• v-c
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-04-2013
Denk dat de forums binnenkort overspoelt worden met iPhone 5's die er niet meer uitzien en vraag me sterk af hoe Apple dit heeft kunnen uitbrengen. Bij tests zou toch al heel snel naar voren moeten komen dat het een design flaw is?

YouTube: iPhone 5 Rear Case Scratch Test

Nu ik aardig wat foto's en video van de iPhone 5 gezien heb waarbij de achterkant toch wel heel snel beschadigd ben ik toch wat geschrokken.

Mijn iPhone 4 zit na 2 jaar zonder hoesje vol kleine krasjes maar deze heb ik wel 40 keer op de grond laten valen en heb er nooit een hoesje omheen gehad. Tevens is een een nieuwe achterkant gemakkelijk te vervangen wat bij de iPhone 5 onmogelijk is gemaakt.

Zijn er meer die juist om deze reden van de iPhone 5 afzien?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

v-c schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:21:
Ja, Apple heeft dit toch slecht getest. Wel een premium prijs durven vragen, maar out-of-the-box zulke beschadigen is echt onacceptabel in mijn ogen.

Elect a clown, expect a circus.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik vind het ook ontzettende onzin om een hoesje om je telefoon te moeten doen. Je koopt een telefoon met een mooi design, daar wil je geen case om heen. Het is uiteraard handig als je 'm later nog wil verkopen ivm gebruikssporen, maar je wil toch van het design kunnen genieten.

Overigens kunnen ze nu weer geld verdienen aan Apple Care, dus misschien hebben ze het juist goed getest?

[ Voor 16% gewijzigd door Tk55 op 22-09-2012 14:38 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ja. Het is inderdaad echt ongelofelijk en onacceptabel dat je niet met je sleutels op je telefoon kan slaan en wrijven zonder dat er krassen ontstaan.

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Tk55 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:38:
Ik vind het ook ontzettende onzin om een hoesje om je telefoon te moeten doen. Je koopt een telefoon met een mooi design, daar wil je geen case om heen. Het is uiteraard handig als je 'm later nog wil verkopen ivm gebruikssporen, maar je wil toch van het design kunnen genieten.

Overigens kunnen ze nu weer geld verdienen aan Apple Care, dus misschien hebben ze het juist goed getest?
Daarom gebruik ik een pouch/sleeve. Beschermd als hij in mn tas zit met mijn sleutels, en genieten van het design als je hem gebruikt.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Muthas schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:39:
Ja. Het is inderdaad echt ongelofelijk en onacceptabel dat je niet met je sleutels op je telefoon kan slaan en wrijven zonder dat er krassen ontstaan.
Het gebeurt ook bij normaal gebruik...... Lees het grote topic op macrumors er maar op na.

[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 22-09-2012 14:42 ]

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 16:22
Het is gewoon net als de shuffle, de krasjes kleuren vanzelf weer bij.

Sig

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

En 40% heeft zogenaamd al beschadigingen OOTB. Geloof je het zelf?

• Slasher
  • Niet online

Slasher

treative schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:44:
Ok dan is het goed 8)7

Wat ik niet snap is dat mensen dit blijkbaar normaal vinden als je OOTB een beschadigd toestel hebt gekocht van 680+ (of na een paar dagen normaal gebruik dit krijgt)

Ik ben benieuwd hoe snel dit topic vol loopt na de release in NL komende vrijdag.

[ Voor 36% gewijzigd door Slasher op 22-09-2012 14:49 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Begrijp ik nou goed dat de 5 een aluminium achterkant heeft, en de 4s een glazen.

4s breekt, 5 krast...

keuzes keuzes keuzes.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Anoniem: 315662

treative schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:44:
kleuren vanzelf weer bij? wat voor futuristisch materiaal heeft jou shuffle?

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 12:59
Anoniem: 315662 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:50:
[...]

Als je lang genoeg krast, wordt ie zilver! :o

8)7

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 22:37
leuk_he schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:49:
Begrijp ik nou goed dat de 5 een aluminium achterkant heeft, en de 4s een glazen.

4s breekt, 5 krast...

keuzes keuzes keuzes.
4s breekt, 5 krast en breekt (voorkant is nog steeds glas)
Ik wou voor de zwarte gaan maar ga nu denk ik toch voor de witte

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07 13:18

epo

Denk dat de forums binnenkort overspoelt worden met iPhone 5's die er niet meer uitzien en vraag me sterk af hoe Apple dit heeft kunnen uitbrengen. Bij tests zou toch al heel snel naar voren moeten komen dat het een design flaw is?

Nu ik aardig wat foto's en video van de iPhone 5 gezien heb waarbij de achterkant toch wel heel snel beschadigd ben ik toch wat geschrokken.

Mijn iPhone 4 zit na 2 jaar zonder hoesje vol kleine krasjes maar deze heb ik wel 40 keer op de grond laten valen en heb er nooit een hoesje omheen gehad. Tevens is een een nieuwe achterkant gemakkelijk te vervangen wat bij de iPhone 5 onmogelijk is gemaakt.

Nee, je moet gewoon voorzichtig met je spullen zijn. En anders koop je hem niet.
Weer zo'n nutteloze discussie gaan starten met alle fandriods and apple fans die elkaar gaan aanvallen schieten we totaal niks mee op.

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Slasher schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:48:
[...]

Wat ik niet snap is dat mensen dit blijkbaar normaal vinden als je OOTB een beschadigd toestel hebt gekocht van 680+ (of na een paar dagen normaal gebruik dit krijgt)
Je moet even twee zaken onderscheiden:
  • Beschadigingen OOTB. Als dit daadwerkelijk 40% van de toestellen betreft heeft Apple een gigantisch probleem. Wanneer je echter even fatsoenlijk nadenkt in plaats van gelijk loopt te oordelen, kan je zelf hopelijk wel tot de conclusie komen dat een dergelijke foutmarge bij Apple echt niet gaat voorkomen. Met miljoenen verkochte telefoons op de eerste dag heb je maar tientallen bekraste toestellen nodig om een topic te vullen.
  • Beschadigingen bij 'normaal gebruik'. Wat is normaal gebruik? De filmpjes die op internet aantonen dat hij kan krassen (goh, het is metaal, wat raar) in elk geval niet. Ook hierbij lijkt een kritische blik in plaats van hard beginnen te schreeuwen mij een betere reactie.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Muthas schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:39:
Met ^^. Opmerking dat haar dochter niet sterk is, is ook flauw aangezien ze eerst zelf hard gaat krassen met de sleutels.

Disclaimer: ben geen fanboy, heb enkel een iPad 3.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:10
^%$#@@@ beginnen we nu met zijn allen een scratch-gate....

Get a life...

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 22-09-2012 15:01 ]

MuziekLiefhebbert

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:39
Een iPhone is geen sieraad.
Kijk anders eens naar mijn iPod Touch na enkele jaren trouwe dienst.

Wat errug hè!

En als de iPhone onverwoestbaar is, wie moeten er dan winst maken op hoesjes van €19,95 t.w.v. $3?

[ Voor 1% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2012 15:05 . Reden: 19,95 natuurlijk! ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een telefoon is een gebruiksvoorwerp en het moet doen wat het hoort te doen.

De iPhone 4 was gewoon slecht. Het bereik valt gewoon weg als je hem toevallig verkeerd vasthoudt! Dat hij niet zo snel bekrast interesseert niemand. Dat een iPhone 5 na een paar dagen volledig onder de krassen zit boeit niet, als hij het maar goed doet. Een telefoon is immers een gebruiksvoorwerp.

Ik ga iPhone af, want die 4 heeft het echt verpest, maar de 5 is gewoon een goede telefoon waarvan de basisfuncties gewoon goed werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 22-09-2012 15:12 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:52
Trommelrem schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:11:

De iPhone 4 was gewoon slecht. Het bereik valt gewoon weg als je hem toevallig verkeerd vasthoudt! Dat hij niet zo snel bekrast interesseert niemand. Dat een iPhone 5 na een paar dagen volledig onder de krassen zit boeit niet, als hij het maar goed doet. Een telefoon is immers een gebruiksvoorwerp.
Een schoen heeft ook maar een functie: lekker kunnen lopen.
Wat maakt het uit als die schoen vol met modder zit en draadjes los rafelen. Dat is wat jij zegt. Beetje onzin, want een apparaat van 700 euro moet gewoon puntgaaf zijn en niet al beschadigd als je 'm aanschaft. Wat je er na mee doet moet een ieder weten, ik wil 'm mooi houden zonder krasjes.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind krassen wel belangrijk. Maar ik heb nooit begrepen dat iPhone-gebruikers het acceptabel en zelfs natuurlijk vonden dat ze een hoesje om hun telefoon moeten doen. Dat heb ik met geen enkele andere telefoon ooit hoeven doen.

Mijn Motorola Milestone heeft na 2,5 jaar slechts enkele haarkrasjes opgelopen en ziet er eigenlijk nog als nieuw uit. En ook mijn nu 0,75 jaar oude Galaxy Nexus heeft geen enkel krasje, op een hoekje na waarop ik hem heb laten vallen.

Natuurlijk draag ik hem nooit bij sleutels in de zak of zo. Ik ga er wel voorzichtig mee om.

Denk ook aan de restwaarde als je hem ooit weer wilt verkopen. Dan moet hij gewoon gaaf zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 22-09-2012 15:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Anoniem: 315662 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:50:
[...]

Van wat ik heb begrepen is het eigenlijk gewoon een soort roest. Dat zwartgekleurde krijg je dus als je het metaal lang met de lucht laat reageren.

Het gevolg is dan - en zo heb ik het begrepen, maar ik weet niet of het correct is - dat die krasjes vanzelf weer worden 'opgevuld'. In principe kras je dus het laagje BOVENOP het metaal en dat laagje vult zichzelf weer aan.

• v-c
epo schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:56:
[...]

Nee, je moet gewoon voorzichtig met je spullen zijn. En anders koop je hem niet.
Weer zo'n nutteloze discussie gaan starten met alle fandriods and apple fans die elkaar gaan aanvallen schieten we totaal niks mee op.
Hoezo een nutteloze discussie. Dit is nou juist geen nutteloze discussie.

Een telefoon valt zo en dan uit je handen of zit in je broekzak, tas etc. met andere spullen en zo zijn er nog 30 andere redenen waarmee de telefoon schade op kan lopen bij dagelijks gebruik. Daar pas je het design op aan.
En nee een hoesje is een achteraf oplossing dus een flaw in het design.
De iPhone 4 en 4S zijn van glas maar kras bestendig en vrij gemakkelijk te repareren. Dit is bij iPhone 5 niet het geval.

Denk dat toekomstige kopers het liefst vooraf willen weten of er design flaws zijn.
Ik wil iig geen telefoon die er 2 maanden afgeragd uitziet en als ik andere ervan kan behoeden door even een topic aan te maken dan heeft DIT topic zin gehad.

For the record.. iOS en OSX gebruikers hangen over het algemeen niet in de topics van andere OS'en te trollen.
Die zijn over het algemeen zeer tevreden en ja dan ga je zeuren op andere zaken zoals krassen etc. Huge verschil. :)

[ Voor 13% gewijzigd door v-c op 22-09-2012 18:19 ]

• zomg its Harro
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 09:59

Opmerkelijk, in het filmpje wordt de alu rand bekrast met een ring. Gisteravond mocht mijn vader m'n nieuwe iPhone ook even vasthouden, en ja direct een kras op die donker alu rand (door z'n trouwring). :/
Dat viel me toch wel een beetje tegen..

Anoniem: 159816

Ik heb Apple's liefde voor aluminium altijd al vreemd gevonden, het is een materiaal wat zo ongeloofelijk makkelijk krast en vervormt. Goede plastics kunnen daar veel beter tegen en kunnen er ook gewoon prima uitzien. Mijn LG, wat toch bekend staat als een brak merk, is vrijwel krasloos na bijna 2 jaar zonder hoesje met mijn sleutels in mijn broekzak vertoeft te hebben. De enige schade die er op zit komt van een ontmoeting met het asfalt met een km of 20 per uur.

• v-c
zomg its Harro schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:22:
[...]

Opmerkelijk, in het filmpje wordt de alu rand bekrast met een ring. Gisteravond mocht mijn vader m'n nieuwe iPhone ook even vasthouden, en ja direct een kras op die donker alu rand (door z'n trouwring). :/
Oef dat bedoel ik zo jammer. :F
Had apple maar gewoon de telefoon gelaten zoals hij was met glas voor en achter, even dik met meer accu en een A6.
De scherm grote op de 4 vind ik persoonlijk groot genoeg voor een telefoon.

• atoombom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:49
Ik wou de zwarte versie maar nu ik zie dat er zelfs krassen bij de kleinste aanrakingen begin ik wel heel erg te twijfelen |:(

Dan maar de witte, die zal volgens mij alleen maar populairder worden komende tijd. :|

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

leuk_he schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:49:

4s breekt, 5 krast...

keuzes keuzes keuzes.
Hoge kwaliteit gehard glas zal niet zo snel te breken, zelfs bij meerdere keren vallen. Het lijkt er meer op dat Apple stiekem voor de achterkant niet het duurdere Gorilla Glass heeft gebruikt. Had zelf liever Gorilla Glass 2 gezien voor de voor- en achterkant. Is wat zwaarder, maar breekt en krast niet en eigenlijk is een té lichte smartphone nou ook weer niet comfortabel om vast te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Fox op 22-09-2012 18:40 ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Room42 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:15:
Ik vind krassen wel belangrijk. Maar ik heb nooit begrepen dat iPhone-gebruikers het acceptabel en zelfs natuurlijk vonden dat ze een hoesje om hun telefoon moeten doen. Dat heb ik met geen enkele andere telefoon ooit hoeven doen.
Nou, ik heb mijn galaxy S ook in een "condoom" moeten doen, omdat het apparaat spekglad was. Ik liet hem steeds uit mijn vingers glijden. vooral wanneer je vingers droog zijn (bij koud weer bijvoorbeeld) is ie regelmatig gevallen bij mij. Sinds dien zit mijn telefoon in een hoesje (eerst zo'n rubber totdat ik een carkit kreeg waar de telefoon niet met rubber en al in paste). Nu heb ik een iphone 4s en die zit in hetzelfde hoesje waar toen mijn Galaxy S in zat. Het mag dan wel een gebruiksvoorwerp zijn, maar ik vind het belangrijk dat de telefoon enigszins netjes blijft. Ik ben altijd zuinig geweest op mijn apparatuur. Maar ik ken genoeg andere mensen die gerust hun telefoon in hun tas gooien (naast hun sleutels) of in hun broek/jas zak doen samen met de sleutels. Volgens mij kan geen enkele telefoon (electronisch apparaat) daar tegen.

Signature van nature

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ok... effe gegoogled... zodat er wat feiten zijn
The back of iPhone 5 is made of anodized 6000 series aluminum — the same material used in Apple notebooks — with inlays along the top and bottom made of ceramic glass (on the white and silver model) or pigmented glass (on the black and slate model).
De 4s heeft een glazen achterkant... (kun je overigens ook vervangen voor ander materiaal als je het vaak breekt.)

enne wat is anadized aluminum? ja, krasgevoelig.(tenminste, het bedekt een kras niet zoals verf)
9. Can anodizing hide scratches?

The usual rule of thumb is that if you can feel a scratch by rubbing your fingernail across the surface, you will be able to see the scratch after anodizing. It is always helpful for the finisher to understand the application. It is also good for the finisher and client to agree on a viewing distance. If a part is to be viewed from 10 feet away, like a window or roofing component, then the inspection may be relatively insensitive to scratches. However, if the part is to be viewed from 24" or closer, then even a scratch which you cannot feel may be unacceptable.
Verder vind ik de tekst moeilijk , het woord "hard" kan immers verwijzen naar moeilijk en naar hardheid.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 22-09-2012 19:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Trommelrem
Draakje5 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:13:
[...]

Een schoen heeft ook maar een functie: lekker kunnen lopen.
Wat maakt het uit als die schoen vol met modder zit en draadjes los rafelen. Dat is wat jij zegt. Beetje onzin, want een apparaat van 700 euro moet gewoon puntgaaf zijn en niet al beschadigd als je 'm aanschaft. Wat je er na mee doet moet een ieder weten, ik wil 'm mooi houden zonder krasjes.
Op een gegeven moment is die schoen vies. Of je wast hem, of je koopt een nieuwe. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Die iPhone 5 is ook gewoon een gebruiksvoorwerp. Het doet wat het moet doen, en waar het goed in is dat doet het goed (Exchange). Nou en dat er op een gegeven moment krassen op zitten.

• saveljos
  • Laatst online: 11:36
zo'n oude nokia is een gebruiksvoorwerp. iphone is een design object met functies.
krassen erop kunnen dus echt niet. vind ik dan.

• Trommelrem
saveljos schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:23:
zo'n oude nokia is een gebruiksvoorwerp. iphone is een design object met functies.
krassen erop kunnen dus echt niet. vind ik dan.
Mijn iPhone is een telefoon met Exchange functies en geen dummy en dus helemaal geen designvoorwerp. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hun iPhone inlijsten en aan de muur hangen of als kunstvoorwerp op een kastje zetten. Koop dan echte kunst of echte designvoorwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 22-09-2012 20:27 ]

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-06 07:54
Ik ga gewoon voor het zwarte toestel zonder wat dan ook eromheen.
Voor mij is het ook in de 1e plaats een gebruiksvoorwerp.
Toch is het jammer voor zo'n mooi design dat het snel krast, wie weet kun je deze aluminium back vervangen in de toekomst of eventueel laten bewerken (handyman met een dremel).

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:51
Trommelrem schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:11:

Ik ga iPhone af, want die 4 heeft het echt verpest, maar de 5 is gewoon een goede telefoon waarvan de basisfuncties gewoon goed werken.
En hoeveel mensen ken jij die echt last van de "antenna-gate" hadden in NL? Verder was het gewoon een prima telefoon :). En als je de verkoop cijfers erbij haalt zal je zien de meeste mensen het hier wel mee eens waren.

De iPod nano's zijn ook een aantal jaren uitgevoerd met geanodiseerd aluminium, ik heb er ook 1 gehad. En die ging overal zonder hoesje mee naar toe. Na veel gebruik amper krassen, enkel bij een val had je wat schade. Je krijgt een enorm harde laag door anodiseren en normaal gesproken is dit aardig krasvast. Als de iPhone echt zo snel krast als beweert wordt dan is dit gewoon slecht uitgevoerd. En op een telefoon van deze prijs moet dat gewoon niet kunnen. Je betaald een premium bedrag voor een premium merk, en dan verwacht dat alles in orde is, ook de behuizing. En die wil ik gewoon netjes houden. Als ik al een 5 koop, gaat die dus gewoon in een sleeve. Maar als hij inderdaad zo snel krast als beweert wordt, mogen ze hem mooi houden en ga ik misschien wel voor een witte :).

Nog ergens is natuurlijk als je je telefoon al met beschadigingen ontvangt, dat kan gewoon echt niet op een product als dit :X ..
Brabso schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:55:
Ik ga gewoon voor het zwarte toestel zonder wat dan ook eromheen.
Voor mij is het ook in de 1e plaats een gebruiksvoorwerp.
Toch is het jammer voor zo'n mooi design dat het snel krast, wie weet kun je deze aluminium back vervangen in de toekomst of eventueel laten bewerken (handyman met een dremel).
Zal moeilijk gaan ben ik bang ;). Anodiseren is een chemisch proces, je hele unibody zal dus in een chemisch bad moeten wil je de kleur terug halen.

[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 22-09-2012 20:59 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 16:03
Trommelrem schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:26:
[...]

Mijn iPhone is een telefoon met Exchange functies en geen dummy en dus helemaal geen designvoorwerp. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hun iPhone inlijsten en aan de muur hangen of als kunstvoorwerp op een kastje zetten. Koop dan echte kunst of echte designvoorwerpen.
Ik vind Apple-producten anders aardig tijdloos en een prachtig design hebben. Eén van de redenen waarom ik ook Apple koop, gebruik en waardeer. Ik ben dan ook zuinig op m'n iPhone's, maar ja, het kan zijn dat er een krasje op komt. Vind ik persoonlijk erg jammer, net zoals een kras op m'n auto zou komen. De ander kan het niet verrotten en wast z'n auto nauwelijks.

Overigens heb ik hetzelfde met enkele ontwerpen van Sony. De KDL-W4000, de PSP en een stereodeck die ik hier heb (typenummer even kwijt) waardeer ik ook enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door me_mrtn op 22-09-2012 21:02 ]

• Shaverion
  • Laatst online: 07-07 21:27
Het is elke launch wel weer iets, die antena gate was ook behoorlijk overdreven (en zeker hier in Nederland) En ik wil ook graag mijn iPhone krasvrij houden en accepteer het ook niet dat er OOTB een kras op zit, maar ik denk dat ook dit keer het weer erg overdreven is. Apple gebruikt voor meerdere producten hetzelfde materiaal al een hele tijd, en dan gebruiken ze het op de iPhone (hun nr1 product) en dan gaan ze iets van een slechtere kwaliteit gebruiken? Dat lijkt me ook niet echt geloofwaardig.

• wesleytjuh
Shaverion schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:26:
Het is elke launch wel weer iets, die antena gate was ook behoorlijk overdreven (en zeker hier in Nederland) En ik wil ook graag mijn iPhone krasvrij houden en accepteer het ook niet dat er OOTB een kras op zit, maar ik denk dat ook dit keer het weer erg overdreven is. Apple gebruikt voor meerdere producten hetzelfde materiaal al een hele tijd, en dan gebruiken ze het op de iPhone (hun nr1 product) en dan gaan ze iets van een slechtere kwaliteit gebruiken? Dat lijkt me ook niet echt geloofwaardig.
Ze hebben ook al heel wat ervaring met geanodiseerd aluminium (iPod nano, achterkant eerste iPhone?), waarom zou het dan nu in 1x fout gaan inderdaad?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• treative
Er zijn veel mensen die geen ervaring met die apparaten hebben. Ik heb een oude blauwe iPad Nano 6e gen, de krasjes die erop zitten zijn ook gewoon weer blauw geworden. De kleur is gewoon roest, en dat komt weer terug. Tenzij je kras te diep is zal je het bijna niet meer zien.

Als je echt niet tegen krasjes kan is het beter om of een hoes te kopen of om voor een ander toestel te kiezen.

Sig

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 00:09
Uiteraard krast geanodiseerd aluminium, wat verwachten jullie dan ? Het glas op de 4 en 4S krast ook maar daar zie je het natuurlijk minder op.

Vriend van me heeft trouwens een krasje out of the box. In de winkel zagen we iemand die precies hetzelfde had, dachten al aan een 'verkeerde batch' maar die van mij en een andere die ik heb verkocht zien er puntgaaf uit gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 13:46

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb even geprobeerd om op die alu rand van mijn iPhone 4 te krassen en dit bleek niet mogelijk. Is dit dan staal in plaats van aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Janusz schreef op zondag 23 september 2012 @ 02:12:
Ik heb even geprobeerd om op die alu rand van mijn iPhone 4 te krassen en dit bleek niet mogelijk. Is dit dan staal in plaats van aluminium?
RVS :). En dat is aardig hard ;). Maar ook zo'n 3x zwaarder. Vandaar de keuze om een unibody uit aluminium te maken waarschijnlijk. Geef mij maar gewoon een iPhone 5 uit RVS, dan maar wat zwaarder, geeft ook gelijk een degelijker gevoel. Helaas tellen de specs te zwaar en is lichter beter.

Dat je het probeerd trouwens!

[ Voor 33% gewijzigd door wesleytjuh op 23-09-2012 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 18:21

World Citizen

FreeReef.nl

Janusz schreef op zondag 23 september 2012 @ 02:12:
Dat gaat wel degelijk.. .Mijn rand laat op meerdere plekken zien dat de grijzige laag eraf is, en dat er en zilveren kleur onderuit komt...

Al bij al, of het nu mooi is, of een gebruiksvoorwerp.. of er een hoesje om moet of niet... We zijn uiteindelijk achteruit gegaan.

Hoe je het went of keert... de glazen 4 en 4s krassen minder snel dan de aluminium 5. Ik had ook liever de glazen achterkant gezien maar het is niet anders.

Toen ik hem voor het eerst zag, dacht ik direct terug aan mijn Lian_li behuizingen uit het verleden... Damn daar zaten snel krassen op... En dat is helaas met de 5 niet anders. Kunnen we van balen... of niet..

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Mensen koop hem niet, dan hoef ik minder lang te wachten. iPad is hetzelfde materiaal en dat valt ook reuze mee. Probeer vandaag nog wel een foto te plaatsen van de eerste iphone van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Ik vraag me af of de laag echt zo "slecht is"... Als het van het zelfde gemaakt is als mijn MBP15 zal het wel meevallen denk ik. Ja op de onderkant zitten ene paar krasjes maar niet dusdanig dat ik het onacceptabel vind, het zijn een paar kleine krasjes die amper opvallen.

Nu is het wel zo dat je een iPhone van dichterbij bekijkt dan je laptop en dat het dan beter opvalt. Zelf ga ik de telefoon toch in een "Barely There" achtige case doen". Ik ben zuinig op me spullen maar ken mezelf ook en kan soms toch onhandig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Het is NIET hetzelfde...

Je Macbook en je iPad zijn van alu, met een doorzichtige laag daaroverheen..

De iPhone 5 is geanodiseerd en dat is Alu met een gekleurde laag eroverheen.

Ofwel evenveel krassen, maar een groter kleur verschil.

Nogmaals vraag het iedereen met een Lian-Li behuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 23-09-2012 10:05 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-06 07:54
Er zijn en zullen altijd opmerkingen zijn op de nieuwe Iphone.
Toen de Iphone 4 kwam baalden veel mensen dat het van glas was en dat dit barstgevoelig was.
Nu de Iphone 5 er is verlangt men toch wel weer terug naar de Iphone 4 omdat de aluminium achterkant wat krasgevoelig is.
Apple zal zich toch altijd willen onderscheiden van de concurrentie door andere materialen te gebruiken en met iets vernieuwends te komen.
Komt er straks een Iphone 6, zullen er ook weer mensen zijn die verlangen naar de voorganger deel 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 22:21

Bullet NL

Eigen Wijs

Het probleem is dat de iPhone 5 achterkant een toplaag heeft die blijkbaar niet sterk genoeg is om krassen te weerstaan. Wanneer Apple het zelfde als HTC had gedaan met de One S was de toplaag van het aluminium veel harder en krast veel minder snel.

Apple zal vast met een verweer komen dat mensen dan maar een hoesje moeten aanschaffen...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

me_mrtn schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:00:
[...]

Ik vind Apple-producten anders aardig tijdloos en een prachtig design hebben. Eén van de redenen waarom ik ook Apple koop, gebruik en waardeer. Ik ben dan ook zuinig op m'n iPhone's, maar ja, het kan zijn dat er een krasje op komt. Vind ik persoonlijk erg jammer, net zoals een kras op m'n auto zou komen. De ander kan het niet verrotten en wast z'n auto nauwelijks.

Overigens heb ik hetzelfde met enkele ontwerpen van Sony. De KDL-W4000, de PSP en een stereodeck die ik hier heb (typenummer even kwijt) waardeer ik ook enorm.
Toch heb ik een tijdje een iPhone 2G vastgehad, en dat ding is werkelijk spuuglelijk in de context van moderne smartphones, terwijl ik hem destijds helemaal niet slecht eruit vond zien. Tijdloos zijn dit soort apparaten IMO echt niet, naarmate de technologie evolueert (en je eigen smaak evolueert) verwachten we andere dingen en een oud toestel past gewoon niet in dat verwachtingspatroon, dus vinden we het lelijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 19:00
Bullet NL schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:06:
Het probleem is dat de iPhone 5 achterkant een toplaag heeft die blijkbaar niet sterk genoeg is om krassen te weerstaan. Wanneer Apple het zelfde als HTC had gedaan met de One S was de toplaag van het aluminium veel harder en krast veel minder snel.

Apple zal vast met een verweer komen dat mensen dan maar een hoesje moeten aanschaffen...
Ze zullen vast en zeker een verweer hebben.
Echter is een hoesje altijd wel een goed idee, aangezien het ding erg duur is en je hem daardoor ook weer goed wil kunnen verkopen.
Dat laatste is waarschijnlijk het probleem waar de meeste mensen mee zitten: wil je voor je dure iPhone na 2jr nog wat terug kunnen krijgen, dan zijn krassen niet goed voor je verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Frijns.Net schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:15:
[...]

Ze zullen vast en zeker een verweer hebben.
Echter is een hoesje altijd wel een goed idee, aangezien het ding erg duur is en je hem daardoor ook weer goed wil kunnen verkopen.
Dat laatste is waarschijnlijk het probleem waar de meeste mensen mee zitten: wil je voor je dure iPhone na 2jr nog wat terug kunnen krijgen, dan zijn krassen niet goed voor je verkoopprijs.
Dat mag dan wel zo zijn, maar feit is dat ze het met de iPhone 4 meer onder controle hadden door gebruik te maken van anderere materialen. De keuze voor aluminium op deze manier is in mijn ogen gewoon een foute keuze geweest. Los van hoesjes of niet, het ding in in eerste plaats een telefoon, je kan verwachten dat mensen hem in een broekzak dragen, de kans om in aanraking te komen met andere materialen zoals knopen van broeken, sleutels e.d.

Overigens kan het wel zoals ik al aangaf, er zijn fabrikanten genoeg die het aluminium een min of meer krasvaste laag weten mee te geven.

Hoe langer ik er over na denk hoe slordiger ik het vind van Apple....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:50
Bullet NL schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:34:
[...]

Dat mag dan wel zo zijn, maar feit is dat ze het met de iPhone 4 meer onder controle hadden door gebruik te maken van anderere materialen. De keuze voor aluminium op deze manier is in mijn ogen gewoon een foute keuze geweest. Los van hoesjes of niet, het ding in in eerste plaats een telefoon, je kan verwachten dat mensen hem in een broekzak dragen, de kans om in aanraking te komen met andere materialen zoals knopen van broeken, sleutels e.d.

Overigens kan het wel zoals ik al aangaf, er zijn fabrikanten genoeg die het aluminium een min of meer krasvaste laag weten mee te geven.

Hoe langer ik er over na denk hoe slordiger ik het vind van Apple....
Ik vind het ook een beetje vreemd.

Er zullen toch vast mensen bij Apple al een aantal maanden met een prototype hebben rondgelopen in hun broekzak? Hebben die het ding krasvrij weten te houden ofzo? Waarschijnlijk hebben ze die iPhones gewoon een vermomming meegegeven zodat de achterkant nergens aan werd blootgesteld.

Hoop niet dat m'n iPhone er over een maand uit ziet alsof die al 10 jaar in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Je kan er van uit gaan dat het een bewuste keuze van Apple is geweest en dat ze het dus prima vinden dat het materiaal iets minder krasvast is dan de 4(S).

Tegelijkertijd is het overigens ook zo dat de iPhone 5 een enorm stevig toestel schijnt te zijn. Ik heb liever een toestel wat een paar krasjes krijgt maar waarvan het scherm heel blijft, dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 12:16
€700 betalen voor een apparaat die uit de doos al een beschadiging heeft en dat ok vinden, dat kan alleen bij Apple.. Ben benieuwd hoe de telefoon er na een week gebruik uit ziet (een naakte versie dan hé).

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Krassen krijgt een telefoon toch wel altijd zonder hoesje, er zijn gewoon nog geen materialen die zo sterk zijn en betaalbaar die bij het laten vallen op steen geen krassen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkotz
  • Laatst online: 13-02-2024
Ws. krast het aluminium bij de zwarte net zo hard als de witte, probleem is alleen dat een kras op helder aluminium veel minder opvalt dan een kras op het zwarte aluminium (want dan krijg je de 'naturel' aluminium kleur te zien tegen een zwarte achtergrond: valt dus op).

Dat is één probleem. Krasjes bij normaal gebruik is m.i. te verwachten, maar het valt bij de zwarte iphone dus wel meer op en maakt 'm op z'n zachtst gezegd niet mooier.

Probleem 2 is dat er veel meldingen komen dat de krassen er OOTB al in zitten. Kwestie van verkeerd productieproces en/of verkeerde logistiek. Maar i.i.g. niet acceptabel als je bijna 700 euro uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:46

HollovVpo1nt

I like gadgets

Muthas schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:03:
Je kan er van uit gaan dat het een bewuste keuze van Apple is geweest en dat ze het dus prima vinden dat het materiaal iets minder krasvast is dan de 4(S).

Tegelijkertijd is het overigens ook zo dat de iPhone 5 een enorm stevig toestel schijnt te zijn. Ik heb liever een toestel wat een paar krasjes krijgt maar waarvan het scherm heel blijft, dan andersom.
Gast, ik begrijp je defensieve houding tegenover deze kwestie, maar je moet langzamerhand ook accepteren dat een allround degelijk toestel wel een beetje de norm is geworden. Kijk als andere toestellen dezelfde "probleem" hadden als dit toestel, dan zou het niet niet eerlijk zijn om van Apple een "krasvrij" toestel te eisen. Het is nu eenmaal zo dat andere toestellen wel redelijk krasbestendig en stootbestendig zijn, dus dat mag je van iPhone ook eisen.

Edit: Ik behoor trouwens zelf ook tot camp 'ga goed om met je toestel'.

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 23-09-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik vind het nogal scheef om met andere modellen te vergelijken. De meeste smartphones zijn van goedkoop plastic wat niet eens in de buurt komt van de solide feeling van een iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

HollovVpo1nt schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:44:
[...]

Gast, ik begrijp je defensieve houding tegenover deze kwestie, maar je moet langzamerhand ook accepteren dat een allround degelijk toestel wel een beetje de norm is geworden. Kijk als andere toestellen dezelfde "probleem" hadden als dit toestel, dan zou het niet niet eerlijk zijn om van Apple een "krasvrij" toestel te eisen. Het is nu eenmaal zo dat andere toestellen wel redelijk krasbestendig en stootbestendig zijn, dus dat mag je van iPhone ook eisen.
Als het toestel daadwerkelijk makkelijker krast dan andere toestellen, dan snap ik dat je het als een nadeel van de iPhone 5 kan zien. Ik probeer het allemaal alleen maar iets te relativeren. Met élke launch van een iPhone is er wel iets wat uiteindelijk blijkt mee te vallen (slechte ontvangst 4S, gele schermen bij de 4, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45

Zoals bij de iphone 4/4s zal het prachtige design van de iphone verstopt worden achter lelijke bumpers en cases .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Laatst online: 05-02 22:41
Muthas schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:55:
[...]

Als het toestel daadwerkelijk makkelijker krast dan andere toestellen, dan snap ik dat je het als een nadeel van de iPhone 5 kan zien. Ik probeer het allemaal alleen maar iets te relativeren. Met élke launch van een iPhone is er wel iets wat uiteindelijk blijkt mee te vallen (slechte ontvangst 4S, gele schermen bij de 4, etc.).
Je hebt een punt ja. Ik denk daarom vooral ook dat het wijsheid is om even af te wachten. 9 van de 10 reacties in dit topic zijn van mensen die de Iphone 5 niet eens hebben, er worden (stevige) conclusies getrokken op basis van informatie van derden, verkregen via (vaak) buitenlandse internet fora. Ik zeg niet dat er niks aan de hand is, maar laten we even afwachten wat er gebeurd na de Nederlandse release en de meeste mensen hier uit eigen ervaring en waarneming kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Dat ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

bear87 schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:00:
[...]

Je hebt een punt ja. Ik denk daarom vooral ook dat het wijsheid is om even af te wachten. 9 van de 10 reacties in dit topic zijn van mensen die de Iphone 5 niet eens hebben, er worden (stevige) conclusies getrokken op basis van informatie van derden, verkregen via (vaak) buitenlandse internet fora. Ik zeg niet dat er niks aan de hand is, maar laten we even afwachten wat er gebeurd na de Nederlandse release en de meeste mensen hier uit eigen ervaring en waarneming kunnen spreken.
Zie reactie van een van onze leden..:
zomg its Harro schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:22:
[...]

+ Het is gewoon algemeen bekend dat geanodiseerd aluminium niet kras bestendig is. We kunnen het harden en sterk maken... maar uiteindelijk krast het gigantisch. Ook in een schone broekzak zul ja na een half jaar lichtere plekken in geanodiseerd aluminium zien. Kunnen we nog weken op ervaringen wachten.. maar dat vertel ik je.

Nogmaals... Vraag ieder hier met een zwarte Lian-Li kast hoe het werkt. En Lian-Li is hier al jaar en dag gespecialiseerd in.

[ Voor 28% gewijzigd door World Citizen op 23-09-2012 12:08 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Scirocco schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:50:
Ik vind het nogal scheef om met andere modellen te vergelijken. De meeste smartphones zijn van goedkoop plastic wat niet eens in de buurt komt van de solide feeling van een iphone.
En wat heb je daaraan als die vol krassen staat?

Heb hier trouwens een samsung omnia 7 , metaal, veel met sleutels of munten en nog geen kras op te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HA5H
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Tuurlijk is het stom geweest van Apple om zulk zwak materiaal te gebruiker, maar je gebruikt om je iPhone heen toch wel enige bescherming, of zijn er mensen zo stom om hun iPhone gewoon bloot te gebruiken? Tsja, dan kun je natuurlijk wachten op krassen.
Al is het maar een haast onzichtbaar laagje wat je over de voor en achterkant heen doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Anoniem: 304087 schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:11:
Krassen krijgt een telefoon toch wel altijd zonder hoesje, er zijn gewoon nog geen materialen die zo sterk zijn en betaalbaar die bij het laten vallen op steen geen krassen krijgen.
We hebben het toch niet over het laten vallen op een steen?? Voorbeelden die genoemd zijn zijn sleutels en ringen.... Normale gebruikshandelingen dus! Een toestel laten vallen op een stenen heeft daar dus helemaal niets mee te maken.
Dit is gewoon weg niet waar! Er zijn een hele boel andere smartphones van verschillende merken die gewoon van metaal zijn gemaakt. Het is dus zeker niet zo dat Apple de enige is met een aluminium behuizing!
Haakontje schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:13:
Tuurlijk is het stom geweest van Apple om zulk zwak materiaal te gebruiker, maar je gebruikt om je iPhone heen toch wel enige bescherming, of zijn er mensen zo stom om hun iPhone gewoon bloot te gebruiken? Tsja, dan kun je natuurlijk wachten op krassen.
Al is het maar een haast onzichtbaar laagje wat je over de voor en achterkant heen doet..
Het gaat er om dat wanneer je het toestel gewoon vasthoud en de draagt een ring maakt deze als krassen op de behuizing. Het is natuurlijk bezopen om dan vraagtekens te stellen bij gebruik zonder hoesje. In mijn optiek hoort een iPhone net als elk ander toestel normaal zonder hoesje gebruikt te kunnen worden. Apple moet gewoon een toestel maken wat duurzamer is dan de iPhone nu laat zien. En ze kunnen het wel, gezien de krasvastheid van de iPhone 4.

Nogmaals, dit moet in mijn ogen gewoon verkeerde kostenbesparing zijn.... Helemaal om ook nog eens te kunnen profiteren van de verkoop en licentiegelden van Apple hoesjes....

[ Voor 34% gewijzigd door Bullet NL op 23-09-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Er zijn zat smartphones met een metalen body. En wat heb je nou aan een solide 'feeling' als het toestel zelf niet solide is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ja, ik ben zo 'stom' om het bloot te gebruiken. Sorry, maar wat voor een opmerking is dat? Ik heb tot nu toe al mijn iPhones (en andere toestellen) bloot gebruikt, omdat ik dat prettiger vind.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ja, want omdat de fabrikant het toestel niet sterk genoeg kan maken, MOET er wel een hoesje om. Screen protectors en hoesjes zijn bijna per definitie lelijk en verstoren het originele design.

En "Al is het maar een onzichtbaar laagje wat je over de voor en achterkant doet". Oh, dus het is zo makkelijk? Waarom levert Apple dat dan niet standaard mee? Pff, 600 euro dokken en dan na 2x in je broekzak een bekrast ding hebben. 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hè, elk jaar is er wel weer een probleem. Het "gele schermen" probleem komt elk jaar terug (en daar hoor je na een paar weken ook niks meer van). Nja, we zullen wel zien hoe ernstig dit krasjes-probleem is. Groot voordeel is nu wel, dat de achterkant veel minder makkelijk zal breken. Ik heb liever een kras bij een val, dan een barst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Er bestaan trouwens hoesjes waarbij krassen vanzelf weer opgelost worden. Misschien dat we ooit in de toekomst ook een iPhone hebben die krasjes automatisch wegwerkt na enige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Draakje5 schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:25:
Er bestaan trouwens hoesjes waarbij krassen vanzelf weer opgelost worden. Misschien dat we ooit in de toekomst ook een iPhone hebben die krasjes automatisch wegwerkt na enige tijd.
Ik geloof dat jij niet helemaal door hebt waar het om gaat....

Wanneer je een ring draagt en je gaat met deze ring langs een hoek van de telefoon schraap je daarmee de toplaag van het aluminium er af. Het materiaal wat er afkomt is weg en komt nooit meer terug! Ook niet door hoesje die polijsten.... Het probleem zit hem er in dat de toplaag van de achterkant van de iPhone te zacht is qua materiaal. Dit staat los van het gebruik van een hoesje, ook in een hoesje kan namelijk een oneffenheid terecht komen die vervolgens een kras of beschadiging weet te veroorzaken in het (te) zachte materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bullet NL schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:33:
[...]

Wanneer je een ring draagt en je gaat met deze ring langs een hoek van de telefoon schraap je daarmee de toplaag van het aluminium er af. Het materiaal wat er afkomt is weg en komt nooit meer terug! Ook niet door hoesje die polijsten.... Het probleem zit hem er in dat de toplaag van de achterkant van de iPhone te zacht is qua materiaal. Dit staat los van het gebruik van een hoesje, ook in een hoesje kan namelijk een oneffenheid terecht komen die vervolgens een kras of beschadiging weet te veroorzaken in het (te) zachte materiaal.
Daar heb ik het niet over.. Ik heb het over de krasjes op de achterkant. En dat zou wellicht in de toekomst zichzelf kunnen herstellen, beter dan nu het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 23-09-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
mux schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:09:
[...]

Toch heb ik een tijdje een iPhone 2G vastgehad, en dat ding is werkelijk spuuglelijk in de context van moderne smartphones, terwijl ik hem destijds helemaal niet slecht eruit vond zien. Tijdloos zijn dit soort apparaten IMO echt niet, naarmate de technologie evolueert (en je eigen smaak evolueert) verwachten we andere dingen en een oud toestel past gewoon niet in dat verwachtingspatroon, dus vinden we het lelijk.
Ho ho, je haalt nu even objectiviteit en subjectiviteit door elkaar hé. Oudere Audi-modellen vind ik ook tijdloos, maar ik snap ook wel dat ze in vergelijking met huidige modellen een ander, ouder design hebben, maar dat zegt niets over die modellen en je eigen persoonlijke mening.

Over "scuffgate". Het is heel simpel. Apple mag natuurlijk niet toestellen leveren die beschadigd zijn in de doos. Of het gebruik van geanodiseerd aluminium nu een sterke keuze was, dat is pas over een tijdje te bekijken. Maar je zult nu meer mensen horen die problemen hebben, dan al die mensen die geen problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Bullet NL schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:33:
[...]

Dit kan ik beamen. Deze beschadigingen zijn echt nasty. Mijn moeder heeft een Omnia 7 (metalen achterkant). Toen ik een hoesje voor der hand besteld en de telefoon erin gepropt kwam er na verloop van tijd kleine deukjes in... dit zijn deukjes die door stofdeeltjes ofso in het strakke hoesje tegen het toestel worden gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Met een hoesje zou ik nu inderdaad ook erg uitkijken als je die om de iPhone 5 doet. Op macrumors heb ik al verschillende berichten gelezen van hoesjes die je iPhone 5 alleen maar beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Dit is interessant: YouTube: Foxconn Worker Claims New iPhone 5 is Poorly Made

Kwam het toevallig tegen toen ik op macrumors aan het lezen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:51
Ik reserveer vast een topic voor 'het grote probleem' van de iPhone 6. Dat gaat geheid komen. Maar na een maand hoor je er enkel niets meer over.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v-c
Wat ik ook zeer irritant vind zijn de mensen (zonder hersens lijkt het wel) als nog de iPhone 5 kopen.

Ik ben een van die vele die hard Apple fans maar dat ben ik vanwege de kwaliteit. De iPhone 5 is duidelijk een design flaw.
Apple doet net of het niks weet en pompt er nu miljoenen iPhone's uit die straks niemand meer wil hebben.

Als de iPhone 5 niet zoveel beter was (A6 chip) dan de iPhone 4S had ik zonder twijfel een iPhone 4S gekozen.
Nu... nu kan ik een jaar wachten maar als Apple niet toegeeft een fout gemaakt te hebben wordt de iPhone 5S waarschijnlijk ook een drama. Apple waar ga je heen.

Waarom komt Apple niet naar buiten met dit nieuws en nemen ze een miljard verlies voor hun kiezen?
Het is het meest waardevolle bedrijf dus die kan deze zware klap hebben en daarna 10x zo hard terug komen.

Apple je verliest je fanboys! (de fanboys die veel geld betalen voor kwaliteit niet vanwege het merkje) Ze hebben de Pro community al zwaar over de zeik gekregen met FCPX te vroeg uit te brengen en niks over Logic te laten horen maar zich voornamelijk enkel op de iDevices te richten.
Ik baal hier zo hard van. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Anteros schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:51:
Dit is interessant: YouTube: Foxconn Worker Claims New iPhone 5 is Poorly Made

Kwam het toevallig tegen toen ik op macrumors aan het lezen was.
Als je kijkt naar de "teardown" van iFixit lijkt het anders, alles zit netjes vast met goede klemmetjes, schroefjes, etc., Ik denk dat het voornamelijk de coating is waar problemen over zijn/komen/blijven.

Zelf ben ik krasjes gewend op van alles en nog wat en heb vaak een screen/back protector ergens op zitten om deze reden. De Unibody oplossing lijkt mij juist steviger, wellicht enkel niet in esthetisch opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Inderdaad... en in dat filmpje wordt zelfs gezegd dat massaproductie pas in oktober start...

ZpAz, jij overdrijft hier heel erg. Dat er put-of-the-box geen krasjes op horen, daar ben ik het mee eens. Maar jij stelt voor om een recall te doen wat honderden miljoenen tot enkele miljarden zal kosten. En dat alles omdat het toestel iets makkelijker krasjes op de achterkant kan krijgen.

Het antenneprobleem met de iPhone 4 vind ik 100x erger dan het 'probleem' wat er nu zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
v-c schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:04:
Wat ik ook zeer irritant vind zijn de mensen (zonder hersens lijkt het wel) als nog de iPhone 5 kopen.

Ik ben een van die vele die hard Apple fans maar dat ben ik vanwege de kwaliteit. De iPhone 5 is duidelijk een design flaw.
Apple doet net of het niks weet en pompt er nu miljoenen iPhone's uit die straks niemand meer wil hebben.

Als de iPhone 5 niet zoveel beter was (A6 chip) dan de iPhone 4S had ik zonder twijfel een iPhone 4S gekozen.
Nu... nu kan ik een jaar wachten maar als Apple niet toegeeft een fout gemaakt te hebben wordt de iPhone 5S waarschijnlijk ook een drama. Apple waar ga je heen.

Waarom komt Apple niet naar buiten met dit nieuws en nemen ze een miljard verlies voor hun kiezen?
Het is het meest waardevolle bedrijf dus die kan deze zware klap hebben en daarna 10x zo hard terug komen.

Apple je verliest je fanboys! (de fanboys die veel geld betalen voor kwaliteit niet vanwege het merkje) Ze hebben de Pro community al zwaar over de zeik gekregen met FCPX te vroeg uit te brengen en niks over Logic te laten horen maar zich voornamelijk enkel op de iDevices te richten.
Ik baal hier zo hard van. :X
toon volledige bericht
Een design flaw? Fanboys? Je snapt dat je met zoveel verkopen niet meer kan spreken van enkel fanboys of een hype, maar gewoon van een goed verkopend product. Overigens is dit materiaal hetzelfde als bij de Nano's en daar was het toch ook nooit zo'n groot probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Pat-juh: Ik laat gewoon een YouTube filmpje zien. Ik heb een foto op macrumors gezien van iemand waar de schroefjes niet geplaatst waren in de iPhone. OOTB. Ik geloof, gebaseerd op wat ik nu allemaal gelezen heb, dat QC van Apple een steek(je) heeft laten vallen.

Scuffing zie je ook terug komen op de HTC one S. HTC heeft, na artikelen op oa Engadget, aangeboden om de toestellen om te ruilen (uiteraard na het wijzigen van het productieproces). Naar wat ik begrepen heb, is het probleem nog steeds niet opgelost En in alle eerlijkheid, alle (zachte) metalen die een oppervlaktebehandeling ondergaan hebben en gebruikt worden zoals een telefoon, zullen (flink) zichtbare krassen gaan vertonen. Ook bij normaal gebruik (denk aan sierraden, handtas, zand/stof op tafels, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Sorry vind ik een domme opmerking

Koop je een nieuwe BMW, staat die vol krassen na een tijdje 'tja meneer U had er een hoes moeten ronddoen he, zelfs als U rijd'

Apple moet maar hun GSM zo maken dat die tegen gewoon gebruik kan, andere kunnen het niet waarom kan apple met zowat de duurste smartphone op de markt dat niet? Iedereen "prachtig design" en dan maar wegsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zit er niet zo over in. Als ik een van de '90 uit de 100' zou hebben die dus een defect of iets heeft wat niet normaal is gaat die gewoon terug voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
World Citizen schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:04:
Het is NIET hetzelfde...

Je Macbook en je iPad zijn van alu, met een doorzichtige laag daaroverheen..

De iPhone 5 is geanodiseerd en dat is Alu met een gekleurde laag eroverheen.

Ofwel evenveel krassen, maar een groter kleur verschil.

Nogmaals vraag het iedereen met een Lian-Li behuizing.
De MBP en iPad zijn exact hetzelfde als de iPhone., maar dan blank geanodiseerd. de MBP/iPad/iPhone zijn na het verspannen eerst gestraald voor een egaal resultaat, en daarna geanodiseerd. De MBP/iPad/witte iPhone blank, en de zwarte iPhone zwart. Is in principe exact dezelfde handeling maar dan in een andere chemisch bad.

Normaal gesproken is dit hard, dat bewijst mijn oudere iPod en mijn MBP ook wel. Regelmatig met mijn ring van titanium over de bovenkant heen geschraapt zonder krassen te krijgen op de bovenkant.
Overigens koopt nu iedereen een witte omdat de krassen daar minder op opvallen omdat de krassen blank zijn net als de blank geanodiseerd achterkant. Echter oxideert bloot aluminium na verloop van tijd zwart, dus dan valt het juist extra op. En op de zwarte behuizing dus juist niet :+.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 23-09-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Anteros schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:16:
@Pat-juh: Ik laat gewoon een YouTube filmpje zien. Ik heb een foto op macrumors gezien van iemand waar de schroefjes niet geplaatst waren in de iPhone. OOTB. Ik geloof, gebaseerd op wat ik nu allemaal gelezen heb, dat QC van Apple een steek(je) heeft laten vallen.

Scuffing zie je ook terug komen op de HTC one S. HTC heeft, na artikelen op oa Engadget, aangeboden om de toestellen om te ruilen (uiteraard na het wijzigen van het productieproces). Naar wat ik begrepen heb, is het probleem nog steeds niet opgelost En in alle eerlijkheid, alle (zachte) metalen die een oppervlaktebehandeling ondergaan hebben en gebruikt worden zoals een telefoon, zullen (flink) zichtbare krassen gaan vertonen. Ook bij normaal gebruik (denk aan sierraden, handtas, zand/stof op tafels, enz).
Volgens mij is het punt hier meer dat de nieuwe back-cover van de iPhone 5 krasgevoeliger is dan de glazen covers van de iPhone 4, 4S enzovoorts. Je mag toch zeker wel van een bedrijf als Apple verwachten dat ze gaan voor vooruitgang en niet met dit soort zaken aan komen zetten. Hadden ze het niet voor het gewicht gedaan en ook de iPhone 5 uitgerust met een glazen achterkant, dan had je hier waarschijnlijk niets over zulke beschadigingen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Probleem is denk ik dat iedereen er uiteindelijk last van gaat hebben. Aluminium is erg zacht en deukt/krast makkelijk. De iPhone heeft scherpe randen waar de ge-anodizeerde laag zich relatief niet makkelijk kan hechten. In combinatie met het zachte meteriaal ga je dus krassen/scuffs zien bij de connector, headphone jack en aan de rand bij het scherm. Mensen pakken de iPhone op met bv ringen (kras/scuff aan de rand), draaien de iphone om op een tafel zodat bv iemand aan de andere kant de foto kan bekijken (krassen op de onderkant), enz.

Ik ga zeker wachten totdat de eerste ervaringen van de back en white binnen zijn. Ben iig blij dat ik geen pre-order mogelijkheid had. Zit nog steeds te twijfelen om een iPhone te nemen (niet specifiek ivm dit probleem) en in dit geval kwam dat goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
Anteros schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:16:

Maar omdat het hier om een iPhone gaat moet het natuurlijk wel opgeblazen worden. Alle bestaande producten die uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt wordt niet of amper over geklaagd, typisch.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
treative schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:22:
[...]

Maar omdat het hier om een iPhone gaat moet het natuurlijk wel opgeblazen worden. Alle bestaande producten die uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt wordt niet of amper over geklaagd, typisch.
Kan je daar een voorbeeld van geven?

Welke andere high end smartphone had dit?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1445493

Als ik dat mag geloven hebben heel veel mensen er nu al last van, na enkele dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@treative: Omdit Apple dit product op zijn manier aankondigd. En uiteraard omdat de iPhone vele malen meer verkocht is/gaat worden dan nano's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
k995 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:23:
[...]

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Welke andere high end smartphone had dit?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1445493

Als ik dat mag geloven hebben heel veel mensen er nu al last van, na enkele dagen.
HTC unibody's, de iPod's, MacBook's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@me_mrtn: HTC unibody's van metaal (HTC one S) werd wel erg veel over geklaagd. Zelfs zoveel dat HTC een omruilactie had opgestart. En zelfs na deze actie bleven de problemen bestaan. iPods weet ik niet, al zie je in de link een iPod met scuffs aan de randen. De Macbooks/iPads/etc zijn transparant waardoor het veel minder opvalt. Neemt niet weg dat ze ook net zo makkelijk kunnen krassen. Heb het zelf gezien. Verder heb ik bv een iPad en deze zit in een hoes juist omdat het materiaal van Aluminium is. Het is gewoon zo logisch dat dit soort materialen makkelijk krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
me_mrtn schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:30:
[...]

idd, en dat zijn toch wel high end producten. Als je bekend bent met de mate van krasgevoeligheid van deze producten zul je ook wel begrijpen hoe zwaar dit onderwerp opgeblazen wordt.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Laatst online: 07-07 21:27
3XPER7 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:21:
[...]

Volgens mij is het punt hier meer dat de nieuwe back-cover van de iPhone 5 krasgevoeliger is dan de glazen covers van de iPhone 4, 4S enzovoorts. Je mag toch zeker wel van een bedrijf als Apple verwachten dat ze gaan voor vooruitgang en niet met dit soort zaken aan komen zetten. Hadden ze het niet voor het gewicht gedaan en ook de iPhone 5 uitgerust met een glazen achterkant, dan had je hier waarschijnlijk niets over zulke beschadigingen gehoord.
Elk materiaal heeft z'n voor en nadelen, en vooruitgang op het ene vlak kan achteruitgang op het andere vlak betekenen. Apple heeft gekozen voor lichter en minder breekbaar, het nadeel is dat dit sneller krast als de iPhone 4/4s. En welk materiaal dan ook er was altijd wel iets geweest, waren we naar plastic gegaan was het van een duur materiaal naar glas naar een goedkoop materiaal als plastic. En glas houden was eigenlijk geen optie omdat je dan alleen het design van de rand kunt veranderen terwijl iedereen een heel nieuw design wou. En ik denk dat dit dus heel erg overdreven word, er zullen vast wel sneller krasjes opkomen als andere materialen maar zoals ik al zei word er maar op 1 punt vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
me_mrtn schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:30:
[...]

http://www.ilounge.com/in...-shuffle-need-protection/

Duurde 1 scond om te vinden.

http://forums.androidcent...tch-test-screen-body.html

Lijkt me mee te vallen als ik vergelijk met iphone 5 (die dan nog een pak duurder is)

Minder verkocht, goedkoper niet zo erg en jij denkt dat het enkel omdat het een iphone is dat mensen klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:14
Is dit dan het begin van het einde...?

Ik zou het echt erg slordig vinden van Apple.
Eerst een soort death-grip, en in deze nieuwe versie weer een dikke productiefout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Maargoed...afgezien van het krassen ( ik gebruik toch een hoesje en screenprotector aangezien ik hem op mijn werk in mijn overal gebruik incl gereedschap en sleutels e.d , leunen tegen auto's met oneffen oppevlakken e.d)

Hoe is de hardheid verder van het glas ? Momenteel heb ik een Galaxy S2 en ik twijfel om naar de iphone over te stappen maar dan moet hij wel bestand zijn tegen het gebruik waar ik momenteel de S2 mee confronteer zonder problemen.

Als het idd aluminium is vrees ik dat ik binnen no time deuken erin heb zitten. Niet om 1 of ander maar mijn S2 krijgt het soms best zwaar zo in mijn zak en ik wil geen miskoop doen.

Overigens vind ik dat je van een gebruiksvoorwerp van 500+ euro minimaal kras en deukvastheid mag verwachten !! Met de huidige technieken al helemaal..

[ Voor 5% gewijzigd door Jeff[NL] op 23-09-2012 13:44 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Anteros schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:34:
@me_mrtn: HTC unibody's van metaal (HTC one S) werd wel erg veel over geklaagd. Zelfs zoveel dat HTC een omruilactie had opgestart. En zelfs na deze actie bleven de problemen bestaan. iPods weet ik niet, al zie je in de link een iPod met scuffs aan de randen. De Macbooks/iPads/etc zijn transparant waardoor het veel minder opvalt. Neemt niet weg dat ze ook net zo makkelijk kunnen krassen. Heb het zelf gezien. Verder heb ik bv een iPad en deze zit in een hoes juist omdat het materiaal van Aluminium is. Het is gewoon zo logisch dat dit soort materialen makkelijk krassen.
Omroepactie van de HTC's ben ik niet mee bekend, maar dat is niet aangeschreven gegeweest aangezien ik kennissen heb met die bewuste HTC's en dat het daar nog reuze meevalt. De iPad's krassen helemaal niet zo makkelijk? Zelfde geldt voor de MacBook's. Gebruik al jaren een MBP en die is puntgaaf, mijn Air sleep ik altijd overal heen en niet altijd in een hoes. Dat ding heeft ook nergens last van. En ik ben wat dat betreft een perfectionist.
k995 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:38:
[...]

http://www.ilounge.com/in...-shuffle-need-protection/

Duurde 1 scond om te vinden.

http://forums.androidcent...tch-test-screen-body.html

Lijkt me mee te vallen als ik vergelijk met iphone 5 (die dan nog een pak duurder is)

Minder verkocht, goedkoper niet zo erg en jij denkt dat het enkel omdat het een iphone is dat mensen klagen?
Die eerste link zegt dus helemaal niets. Ja ik denk dat het een opgeblazen verhaal is/gaat worden. Net zoals antennagate zat er wel een kern van waarheid in, maar zoals het in de media kwam is gewoon onzin. Ik heb een tijdje in de VS gezeten en op AT&T had ik meer last van minder bereik met telefoons dan alleen met de iPhone 4. Als ik een precies een vinger op die plek houdt, dan gaat het bereik omlaag. Maar hetzelfde kan ik je laten zien met een One X, N97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Shaverion schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:37:
[...]

Elk materiaal heeft z'n voor en nadelen, en vooruitgang op het ene vlak kan achteruitgang op het andere vlak betekenen. Apple heeft gekozen voor lichter en minder breekbaar, het nadeel is dat dit sneller krast als de iPhone 4/4s. En welk materiaal dan ook er was altijd wel iets geweest, waren we naar plastic gegaan was het van een duur materiaal naar glas naar een goedkoop materiaal als plastic. En glas houden was eigenlijk geen optie omdat je dan alleen het design van de rand kunt veranderen terwijl iedereen een heel nieuw design wou. En ik denk dat dit dus heel erg overdreven word, er zullen vast wel sneller krasjes opkomen als andere materialen maar zoals ik al zei word er maar op 1 punt vergeleken.
Als je die iPhone 5 verkeerd laat vallen zal deze sowieso aan de voorkant net zo hard barsten als een 4S dat zou doen. De keuze voor lichter vind ik zelf persoonlijk weer jammer, vond aan het gewicht van de 4S weinig aan te merken. Gaf mij ook meer een gevoel van solide kwaliteit.
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste