Raid array kwijt

Pagina: 1
Acties:

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
Geachte leden van het GoT forum,

Ik zit met een stevig probleem. Ik ben namelijk een bijna 6TB grote partitie kwijt ten gevolge van niet doordacht handelen.

Laat mij het uitleggen. Ik heb namelijk gister mijn bijna jaar oude bios geupdate naar 1tje van een meer recent tijdstip. Dit is allemaal zeer soepel verlopen behalve het grote hekelpunt. Toen ik besloot mijn raid array te openen namelijk mijn data partitie bleek deze reeds zijn verdampt. Tot mijn grote schrik was de bios gereset naar standaard instellingen (uiteraard had ik dit kunnen weten). Ik heb toe geprobeerd mijn raid array terug te krijgen maar slechts 2 van de 4 schijven werden succesvol aan deze Raid5 set toegevoegd.

Vervolgens heb ik met testdisk, verkrijgbaar vanaf de site: cgsecurity.com, een partitie gevonden en deze ook direct weggeschreven naar de schijf maar ik krijg de schijf niet actief. Dit is wat ik al heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg607/scaled.php?server=607&filename=schermafbeelding2012091.png&res=landing

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg7/scaled.php?server=7&filename=schermafbeelding2012091.png&res=landing

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg208/scaled.php?server=208&filename=schermafbeelding2012091.png&res=landing

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg204/scaled.php?server=204&filename=schermafbeelding2012091.png&res=landing

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg155/scaled.php?server=155&filename=schermafbeelding2012091.png&res=landing

En als ik bij de bootsector ga kijken zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg819/scaled.php?server=819&filename=schermafbeelding2012091f.png&res=landing

Wat moet ik nu doen om alles weer terug te krijgen zonder dat ik wat sloop. Want er staat nogal veel op wat ik absoluut niet kwijt mag raken.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakG5 op 12-09-2012 15:09 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even een move naar Opslagmedia & I/O Controllers

Leg verder even uit wat en hoe de Raid-set precies opgebouwd is (welke raid-controller).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tweakG5
Question Mark schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:21:
Even een move naar Opslagmedia & I/O Controllers

Leg verder even uit wat en hoe de Raid-set precies opgebouwd is (welke raid-controller).
Dat is inderdaad wel handig.

Er draaien 4 disks in raid 5 op een Intel (software) raid. Hierop staat 1 partitie genaamd data. Deze partitie wordt dus gevonden met Testdisk zoals in de plaatjes in de OP te zien is maar ik als ik deze partititabel vervolgens naar de schijf schrijf wordt deze na een reboot nog steeds niet herkend. Voor zover ik weet was het gewoon een NTFS partitie maar het kan zoals wordt aangegeven voor Testdisk ook een GFT partitie zijn. Dit omdat er volgens mij geen pratities gemaakt kunnen worden met 5.5TB.

• tweakG5
-edit hierboven

[ Voor 100% gewijzigd door tweakG5 op 12-09-2012 18:55 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 14:07
tweakG5 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:30:
maar ik als ik deze partititabel vervolgens naar de schijf schrijf wordt deze na een reboot nog steeds niet herkend.
:X
Ik zou verwachten dat de controller na de BIOS upgrade niet meer wist welke schijf de hot spare disk was en daarom het array brak? Immers je hebt RAID 5 met vier schijven?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
biomass schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:08:
[...]
:X
Ik zou verwachten dat de controller na de BIOS upgrade niet meer wist welke schijf de hot spare disk was en daarom het array brak? Immers je hebt RAID 5 met vier schijven?
RAID5 is niet persee met een hotspare?

https://discord.com/invite/tweakers

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
Wat zegt de RAID tooling van je BIOS? wel een (virtuele) drive gevonden maar broken of helemaal niet?

Even niets...

• tweakG5
FireDrunk schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:36:
Wat zegt de RAID tooling van je BIOS? wel een (virtuele) drive gevonden maar broken of helemaal niet?
Alle drives heb ik uit de raid array gegooid en opnieuw aangemaakt, zoals ik heb gelezenin een tutorial. Alle schijven worden netjes herkend.

Er is geen hot spare aanwezig met deze raid5 opstelling. Als 1 schijf failt dan wordt de lading door de overige 3 schijven opgevangen. Dus het maakt niet uit welke uitvalt.

• tweakG5
Iemand?

• FireDrunk
Je hebt dus de schijven al overschreven met nieuwe (RAID) partities?
Ik denk dat je beter naar een RAID Recovery Tool kan kijken.

Leesvoer:

OM FAQ
Thematopic: Datarecovery
RAID FAQ

Tool:
http://www.runtime.org/raid.htm
Disk controller card capable of handling all the drives in your RAID individually, and storage space for holding the reconstructed RAID.
Met andere woorden: RAID functies uitzetten, disks individueel opvoeren in die tool, en er is een kans dat je bij je data kan.

[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 13-09-2012 10:05 ]

Even niets...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag voor je die een hoop duidelijk maakt voor een eventuele volgende recovery poging :

Nadat je het BIOS hebt geflashed en zag dat je RAID 5 niet actief was : Heb je toen wel of niet gewoon effe de Intel RAID controller Enabled en daarna gekeken of alles het nog doet ??

Dus echt ALLEEN het BIOS in gaan en SATA op RAID zetten en dan rebooten !! Verder niks !!

Als je daarna met allerlei tools aan de slag bent gegaan of de array hebt verwijderd/aangepast dan wordt het nog een flink avontuur om alles terug te krijgen :/

Tip voor in de toekomst : Intel controllers laten sporen achter op een array, zodat de controller op hetzelfde moederbord of een eventueel vervangend of nieuwer moederbord de array kan herkennen en automatisch activeren.
Dus mocht je zoiets nog een keer overkomen zet gewoon de SATA poorten op RAID en blijf verder van alles af dan komt het allemaal goed :) Zolang je niet "downgrade" dus !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• tweakG5
nero355 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:21:
[...]

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag voor je die een hoop duidelijk maakt voor een eventuele volgende recovery poging :

Nadat je het BIOS hebt geflashed en zag dat je RAID 5 niet actief was : Heb je toen wel of niet gewoon effe de Intel RAID controller Enabled en daarna gekeken of alles het nog doet ??

Dus echt ALLEEN het BIOS in gaan en SATA op RAID zetten en dan rebooten !! Verder niks !!

Als je daarna met allerlei tools aan de slag bent gegaan of de array hebt verwijderd/aangepast dan wordt het nog een flink avontuur om alles terug te krijgen :/

Tip voor in de toekomst : Intel controllers laten sporen achter op een array, zodat de controller op hetzelfde moederbord of een eventueel vervangend of nieuwer moederbord de array kan herkennen en automatisch activeren.
Dus mocht je zoiets nog een keer overkomen zet gewoon de SATA poorten op RAID en blijf verder van alles af dan komt het allemaal goed :) Zolang je niet "downgrade" dus !!
Nadat de bios gereset was heb ik inderdat de controller weer op RAID mode gezet. Anders krijg je de intel raid boot screen helemaal niet te zien. Daar waren toen te zien dat slechts 2 van de 4 schijven opgenomen waren in de array.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:37
Mischien een kleine Tip.
Kijk of je naar een NAS kan die buiten de PC is.
Heb ik ook gedaan Is wat veiliger en Heb je wat minder problemen bij updates.
Maar goed (voor de toekomst)

<GOT>DrOPje #2516

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Tripje amstelveen heb je zeker geen zin aan?

• tweakG5
Uncle Mel schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:12:
Tripje amstelveen heb je zeker geen zin aan?
Haha nou mocht het echt niet lukken wel want de data is uiterst belangrijk. Maar ik heb besloten dat het toch tijd werd om de storage wat uit te breiden. Dus ik heb er 4 2TB disks bijgehangen en een volledige recovery gedaan. Alle bestanden werden netjes gevonden en overgezet op de nieuwe array.

Dus iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken. Helaas is het wat lastiger gegaan dan ik had gehoopt maar alle data is weer veilig. Ik werk nu met een RAID10 array dus kunnen er 4 disks uitvallen voordat ik iets moet gaan aanpassen wat ook weer een veiliger gevoel geeft. Nu alleen niet de bios resetten. En gaan sparen voor een goede raid kaart.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
tweakG5 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:49:
[...]

Haha nou mocht het echt niet lukken wel want de data is uiterst belangrijk. Maar ik heb besloten dat het toch tijd werd om de storage wat uit te breiden. Dus ik heb er 4 2TB disks bijgehangen en een volledige recovery gedaan. Alle bestanden werden netjes gevonden en overgezet op de nieuwe array.

Dus iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken. Helaas is het wat lastiger gegaan dan ik had gehoopt maar alle data is weer veilig. Ik werk nu met een RAID10 array dus kunnen er 4 disks uitvallen voordat ik iets moet gaan aanpassen wat ook weer een veiliger gevoel geeft. Nu alleen niet de bios resetten. En gaan sparen voor een goede raid kaart.
Of gewoon backups maken |:( Want als de fik erin vliegt dan kan je RAID 1000 hebben, dan is nog al je data weg :P

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
mirror-stripe-stripe-strip? heb veel gezien maar dat nog niet :P

• FireDrunk
Das RAID5 met 995 Hot spares :+

Even niets...

Pagina: 1