Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Je huis is dus een grote koelkast, maar dan zonder koeling!

Geen gedwongen ventilatie?

In mijn *appartement* staat de radiator halverwege de luchtroosters en het afzuigpunt: niet warm te krijgen. Het schiet pas op met de stofzuiger aan:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 479356 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:45:
Bij de huidige weerscondities, zakt onze kamertemperatuur van 21 om 23:00 naar 20 om 06:30.
Huis is van 1995, ruimte waar de thermostaat hangt is ongeveer 90 M3.
Huis is redelijk geisoleerd, muren 7,5 cm met 2,5 luchtspouw,vloer 10 cm eps, gewoon dubbelglas, maar wel 's nachts de rolluikjes dicht :)
Dat is wel heel netjes. Heb je vloerverwarming?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Zit het een beetje te volgen, maar zie nog geen zaken langskomen van hé; daar kan ik/hij iets mee.

Volgens mij is er geen huis/situatie gelijk en maakt dat het vergelijken door "roepen" niet echt zinnig.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Klopt, want als je een aquarium van 2 kuub hebt is de afkoeling veel minder; de warmtecapaciteit in je kamer is dan veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 21:52
Hoe meten jullie de temperatuur dan? Staat de CV bijv. op 15 graden ingesteld 's nachts? Anders zijn die temperatuursverschillen wel heel erg laag zeg...

Als ik 's avonds naar bed ga en het is 21 graden in de kamer is het de volgende ochtend makkelijk 5-6 gradnen koeler... het is dat de CV op 15.0 staat anders was het nog wel kouder geweest :P

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 12-12-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik gebruik zelf gewoon de kamerthermostaat. Die gaat om 21:00 's avonds uit ( 19.8 graden ). Ik kijk dan 's avonds op de thermostaat als we gaan slapen en onthoud die stand.

Datzelfde doe ik 's ochtends heel vroeg als ik om 5:30 vertrek richting mijn werk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:21:
Klopt, want als je een aquarium van 2 kuub hebt is de afkoeling veel minder; de warmtecapaciteit in je kamer is dan veel hoger.
Wij hebben dus vloerverwarming en een 260Liter aquarium staan welke op 24 graden staat.
Temp. in de woonkamer is redelijk constant, alleen bij strenge nachtvorst met een lekker windje, wil de ketel 's nachts wel is aanslaan.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:45

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Freemann schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:00:
Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Zit het een beetje te volgen, maar zie nog geen zaken langskomen van hé; daar kan ik/hij iets mee.

Volgens mij is er geen huis/situatie gelijk en maakt dat het vergelijken door "roepen" niet echt zinnig.
Dat heb ik een paar pagina's terug ook al geconstateerd, je moet normeren.
Ik ga mezelf nog es citeren, ja, we hebben het hier ook over kWh/kWp

Start Citaat

Bij een afkoel proces veranderen er twee zaken, de tijd en de temperatuur.

Bij een niet zo goed geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 2,0 K in 8 uur= 0,25K/h
Bij een beter geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 0,50 K in 8 uur= 0,0625K/h

Een "afkoel" getal maakt het al een stuk duidelijker.
En ja, ik weet ook dat het geen lineair proces is maar een e macht en de winter nachttemperatuur niet constant is, maar dalend, tot ongeveer een half uur na zonsopgang het minimum is bereikt

Een nog beter beeld ontstaat als de wekelijke waarnemingen of de VG 40 of VG 80 grafiek van buienradar wordt "vervangen" door hieruit de gemiddelde nacht temperatuur te schatten (op 2 meter hoogte, en zo dicht mogelijk bij jou woonplaats.)
Doel is een gemiddelde nachttemperatuur bij jou huis te vermelden. Den Haag of Winterswijk kan zomaar 12 graden schelen, er zijn 50 verschillende meetstations in Nederland.

http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?bron=2

Als je dan ook nog de gemiddelde ruimte temperatuur bepaald, dan is ook de gemiddelde delta schil van die nacht te vermelden. Het is dan wat minder appels en peren vergelijken.

Einde citaat :)

Uiteindelijk zijn er maar 3 zaken die het gasverbruik bepalen, en dat is start isolatie, daarna door isoleren, en tot slot helemaal isoleren. >:)

Voor velen hier is de wens oneindig goede isolatie, je kunt dan een pak kaarsen kopen en je huis op jaarbasis mee verwarmen. :9 En als je dat hebt gerealiseerd, en het dak ligt vol PV kan het gas er uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2012 01:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Gasschuif schreef op donderdag 13 december 2012 @ 00:51:
[...]

Dat heb ik een paar pagina's terug ook al geconstateerd, je moet normeren.
Ik ga mezelf nog es citeren, ja, we hebben het hier ook over kWh/kWp

Start Citaat

Bij een afkoel proces veranderen er twee zaken, de tijd en de temperatuur.

Bij een niet zo goed geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 2,0 K in 8 uur= 0,25K/h
Bij een beter geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 0,50 K in 8 uur= 0,0625K/h

Een "afkoel" getal maakt het al een stuk duidelijker.
En ja, ik weet ook dat het geen lineair proces is maar een e macht en de winter nachttemperatuur niet constant is, maar dalend, tot ongeveer een half uur na zonsopgang het minimum is bereikt

Een nog beter beeld ontstaat als de wekelijke waarnemingen of de VG 40 of VG 80 grafiek van buienradar wordt "vervangen" door hieruit de gemiddelde nacht temperatuur te schatten (op 2 meter hoogte, en zo dicht mogelijk bij jou woonplaats.)
Doel is een gemiddelde nachttemperatuur bij jou huis te vermelden. Den Haag of Winterswijk kan zomaar 12 graden schelen, er zijn 50 verschillende meetstations in Nederland.

http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?bron=2

Als je dan ook nog de gemiddelde ruimte temperatuur bepaald, dan is ook de gemiddelde delta schil van die nacht te vermelden. Het is dan wat minder appels en peren vergelijken.

Einde citaat :)

Uiteindelijk zijn er maar 3 zaken die het gasverbruik bepalen, en dat is start isolatie, daarna door isoleren, en tot slot helemaal isoleren. >:)

Voor velen hier is de wens oneindig goede isolatie, je kunt dan een pak kaarsen kopen en je huis op jaarbasis mee verwarmen. :9 En als je dat hebt gerealiseerd, en het dak ligt vol PV kan het gas er uit.
Duidelijk, maar zoals ik ook al zei:
Freemann schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:00:.....
Zit het een beetje te volgen....
....
blijkbaar is jouw reactie er tussendoor geglipt :D

Maar ik zit in Zoetermeer, heb vloerverwarming, een 260liter aquarium op 24 graden, mechanische afzuiging, matig geisoleerd dak,onverwarmde zolder, goed gesioleerde badkamer, kunststof kozijnen, HR++ in heel het huis, matig geisoleerde vloer (6-8 cm EPS) met vloerverwarming op 34 graden.
Temp. daling is bij ons max 1 graad. Hoe wil je in vredesnaam hier een vergelijkingsgetal uithalen wat enigsinds de werkelijkheid benaderd?
Bij ons gaat om 19:40 de kachel van 20,5 naar 19 en s' ochtend om 6:00 staat hij rond de 19-19,5.
Dat is 1-1,5K in 10 uur.... Maar dat getal zegt niets (ivm de VV en het aquarium dat roet in het eten gooit).

Hier is overigens het plan om voor eind komend jaar van het gas te zijn. Dit willen bereiken met beter isoleren, zonne/warmte -pompboiler(warm tapwater) en een Pelletkachel(CV) met flinke buffer (op relatief lage temp, 50 graden).
Het streven is om voor het eind van het jaar de kruipruimte na te isoleren en om dit stookseizoen (genormeerd) 20% minder gas te verstoken. We zitten dan op de 500-600m3, daar zit dan nog 50-75m3 warmtapwater in en zonder dat zitten we dan op 425-500m3 en dat moet heel goed te doen zijn met een pelletkachel+buffer (en 1m3 pellet opslaan is dan ook goed te doen:)).

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 13-12-2012 07:58 ]

• Gasschuif

Gasschuif

@ Freemann

Je hebt gelijk, het is soms heel moeilijk vergelijken door de vele parameters. Ik probeer met mijn verhaal een simpel afkoelgetal te promoten om het wat duidelijker te maken.

Los van het gas is natuurlijk een goede zaak, ik zit niet zo ver bij jou vandaan, in Berkel & Rodenrijs en hier brandt in de avond bijna altijd de houtkachel. Dat slaat een leuke deuk in de gasrekening, en zorgt ervoor dat de afkoeling in de nacht minder is. Alleen al hierdoor kan ik mijzelf niet met de buren vergelijken omdat die bijna nooit de houtkachel aan hebben
Mijn gasverbruik zit nu op 700 m3 per jaar waarvan 200 m3 voor warmwater en de gasdroger. Ook hier is in de loop der jaren veel extra geisoleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2012 11:39 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Gasschuif schreef op donderdag 13 december 2012 @ 00:51:
[...]

Lijkt me niet echt gezond... :z

Ach, ik dacht dat dit topic gewoon een lollig opsom-topic was, ter lering ende vermaak. Hier vannacht 2,5 graad verlies, van 17 graden naar 14,5 graden in de woonkamer op de thermostaat. Andere kamers zijn ongetwijfeld nog wat koeler. Dat in een oude vooroorlogse tussenwoning met wel overal recent dubbel glas en kunststof kozijnen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Fiber schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:41:
[...]

Lijkt me niet echt gezond... :z
Denk dat die kaarsen minder slecht voor het milieu zijn dan X honderd m3 gas opstoken >:)

@Gasschuif;
Kijk dat is lekker in de buurt :)
Ik noemde het omdat de greografisch ligging ook bijzonder veel kan schelen in stoken/afkoelen. Hier in het westen is de temp enkele dagen een paar graden onder nul geweest. In het oosten heeft het een heel aantal dagen stevig (in de nacht) gevroren. Er waren dagen bij met soms wel 10 graden temp. verschil tussen kust en binnenland. Dan hebben wij hier weer meer wind/zon en dat is weer beter voor de zonnepanelen.

Ik snap je insteek, maar het is een eindeloze tocht van parameters die het vergelijken nagenoeg onmogelijk maakt.

Wij hebben gekeken naar een houtkachel/haard, maar dat is onwijs duur en er moeten "grote" structurele wijzigingen in het huis door worden gevoerd. Vandaar dat nu het Pelletkachel idee leeft en dat brengt ook een kleinbeetje het haardsfeertje in huis. Maar voor ons veel belangrijker; het brengt groene energie en onafhankelijkheid van gas (schurkenstaten) met zich mee :D

Als Slochteren "leeg" is, de russen draaien de gaskraan en NL moet op gas rantsoen, dan kan Freemann zijn gezin nog warmte bieden met Pellets/(uit de buffer) :)

[ Voor 25% gewijzigd door Freemann op 13-12-2012 13:26 ]

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:22:
[...]

Denk dat die kaarsen minder slecht voor het milieu zijn dan X honderd m3 gas opstoken >:)
Niet zo zeer voor het mil-ie-jeu, als wel voor jezelf. Ga maar eens in een afgesloten koelkast zitten met een kaars aan... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gasschuif

Gasschuif

Fiber schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:29:
[...]

Niet zo zeer voor het mil-ie-jeu, als wel voor jezelf. Ga maar eens in een afgesloten koelkast zitten met een kaars aan... :z
Daarom heb ik al een tijdje twee CO2 meters in huis, een in de woonkamer en een in de slaapkamer.
Als er meerdere mensen in de woonkamer zijn vliegen de ppm's van CO2 omhoog, en gaat de afzuigkap even aan om weer onder de 800 te komen.
Meten is weten :+, maar wel een beetje off topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2012 19:56 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:22:
[...]

Als Slochteren "leeg" is, de russen draaien de gaskraan en NL moet op gas rantsoen, dan kan Freemann zijn gezin nog warmte bieden met Pellets/(uit de buffer) :)
Hier aanwezig is een klein agregaat, een mooie Honda met variabel toerental. Als Eneco er uit ligt, toch spanning voor de CV en de houtkachel (ja daar zit een ventilator set in om lucht uit de kamer te laten circuleren)
En wat licht natuurlijk. Al een paar keer veel plezier van gehad.

Gasschuif komt uit een wereld vol UPS'en en NO-Breaks & Gasmotoren 8), en ja ook weer off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Echt goed te merken dat het weer de laatste paar dagen een stuk zachter is geworden dan de periode daarvoor. Ik zit nu weer gewoon op één tot anderhalve graad afkoeling en ook 's avonds slaat de cv nauwelijks aan als ik hem op 17 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

thaMini

Tool !!

Inderdaad lekker zacht.
Gisteravond de thermostaat laag om 2100 bij een temp van 19,5. Nu 0700 en het is hier 17,5.
Niet slecht voor een hoekwoning.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Wij wonen in een hoekhuis uit 1968. Spouwmuren geïsoleerd, maar redelijk veel glas. Wij zetten de kachel uit rond 21.00 uur 18 C. En vanmorgen stond de thermostaat op 15 C (ook zo ingesteld.) Durf niet te zeggen of hij vannacht is aangesprongen. Gasverbruik ligt rond de 1300 m3/jaar voor 2 volwassenen en 2 kids.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Het is te merken dat het nu weer kouder is.

Van 's avond 22:00 uur afgekoeld van 19 graden naar 16.5 graden om 8:00.
Minimum temperatuur is -3 graden geweest vannacht, buiten.

Is dit nu (19-16.5)/10 = 0.25K per uur? En hoe is de relatie tot de buitentemperatuur?
En zijn er meer variabelen, grootte huis (bij mij 550m3)?. Wat zegt dat over de isolatie van mijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik merk er niks van dat het kouder is en sneller afkoelt in huis.
Gister om 23:00 19c, vannochtend om 7:15 15.5 (thermostaat staat op 15c)

Het lijkt wel of mijn huis bij 5 graden of -5 bijna evenveel afkoelt heel appart :?

Ook wel grappig dat ik met dit weer enkel de woonkamer en de badkamer verwarm en dat het gehele huis niet kouder wordt dan 15c - 16c

Voor het eerst zit ik op een progrnose verbruik van onder de 500m3. 471m3 om precies te zijn :*)

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2013 10:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
revolution-nl schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:50:
Ook wel grappig dat ik met dit weer enkel de woonkamer en de badkamer verwarm en dat het gehele huis niet kouder wordt dan 15c - 16c
Dat lijkt me logisch: tussenmuren/vloeren zijn niet geisoleerd, buitenmuren wel. Het temperatuurverschil over een buitenmuur is dus vele malen groter dan het verschil over een binnenmuur. Zeg maar zoiets waarbij "|" een muur of vloer is:
woonkamer 20oC | slaapkamer 15oC | buiten -5oC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
revolution-nl schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:50:
Ik merk er niks van dat het kouder is en sneller afkoelt in huis.
Gister om 23:00 19c, vannochtend om 7:15 15.5 (thermostaat staat op 15c)

Het lijkt wel of mijn huis bij 5 graden of -5 bijna evenveel afkoelt heel appart :?

Voor het eerst zit ik op een progrnose verbruik van onder de 500m3. 471m3 om precies te zijn :*)
Bij mij koelde het vannacht ook niet noemenswaardig af (van 19,5 om 22:00 naar 18 om 6:00) Maar er zijn natuurlijk wel een paar kanttekeningen te plaatsen:
- volgens mij was het windstil vannacht.
- gisteren is mijn hele huis in het zonnetje ruim 20 graden geworden. Gewoonlijk stoken we boven niet en nu koelde het dus vanaf een hogere temperatuur af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Afkoelen tot 17 of 16 graden gaat ook vrij snel... daarna zakt het veel langzamer.
Dat heeft natuurlijk een aantal redenen, waaronder de warmtecapaciteit van het beton in huis.
Ook zit ik tussen twee buren in... als die warmer en tot later stoken, profiteer ik van hun warmte.

Inderdaad heeft dit topic vrij weinig zin. Wat volgens mij meer zin heeft is bijvoorbeeld mede-tweaker JeroenH of ander bedrijfje langs laten komen met een warmtebeeldcamera en dan echt inzicht krijgen in de warmtelekken van je huis.
En dan hier tips en ervaringen uitwisselen (met foto's) om anderen te wijzen op de standaard probleemgebieden en goede oplossingen daarvoor.

Ik probeer een maatje bij de brandweer te strikken of hij niet eens langs kan komen met hun warmtebeeldcamera die ze tegenwoordig op de wagen hebben liggen...
Aangezien het aantal (grote) branden terugloopt kan de brandweer makkelijk een nieuwe publieke taak gaan vervullen... warmtebeeld-streetview :P

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 14-01-2013 12:40 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vannochtend sloeg de kachel aan om de boel op 15c te houden. Denk dat ik met de komende kou een verlaging van de nachttemperatuur doordeweeks ga doen van 14c. De kachel gaat om 16:00 namelijk pas aan. Denk dat dit nog wel een kleine besparing kan geven met dit type weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Ik vindt het wel lekker dat in de ochtend de kachel even aan is... Dat haalt net ff de ergste kou eruit.
Ik ga hem denk ik 's nachts op 14 zetten en in de ochtend even op 15 (dan schiet hij waarschijnlijk een beetje door naar 16, maar dat maakt niet uit.)
Overdag weer op 14, en voor het eten naar 18. Als we dat niet genoeg vinden zetten we hem zelf hoger. (meestal wel, maar als we plots buiten de deur eten staat hij het tenminste niet op 19 of 20 graden te houden)

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 13:07 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51
Gisteravond was het nog 21 graden in de huiskamer, vanochtend nog slechts 17, de CV was niet aangeslagen maar de harde wind icm -4 op de buitenthermometer was de oorzaak van een flink afgekoeld huis/woonkamer.

brrr

Snel de houtkachel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb mijn nachtverlaging verhoogt van 15c naar 16c. Qua comfort voelt het beter aan en ook de eerste cijfers van mindergas zijn positief. Echter zijn deze niet helemaal representatief doordat het zonnetje overdag al opwarmt voor mij.

Zo'n pui op het zuiden scheelt echt wel de nodige m3's aan gas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik log het woonkamerklimaat met een Plugwise Sense. Vóór de grote verbouwing afgelopen zomer werd ons hoekhuis uit 1927 verwarmd met een cv-installatie uit de 70's. Enkelglas voor en achter, ongeïsoleerde houten vloer op een stevig geventileerde kruipruimte, spouwloze éénsteens buitenmuren. En dat zag je terug in de gasrekening.
Nu zijn de buitenmuren aan de binnenkant voorzien van 12cm isovlas en helemaal luchtdicht gemaakt. Rondom HR++ glas. Nieuwe Remeha CW5 ketel, vloerverwarming op de hele begane grond (op een nieuwe betonnen vloer met 20cm piepschuim er onder) en het verschil is leuk:

Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/gasverbruikpergewogengraaddag.jpg

februari 2012:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/temperatuurverloop_feb_2012.JPG
februari 2013:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/temperatuurverloop_feb_2013.JPG

Onze thermostaat staat 's nachts op 15 graden. Vroeger haalden we de minimumtemperatuur ook echt, nu zou de cv waarschijnlijk een paar dagen helemaal uit moeten staan voordat de temperatuur zover zakt. Nadeel is dat 'ie nogal achter het klokprogramma aanloopt. Hij gaat om 19:00 uur naar 21 graden maar het is in de woonkamer pas zo warm tegen de tijd dat we naar bed gaan. Daar moet ik nog iets op verzinnen. In de serre hangt nog één normale radiator, misschien dat iets met DBE zou baten.

l'art pour l'art

Pagina: 1 2 Laatste