• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De afgelopen dagen is er over en weer gemailed tussen diverse mensen over de afkoeling van de woonkamer tussen 's avonds naar bed gaan en 's ochtends opstaan.

Wat me opvalt is dat tussen bijvoorbeeld mij en NielsTN een joekel van een verschil zit. Mijn woonkamer koelt ongeveer 0,6 graden af tussen 22:30 en 8:30 terwijl NielsTN met een verlaging van een graad zit. NielsTN zijn huis is jonger dan mijn huis en zijn gasverbruik is met 500m3/jaar structureel lager dan mijne ( 1100m3 ).

Misschien interessant om in dit topic meer cijfers te publiceren en om te kijken hoe die verschillen verklaard kunnen worden

TS trapt af:

Afgelopen nacht van 19,9 graden ( 22:30 ) terug naar 19.4 graden ( 8:30 ). Inhoud van de woonkamer/keuken/bijkeuken ongeveer 110m3.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
dat is bij mij nog een stuk minder als bij jullie.
nu is het in 2 dagen 0,4 graden gedaald. (0,2 per dag)

maar echt eerlijk is dat niet.
ik heb een warmte buffer van luttele honderden kilo's beton.
vloerverwarming.

heb 2 dagen geleden de verwarming effen een half uurtje aan gezet om wat warmte de vloer in te krijgen.
heb ik nu nog profijt van.
ik denk dat ik dat vanavond weer doe.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zal het ook bijhouden. Misschien ook handig om het type woning te vermelden het bouwjaar, het gasverbruik en de nachtverlaging temperatuur op de thermostaat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook handig om te vermelden of je mechanische ventilatie aan hebt staan.
Ook de bouwmethode is belangrijk, een houtskeletbouwhuis koelt meer af in de nacht dan een gemetseld huis.

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2012 15:05 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien dan ook interessant om te vertellen hoe en waar er gemeten wordt. Een termostaat aan een warme (zonkant) muur zal toch een andere waarde geven dan een vrijhangende thermometer?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ahum ik zie nergens buitentemperaturen (en windsnelheden) vermeld.
Warmteoverdracht = (T binnen - T buiten) * oppervlak * warmteoverdrachtscoëfficiënt
windsnelheid speelt in bovenstaande ook nog een rol, al is die niet-lineair
Afkoeling = afgevoerde warmte / (massa * specifieke (soortelijke) warmte)

/oversimplificatie

Je bent dus al heel gauw appels met peren aan het vergelijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Henk007 op 26-09-2012 15:53 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 10:54
Het is heel logisch dat er geen direct verband is tussen afkoeling en gasverbruik:
- Hoe lang wordt er verwarmt, dit werkt twee kanten op langer afkoelen is meer afkoeling
én minder verbruik door kortere verwarming
- Hoe groot is een woonkamer/hoeveel thermische massa heeft deze
- Wordt alleen de woonkamer verwarmd?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pcmadman schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:06:
Het is heel logisch dat er geen direct verband is tussen afkoeling en gasverbruik:
- Hoe lang wordt er verwarmt, dit werkt twee kanten op langer afkoelen is meer afkoeling
én minder verbruik door kortere verwarming
- Hoe groot is een woonkamer/hoeveel thermische massa heeft deze
- Wordt alleen de woonkamer verwarmd?
Precies, ik merk het goed als ik een week vakantie heb in de kerstvakantie. De kamer koelt dan veel minder snel af omdat de constructie en meubels al op een veel hogere temperatuur zijn dan op een werkweek waar mijn nachtverlaging van 15c van 21:00 tot 16:00 actief is. Als dan om 21:00 de thermostaat naar de nachterverlaging gaat is het relatief snel weer afgekoeld.

In de huidige situatie is het misschien wel beter meetbaar omdat er in mijn geval nog niet gestookt word.
Ga nu naar bed met 19.3c op de thermometer

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 26-09-2012 23:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-10 21:22
a) ik lees temperatuur van de BrainQ af, die gaat per 0,5 gr. C;
b) ik ben grotendeels lang weg van huis, dus kan woning afkoelen, Wordt s'avonds elektrisch opgewarmd met 1500 Watt kachel (je moet wat om je overschot van 1700kWh weg te werken).
c) de Qsolar staat nog steeds niet aan het gas.... dus s'ochtends warm douchen, omkleden ontbijten en weg naar hetwerk.
Dus echt warmte opslag in massa, dat zal bij mij anders alleen in het weeken gebeuren ;)

heb mechanische ventilatie (nu de dauerluft op kleinere stand open), maar wel CO2-vraaggestuurd geregeld. Dus snachts staat deze 'uit'.

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 27-09-2012 12:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Ik warm ons kleine appartementje met mijn lichaam op. Gestookt op bammen met biologische pindakaas.

SV hoofdkraan? Wat was dat ook alweer? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:51

Fiber

Beaches are for storming.

Op zich een leuk topic, maar met minimum buitentemperaturen van een graad of 11/12 zoals vannacht zegt het allemaal nog niet zo veel. Bij mij zakte de temperatuur op de digitale kamerthermostaat met een nauwkeurigheid van een halve graad van 19 graden 's avonds naar 18.5 graden 's ochtends. Overdag is de temperatuur zonder te stoken weer gestegen naar 19 graden binnen, bij een middagtemperatuur van zo'n 15/16 graden buiten. Die stijging komt dus alleen door gebruik van elektrische apparatuur, koken, beetje invallend zonlicht, lichaamswarmte van mensen, etc. (Dat is wel een voordeel van gloeilampen, het scheelt echt in de stookkosten...)

Zegt dus allemaal nog niet zo veel. het wordt pas interessant bij koude winterdagen, dan kan de binnentemperatuur 's nachts zomaar drie of vier graden zakken. Ik woon in een rijtjeshuis, en met buren links (noord) en rechts (zuid) maakt behalve de windsnelheid vooral ook de windrichting erg veel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 27-09-2012 00:23 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:13
Fiber schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:17:
Op zich een leuk topic, maar met minimum buitentemperaturen van een graad of 11/12 zoals vannacht zegt het allemaal nog niet zo veel. Bij mij zakte de temperatuur op de digitale kamerthermostaat met een nauwkeurigheid van een halve graad van 19 graden 's avonds naar 18.5 graden 's ochtends. Overdag is de temperatuur zonder te stoken weer gestegen naar 19 graden binnen, bij een middagtemperatuur van zo'n 15/16 graden buiten. Die stijging komt dus alleen door gebruik van elektrische apparatuur, koken, beetje invallend zonlicht, lichaamswarmte van mensen, etc. (Dat is wel een voordeel van gloeilampen, het scheelt echt in de stookkosten...)

Zegt dus allemaal nog niet zo veel. het wordt pas interessant bij koude winterdagen, dan kan de binnentemperatuur 's nachts zomaar drie of vier graden zakken. Ik woon in een rijtjeshuis, en met buren links (noord) en rechts (zuid) maakt behalve de windsnelheid vooral ook de windrichting erg veel uit.
Helemaal mee eens! Dit wordt echt een appels met peren vergelijk! Wij hebben een houtskelet woning, met relatief weinig massa, daarin speelt de warmteopslag een veel kleinere rol. De temperatuur zal wellicht iets sneller dalen (alhoewel dat door de goede isolatie ook wel weer meevalt), toch is het gasverbruik erg laag te noemen. (500 kuub gas voor een huis van 600 kuub)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:26:
[...]

Ga nu naar bed met 19.3c op de thermometer
Vannochtend 18.5c

[ Voor 62% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2012 08:34 ]

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
Tussenwoning 1990, 115m2, ventilatie type c. Stand1, oud dubbel glas, wel op zuiden woonkamer, isolatie 10 cm glaswol, onder betonnen vloer 18-24cm eps, verwarming uit.
Overdag 21,5 sochtends 21 graden. Woonplaats schiedam.

• Fiber

Fiber

Gisteravond dus 19 graden, vanochtend 18 graden, loopt in de loop van de dag vanzelf weer op naar een graad of 19 vanavond, zonder stoken.

Matig geïsoleerde tussenwoning in Amersfoort. Metingen volgens kamerthermostaat, halve graad nauwkeurig, andere vertrekken zijn waarschijnlijk iets koeler.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

mightym schreef op donderdag 27 september 2012 @ 07:26:
[...]

Helemaal mee eens! Dit wordt echt een appels met peren vergelijk! Wij hebben een houtskelet woning, met relatief weinig massa, daarin speelt de warmteopslag een veel kleinere rol. De temperatuur zal wellicht iets sneller dalen (alhoewel dat door de goede isolatie ook wel weer meevalt), toch is het gasverbruik erg laag te noemen. (500 kuub gas voor een huis van 600 kuub)
Kun je die hoeveelheid gas structureel "iets" onder de 500 kuub krijgen? Scheelt je een hoop aan capaciteitstarief...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mightym
zonnigtype schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:23:
[...]

Kun je die hoeveelheid gas structureel "iets" onder de 500 kuub krijgen? Scheelt je een hoop aan capaciteitstarief...
Ja, ik heb maandag voor het eerst proefgedraaid met de warmtepomp! Gaat als een speer! Overschot aan kWh weg stoken en gas besparen in één keer. Voor warmwater heb ik over een jaar genomen iets van 50 kuub nodig, de rest ga ik zoveel mogelijk met de warmtepomp doen. (en voor de gezelligheid ook met de houtkachel natuurlijk!). Bij strenge vorst gebruik ik iets van 5 kuub gas op een dag, ik ga even uit van 20 vorstdagen, dan kom ik op 100 kuub gas voor verwarming en 50 voor warmwater. Dus 150 kuub totaal. Dit jaar zal ik dan iets van 320 kuub gas verstoken, want afgelopen winter heeft de warmtepomp nog niet gedraaid.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mightym schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:55:
[...]

Ja, ik heb maandag voor het eerst proefgedraaid met de warmtepomp! Gaat als een speer! Overschot aan kWh weg stoken en gas besparen in één keer. Voor warmwater heb ik over een jaar genomen iets van 50 kuub nodig, de rest ga ik zoveel mogelijk met de warmtepomp doen. (en voor de gezelligheid ook met de houtkachel natuurlijk!). Bij strenge vorst gebruik ik iets van 5 kuub gas op een dag, ik ga even uit van 20 vorstdagen, dan kom ik op 100 kuub gas voor verwarming en 50 voor warmwater. Dus 150 kuub totaal. Dit jaar zal ik dan iets van 320 kuub gas verstoken, want afgelopen winter heeft de warmtepomp nog niet gedraaid.
Wat voor warmtepomp systeem gebruik je daarvoor?
Heb ik weer een mooie business case voor extra PV O-)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ernemmer schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:02:
Ook handig om te vermelden of je mechanische ventilatie aan hebt staan.
^^ Dat. Het hangt van heel veel dingen af. Met name de ventilatie: als ik die 's winters hard aan heb staan voel ik koude lucht binnenkomen. De radiatoren blijven dan ook gewoon warm. Zet ik de ventilatie uit, worden de radiatoren koud.
Vloerverwarming zal helemaal helpen om het 's nachts minder te laten afkoelen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Interessant!

Ik doe ook een duit in het zakje:
19:02: 21,0 graden celcius.

Midden in de woonkamer. Huis uit eind 2004. Tussenwoning. Mechanische ventilatie. CV nog steeds op zomerstand. Zonneboiler met vlakke plaat.

LinkedIn WoT Cash Converter

• mightym
revolution-nl schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:12:
[...]

Wat voor warmtepomp systeem gebruik je daarvoor?
Heb ik weer een mooie business case voor extra PV O-)
Ik heb uit een restpartij een erg betaalbare lucht/water warmtepomp gekocht. Afgegeven vermogen is max 7kW. Ruim voldoende om het hier warm te krijgen. Ik snap eigenlijk niet waarom warmtepompen nou duurder zouden moeten zijn dan een airco. Als je zo'n ding open maakt zit er een copeland scroll compressor in, die zo ongeveer in elke airco voorkomt, een radiator+fan, een 4 weg klep om te kunnen ontdooien en eventueel naar koelbedrijf te gaan. Een regelsysteem, een hele kerstboom aan sensoren en een warmtewisselaar.

Let wel, wij hebben een erg laag gasverbruik, dus een grote investering in een water/water warmtepomp met bijbehorende bron zal nooit interessant zijn. Deze investering heb ik er in twee jaar uit, omdat ik meer stroom opwek dan gebruik. Geen idee wat jouw gasverbruik is, maar als je veel meer nodig hebt dan is het interessant om wel te rekenen aan een water/water warmtepomp.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mightym schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:51:
[...]

Ik heb uit een restpartij een erg betaalbare lucht/water warmtepomp gekocht. Afgegeven vermogen is max 7kW. Ruim voldoende om het hier warm te krijgen. Ik snap eigenlijk niet waarom warmtepompen nou duurder zouden moeten zijn dan een airco. Als je zo'n ding open maakt zit er een copeland scroll compressor in, die zo ongeveer in elke airco voorkomt, een radiator+fan, een 4 weg klep om te kunnen ontdooien en eventueel naar koelbedrijf te gaan. Een regelsysteem, een hele kerstboom aan sensoren en een warmtewisselaar.

Let wel, wij hebben een erg laag gasverbruik, dus een grote investering in een water/water warmtepomp met bijbehorende bron zal nooit interessant zijn. Deze investering heb ik er in twee jaar uit, omdat ik meer stroom opwek dan gebruik. Geen idee wat jouw gasverbruik is, maar als je veel meer nodig hebt dan is het interessant om wel te rekenen aan een water/water warmtepomp.
Mijn gasverbruik (inc tap) is 500m3, een water/water zal dan niet interessant zijn. een lucht warmtepomp waarschijnlijk wel.

Kan alleen nog weinig informatie vinden. Tenminste.. het is weer een hele andere tak van sport waar je echt in moet duiken om te kijken wat voor product geschikt is.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2012 21:01 ]

• mightym
revolution-nl schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:55:
[...]

Mijn gasverbruik (inc tap) is 500m3, een water/water zal dan niet interessant zijn. een lucht warmtepomp waarschijnlijk wel.

Kan alleen nog weinig informatie vinden. Tenminste.. het is weer een hele andere tak van sport waar je echt in moet duiken om te kijken wat voor product geschikt is.
Als je geduld hebt, over een paar maandjes kan ik je precies vertellen wat de ervaringen zijn! Ik moet er natuurlijk wel even kWh metertje in zetten om te loggen! Ik zal er vlug een bestellen!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mightym schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:05:
[...]

Als je geduld hebt, over een paar maandjes kan ik je precies vertellen wat de ervaringen zijn! Ik moet er natuurlijk wel even kWh metertje in zetten om te loggen! Ik zal er vlug een bestellen!
Dat zou geweldig zijn. De warmte pomp hoeft niet de gehele CV ketel te vervangen, de CV ketel wil ik wel ondersteunend kunnen gebruiken.

Ik droom nu al van die energierekening van 0 euro per maand :9~

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2012 21:09 ]

• mightym
revolution-nl schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:08:
[...]

Dat zou geweldig zijn. De warmte pomp hoeft niet de gehele CV ketel te vervangen, de CV ketel wil ik wel ondersteunend kunnen gebruiken.

Ik droom nu al van die energierekening van 0 euro per maand :9~
Dat uitgangspunt heb ik ook, ik heb ook nog een warmtepompboiler gekocht en die 200L is op sommige dagen echt net te weinig en dan sta ik 's avonds net nog even onder de koude douche.. op die momenten geeft mijn keteltje een dotje gas en kan ik toch nog lekker warm douchen! Bovendien wil ik de boiler alleen laten draaien op de pieken van de PV, dus rond de middag. Dit kun je mooi zien in de verhouding eigen verbruik opgewekte energie tov totaal opgewekt.

Met de warmtepomp voor de ruimteverwarming ga ik dat niet fixen, als de zon hier schijnt is ook bij -18 graden verwarming volstrekt niet nodig.

Ik log PV al op pvoutput, ik zal de buitentemperatuur en het vermogen+kWh van de warmtepomp er ook bij zetten, dan hebben we gelijk een mooi overzicht!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ga t opnemen in mijn al uitgebreide excel sheet. Kijken of er dan een patroon ontstaat.

Gisteravond weer 19.9 en vanochtend 19.3

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het afkoelen van een ruimte (de woonkamer) veroorzaakt door lage buiten tempereatuur (BT) is een complexe zaak op diverse locaties in nederland. De Noordzee buffert enorm! In den Haag is het plaatje (versus het binnenland), Winterswijk bijvoorbeeld behoorlijk verschillend.

Zoals door diverse mensen alhier al gemeld afhankelijk van vele factoren.

Voornaamste:

BT
Isolatie kwaliteit en bouwjaar & aard van de woning & genomen extra isolatie maatregelen.
Houtkachel of andere bron al dan niet aanwezig.
Windsnelheid
Oppervlakte & orientatie & aantal ramen (lees mate van verwarming/opladen massa bij laagstaande zon)
Soort verwarming:-hete lucht, radiatoren, LTV vloerverwarming.

In huize Gasschuif (bj 1972) is veel raam op het ZO en ook een houtkachel en 550 m3 inhoud en 3,5 kW PV en extra isolatie aanwezig, mijn buren verstoken 2700 m3 per jaar en ik afgelopen jaar maar 750 m3 inclusief tap. Ik sta 1000 kWh in de min, dus af en toe gaat het E kacheltje aan. :)
In deze tijd van het jaar gooit Gasschuif er nog een blokje bij, moeders kijkt immers vrolijk naar de vlammetjes. 8)

Voor dat je het weet vergelijk je appels met peren, en als je niet goed weet wat je meet weet je nog geen r**t

Onderstaande grafiek is uit de vorst periode van begin dit jaar (tegen 20 graden vorst), de Plugwise sensor hangt in de woonkamer.
De temperatuur zakt in de nacht terug naar 12,3 C , echter ik heb veel glas op het zuiden. Dus als de zon dan schijnt is in no time de temperatuur in de morgen op dik 22 C. (zonder CV)
Mijn betoog is dan ook dat het moeilijk is om te vergelijken. Er zijn (te) veel parameters...
Verder is dit een leuke post om te volgen natuurlijk, breng aub alle bekende parameters in, dat zal het totaal plaatje verhelderen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img849/8267/feb2012.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/4632/mindergas.png

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 28-09-2012 01:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Gisteren bij het slapen gaan 19.5 graden. Vanmorgen 17.5..

Situatie:
Bovenwoning, jaren 30.
Isolatie nihil
Zuidoost: ramen dubbel enkelglas
Noordwest: dubbelglas
Vloeropp woonkamer 50m2
Woonkamer op middelste verdieping, bovenste verdieping koud, onderste warm door buren
Verwarming staat (nog) uit
Noordoost: buren
Zuidwest: open gangetje van een meter breed (komt dus geen zon)

Ventilatie: geen actieve
Regio anhem
Overdag werk, 2 personen
Verwarming staat (nog) niet aan

Ik ga niet een huurhuis isoleren waar ik maar een jaar of twee ga wonen. Wordt een dure winter...

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 28-09-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

19,5 graden hier om 8:20.
Raampartijen op NO en ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er is hier geen pijl op te trekken inderdaad. Gisteravond 20.4 graden om 00:00, vanochtend 8 uur 19.4. En de nachttemperatuur lag hoger dan de dagen ervoor.

Wat wel heel positief is en blijft is dat we met het 800W kacheltje de woonkamer in minder dan een uur van 19.4 naar 20.0 krijgen. Dus 0.8kWh nodig om de woonkamer 0.6 graden warmer te krijgen. Omgerekend dus 0.1m3.

Volgens mij is op dit moment het goedkoper en efficienter om de woonkamer te verwarmen met het elektrische kacheltje. Voordat de CV ketel het hele CV circuit heeft opgewarmd ben je ook aardig wat energie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik stook sowieso nog niet... Temperatuurverloop is hier al dagen stabiel: 's morgen 18 graden, loopt langzaam op via 18.5 eind van de middag naar 19 graden eind van de avond om dan in de loop van de nacht weer te zakken naar 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

20,0 nu.

Edit: maar heb ook eieren gekookt op gas.

[ Voor 73% gewijzigd door PcDealer op 30-09-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Gisteravond 21,0 graden rond 01:30 en vanmorgen 19,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Blijft hier schommelen rond de 18.5 graden met uitslagen van plus of min een halve graad ongeveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gisteravond 20, nu 19,5. Wat me hierbij telkens weer opvalt is dat als ik de thermostaat op 20 zet, het ding daarna 20,0 aangeeft zonder dat de ketel is aangeslagen. Dat heb ik bij meerdere typen thermostaat gezien, blijkbaar zijn die dingen zo (zuinig) geprogrammeerd dat ze verschillen van een halve graad niet bijstoken maar gewoon "psychologisch" veranderen?! Prima, maar geef dan gewoon hele graden aan i.p.v. halfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:00:
Gisteravond 20, nu 19,5. Wat me hierbij telkens weer opvalt is dat als ik de thermostaat op 20 zet, het ding daarna 20,0 aangeeft zonder dat de ketel is aangeslagen.
Het geeft meteen 20,0 aan na het wijzigen?

Hier nu 20,0 graden. om 0:00 was het 21,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:00:
Gisteravond 20, nu 19,5. Wat me hierbij telkens weer opvalt is dat als ik de thermostaat op 20 zet, het ding daarna 20,0 aangeeft zonder dat de ketel is aangeslagen. Dat heb ik bij meerdere typen thermostaat gezien, blijkbaar zijn die dingen zo (zuinig) geprogrammeerd dat ze verschillen van een halve graad niet bijstoken maar gewoon "psychologisch" veranderen?! Prima, maar geef dan gewoon hele graden aan i.p.v. halfjes.
Was mij ook al opgevallen bij mijn Celcia 20 thermostaat. Die geeft na het instellen ook meteen meer aan. Hoeveel exact weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kan het niet zijn dat de warmte van je lichaam en/of je hand de temperatuur in de omgeving van de thermostaat beïnvloed? Hoeft maar één tiende graad te zijn, bijvoorbeeld van 19,7 naar 19,8... O-) Beetje hetzelfde als een buitenlamp met warmte-sensor die aanspringt als je langsloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
PcDealer schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:28:
[...]

Het geeft meteen 20,0 aan na het wijzigen?

Hier nu 20,0 graden. om 0:00 was het 21,0.
21 graden met of zonder bijverwarming?
Hier gisterenavond ook 21 graden zonder cv hulp dus alleen door warmte lichaam en 50 inch plasma terrasverwarmer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fiber schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 10:47:
Kan het niet zijn dat de warmte van je lichaam en/of je hand de temperatuur in de omgeving van de thermostaat beïnvloed? Hoeft maar één tiende graad te zijn, bijvoorbeeld van 19,7 naar 19,8... O-) Beetje hetzelfde als een buitenlamp met warmte-sensor die aanspringt als je langsloopt.
Nee, daar is het te consequent voor. Het werkt trouwens ook op de timer: om 6 uur 's avonds staat-ie ingesteld op 20 graden, dan springt de temperatuur spontaan van 19.5 naar 20.0 zonder dat de CV-ketel aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

marz01 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:16:
[...]

21 graden met of zonder bijverwarming?
Hier gisterenavond ook 21 graden zonder cv hulp dus alleen door warmte lichaam en 50 inch plasma terrasverwarmer ;)
Zonder: de cv staat nog steeds in de zomerstand. Mijn vrouw heeft al wel de thermostaat aangeroerd... :p

Vannacht heeft het weer gevroren. Temp nu is 18,5.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 09-10-2012 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Hier de cv ook nog uit, temp savonds 20 ochtend 19,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanochtend was het 18,8 graden in de woonkamer om half 6.. brrrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier was het vannochtend 17.5, gisteravond 18.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Was hier vanmorgen 17 graden volgens de thermostaat. Nog geen reden om de CV hoog te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
brrr wat is het koud bij jullie.
had gisteren voor een half uur de verwarming aan.
gewoon om de vloer iets warmer te maken.
thermostaat schoot iets over de 21,5 heen.
(de vloer verwarming geeft mij meestal een regel probleempje, hij schiet iets over de ingestelde temperatuur heen.)
temperatuur van ochtend was 21.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vloerverwarming is een mooie warmte opslag :)

Gelukkig heb ik de tuin op het zuiden, overdag warmt het gelukkig weer redelijk op door het zonlicht.
Vanavond zal het wel weer 19c zijn.

Blijf me er toch over verbazen dat de temperatuur bij sommige amper zakt terwijl ik toch dik 1c kwijt raak in mijn nieuwbouwwoning van 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ach, valt wel mee. 's Morgens hoeft het niet zo warm te zijn, en wellicht warmt het overdag door de zon nog iets op, of vanavond door koken, tv, lampen, etc. Als dit de avond temperatuur zou zijn, dan zou het al een ander verhaal zijn.

Je merkt wel dat de nachten al wat langer en frisser worden, maar eigenlijk valt de temperatuur daling me nog mee, een half tot een heel graadje per nacht of zo. In een koude winternacht kan dat makkelijk drie of vier graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

revolution-nl schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:03:
Gelukkig heb ik de tuin op het zuiden, overdag warmt het gelukkig weer redelijk op door het zonlicht.

Blijf me er toch over verbazen dat de temperatuur bij sommige amper zakt terwijl ik toch dik 1c kwijt raak in mijn nieuwbouwwoning van 2009.
Mijn oppervlakte beneden is zo'n 42m2 (woonkamer+open keuken). het is nog niet onder de 19,0 gekomen. Label A tussenwoning uit eind 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

jep voerverwarming is een mooie warmte opslag.
dat is al gauw 1000l beton met een flinke laag natuursteen.
(de 15cm eps die er onder zit zal ook wel helpen.)

zit er zwaar aan te denken om dat te gaan gebruiken als opslag voor de zonneboiler.
en dan het boilervat gewoon over te slaan. (met warmte wisselaar, natuurlijk)
dan maar mijn huiskamer verwarmen tot de 23 graden.
dan kan ik waarschijnlijk meer dagen overbruggen als het eerst in een boiler opslaan.

(de beste verklaring voor mijn lage gas verbruik en warmte vast houding voor mijn huis die ik heb.
het is een tussenwoning, de voor en achter-gevel rusten niet op de fundering.
helaas is die 2cm kier nog niet isoleert. (ik wacht eigenlijk op mkleinman zijn bevindigen over areogel)
dus de enigste warmte lekken die ik heb zijn de achter deur en wat warmte naar de buren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

KLopt, is ook 1 van de redenen waarom ik graag vloerverwarming zou willen.22cm massief beton houdt aardig wat warmte vast. Nu schommelt de temperatuur hier in de winter van ongeveer 17 tot 20 graden overdag. Met vloerverwarming en zoveel massa wordt dat denk ik stukken kleiner.

Misschien dan nog wel een keer onder de vloer om overal de vloer even dik te maken ( 23cm EPS ) >:)

Misschien volgend jaar. Eerst maar eens kijken hoe we nu de winter doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
Nu valt het nog wel mee, maar als het straks buiten goed vriest kan het redelijk afkoelen. Het is ook de vraag: hoever wil je het af laten koelen. Vroeger ging de thermostaat 's nachts op 17 ºC. Ik heb ontdekt dat het over een periode van 24 uur voordeliger is als ik hem 's nachts op 18 ºC zet. Niet alleen de lucht koelt af, maar alles in de huiskamer, en dat moet allemaal weer opgewarmd worden. Het maakt in feite dus ook uit hoeveel massa je in de woonkamer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoelang je het warm wilt hebben op een dag.

Wij stoken door de weeks van 16:00 tot 21:30 in de winter. Onze nacht verlaging is 15c. Dit betekend wel dat de verwarming tijdens de stook uren relatief vaak aanslaat omdat de omgeving en de constructie altijd een stukje kouder is.

Zou ik de nachtverlaging op 18c zetten dan is de gemiddelde temperatuur over 24 uur vele malen hoger, dat betekend dat het warmte verlies naar buiten ook veel hoger is. Vloer verwarming zou voor ons dus ook totaal niet interessant zijn. DBE is daarintegen ideaal voor korte opwarm periodes

Als je stook van 8:00 tot 21:00 zal het wellicht wel lonen om de nachtverlaging iets te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vanmorgen 18 graden. Het vriest volgens mij voor de derder achtereenvolgende nacht. Gisteren cv-bedrijf weer in winterstand gezet. Door mijn vrouw... Die was zo boos dat ik het nog niet aan wilde zetten. :p

Het gemiddelde gasverbruik over 30 september tot en met 8 oktober was 0,784m3. Gisteren was dat 1,680m3 van ~ 21:30-23:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
gisterenavond 20,5, vanochtend 19,5 graden, cv-zomerstand, mech afzuiging stand1, gordijnen dicht. 50inch plasmaverwarmingtv aan, trui en wintersokken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanochtend 18,8 graden om 6:30, gisteravond 20.0 toen ik naar boven ging ( 21:30 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

marz01 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:13:
gisterenavond 20,5, vanochtend 19,5 graden, cv-zomerstand, mech afzuiging stand1, gordijnen dicht. 50inch plasmaverwarmingtv aan, trui en wintersokken aan.
Hier ook gordijnen dicht sokken en trui aan en mech. afz. op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vanmorgen 18 graden en telkens een halve graad naar 20 gebracht., anders begint mijn vrouw te zeuren en dat betekent full throttle naar 24 en dat kost gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Vanochtend ook eerste maal cv aan dit jaar , van 18 naar 20 graden en na een uurtje weer uit en de zon de temp naar 21 graden laten brengen.

Afkoeling voornamelijk door flink ramen open zetten, toch maar een wtw/warmte/lucht/water pomp ipv ventilatie C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bij mij thuis wordt er nu echt een patroon duidelijk. 's Avonds rond 21:00 gaat de verwarming uit, dan is het 19,8 tot 20.2 graden. 's ochtends vroeg wanneer ik richting het werk ga ( 5:30 ) is het 18.8 in de woonkamer.

Nu met alle extra isolatie kan ik wel duidelijk merken dat het verschil tussen gang/hal en woonkamer/keuken er niet meer is. Vorig jaar voelde de gang/hal regelmatig warmer aan dan de woonkamer ( http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1802 ). Dat gevoel heb ik nu niet meer.

Nu hopen dat zich dat ook naar gascijfers vertaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kachel gaat bij ons uit om een uurtje of 21.30 en staat dan op 19.5. Als ik in de ochtend, uur of 7, van bed kom dan geeft de iSense 16.5 aan. Een losse thermometer rond het af op de 16 graden met een luchtvochtigheid van 48%.
Zo nu en dan hoor ik ook dat de kachel in de nacht aanslaat om het 16 graden te houden.

Woning staat in het midden van Friesland, volledig hr++ beglazing, geen mechanische afzuiging.
De spouw is niet geisoleerd en onder de vloer kan ik helaas (nog) niet komen.
Woonkamer met leefkeuken heeft een totale grootte van 32m2 en een inhoud van +/- 88m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mkleinman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:39:
[...]

Was mij ook al opgevallen bij mijn Celcia 20 thermostaat. Die geeft na het instellen ook meteen meer aan. Hoeveel exact weet ik niet.
die ervaring heb ik ook me de I sense . daarom plus ik tegenwoordig maar een hele graad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:03:

Nu met alle extra isolatie kan ik wel duidelijk merken dat het verschil tussen gang/hal en woonkamer/keuken er niet meer is. Vorig jaar voelde de gang/hal regelmatig warmer aan dan de woonkamer ( http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1802 ). Dat gevoel heb ik nu niet meer.
Wat betekenen de cijfers onder "voor" en "na"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:18

D4NG3R

kiwi

:)

Geen idee of dit is wat jullie bedoelen maar om ~11:30 gaat de verwarming hier uit (Op 15c gezet). Gisteravond heb ik hem voor het laatst op 21.3c gezien, en vanochtend om 6:30 gaf deze deze 19.5c aan. Echter staan hier heel de dag door 2 ramen (Aan beide kanten van de kamer 1) open.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2012 10:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:55:
[...]

Wat betekenen de cijfers onder "voor" en "na"?
Ik heb geen exacte cijfers, alleen een gevoel. Voorheen was de hal/gang warmer dan de woonkamer 's ochtends. Dat gevoel heb ik nu niet meer.

Kan je trouwens meerdere plugwise sense sensoren gebruiken? Zou in dit geval ideaal zijn. 1 in de woonkamer ophangen, de ander in de gang/hal

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 16-10-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:49:
Kachel gaat bij ons uit om een uurtje of 21.30 en staat dan op 19.5. Als ik in de ochtend, uur of 7, van bed kom dan geeft de iSense 16.5 aan. Een losse thermometer rond het af op de 16 graden met een luchtvochtigheid van 48%.
Zo nu en dan hoor ik ook dat de kachel in de nacht aanslaat om het 16 graden te houden...
Best veel verlies over één nacht vind ik, zo'n drie tot vier graden. Ik verlies momenteel, met dit weer, ongeveer één graad per nacht.

Vrijstaand huis wellicht? Kale, vlakke omgeving met veel wind? Ik zou toch eens gaan proberen om je muren, dak en vloeren te gaan isoleren op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ik kwam dit tegen op het internet, geen eenvoudige kost.

http://www.bwk.tue.nl/bps..._P.J.J.Hoen_V&V_nr.11.pdf

Bij een afkoel proces veranderen er twee zaken, de tijd en de temperatuur.

Bij een niet zo goed geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 2,0 K in 8 uur= 0,25K/h
Bij een beter geïsoleerd huis is de afkoeling b.v. 0,50 K in 8 uur= 0,0625K/h

Een "afkoel" getal maakt het al een stuk duidelijker.
En ja, ik weet ook dat het geen lineair proces is maar een e macht en de winter nachttemperatuur niet constant is, maar dalend, tot ongeveer een half uur na zonsopgang het minimum is bereikt :+

Een nog beter beeld ontstaat als de wekelijke waarnemingen of de VG 40 of VG 80 grafiek van buienradar wordt "vervangen" door hieruit de gemiddelde nacht temperatuur te schatten (op 2 meter hoogte, en zo dicht mogelijk bij jou woonplaats.)
Doel is een gemiddelde nachttemperatuur bij jou huis te vermelden. Den Haag of Winterswijk kan zomaar 12 graden schelen, er zijn 50 verschillende meetstations in Nederland.

http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?bron=2

Als je dan ook nog de gemiddelde ruimte temperatuur bepaald, dan is ook de gemiddelde delta schil van die nacht te vermelden. Het is dan wat minder appels en peren vergelijken. 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Gasschuif op 16-10-2012 14:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windsnelheid snachts is een belangrijke faktor hier,
vooral de west en zuidmuur moeten frontaal winddicht zijn,dit was een van de grootste besparingen hier.
frontaal betekend wel dat de spouw boven open blijft voor ontluchting en vocht, maar zonder dat de wind de spouw leegtrekt.
windkracht 6 en 10c heeft meer impact op de afkoeling dan 2c windstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:58:
windsnelheid snachts is een belangrijke faktor hier,
vooral de west en zuidmuur moeten frontaal winddicht zijn,dit was een van de grootste besparingen hier.
frontaal betekend wel dat de spouw boven open blijft voor ontluchting en vocht, maar zonder dat de wind de spouw leegtrekt.
windkracht 6 en 10c heeft meer impact op de afkoeling dan 2c windstil.
Uiteraard, de wind chill factor, om rekening mee te houden! Daarom mij pleidooi om een stukje standaard in meetgegevens. ("chill" factor is overigens voor verdampende oppervlakken, dus niet voor huizen) of het moet net hard geregend hebben. :o

Het gaat moelijk worden m.i om de windsnelheid in te passen in het meetmodel. :) iemand ideeën?

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 17-10-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 21:01

thaMini

Tool !!

Ray schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:55:
[...]

die ervaring heb ik ook me de I sense . daarom plus ik tegenwoordig maar een hele graad :)
Honeywell round clock deluxe heeft hetzelfde probleem. Direct een halve graad omhoog, maar ook de ketel starten.

Vannacht hier de afkoeling eens opnemen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft iemand ervaring met een adres waar je een warmtebeeld camera kan huren. Wil aankomende winter toch eens wat warmte beelden gaan maken om het warmte verlies in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:28:
Heeft iemand ervaring met een adres waar je een warmtebeeld camera kan huren. Wil aankomende winter toch eens wat warmte beelden gaan maken om het warmte verlies in kaart te brengen.
pcmadman en jeroenH hebben beide een camera. Pcmadman heeft een bedrijfje hierin ( warmtecheck.nl )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 21:49
Gisterenochtend was het bij ons nog 21° in de woonkamer. De verwarming had tot op dat moment nog niet aangelegen. (Afgezet ergens in maart of april).
Gisteren voelde het toch wat killig aan, en zag het er een regenachtigde dag uit. Ik heb de vloerverwarming dan maar opnieuw opgezet.
Nu, op dit moment is het hier 21.4°C.

Thermostaat is zo ingesteld dat er overdag een warmtevraag is van 22.5°, en 's nachts 21.5°.

Vorig jaar hadden we een gasverbruik van 1257m3, waarvan er -geschat- ongeveer 260m3 gebruikt wordt voor productie van sanitair warm water. (Vorig jaar was het eerste jaar dat we hier wonen; ik verwacht om dit jaar een 100m3 minder te verbruiken).

Ik heb gisteren ook mijn pomp op de laagste stand gezet; eens zien wat dit gaat geven ...

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 18-10-2012 23:13 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-10 21:22
revolution-nl schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:28:
zelfbouw met Arduino een optie?

http://www.cheap-thermocam.tk/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De woonkamer is snachts weer lekker aan het afkoelen 2 tot 2.5c is geen uitzondering. Opmerkelijk want de temperatuur in de rest van het huis is aanzienlijk stabieler.

Ben dit weekend eens aan het meten gegaan met meerdere thermometers.

Het blijkt dat bij de openslaande deuren naar buiten de temperatuur standaard >0.5c kouder is dan elders in de kamer (ook in vergelijking tot metingen bij andere ramen). Tocht kan ik niet direct ontdekken, je voelt wel een kou van de pui komen. Je ziet de temperatuur in deze hoek ook het hardst terug lopen als de verwarming een tijdje uit is. Het zijn kunstof openslaande deuren met HR++, dus het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat hier zoveel kou doorheen komt.

Ik denk dat ik vanavond de randen langs de deur/kozijn eens allemaal ga dichtplakken met tape. Zodat ik zeker weet dat de boel lucht dicht is. De ventilatie roosters boven de deur heb ik al dichtgetaped dit had geen resultaat

Ben heel erg benieuwt of dit scheelt. Als het scheelt dan zal de boel wel opnieuw afgehangen moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
HR++ glas vind ik zo super niet. Ik heb dat ook (en ik heb best een grote glaspartij in de woonkamer).
Achteraf gezien hadden we beter voor 3V glas gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Het afkoelen valt erg mee, het hangt er erg vanaf hoelang de vloerverwarming heeft gedraaid. Als die een aantal uren is aan geweest en de temperatuur is om 21.00u 21 graden, dan is het de volgende ochtend nog wel 20,5. Ik heb een vrijstaand huis met overal (beneden want boven kom ik niet) vloerverwarming. Door de traagheid van de vloerverwarming heeft nachtverlaging niet zo veel zin. Eind van de middag of begin van de avond zet ik de thermostaat handmatig op zo'n 21 a 21,5 en voor ik naar bed ga weer handmatig op 20,5. Als het hard vriest op 20 graden. Een vast programma is door de traagheid niet zo handig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Merk vandaag goed dat het buiten koud is met een stevige wind.
Verwarming uit om 21:30 bij 18c en vanochtend sloeg de CV aan om het 15c te houden.

Ben benieuwt naar de verbruik cijfers van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Deze week hier ook dramatisch.

verwarming gaat om 22 uur uit bij 18 graden, kom vanmorgen om 6.45 in de woonkamer, staan de radiatoren zo'n 43 graden te zijn.. dit om het huis op de nachtverlaging van 15 graden te houden.

nu zit ik voor een dilemma:
zo houden: verwarming door de weeks enkel aan tussen 19 en 22 (18 graden) daarbuiten 15 graden. ontbijten in 15 graden gaat prima.

of nachtverlaging verlagen, maar wil niet in 12 graden ontbijten, dus dan zal ik tussen 6.30 en 7.00 het 15 graden moeten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prein2 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 09:32:
Deze week hier ook dramatisch.

verwarming gaat om 22 uur uit bij 18 graden, kom vanmorgen om 6.45 in de woonkamer, staan de radiatoren zo'n 43 graden te zijn.. dit om het huis op de nachtverlaging van 15 graden te houden.

nu zit ik voor een dilemma:
zo houden: verwarming door de weeks enkel aan tussen 19 en 22 (18 graden) daarbuiten 15 graden. ontbijten in 15 graden gaat prima.

of nachtverlaging verlagen, maar wil niet in 12 graden ontbijten, dus dan zal ik tussen 6.30 en 7.00 het 15 graden moeten stoken.
Ik heb doordeweeks ongeveer hetzelfde stook regime (ingesteld in de klok thermostaat)

vanaf 16:00 - 17c
vanaf 17:00 tot 21:00 18c
Nachtverlaging 15c

Omdat je kort verwarmt komt de constructie van de woning ook niet op temperatuur, de temperatuur zal dus sneller dalen als dat je in een woning 24 uur op één bepaalde temperatuur aanhoud . Echter omdat je gemiddelde temperatuur over 24 uur erg laag is bespaar je onder de streep flink. In het weekend (als de verwarming vanaf sochtends vroeg tot savonds laat aan staat) merken we het verschil goed.

Ik hou minimaal 15c aan omdat ik nog net comfortabel vind en het ook beter schijnt te zijn voor meubels etc.

Verder verlagen is uiteraard zuiniger (zeker als je een lange periode van nachtverling heb) omdat je gemiddeld over een etmaal minder warmte uitstraling naar buiten heb.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het valt mij erg mee de afgelopen dagen. 'S avonds 19.8.. In de ochtend 17.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
hier in de ochtend nu ook 17-17,5 graden, savonds om 2200 gaat de cv uit met 19,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn gasverbruik ( de prognose althans ) is op dit moment -16% ten opzichte van vorig jaar. ( verrekend met graaddagen ). Dus november 2012 lijkt nu een uitschieter te zijn in negatieve zin. Oktober was -14%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:07:
Mijn gasverbruik ( de prognose althans ) is op dit moment -16% ten opzichte van vorig jaar. ( verrekend met graaddagen ). Dus november 2012 lijkt nu een uitschieter te zijn in negatieve zin. Oktober was -14%
Ik heb helaas geen goed beeld van November omdat ik vorig jaar tot 16 nov bijna geen verwarming heb gebruikt omdat mijn CV toen niet / half werkte.

Belangrijke gebeurtenissen die invloed hebben op verbruik
16 '11 Nov vorig jaar heb ik een Jaga geplaatst en ketelonderhoud gehad
10 '11 Dec begonnen met ketel tuning
18 '11 Dec DBE geplaatst op jaga
20 '12 Nov DBE operationeel gesteld op keuken radiator

Vanaf 16 t/m 30 nov heb ik dit jaar volgens mindergas.nl 11% minder verbruik dan dezelfde periode vorig jaar. Ik ben erg benieuwd naar mijn verbruik van vorige week ten opzichte van vorig jaar. Even tot zondag afwachten :)

Ik verwacht aankomend seizoen toch weer iets voordeliger te stoken, omdat mijn retour ongeveer 5c lager is door de keuken DBE en het opdelen van de stooksessie van koud naar warm. Ik verwarm eerst naar 17c dan 30min rust en dan door naar 18c.

Totaal verbruik over November was 46m3 voor de verwarming 62m3 inc tapwater.
0,12 m3/graaddag

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
't Valt mij toch op dat jullie blijkbaar allemaal graag in de kou zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de vochtigheid en co laag is zit je beter bij 19c

was ik toch net klaar nadat erasmo langs kwam met de flir, met alle probleempjes, + alle sluitrubbers van alle draairamen, heb ik effe mazzel,
het verschil is goed merkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
whoami schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:57:
Hoezo kou? Ik vind 19.2 in de ochtend prima en 19.8 ook warm genoeg. Wanneer we het een keer te koud hebben gaat hij naar 20.0 of 20.2. Waarom is dat kou? Dat is toch per persoon / familie verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Kou is een emotie...het is een relatief begrip. Je kan overigens ook prima in de kou staan.

Vanochtendvroeg voor het eerst de cv gehoord, huiskamer < 16 graden. Toch maar een extra briketje in de houtkachel als we naar bed gaan.

Update: extra briketje werkt, nu 17,5 gr C in de woonkamer. CV blijft uit....

[ Voor 58% gewijzigd door drielp op 08-12-2012 09:11 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kou is inderdaad relatief, doordeweeks vinden wij 18c s'avonds warm zat, in het weekend is dat 19c.
Daarnaast verschilt de gevoelstemperatuur erg per woning, wij hebben vrienden met een jaren 30 woning en daar zit je bij 20c nog rillend op de bank.

De cijfers van deze week betreft gasverbruik 24m3 verbruikt (waarvan 20m3 voor verwarming)
Verbruik - 17% ten opzichte van vorig jaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 15:26
Ik vind de afkoeling van ons huis ook wel erg extreem...

Instellingen thermostaat:
Nachtstand: 16 graden
Dagstand: 21 graden

Afkoeling:
Verwarming gaat om 22:00 uur uit. Om 01:00 uur (dus 3 uur later) is de woonkamer al afgekoeld tot 16 graden en gaat de CV steeds bijverwarmen om op 16 graden te blijven. Onze woning koelt dus 5 (!!) graden af in amper 3 uur tijd!

Volgens mijn slimme meter heb ik gisteren (0:00-23.59) op een 'normale' dag (overdag werken, 's avonds thuis), in totaal 8,55m3 gas verbruikt. Dat is dus ruim € 5,50 per werkdag aan gas.

Betreft een woning uit 1978, grotendeels dubbelglas op de begane grond (1 klein raampje niet) en geen vloerisolatie. Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen wat verstandig is om te doen (isoleren of niet). In principe wil ik nog een jaar of 3 in deze woning blijven wonen en dan voor iets anders gaan...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DynamicDreams schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:35:
Betreft een woning uit 1978, grotendeels dubbelglas op de begane grond (1 klein raampje niet) en geen vloerisolatie. Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen wat verstandig is om te doen (isoleren of niet). In principe wil ik nog een jaar of 3 in deze woning blijven wonen en dan voor iets anders gaan...
das flink.
als je je armen uit de mouwen steekt en het zelf doet.
kun je makkenlijk voor minder als 400 euro je vloer isoleren.
ik gok aan de hand van het bouw jaar dat de methode van mkleinman ook wel bij jouw zal werken.
check zijn site maar eens.
20 pakken eps + 1 pot lijm = ongeveer 200 euro. en dan ben je al een heel eind.

en bedenk je het is niet alleen kosten besparend maar ook comfoor verhogend.
de vloer voeld gewoon wat prettiger aan.

(in geval van koopwoning waarde vermeerderend. hoewel ik dat altijd gladijs vind persoonlijk.)
overdag/snachts staat de termostaat op 19 graden.
s'avonds op 21 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 11-12-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

toch maar eens een programma er in zetten hier, smorgens slaat de cv aan omdat de kamer te koud word maar na een paar uurtjes met het zonnetje er op zo is hij in no time 21-22 wat weer aan de warme kant is.
Dan is het smorgens een beetje zonde imho.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:10
DynamicDreams schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:35:
Ik vind de afkoeling van ons huis ook wel erg extreem...

Instellingen thermostaat:
Nachtstand: 16 graden
Dagstand: 21 graden

Afkoeling:
Verwarming gaat om 22:00 uur uit. Om 01:00 uur (dus 3 uur later) is de woonkamer al afgekoeld tot 16 graden en gaat de CV steeds bijverwarmen om op 16 graden te blijven. Onze woning koelt dus 5 (!!) graden af in amper 3 uur tijd!

Volgens mijn slimme meter heb ik gisteren (0:00-23.59) op een 'normale' dag (overdag werken, 's avonds thuis), in totaal 8,55m3 gas verbruikt. Dat is dus ruim € 5,50 per werkdag aan gas.

Heb hetzelfde, als we thuis zijn staat de verwarming op 18 graden, gaan we naar bed zet ik hem op 14,6 binnen 3uur is de temp. afgekoeld en hoor ik 's nachts de ketel aanslaan. Ik vermoed dat dit komt doordat we een geheel onderkelder huis hebben en de vloer niet hebben geïsoleerd hebben in de woonkamer. Ondanks dat is het gasverbruik niet hoog op jaar basis, maar zal er qua comfort zeker nog winst behaald kunnen worden... volgende week wordt het HR++ glas geplaatst en wordt er tevens in de woonkamer een duco ventilatierooster ingebouwd. Dit zal zeker helpen....

In het nieuwe jaar willen kijken naar de mogelijkheden voor een houtgestookte kachel met hoog rendement (78%).
Nu niet want ik moet de oude schouw gaan uitkappen om te zien of de oude nisbus verplaatst kan worden, en daarnaast moet ik bekijken of de pijp naar boven niet van asbest is... ben er bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
revolution-nl schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:44:
[...]

Kou is inderdaad relatief, doordeweeks vinden wij 18c s'avonds warm zat, in het weekend is dat 19c.
Waarom vind je het in de week warm genoeg bij 18 en in 't weekend pas warm genoeg bij 19° ? Dat vind ik nu eens vreemd ...
Daarnaast verschilt de gevoelstemperatuur erg per woning, wij hebben vrienden met een jaren 30 woning en daar zit je bij 20c nog rillend op de bank.
Gevoelstemperatuur heeft er zeker mee te maken; wij hebben best veel glas, en stoken daardoor tot 22.5°. Misschien dat het zonder glas warm genoeg is bij 20° ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

whoami schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:07:
[...]
Waarom vind je het in de week warm genoeg bij 18 en in 't weekend pas warm genoeg bij 19° ? Dat vind ik nu eens vreemd ...

[...]
Gevoelstemperatuur heeft er zeker mee te maken; wij hebben best veel glas, en stoken daardoor tot 22.5°. Misschien dat het zonder glas warm genoeg is bij 20° ...
18 is prima voor simpel doordeweeks, met een wijntje op de bank een filmpje kijken en lekker doorzakken ( (= weekend) ) dan vind ik 19c lekker comfortabel.

Als ik de hele week op 19c stook dan heb ik niet dat comfortabele gevoel van het weekend maar moet de thermostaat op 20c. Zo blijf je bezig he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 11-12-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 15:26
migjes schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:45:
[...]

das flink.
als je je armen uit de mouwen steekt en het zelf doet.
kun je makkenlijk voor minder als 400 euro je vloer isoleren.
ik gok aan de hand van het bouw jaar dat de methode van mkleinman ook wel bij jouw zal werken.
check zijn site maar eens.
20 pakken eps + 1 pot lijm = ongeveer 200 euro. en dan ben je al een heel eind.[...]
De vloeroppervlakte is niet heel groot (ik schat max. 50 m2), dus ik zal eens in mijn kruipruimte duiken om te bekijken hoe de vloer eruit ziet en wat de bevestigingsmogelijkheden zijn (en ook hoeveel ruimte ik heb om eroveral onderdoor te kruipen).

Bovendien maar eens op zoek gaan naar een manier om de hoeveelheid vocht in mijn kruipruimte te verminderen. Er staan geen plassen water, maar heb wel enorm veel condensvorming. Ik heb hier gezien dat het een optie is om landbouwplastic op het zand te leggen. Daarnaast wil ik kijken of ik misschien wat kan bereiken met extra ventilatie (pijpje voor- en achter het huis maken voor luchtdoorstroming?).

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

DynamicDreams schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:01:
[...]

De vloeroppervlakte is niet heel groot (ik schat max. 50 m2), dus ik zal eens in mijn kruipruimte duiken om te bekijken hoe de vloer eruit ziet en wat de bevestigingsmogelijkheden zijn (en ook hoeveel ruimte ik heb om eroveral onderdoor te kruipen).

Bovendien maar eens op zoek gaan naar een manier om de hoeveelheid vocht in mijn kruipruimte te verminderen. Er staan geen plassen water, maar heb wel enorm veel condensvorming. Ik heb hier gezien dat het een optie is om landbouwplastic op het zand te leggen. Daarnaast wil ik kijken of ik misschien wat kan bereiken met extra ventilatie (pijpje voor- en achter het huis maken voor luchtdoorstroming?).
Ik kan uit ervaring zeggen dat een rol T100 folie prima werkt tegen een vochtige kruipruimte. Wij hebben eind van de zomer met een buur zo'n rol gekocht en dat in 2 kruipruimtes gelegd. Hoe de kruipruimte er nu bij staat tov voor de folie, is een verschil met dag en nacht. Rol van 6x50m was incl. verzendkosten rond €125, we hebben er 2 huizen mee gedaan en nu nog zo'n 25m over (voor de geïnteresseerde: het "restje" mag voor €60 op worden gehaald in Zoetermeer >:) ).

Hier is het volgende project: Kruipruimte na-isoleren met (extra) EPS

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 11-12-2012 15:42 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Ik wil de helft wel van je restje overnemen, hoe heb je de bevestiging aan de muur gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

marz01 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:16:
Ik wil de helft wel van je restje overnemen, hoe heb je de bevestiging aan de muur gedaan?
DM mij even :)

Heb de folie los op de grond gelegd en aan de kanten staat het met stenen en oude dakpannen, zo'n 20 cm omhoog.

code:
1
2
|                          steen /| 20cm
|_______________________________/_| omhoog

[ Voor 38% gewijzigd door Freemann op 11-12-2012 18:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de huidige weerscondities, zakt onze kamertemperatuur van 21 om 23:00 naar 20 om 06:30.
Huis is van 1995, ruimte waar de thermostaat hangt is ongeveer 90 M3.
Huis is redelijk geisoleerd, muren 7,5 cm met 2,5 luchtspouw,vloer 10 cm eps, gewoon dubbelglas, maar wel 's nachts de rolluikjes dicht :)
Pagina: 1 2 Laatste