om deze firmware er af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Wauw goed bezig j1nx. Ik zal mijn box ook een openen als ik thuis ben om te vergelijken. Ik kan niet eens een divx streamen over het LAN, dat zegt al genoeg:p Volgens mij gaat het dan niet eens alleen om de snelheid maar ook om half duplex: zodra iets van het android systeem wil verzenden (wat misschien wel op de achtergrond gebeurt) wordt het downloaden onderbroken waardoor alles wat ik wil streamen continue onderbroken wordt. Zo'n gevoel krijg ik erbij. Ik gebruik de app speedtest, das niet echt geschikt voor het LAN, maar die test direct het web. Ik kom tot d 5 a 6 mbit terwijl het internet 40mbit is en dat ook met andere computers gewoon gehaald wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door justin_ti op 06-10-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
j1nx schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:17:
[...]
Welke app gebruiken jullie om de LAN speed te testen? Want die Avatar heeft toch echt een bitrate waar je u tegen zegt.
Buiten speedtest, en diverse DLNA/Cifs clients, zie ik ook gewoon op de switch de snelheid van de box naar 10 Mbit/fdx gaan. Het forceren van 100 Mbit op de switch zorgde er bij mij voor dat ik de verbinding helemaal kwijt was.

<edit> het lijkt er trouwens op dat de amlogic kernel drivers gebruikt worden. Niet echt makkelijk om zo los te upgraden denk ik.
Ik ben er wel achter dat het installeren van busybox voor grote problemen zorgt (instabiliteit, verkeerde resoluties, etc), maar in de default rooted ROM kan je zo HideBar app installeren (er lijkt een hele oude busybox op te staan), om van de menu balk onderin het scherm af te komen. Als je dat doet voor het opstarten van XBMC is die ook meteen beeldvullend. (en lijkt beter te lopen)</edit>

[ Voor 36% gewijzigd door Sentry23 op 06-10-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Mogelijke reden waarom 5.1 niet werkt:
Android OS doesn't allow Dolby audio pass-through unless modified to support it plus you must have the license to do that from Dolby Digital or they will come after you (the company making the hardware).

As far as I know in the Geniatech OEM ICS builds the Dolby 5.1 pass-through isn't enabled. The Pivos XIOS DS which is based off Geniatech will be getting Dobly Digital and DTS 5.1 pass-through in a future firmware update for use with XBMC once the licesning has been approved.

Vanaf het Geniatech forum op XDa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
http://www.ovalelephant.c...?f=22&t=1656&p=2724#p2724

Zie de laatste post van prekopix, het werkt!!! Een gerootte rom met 100mbit LAN!!!! Damn wat ben ik blij.

Net even speedtest gedaan, kwam uit op 6mbit mmm. Daarna samba.apk verwijderd (aka mediacenter) en kreeg 20 mbit.

WAUW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onze dank is groot!! Gewoon rar uitpakken op USB-stick en updaten via soft toepassing? Kan vanaf niet geroote fw versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ik zag de melding ook al staan. Mooi :)

Het lijkt in ieder geval te betekenen dat we niet afhankelijk zijn van Oval Elephant voor firmware updates.
Ik zal vanavond even testen met de XBMC build voor de Gbox Midnight http://androidtvbox.us/wp...c-midnight-dyno-12-a6.apk (het lijkt inderdaad exact dezelde hardware te zijn, alleen is de gbox duurder en niet leverbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Nice!!

Updaten gaat als volgt (en heel makkelijk). Alleen het zip bestand uit de rar halen en op USB stick zetten, de overige zijn niet nodig voor een standaard update. Via de update app het .zip bestand aanklikken.

Even geduld hebben, het lijkt alsof hij na een tijdje niets meer doet maar dat hoort erbij. Hij wist trouwens niets, dus hij installeert m er gewoon overheen. Ik had toen in eerste instantie geen internet maar na een fabrieks restore werkte alles weer goed op de nieuwe firmware.

Nogmaals het bestand samba.apk verwijderen met Titanium Backup raad ik persoonlijk aan (hij heet in deze rom geloof ik geen MediaCenter maar Network). Het is waarschijnlijk omdat wij thuis een aardig groot netwerk hebben, en dat hij het hele netwerk blijft scannen, maar de internet snelheid ging van 6Mbps naar 19Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 17:50
werkt het niet gewoon om het indexen tegen te gaan om een .nomedia bestand in de root van de map met films/series etc. te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Ik heb geen idee, het is in elk geval niet handig voor mij. Ik woon met 4 anderen in huis waarvan ik niet in hun computers kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
@j1nx, ik heb een plaatje van je site gejat. Is dat ok? Ik heb ook een link toegevoegd naar jouw affiliate shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

justin_ti schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:33:
@j1nx, ik heb een plaatje van je site gejat. Is dat ok? Ik heb ook een link toegevoegd naar jouw affiliate shop.
No problemo! Als je meer nodig hebt; andere plaatjes foto's etc dan moet je maar roepen. We hebben toch allemaal het zelfde doel; Dit boxje naar hogere sfeeren te sturen. (Op de Chinezen hoeven we niet te rekenen)

Overigens voor de mensen die de Refee te groot vinden, er is dus nu ook een Stick beschikbaar;
http://www.j1nx.nl/smart-tv-stick/

Beide dezelfde AMLogic chip. Hij is onderweg naar me, als hij binnen is dan zal ik hem gelijk reviewen en kijken of het ook een ref16 is.

EDIT: Volgens mij doet het plaatje het niet. Je mag hem gewoon hotlinken hoor als je dat wil.

[ Voor 6% gewijzigd door j1nx op 08-10-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
justin_ti schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:49:
[...]
maar de internet snelheid ging van 6Mbps naar 19Mbps.
Is dat puur internet? Of bedoel je ook het interne netwerk dat maar 19mbps is? Of is het MB/s? :P

Want volgens mij ga je met 19mpbs geen HD streamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
10Gb mkv in XBMC deed het hier prima via mijn NAS :)
Speedtest geeft een beetje een vreemd beeld; dan weer 200kB/s dan weer 6MB/s...

De shift toets doet het nu ook normaal op mijn toetsenbord :)

[ Voor 23% gewijzigd door quazar op 08-10-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Fire69 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:19:
[...]

Is dat puur internet? Of bedoel je ook het interne netwerk dat maar 19mbps is? Of is het MB/s? :P

Want volgens mij ga je met 19mpbs geen HD streamen...
Puur internet! 19mbit dus. Onze verbinding kan wel makkelijk 35mbit aan dus hoog is het niet. Een lan test heb ik nog niet gedaan, dat geeft een beter beeld. Maar er staan ook nog 2 switches tussen en de kabels zijn ook niet de nieuwste meer. Wat ik ga doen is een LAN kopieer test met de kabel direct aan de router, waarbij de pc waar ik vanaf kopieer ook direct aan de router zit. Alleen nog geen tijd voor gehad!

[ Voor 5% gewijzigd door justin_ti op 08-10-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Ik ben een lijst aan het maken van apps die veilig zijn om weg te gooien uit de stock firmware. Als iemand nuttige aanvullingen heeft...? Er is blijkbaar een app die ervoor zorgt dat het hele beeld wordt verpest omdat het A9 boot logo dan ineens de muiscursor is, maar dat is dus een full screen cursor. Ik vermoed dat de begin setup daarvoor verantwoordelijk is, genaamd OOBE.

Deze apps zijn in elk geval al weg te halen:
phone.apk
telephonyprovider.apk
exchange.apk
email.apk
network.apk
mediacenter.apk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Tijd om me op wat anders te richten dan.. Ik was al bang dat ik het netwerk zo iig niet aan de gang zou krijgen.
Eerst maar even verder kijken naar de remote control codes (letters f en r onder de ffwd en reverse knoppen zetten) maar ik zag ook wat intressants in de set_display_mode.sh voor beeldresolutie, en digitaudiooutput (raw). Die laatste is waarschijnlijk alleen maar een build property die niet zo veel doet, maar je kan niet weten:
(even 'echo 1 > /sys/class/audiodsp/digital_raw' voor het starten van XBMC doen).
Deze lijkt in ieder geval nodig om raw audio output (passthrough) te kunnen doen vanuit XBMC.

De andere resolutie settings lijken me alleen wel goed aan te passen om de native resolutie naar 1080p te kunnen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sentry23 op 08-10-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Goed idee van de SPdif RAW. Is het ook mogelijk om zonder hidebar XBMC in full screen te draaien? Ik kon wel vinden dat het soms wel lukt zonder hidebar. Als ik die app actief heb dan klik ik telkens mis met de afstandsbediening omdat hij precies de hoogte van de bar onder datgene klikt wat ik aanklik. Niet zo handig dus.

Ik heb nog een paar keer mail contact gehad met Chandler van Oval Elephant, hij was met vakantie en reageerde daarom niet. Reefe was tot en met 8 oktober ook met vakantie en hij is in contact geweest met hun over een software update. Hij gaat nu ook de G-box rom op het forum als aanbevolen rom neerzetten als Refee niet snel met een update komt. Wie weet wat er binnenkort allemaal voor nieuwtjes komen.

Ik kan niet vinden of bij spdif raw een DTS of DD licentie nodig is, maar het lijkt me van niet omdat de versterker dan gaat decoden? Volgens mij is de licentie namelijk tot nu toe de enige beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
justin_ti schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:26:
Is het ook mogelijk om zonder hidebar XBMC in full screen te draaien? Ik kon wel vinden dat het soms wel lukt zonder hidebar. Als ik die app actief heb dan klik ik telkens mis met de afstandsbediening omdat hij precies de hoogte van de bar onder datgene klikt wat ik aanklik. Niet zo handig dus.
Wat raar. Ik heb hier geen problemen mee. Alleen als ik de bar hide terwijl XBMC draait krijg ik zulk soort dingen. Als ik hem hide voordat ik XBMC opstart loopt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de tip:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Volgens het OE forum zit de Busybox update achter de logo-muis fout.

zie ook: http://androidtvbox.us/to...-busybox-from-the-market/

Volgens mij kun je verder alle non-standaard apk's verwijderen...

Interessant topic over 1080p op de box (helaas nog geen succes) en recovery op de box (ook nog geen succes):
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=140327

[ Voor 83% gewijzigd door quazar op 09-10-2012 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Sentry23 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:34:
Tijd om me op wat anders te richten dan.. Ik was al bang dat ik het netwerk zo iig niet aan de gang zou krijgen.
Eerst maar even verder kijken naar de remote control codes (letters f en r onder de ffwd en reverse knoppen zetten) maar ik zag ook wat intressants in de set_display_mode.sh voor beeldresolutie, en digitaudiooutput (raw). Die laatste is waarschijnlijk alleen maar een build property die niet zo veel doet, maar je kan niet weten:
(even 'echo 1 > /sys/class/audiodsp/digital_raw' voor het starten van XBMC doen).
Deze lijkt in ieder geval nodig om raw audio output (passthrough) te kunnen doen vanuit XBMC.

De andere resolutie settings lijken me alleen wel goed aan te passen om de native resolutie naar 1080p te kunnen zetten.
Ik krijg geen raw output te zien in XBMC, hij blijft zeggen dat er geen RAW device is. Bij de geluidsopties in android kun je al wel kiezen voor digital raw output en PCM (ook voor ik dat regeltje draaite in een terminal).

Hopelijk komt het goed met de dingen als 1080p, RAW audio, recovery... Ik heb wel het gevoel dat we een goed boxje hebben gekocht.

Die xbmc-midnight-dyno-12-a6.apk draait als een zonnetje!

Wat ik werkend heb:
-youtube
-uitzending gemist
-Besturing via telefoon via de XBMC remote app
-Via samba al mn films van de server in de library
-Muziek in de library

Het lijkt wel bijna een stable build. Toch zitten er nog wel wat foutjes in, zo kan ik bijvoorbeeld vanuit mijn telefoon niet in mijn muziekalbums kijken, terwijl dat bij de computer wel kan. Hij zegt dat er niks in staat. Dit vind ik alleen allemaal niet zo erg. Video's afspelen gaat uitstekend! Her en der nog een kleine hick-up bij 720p + MKV's, maar niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Nieuwe XBMC versie:
http://www.pivosforums.com/XIOS_DS/XBMC/xbmc-XIOS-100912.zip

Geen idee of deze beter werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
justin_ti schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:28:
[...]
Ik krijg geen raw output te zien in XBMC, hij blijft zeggen dat er geen RAW device is. Bij de geluidsopties in android kun je al wel kiezen voor digital raw output en PCM (ook voor ik dat regeltje draaite in een terminal).

Hopelijk komt het goed met de dingen als 1080p, RAW audio, recovery... Ik heb wel het gevoel dat we een goed boxje hebben gekocht.
Ik zag in de XBMC AMLplayer code dat deze ook gebruik maakt van dezelfde properties. Het moet dus echt ingebakken zitten in de kernel, of we moeten wachten tot Android 4.1, die dus wel 5.1 output via HDMI aan moet kunnen. (decoding gaat dan alleen op de box, en niet met raw output, wat helaas ook extra CPU belasting kost).

Verder gaat het inderdaad steeds beter, al raak ik soms nog mijn netwerk kwijt (en moet ik opnieuw opstarten om wired netwerk te krijgen).

Eens kijken wat de nieuwe Pivos versie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Hee dat probleem heb ik nog niet gehad van een weg vallende netwerkverbinding. Misschien een vast IP proberen? Is het niet fysiek bij het poortje / kabel dat er iets gammel is?

Raw zou wel ideaal zijn. Ik las dat ook voor een RAW output licenties nodig zijn voor DTS en DD, misschien is dat wel een reden waarom dit nog niet werkt. De Raw output werkt in Android zelf overigens wel! Bij het opstarten klikt mijn receiver een keer en springt hij op 'D' (wat hij normaal alleen maar doet als er raw input in komt). Pas als ik XBMC opstart en een film ga kijken springt hij weer terug op PCM.

Wat mij opvalt is dat ik bij het geluid 1.0 zie staan tijdens een film. Betekent dit dat het geluid nu mono is? Of staat 1.0 ergens anders voor? Ik heb het over het logo als je tijdens de film de navigatiebalk aanklikt, dan staat het bij mij naast het logo van de resolutie, bijv. meteen naast 720p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Apps die niet kunnen worden verwijderd:
- OOBE --> toetsenbord werkt dan niet meer
- App installer --> Play store werkt niet meer

Wel te verwijderen (nog niet door en door getest, maar terug plaatsen gaat tot n toe zonder problemen):
- Aml2D Launcher
- Camera
- CommWebSite
- DeskClock
- Email en Exchange --> als je gmail oid gebruikt
- FileBrowser
- Galaxy4 --> LiveWallpaper?
- MagicSmoke --> LiveWallpaper?
- MediaCenter
- MusicPlayer
- NoiceField --> LiveWallpaper?
- PhaseBeam --> LiveWallpaper?
- Phone --> zit er helaas niet op
- PicturePlayer
- PPPoE
- Samba --> wel nodig voor XBMC via een samba share!!
- TelephonyProvider
- VideoPlayer
- Visualization --> LiveWallpaper?

De box verstookt 6-8W, wel vreemd dat hij daarmee al zo warm kan worden!

Weet iemand of de CPU een variabele klok heeft? Met de Widgets die ik gebruik lijkt hij constant op 1Ghz te staan wat de hitte zou verklaren.

[ Voor 3% gewijzigd door quazar op 11-10-2012 21:23 . Reden: Samba.apk is wel nuttig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
quazar schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:20:
Weet iemand of de CPU een variabele klok heeft? Met de Widgets die ik gebruik lijkt hij constant op 1Ghz te staan wat de hitte zou verklaren.
Op de Pivos site wordt aangeraden om de AnTuTu CPU Master te installeren en op 'on demand scheduling' in te stellen. Die heeft in ieder geval dus een variabele klok.Lijkt me een goede om ook op de OA te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Mooie lijst Quazar! 8 watt is vrij weinig idd, misschien wordt de warmte verdeeld over een te klein oppervlak? Ik vind m overigens niet zo warm worden. Hij wordt wel warm, maar lang niet heet.

Een vreemd probleem wat ik met de Mele fly mouse heb is dat hij steeds weer op chinees staat. Het gebeurt niet altijd. Hebben jullie dat toevallig ook? Of misschien hetzelfde met een ander toetsenbord? Had het eerst nooit. Ik moet steeds met spatie + shift omschakelen naar gewone letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
AnTuTu werkt perfect, dank! Heb de CPU op ondemand gezet, eens kijken of dat helpt.

Ik heb hem opengeschroefd en er zit een grote metalen plaat in zonder ribbels om de hitte af te voeren. Misschien boor ik wat gaatjes in de behuizing om de warmte beter af te voeren... 8W zou eigenlijk geen probleem mogen zijn qua warmte, maar bij mij knalt hij soms in een beveiligingsmodus.

Edit: Ik heb het zelfde probleem met mijn toetsenbrd (Rapoo); shift doet het soms niet en vaak staat hij na een reboot op Chinees. Gelukkig kun je in de settings aanpassen dat hij niet steeds weer naar chinees gaat (input prediction disablen).

[ Voor 40% gewijzigd door quazar op 10-10-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
Slim! De onderkant zit vol sleufjes maar de warmte wil natuurlijk aan de bovenkant weg. Een kunststof behuizing is niet ideaal wat dat betreft. Wat ik overigens las is dat er nauwelijks een SD kaart in past. Weet niet of dat in elke batch het geval is, maar als je heb toch open hebt kun je misschien gelijk het slot iets uitbreiden. Ik denk dat ik mijne ga onderwerpen aan een andere kleur, ben wel uitgekeken op dat glossy uber besmettelijke zwart!
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste